eitaa logo
🇮🇷🇮🇷آتش به اختیار 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
117 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
5هزار ویدیو
28 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و درود بر همه شما خوبان عزاداری های خالصانه تون قبول حق و مورد رضایت مهدی فاطمه (عج) برنامه نهج البلاغه خوانی جلسه سیزدهم را خواهیم داشت از این جلسه به بعد تصمیم گرفتیم به امیدخدا هر جلسه مون هم حکمت ها را داشته باشیم و هم نامه ها و خطبه های حضرت را تا الان در ۱۲ جلسه قبل تبیین نهج البلاغه خوانی را داشتیم و ۳۹ حکمت مولای متقیان با شرح آن و ضیافت های نهج البلاغه که برگرفته ای از شرح خطبه های حضرت بود و همچنین کلام بزرگان درباره نهج البلاغه
روزانه ده دقیقه نهج البلاغه بخوانیم
راه شناخت عاقل و احمق "زبان عاقل در پُشت قلب اوست، و قلب احمق در پُشت زبانش قرار دارد. (اين از سخنان ارزشمند و شگفتی آور است، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمی سازد، امّا احمق هرچه بر زبانش آيد می گويد بدون فكر و دقّت، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان می گيرد)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ ضیافت نهج البلاغه (40)❌ 📢 مسئولی؟! چه سِمَتی داری؟ رفتارت با زیردستات چطوریه؟ رئیسی یا مدیر؟ کارفرمایی یا کارمند؟ معلمی یا استاد؟! دکتری یا مهندس؟! اصلا هر کاره ای که هستی! بگو، با اون جماعتی که به نوعی زیردستت محسوب میشن، چطور رفتار می کنی؟! 🔐 اگه مایلی بدونی که چه طور باید رفتار می کردی یا از این به بعد باید چطور رفتار کنی، نهج البلاغه رو باز کن، نامه 27! 🔓 متن کلام آقا: « 1_ فاخفِضْ لهم جناحَک، 2_ و ألِنْ لهم جانبَک، 3_ وابسُطْ لهم وجهَک، 4_ و آسِ بینهم فی اللَّحظةِ و النَّظرةِ....» 👇👇👇👇👇👇👇👇 🌹توضیح کلام مولا علی ع🌹 👈 هر پُست و مسئولیتی که داری، یادت باشه، در رفتار نسبت به زیردستات، باید 4 چیز رو رعایت کنی!!! 👈 چهار چیز، چیا هستن؟! 👈 اون چهارتا چیز عبارت اند از: 1⃣ «حمایت و محبت»: 👈 باس یه جوری باهاشون رفتار کنی، که احساس کنن تو امینشون هستی، حامیشون هستی! متوجه بشن که میشه بهت اعتماد کرد! بفهمه که میشه روت حساب کرد که مشکلشو خوب بشنوی و راه چاره ای پیش پاش بذاری! 👈 درست مثل حالتی که جوجه های مرغ، میرن کنار مادرشون، مادرشون بال هاشو وامی کنه، و اونا رو زیر پر وبالش میگیره! یعنی من حامیتون هستم، من دوستون دارم! 2⃣ «مهربونی و نرم خویی»: 👈 اگه زیردستت، به هزار دلیل، دلش پُره و اعصابش خراب، تو با مهربونی و خوش اخلاقی و نرمش در کلام و رفتارت، اونو آروم کنی، و اون بفهمه که در امنیت کامل هست! و همه چی آرومه! و قصد تو خیرخواهی واسه اونه! 3⃣ «خوش رویی و گشاده رویی»: 👈 چهره ی گشاده!!! کار خیلی خیلی مهمیه! قیافه ی عبوس و گرفته و خشمگین رو برا همیشه بذا کنار! وقتی با زیردستت روبرو میشی، لبخند رو فراموش نکن! این اولین چیزیه که، توی رفتارت به دیگری پاس می دی! این گشاده رویی یعنی، خیالت راحت باشه، من دوست دارت هستم! نگران نباش! 4⃣ «رعایت عدالت و انصاف»: 👈 یادت باشه، حق کسی رو ضایع نکنی، به خاطر اینکه ضعیفه، بخاطر اینکه صداش به هیچ جا نمی رسه، بخاطر اینکه با من که هیچ نسب و سببی نداره، و ..... 