🌺نکته تفسیری صفحه ۳۵:🌺
لحظه ای برتر از یک سال:
شاید هیچ مکتب و آیینی مانند اسلام، انسانها را به «تفکّر» دعوت نکرده باشد. قرآن 17 بار از تفکّر، و بارها از عقل و فهم و ... سخن به میان آورده و احادیث پیشوایان ما لبریز از دعوت به تفکّر است. خداوند در آیات وحی، زیانهای شراب و قمار را برشمرده و توصیه می کند که در حد میانه ـ و نه با افراط و تفریط ـ انفاق کنیم. سپس می فرماید: این چنین خداوند آیاتش را برای شما توضیح میدهد و علّت پاره ای از دستورهایش را روشن می کند تا در مورد زندگیتان در دنیا و آخرت اندیشه کنید. یعنی اگرچه خدا به شما فرمان می دهد که از دستورهایش اطاعت کنید، از شما می خواهد که در باره ی آنها فکر کنید و آنها را با چشم باز بپذیرید؛ نه اجباری و کورکورانه.[1] هر یک از این دستورها، برنامه ای برای تکامل انسان است که اگر به درستی و با فهم و درک صحیح انجام شود، تأثیر فوقالعاده ای در رشد انسان می گذارد.
شناخت صحیح گناهان و اندیشه در باره ی زیان آنها نیز باعث میشود که انسان با میل و رغبت از آنها دوری کند و پرهیز از آنها را نوعی محرومیت و رنج نپندارد. امام رضا علیه السلام در این باره فرموده است: «عبادت راستین، نماز و روزه ی فراوان و بی فکر و اندیشه نیست؛ بلکه عبادت حقیقی، تفکّر در آفرینش خدا و دستورهای اوست.»[2] تاریخ، سرگذشت های فراوانی را از عبادت های خشک و بی مغز روایت کرده که هیچ فایده ای برای انجام دهنده ی آن نداشته است. داستان خوارج نهروان، نمونه ی روشنی از آنهاست. آنان، افراد خشک مغز و به ظاهر دینداری بودند که اعتقادات جاهلانه و پوچی داشتند و بر سر دشمنی با بزرگترین عبادت کننده ی زمانشان، علی علیه السلام ، سر دوستدار او را بریدند و همسر باردارش را کشتند و شکمش را دریدند و سر فرزندش را بریده، بر سر نیزه گذاشتند؛ در حالی که بسیاری از آنان، حافظان قرآن بودند و پیشانی هایشان از سجده ی فراوان پینه بسته بود! امیر مؤمنان علی علیه السلام در سرزمین نهروان به آنان نصیحت فراوانی کرد و پس از اتمام حجت، با آنان پیکار کرد و بیشتر آنان را به جهنّم فرستاد. به راستی چه می شود که چنین بلایی بر سر انسان میآید؟ در روایتی می خوانیم که شخصی نزد امام صادق علیه السلام از عبادت فراوان همسایه اش سخن به میان آورد. امام از او پرسید: «عقلش چگونه است؟» او گفت: «عقل درستی ندارد.» امام فرمود: «مقام او با آن عبادت ها بالا نمی رود.»[3] در مقابل، تاریخ از سعادت انسانهایی سخن میگوید که با لحظه ای فکر و اندیشه، از هلاکت ابدی نجات یافتند.
