May 11
🗂 پای کار مردم
✍ بابک شکورزاده
خدمات اجتماعی طلاب راه مناسبی برای تبلیغ دین است، این کار یکی از شئون مهم تبلیغ، حس تعاون و یاری رساندن به مردم میباشد که در بالاترین درجه اهمیت نیز قرار دارد.
حضور پر رنگ طلاب در عرصه خدمات اجتماعی منشأ برکات بسیاری میشود و عملا دعوت به خوبیها خواهد بود؛ چرا که میتواند مصداقی از کلام امام صادق علیهالسلام باشد که فرمودند: «کونوا دُعاةَ الناسِ بِغیرِ اَلسنتِکُم؛ مردم را با غیر زبان دعوت [به خوبی]کنید.»
با توجه به ویژگی منحصر به فردی که طلاب (خصوصا طلاب معمّم) در جامعه دارند و زیر ذره بین اقشار مختلف مردم هستند، این خدمات جلوه خاصی پیدا میکند و در تقویت وجهه طلاب و روحانیت در میان توده مردم نقش بسزایی دارد. البته این به معنای ریا و تظاهر نیست؛ بلکه عمده سخن ناظر به همان حدیث «کونوا دعاة الناس...» است.
مهمترین رسالت طلاب علوم دینی، تبلیغ دین و رساندن معارف الهی به افراد جامعه است؛ یکی با منبر و سخنرانی، دیگری با نگارش کتاب و مقاله و دیگری با فعالیت در فضای اینترنت و مجازی، هر یک به نوعی در این امر مهم شریک هستند.
در همین راستا خدمات اجتماعی طلاب میتواند راهی برای تبلیغ دین نیز باشد؛ چرا که تبلیغ دین فقط منحصر به امور مذکور نیست؛ بلکه یکی از شئون مهم تبلیغ، حس تعاون و یاری رساندن به مردم است که شاید در بالاترین درجه اهمیت نیز قرار داشته باشد.
زمانی که مردم شاهد فعالیت دلسوزانه طلاب در جهت رفع مشکلات آنها هستند، طبیعتا نسبت به دین و آموزههای دینی قرصتر میشوند و چه بسا سعی کنند که بیش از پیش آداب دینی را رعایت کنند و این نکته بسیار مهمی است و نمیشود به راحتی آن را نادیده گرفت.
مثلا در حادثه سیل سال گذشته که در برخی از شهرها اتفاق افتاد، یا زلزله کرمانشاه، حضور پررنگ طلاب در خدمت رسانی به مردم سیل زده و آسیب دیدگان از زلزله که بعضا تمام زندگیشان نابود شده بود، کارهایی باید انجام میگرفت که مرهمی بر زخم آنها باشد.
افرادی هستند که تصورشان را نسبت به روحانیت خراب کردند و با همین دید اشتباه به دین تمایلی نشان ندهند اما زمانی که طلاب را همراه و یاور خود ببینند، تغییرات اساسی در بینششان ایجاد میشود و واقعیت را کاملتر از قبل از نزدیک لمس میکنند.
با این توصیف به نظر میرسد که خدمترسانی اجتماعی طلاب ضرورت دارد، جدای از شئون تبلیغ نیست و در همان راستا محسوب میشود. به هر حال این خدمت رسانی نوعی تعامل پسندیده با مردم به حساب میآید و برکات زیادی را به دنبال دارد.
اصولا کمک رسانی به مردم از اصول مهم مردم داری است که در دین اسلام تأکید زیادی به آن میشود. بعضی از احکام اسلام و واجبات آن مثل خمس و زکات در راستای همین خدمترسانی به مردم است و جای هیچ تردیدی در آن وجود ندارد.
این حدیث معروف را شاید کمتر کسی باشد که تا به حال نشنیده باشد که فرمودند: «منْ لَمْ یَهْتَمّ باُمورِ المسلمین فلیس بمسلمٍ؛ هر که اهتمام به امور مسلمین ندارد، مسلمان نیست.»
طبیعی است که خدمت رسانی اجتماعی مصداقی از همین اهتمام است که انجام آن توسط طلاب اولویت بیشتری دارد و ثمرات مثبت بشتری خواهد داشت. البته این به معنای سلب مسئولیت از سایر آحاد جامعه نیست، ولی دست کم به خاطر حساسیتی که نسبت به طلاب در بین نوع مردم وجود دارد، شریک شدن طلاب در این خدمت رسانی رنگ و بوی دیگری دارد.
منبع: خبرگزاری_رسا
#طلاب #حوزه_علمیه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزه
🔸 #یادداشت | غارتگران بیت المال یاد بگیرند
🔹یکی با کلک و حقه بازی و به راحتی آب خوردن میلیاردها تومان اختلاس و بیت المال را غارت میکند و دیگری به خاطر چند هزار تومان حاضر نیست مدیون بیت المال باشد.
🔹اصولا یکی از عوامل اساسی بیاعتنایی به بیت المال، غفلت و یا عدم اعتقاد به قیامت و حساب و کتابی است که همگان در پیش رو داریم.