👈 مراقب باش، مبادا نَسَب و سبب ها باعث شه، که زیردستت رو نبینی! مبادا نزدیکان و نورچشمیا، باعث شن، حقی از حقوق دیگران رو زیرپات له کنی! 👈 سعی کن حتی در نگاه کردن به زیردستات، هم عدالت رو رعایت کنی! برا مثال وقتی به نزدیکات و نورچشمیا، با تمام چشت نگاه میکنی، به مابقی هم با تمام چشت نگاه کنی، نه با نیم نگاه! 👈 یه طوری عدالت رو رعایت کن، که هیچ فرد بی پول و پارتی، ازت ناامید نشه، که ای بابا، این برام کاری نمی کنه! و یه آدم پَک و پول دار و سبیل کلفت، خوش حال باشه، که سه سوت اینو میخرمش، و با یه زنگ کارم ردیفه! 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به من خبر دادند که خانه ای به هشتاد دينار خريده ای، و سندی برای آن نوشته ای، و گواهانی آن را امضا کرده اند. (شريح گفت: آری ای اميرمؤمنان!.[1] امام(علیه السلام)نگاه خشم آلودی به او کرد و فرمود:) ای شريح! به زودی کسی به سراغت می آيد که به نوشته ات نگاه نمی کند، و از گواهانت نمی پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون کرده و تنها به قبر بسپارد. ای شريح! انديشه کن که آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشی، که آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده ای. امّا اگر هنگام خريد خانه، نزد من آمده بودی، برای تو سَنَدی می نوشتم که ديگر برای خريد آن به درهمی يا بيشتر، رغبت نمی کردی. آن سند را چنين می نوشتم:
2_نهج_البلاغه اين خانه ای است که بنده ای خوار آن را از مرده ای آماده کوچ خريده، خانه ای از سرای غرور، که در محلّه نابودشوندگان، و کوچه هلاک شدگان قرار دارد. اين خانه به چهار جهت منتهی می گردد: يک سوی آن به آفت ها و بلاها، سوی دوم آن به مصيبت ها، و سوی سوم به هوا و هوس های سُست کننده، و سوی چهارم آن به شيطان گمراه کننده ختم می شود، و دَرِ خانه به روی شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از کسی که خود به زودی از جهان رخت برمی بندد، به مبلغی که او را از عزّت و قناعت خارج و به خواری و دنياپرستی کشانده، خريداری کرده است. هرگونه نقصی در اين معامله باشد، بر عهده پروردگاری است که اجساد پادشاهان را پوسانده، و جان جبّاران را گرفته، و سلطنت فرعون ها[1] چون کسری و قيصر و تُبَّع و حمير را نابود کرده است.
آنان که مال فراوان گرد آورده بر آن افزودند، و آنان که قصرها ساخته، و محکم کاری کردند، طلا کاری کرده، و زينت دادند، فراوان اندوختند، و نگهداری کردند، و به گمان خود برای فرزندان خود باقی گذاشتند، همگیِ آنان به پای حسابرسیِ الهی، و جايگاه پاداش و کيفر رانده می شوند. آنگاه که فرمان داوری و قضاوت نهايی صادر شود «پس تبهکاران زيان خواهند ديد». به اين واقعيّت ها عقل گواهی می دهد، هرگاه که از اسارت هوای نفس نجات يافت، از دنياپرستی به سلامت بگذرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند و حساب گران از شمارش نعمت های او ناتوان و تلاش گران از ادای حق او درمانده اند. خدايی که افکار ژرف انديش، ذات او را درک نمی کنند و دست غوّاصان دريای علوم به او نخواهد رسيد. پروردگاری که برای صفات او حدّ و مرزی وجود ندارد و تعريف کاملی نمی توان يافت و برای خدا وقتی معيّن و سرآمدی مشخّص نمی توان تعيين کرد. مخلوقات را با قدرت خود آفريد، و با رحمت خود بادها را به حرکت در آورد و به وسيله کوه ها اضطراب و لرزش زمين را به آرامش تبديل کرد.