ماجرای «حُرّ بن یزید ریاحی»، یکی از نمونه های روشن این مطلب است. او نخستین کسی بود که مأمور شد حرکت امام حسین علیه السلام را مهار کند و اجازه ندهد آن حضرت تغییر مسیر دهد؛ امّا در روز عاشورا به فکر فرو رفت. شخصی به نام مهاجر بن اوس می گوید: «در روز عاشورا، بدن حر به لرزه افتاده بود. با تعجّب به او گفتم: آیا ترسیده ای؟ اگر از من می پرسیدند که شجاعت رین شخص کوفه کیست، تو را معرفی می کردم. حر گفت: من خود را بین بهشت و دوزخ میبینم. به خدا سوگند، اگر قطعه قطعه و سوخته شوم ، هیچ چیز را به جای بهشت انتخاب نمی کنم.» حر، این را گفت و به سپاه امام حسین‰ پیوست[4] و اکنون بیش از هزاروسیصد سال است که درود و سلام خدا و خوبان عالم به او میرسد. آری، بدینگونه انسان میفهمد که چرا امام صادق علیه السلام یک لحظه تفکّر را از یک سال عبادت برتر شمرده است. [5]
[1] . اقتباس از المیزان فی تفسیر القران ، ج2 ، ص197
[2] . کافی ، ج2 ، ص55
[3] . کافی ، ج1 ، ص24
[4] . زندگی امام حسین(ع)، تألیف محمد جواد نجفی، ص18
[5] . تفسیر عیاشی، ج2، ص208
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن کریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 ثواب بسیار زیاد زیارت امام رضا علیه السلام از زبان امام جواد علیه السلام
🎤 سیدالشهدای خدمت ، شهید آیت الله رئیسی
🗓۲۳ ذی القعده، روز زیارتی امام رضا علیه السلام
┅❀🌹❀┅
📝 یادداشت تحلیلی/ الگویی که باید تکرار شود
🔹هر خیزش و حرکتی که به انقلاب در یک کشور منجر میشود، از ایدئولوژی و مکتب مشخصی نشئت میگیرد که معانی و مفاهیم و حتی شعارها و نمادهای خاص خود را دارد. انقلابهای قرون اخیر بیشتر بر مبنای مارکسیسم و لیبرالیسم رخ دادهاند. در این میان، هیچ انقلابی بر مبنای نگاه توحیدی شکل نگرفته بود تا اینکه در سال 1357 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. پیروزی انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران با راهبری و هدایت امام خمینی(ره) سرآغاز راهی بود برای تشکیل دولت و حکومت اسلامی و حرکت در مسیر تمدنسازی بر مبنای اصول و ارزشهای اسلامی و این مهم نیازمند منظومه فکری و نقشه راهی است که حرکت نظاممند و هدفمند در مسیر آن، به تحقق اهداف عالی انقلاب کمک کند.
🔹در این میان، معیار و میزان برای حرکت صحیح در مسیر انقلاب، دیدگاهها و رهنمودهای بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی است که همان مکتب امام خمینی(ره) است. بدون شک، اندیشههای امام(ره) در مقام یک رهبر مبارز، فقیه و مرجع بزرگ شیعه و یک اندیشمند بزرگ دینی منبعث از مکتب اسلام و قرآن است و در سیره و سنت نبوی ریشه دارد.
🔹در طول 35 سالی که از رحلت آن رهبر کبیر میگذرد، رهبر حکیم و خردمند انقلاب در جایگاه ولی فقیه و رهبری جامعه از هر فرصتی برای بیان شاخصههای کلان این مکتب استفاده میکنند. یکی از این فرصتها، مراسمهای سالگرد ارتحال امام راحل(ره) است. شاید علت این تأکید و تبیین پس از گذشت سالها از عروج ملکوتی امام خمینی(ره)، نگرانی از فراموش شدن خط فکری اصیل ایشان و تلاش برای تبیین ابعاد گوناگون مکتب امام(ره) برای قشرهای مختلف مردم، به ویژه جوانان و همچنین ثبت در تاریخ است.
🔹اما مکتب امام خمینی(ره) به منزله منظومه فکری و اندیشهای آن مرد بزرگ ابعاد و زوایای گوناگون علمی و عملی دارد و در دل خود خرده مکتبهایی را پدید آورده است که هر کدام میتواند چراغ راهی برای پیمودن بخشی از مسیر باشد. این مکتبها را میتوان شاخهها و شعباتی از مکتب غنی اسلام دانست که به واسطه ظرفیت روحی، جسمی و فکری افراد در آنها نهادینه میشود و قابلیت درسآموزی و ترویج و تبیین دارد. از این جمله کم نبودند چهرههای مبارز و متفکری که در پیروی از حضرت روحالله از چهرههای اصلی مبارزه با رژیم طاغوت بودند و اندیشه و مبانی عمیق دینی و سیاسی داشتند، مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح و...، اما چون محور حرکت و مبارزه آنها مکتب امام خمینی(ره) بود، همگی در ذیل این راه و منظومه تعریف شدند.
