eitaa logo
دبیرستان کارآفرین برنا
836 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
801 ویدیو
258 فایل
متوسطه اول پسرانه تحول‌گرا پیشرو #مدارس_روش_میزان_اصفهان #توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی 🌐 borna-creative-group.ir خیابان دشتستان شمالی، ابتدای کوچه ۴۲ 📞 03132298998 ✅ شناسه مدیر دبیرستان: @mehran_karrari ✅ شناسه مدیر راهبردی مجتمع: @hamed_saadatpour
مشاهده در ایتا
دانلود
تفکر طراحی (DESIGN THINKING) چیست ؟ تفکر طراحی یک روش طراحی است که راه حل مورد نیاز برای حل مسائل را فراهم می‌کند. و کمک می‌کند تا محصول شما به شکلی طراحی شود که دقیقاً بر اساس نیاز و حل مشکل مشتریان باشد و در نهایت شرکت و کسب و کار شمارا در جهت موفقیت و اهدافتان سوق می‌دهد. به عبارتی در تفکر طراحی طراحان بررسی می‌کنند که مشتریان چگونه از یک محصول یا خدمت استفاده می‌کنند؛ و نیازهایشان چیست سپس بر اساس این اطلاعات ایده‌های جدیدی خلق می‌کنند. مهم‌ترین مزیتی که تفکر طراحی برای کسب و کار و استارتاپ شما می‌تواند داشته باشد؛ افزایش رضایت مشتری و در نهایت وفاداری مشتریان نسبت به برند شماست. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
چرخه تفکر طراحی چیست؟ تفکر طراحی در ۵ مرحله انجام می‌گیرد ۱) همدلی: از طریق درک نیازهای انسانی ۲) تعریف مسئله : تعریف و تعیین مسئله به شیوه انسان محور ۳) ایده پردازی: ایجاد ایده‌های فراوان ۴) ایجاد یک نمونه اولیه (پروتوتایپ): ساخت یک نمونه اولیه از ایده ۵) آزمایش : تست نمونه اولیه و حل مشکلات آن درک این ۵ مرحله از تفکر طراحی هر کسی را قادر می‌سازد تا با به کار بردن این روش طراحی به حل مسائل و مشکلات پیچیده‌ای که پیرامون هر کسب و کاری رخ می‌دهد؛ بپردازد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۱) همدلی کنید (Empathise) قطعاً افرادی تحت عنوان مشتری یا مخاطب هستند که از محصولات و خدمات شما بهره می‌برند؛ در این مرحله شما باید بتوانید به همدلی کردن با آن‌ها بپردازید؛ یعنی باید از نیازها، خواسته‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها آگاه شوید. برای این کار باید مستقیماً یا غیر مستقیم با آن‌ها گفتگو کنید و ببینید که چه انتظاراتی از شما دارند. همچنین از طریق مطالعات قوم شناسی و مردم شناسی نیز می‌توانید نیاز‌های مخاطبانتان را شناسایی کنید. در پایان این مرحله متوجه خواهید شد که قرار است برای چه کسانی و با چه خصوصیاتی خدمات یا محصولات ارائه دهید. در پایان این مرحله خواهیم دانست که قرار است برای چه افرادی و با چه خصوصیاتی خدمات یا محصولاتی را روانهٔ بازار کنیم. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۲) تعریف مسئله (Define the Problem) بعد از همدلی با مشتریان و درک آن‌ها باید به بررسی اطلاعات جمع آوری شده بپردازید؛ تا متوجه شوید مسئله‌ای که باید حل شود چیست. این خیلی مهم است که بتوانید مسئله اصلی را کشف و به درستی تعریف کنید. تعریف درست مسئله نیمی از حل مسئله است؛ بنابراین لازم است که دقت و زمان کافی صرف تعریف مسئله کنید. تعریف مسئله به طراحان تیم شما کمک می‌کند که ایده‌های عالی برای حل مسائل ارائه دهد. در این مرحله می‌توان از تکنیک‌های‌ رسم طرح (Sketching)، طوفان فکری (Brainstorming) و رسم نقشهٔ ذهنی (Mind Mapping) استفاده نمود. