جای خالی سوژه سریال "خداحافظ بچه" در سیما
در طول سالهای اخیر و با توجه به روند نزولیگ جمعیت در ایران و هشدار کارشناسان جمعیت درباره عواقب این مسئله، از طرفی توصیههای مکرر از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش جمعیت و فرزندآوری طبیعتا فرهنگ سازی در این باره یکی از راهکارهای اساسی در تحقق این مسئله خواهد بود و در واقع کار ریشهای همین فرهنگ سازی است. گاهی اوقات اوضاع از این هم بحرانیتر شده و بحث فرزند متعدد نیز مطرح نیست؛ بلکه اصل فرزندآوری برای برخی زوجها هم از رونق افتاده و بعضا رغبتی برای داشتن حتی یک فرزند هم ندارند.
یکی از عناصری که تأثیر مهمی در این فرهنگ سازی دارد رسانه است و میتواند نقش به سزایی را در این باره ایفا کند. بخش مهمی از این رسالت درسریال سازی و برنامههای نمایشی میتواند بروز کند که تأثیر بیشتری در مخاطب دارد و در عین پر کردن اوقات فراغت، بار محتوایی هم داشته باشد و بتواند فرهنگ سازی کند.
در سال 1391 سریالی به نام "خداحافظ بچه" در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه رفت که محور داستان در مورد فرزند و عشق به آن بود.
این سریال به کارگردانی منوچهرهادی و با گرایشی از طنز بود . شهرام حقیقت دوست، مهراوه شریفینیا، بهاره رهنما و آتیلا پسیانی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه بودند.
داستان سریال به این صورت بود که مرتضی (شهرام حقیقتدوست) و لیلا (مهراوه شریفینیا) زوج اصلی این سریال هستند که بچه آنها مرده به دنیا میآید؛ سرانجام بعد از چند بار مرده به دنیا آمدن بچه متوجه میشوند که لیلا اصلا نمیتواند بچهدار شود. آنها که به شدت مشتاق بچه دار شدن بودند، بعد از چند بار ناکامی در بچهدار شدن تصمیم میگیرند بچهای را از پرورشگاه می آورند و به فرزندی قبول کنند؛ اما به خاطر سوء سابقهٔ مرتضی، از نظرقانونی نمیتوانند از پروشگاه بچه بگیرند. در نهایت تصمیم میگیرند بچهای را بدزدند و این کار را نیز انجام میدهند ولی در خانه بچه یادداشتی میگذارند و این یادداشت مدرکی میشود تا پدر بچه دنبال آنها بگردد. در پایان، پس از رخدادهای زیاد و اتفاقات مختلفی که در روند داستان سریال، گریبانگیر این زوج میشود، آنها بچه را به خانوادهاش تحویل میدهند و با توصیهٔ مادر بچه (بهاره رهنما) با موسسه رویان آشنا میشوند و پس از کشیدن دوره زندان صاحب پنج قلو میشوند.
همانطور که بیان شد محور داستان این سریال بحث فرزندآوری و عشق به فرزند است. اصل این مسئله نکته مثبتی است که به عنوان موضوع محوری باعث تولید یک مجموعه تلویزیونی شده است. درست است که مانند خیلی از مجموعهها و فیلمها انتقاداتی به آن وارد است و مشکلات شرعی و اجتماعی نیز دارد؛ مثلا در زمان پخش سریال انتقاداتی از سوی بهزیستی درباره روند پذیرش فرزندخواندگی به آن شده بود که برخی از اقداماتی که در عالم واقع انجام میشود در این سریال مغفول مانده و به آن اشاره نشده است. یا در بعضی صحنهها شگردهای دزدی را به نمایش میگذارد که میتواند بد آموزی داشته باشد و مواردی دیگر که این یادداشت در مقام بیان آنها نیست؛ ولی سخن این است که به هر حال این مجموعه با تمام ایراداتی که ممکن است به آن وارد باشد موضوع به روزی را انتخاب کرده بود که هنوز هم بعد از گذشت حدود ده سال موضوع به روزی است و جای خالی چنین سوژههایی در سریال سازی احساس میشود. جا دارد که سریال سازان سیما با نگاهی خلاقانه به موضوع فرزندآوری و تشویق زوجها به این امر مقدس و به دور از اشکالاتی که سریال "خداحافظ بچه" داشت به این موضوع مهم اجتماعی بپردازند و این پردازش بتواند فرهنگ سازی مناسبی را در این عرصه داشته باشد.
❇️ نکته قابل تأمل آیتاللهالعظمی جوادی آملی درباره آیه "مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ ..."
