سه دلیل ساده بر عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام
۱- آیه تطهیر که پاکی و عصمت اهلالبیت را بیان میکند و بیتردید حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل بیت هستند.
۲- حدیث معروف نبوی مبنی بر اینکه خداوند با رضایت حضرت راضی میشود و با غضب او غضبناک میشود. اطلاق این مطلب که شرطی ذکر نشده دلالت بر عصمت میکند؛ مانند آیه اطاعت از اولی الامر که بدون قید و شرطی اطاعت را واجب کرده است.
۳- روایت ائمه علیهمالسلام مبنی بر اینکه ما حجت خدا بر خلق هستیم و فاطمه علیهاالسلام حجت خدا بر ما است. این که شخصی حجت خدا بر ائمهای باشد که خود آنها معصوم هستند گویای عصمت آن شخص است؛ در نتیجه حضرت فاطمه سلامالله علیها معصومه هستند.
#فاطمیه
#عصمت
#امابیها
#جهاد_تبیین
#حجاب
#اهلبیت
#فضیلت
نگاهی به خطبه فدکیه
🔷️یکی از آثار گرانبهای معرفتی که از معصومان علیهمالسلام به جای مانده، خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. این خطبه شریف از مسلّمات تاریخی است و در منابع متعدد شیعه و سنی وجود دارد و جای هیچگونه مناقشه و تشکیکی در آن نیست.
🔷️وقتی این خطبه با خطبههای سایر معصومان به خصوص خطبههای امیر کلام، امیرمؤمنان علیهالسلام مقایسه میشود، مشخص میگردد که اینها کلام شخصیتی است که از ابعاد معرفتی عمیق برخوردار است و هم ردیف کلام ایشان است. از این جا میتوان این نکته را نیز فهمید، اینکه گفته شده امیرمؤمنان علیهالسلام همکفو و همشأن حضرت زهرا علیهاالسلام هستند از حیث خطابه، فصاحت و بلاغت کلام نیز کفو یکدیگر هستند.
🔷️این خطبه شریف پس از غصب فدک در جمع مهاجرین و انصار بیان شد و شامل مطالبی درباره توحید، نبوت، قرآن، امامت است.
🔷️حضرت در ادامه حکمت بعضی احکام الهی و گوشهای از زحمات رسول خدا صلی الله علیه وآله برای مسلمان شدن مردم را بیان میکند.
🔷️ایشان در پایان مردم را به خاطر ظلمی که در حق ایشان روا داشتهاند توبیخ میکند.
🔷️با توجه به اینکه این خطبه در منابع مختلف اهلسنت از جمله شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید آمده است و از طرف دیگر نیز شخصیت حضرت زهرا علیهاالسلام برای اهل سنت قابل احترام است و در منابع قدیمی و مهم اهلسنت از ایشان به عنوان «احب الناس» نزد رسول خدا و «سیدة نساء هذه الامة» یا «سیدة نساء المؤمنین» یاد شده، قاعدتاً این خطبه باید برای اهلسنت دارای اهمیت باشد؛ در نتیجه مطالبی که حضرت فاطمه علیهاالسلام در این خطبه بیان کرده، میتواند راهگشای ارزندهای برای مسلمانان باشد و تصویری واقعگرایانه از وقایع بعد از رحلت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله و جایگاه صحابه و مردم آن عصر بدهد و مسیر حق و باطل را نمایان سازد. در واقع این خطبه شریف میتواند محور وحدت باشد.
#فاطمیه
#خطبهفدکیه
#اهلسنت
#جهاد_تبیین
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّه
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّکِیَّه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّه
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّةُ النَّقِیَّه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَه
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَه
🌷السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
🥀 هنگامِ نداری آبروی شوهرت را نریز!
