eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
191 عکس
211 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
‏نامه شهید «ذبیح‌الله عالی» به کارگزینی سپاه برای کم‌کردن حقوقش! بسمه تعالی اینجانب دارای چهار هكتار زمین زراعتی آبی و خشكی می‌باشم وحقوق من زیاد می‌باشد، لذا درخواست می‌نمایم كه در اسرع وقت از حقوق ماهیانه من حدود ۲۰۰۰ تومان كسر نمایید. خداوند همه ما را خدمتگزار اسلام و امام قرار بدهد. ذبیح‌الله عالی 💬 این نامه رو ‎حقوق‌نجومی‌بگیرها بخوانند و از خجالت بمیرند. 🆔 @Masaf
♦️شاه‌کلید حل مشکلات 🔷️سال‌ها پیش از برخی منبری‌ها نکته‌ای از آیت‌الله شاه‌آبادی( عارف و فیلسوف معاصر که استاد عرفان امام خمینی بود) شنیدم که مضمونش به این صورت است که ایشان مدت زیادی فقط درباره توحید صحبت می‌کرد و در نهایت مستمعین به ایشان معترض می‌شوند که چرا از موضوعات دیگر صحبت نمی‌کند. آقای شاه‌آبادی فرموده بود که همه مشکلات از همین توحید است؛ اگر توحید حل شود بقیه مشکلات هم برطرف می‌شود. 🔷️اخیرا هم از یکی از استادان اخلاق شنیدم که علامه طباطبایی راه علاج مشکلات اخلاقی را در توحید می‌دانستند. 🔷️با این اوصاف باید به این حقیقت برسیم که ریشه خیلی از اعمال ناشایست و نافرمانی‌ها در همین مشکل توحیدی است. 🔷️توحید ابعاد مختلفی دارد؛ توحید در عبادت، توحید در خالقیت، توحید در رازقیت و ..‌. . 🔷️برای نمونه یکی از مواردی که خیلی‌ها در آن لنگ می‌زنند توحید در رازقیت است. توحید در رازقیت به این معناست که به این باور برسیم که رزق، فقط و فقط به دست خداست و تا او نخواهد ارزنی عائد انسان نمی‌شود. اگر فقط در همین یک مورد موحد باشیم دیگر این همه شاهد حرص،کلاهبرداری، اختلاس و پایمال کردن حق‌الناس نخواهیم بود. اینها همه به این خاطر است که در واقع خدا را رازق مطلق نمی‌دانیم. 🔷️بنابراین اگر انسان به حقیقت توحید برسد و به آن پایبند باشد، حداقل بسیاری از مشکلات اعتقادی و اخلاقی او حل می‌شود. https://eitaa.com/bshn60/267
🌺🌺🌺🌺🌺 امام باقرعلیه‌السلام: اگر اراده کردی که بفهمی اهل بهشت هستی یا اهل جهنم، به قلبت مراجعه کن. اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری اهل بهشت هستی و اگر اهل گناه را دوست داری اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد محشور می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام هادى عليه‌السلام : حرام، افزايش نمى‌يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‌اى به سوى آتش خواهد بود. كافى/ ج 5/ص 125
پاسخ به شبهه‌ای تاریخی یحیی بن اکثم(قاضی القضات حکومت عباسی) در نامه‌ای سوالاتی را از امام هادی علیه‌السلام می‌پرسد که یکی از آنها این بود که چرا على علیه‌السلام در صفین دشمنان را کشت و فرمود: در حال هجوم و فرار آنان را بکشند و مجروحان را نیز تماماً کشت؛ در حالی‌که در جنگ جمل حکمش از این قرار بود که نه خود، فرارى و مجروحی را کشت و نه به کسى چنین حکمى داد که فرارى و مجروح را بکشد و فرمود: هر که به خانه خود رود در امان است و هر که سلاحش را بر زمین نهد در امان است؛ چرا چنین کرد؟  