💠 خلاصهجلسه چهارشنبه ۹آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد ادبی (حفظه الله)
🔰شرح فرازهایی از نامه های رسائل عرفانی، نامه شانزدهم
👌نکته ای را استاد سعادت پرور، در این نامه بیان کرده اند که به جرأت می توان گفت این نکته، از تمام مباحث سیر و سلوکی و اخلاقی کفایت می کند.
🔸در قرآن کریم ما اصولی داریم که چهارچوب های خاصی را در اختیار ما می گذارد.
🔸آیاتی از این قبیل را در اینجا اشاره می کنیم،سپس به جمع بندی از این آیات می رسیم.
أَلَمۡ يَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ "علق ۱۴"
🔸آیا نمی دانید که خداوند می بیند.
فَسَتَذۡكُرُونَ مَآ أَقُولُ لَكُمۡۚ وَأُفَوِّضُ أَمۡرِيٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ."۴۴ غافر"
🔸خداوند آگاه به بندگان است.
🔸خداوند از راه غيب، پيامبرش را از اخبار منافقان و اعمال مردم آگاه مىسازد. «قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ»
🔸یعنی خداوند هم خودش ناظر و آگاه و شاهد بر اعمال همه می باشد و پیامبر صلی الله را نیز از این مطالب آگاه می کند.
پس نه تنها خداوند نظارت بر اعمال ما دارد،وجود مقدس رسول الله وائمه معصومین نیز ناظر و شاهد بر اعمال ما هستند.
🔸و علم خدا نسبت به غيب و شهود، پيدا و پنهان، يكى است و چيزى از او پنهان نيست. "عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَة"
🔸همه ی مفسران بیان کرده اند که منظور از غیب در این آیه همان شهود است.و غيب وشهود برای خداوند یکی است.
🔸در آیه ۱۰۵ سوره توبه هم بیان می شود که خداوند و همچنین رسول الله و مؤمنون ناظر و شاهد هستند.
🔸مصداق تام مؤمنون چهارده معصوم هستند. ولی علاوه بر معصومین،برخی از مؤمنان و اولیای الهی هم مصداق آن می توانند باشند، همانطور که دیده وشنیده ایم.
قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
"جمعه ۸"
🔸آیه ۵۷ سوره حدید بیان می کند که؛ آنچه در زمين فرو مىرود، همچون بذر گياهان، قطرات باران وامثال آن؛ و آنچه از زمين خارج مىشود، همچون گياهان و درختان، آب چاهها و چشمهها، انواع موادّ نفتى و معدنى و امثال آن، همه در نزد خداوند آشكار و معلوم است.
🔸 خداوند به تمام جزئيات هستى، علم دارد. يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ ... وَ ما يَعْرُجُ ..
🔸خداوند به تمام جزئيات كار ما آگاه است. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۚ وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ "سبا ۲"
إِذۡ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةِ أَنِّي مَعَكُمۡ فَثَبِّتُواْ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْۚ سَأُلۡقِي فِي قُلُوبِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلرُّعۡبَ فَٱضۡرِبُواْ فَوۡقَ ٱلۡأَعۡنَاقِ وَٱضۡرِبُواْ مِنۡهُمۡ كُلَّ بَنَانࣲ "انفال ۱۲"
🔸و همچنین طبق این آیه ی شریفه،که بیانگر این است که خداوند علاوه بر عالم ماده بر عالم مجردات هم احاطه ی کامل دارد.
✅ نکته ای مهم:
در سوره نور آیه ی ۳۹ خداوند بیان می کند که ؛"حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ" یعنی تا اینکه آنجا می آیند،و آنجا چیزی نمیبیند و فقط خدا را مییابد"وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ "
🔸نتیجه این می شود که خداوند آنجا هست. یعنی خداوند در همه جا هست و احاطه بر همه جا و همه چیز دارد!
جایی نیست که از وجود و حضور و احاطه ی خداوند باشد.
کلمات "فاتیا"و "اذهبا" هم که خداوند در قرآن خطاب به حضرت موسی بیان کرده،به معنای، بروید و بیایید نشانگر همین مطلب هست که چه بروید و چه بیایید، در هر جا و نقطه ای من حضور دارم.
یعنی : هو الاوّل و الاخر والظاهر و الباطن
💎 نکته مهم دیگر این است که؛ما خداوند را عالم و ناظر بر کارها ندانیم، به همان معنایی که مخلوقات را می دانیم؛
بدین نحو تصور نکنیم که همانطور که مخلوقات می بینند و شاهد هستند و یا علم می یابند، خداوند هم عالم و ناظر،و یا سمیع و بصیر هست.
