eitaa logo
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
143 دنبال‌کننده
113 عکس
3 ویدیو
0 فایل
📩ساهور؛ انجمن علمی "ادبیات‌تاریخی" دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #ادبیات_تاریخی #بررسی_رمان‌های_تاریخی #برگزاری_نشست_های_تخصصی #برگزاری_کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔰به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین نشست انجمن علمی ادبی ساهور با موضوع کارکرد ادبیات در دوره‌های تاریخی (دوره معاصر ادبیات غرب) در سالن نشست‌های دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شد. لینک خبر👇 https://hawzahnews.com/xcFPox 🌐https://eitaa.com/bouath
. به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دومین نشست انجمن علمی ادبی ساهور با موضوع کارکرد ادبیات در دوره‌های تاریخی (دوره معاصر ادبیات غرب) در سالن نشست‌های دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. لینک خبر👇 https://iqna.ir/00Hbp07 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖بیاموزیم ما تاریخ می‌خوانیم. تاریخ می‌سازیم. تاریخ می‌نویسیم. در ادبیات ریشه داریم. با ادبیات خو گرفته‌ایم. به ادبیات نیاز داریم. تاریخ اگر ادبیات نداشته باشد محکوم به فراموشی است و ما محکوم به تکرار خطاهای گذشتگان. ادبیات را بیاموزیم، تاریخ را خوب بنویسم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖نویسنده ادبیات تاریخی یعنی هم نویسنده هم تاریخ دان برای اولی باید همیشه بخواند، برای دومی باید همیشه بخواند. برای هر دو باید بخواند و بنویسد. سواد روایت تاریخی از دل خواندن تاریخ و شناخت مردم حاصل می شود. اگر انشاهای خوبی می نویسید و به شما گفته می شود قلم خوبی دارید،باورتان نشود که می توانید نویسنده باشید آن هم نویسنده رمان تاریخی! اگر مطالعات تاریخی دارید و با شخصیت ها و ماجراهای خواندنی ای در کتاب های تاریخی رو به رو می شوید، فکر نکنید می توانید داستان آنها را بنویسید. این دو راه به خلق رمان تاریخی محکم و استوار نمی انجامد. تاریخ ما دارد از دست تاریخ ندان های ادبیات نشناس شلاق می خورد. علی الخصوص در این ده ساله اخیر. لازمه نگارش یک رمان تاریخی یا اصلا رجوع به تاریخ چیست؟ بخوانید.‌ بنویسید. بشناسید. حداقل پنج سال زمان بگذارید. 🌐🌐https://eitaa.com/bouath
. نمونه‌ای از داستان‌ها و رمان‌هایی که درباره حضرت زینب نوشته شده‌اند. ما در یک نشست علمی « عقیله» به قلم خانم الهام امین را به بحث گذاشتیم. حضور دکتر طاووسی و نکات دیگر دوستان حتما راهگشای نگارش داستان درباره این شخصیت اثرگذار تاریخ اسلام خواهد بود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. فدک نام خاطره انگیزی است برای تو زینب! یادگار روزهایی که برادرانت خرماهای تازه نخلستانش را می‌چیدند و به تبرک به حاجیان مدینه پیشکش می‌کردند. سواران شتر خلافت حتی همین دارایی کوچک را برای یادگاران رسالت تاب نیاوردند. این حق را به ستم از دختر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ستانده و کارگزاران فدک را رانده بودند. حال آنکه به گفته صدق علی علیه السلام از تمام آنچه آسمان بر آن سایه افکنده بود تنها فدک در دست شما بود. 📚برشی از کتاب عقیله-ص ۲۸ 🌐https://eitaa.com/bouath
