🔰ویژگیهای افراد بر اساس نوع سرزمین
⬅️حکیم بوعلی سینا در کتاب قانون افراد را بر اساس نوع سرزمینی که در آن ساکن هستند تقسیم بندی میکند و ویژگیهایی که غالبا اشخاص این سرزمینها دارند را ذکر مینماید:
🔹گرمسیر: سیاه رو، موفلفلی و هضم ضعیف
🔸سردسیر: نیرومند، پردل، هضم قوی
🔹مرطوب: زیبا رو و پوست نرم
🔸خشک: خشک مزاج، پوست خشک، بی انعطاف
🔹ارتفاع بلند: سالم، نیرومند، سبک با عمرهای بلند
🔸مناطق پست: پوست رنگ پریده، چشم درد عمدتا به دلیل آب شرب بد
🔹مناطق سنگی: بدنهای سخت، پر مو، هاضمه قوی، خشک مزاج، کم خواب و بد خلق
🔸برفی: همان خصوصیات سرزمینهای سرد
🔹دریایی: در مناطق دریایی شمالی از نظر ویژگی خوب و مناطق جنوبی بد هستند
📂 منبع: صفحات ۱۸۵ - ۲۳۲ قانون در طب
#طب_سنتی
https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🎬نگاهی به فیلم سینمایی طبیب؛ زندگینامه تحریف شده ابوعلی سینا
🔹فیلم ساخته سال ۲۰۱۳ است که بر اساس رمانی از نوح گوردون نویسنده یهودی آمریکایی ساخته شده و محصول کشور آلمان میباشد.
🔸فیلم تحریفات تاریخی عجیبی دارد که دهان هر کس بعد از تماشای آن باز میماند. داستان فیلم در شهر اصفهان اتفاق میافتد. پسر بچهای مسیحی که مادرش را بر اثر بیماری از دست میدهد از اروپا راهی اصفهان میشود تا طبابت را از ابن سینا یاد بگیرد.
🔹اما جالب که در انتهای داستان به حدی پیشرفت میکند که او به ابن سینا یاد میدهد چگونه عمل جراحی کند!
🔸در فیلم گروهی از افراد که شباهت ظاهری به معممین سادات دارند به تصویر کشیده میشوند که بزرگترین مخالفان طب هستند و جالب آن که رهبر آنها شباهت ظاهری بسیاری به امام خمینی دارد. اسم این اشخاص دقیقا امام و ملاها است.
🔹این افراد به بهانه دین با هنر و علم مخالفت شدیدی میکنند و تنها گروهی هستند که به پادشاه ایرانی خیانت میکنند.
🔸رهبر آنها به دلیل آن که شخصیت اول داستان (راب) به همراه ابن سینا جنازهای را کالبد شکافی کردهاند حکم اعدامشان را صادر میکند که با پا درمیانی پادشاه جلویش گرفته میشود.
🔹این فیلم نه تنها ضد شیعی بلکه ضد دینی است و حتی به زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان نیز حمله میکند.
🔸در انتهای فیلم حکیم ابن سینایی که حتی یک نمود از مسلمانی او نمیبینیم به دلیل مهجور بودن و مخالفتها و کشتارهای امام و ملاها خودکشی میکند!
#سینما
https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🤧غالبا چه ناراحتیهایی در چه فصلهایی بروز میکنند؟
🌱بهار: ناراحتی مزمن، خونریزی بینی، ناراحتی روانی، ورم، سرفه، جاری شدن بزاق، درد مفاصل، بروز ناراحتیهای بلغمی
🌴تابستان: تب، گوش درد، جوش، افزایش سودا، زردی چهره، در این فصل مدت ناراحتی به دلیل افزایش نیروی جسمی کم میشود.