🌹 #آیت_الله_مجتهدی رضوان الله علیه:
⚪️ دو سه روزی غذا در خانهٔ حضرت زهرا سلام الله علیها نبود. حضرت به امیرالمومنین علیه السلام هیچ نگفت، تذکر نداد. یک روز حضرت امیر علیه السلام مشاهده کرد که رنگ و روی حسنین علیهم السلام پریده و رنگ به صورت آن ها نیست. معلوم شد که سه روز است غذا در خانه نبوده، امیرالمومنین علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: چرا به من نگفتی تا برای بچه ها یک چیزی تهیه کنم؟
🖤 فاطمه زهرا سلام الله علیها عرض کردند: پدرم در شب عروسی به من سفارش کردند که از شوهرت چیزی #تقاضا نکن. شاید نداشته باشد و از تو خجالت بکشد. من به وصیت پدرم عمل کردم.
⚪️ چقدر خوب است که پدرها شب عروسی به دخترشان این مطالب رو بگویند. تذکر بدهند که اگر شوهرت وضع مالیاش خوب نبود ، به کسی نگو. آبروی شوهرت را نریز! صبرکن!
🍃 بعضی مادر زنها هم عالی هستند. شنیدم زنی عصبانی شد و از خانه شوهرش #قهر کرد و به خانه پدر آمد. مادر، او را راه نداد و گفت: برو زندگی کن! برو زندگی کن! رفت و زندگی کردند عالی، باهم خوب هم شدند.
رمز ماندگاری
اخلاص، شاه کلید رمز جاودانگی و محبوبیت شهید سلیمانی است. البته از ایمان و عمل صالح به عنوان دو بال پرواز و صعود مومن نباید غافل شد و به تصریح خداوند متعال در قرآن کریم مومنی که اهل عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دلها قرار میدهد. بیتردید ریشه ماندگاری عمل صالح اخلاص است. وقتی برای انسان مهم نباشد که خودش مطرح شود و هدفش فقط رضایت خداوند متعال باشد و او را شاهد اعمالش بداند، نتیجه آن ماندگاری در قلوب میشود که یکی از مصادیق بزرگ آن در زمان معاصر سردار سلیمانی است.
#جان_فدا
#حاج_قاسم
#قاسم_سلیمانی
eitaa.com/bshn60/13
چشم و دل سیر
یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان بیان کردند این است که برخی تصورشان این بود که آزادیِ ارتباط زن و مرد باعث چشم و دل سیری مردان می شود. تصور اشتباهی که برخی از مردم به آن معتقد هستند. حقیقت این است که پوشش نامناسب و تعاملات ناصحیح بین زن و مرد ، نه تنها چشم و دل سیری نمیآورد؛ بلکه حرص و ولع مردان را نیز بیشتر میکند. تجربه عینی آنچه در غرب میگذرد به روشنی گویای این است. اخبار و آماری که خود غربیها در این باره منتشر میکنند نشان میدهد که خبری از عادی و چشم و دل سیری نیست و زنان مصون از چشم بد و حتی تعرض نیستند. در حالی که اگر بیحجابی و تعاملات یله و رها، عادیسازی میکرد زنان باید از امنیت بالایی برخوردار بودند که به اذغان خود غربیها اینگونه نیست و به قول معروف "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است."
اصولا امور جنسی از جمله تمایلاتی است که اگر انسان به آن قناعت نکند، چشم و دل را که سیر نمیکند، باعث میشود که شخص دنبال سوژههای دیگر نیز بگردد و مانند آب دریا میماند که نه تنها انسان را سیراب نمیکند؛ بلکه او را تشنهتر نیز میکند.
این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت و کسانی که چنین مطالبی را القا میکنند؛ یا واقعا نمیدانند که تبعات این کار چیست که البته بعید است و یا اینکه رسما به دنبال فاسد کردن جامعه هستند. به هر حال این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ترویج ولنگاری و بیحجابی نه تنها عادی سازی نمیکند؛ بلکه باعث افزایش فساد و ناامنی برای زنان خواهد بود.