🔹اما یکی از چهرههایی که از او به منزله صاحب مکتب یاد میشود، «شهید حاج قاسم سلیمانی» است که رهبر معظم نام «مکتب سلیمانی» بر آن نهاده و آن را «یک راه و یک مدرسه درسآموز» دانسته و دو مؤلفه «صدق» و «اخلاص»را جزء مؤلفههای اصلی مکتب سلیمانی برشمردند. برخی شاخصههای مکتب شهید سلیمانی مجاهدت، اخلاق، ولایتمداری، تدبیر و مدیریت راهبردی، شجاعت و شهادتطلبی است.
🔹وقتی رئیسجمهور شهید سیدابراهیم رئیسی که این روزها ملتی سوگوار از دست دادن او و یارانش است، در کمتر از یک دوره چهار ساله با شعار دولت مردمی در فکر و عمل با مدیریت جهادی و حضور بیشائبه در میدان خدمت میتواند الگویی متفاوت از دولتداری و مسئولیت را در منظر عموم بگذارد، نباید از کنار آن گذشت.
🟢 به نظر میرسد شاخصههای مهم رفتاری این شهید بزرگوار، مانند خدمت به مردم و مردمداری، سربازی ولایت و ولایتمداری، مبارزه با فساد و بیعدالتی، سادهزیستی، خستگیناپذیری و... باید با عنوان «مکتب شهید رئیسی» الگوی دولتها و کارگزاران نظام باشد تا با تأسی به این الگو یک کارگزار تراز جمهوری اسلامی و نظام دینی باشند.
👈🏻 بدون شک، پرداختن به این موضوع با هدف تبدیل این رفتار سیاسی و اجتماعی به الگوی قابل تکرار برای دیگر مسئولان ارزش و اهمیت بالایی داشته و از این رهگذر میتوان الگوی حکمرانی اجرایی کشور را تدوین و تنظیم کرد تا روشنگر مسیر حرکت خدمتگزاران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی باشد و با عمل به آن سرمایههای اجتماعی نظام تقویت شود.
✍🏻علی حیدری
┅❀🌹❀┅
مکتب و سیره سیدالشهدای خدمت.mp3
1.02M
👆🏻👆🏻
◉━━━━━────
↻ ◁ㅤ❚❚ㅤ▷ㅤ⇆
﷽
✔️ نشست بصیرتی
🗞موضوع: مکتب و سیره سیدالشهدای خدمت و رسالت ما در انتخابات پیش رو
🎙کارشناس: رجبعلی بازیاد
#نشست_بصیرتی_مجازی
#ثامن۴۰
╲\╭┓
╭ 🌹🍃
┗╯\╲
┅═﷽ ═┅
❓سوال: الگوی حکمرانی آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی دارای چه شاخصه هایی است؟
✅پاسخ:
۱ - رهبر معظم انقلاب شهید آیت الله رئیسی را رئیس جمهور جامع الاطراف نامیدند که دلایل این موضوع را میتوان در مواردی مانند زیست ایشان در یک خانواده از جنس مردم و چشیدن طعم فقر و محرومیت و استمرار این سبک زیستی حتی در دوره ریاست عالی ایشان بر دو قوه اصلی کشور، تلاش بر حرکت بر مشی ولی فقیه زمانه و پرهیز از خودشگفتی، خودبرتربینی و ... ، تلاش برای ارتباط موثر با همه نیروهای حاضر در انقلاب و همه جریان های سیاسی، پرهیز از پیچیدگی و تکبر در مواجهه با مردم به عنوان ولی نعمتان جامعه، خدمت شبانه روزی به محرومین و مستضعفان به عنوان بر هم زننده سناریوی جریان تحریف مبنی بر سیاه نمایی و امیدسوزی از نظام اسلامی و تلاش برای حفظ وحدت و آرامش، برشمرد.