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۳) ایده پردازی(Ideate) بعد از تعریف مسئله نوبت آن است که برای حل مسئله شروع به ایده پردازی کنید. هدف از این مرحله این است که راه حل‌های متفاوتی تولید کنید؛ سپس از جنبه‌های مختلف اقتصادی، فنی و … به تجزیه و تحلیل ایده‌ها و راه حل‌ها بپردازید و در نهایت اجرایی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. در این روش هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از هر روش خلاقانه‌ای برای ایده پردازی استفاده کنید. از رایج‌ترین روش‌های ایده پردازی که در تفکر طراحی به کار برده می‌شود می‌توان به جلسات طوفان فکری، نقشه ذهنی و تهیه فهرست اشاره کرد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۴) ساختن نمونه اولیه (Prototype) در این مرحله باید از بین راه‌حل‌هایی که در گام قبلی ایجاد کرده‌اید، ایده‌ای که اجرایی‌تر است و ریسک کمتری برایتان دارد را انتخاب و یک نمونه اولیه از آن بسازید. البته منظور ساختن نمونه اولیه چیزهای عجیب و غریب یا ساختن یک محصول کامل نیست؛ بلکه تنها کافی است که یک نمونه ارزان قیمت و کوچک مقیاس یا با برخی ویژگی‌های خاص از محصولتان را تولید کنید؛ تا بتوانید مشکلاتی که وجود دارند را مورد بررسی قرار دهید. این نمونه اولیه می‌تواند در داخل خود تیم یا در گروه کوچکی از افراد خارج از تیم صورت بگیرد. در نهایت یا پذیرفته می‌شود و بهبود می‌یابد و یا بر اساس تجربیات کاربران رد می‌شود. هدف از ساختن نمونه‌ی اولیه کسب اطلاعات و برقراری ارتباط کاربران و مشتریان با آن است. شما با ساختن یک نمونه اولیه می‌توانید تجربه کسب کنید و در مراحل بعدی آن را بهبود ببخشید. تکنیک مدل‌سازی (پروتوتایپینگ) کمک می‌کند تا ایدۀ اولیه به مرحلۀ پیشرفته‌تری وارد شده و عملی بودن یا نبودن آن مشخص شود. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۵) آزمایش کنید و بازخورد بگیرید (Test and get feedback) در این مرحله باید نمونه اولیه‌ای که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، را در اختیار کاربران یا مشتریان بگذارید و ببیند واکنش آن‌ها چیست و چگونه از آن استقبال می‌کنند؛ سپس بر اساس بازخورد و میزان رضایت آن‌ها محصولتان را بهبود بخشید. این مرحله را باید تا جایی تکرار کنید که به یک محصول یا خدمت بدون ‌عیب و نقصی برسید؛ که نیازهای مشتریان را برطرف می‌کند و مشتریان حاضر هستند برایش پول پرداخت کنند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
ماهیت غیر خطی تفکر طراحی فرایند تفکر طراحی ممکن است در ظاهر به شیوه‌ای خطی و ترتیبی در چند مرحله تعریف شده باشد ولی در عمل به صورت انعطاف پذیر و غیر خطی انجام می‌گیرد. به عنوان مثال گروه‌های مختلف درون یک تیم طراحی ممکن است بیش از یک مرحله را به صورت هم‌زمان انجام دهند. یا ممکن است طراحان اطلاعات را جمع آوری کنند و نمونه اولیه را در طول پروژه ایجاد کنند؛ تا در نهایت به راه حل مطلوب خود برسند. همچنین نتایج حاصل از آزمایش نمونه اولیه که نظرات کاربران را نشان می‌دهد؛ به نوبه خود می‌تواند منجر به ایده پردازی و توسعه نمونه یا نمونه‌های اولیه شود. پس این مهم است که توجه داشته باشید مراحل تفکر طراحی همیشه متوالی نیستند؛ و اغلب می‌توانند به صورت موازی انجام و تکرار شوند. به این ترتیب مراحل تفکر طراحی باید به حالت‌های مختلفی که به یک پروژه کمک می‌کنند درک شوند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