#حجاب
#زن_مسلمان
#لبیک_یا_خامنهای
#تمدن_غرب https://eitaa.com/bshn60/21
نقش مسجد در انسانسازی
مسجد به عنوان خانه خدا و محبوبترین مکان روی زمین نقش مهمی در تحکیم روابط دینی در جامعه اسلامی ایفا میکند.
در عظمت مسجد همین بس، کسانی که زودتر از دیگران به مسجد میروند و دیرتر از آنجا بیرون میآیند، از محبوبترینِ اهل زمین نزد خداوند هستند. به نماز خواندن در مسجد توصیه فراوانی شده؛ تا جایی که مکروه است همسایه مسجد، نماز را در مسجد نخواند و مستحب است با کسی که اهل مسجد نیست، معاشرت نشود و از ازدواج با چنین افرادی خودداری شود.
امام صادق عليهالسلام فرمود: هر كس پياده به سوى مسجد گام بردارد، پاهاى خود را بر هيچ تر و خشكى نمیگذارد، مگر آنكه تا طبقه هفتم زمين براى او تسبيح خداوند میگويند. (من لا يحضره الفقيه/ ج1/ ص235)
از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمود: كسى كه مدام به مسجد رفت و آمد داشته باشد[حداقل یکی از] هشت خصلت نصیبش میشود:
1- نشانه محكمى از نشانه هاى حق[ظاهراً آیات قرآن منظور است]
2- عمل واجبی که باید انجام شود.
3- سنتی از سنتهای به پا شده[که ظاهراً سنتی از پیامبر و ائمه علیهمالسلام است].
4- علم و دانشی جدید.
5- برادری مفید که بتوان از او استفاده کرد.
6-کلامی که او را به هدایت راهنمایی کند.
7- کلامی که او را از گمراهی دور کند.
8- گناهى را یا از ترس خدا و يا از روى شرم و حيا ترك میکند. (محاسن برقی/ج1/ ص48)
معمولا افرادی که از حیث دینی و حماسی تاریخساز و بعضا ضربالمثل پاکی و انسانیت شدهاند، کسانی بودهاند که با مسجد انس جدی داشتند. عالمان دینی و شهدای گرانقدر ایران اسلامی از مصادیق بارز این موضوع هستند. اگر تاریخ زندگی این عزیزان را مشاهده کنیم، در می یابیم که یکی از شاخصههای اصلیِ اکثریتِ قریب به اتفاق آنها، انس داشتن با مسجد بوده است.
با این اوصاف باید کاری کرد که مسجد از ویژگیهایی برخوردار شود که هم قدرت جاذبهای داشته باشد که مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان از آن استقبال کنند و هم ثمرات معنوی بیشتری نصیب اهل مسجد شود.
فعالیتهای مسجد نباید فقط به اقامه نماز محدود شود؛ هرچند که خود این مطلب امر بسیار مهم و با فضیلتی است و به هیچ عنوان نباید آن را کوچک شمرد.
برای جذابیت و پویایی فعالیتهای فرهنگی مساجد کارهای مختلفی میتوان انجام داد که کم و بیش در برخی از مساجد فعالیتهایی صورت میگیرد که آنرا از سایر مساجد متمایز کرده و برتری خاصی به آنها داده است. این طرحها معمولا از یک دغدغه مندی، خلاقیت و خوش فکری از سوی امام جماعت بدست میآید.
محوریت امام جماعت
یکی از ارکان اصلی هر مسجد، امام جماعت است. بی تردید مسجد موفق، مسجدی است که امام جماعت موفقی داشته باشد. امام جماعتی موفق است که به کارکردها و ویژگیهای مسجد و وظایف امام جماعت آشنا باشد. علاوه بر اقامه نماز جماعت، یکی از وظایف مهم و اساسی امام جماعت بیان احکام و معارف دینی برای مردم است. شایسته است که امام جماعت با یک برنامهریزی و جدول مشخص در تبیین معارف الهی فعال باشد؛ مثلاً یک شب احکام شرعی بیان کند، یک شب مباحث تفسیری و یک شب مسائل اخلاقی را مطرح کند. و همینطور در طول هفته و زمانهای مختلف مطالب متنوعی را در برنامه خود داشته باشد.