چنین نیست، بلکه در مورد خداوند،به طور مثال؛ باید خدای متعال را حاکم و عالم بر فرایند سمع بدانیم.
💎 خداوند را عالم بر فرایندها بدانیم. فرایند سمع و حرکت و زمان و مکان و
کم و کیف و... همه مخلوق خداوند هستند.وخداوند حاکم وعالم بر فرایند حرکت و ...هست.
🔸در ۱۲ جایِ قرآن کریم این تعبیر آمده است. اِنَّ اللهَ علیمُ بذات الصّدور .
ماهیت نظارت الهی با ماهیت نظارت مخلوقات،زمین تا آسمان فرق می کند.
به این مطلب توجه کافی داشته باشیم.
💎ما در محضر چنین خدایی هستیم،با چنین نظارت وعلمی.
و فهم این مطلب از مهم ترین،مطالب سیر وسلوکی می باشد.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰 قابل توجه علاقمندان معارف عقلی، فلسفی و عرفانی
✅ موسسه معارفی فقهی برهان برگزار می کند:
📚تدریس
▫️۱ـ بخشهای عرفانی کتاب اشارات و تنبیهات ابن سینا (نمط هشتم تا دهم) با رویکرد معرفت نفس
▫️۲ـ شواهد الربوبیه ملاصدرا شيرازي با رویکرد پژوهش محور و تحلیلی
🔸مدرس: حسن کرمی تهرانی پژوهشگر علوم عقلی و مدرس حوزه و دانشگاه
📌علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر پیام دهند @mohammad_laal
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
💠 خلاصهجلسه پنجشنبه ۱۰آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد مصطفایی (حفظه الله)
🔰دعای افتتاح دعای خاصی هست
مضامین آن با توحید شروع میشود
و به امامت حضرت حجت(عج) ختم میشود.
🍃 خیلی از این ادعیه مثلا دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی فراز های مناسبی دارد برای قنوت نمازها مخصوصا قنوت نماز های شب لذا از آن غافل نشوید.
🔸استاد سعادت پرور(ره) میفرمودند: «فراز يا رَبِّ اَسْئَلُكَ بِحَقِّكَ وَ قُدْسِكَ وَ اَعْظَمِ صِفاتِكَ وَ اَسْماَّئِكَ اَنْ تَجْعَلَ اَوْقاتى مِنَ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ بِذِكْرِكَ مَعْمُورَةً وَ بِخِدْمَتِكَ مَوْصُولَةً از دعای افتتاح را در قنوت بخوانید»
🔹مخصوصا اگر این درخواست با جان و دل باشه، یعنی انسان جدا خداوند را بخواهد و گدایی کند.
🔸به این دعاها به چشم دیگر باید نگاه کرد صرفا چون مستحبه آن را بخوانیم کف ماجراست. همانطور که وقتی به دنبال دریافت وام هستی با جدیت به هر دری میزنی تا بتوانی وام را دریافت کنی
🔰این فراز از دعای افتتاح، هم توسل و هم نورانیت دل است:
«اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ، وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ»
🔹در این فراز دعای افتتاح آرزوی ما این هست که حضرت ظهور کنند تا در کنار دریای حقیقت باشیم. مانند مادری که منتظر برگشت فرزندش از سفری طولانی هست، هر آن منتظر است اصلا متوجه نیست این ساعت شب کسی در کوچه و خیابان رفت و آمد نمیکند، میگوید نه ممکنه بیاد
🔸این دعا این حس رو در ما زنده میکند، این دعاها گرچه از زبان معصوم(ع) است اما برای من و شمای شیعه است.
🔹نباید این فراز هارو از روی عادت بخوانیم، باید درمورد آن فکر کنیم.
🔸نه اینکه فقط عدل و عدالت بر دنیا حاکم میشود و ظلم از بین میرود، اصلا بودن در کنار ولی الله مسئله است، این را باید احساس نیاز کنیم.