. برای خواندنی شدن یک کتاب کارهای زیادی می شود انجام داد.‌ کارهایی سخت و کارهایی آسان. سخت هایش مثل ساعت ها مطالعه تحقیق، بین مردم بودن و پیدا کردن سوالها ، سالها پژوهش زمینه ای و زمانه ای، شناختن ادبیات و خو گرفتن با انبوه کلمات، ساعت ها فکر کردن و راه تازه ای پیدا کردن و خلاقانه دست به قلم شدن و... راه های آسانی هم هست: استفاده از جذابیت های غیر اخلاقی ، صحنه پردازی های منافی عفت و ادب، پرده درانی‌کردن و‌ بی پروایی کردن. نوع دوم سخیف و سطح پایین است حتی اگر در یک رمان و داستان مثبت استفاده شود. متأسفانه کارهایی در سالهای اخیر به چاپ رفته و ساحت ادبیات را آلوده است که از نوع تکنیک های سخیف استفاده می کنند. چرایی اش را خواهیم گفت. « عقیله» از این نظر قابل ستایش است. حیا و ادب را رعایت کرده. به هوای جذب خواننده، حریم ها را محترم شمرده و در حالی که می توانسته از تکنیک های غیر حرفه ای و صورتی استفاده کند، آنها را به کار نگرفته است. « عقیله» داستانی پاک و پاکیزه است. 📚درباره کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
. در اصطلاحات تاریخ نگاران با کلمه‌ای بنام time line زیاد برخورد می‌کنیم یعنی خط زمانی . به معنای خودمانی: تاریخ را روی یک خط زمانی چنان ترسیم کنیم که زمان‌آن را درک کنیم و بدانیم در کجای تاریخ کدام واقعه روی داده است. الهام امین در کتاب «عقیله »توانسته زندگی حضرت زینب سلام الله علیها را بر روی خط زمانی ترسیم کند و ما را با حوادث مهم سا‌ل‌های زندگی ایشان از زمان حیات رسول خدا تا امام حسین همراه کند. 📚درباره کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
. دیری نپایید که تو بانوی سرای عبدالله شدی. به صداق ۴۸۰ درهم به همان مهری که علی علیه السلام دردانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به حجله بخت برد. عبدالله به شادمانی این پیوند خجسته، خان سخاوت گشود تا روزهایی چند اهل مدینه مهمان سفره او شدند و یتیمان و مسکینان شهر از بخشندگیش بهره‌مند و علی علیه السلام نیز شادمان از این پیوند مبارک اندک اندک به خانه بی زینب خو می‌کرد اما دلتنگی برای تو، پدر را وا نمی‌نهاد. 📚برشی از کتاب عقیله، ص۴۴ 🌐https://eitaa.com/bouath
. بر در کوفتی؛ ام بشیر با رویی گشاده و چهره‌ای تابناک از دیدار دوباره امام علیه السلام در را گشود. او بانوی مهربان برادر بود. کبوتر دلتنگی از شانه‌اش پر کشیده بود و مسرور می‌نمود از بازگشت امام حسن علیه السلام تو را خوش آمد گفت و دوید تا به خبر تشریفت دل محزون شوهر آسمانی‌اش را شاد کند. امام علیه السلام بر حصیری رو به قبله نیاز، ذکر و دعای خویش تازه به پایان برده بود. 📚برشی از کتاب عقیله، ص۱۰۴ 🌐https://eitaa.com/bouath
. مخاطب یک اثر مهم ترین نکته است. نویسنده از اول تا آخر کتابش باید مخاطب خود را جلوی چشم داشته باشد. برای که می نویسد؟ چه رده ی سنی دارد؟ برای پاسخ دادن به کدام نیاز اوست؟ عقیله مشخص نمی کند مخاطبش کیست.برای همین هدفش را گم می کند و تاثیرش بر خواننده کم می شود. خواننده،بیش از آنچه از زینب سلام‌ الله علیها در منبرها و بین عموم مردم شنیده، چیز بیشتری نمی بیند. هدف عقلیه شناساندن زینب به کیست و اصلا کدام زینب؟ هویت زینب اش هم گنگ است. 📚نقد کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