ابعاد اجتماعی مسجد
مسجد به عنوان یک پایگاه قوی دینی، میتواند تأثیرات مثبت فرهنگی- اجتماعی بر آحاد جامعه بگذارد. اگر مدیریت فرهنگی مسجد منسجم و اصولی باشد افراد غیر مسجدی نیز به آن متمایل و اهل مسجد میشوند.
رسیدگی به فقرا و ایجاد صندوقهای قرضالحسنه در جهت گره گشایی از مشکلات مؤمنین، یکی دیگر از شاخصههای مسجد نمونه است که برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان نمونه یکی از نتایج این عمل خداپسندانه میتواند تهیه جهیزیه برای دختران دمبخت باشد که بخشی از دغدغه آنها را برطرف میکند.
برگزاری و آموزش کلاسهای علمی و تفریحی برای نوجوانان، به خصوص برنامههایی با محوریت مهارت آموزی که سیستمی متفاوت از مدرسه باشد از دیگر نکات مثبتی است که میتواند تأثیر بسزایی در شاخص بودن مسجد داشته باشد.
در ادامه همین روند میتوان با ایجاد کلاسهای فنی و هنری و آموزش مهارتهایی از این قبیل به جوانان و بانوان، اشتغالزایی کرد و در جهت رفع بیکاری نیز قدم مثبتی برداشته شود.
البته در این میان، همکاری خیّرین و ثروتمندان به عنوان حامی مالی چنین کارهایی بسیار راهگشا خواهد بود و در بعضی موارد بدون حمایت این افراد ممکن است که اصلا ایجاد چنین فعالیتهایی منتفی شود.
#مسجد
#جهاد_تبیین
#امام_جماعت
#شهادت
@bshn60
فضیلتی فراموش شده برای برخی بانوان
شرایط جامعه در این سالها به سمت و سویی رفته که معمولا خانهداری بانوان امری ناچیز شمرده میشود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب میآید. منظور از خانهداری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز میشود. به گونهای فرهنگ سازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل و اگر زنی خانهدار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است. این تصور غلطی است که متأسفانه در خیلی از خانوادهها به صورت یک فرهنگ درآمده که معلول موارد مختلفی مثل مسائل اقتصادی، تبلیغات رسانهای، تزریق فرهنگ غربی در افکار مردم و... میباشد.
البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغلها نیاز است که حداقل عدهای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانهداری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد میکند و نظام خانواده را با مشکلاتی دچار میسازد.
حالا سخن این است که آیا واقعاً یک زن مسلمان باید اینگونه باشد؟ آیا واقعاً خانهدار بودن، بچهداری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بی ارزش و بی فضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آنهم چه فرزندانی!
مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله کار بیرون را به امیرالمؤمنین علیهالسلام و کار منزل را به حضرت فاطمه سلام الله علیها محوّل نکرد؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟!
نقل شده که زنی خدمت امام صادق علیهالسلام رسید و گفت من زنی "متبتّله" هستم. حضرت فرمود "تبتّل" نزد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمیکنم. فرمود: چرا؟ آن زن گفت میخواهم فضیلتی کسب کنم .
حضرت در جواب به او فرمود:"اِنْصَرِفی" که اگر عامیانه معنی کنیم، یعنی "بلند شو برو پی کارِت!" و در ادامه فرمود: اگر این کار فضیلتی داشت، فاطمه علیهاالسلام سزاوارتر از تو به این کار بود. هیچ احدی نسبت به فضیلتی بر او سبقت نمیگیرد.(کافی/ج5/ص509)
در حدیث شریف دیگری ثواب عظیمی برای بارداری و شیردهی وارد شده که نشان میدهد این امور از چه جایگاهی برخوردار است.