🔹عنوان بصری پیرمردی ۹۴ ساله، احساس کمبود و نیاز معارف اهل بیت(ع) میکند و نزد امام صادق(ع) می آید
❓کدام پیرمرد الان این انگیزه را دارد؟
عنوان بصری میگوید نزد مالک بن أنس رفتم ولی حس میکنم جوابگو نیست
متوجه شده باید به محضر ولی خدا برسه، حضرت هم ناامیدش نکرد، نگفت سن تو بالاست
🔰روایتی است درمورد امام صادق(ع) که ابوبصیر نقل میکند:
میگوید من و سه نفر دیگر اذن گرفتیم نزد امام صادق(ع) حاضر شدیم
🔸امام(ع) بر خاک نشسته و همانند مادر جگرسوخته ای که فرزندش را از دست داده است، جانسوزانه گریه میکنند و میگویند: «سید من آقای من غیبت تو بستر را بر من تنگ کرده، غیبت تو آرامش قلب را از من گرفته، بیقرار و نا آرامم،
غیبت شما مصیبتی است که به همه مسائل تا آخر قیامت پیوند خورده»
🔹عظمت بقیه الله(عج) ازینجا پیداست درحالیکه هنوز ایشان و پدران ایشان متولد نشدند ولی مطلق زمانه امام صادق(ع) با این تعبیر و اینگونه ایشان را خطاب قرار میدهند و گریه میکنند.
🔸ابوبصیر میگوید به حضرت عرض کردیم: «ای فرزند رسول خدا، فرزند بهترین خلق خدا چه چیزی باعث شده شما گریه کنید؟»
🔹حضرت میفرمایند: «تامل کردم در تولد حضرت بقیة الله(عج) زمان غیبت، تاخیر در ظهور، طول عمر و گرفتاری ها وآزمایشات سنگین امت ایشان که هر اهل ایمانی را میتواند از پای در بیاورد، به طوری که اکثر آنها مرتد میشوند و میگویند ما دیگر مسلمان نیستیم.»
🔸یعنی حواست من و شما خیلی باید جمع باشه، باید توسل و تمسکمان خیلی قوی تر بشود، رفاقت و انس زیادی داشته باشیم و صدا بزنیم حضرت رو
یعنی آقا من حواسم بهت هست شما هم حواست به من باشه، آقا ضعیف و ناتوانم، ممکنه لغزش کنم، اگر منو از یاد ببری سقوط میکنم
🔹احساس مسئولیت حضرت نسبت به شیعیان نسبت به هرکس دیگر قابل مقایسه نیست، حضرت برای ما نگران هستند و نسبت به ما شیعیان احساس مسئولیت میکنند.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰سلســـــــله جلســـــــــات
شــرح وصیت امـام صادق
(علـــــیه الصلاة و السـلام)
بــه عـبـدالله بــن جــنـدب
🔹بـا محـــوریـت بـــــــیانات
اســــــــتـــاد مـــعـــظـــــم
حــــاج آقـــا ســـعـــیـــدی
(ازشـــــاگردان عـارفواصل
آیـــت الله سعــادت پــرور
و از مربیان نفوس)
⏰یــکــشـــنــبــه شــــبهــا
بلافاصله پس از نماز عشا
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
هدایت شده از رسانه برهان
🔰روزی مختص و مقدر
🌿امام صادق(ع) فرمود؛ «وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَاطْمَانَنْتُ»؛ این خدای تعالی ست که روزی میدهد، پس آرام باشید که اگر خدا کم بدهد یا زیاد، بر اساس مصلحت است.
#برهان #توحید #روزی_الهی #استاد_رخشاد #عکس_نوشته
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
وبسایت borhan.org
کانال رسمی @borhan_maaref
نشرمحصولات@bourhan_media
استاد وطنخواه ۱۲ آبان ۱۴۰۳.mp3
58.18M
#استاد_وطنخواه
⏰ ۱۲ آبانماه ۱۴۰۳
📎 شرح حدیث عنوان بصری کتاب سرالاسراء جلد ۳
🔸️جلسه چهارم
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org
💠 خلاصهجلسه شنبه ۱۲آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد وطنخواه (حفظه الله)
🔰امام صادق(ع) به عنوان بصری فرمود: «وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفَهِّمْک.»
ترجمه: «و علم را برای عمل کردم بیاموز، و از خداوند فهم بخواه تا تورا فهیم گرداند.»
🔸بعد از اینکه حضرت به عنوان بصری میفرماید علم را خدا باید به بنده عنایت کند، و راه آن بندگی خدای متعال است، دراینجا میفرمایند این بندگی باید همراه با عمل کردن به آن علم باشد.