امام علیه‌السلام در پاسخ او فرمود: این حکم از آن جهت بود که رهبر و فرمانده اهل جمل کشته شده بود و پشتیبانى نداشتند که بدان باز گردند [و طبق دستور او جنگ را ادامه دهند] و در واقع مردم بدون آنکه قصد ادامه جنگ را داشته باشند، یا مخالفتى ورزند و یا اختلافى ایجاد نمایند، به خانه‏هایشان بازگشتند و همین قدر راضى بودند که شمشیر از آنها برداشته شود [در این شرایط، حکمِ‏] برداشتن شمشیر از آنان و خوددارى از آزارشان بود؛ زیرا آن‌ها هیچ گونه کمکى براى ادامه جنگ درخواست نکردند، ولى اهل صفّین به وسیله یک ستاد آماده و رهبرى که براى آنها سلاح و زره و نیزه و شمشیر مهیّا مى‏کرد، پشتیبانى مى‏شدند و مالى فراوان به آن‌ها مى‏بخشید و از آنها پذیرایى مى‏نمود و از بیمارانشان عیادت به عمل مى‏آورد و استخوان شکسته آنان را شکسته‏بندى مى‏کرد و مجروحان را درمان مى‏کرد و مرکب سوارى در اختیار پیادگانشان مى‏گذاشت و لباس براى برهنگانشان مى‏داد و آن‌ها را دوباره به جنگ و کشتار بر مى‏گردانید؛ پس بین این دو واقعه مساوات در حکم برقرار نیست؛ چون على علیه السلام عارف به حکم جنگ‏ با اهل توحید بود؛ لکن، این را براى ایشان توضیح مى‏داد و هر که آن را نمى‏پذیرفت کشته مى‏شد یا اینکه باید توبه مى‏کرد تا کشته نشود. (تحف العقول/ص477) https://eitaa.com/bshn60/272
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸باور کن که حامله نیست!🔸 زنها وقتی باردارند، با احتیاط می نشینند و می ایستند. مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست. زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچه اش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود. زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست. اگر حامله بود اینطور بی پروا نبود. کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست. 📌 بازنشر فقط با فوروارد یا درج لینک 👈 @haerishirazi
توهم بودجه کذایی هجمه به بودجه حوزه‌های علمیه حربه دیگری از سوی معاندین و رسانه‌های معلوم‌الحالی است که تقریبا کاری غیر از لجن‌پراکنی ندارند. عدد و رقم این بودجه هر چه که باشد معمولا چیزی از آن عائد طلاب نمی‌شود؛ چرا که منابع مالی که نصیب طلاب می‌شود معمولا دولتی نیست و بی‌تردید یکی از کم درآمدترین اقشار جامعه طلاب هستند که با این وجود عزتمندانه گذران زندگی می‌کنند‌. بودجه حوزه‌های علمیه هرچقدر که باشد مطمئنا به خیلی از مراکز دیگر نمی‌رسد و بعضا اینگونه است که درآمد کارکنان خدماتی بعضی سازمان‌ها از مدیر یک مرکز حوزوی بیشتر است! این مسئله برای خیلی از مردم لطیفه به حساب می‌آید ولی واقعیتی انکارناپذیر است. استادی می‌گفت که گذران زندگی طلبه از دلایل اثبات صانع است. حقیقتا هم همینطور است و دخل و خرج نوع طلاب با حساب ریاضی جور در نمی‌آید؛ ولی معجزه‌آسا اموراتشان می‌گذرد. https://eitaa.com/bshn60/275
نکته‌ای درباره صحبت‌های رائفی‌پور صحبت‌های رائفی‌پور درباره حدیثی از امیرالمومنین علیه‌السلام بلوایی در فضای مجازی ایجاد کرده و برخی از علما واکنش تندی نسبت به آن داشتند که برای کسانی که اهل فضای مجازی هستند روشن است و نیازی به بازگویی آن نیست. نکته قابل ذکر در این باره که شاید مغفول مانده این است که بالاخره در احادیث اهل بیت علیهم‌السلام مواردی که در بردارنده مسائل جنسی باشد وجود دارد؛ حالا بعضی از آن‌ها شاید سند درستی نداشته باشد، ولی به هر حال برخی از آن‌ها هم معتبر هستند. از طرفی در عرف ما هم برخی از آن‌ها را نمی‌توان به صورت عمومی مطرح کرد؛ ولی این دلیل نمی‌شود که اگر ما نمی‌توانیم به طور عمومی بیان کنیم، مطرح شدن این مسائل توسط ائمه علیهم‌السلام، -نعوذ بالله - حمل بر جسارت