امام صادق علیهالسلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکند که به امسلمه فرمود: وقتی زنى باردار میشود به منزلهی روزهدار و به قیام برخاستهای است که با خود و مالش در راه خدا مجاهده میکند. وقتی زایمان میکند، اجرى دارد كه كسی عظمت آن را نمیداند. وقتی طفل را شير میدهد، به ازای هر مكیدنی، ثواب آزاد كردن يک بنده از اولاد اسماعيل را دارد و زمانی که از شير دادن فارغ میشود، فرشتهاى بر پهلويش میزند و میگويد كار خود را از سر بگير كه آمرزيده شدى. (أمالی صدوق/ص411)
#زن #اشتغال #خانهداری #حجاب
#جهاد_تبیین #ازدواج
@bshn60
زن؛ کرامت؛ عدالت
برابری جنسیتی یکی از ظلمهایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عدهای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه اصولا جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوتهای روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبههای جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت بارداری برای زن و عدم آن برای مرد.
اینکه هر کاری مردان انجام میدهند، به زنها نیز تحمیل شود و طوری وانمود گردد که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب میآید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام میدهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آنهاست. این مانند آن است که توقعی که از تراکتور یا کامیون داریم از یک ماشین سواری نیز داشته باشیم . طبیعتا کسی توقع ندارد که مثلا یک ماشین سواری بار چند تنی را حمل کند؛ چرا که طبیعتش چنین چیزی را اقتضا نمیکند و از این حیث ایرادی هم به سواری وارد نیست.
در مورد زن و مرد هم این مسئله جاری است و نباید اینگونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام میدهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این میشود عدالت.
#زن #کرامت #عدالت
#برابری_جنسی
#جهاد_تبیین
#آزادی
@bshn60
🌺یا فاطمه الزهرا🌺
تبلور فضائل حضرت زهرا در اسامی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای اسامی و القاب متفاوتی هستند و هر یک از آنها شامل وجوهی از شخصیت این بانوی عظیمالشأن را میشود.
مشهورترین این اسامی، نُه اسم است که در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاند. «قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ علیهالسلام لِفَاطِمَةَ علیهاالسلام تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ... .»
امام صادق علیهالسلام بعد از بیان اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها به یونس بن ضبیان فرمود: میدانی چرا فاطمه نامیده شد؟ یونس گفت مرا خبر ده مولای من! فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ از شر بریده شده است... . (أمالی صدوق/ص۵۹۲)
ابن عباس خطاب به معاویه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که حضرت فاطمه سلام الله علیها به این دلیل فاطمه نامیده شد که خودش و شیعیانش از آتش بریده و دور شدهاند. (عیون أخبار الرضا علیهالسلام/ ج۲/ص۷۳ )
در فرازی از حدیث مفصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل میپرسد: اى دوست من جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنّم رهائى مىبخشد و دشمنانش از محبّت وى بىبهره خواهند بود و در آسمان به این جهت«منصوره» است که خداوند فرموده: یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ؛ یعنى در آن روز(قیامت) مؤمنان به جهت یارى خدا که هر فردى را بخواهد یارى دهد خرسند مىشوند. منظور از این یارى همان نصرتى است که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به دوستان خویش خواهد کرد. (معانی الأخبار/ ص۳۹۶)
