eitaa logo
[ماه مُحَرَمُ الحَرام]
14 دنبال‌کننده
429 عکس
17 ویدیو
3 فایل
[بِراکِت] موضوع و واژه مدنظر خود را جستجو نمایید ارتباط با ادمین:⬇️ https://eitaa.com/Mohsen213gh لینک کانال:🆔️
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ : آیا عبارت " اللهم العن العصابة التی جاهدت الحسین " در زیارت عاشورا صحیح است؟ آیا عبارت "حاربت الحسین" معنای دقیق تری ندارد؟ ✅ : همانگونه که در سوال مطرح شده ، برخی معتقدند استفاده از واژگان «جاهدت» برای دشمنان امام حسین(ع) صحیح نیست، زیرا واژه «جهاد» در جنگ با اهل حق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه همیشه جنگ با اهل باطل را «جهاد» می‌خوانیم ... ‼ همچنین به منابعی استناد می‌کنند که در ارتباط با این فراز از زیارت عاشورا: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْن‏»، بجای کلمه «جَاهَدَت» از واژگان «حَارَبَت» استفاده کرده است: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی حَارَبَتِ الْحُسَیْن‏». ‼ و یا احتمال داده اند که  واژه " جاحدت " صحیح باشد ... ⬅️ در تحلیل این نظر باید گفت که هرچند شاید بتوان با کمی اغماض این مطلب را، آن هم از نگاه عرف در ارتباط با خود واژه «جهاد» پذیرفت، اما لزوماً هر واژه‌ای که از ریشه «جهد» استخراج می‌شود (مانند جاهدت) اینگونه نیست که مفهومی مقدس از آن برداشت شود. در این رابطه شایان ذکر است : 🔹️ زیارت عاشورا ، در بحارالأنوار، به دو نقل آمده است: 1️⃣ در نقل اوّل که از کامل الزیارات است, مى خوانیم: اللّهم العن العصابة الّتى حاربت الحسین(ع) و شایعت و بایعت على قتله و قتل أنصاره ... 2️⃣ و در نقل دوم که از المصباح شیخ طوسى است، مى خوانیم: اللّهم العن العصابة الّتى جاهدت الحسین و شایعت و بایعت على قتله ... 🔹️ گفتنى است که در حاشیه[یکى از چاپ هاى] کامل الزیارات, «جاهدت» نیز به عنوان نسخه بدل, آمده است. 🔹️ بنابراین, هم «جاهدت» و هم «حاربت» صحیح است و ادّعاى واژه «جاهدت», پذیرفته ؛ چرا که «جاهد» در مورد باطل هم به کار مى رود و چنین نیست که همیشه در مورد تلاش اهل حق, استعمال شود؛ برای مثال : 💠 در سوره عنکبوت آمده است: و إن جاهداک لتشرک بى ما لیس لک به علم فلا تطعهما ... و اگر پدر و مادر تلاش کنند براى این که تو به من شرک ورزى, از آنان پیروى مکن ... 💠 یا در سوره لقمان آمده است: و إن جاهداک على أن تشرک بى ما لیس لک به علم فلا تطعهما ... و اگر پدر و مادر تو را بر شرک به خدا که آن را به حق نمی‌دانی وادار کنند آنها را اطاعت مکن ... 🔹️ " جاهَدَ " ، همان گونه که از لغت به دست مى آید، به معناى تلاش فراوان و به کارگیرى نهایت طاقت و توان است از سوى دو نفر که با یکدیگر درگیر هستند و این معنا و مفهوم هم در بُعد و هم در بُعد به کار گرفته مى شود. 🔹️ البته از این رو که در جنگ, تلاش و به کارگیریِ نهایت توان وجود دارد, این واژه, در جنگ و قتال هم به کار مى رود و ممکن است واژه هاى جهاد و مجاهده, در ادبیات قرآن و روایت, همیشه در جنگ اهل حق با باطل, کاربرد داشته باشد. 🔹️ ولى این بدان معنا نیست که اگر «جاهد» در معناى اصلى خود، یعنى «تلاش» به کار رفت، حتماً باید در جهت مثبت باشد. شاهد این سخن ما دو نمونه استعمال «جاهد» در قرآن به معناى تلاش در جهت منفى است که بدان اشاره کردیم. 🔹️ هم اکنون به متن زیارت عاشورا و جمله «اللّهم العن العصابة الّتی جاهدت الحسین…» برمى گردیم و مىگوییم که چه اشکالى دارد که «جاهدت»، بازگو کننده تلاش آن گروه ستمکار ،در برابر سیدالشهدا باشد و بدین معنا باشد که: «خداوندا! لعنت کن آنانى را که تمام توان خویش را در برابر سیدالشهدا و براى کشتن آن حضرت, به کار گرفتند»؟ به این شکل, معناى «جاهدت» درست است و مشکلى ندارد. 🔹️ «جاهدت» را شما به معناى «جنگ کردند» نگیرید؛ بلکه به معناى اصلى آن, یعنى تلاش و به کارگیرى نهایت توان در برابر سیدالشهدا(ع) تفسیر کنید, آن گونه که در دو آیه از قرآن دیده مى شد. 🔹️ و امّا غلبه استعمال واژه «جاهد» و «جهاد» در معناى مثبت، به هنگامى که در خصوص جنگ به کار مى رود، دلیل آن نمى شود که «جاهد» در معناى اصلى به کار گرفته نشود و یا این که در آن جا هم حتماً باید در معناى مثبت و نه منفى استعمال گردد. 🔹️ استعمال این واژه در قرآن در دو سوره, دفاع ما را تمام مى سازد و دلیلى ندارد که ما این واژه را تحریف شده بدانیم. 🔹️ ادّعاى این که در اصل «جاحدت» بوده (آن گونه که علامه شوشترى در جایى در الأخبار الدخیلة آورده) صحیح به نظر نمى رسد؛ چرا که استعمال «جاحد» (از باب مفاعله) به معنایى که ایشان مى گوید اصولی نیست . 📚 منابع : ▪︎ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 178، نجف اشرف. ▪︎ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 208، دمشق، بیروت، دارالقلم‏، الدار الشامیة، چاپ اول. ▪︎ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏2، ص 55، تهران، ناصر خسرو. ➡️[Brackets]⬅️ 🆔️:@BracketsMoharam