بر آن بزرگواران باشد؛ چرا که اولا عرف آن زمان با زمان ما متفاوت است. ثانیا حداقل برخی از این احادیث هم خصوصی بوده و اینگونه نبوده که ائمه علیهم‌السلام علنی آن را مطرح کرده باشند. بنابراین به صرف اینکه شخصی بگوید امیرالمومنین علیه‌السلام مطلبی فرموده که من نمی‌توانم عمومی بگویم دلیل نمی‌شود که او را متهم کنیم که به اهل بیت علیهم‌السلام جسارت کرده است. در قرآن کریم مواردی هست که اگر ترجمه تحت‌اللفظی کنیم شاید قابلیت نشر عمومی نداشته باشد و به زعم برخی بی‌ادبی به حساب بیاید. مثلا درباره حضرت مریم علیها‌السلام می‌فرماید : "اَحصَنَت فرجَها "؛ خُب ترجمه ظاهر این عبارت در عرف ما صورت خوشی ندارد، ولی آیا این باید حمل بر بی‌ادبی شود؟! واضح است که این عبارت اشاره به پاکدامنی این بانوی الهی دارد. خلاصه اینکه از معنای مفهومی عبارات و از طرفی، عرف زمان و مکان نباید غافل شد و همه این مسائل را باید با هم دید. https://eitaa.com/bshn60/277
🔹فردی خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد: اگر روزی یکی از دوستان شما گناهی کند، عاقبتش چگونه خواهد بود؟ ✨امام(ع) در پاسخ فرمودند: خداوند به او یک بیماری عطا می‌نماید تا سختی‌های آن بیماری کفارۀ گناهانش شود. 🔹آن مرد دو مرتبه پرسید: اگر مریض نشد چه؟ ✨امام مجدد فرمودند: خداوند به او همسایه‌ای بد می‌دهد تا او را اذیت نماید و این اذیت و آزار همسایه، کفارۀ گناهانش شود ، 🔹آن مرد گفت: اگر همسایۀ بد نصیبش نشد چه؟ ✨امام فرمودند: خداوند به او دوست بدی می‌دهد تا وی را اذیت نماید و آزار آن دوست بد، کفارۀ گناهان دوست ما باشد ، 🔹آن مرد گفت: اگر دوست بد هم نصیبش نشد چه؟ ✨امام فرمودند: خداوند همسر بدی به او می‌دهد تا آزارهای آن همسر بد، کفارۀ گناهانش شود ، 🔹آن مرد گفت: اگر همسر بد هم نصیبش نشد چه؟ ✨امام فرمودند: خداوند قبل از مرگ به او توفیق توبه عنایت می‌فرماید ، 🔹باز هم آن مرد از روی عناد و دشمنی ای که با امام داشت گفت: واگر نتوانست قبل از مرگ توبه کند چه؟ ✨امام علیه السلام فرمودند: « به کوری چشم تو ؛ ما او را شفاعت خواهیم کرد » . 📕عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية، جلد ۱، صفحه ۳۴۵ . 🌹یا وجیهاً عندَالله اِشفَع لَنا عندَ الله ، بحق محمد و آل محمد🌹 🦋کانال زلال سخن🦋 ╔══════╗ @zolalesokhan \ ╚.🔘.═══.🔘.╝
🛑 با این قدرت‌ها، شتر یک حیوان خارق العاده است! 🔹شتر می‌تونه آب نمک بخوره، چون کلیه‌هاش نمک رو‌ فیلتر میکنند! 🔹می‌تونه دمای بدنش رو تنظیم کنه، تو جغرافیای سرد دمای بدنش رو بالا و توی جغرافیای گرم دمای بدنش رو پایین بیاره و این بین پستانداران خارق العاده است. 🔹‏می‌تونه خار رو مثل پشمک بخوره، بزاق دهانش بسرعت خار رو مثل خمیر نرم می‌کنه. 🔹دوتا پلک داره که یکیش شفافه و کمکش میکنه توی طوفان شن بدون مشکل راه بره.‏ رفتارهای شتر نر در زمان جفتگیری هم فقط مختص خودشه. 🔹هوش شتر تقریبا همتراز یه کودک ۸ ساله انسانه، اونا گره باز کردن رو از شتربان یاد میگیرن و با لبهاشون میتونن گره رو باز کنن. 🔹شترها ، نهنگها ، کلاغها ، فیلها از جمله حیواناتی هستن که یادشون میمونه کی باهاش بدرفتاری کرده، ولی اونا معمولا براحتی بیخیال نمیشن،حتی اونا میتونن به شترهای دیگه بگن که کی باهاشون بدرفتاری کرده، هنوز هیچکس نمیدونه چجوری!‏ أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ  @onlineqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایشون نه روحانی است نه ایرانی و نه مسلمون دکتر کریس هیور یک محقق مسیحی و انگلیسیه، توضیحاتش درمورد امام زمان عجل الله و ظهور فوق العادست؛ دنیا بدون امام نابودخواهد شد