🍂پاییز: گر گرفتن، پوست پوست شدن، درد مفاصل، تب، افزایش سودا، ناراحتی ریوی، درد پا، ضعف هاضمه
❄️زمستان: افزایش ناراحتیهای بلغمی، سرماخوردگی، گلو درد، پشت درد، سر درد، ناراحتی عصبی
📂منبع: قانون در طب جلد ۱ صفحات ۱۸۵-۲۱۶
#طب_سنتی
🍎 @ehyagaraneteb
🍖تغییر فرهنگ تغذیه ایرانیان در مصرف گوشت
🔸ما ایرانیان قبلا این قدر گوشتخوار نبودیم. قبل از ورود فرهنگ غرب، ایرانیان بسیار کمتر گوشت میخوردند. پولاک که در عصر ناصری از ایران دیدن کرده است در کتابش مینویسد که ایرانیها بسیار کم گوشت میخورند. ایرانیها مصرف زیاد گوشت را باعث تقویت خوی حیوانی میدانستند و طبق سنت دینی در هفته دو بار گوشت مصرف میکردند.
🔹ایرانیها مخصوصا از خوردن گوشت گاو پرهیز داشتند اما امروزه به دلیل افزایش استفاده مردم از گوشت، تنها راه رفع نیاز استفاده از گوشت گاو و گوساله است. به همین دلیل است که در حال حاضر مصرف گوشت گاو منجمد در فرهنگ تغذیه ایرانیان جایگاه اول و دوم را دارد.
🔸گوشتهای منجمد برزیلی حدود ۵۰ سال است که سهم عمدهای از غذاهای ما را به خود اختصاص داده است. تا اواسط دهه ۴۰، تولید گوشت قرمز داخلی نه تنها پاسخگوی نیازهای داخلی بود بلکه مازاد آن نیز به خارج صادر میشد اما از سال ۴۲ تا سال ۶۲ میزان واردات گوشت از ۲۰۰ تن به ۲۰۰ هزار تن رسیده است!
🔹 ایران از نظر سرانه مصرف گوشت گوساله در بین ۲۸ کشور رتبه بیستم را به دست آورده است. مصرف گوشت گوساله در ایران بیشتر از کشورهای چین، هند، ژاپن، پاکستان، فیلیپین، تایوان و اوکراین است.
📂 سفرنامه تاورینه ص ۶۳۶ و سفرنامه پولاک ص ۸۲
#سبک_زندگی
🍎 @ehyaetebb
❗️گوشت گاو عامل ۱۸ مرض مهلک
⬅️ پرهیز از گوشت گاو ریشه در تعلیمات حکما و روایات دینی دارد. از نظر حکما گوشت گاو، گوشتی غلیظ، دیر هضم و سودازا است که عامل بیماریهای سوداوی میباشد.
✴️ بوعلی سینا در کتاب قانون در طب و عقیلی در کتاب مخزن الادویه ۱۸ بیماری مهلک را به گوشت گاو نسبت میدهند که عبارتند از: سرطان، مالیخولیا، بواسیر، جذام، ورم سپرز، داءالفیل و امراض مختلف پوستی مانند پسوریازیس و خارش بدن، سیاتیک، قطع کننده حیض، ولادت پیش از تولد، مرگ ناگهانی، ضعف چشم، سکته، وسواس و دهها بیماری صعب العلاج و لاعلاج دیگر.
📂 مخزن الادویه، ج۲، ص۱۰۶
🍎 @ehyagaraneteb
🔰غذاهای سنتی هر شهر متناسب با مزاج افراد همان شهر است
🔻حتما شما در شهر و روستای خود غذاهای محلی خاصی دارید و شاید این را تجربه کرده باشید که علیرغم آن که غذاهای محلی خودتان را خیلی دوست دارید اما غذاهای محلی سایر مناطق را دوست ندارید یا اصلا با مزاجتان سازگار نیست.
✔️مثلاً شیرازی هستید و کلم پلوی شیرازی را خیلی دوست دارید اما «قلیه ماهی» خوزستان را اصلا نمیتوانید تحمل کنید. این کاملا طبیعی است چون غذای محلی هر منطقه متناسب با وضعیت همان منطقه و متفاوت با مناطق دیگر است.