حضرت آیت الله جوادی آملی در یکی از دروس خود با موضوع تفسیر سوره مبارکه نمل به تفسیر آیه شریفه «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ» پرداختند و گفتند:🔻
◻️ حسنه یعنی چیزی که عقل و نقل بپذیرد و شریعت آن را امضا کرده و به آن دستور دهد، مصادیق فراوانی دارد و مصداق کامل آن ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
◻️در قیامت نمی گویند چه کرده ای، می گویند چه آورده ای
نفرمود اگر کسی کار خوبی کند چنین می شود، بلکه باید به قدری آن کار خوب را حفظ کند تا در قیامت در دستش باشد. اینکه امام رضوان الله علیه می فرمود معیار حال فعلی افراد است، در قیامت هم معیار حال فعلی افراد در آنجا است، می گویند چه آورده ای نه آنکه چه کرده ای، خیلی ها کار خوبی کرده اند ولی آن را به بدی مبدل ساخته اند، معیار این است که انسان حسنه ای انجام دهد، به آن رغبت داشته باشد، از آن محافظت کند و وقتی وارد صحنه قیامت شد آن حسنه را در دست داشته باشد و این کار آسانی نیست، انسان باید همه اعمال را لله انجام دهد و مواظب باشد چیزی کم نیاورد.
متن کامل:
https://hawzahnews.com/xbGMJ
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
نگاهی به مسابقه محیا
یکی از برنامههایی که در ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه دو سیما پخش میشود مسابقه "محیا" است. این مسابقه که با محوریت احکام شرعی ساخته شده در نوع خودش بینظیر است و تا به حال مسابقهای به این شکل تولید نشده بود. این مسابقه سه گروه دو نفره دارد که در سه بخش اجرا میشود.
مجری این برنامه سهیل اسعد، مبلغ معروف آرژانتینی لبنانی الاصل است که سالها در ایران ساکن و به زبان فارسی نیز کاملا مسلط است. وی اجرای شاد و آمیخته به طنزی دارد که مسابقه را جذاب کرده است. در کنار مجری، کارشناس برنامه که به نوعی میتوان او را مجری دیگر برنامه نیز دانست، سید کاظم روحبخش است که طلبه سطح خارج حوزه علمیه و دارای ارشد کارشناس ارشد رشته قرآن و حدیث از دانشگاه رضوی است.
تمامی سوالات این مسابقه درباره احکام شرعی است و این مهمترین شاخصه این مسابقه است که وجه تمایز قابل توجهی نسبت به سایر مسابقات تلویزیونی میباشد. اغلب سوالاتی که معمولا برای مسابقههای تلویزیونی طراحی میشود، اطلاعات عمومی است و آن چنان کاربردی نیست که دانستن آنها فایده چندانی برای مخاطب داشته باشد و صرفا جنبه سرگرمی دارد؛ ولی نقطه قوت این مسابقه این است که اتفاقا سوالات مطرح شده کاربردی است و در زندگی همگان کارایی دارد. از طرفی در این مسابقه صرف سوال و جواب مطرح نیست؛ بلکه معمولا سید کاظم روحبخش که کارشناس برنامه است، درباره سوالات مطرح شده و پاسخ آنها توضیحاتی را ارائه میکند که در واقع تکملهای بر سوالات پرسیده شده است و این توضیحات باعث میشود که مطلب برای مخاطب بهتر جا بیفتد و اگر احیانا ابهامی در این بین باشد برطرف میشود.
نکته دیگر که جا دارد به آن اشاره شود این است که معمولا سوالاتی که مطرح میشود مسائلی است که نوع مردم با آن درگیر هستند و برای خیلی از مردم ممکن است پیش بیاید؛ حالا چه احکام عبادی و چه معاملات و سایر احکام دیگر. این هم نقطه قوت دیگری از این مسابقه است که در واقع همان کاربردی بودن سوالات را میرساند و برای مخاطب منفعت دارد. در واقع بیننده با مشاهده این مسابقه در عین اینکه سرگرم میشود و چه بسا فضای شادی را تجربه میکند، مطالبی را نیز میآموزد که در زندگی کاربرد دارد. این نکته مهمی است که یک برنامه تلویزیونی هم جنبه آموزشی داشته باشد و هم بیننده را سرگرم کند وحالت خشک و بی روحی نداشته باشد.
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺ام البنین دخیلم...
🔹تجربه تکاندهنده تاثیر درخواست شفاعت از حضرت ام البنین توسط دختر تجربه گر حالت نزدیک به مرگ
♨️ @Maddahionlin 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🔺شفاعت امام به حرمت دعای مادر
🔺روایت شنیدنی تجربهگر مرگ موقت از ملاقات با امام رضا و امام حسین پساز مرگ
♨️ @Maddahionlin 👈
اهمیت دهه آخر ماه مبارک رمضان
🔴وجه اشتراک ادعیه دهه آخر ماه رمضان:
1- یقینی که از قلب خارج نشود.
2- در خواست ایمانی که زائل کننده شک باشد.
3- رضایت به آنچه که قسمت انسان شده است.
4- طلب حفظ شدن از آتش جهنم.