بازدارندگی اعدام جدی است ♦️فرماندار فلوریدای آمریکا خواستار مجازات اعدام برای کاهش جرم و جنایت شد. او پیشنهاد داده برای متجاوزان به کودکان و فروشندگان مواد مخدر حکم اعدام تعیین شود. 🔷️این خبر از این نظر جلب توجه می‌کند که در بین غربی‌ها که معمولا اعدام را ضد حقوق بشر می‌دانند، هستند کسانی که مجازات اعدام را حداقل برای برخی مجرمان لازم می‌دانند و مخالفین اعدام باید بپذیرند که بالاخره برای امنیت جامعه گاهی اوقات اعدام لازم است؛ پس اعدام همیشه در تعارض با حقوق بشر نیست؛ بلکه گاهی اوقات به نفع آن نیز هست. کسانی که احکام اسلامی اعدام را انسانی نمی‌دانند، شایسته است توجهی به این اخبار نیز داشته باشند که یک غیر مسلمان عملا اعتراف می‌کند که مجازات اعدام، حداقل برای برخی مجرمان، به خاطر کاهش جرم ضروری است. ♦️کسانی که در این مدت اغتشاشات در ایران اشک تمساح برای عده‌ای جانی و قاتل می‌ریختند و آن‌ها را مبارز و انقلابی می‌دانستند خوب است که به خودشان بیایند و ببینند که در کشور مورد علاقه آن‌ها نیز عده‌ای از سیاسیون خواستار اعدام هستند. شایسته است که دست از لجن‌پراکنی بردارند و مظلوم‌نمایی برای عده‌ای جانی که به حقوق دیگران تجاوز کرده‌اند و رسما مرتکب قتل شده‌اند را کنار بگذارند. https://eitaa.com/bshn60/284
وقتی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام متولد شد، ابوطالب او را بر سینه خود گرفت و دست فاطمه بنت اسد را گرفته به سوى ابطح آمدند و این اشعار را بر زبان آورد: یا  رَبِّ  یا ذَاالْغَسَقِ الدُّجِىِّ/وَ  الْقَمَرِ   الْمبْتَلَجِ  الْمضِىِّ/بَیِّنْ لَنا مِنْ حُکْمِکَ المَقْضیِّ/ماذا تَرى فى اسْمِ ذَا الصَّبِىِّ مضمون این اشعار آن است که اى پروردگارى که شب تار و ماه روشن و روشنى دهنده را آفریده‌اى! بیان کن از براى ما که این کودک را چه نامی گذاریم؟ بعد از این شعر، ناگهان چیزى مانند ابر از روى زمین پیدا شد و نزدیک ابوطالب آمد، ابوطالب او را گرفت و با على علیه‌السلام به سینه خود چسبانید و به خانه برگشت. وقتی صبح شد، دید که لوح سبزى است و در آن نوشته شده است: خُصِّصْتُما بِالْوَلَدِ الْزَّکِىِّ/وَالطّاهِرِ الْمُنْتَجَبِ الْرَّضِىِّ/فَاِسْمُهُ مِنْ‌شامِخ‌ عَلِی/عَلِىٌّ  اشْتُقَ  مِنَ  الْعَلِىِّ  مضمون شعر این است: شما(ابوطالب و فاطمه علیهما‌السلام) اختصاص پیدا کردید به فرزند طاهر، پاکیزه و پسندیده؛ پس نام بزرگ او على علیه‌السلام است و این نام از نام على(که نام خدا است) مشتق شده است. سپـس ابوطالب آن حضرت را على نام گذاشت و آن لوح را در زاویه راست کعبه آویخت و این لوح تا زمان هشام بن عبدالملک بود تا این‌که او آن را از آن‌جا پایین آورد. (مناقب آل ابی‌طالب/ابن شهر آشوب/ج۲/ص۱۷۵) https://eitaa.com/bshn60/285
🌺🌺🌺🌺🌺 مفتخریم و شکرگزار خداوند منان؛ برای اینکه محبت کسی را در دل داریم که تنها مولود کعبه و تنها کسی است که برازندگی امیر المومنین بودن را دارد، جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و به همراه ایشان پدران امت هستند. کسی است که اگر مردم بر محبت او اجماع داشتند، خداوند آتش را خلق نمی‌کرد. 🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/bshn60/286