⬅️در فرهنگ سنتی ایرانیان هر منطقه بر اساس پستی و بلندی، کوهستانی یا گرمسیری بودن و رویدادهای خاص خود تغذیه مخصوص به خودش را داشت.
🔹مثلا مردم مناطق مرطوب و بارانی به علت تجمع رطوبت در بدنهایشان از خوراکیهای با طبع گرم، مانند سیر استفاده میکردند یا مناطقی که آب آشامیدنی آنها چندان سالم نبود با استفاده از ادویهای خاص مضرات آب را دفع میکردند.
📂 امیرحسین شهگلی، تغذیه، زندگی بدون سبک، ج۴، ص ۳۳
#سبک_زندگی
🍎 @ehyagaraneteb
💠فرهنگ تغذیه ایرانیان قبل از تهاجم فرهنگی غربی
🔻ایرانیهای سنتی از ما کم خوراکتر بودند. اغلب نویسندگان سفرنامهها مانند شاردن، تاورینه و پولاک از کمخوری ایرانیان شگفتزده شدهاند. ایرانیها هر روز فقط دوبار غذا میخوردند. یک بار ساعت ده که غذا شامل میوه، لبنیات و مربا بود و بار دیگر حدود ۷ بعد از ظهر که وعده اصلی و شام بود.
✅در خانههای متمکن بعد از ظهرها هم بین دو غذا چای میخوردند و به آن عصرانه میگفتند اما عموما به همان دو وعده اکتفا میکردند.
🔸 غذای اصلی مردم ایران در درجه اول غلات و حبوبات بود و برای رعیت، نان گندم غذای اصلی به شمار میآمد. در بسیاری از خانههای قدیمی تنورهای گلی یا تابههایی بود که خانم خانه با آن نان میپخت و گاهی هم با تخم خشخاش و رازیانه آنها را معطر میکرد.
⬅️ نان، غذای کاملی بود که به جز سواحل شمالی و جنوبی که بیشتر از برنج استفاده میکردند، قوت غالب همهٔ ایرانیان را تشکیل میداد. افراد فقیر به جای نان گندم، نان جو میخوردند تا آن جا که نان جو به نمادی از قناعت در زندگی درویشی تبدیل شده است.
▪️وضع ما این گونه بود تا این که غرب به تدریج با همهٔ نهادهای تغذیهای و فرهنگ غذایی وارد ایران شد.
📂 ادوارد پولاک، یاکوب، ایران و ایرانیان صص ۸۲-۸۴
#سبک_زندگی
🍎 @ehyagaraneteb
🔰ایرانیها در قدیم گوشت را تازه تازه مصرف میکردند
🔹ایرانیان در قدیم گوشت مورد نیاز خود را روزانه تهیه میکردند. گوسفندی که قرار بود گوشتش را شب بخورند صبح ذبح میشد و مرغ را بلافاصله پس از ذبح میپختند و میخورند.
🔸گوشت را به قدر مصرف یک وعده میپختند و اگر اتفاقی چیزی باقی میماند به فقیران و مستحقان میدادند تا غذا برای نوبت بعدی باقی نماند. نهایتاً باز هم اگر چیزی میماند، سهم مرغ و خروسهای خانه میشد تا هیچ چیز اسراف نشود.
📂 سفرنامه شاردن، ترجمه اقبال یغمایی، ج۲ صص۸۳۲ - ۸۳۸
#سبک_زندگی
🍎 @ehyagaraneteb
💠 کار طبیب دلخوش کردن مردم است
🔸امام صادق فرمودند حضرت موسی به خدا عرضه داشت:
«یا رب من أین الداء؟قال: منی، قال: فالشفاء؟ قال: منی، قال: فما یصنع عبادک بالمعالج؟ قال: یطبب بأنفسهم فیومئذ سمی المعالج الطبیب»
🔹پروردگارا، بیماری نزد کیست؟ خداوند فرمود: نزد من. حضرت فرمودند: پس شفا نزد کیست؟ خداوند فرمود: نزد من. حضرت فرمودند: پس چرا ما را به طبیب ارجاع میدهی؟ خداوند فرمود: طبیب را برای دلخوشی مردم به عنوان معالج قرار دادیم.