جابر مىگوید محضر مبارک امام صادق علیهالسّلام عرض کردم براى چه فاطمه زهراء سلام اللَّه علیها به زهراء نامیده شد؟حضرت فرمودند: زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه سلام الله علیها درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شده و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائکه حقّ تبارک و تعالى را سجده نموده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این قدر تابان و روشن است؟خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کردهام، آن را از عظمت خویش آفریدم، آن را از صلب پیامبرى از پیامبران که بر تمام انبیاء تفضیل و برتریش دادهام خارج نمودهام، از این نور پیشوایانى را که به امر من قیام مىکنند و مردم را به طرف من هدایت مىنمایند بیرون مىآورم، این پیشوایان را پس از انقطاع وحى، جانشینان خود در روى زمین قرار مىدهم. (علل الشرائع /ج۱/ص۱۸۰)
نقل شده که از رسول خدا صلی الله علبه وآله پرسیده شد منظور از بتول چیست؟ از شما شنیدهایم که مریم و فاطمه سلام الله علیهما بتول هستند. حضرت فرمود: بتول زنی است که هیچگاه سرخی نمیبیند، یعنی حیض نمیشود؛ چرا که حیض در دختران انبیاء ناپسند است. (معانی الاخبار/ص۶۴)
دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سبب پاک بودنش از هر ننگ و پلیدى، طاهره نامیدند و او هرگز حیض و نفاس ندید. (بحار/ج۴۳/ص۱۹)
راوی میگوید از حضرت امام صادق علیهالسلام شنیدم که مىفرمود: فاطمه سلام الله علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود مىآمدند و آن حضرت را مىخواندند، همان طورى که مریم دختر عمران را صدا مىزدند. آنها مىگفتند: اى فاطمه! خدا تو را برگزید و پاکیزهات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد. اى فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجدهاش نما و با رکوعکنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن مىگفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن مىگفتند.شبى فاطمه سلام الله علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلین تا آخرین. (علل الشرائع/ج۱/ص۱۸۲)
#ام_ابیها
#حضرت_زهرا
#فضائل
#حجاب
#جهاد_تبیین
#زن #مادر
@bshn60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام :
مَن أصعَدَ إلى اللّه ِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ عزّوجلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ .
هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا بالا ببرد ، خداوند عز و جل بهترين چيزى را كه به صلاح اوست برايش میفرستد .
#حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#زن #مادر
#روز_مادر #روز_زن
شخصى به همسرش گفت نزد فاطمه زهرا عليهاالسلام برو و بپرس: آيا من از شيعيان اهل بيت هستم؟ زن آمد و پرسيد. حضرت زهرا عليهاالسلام در پاسخ گفت: به همسرت بگو:
اگر به آنچه تو را فرمان دادهايم عمل مىكنى و از آنچه نهى كردهايم پرهيز نمودهاى از شيعيان خواهى بود و در غير اين صورت از شيعيان نيستى.
#حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#زن #مادر
#روز_مادر #روز_زن
عاقبت جاسوسی
علیرضا اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس اعدام شد. در اهمیت موارد جاسوسی همین بس که دولت انگلستان مواضع تندی نسبت به این اعدام داشته است.
پرونده اکبری از لحاظ سیاسی و امنیتی شاید پیچیدگیهای خاصی داشته باشد؛ کسی که پستهای مختلفی در مراکز حساس حکومتی از جمله وزارت دفاع داشته و چه بسا همین مسئله باعث شد که شکار سرویس جاسوسی انگلیس خبیث شود و خواسته و ناخواسته تن به جاسوسی بدهد و پولهای هنگفت کثیفی را از این راه به چنگ آورد.
این یک بعد قضیه است؛ ولی نکته قابل تامل درباره این واقعه تلخ این است که وی از ابتدا که جاسوس نبوده و اتفاقا شخصیتی مذهبی و انقلابی داشته است. در کارنامه او ۷۰ ماه حضور در جبهه ثبت شده؛ یعنی چیزی حدود ۶ سال! چه بسا در این مدت خدماتی نیز داشته است. این بخشی از فعالیتهای اوست و طبیعتا نقاط مثبت دیگری داشته است. همین شخصیت وقتی در دام سرویس جاسوسی میافتد به جایی میرسد که به یک ابرجاسوس تبدیل میشود و آگاهانه اطلاعات مهمی را در اختیار روباه پیر قرار میدهد و به عنوان یک نفوذی فعالیت میکند که سرانجام، اعدام نصیب او میشود.