تفکر طراحی در یک نگاه (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
رشد تفکر طراحی به عنوان یکی از گونه های تفکر در دنبال خواهد شد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
نقشه ذهنی ، یک تکنیک بصری برای ساختار دادن و منظم کردن افکار و ایده‌ها است. بنابراین ضمن آرایش فضایی شاخه‌ها، از رنگ‌ها، نشانه‌ها، عکس‌ها و خلاقیت استفاده می‌کنیم تا یک نقشه تصویری زیبا از مفهومی که در ذهن‌مان است را خلق کنیم. هرچه نقشه ذهنی منحصر به فردتر باشد، نشان می‌دهد طراح ماهرتری داشته است. هر نقشه‌ذهنی کلیدی است که دقیقا به قفل افکار طراح خود می‌خورد. بنابراین باید سعی کنید سبکی برای خودتان برگزینید که هم مناسب و هم دیدن آن برایتان معنادار باشد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
قواعد رسم نقشه ذهنی 1⃣ شاخه ها مهمترین چیزی که در این باره باید بگویم این است که همه شاخه‌ها به هم متصل هستند و نهایتا به تصویر مرکزی یا به اصطلاح Centeral Idea می‌رسند. نباید این وسط فاصله‌ای باشد. دقیقا مثل شاخه‌های درخت. شاخه‌های اصلی، مستقیماً با موضوع اصلی ارتباط دارند و حاوی مطالب اصلی آن هستند. تقریبا شبیه به سرفصل‌های اصلی یک کتاب. شاخه‌های فرعی، از شاخه‌های اصلی نشأت می‌گیرند و حاوی اطلاعات مفصل نقشه ذهنی ما هستند. در یک مایندمپ استاندارد، هیچ مطلبی نباید معلق و بدون شاخه باشد. همه چیز را از شکلها گرفته تا کلمه‌ها، باید روی شاخه بنویسید. لازم نیست حتما شاخه اصلی شما چند شاخه فرعی داشته باشد. می‌تواند اصلا شاخه فرعی نداشته یا یک یا چندین شاخه فرعی داشته باشد. اما تجربه نشان داده است، بیش از هفت مورد، نقشه ذهنی شما، گیج کننده و شلوغ می‌شود. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
2⃣ کلمات کلیدی سختترین مورد برای کشیدن نقشه ذهنی یافتن و استفاده کردن از کلمات کلیدی است. اگر بتوانید برای هر شاخه فقط یک کلمه کلیدی داشته باشید ، یک مهندس نقشه ذهنی هستید! استفاده از کلمات کلیدی در رسم مایندمپ باعث می‌شود نقشه ما واضح و خوانا بماند ، تفکر در هر جهتی ادامه پیدا کند و قابلیت گسترش داشته باشد. دو استثنا هم وجود دارد: نام اشخاص و نقل قول‌ها لازم است که کامل بیایند و بصورت کلیدواژه نوشته نشوند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
3⃣ تصویر خلاقانه‌ترین و موثرترین قانون نقشه ذهنی ، استفاده از عناصر گرافیکی است. رنگها ، نشانه‌ها ، عکس‌ها ، پیکان و باکس‌ها عناصر گرافیکی تشکیل دهنده نقشه ذهنی هستند. رنگ‌ها برای زیبایی نیستند و خیلی در فهم موضوع اهمیت دارند.دلیل اصلی استفاده از رنگ‌ها تشخیص شاخه‌های اصلی از یکدیگر هستند که به تشخیص سریع موضوع و فهم تفوتها و شباهتها و ارتباطات کمک می‌کند. نکته: سعی کنید نشانه‌ها و علامت‌های مخصوص به خود را برای نقشه ذهنی داشته باشید. مثلا: شکلک‌ها و نشانه‌ها را در زیر، رو یا کنار کلمه‌هایی مربوط به هر شاخه قرار داده و به این ترتیب معنای بیشتری به آن‌ها بدهید. نشانه‌ها را به تنهایی و به جای یک کلیدواژه روی شاخه قرار دهید (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