📂وسائل الشیعه، ج۲۵، صفحه ۲۲۱
#حدیث
https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔰آموزش مزاجشناسی(۱) - مزاج افراد بر اساس سن
🔹از لحاظ سن جوانان نزدیکترین مزاج را به اعتدال دارند. در اطفال، حرارت مساوی با بزرگسالان است اما اطفال رطوبت بیشتری دارند.
🔸 به همین دلیل حرارت در کودکان ملایم و حرارت در بزرگسالان شدید است. کهن سالان از لحاظ مزاج سرد و خشکاند ولی گاهی به علت رطوبت عارضی مرطوب هستند.
🥛اگر هر روز به بدن انسان هم گرمی و هم تری برسد، انسان هیچگاه از نظر مزاجی مریض نمیشود. بنابر نظر حکما هر کس هر روز صبح شیر و عسل میل کند، رطوبت شیر و حرارت عسل، هر دو به بدن او میرسد و از نظر مزاجی مریض نمیشود.
📂کتاب مبانی طب سنتی، صفحه ۴۹، سید محمدعلی سیدنظری
#مبانی_طب_سنتی
#مزاج_شناسی
https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
💠آموزش مزاج شناسی (۲) - مزاج افراد بر اساس جنسیت
🔻مزاج زنها نسبت به مردها سردتر است، نه این که مزاج زنها همیشه سرد باشد، بلکه منظور این است که اگر همهٔ زنهای دنیا در یک کفه ترازو و همهٔ مردها در کفه دیگر ترازو قرار بگیرند، زنها نسبت به مردها سردی و تری بیشتری دارند.
❗️البته خیلی وقتها یک زن میتواند مزاجش از صدها مرد گرمتر باشد و این ایراد نیست، چون در کتب طب سنتی مزاج زنها سرد بیان شده است، نباید به آنها طبق قاعده علاج به الضد داروی گرم داد بلکه باید طبق علایم به او دارو داده شود.
🔹علت سردی زنها نسبت به مردها خلقت خاص آنها است که چربی بدنشان نسبت به مردها بیشتر است و مردها عضلات بیشتری دارند. بدن مردها برای کارهای بدنی مناسبتر است و بدن زنها لطیفتر و زیباتر میباشد.
📂کتاب مبانی طب سنتی، صفحه ۵۰، سید محمدعلی سیدنظری
#مبانی_طب_سنتی
#مزاج_شناسی
https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔰تفاوت اساسی درمان بیماریها بین طب سنتی و طب جدید
🔹در طب جدید برای مطالعه مرض از ابتدا به سراغ عضوی میروند که در آن بیماری، مورد آسیب قرار گرفته است؛ یعنی توجه دقیق خود را نه به همان بدن به عنوان یک کل، بلکه به یک عضو خاص معطوف میدارند و آن عضو را مورد تجزیه و تدقیق قرار میدهند.
🔸اما در دیدگاه طب سنتی، بدن انسان را تنها مجموعهای از اجزا که فقط با یکدیگر ارتباط مکانیکی دارند تلقی نمیکند بلکه در بدن به نوعی مدیریت مستقل قائل است که از آن به «نفس» تعبیر میکند، به همین دلیل در بدن از این حقیقت واحد به نام مزاج سخن میگوید که در ایجاد و حفظ سلامت بدن سابقهای بنیادی دارد و از لحاظ فیزیولوژیکی نیز به جای آن که بسیاری از اختلالها و آسیبها را منحصرا در اعضای جزئی بدن سراغ بگیرد، آنها را در درجه اول معلول اختلال مزاج میداند.
📚 برگرفته از مقاله دکتر حداد عادل در کتاب «مجموعه مقالات دربارهٔ طب سنتی ایران»
#مبانی_طب_سنتی
#طب_کلاسیک
🍎 @ehyagaraneteb