نکته عبرتآموز این است که انسان باید در همه حال به خدا پناه ببرد و از عاقبت خویش بترسد که مبادا سرنوشت ناگواری در انتظارش باشد. ما درصدد قضاوت کردن این شخص و امثال او نیستیم، ولی آنچه که از عاقبت این افراد متوجه میشویم این است که انسان در هر شرایطی که هست نباید مغرور شود و به عملکرد خود بنازد. تاریخ از این نمونهها کم نداشته است؛ مثال معروفش طلحه و زبیر هستند که رشادتها و خدمات آن چنانی در راه اسلام انجام دادند، ولی در نهایت مقابل امیرمومنان علیهالسلام و جانشین بلا فصل رسول خدا صلی الله علیه و آله قد علم کردند.
خلاصه اینکه عاقبت به خیری گوهر ارزشمندی است که امید است خداوند متعال نصیبمان گرداند. بیخود نیست که از برخی بزرگان نقل شده که اگر یک دعای مستجاب داشته باشند، عاقبت به خیری را انتخاب میکردند.
#جاسوس #علیرضا_اکبری
#اعدام #انگلیس
#عاقبت
https://eitaa.com/bshn60/258
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠علامت شیعه بودن در بیان امام موسی کاظم علیهالسلام
#شیعه
#مومن
#گناه
#مسعود_عالی
https://eitaa.com/bshn60/260
حقیقت زهد
🔷️زُهد واژهای است که بارها آن را شنیدهایم. برخی فقر را با زهد یکی میدانند؛ در حالی که اینگونه نیست. خلاصهی تعریف زهد، عدم دلبستگی به دنیاست.
🔷️در بیان جامع و زیبایی از حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، تمام زهد در این دو جمله از قرآن تبیین شده که خداوند میفرمايد: 《لكيلا تأسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم؛ نسبت به آن چه از دست میدهيد تأسف نخوريد و بر آن چه به دست مىآوريد شادمان نباشيد》 حضرت در ادامه میفرماید: كسى كه غم گذشته نخورد و از آينده خوشحال نشود، هر دو جانب زهد را در اختيار گرفته است.
🔷️طبیعی است که ناراحتی از آنچه که انسان از دست داده و خوشحالی نسبت به چیزی که به آن دست پیدا کرده، در واقع، همان عدم دلبستگی است. بنابراین ممکن است که کسی اموال زیادی داشته باشد، ولی به خاطر عدم دلبستگی و تعلق خاطر به آنها، زاهد محسوب شود و از طرفی شخص فقیری که به مال ناچیز خود دلبستگی دارد، زاهد نیست.
#زهد #زاهد
#حضرت_علی_علیهالسلام
#قرآن
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/bshn60/261
چیستی شانس
در عرف، گاهی شانس به معنای فرصت، موقعیت و احتمال استعمال میشود؛ مثلاً گفته میشود که فلانی از شانس خوبی برای عالم شدن برخوردار است و این به خاطر این است که مثلاً آن شخص در خانوادهای از اهل علم رشد و نمو کرده و مأنوس با علم و دانش بوده است و قاعدتاً از موقعیت بهتری برای دانشمند شدن برخوردار است. این معنای از شانس صحیح است و مورد بحث نیست.
اما معنای دیگری که اکثراً به این معنا استعمال میشود، امری تصادفی و بدون حساب و کتاب است که هیچ علتی ندارد و صرفاً به عنوان یک اتفاق از آن یاد میشود. شانس به این معنا با آموزههای دینی سازگار نیست ؛ چرا که استفاده کننده شانس در این معنا، عملاً معتقد به عدم علیّت در نظام هستی شده است و چنین چیزی قطعاً با واقعیت مخالفت دارد.
اگر کسی شغل خوب و پر برکتی دارد، اگر کسی فرزند صالح دارد و...، به خاطر خوش شانسی نیست؛ اگر مثلاً در یک حادثه رانندگی کسی فوت میکند، دیگری به شدت مجروح میشود و دیگری جراحت سطحی میبیند، از روی شانس بد و خوب نیست؛ تمامش دلیل و حکمت دارد. این گونه نیست که صرفاً از روی اتفاق، ماشینی دچار سانحه شده و عدهای کشته و زخمی شدهاند. حتماً بیدلیل نبوده؛ چرا که رابطه علیت در نظام هستی پابرجاست و هیچ حادثهای بیحکمت نیست؛ عملکرد خود ما تأثیر به سزا دارد، امتحان الهی است و عوامل دیگری که میتواند در این امور اثرگذار باشد و علت محسوب شود.