۲ - موضوع دوم در تحلیل رفتار دولت زنده کردن امید در دل مردم و جامعه بود که رهبر معظم انقلاب در این زمینه می فرمایند « به نظر من مهمترین توفیق این دولت زنده کردن امید و اعتماد در مردم است؛ این بزرگترین توفیق شما است. مجموع عملکرد دولت چه شخص رئیس جمهور محترم چه مسئولان در بخش های مختلف ، به مردم این احساس را داد که دولت وسط میدان است مشغول کار است دارد تلاش می کند و برای آنها خدمت میکند، میخواهد خدمت رسانی بکند؛ این کار امید مردم را و اعتماد مردم را تا حدود زیادی احیا کرد.»
۳. ارتباط با مرد م: امام علی (ع) در نامه ۵۳ نهج البلاغه ضوابط مردم داری و شرایط آن را با عباراتی مانند «تُفَرِّغُ لَهُمْ فِيهِ شَخْصَكَ»، «تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلساً عاماً فَتَتَواضع فيه» و ... برشمرده اند که میتواند نکته و شاخص مهمی برای تبیین مردم سالاری و مردم مداری آیت الله شهید رئیسی باشد.
٤ - پرچمدار شعارهای انقلابی، مسئولیت پذیری، معطل نگذاشتن جامعه و شرطی نکردن معیشت مردم و اقتصاد، رابطه هم افزا میان دولت و سایر اجزای حاکمیت بدون تنش و زدودن رقابتهای منفی ، سرعت عمل دولت خدمتگزار و ... از خصوصیات ممتاز آیت الله رئیسی و مجموعه تحت امر ایشان بود.
٥- آنچه از سیره و خصائل رئیس جهور گفته و نوشته می شود باید بستری باشد برای الگوسازی جهت رئیس جمهور تراز، خصوصا در انتخابات تیرماه از این جهت نخبگان و خواص جامعه خصوصا جریان انقلابی در تسری این الگو به جامعه نقشی مهم و ذی قیمت دارند.
#شهید_جمهور | #سیدالشهدای_خدمت
#پرسش #پاسخ
#ثامن۴۰
╲\╭┓
╭ 🌹🍃
┗╯\╲
┅═﷽ ═┅
❓سوال: شاخصهای کارگزاران تراز در مکتب امام خمینی(ره) چیست؟
✅پاسخ: مهمترین شاخصهای کارگزاران تراز، در مکتب امام خمینی (ره) عبارتنداز:
۱. مردمی بودن : منظور از مردمی بودن کارگزارن این است که روحیه مردمی داشته باشند و خود را جدا از مردم یا فراتر از آنها تلقی نکنند و درواقع با مردم احساس همدردی و هم سرنوشتی داشته باشند. در همین چارچوب می توان به شاخص مهم دیگری چون «ساده زیستی» هم اشاره کرد که عدم دقت در رعایت آن باعث می شود که شاخص مردمی بودن کم رنگ شود. به تعبیر دقیق تر، کارگزاران تراز نظام اسلامی باید ساده زیست باشند تا بتواننـد بدون تکلف با مردم مواجه شوند و مردم در مواجهه با آنها احساس به سختی افتادن نکنند. کارگزاران حتی باید بتوانند در میان مردم حاضر شده و در صورت لزوم با آنها بر سر یک سفره حاضر شوند.
۲. حساسیت نسبت به حفظ استقلال: کارگزار تراز نظام و انقلاب اسلامی باید با اتکا به استقلال فکری و هویتی، راه هرگونه تسلط بیگانگان بر کشور را سد کند. در واقع، تأکید بر حفظ استقلال از آن روی برای کارگزاران نظام ضروری است که سبب حفظ خطوط فاصل با دشمنان میشود.
۳.عدالت: عدالت در اینجا هم ملکه ای نفسانی است و هم به معنای عدالت گستری است. در معنای اخیـر کـه مبرهن است و نیاز چندانی به توضیح ندارد، اما در توضیح عدالت به عنوان ملکه ای نفسانی برای کارگزاران نظام باید گفـت کـه کارگزار تراز نظام باید مجهز به ملکه عدالت باشد تا در تضاد میان منافع شخصی و گروهی با منافع ملی و عمومی یا در کشاکش جلب محبوبیت از سوی مردم و پافشاری بر مسیر حق، دومی را بر اولی ترجیح دهد و به خاطر تأمین منافع شخصی و گروهی یا خرید محبوبیت از سوی مردم، حاضر به فدا کردن منافع عمومی و ملی نباشد. درواقع، کارگزار تراز انقلاب بـا تجهیز به ملکه عدالت میکوشد تا جان فدای مردم و نظام باشد و در این مسیر از آبرو اعتبار وقت و.... خود هزینه می کند.