🔷️ متن دعا که در بعضی موارد الفاظ مختلف است ولی همین مفهوم را دارد:
♦️«... أن تهب لي يقينا تباشر به قلبي و إيمانا يذهب الشك عني و ترضيني بما قسمت لي و آتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قنا عذاب الحريق... »♦️
تأکید بر این مسائل نشان از اهمیت خاصی دارد که این ویژگیها واجد آن هستند و در هر شب تکرار میشود.
🔷️ارزش ایمان و یقین
یقین و ایمان دو نعمت بزرگی است که اصلا زندگی بدون آنها بی معناست. اگر اینها نباشد حیرت و سردرگمی وجود انسان را فرا میگیرد و میتواند انسان را به پوچی برساند. به عبارتی سرچشمه خیرات و برکات، ایمان و یقین است و اصولا آن چه که انسان را به سوی عمل کردن در راه رضای خدا سوق میدهد همین شاخصه است.
♦️ثمره راضی بودن به قسمت خداوند
راضی بودن به آنچه که خدا قسمت انسان کرده از صفات بسیار پسندیدهای است که مومن حقیقی باید دارای این ویژگی باشد. روحیه رضایتمندی است که قناعت را در وجود انسان نهادینه میکند و انسان را شاکر خداوند قرار میدهد.
🔷️عذاب جهنم
درخواست خیر دنیا و آخرت و دور بودن از عذاب، نکته دیگری است که در ادعیه دهه آخر ماه رمضان وارد شده است.
♦️درخواست دور بودن از عذاب جهنم از دعاهایی است که در ادعیه مختلف - اعم از ماه رمضان و غیر آن- آمده است.
یکی از سختترین عذابها این است که انسان گرفتار آتش شود. این مطلب در دنیا هم صادق است، چه برسد به آخرت که آتش آن با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. شاید بتوان این نکته را از روایات و ادعیه فهمید که آنقدر عذاب جهنم دردناک است که جا دارد انسان در زمانها و مکانهای مختلف از خدا بخواهد که از آتش دور بماند.
در فضیلت عید فطر
عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که دارای فضایلی است. شب و روز عید، هر دو دارای فضیلت است. در روایتی از امام سجاد علیهالسلام نقل شده که این شب کمتر از شب قدر نیست و خود حضرت هم این شب را احیاء میگرفت و از نبی اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود هر کس شب قدر را احیا بگیرد، قلبش نمیمیرد در روزی که قلبها میمیرند. (اقبال الاعمال/ ج1/ص 274)
یکی از اعمال با فضیلت این شب، زیارت امام حسین علیهالسلام است. (کامل الزیارات/ص171)
پرداخت زکات فطره که از واجبات است، از اعمال مهم این عید اسلامی میباشد که در روایات از آن به عنوان مکمل و تمام کننده روزه یاد شده و کسی که عمداً آن را ترک کند، روزهاش قبول نشده و به صلوات بر محمد و آل محمد علیهمالسلام در نماز، تشبیه شده است که نماز بدون صلوات، مقبول نیست. (اقبال/ج1/ص/275)
یکی دیگر از اعمال مهم روز عید، نماز آن است که در حال حاضر واجب نیست؛ ولی در زمان حضور امام معصوم علیهالسلام واجب است.
از حضرت امام صادق علیهالسلام روایت شده که فرمود: کسى که روزه خود را با گفتارى شایسته و کردارى نیک به پایان بَرَد، خداوند روزهاش را از او بپذیرد. شخصى به آن حضرت عرض کرد: اى فرزند پیامبر خدا! گفتار شایسته چیست؟ فرمود: گواهى دادن به اینکه «معبود بر حقّى جز اللَّه نیست» و کردار نیک، خارج کردن[زکاة] فطره است. (معانی الأخبار/ص236)
مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات میفرماید: عید زمانی است که خداوند متعال برای جایزه دادن و بهرهمند کردن بندگان از نعمتها آن رادر میان روزها انتخاب میکند تا برای گرفتن خلعتها و عطایا جمع میشوند و به همگان اعلام کرده است که به درگاه او روی آورده و با اعتراف به بندگی و آمرزش خواستن از گناهان و عرضه نیازها و آرزوهایشان برای او تواضع نمایند. خداوند نیز در تمام این موارد به آنان وعده اجابت الهی و اعطایی بالاتر از آرزوهایشان بلکه بالاتر از آنچه در دل بشری خطور کرده داده است. دوست دارد در چنین روزی به او خوش گمان بوده و جانب امیدواری به قبول خداوند و آمرزش و عطای او را بر جانب ترس از رد و عذابش ترجیح دهند.