رابطه علیت
مسئله «علیّت و معلولیّت» یکی از اصول و ضروریّات عقل است که وحی نیز آن را تأیید کرده است. معنای «علیّت» آن است که اگر هستی چیزی عین ذاتش نبود، یعنی به نحو ضرورت ازلی ضروریالوجود نبود، بلکه ممکنالوجود بود، چنین پدیدهای نه بیسبب وجود مییابد و نه بیسبب از بین میرود. «بخت»، «شانس» و «اتّفاق» در عالم هستی مستحیل است و هر پدیدهای، قطعاً علّتی دارد و معجزه نیز از این قانون عقلی استثنا نشده است. قرآن کریم بر اصل علیّت صحّه گذاشته و همه موجودات جهان را نیازمند علّت و مخلوق خدای سبحان میداند: «اللهُ خالقُ کلِّ شیء.» (قرآن در قرآن/ص۹۵)
از امام صادق سلام الله علیه روایتی نقل شده است که فرمودهاند: «أبی الله أن یجریَ الأشیاء إلا بأسبابها فجعل لکلّ شیء سبباً؛ خدای سبحان برای هر چیزی سببی قرار داده و سنّتش بر این است که اشیا و افعال را بر اساس اسباب خود و بر محور نظم و قانون علّت و معلول صورت دهد.» نتیجه آنکه قانون «علیّت» قانونی عقلی است که اساس وحی و کتاب و سنّت نیز بر آن نهاده شده است و از این رو، معجزه توان آن را ندارد که این قانون را نقض کند. (تفسیر تسنیم/ج۱۶/ص ۱۲۳)
خود کرده را تدبیر نیست!
علی علیهالسلام میفرماید: به خدا قسم، رفاه و خوشی از امتی زایل نمیشود، مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند. (نهج البلاغه/خطبه ۱۷۸)
در جای دیگر میفرماید: از گناهان اجتناب کنید که هیچ بلا و کمبود روزی نیست، مگر به واسطه گناه کردن؛ حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دیدن. خداوند میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم؛ هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست.» (خصال صدوق/ج۲/ص۶۱۶)
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد؛ تأثیر عمل شر در صاحبش از تأثیر چاقو بر گوشت سریعتر است. (محاسن برقی/ج۱/ص ۱۱۵)
امام رضا علیهالسلام میفرماید: هر زمان بندگان گناهان تازهای که قبلا انجام نمیدادند مرتکب شوند، خداوند بلاهای ناشناختهای بر آنها مسلط میکند. (کافی/ ج۲/ص۲۷۵)
#شانس #بخت #فرصت
#رابطه_علیت
#تقدیر #سرنوشت
https://eitaa.com/bshn60/263
خود کرده را تدبیر نیست!
علی علیهالسلام میفرماید: به خدا قسم، رفاه و خوشی از امتی زایل نمیشود، مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند. (نهج البلاغه/خطبه ۱۷۸)
در جای دیگر میفرماید: از گناهان اجتناب کنید که هیچ بلا و کمبود روزی نیست، مگر به واسطه گناه کردن؛ حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دیدن. خداوند میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم؛ هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست.» (خصال صدوق/ج۲/ص۶۱۶)
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد؛ تأثیر عمل شر در صاحبش از تأثیر چاقو بر گوشت سریعتر است. (محاسن برقی/ج۱/ص ۱۱۵)
امام رضا علیهالسلام میفرماید: هر زمان بندگان گناهان تازهای که قبلا انجام نمیدادند مرتکب شوند، خداوند بلاهای ناشناختهای بر آنها مسلط میکند. (کافی/ ج۲/ص۲۷۵)
#نتیجه_اعمال
#بلا #سرنوشت #شانس #تقدیر