٤. رسیدگی به وضع مستضعفان: نظام اسلامی اگرچه متعلق به همه اقشار و طبقات جامعه است، اما در راستای عدالت گستری جهت گیری اقدامات کارگزاران باید به سمت مستضعفان و طبقات پایین جامعه باشد امام(ره) به محرومان و مستضعفان جامعه توجه جدی داشتند؛ هم از این جهت که آنها را نیروهای اصلی انقلاب می دانستند و هم از این جهت که رسیدگی به اوضاع و احوال آنان مناسب عدالت و به عدالت نزدیکتر است.
۵.قانون مداری: قانون به عنوان معیار اداره جامعه و تعیین کننده کیفیت رفتار افراد و کارگزاران مختلف ابزار ایجاد وحدت رویه و نظم و از سویی عامل جلوگیری از اختلاف، خودسری و هرگونه استبداد از سوی افراد است. بنابراین، رعایت آن و مبنا قراردادن آن از سوی همه کارگزاران یک اصل عقلانی است علاوه بر این قانون مداری در نظام اسلامی از نقطه نظر منشأ شرعی قانون یک وجه تکلیفی هم دارد. در واقع، کارگزار تراز در صورت تعارض میان میل و رأی خود با قانون، قانون را ملاک میداند و بدان پایبند است.
٦. داشتن سعه صدر و انتقاد پذیری: کارگزار تراز باید با داشتن سعه صدر، پذیرای انتقادات باشد و در مقابل انتقادات، عکس العمل اخلاقی و مناسب داشته باشد. اساساً کارگزار تراز نه تنها پذیرای نقد است بلکه با استقبال از نقد و منتقدان، آن را فرصتی برای اصلاح اشکالات احتمالی در عملکرد خود میداند. خصلت نقدپذیری کارگزاران موجب تحکیم سرمایه اجتماعی نظـام هــم می شود.
۷. پرهیز از قدرت طلبی و حب مال: حکومت و مسئولیت از دیدگاه اسلامی یک امانت است و برای تحقق اهداف عالیه ای چون سعادت بشر ضرورت دارد بنابراین به خودی خود فاقد ارزش است و تنها زمانی ارزشمند تلقی میشود که در مسیر اهداف الهی قرار گیرد از این نظر چنانچه زمامداری معطوف به دنیا دوستی و قدرت طلبی باشد، انحراف از مسیر متعالی تلقی شده و فاقد ارزش میباشد. بنابراین کارگزار تراز مسئولیت را نه برای التذاذ از قدرت و کسب مال و شهرت، بلکه برای خدمت میخواهد از این رو از هر فرصتی برای توسعه خدمت رسانی به مردم استفاده خواهد کرد.
۸. حفظ وحدت و همدلی: از آنجا که ماهیت حکومت و کارگزاری در اسلام مبتنی و معطوف به خدمت گزاری است، پس کارگزاران باید حداکثر تلاش خود را به کار ببندند تا بتوانند این خدمت گزاری را به صورت تمام و کمال انجام دهند. کارگزاران باید تلاش کنند تا از همه ظرفیتهای موجود در جامعه استفاده کنند و از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد خلل در این مسیر میشود، خودداری کنند. مسلم است که شرط توفیق در این زمینه، دقت در حفظ وحدت، داشتن درک مشترک از مسائل و افقها و حفظ همدلی با وجود اختلاف سلیقه ها میباشد.