شب عید فطر، شب جوایز
ابن عباس پیرامون ماه مبارک رمضان مطالبی را از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکند که بخشی از آن به عید فطر مربوط است که به این شرح میباشد: و وقتی شب عید فطر که شب جوائز نام دارد فرا برسد، خداوند پاداش عملکنندگان را بدون حساب عطا میکند و هنگامی که صبح روز عید فرا برسد، خداوند فرشتگان را در تمام شهرها بر میانگیزاند؛ پس در زمین فرود میآیند و سر کوچه و گذرها میایستند و میگویند: اى امّت محمّد! به سوى پروردگار کریم براى نماز عید بیرون شوید که او پاداش فراوان میدهد و گناهان بزرگ را میآمرزد. وقتی به سوى محلّ برگزارى نماز عید میروند، خدا عزّ و جلّ به ملائکه میفرماید: اى ملائکه من! پاداش یک اجیر وقتى به وظیفهاش عمل کند چیست؟ میگویند: معبود و سیّد ما! پاداش او آن است که اجر او را به طور کامل عطا کنى. خداوند عزّ و جلّ میفرماید: اى ملائکه من! شما را گواه مى گیرم که من پاداش این را که در ماه رمضان روزه گرفتند و به نماز ایستادند، خرسندى و آمرزش خود قرار دادم و ... . (الأمالی شیخ مفید/ص232)
چرا روز فطر، عید است
فضل بن شاذان که از اصحاب امام رضا علیهالسلام بوده از ایشان درباره چرایی عید بودن فطر نقل کرده که حضرت فرمود: اگر کسی بپرسد چرا روز فطر، عید قرار داده شده است، گفته خواهد شد براى اینکه مسلمانان روزى داشته باشند که همگى در یک مکان گرد آیند و در صحرائى باز، جانب خداوند عزّ و جلّ آشکار شوند و او را براى نعمتها و لطفى که درباره آنان کرده و با عبادت یک ماهه که بر ایشان واجب کرده بود، مقرّبشان ساخته، حمد و سپاس گویند و آن روز عید محسوب مى شود و روز اجتماع همه مسلمین است و روز افطار و روز پرداخت زکات و بخشش به فقرا و روز رغبت و تشویق و روز ناله و زارى به درگاه بارى تعالى است و براى اینکه آن روز، اوّل و آغاز روزهاى سال جدید است و در آن روز به خلاف روزهاى یک ماهه پیش، روز خوردن و آشامیدن است؛ زیرا در نزد اهل حقّ، ماه رمضان اوّلین ماه سال است و خداوند چنان مى پسندید که آن روز(فطر) را روز اجتماع مسلمانان قرار دهد تا در آن روز او را سپاس گویند و تقدیس و تکریم کنند. (عیون اخبار الرضا/ج2/ص115)
احیاگر مذهب شیعه
یکی از مسائلی که برخی به اشتباه درباره امام صادق علیهالسلام مطرح میکنند، این است که از ایشان به عنوان مؤسس مذهب شیعه یاد میشود؛ در حالی که این مطلب صحیح نیست ؛ زیرا امام صادق علیهالسلام مؤسس مذهب شیعه نیست ؛ بلکه شیعه از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مطرح بوده و ایشان مبیّن تشیع بوده است. اینکه گفته شود امام صادق علیهالسلام مؤسس است، جدای اینکه کلام درستی نیست، چه بسا شبهه هم نسبت به تشیع ایجاد کند.
آنچه در مورد این امام همام درست میباشد، این است که ایشان در واقع، مروّج و احیاگر فرهنگ ناب شیعی و اسلام حقیقی بوده است؛ زیرا با توجه به شرایط سیاسی که در زمان ایشان به وجود آمد و بنی امیه و بنی عباس با هم در کشمکش قدرت بودند، بر خلاف دوران سایر ائمه علیهمالسلام، شرایطی را برای امام علیهالسلام مهیا کرد که ایشان بتواند به تربیت شاگردان فراوان، آن هم در تخصصهای مختلف، بپردازد و در جهت نشر معارف ناب و زنده کردن احادیث، به خصوص تبیین صحیح احادیث و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله، اقداماتیچشمگیر انجام دهد و از این جهت است که منابع حدیثی شیعه، مملوّ از کلمات نورانی این امام عظیمالشأن میباشد و بیشترین احادیث در بین معصومین علیهمالسلام از ایشان است و چه بسا برای همین دلایل میباشد که از مذهب شیعه اثناعشری، به مذهب جعفری نیز یاد میشود.
#امامصادق
#شیعه
سیاسی کاری افراطی جشنواره کن
جشنواره کن در طول دورههای مختلف به وضوح نشان داده که سیاسی کاری را بر ارزش هنری اثر ترجیح میدهد و اساسا جشنوارهای سیاسی است. حداقل در مورد آثار ایرانی به روشنی این مطلب را به اثبات رسانده است. هر فیلمی که فلاکت و بدبختی جامعه ایران را به تصویر بکشد و سیاه نمایی بیشتری داشته باشد خواهان بیشتری در این جشنواره دارد و بهتر مورد تمجید قرار میگیرد. البته این رویه منحصر به جشنواره کن نیست و برخی از جشنوارههای غربی دیگر را نیز شامل میشود؛ ولی به هر حال از جهت اسم و رسمی که این جشنواره دارد این روند در این جشنواره بیشتر به چشم میآید.