🔹بین علم و فهم باید فرق قائل شویم؛
یعنی ممکنه علم باشه معلومات و محفوظات برقرار باشه اما درکی از آن نداشته باشه
🔸مثلا به طوطی کلماتی یاد بدهی و مدام تکرار کند، یا مثلا به فرزندان اصول دین را آموزش میدهیم اما تفصیل و توضیح و عمق آن مطالب که توحید و معاد چی هست بعدا درک خواهد شد الان فقط علم آن را دارد.
🔰«وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ»
باید به علمی که داریم عمل کنیم
عمل یعنی صرفا محفوظات نباشد.
🔸متاسفانه برخی درس و بحثشون اینطوری شده صرفا حفظ میکنند مطالب رو، اما این کافی نیست.
🔹امر به حفظ قرآن قدم اولیه است
خوبه باید هم باشد اما کافی نیست
تدبر و عمل به مفاهیم قرآن قدم های لازم و بعدی است.
🔸عمل کردن به علم صرفا در احکام الهی خلاصه نمیشود بلکه به مسائل اعتقادی و اخلاقی نیز با جامه ی عمل بپوشانیم.
🔰رسول اکرم(ص): «الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ.»
ترجمه: «علم عمل را صدا مىكند، اگر اجابت كند مىماند، و گر نه از آن كوچ مىكند»
🔹کوچ کردن یعنی فرد فراموشکار میشود، و یا اینکه این علم دیگر فردا را به نورانیت و عشق به الله نمیرساند و نورانیت علم از بین میرود.
🔰امام صادق(ع): «العِلمُ مَقرونٌ إلَى العَمَلِ ، فمَن عَلِمَ عَمِلَ ، و مَن عَمِلَ عَلِمَ»
ترجمه: «علم و عمل به هم بسته شده اند. بنا بر اين، هر كه بداند عمل كند و هر كه عمل كند بداند»
🔸این دو باهم دیگر همراه هستند
❓چگونه رابطه دو طرفه برقرار است؟ و چگونه عمل باعث دانستن(علم) میشود؟
نتیجه عمل دینی افزایش معرفت است
وقتی نماز میخوانیم خداشناسی انسان قویتر و روشنتر میشود.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
استاد سعیدی ۱۳ آبان ۱۴۰۳.mp3
71.67M
#استاد_سعیدی
⏰ ۱۳ آبانماه ۱۴۰۳
📎 وصایای امام صادق (ع)
به عبدالله ابن جندب
🔸جلسه ششم
#صوت
🔔@borhan_maaref
🌐borhan.org
هدایت شده از مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰سلســــــــله جلســــــــات
شرح کتاب سرالإســــــــرا
اثر عــــارف واصــــــــــــــل
آیت الله سعادت پرور(ره)
🔹با محـــوریت بــــــــیانات
حجتالاسلام والمسلمین
اســــــــتاد محمد شجاعی
(از شاگردان مرحــــــــــــوم
آیــــت الله ممـــدوحی ره)
⏰دوشــــــــــــــنبه شــــبها
بـلـافاصـله پـس از نـــمـــاز
مــغــــــــرب و عــــــــشــاء
به امامت آیت الله رخ شاد
📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز،
کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱
🪴حضور بهمراه خانواده
🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان
@borhan_maaref
🔸مؤسسه فرهنگی منتظران منجی
@ostad_shojae
🔰قابل توجه مخاطبین گرامی؛
نمازجماعت ظهروعصر وجلسه درس
استاد معظّم حاجآقا مجاهدی حفظه الله
از فردا سه شنبه ۱۵ آبان تا آخر هفته
تعطیل می باشد.
💠 خلاصهجلسه یکشنبه ۱۳آبان ماه ۱۴۰۳
🖇 استاد سعیدی (حفظه الله)
🔰امام صادق(ع):
«وَ لَقَدْ جَلَّتِ الْآخِرَةُ فِی أَعْيُنِهِمْ حَتَّى مَا يُرِيدُونَ بِهَا بَدَلًا»
ترجمه: «آخرت در دیدگاه دوستان ما برجسته است به گونه ای که هیچ چیزی نمیتواند جای آن را بگیرد»
🔸در جلسه قبل عرض شد:
«مهمترین دستور العمل سیر و سلوکی که از اوصاف اولیای الهی نیز هست تراز آخرتی است، یعنی هرکاری را با معیار آخرت میسنجند.»
🔰برای رسیدن به این نقطه که ازقضا سخت هم میباشد انسان مومن باید پروسه و روشی را از حیث نظری و عملی طی کند.