#پرسش #پاسخ
#ثامن۴۰
╲\╭┓
╭ 🌹🍃
┗╯\╲
نکته تفسیری صفحه ۳۶:
سوگندهای بیاساس:
یکی از عادتهای ما در زندگی روزمره، قسم خوردن است. اگر به صحبت کردن معمول خود یا اطرافیانمان دقّت کنیم، عبارات «وَ الله»، «به خدا» و... را زیاد می شنویم. البتّه معمولاً ما از گفتن آنها قصد جدی نداریم و این کلمات را ناخودآگاه به زبان می آوریم. این عادت اگرچه پسندیده نیست و بهتر است انسان مراقب سخن گفتن خود باشد و بیهوده به خدا سوگند نخورد، طبق این آیه، سوگندهای بیهوده ای که از روی عمد گفته نمی شود، حکم سوگندهای شرعی را ندارند؛ چراکه سوگند واقعی به خدا، یکی از موضوعات مهم در دین اسلام است. اگر انسان از روی فهم و دقّت به خدا قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا انجام ندهد، بر او لازم است که به سوگندش عمل کند، و اگر آن را بشکند، باید کفّاره بدهد.
بر اساس آیه ی 89 سوره ی مائده، کفاره ی شکستن سوگند، غذا دادن به ده شخص بینوا یا لباس پوشاندن بر آنها یا آزاد کردن یک برده است، و اگر کسی نمی تواند هیچیک از این کارها را انجام دهد، باید برای شکستن سوگندش، سه روز روزه بگیرد. البته برخی از سوگندهای عمدی را می توان شکست؛ بلکه برخی از آنان را باید شکست. مثلاً اگر کسی سوگند بخورد که به دیدار مادر یا برادرش نرود، یا اینکه سوگند بخورد که دیگر نماز نخواند، سوگندش باطل است و هیچ ارزشی ندارد؛ چون با سوگند خوردن به خدا خواسته است که فرمان او را زیر پا بگذارد. گفته اند که این آیه پس از آن نازل شد که میان داماد و دختر یکی از یاران پیامبر صلوات الله علیه به نام عبدالله بن رواحه اختلاف ایجاد شد و او سوگند یاد کرد که برای آشتی دادن میان آن دو، هیچ دخالتی نکند. در این هنگام، این آیه نازل شد و اینگونه سوگندها را ممنوع و بی اساس اعلام کرد. کسی که عمداً به دروغ سوگند بخورد، مرتکب گناه بزرگی شده است.
امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است: «کسی که قسمی بخورد و بداند که دروغ می گوید، در حقیقت با خدا جنگیده است.»[1] حتّی انسان تا جایی که می تواند، باید از خوردن سوگند راست هم خودداری کند؛ زیرا مقام خدا والاتر از این است که برای گذراندن امور زندگیمان، پیوسته به نام او قسم بخوریم. در روایتی آمده است که حضرت عیسی علیه السلام به حواریون خود فرمود: «موسی علیه السلام به شما دستور می داد که به دروغ به خدا سوگند نخورید؛ ولی من به شما فرمان میدهم که نه به دروغ به خدا سوگند بخورید و نه به راست.»[2]
[1] . سفینه البحار ، ج8 ، ص759
[2] . بحارالانوار ، ج101 ، ص280 / غیر از این دو منبع ، بقیه متن از تفاسیر نمونه و آلاء الرحمن اقتباس شد .
#تلاوتروزانهیکصفحه قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حرف یگان ویژه به خانم چادری مقابل شوهرش
خداقوت به برادران ناجا💐
📝یادداشت تحلیلی/ انتخابات و ایده حکمرانی دولت چهاردهم
🔹کنکاشی گذرا در افکار و گفتار داوطلبانی که تاکنون به وزارت کشور رجوع کردهاند و افرادی که بعد از این، احتمال میرود برای نامنویسی حاضر شوند، نشان میدهد یکی از متنوعترین انتخابات را از حیث فکر و ایدههای حکمرانی در پیش خواهیم داشت. وجه بسیار مهم و انکارناپذیر این تنوع و حضور همه گرایشها با افکار و ایدههای گوناگون، مردمسالاری دینی و جمهوریت واقعی در ایران است که باید شکرگزار این نعمت حقیقی باشیم.
🔸از طرفی درباره ایدههای حکمرانی که به منزله زیربنای جهتگیری کشور در چهار سال آینده استفاده خواهد شد، تجربیات گرانبهایی پیش روی ماست که همه مردم و به ویژه داوطلبان محترم باید دقت و اهمیت لازم را در خصوص آن مدنظر داشته باشند.