با وضعیتی که این جشنواره دارد که حتی صدای " ژان لوک گدار " فیلمساز سرشناس و صاحب سبک فرانسوی را درآورده و او هم اذعان به سیاسی کاری این جشنواره دارد، انسان به این نتیجه میرسد که فیلمساز غیور و شرافتمند کسی است که اگر اثرش در این جشنواره گُل کرد باید به حال خود تأسف بخورد و بداند که مسیر غلطی را پیموده تا مورد تحسین این جشنواره قرار گرفته است.
اوج وقاحت و سیاسی کاری این جشنواره در دوره اخیر، جایزه بهترین بازیگر زن است که به زهرا امیرابراهیمی بازیگر مهاجرت کرده و فاسد فیلم موهن عنکبوت مقدس داده شد. فیلمی که علاوه بر دروغپردازی و تحریف وقایعی در طول سالهای 80- 79، بیشرمانه به ساحت مقدس امام هشتم شیعیان توهین کرده است.
این هتاکی به نمایی از فیلم باز میگردد که نام آن یعنی عنکبوت مقدس بر روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا علیهالسلام نمایش داده شده است و حالا همین نمای اهانت آمیز در تیزر رسمی این فیلم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.
برخی از چهرههای فرهنگی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادهاند و به نوعی از ساحت این امام رئوف و عظیمالشأن دفاع کردهاند.
حامد عسگری شاعر و از چهرههای فرهنگی با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود خطاب به زهرا امیرابراهیمی یکی از بازیگران اصلی این فیلم که به همین دلیل جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفته است، نوشته: «امام رضا علیهالسلام مهربانتر از این حرفا است که برشما غضب بگیرد، من هم فحش و توهینی نمیکنم. مهربانترین آقای جهان را خیلی ارزان فروختید، زهرا خانم»
حجت الاسلام امیرحسین جعفری از فعالان فرهنگی در پستی اینستاگرامی نوشته است: «حالا باید به این زن گفت که اگر یک نَمی از دریای غیرت و مرام امام رئوف ما در کسی وجود داشته باشد، امکان ندارد رضا باشد به اتفاقی که برای شما افتاد. ضربه زنندگان به آبروی شما، طبق نظر اسلام مستحق بزرگترین مجازاتها هستند و در روز قیامت قطعا باید حق شما را ادا کنند با شدیدترین حالت... با ایفای نقش در فیلمی که به امام هشتمِ عزیز توهین میکند، دقیقا از چه انتقام گرفتهاید؟»
با این اوصاف آن چه که مایه تأسف است این است که برخیها در داخل کشور به زهرا امیر ابراهیمی بابت این جایزه تبریک گفتهاند و مصیبت در جایی است که اینها اطلاع داشته باشند که این شخص برای چه فیلم موهنی جایزه دریافت کرده است!
امیدواریم که خداوند متعال همه ما را از خواب غفلت بیدار نماید و محبت اهل بیت عصمت و طهارت ارادت به ایشان را بیش از پیش در دلهای ما افزون فرماید و ما را در زمره مدافعین ساحت این بزرگان قرار دهد.
"السلام علیک ایها الامام الرئوف یا علی بن موسی الرضا "
🔴 ایمان خود را تکمیل کنید...
امامصادق علیهالسلام میفرمایند:
✔️ ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید، چون در لحظات ظهور، ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار میگیرند.
📚 الکافی، ج۱، ص۳۷۰
"گناهی که شیطان هم از آن بیزار است"
✍امام جعفر صادق علیهالسلام :
اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد!
📚الکافی ج2 ص 358
#داستانک
💠 دهنه اسب را دزدیده و رفته...
🔹روزی حضرت امیر علیهالسلام به مسجد تشریف فرما شد. در مسجد، شخصی ایستاده بود. حضرت دهنه اسبش را به او سپرد تا به مسجد برود و برگردد. هنگامی که حضرت در مسجد بود، دو دینار در دست گرفت تا به عنوان مزد به آن مرد بدهد. وقتی برگشت، دید آن مرد دهنه اسب را دزدیده و رفته است.
🔰حضرت دو دینار را به قنبر داد و فرمود: به بازار برو و یک دهنه اسب خریداری کن. قنبر به بازار رفت، اتفاقا به آن شخص دزد برخورد و دید یک دهنه اسب در معرض فروش گذاشته است. قنبر فرمود: چند میفروشی؟ گفت: دو دینار. قنبر دو دنیار را داد و افسار را خرید.
🔷وقتی برگشت حضرت فرمود: قنبر! این افسار دزدیده شده است، به چند دینار خریدی؟ قنبر عرض کرد: دو دینار. حضرت فرمود: قنبر! ببین که این شخص چگونه رزق حلال خود را که برایش تعیین شده بود، حرام کرد.
📙کلید گنج سعادت، ص ۲۱
#درنگ: با اعمال نابجا رزق حلال خود را از بین نبریم!