🔹استاد سعادت پرور میفرمودند: «در بعد نظری بایستی آیات و روایاتی که مربوط به آخرت است مطالعه، اندیشه و تفکر کنیم»
🔸انسان باید متوجه بشود در این دنیا ماندگار نیست و بایستی جوابگوی اعمالش باشه
🔹بدون دیدگاه نظری به باور این مفهوم نخواهیم رسید، ابتدا باید در بعد نظری مسئله را برای خود روشن کنیم سپس نتیجه آن در مرحله عمل نشان داده خواهد شد.
🔸همچنین ایشان در بعد عملی میفرمودند: «هر هفته به قبرستان بروید، اگر آثار یاد آخرت را در نظر بگیرید، خیلی منفعت دارد، به قبر های فروریخته بنگرید، قبرهایی که نام و نشان ندارند بایستی در میان آنها گردش کنید و به فکر فرو بروید تا بدانید ازین مجموعه جدا نیستید و بدانید بالاخره مرگ و جهان آخرت به سراغ شما هم خواهد آمد»
🔹باید از دنیا دل بکنیم وگرنه مردابی خواهد شد که اجازه حرکت نمیدهد.
🔰بناگذاری کردن: خیلی وقت ها متوجه نیستیم باید در این مسیر حرکت کنیم باید قصد و نیت کنیم باید خود را از قبل محیا کنیم.
🔸گاهی اوقات اشکال در مسیر سلوک این است که بناگذاری نداریم، حالت دیمی پیدا میکند شد شد نشد نشد.
🔹کسانی که آخرت در چشمان آنها برجسته است، قصد و نیت کرده اند این دنیا جایگاه ماندن نیست، بنا گذاشته اند که تراز آخرتی داشته باشند، وگرنه زندگی اگر با بیخیالی و لهو و لعب باشد آخرت به عنوان تراز انتخاب نمیشود.
🔸کسی که اهل بناگذاری باشد در تمام کردار، رفتار و گفتارش دقت میکند.
چون قصد و بنای انسان چنین چیزی است تمام قدم هایش ارزشمند میشود.
🔹انسان مومنی که قصد میکند به سمت آخرت در حرکت باشد دیدگاه وی به جهان تغییر میکند دیگر حاضر نیست هرکاری کند، در هر معرکه ای خودش را بندازد، تصمیمات خودش را به بیخردان نمی سپارد، حواسش جمع است بنایی که گذاشته است بهم نخورد.
🔰در همین راستا انجام عمل پروسه دارد:
🔹قبل از اینکه نیت کنید اول باید به آن فکر کنید، فکر به اینکه آیا در عالم قیامت و روز پاسخگویی من میتونم از عهده پاسخ به این کار بر بیایم یا نه؟ اگر میتوانم سپس حرکت کنم
🔸هرکاری احتیاج به فکر کردن دارد
بایستی متوجه شویم از حیث آخرتی درست است با نه، اگر درست بود بعدش حق دارد نیت کند و آن را انجام دهد
🔹در روایات است که خیز شما سمت عمل زیاد است، یعنی فکر نکرده کاری را انجام میدهید، ابتدا بایستی انسان فکر کند و تشخیص وظیفه دهد، بدون انجام دادن این فرایند نباید کاری انجام دهیم
🔸پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «چیزی را که نمیدانید متوقف کنید»
اگر مطمئن شدم به کاری سپس وارد مرحله نیت شوم بعد از آن خود عمل را شروع کنم
🔹شما بایستی تا آخر آن عمل دست از این نیت برندارید و قصد خود را بهم نریزید، گاهی وسط راه از نیت برمیگردیم این به نتیجه نمیرسد
🔸آخرت هم همینگونه است، اگر بخواهیم ازین مسیر عبور کنیم کانه شهری است که باید عبور کنیم، یه وقت در جاده قرار گرفته ایم فرمان را سمت دیگر بچرخانیم به مقصد مورد نظر نخواهیم رسید
🔹این شل کن سفت کن ها در زندگی خیلی رخ میدهد، علت این اراده ضعیف همین است، بنا و قصد محکمی نداریم.
شیطان قدرتمندانه عمل میکند ما هم باید قدرتمندانه عمل کنیم.
🔸حضرت در حدیث میفرمایند:
«حتی حاضر نیستن چیزی جایگزین آخرت کنند»
شهوات و غضب و... ممکن است ما را وسوسه کند باید ایستادگی کنیم که البته سخت هم هست.
#خلاصه_جلسه
🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان:
🌐وبسایت|borhan.org
🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
🎥 نشر محصولات|@bourhan_media