🔹بدترین پیشفرض و ایده حکمرانی ممکن برای چهار سال آینده این است که فضای انتخابات و رقابت داوطلبان پیرامون گفتمان و ایدهای شکل بگیرد که یک دهه اقتصاد کشور را شرطیسازی و معطل و ظرفیتهای داخلی و منطقهای را مغفول کرد. اینکه پیرامون تحریم، صرفاً و مجزا به دو گفتمان مذاکره و مقاومت پرداخته شود.
🔸بدیهی است که تحریم یکی از مهمترین مسائل اقتصاد ایران است؛ اما پاسخ این مسئله در معطلسازی و منتظر گذاشتن ظرفیتها برای رفع تحریم نیست. رفع تحریم میسر نخواهد شد مگر با قوی شدن ایران و قوی شدن ایران امکانپذیر نیست مگر با خنثیسازی تحریمها به معنای استفاده بهینه و حداکثری از منابع و امکانات موجود، حتی در سیاست خارجه. منظور این نیست که دولت آینده نباید به دنبال رفع تحریم باشد، بلکه منظور آن است که همان مسیر و ریلگذاری که دولت سیزدهم را با وجود تحریم و با ابزار مذاکره موفق به بهبود تجارت خارجه، افزایش فروش نفت و پیشبرد پرونده هستهای کرد، باید ادامه یابد. چه اینکه در کمتر دورهای مثل دولت سیزدهم بوده که جهتگیریها و رویکردهای اقتصادی و همگرایی میدان و دیپلماسی این چنین در مسیر درست باشند.
🔹برگشتن به ایده حکمرانی گذشته، یعنی زیربنا قرار دادن رفع تحریم در همه معادلات بدون تکیه بر ظرفیتهای داخلی، آن هم در شرایطی که اولاً ایران فعلی به مراتب در وضعیتی بهتر و مقتدرتری از گذشته قرار دارد و ثانیاً طرفی که آن سوی میز مذاکره نشسته، نسبت به ده سال پیش ضعیفتر است و از حیث چالشهای سیاست داخلی، روابط بینالملل و مسائل منطقهای با موارد عدیدهای مواجه است، بار دیگر کشور را به سمت بنبست خواهد کشاند.
🔸به هر حال، ایده حکمرانی آینده باید پیرامون همان نگرشی باشد که ساخت درونی اقتصاد را در سه سال اخیر تقویت کرد و در درونگرایی و بروننگری تجلی یافت و بازخورد آن نیز بهبود شاخصههای کلان اقتصادی شد.
#شهید_جمهور
#ثامن۴۰
┅❀🌹❀┅
🇮🇷🇵🇸
﷽
🖼 #عکس_نوشت | سرنوشت مقلدان امام خمینی علیه الرحمه چیزی جز شهادت نیست ...
🍃🌹🍃
#ثامن40 | #انتخابات_1403
┅❀🌹❀┅
🇮🇷🇵🇸
﷽
🖼 #عکس_نوشت(2) | امام خامنهای مدظلهالعالی: مهم ترین ابتکار امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی است
🍃🌹🍃
#ثامن40 | #انتخابات_1403
┅❀🌹❀┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 #موشن_گرافیک(2) | امام وعدههای صادق و پیشبینی انزوای رژیمصهیونیستی
🍃🌹🍃
#ثامن40 | #انتخابات_1403
┅❀🌹❀┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 #کلیپ | مکتب امام خمینی علیه الرحمه
🍃🌹🍃
✅ ای مستضعفین جهان برخیزید و در مقابل ابرقدرت ها بایستید!
#ثامن40 | #انتخابات_1403
┅❀🌹❀┅
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 نشست متمرکز عملیات تبیینی ثامن ۴۰
🍃🌹🍃
✅ موضوع: تبیین گفتمان امام خمینی علیه الرحمه و شاخص های حکمرانی تراز انقلاب
🎙سخنران: دکتر قاسم حبیبزاده کارشناس محترم سیاسی
⏰ زمان: یکشنبه- ۱۳ خردادماه- ساعت ۲۱
👈🏻 لینک ورود به نشست
🆔 rubika.ir/meyar_pb
#سیدالشهدای_خدمت | #شهید_جمهور
┅❀🌹❀┅