4⃣ پیکانها راز مگوی نقشه ذهنی ، پیکانها هستند. چون زیاد می‌بینید که پس از رسم نقشه ذهنی هنوز قسمتهایی هستند که به هم مرتبطند اما در شاخه‌های مجزایی کشیده شده‌اند. در چنین مواردی مشخص کردن اتصال بین دو شاخه مفید است و اینجاست که از پیکان‌ها استفاده می‌کنیم. البته به شرطی که از کنار نقشه رد شوند نه از وسط آن. نباید به ظاهر چشم نواز نقشه ذهنی‌مان آسیبی وارد شود. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
ما در به ذهن سپردن تصاویر به طرزی باورنکردنی خوبیم! نقشه ذهنی وسیله‌ای برای تصویرسازی مفاهیم است. کار این نقشه‌ها عرضه‌ی صرف اطلاعات نیست؛ چون به همراه آن‌ها توضیحات اضافی نیز ارائه می‌شود. از نقشه ذهنی برای به تصویر کشیدن ساختار دانش استفاده می‌شود. مایندمپ هم امکان بررسی کلی و همچنین بررسی جزئی یک موضوع را فراهم می‌کند. مایندمپ برای بسط و نمایش شمار زیادی از ایده‌ها و اطلاعات، سودمند است. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
معرفی ۵ ابزار و نرم افزار رایگان برای ترسیم نقشه ذهنی کشیدن و ترسیم یک نقشه ذهنی، معمولا امری زمان بر و نیازمند خلاقیت است. اما امروزه بسیاری از افراد، با کمک نرم افزارهای مختلف، توانسته اند این کار را ساده تر کنند. در ادامه، ۵ ابزار برای ترسیم نقشه ذهنی را معرفی میکنیم: نرم افزار SmartDraw نرم افزار XMind نرم افزار Coggle نرم افزار FreeMind نرم افزار StormBoard این نرم افزارها، به شما در کشیدن و ترسیم نقشه ذهنی، بسیار کمک میکنند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
1_979985858.pdf
1.79M
نقش انسان در تقدیرات شب قدر
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فراق عاشقانه هایی برای او که جان یک ملت بود
واژه TRIZ برگرفته شده از حروف اول کلمات در عبارت روسی زیر می‌باشد : TRIZ = TEORIYA RESHENYA IZOBROTOTELSKIKH ZADATCH برابر انگلیسی آن عبارت Theory of Inventive Problem Solving (با مخفف TIPS) است که به معنای می‌باشد . این دانش در سراسر جهان تحت عنوان TRIZ شناخته می‌شود . (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
تاریخچه TRIZ شالوده‌های دانش TRIZ از سال 1946 توسط گنریچ آلتشولر بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه‌گذاری شد. آلتشولر که به پدر TRIZ شهره است در سال 1926 در روسیه متولد گردید ؛ اولين اختراع آلتشولر در سن 14 سالگي انجام شد و در اداره ي ثبت اختراعات مشغول به كار شد. كار او كمك به مخترعين براي ثبت اختراعاتشان بود. او در حين كار، گاهي به حل مسائل فني آنان كمك مي كرد. در اين دوران بود كه او دريافت حل مسائل فني كه منجر به اختراع و نوآوري مي شود به اصول و روش‌هايي فراتر از تكنيك هاي خلاقيت شناخته شده تا آن هنگام نياز دارد . این دانش با نامها و عنوانهای توصیف‌گر مختلفی همانند نوآوری نظام‌یافته ، خلاقیت اختراعی ، فناوری خلاقیت و نوآوری ، روش‌شناسی اختراع ، الگوریتم اختراع ، روش‌شناسی حل مساله‌های ابداعی ، روش‌شناسی حل ابتکاری و ابداعانه مساله ، مهندسی خلاقیت و نوآوری ، روش‌شناسی خلاقیت ، خلاقیت‌شناسی اختراع ، خلاقیت‌شناسی فناوری و مواردی از این قبیل نامیده می‌شود . عبارت است از يك دانش انسان گراي مبتني بر روش شناسي نظام يافته براي حل ابداعانه ي مسئله عبارت است از نوعي رويكرد الگوريتمي براي حل ابداعانه مسائل فني و فناوران پايه و اساس Triz سيستم فني سطح نواوری قانون ایده الی تضاد ها تکامل سیستم فنی (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school