@tarbiatemanavi
نقد طهارت در بهائیت | دانشنامه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم
http://pajoohe.ir/%D8%B7%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AA__a-45814.aspx
#بهائیت
نقد معاد در بهائیت | دانشنامه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم
http://pajoohe.ir/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AA__a-44793.aspx
نقد نبوت در بهائیت | دانشنامه پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم
http://pajoohe.ir/%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D8%AA__a-45813.aspx
#بهائیت
مستند جنجالی از شبکه مستند
"جوان جاهلی به صورتم آب دهان انداخت و این کار زمینهساز طلاق با نامزدم شد." این خلاصهای از بیان یک طلبه بود که در مستندی از شبکه مستند پخش شد. قسمتهایی از این برنامه مستند که مصاحبهای با یک طلبه است به طرز گستردهای در فضای مجازی در حال پخش شدن است و حتی در رسانههای معاند نیز بازتاب داشته است.
دراین مستند به شکل عجیب وغیر متعارفی چهره طلبه پوشانده شده است که میتواند زمینهای را برای تمسخر ایجاد نماید؛ هم تمسخر آن طلبه و هم آن برنامه تلویزیونی. اینکه به هر دلیلی چهره مصاحبه شونده نامشخص باشد اشکالی ندارد و آن شخص مخیّر است که چهرهاش نمایان باشد یا نباشد؛ ولی در این مورد کجسلیقگی صورت گرفته - که چه بسا ناخواسته بوده- و به قول معروف تو ذوق مخاطب میخورد و یک پسزدگی را به همراه دارد؛ هر چند که سخنان مصاحبه شونده حق باشد.
بهتر بود به جای اینکه به این نحو نامأنوس چهره پوشانده شود، مثلا با تغییر نوع نورپردازی و تکنیکهای خاص تصویربرداری یا تصویربرداری از پشت سر این مخفینمایی صورت پذیرد که چه بسا جنبه هنری نیز داشت واین تبعات منفی را به همراه نداشت .
نکته دیگر پیرامون محتوای این مصاحبه است. در این مصاحبه علت طلاق طلبه سوال میشود و او میگوید زمانی که با نامزدمش در پارکی راه میرفتند جوانی موتوری آمد و بدون هیچ دلیلی به صورتش آب دهان انداخت و همین مسئله سبب شد که نامزدش او را بین لباس طلبگی و زندگی کردن با او مخیر کند و همین مسئله منجر به جدایی شد.
این مطلب واقعیتی بوده که این طلبه از زندگی شخصی خودش مطرح کرده است، ولی نکتهای که باعث سوء استفاده رسانههای معاند میشود این است که اینگونه وانمود میکنند که روحانیت در ایران پشتوانه مردمی ندارد و وجهه اجتماعیاش مخددوش است. این در حالی است که خیلی از طلبهها به خصوص طلبههایی که در شهری مثل تهران ساکن هستند و در میان مردم رفت و آمد دارند اذعان دارند که آنقدر که از مردم احترام دیدهاند، توهین ندیدهاند. این نکته مهمی است که بعضا مغفول میماند و دستاویزی برای انسانها و رسانههای مریضی میشود که همیشه دنبال بهانه جویی و سوءاستفاده هستند . درست است که بعضیها مانند این جوانی که آب دهان انداخته از روی جهالت و یا حتی عناد بعضا اهانتهایی را نثار روحانیون میکنند؛ ولی اینها جامعه حداکثری ایران را شامل نمیشوند. بخشی از این اهانتها ریشه در عملکرد اشتباه برخی روحانیونی دارد که بعضا هم دارای پست و مقام بودهاند و زندگی آنها با مرام اسلام فاصله قابل توجهی داشته و این مسائل بدبینیهایی را ایجاد کرده است. علاوه بر اینها لجنپراکنی شبکههای مجازی و ماهوارهای مسموم نیز در این بدبینی نقش قابل توجهی داشته است. جا داشت که در این برنامه مستند، ازاین منظر هم آسیب شناسی میشد و مسئله به گونهای مطرح میشد که این شائبهها را ایجاد نکند.
نکته دیگری که در این مستند به آن اشاره شد و جای تأمل دارد این است که برخی از مردم در مواجهه با چنین موضوعی که یک طلبه طلاق گرفته ممکن است دچار قضاوتهای ناصحیح شوند و بدون اینکه از اصل ماجرا اطلاعی داشته باشند احیانا انگی را به آن بنده خدا بزنند و صرفا به خاطر این که همسرش خواستار جدایی بوده تصور کنند که این طلبه مشکلی داشته است که کار به طلاق کشیده شده است. این حساسیتها از جانب مردم تا حدودی طبیعی است ولی نباید باعث قضاوت نابجا شود و فورا طلبهی بینوا متهم کرد.
🔰 نظر مراجع تقلید و علما درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟
🔻 نظر مراجع تقلید معاصر:
▫️- حضرت امام خمینی (ره): «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله خامنهای: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله سیستانی: «أَشْهَدُ أنَّ عَلِیاً وَلی الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله» به قصد قربت گفته شود.