🔹یکی از نکاتی که در این ماجرا حائز اهمیت است و نقش بسزایی در حفاظت از بیتالمال توسط نوجوانان و نهادینه شدن آن در بزرگسالی دارد، تربیت صحیح پدر و مادر است.
✍️بابک شکورزاده
🌐 rasanews.ir/002cGO
🆔 @rasanewsagency
🔸یادداشت | #بهائی_ها در دربار + اسامی
🔹فرقه ضالّه و ساختگی #بهائیت که خود را دین جدیدی میداند، عملاً به دنبال اباحیگری و در یک کلام مروج بی دینی است، این فرقه در گذشته نقش بسزایی در گسترش بی بند و باری و بیحجابی در کشور داشته و همچنان هم دارد.
🔹شاید برخی گمان کنند که بهائیت شاخهای از فرقههای تشیع باشد، ولی حقیقت این است که این فرقه استعماری خودش را دین جدید میداند و به هیچ عنوان جزء فرق اسلامی محسوب نمیشود.
🔹شاهد هستیم که بخشی از تحریکات سیاسی از سوی همین شبکههای بهایی، از جمله «من و تو» صورت میگیرد و علنا مواضع سیاسی دارند؛ مثلا در فتنه ۸۸ ردپای بهائیت نیز مشهود است.
📝بابک شکورزاده
متن کامل در لینک زیر👇
rasanews.ir/002TxT
بابک شکورزاده✍️ 🔷برخی افراد هستند که قبله حاجات دیگران به حساب میآیند و بخش زیادی از زندگیشان صرف راه انداختن کار مردم میشود. اصلا آدم وقتی اینها را میبیند یاد واژههایی همچون حاجت، مشکل گشایی، خیّر و مفاهیمی از این دست میافتد. گویا اینها مظهری از صفت "قاضی الحاجات" خداوند هستند.
🔷اینکه انسان پناهگاهی برای برآوردن حاجات مؤمنین شود و مراجعات زیادی داشته باشد نعمتی از نعمتهای خداوند است که به او ارزانی شده و توفیقی است که به هرکس عطا نمیشود. امام حسین علیه السلام در حدیثی فرمودند: «إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَیکُم مِن نِعَمِ اللّهِ عَلَیکُم، فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَجوزُوا النِّعَمَ؛ نیازهاى مردم به شما، از نعمتهاى خداوند بر شماست، پس از نعمتها ملول نشوید که نعمتها از دست مى روند.»
🔷با این اوصاف گاهی اوقات اگر کسی یا کسانی به ما احساس نیاز کند و به دفعات تقاضایی از ما داشته باشد، چه بسا به مزاجمان سازگار نیست، ناراحت میشویم و یا حتی مدام غُر هم بزنیم که چرا از ما تقاضایی میشود؛ در واقع از این نکته غافل هستیم که حوایج مردم نعمتی از نعمتهای الهی است و عملا ناشکری میکنیم.
🔷همین که در کلام امام معصوم برآوردن حوایج مردم از نعمتهای الهی شمرده شده نشان میدهد که این کار چه ارزش والایی دارد. حالا اگر این را در کنار سایر آموزههای دینی قرار دهیم اهمیت مسئله بیشتر برایمان روشن میشود؛ مثلا وقتی که امام حسن علیهالسلام برای برآوردن حاجت مؤمنی اعتکاف خانه خدا را رها میکند، طبیعتا باید به این نکته رهنمون شویم که مشکلگشایی از کار دیگران چه جایگاه رفیعی دارد.
🔻احادیث عجیبی در این باره از حضرات معصومین علیهمالسلام نقل شده که اهمیت این کار را بیش از پیش نمایان میکند. چند نمونه از فرمایشات رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره:
الف) کسى که حاجتى از برادر مومنش را برآورد، مانند کسى است که در تمام عمر، خدا را عبادت کند.
ب) هر کس حاجت مومنى را برآورد، خداوند حوائج زیادى را از او برآورد که کمترین آنها بهشت است.
ج) کسى که در جهت یارى برادر دینىاش و به سود او قدم بردارد، پس براى او پاداش مجاهدان در راه خدا است.
د) هر کس در برطرف ساختن نیاز برادر دینى اش ساعتى از شب یا روز را قدم بردارد، چه آن حاجت را برطرف سازد و چه نسازد، براى او بهتر از دو ماه اعتکاف است.
اینها گوشه ناچیزی از آموزههای دینی درباره برآوردن حاجات است که توجه به آنها باعث ترغیب انسان به این کار خداپسندانه میشود. خوشا به حال کسانی که دائم در حال خدمت رسانی به خلایق هستند و در این راه خسته و آزرده خاطر نمیشوند.
🔶در اینجا ذکر این نکته شایسته است که مسئولان توجه داشته باشند، مناصبی که بر عهده دارند امانتی است که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم شامل خدمت رسانی به مردم و برآوردن نیازهای آنان میشود؛ بنابراین سزاوار است که در این راه کوتاهی نکنند و به نحو شایسته و بایسته به وظیفه خود عمل کنند.