. ((گریستن ، گریستن ...کاش مصیبت را راهی دیگر بود جز گریستن..... ساعت‌ها در پی هم میگذشت و هنوز خبری از مردانی که در پی تشییع پیکر برادرت رفته بودند باز نیامده بودند . حلقه‌ی در که کوبیده شد ، کودکان به سوی در شتافتند . تو سراسیمه برخاستی و دیگر اهل خانه نیز . حسین ( ع) با شوی تو و دیگر برادرانت بازگشته بودند با چهره‌هایی مکدر از غبار غم ، سوگوار و آشفته نگاهت که در نگاه حسین گره خورد بغض مجالتان نداد . تو را در آغوش کشید . جامه‌هایش بوی خاک می‌داد ، خاکی غریب....)) این‌ها گوشه‌هایی از تصاویری است که خانم "الهام امین" برای ما از حضرت زینب کبری (س) در کتاب "عقیله" رقم میزنند. تصویر حضرت زینب ، زنی همیشه گریان و مضطرب ، با چشمانی پراشک و پرده نشین و مُحتجب . بانویی که حتی برای تششیع پیکر برادرش حسن مجتبی(ع) از خانه خارج نمیشود و ماجرای بی‌حرمتی به پیکر برادر و تیرباران کردن جنازه ، حتی اینکه اجازه ندادند در کنار قبر جدشان رسول اکرم به خاک سپرده شود را ، از زبان این و آن میشنود و هرگز خانه را رها نمیکند. آیا به واقع زنان هاشمی تبار بخصوص حضرت زینب کبری حداقل ترین حضور را در رویارویی با اجتماع و سیاست نداشتند ؟ آیا چنین زن پرده نشینی که هرگز مواجهه با مسائل سیاسی ندارد ، میتواند به یکباره در کوفه و شام ، آن هم در قصر دشمن و در جلوی چشمان حرامیان ، در حالی سینه‌اش مدفن کوهی از مصیبت و درد را همراه دارد ، آنچنان علی وار سخنانی را به زبان براند که ستونهای قصر اموی را بلرزاند و مرد و زن در حیرت بلاغت و فصاحت کلامش به شگفتی افتند که آیا علیست که دوباره لب به سخن گشوده است ؟! 📚 برشی از کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖چالش ما با نویسندگان تاریخی غرب می خواهد مثل همه ی این قرون دروغ هایش را تکرار کند. می خواهد بگوید :« ما خوبیم و مسلمانان ترسناکند.» در فیلم ها و رمان هایش مدام حاشیه های هراس انگیز برای اسلام می سازد و رواج می دهد. این سو انگار پذیرفته ایم که بلی. شما درست می گویی غرب عزیز! ما ترسناکیم ! اسلام هراس انگیز است! عشق و محبت نداریم! مهر ورزی نمی دانیم! ما تروریست هستیم و شما غربی های هوشمند و مهربان باید از ما بترسید! اینجا نقطه آغاز چالش ماست با نویسندگانی که تاریخ صورتی و زرد و گل‌بهی می نویسند و می خواهند بگویند :« ببینیند! ما چقدر گوگولی مگولی هستیم! عشق هم داریم . مثلا رابطه های عاشقانه بین پیامبر و همسر شان، بین امام علی و فاطمه زهرا،بین این شهید و همسرش ... ببینید ! ما آنقدر ها هم خوفناک نیستیم!» و این چنین از آستین نویسندگان تاریخ ندان و تاریخ نخوان ،رمان ها و داستان هایی در می آید که به هیچ جای تاریخ اسلام نمی ماند. اینان راه جذب جوانان به اسلام را این روایت های کژ و ناراست می بینند و می خواهند رحمانیت اسلام را با رنگ و لعاب دادن های بیجا بنمایانند. پشت پرده و‌ پس زمینه قلم هایی زمانه ندان و زمینه نفهم ،چنین ایده ای نهفته است. چه بدانند چه ندانند دارند به تقویت اسلام هراسی کمک می کنند. این نکات را در نشست علمی « غرب و رویکرد تاریخی معاصر» از محضر خانم « فضه خاتمی نیا» دکترای ادبیات انگلیسی آموختیم. 🌐https://eitaa.com/bouath