▫️- حضرت آیتالله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِیُّ اللّٰهِ» (یعنی گواهی میدهم که علی ولیّ خدا بر همهی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتی که معلوم شود جزء آن نیست.
▫️- حضرت آیتالله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوی که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بیتردید اگر در شرایطی ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است.
▫️- حضرت آیتالله وحید خراسانی: «اشهد انّ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولی چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است.
▫️- حضرت آیتالله سبحانی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزو اذان و اقامه نیست ولی خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ ، به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله خوئی: «اَشْهَدُ انَّ عَلِیاً وَلِی اللّٰهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از "أشهد أن محمداً رسول الله" به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین علی بن ابی طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتی که به نیت مطلوب بودن گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله فاضل لنکرانی: جزو اذان و اقامه نیست ولی خوب است بعد از اشْهَدُ انَّ مُحَمَّداً رسُولُ اللّٰهِ به قصد قربت گفته شود.
▫️- مرحوم حضرت آیتالله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت علی علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانی که در مجامع عمومی گفته میشود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادی و مثل آن، ترک کردن مانعی ندارد، و الله العالم.
▫️ - مرحوم حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: «أَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسوُلُ الله»، به قصد قربت گفته شود.
متن کامل:
https://hawzahnews.com/xbM8c
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
مجاهد کم نظیر
"میگویند تقوا از تخصص لازمتر است، آن را میپذیرم. اما میگویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را میپذیرد، بیتقواست."
این جمله طلایی، کلامی متین از اسوهای ماندگار در عرصه علم و تقوا و تعهد در عصر معاصر است. آری این جمله از آنِ شهید مصطفی چمران است؛ همان کسی که علم و تقوا را در هم آمیخت و اینگونه تعهد را در عمل معنی کرد. چمران الگویی جاودان و مثال زدنی برای نسل بعد از خودش است ؛ کسی که میتوانست به عنوان یک نخبه علمی از بهترین امکانات مادی در مرفه ترین کشورهای دنیا بهرهمند شود ولی با نیروی ایمان و تقوا پشت پا به آن امکانات زد و مسیر مقاومت و جهاد را برگزید و جهادگری مثال زدنی شد. جهاد به معنای عام کلمه؛ هم جهاد در مقابل دشمنان و مستکبران خارجی، هم جهاد برای دستگیری از مستمندان و کمک به محرومان؛ از همکاری با امام موسی صدر و پایه ریزی جنبش امل در لبنان تا حضور در پاوه کردستان و شهامتی جانانه که مانع کشتار وسیع پاسداران و سقوط شهر شد تا نمایندگی مجلس و وزارت دفاع و حضور جدی در جبهههای جنگ، همه و همه روحیه جهاد و تقوای این مرد الهی را به نمایش گذاشته است.
امام خمینی (ره) در بخشی از سخنرانی خود یک روز پس از شهادت مصطفی چمران در صبح یکم تیرماه 1360 در حسینیه جماران درباره این شهید گفت: «شماها چند سال دیگر نیستید در این عالم، چمران هم نیست؛ چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا شرف را بیمه کرد و در آن دنیا هم رحمت خدا را بیمه کرد؛ ما و شما هم خواهیم رفت. مثل چمران بمیرید!»
همین جمله از این فقیه بزرگ، خود گویای عظمتی از شخصیت شهید چمران است که می تواند الگوی مناسبی برای همگان باشد تا سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.
.
خطر همجنسگرایی برای بنیان خانواده
خانواده از ارکان مهم تشکیل دهنده جامعه است و طبیعتا جامعه سالم جامعهای است که از خانوادههایی سالم و پاک تشکیل شده باشد. درصد قابل توجهی از ناهنجاریهای اجتماعی که در جوامع مختلف شاهد هستیم به طرز ملموس و غیر قابل انکاری ریشه در مشکلات خانواده دارد. مشکلات خانوادگی ابعاد مختلفی دارد و میتواند معلول مسائل گوناگونی باشد؛ مثلا اعتیاد معضلی است که اگر جدی شود میتواند بنیان خانه و خانواده را با خاک یکسان کند و زندگی چندین نفر را به تباهی بکشاند.
خیلی از این موارد که برای خانواده مخاطرهآمیز است بعد از تشکیل خانواده به وجود میآید که عارض بر آن میشود. ولی مواردی هست که اساسا با بنیان خانواده در تعارض جدی است و کاملا باعث نابودی آن میشود. داستان همجنسگرایی یا همجنسبازی که در دنیای غرب رو به گسترش است و در بعضی کشورها به صورت یک قانون رسمی درآمده، از آن مواردی است که چیزی برای خانواده باقی نمیگذارد و حتی نسل بشر را نیز با مخاطره مواجه میسازد. جدای از بحث دینی در این باره، این کار خلاف فطرت انسانی است و طبیعت انسان، پذیرش و تمایل قلبی به این موضوع ندارد. از طرفی تولید نسلی نیز در این صورت در کار نخواهد بود. نتیجه این میشود که شاکله خانواده به هم میریزد. ارکان اصلی خانواده دارای پدر، مادر و فرزند است. همجنسگرایی هیچکدام از اینها را ندارد و قطعا نظام خانواده را بحرانی میکند. طبیعتا این روند، ناهنجاریهای دیگری را در جامعه ایجاد میکند و انسان از برخی نعمتهایی که میتوانسته داشته باشد محروم میشود. اینها همه از تبعات منفی همجنسگرایی است که با فطرت و عقل انسانی در تعارض است و میتوان به این نتیجه رسید کسانی که مروج این تفکر و فرهنگ هستند، خواسته یا ناخواسته با فطرت و عقل انسانی به مقابله برخاستهاند و عملا خواهان برچیده شدن نظام مقدس خانواده هستند و حرمتی برای خانواده قائل نیستند.
#همجنسگرایی
#خانواده
شاه کلید ابراز محبت مردم
کم و بیش در اطراف خود شخصیتهایی را دیدهایم که وجههای فوقالعاده در بین مردم دارند و مردم هم خواسته یا ناخواسته علاقه خاصی به او دارند و با بزرگی و عظمت از او یاد میکنند. اولیاء الهی و ائمه معصومین علیهمالسلام الگوی سرآمد این ویژگی هستند و از این حیث در نوک قله قرار دارند؛ ولی سخن ما در این مجال کوتاه درباره این بزرگان نیست؛ بلکه افرادی در سطوح پایینتر و خارج از دایره عصمت است.
برای مثال خیلی از علمای دین این ویژگی را دارا بودهاند و نزد مردم ارج و قرب خاصی داشتهاند. در عصر معاصر مثلا امام خمینی(ره) و آیت الله بهجت (علیهالرحمه) یکی از مصادیق بارز این ویژگی هستند. ولی گاهی اوقات شخصیتهایی این خصوصیت را پیدا میکنند که چه بسا باعث اعجاب خیلی از مردم شود که این همه محبوبیت از کجا آمده است که تودههای مختلف مردم تا حد زیادی به او عشق می ورزند.
یکی از شخصیتهایی که در سالهای اخیر با چنین ابراز محبت عجیب و غریبی مواجه شد حاج قاسم سلیمانی بود. شخصیتی که مؤمن وغیر مؤمن، انقلابی و غیر انقلابی، او را تمجید کردند و محبتش در دل تودههای مختلف مردم با عقاید و سلایق گوناگون جا گرفت. تشییع جنازه کم نظیر او در ایران و عراق نشان از این محبت زائدالوصف داشت و چه بسا خیلی از مردم از این همه ابراز محبت متحیر شده بودند. وقتی از خارج به این واقعه نگاه میکنیم شاید این سوال پیش بیاید که به راستی دلیل چنین امری چیست.
آموزههای دینی پاسخ این سوال را داده است. امام جواد علیهالسلام به عنوان امام معصوم و حجت الهی در بیانی میفرماید: مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ إفْتَقَرَ النّاسُ إلَيْهِ، وَمَنِ اتَّقَى اللّهَ أحَبَّهُ النّاسُ وَ إنْ كَرِهُوا؛ هر كه خود را به وسيله خداوند بىنياز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر كه تقواى الهى را پيشه خود كند خواه ناخواه، مورد محبّت مردم قرار مىگيرد، گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۷۹)
ویژگیهایی که در این حدیث شریف به آن اشاره شده است قابل تطبیق با این شخصیت الهی است. حاج قاسم با تقوا و خداترسی که داشت، از طرفی ترسی از او در وجود دشمنان بود و از طرفی محبتش در قلوب مردم . شاه کلید این محبت مردم، تقوا و خداترسی است که از ویژگیهای بارز حاج قاسم سلیمانی بوده است.
امام جواد علیهالسلام در حدیث دیگری میفرماید: ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِى الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِى الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلى قَلْبٍ سَليمٍ؛ سه خصلت جلب محبّت مىكند: انصاف در معاشرت با مردم، همدردى در مشكلات آنها، همراه و همدم شدن با معنويات. (بحارالانوار، ج۷۵، ص۸۲)
این حدیث شریف نیز ابعاد دیگری از کارهایی را بیان میکند که باعث جلب محبت مردم میشود . تواضع و انصافی که شهید سلیمانی با مردم داشت و همچنین همدردی او با مردم از ویژگیهای روشن این مجاهد الهی بود که بر خیلیها پوشیده نیست. اینکه مثلا در جایی سیل میآمد و مردم محتاج کمکهای امدادی بودند، یکی از کسانی که در این امور پیشقدم بود و با جان و دل برای مردم تلاش میکرد حاج قاسم سلیمانی بود. با این اوصاف طبیعی است که محبتش اینگونه در قلوب مردم جای بگیرد.