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هوچی‌گری رسانه‌ای ابوالقاسم طالبی در برنامه هفت مطالبی گفت که به مزاق بعضی‌ها خوش نیامد و او و بهروز افخمی(مجری برنامه) را به باد انتقاد گرفته‌اند و ول کن ماجرا هم نیستند. رسانه‌هایی که خودشان در این چند ماهه‌ی اخیر بعضا آتش بیار معرکه و به نوعی مروج فساد بودند سخنان طالبی را بی‌احترامی به جامعه زنان سینمایی و مضحک‌تر از آن اهانت به نیمی از مردم دانستند! طالبی در بخشی از سخنانش که به شدت صدای این رسانه‌ها را درآورده گفت که برخی‌ از ‌زن‌ها یائسگی خود را هم گردن جمهوری اسلامی می‌اندازند؛ در حالی که این یک امر طبیعی است و هر جای دنیا باشند این مسئله پیش می‌آید. واقعا عجیب است که چگونه این جمله اهانت به زنان و تمسخر خلقت آن‌ها محسوب می‌شود! مثل روز، روشن است که این جمله نوعی کنایه و تعریض است به کسانی که تمام مشکلات و ناملایمات را از چشم جمهوری اسلامی می‌بینند. جالب این است که خود ابوالقاسم طالبی هم به این نکته اذعان می‌کند که این یک مسئله طبیعی است؛ ولی این رسانه‌ها از آن جایی که میانه خوبی با امثال طالبی ندارند اینگونه لجن پراکنی می‌کنند و سخنان او را اهانت و لجن پراکنی جا می‌زنند. https://eitaa.com/bshn60/288
📌چرا نام (ع) در نیامده است؟ ابوبصیر می گوید: از امام (ع) پرسیدم، آیه "یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" درباره کیست؟ امام در پاسخ فرمود: درباره (ع) و اولاد او است. گفتم: مردم می گویند: چرا نام آنان در قرآن نیامده است؟ امام فرمودند: در دستور نازل شده است، ولی در آن تعداد رکعات نیامده است، تا اینکه رسول خدا(ص) تعداد آن را برای مردم بیان کردند. در قرآن دستور حج نازل شده است، ولی به مردم نفرموده هفت دور طواف کنید. تا اینکه رسول خدا(ص) آنرا شرح داد. این آیه اطاعت درباره امامت اهل بیت علیهم السلام نازل شده و رسول خدا(ص) اسامی آنان را- در حدیث ائمه اثناعشر- بیان کرده است. 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۹ 👇👇 🌻 @ahlebait110
امام كاظم عليه‌السلام : از ما نيست كسى كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند تا اگر نيكى كرده از خدابخواهد بيشتر نيكى كند و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نمايد. (الاختصاص، ص ۲۶)
بخشی از مباحثه هارون الرشید با امام کاظم علیه‌السلام [هارون]: چرا شما خود را به على علیه‌السلام كه پدرتان است نسبت نمى‏‌دهيد و به پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله كه جدّ [مادرى‏] شماست، منسوب می‌کنید؟ امام کاظم عليه‌السلام فرمود: به درستى كه خداوند، مسيح، عيسى پسر مريم را به واسطه مادرش مريم كه دوشيزه بود و ازدواج نكرده بود و هيچ بشرى او را لمس نکرده بود، به خليل خويش ابراهيم عليه‌السلام نسبت داد، در آن‌جا كه فرمود:« وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‏ وَ عِيسى‏ وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِين‏؛ و از نسل او داود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را [هدايت كرديم‏] و اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏‌دهيم و زكريا و يحيى و عيسى و الياس را كه همه از شايستگان بودند». [انعام، آيه 84 و 85] خداوند عيسى عليه‌السلام را فقط از طريق مادرش به خليل خويش ابراهيم عليه‌السلام نسبت داد، همان‌طور كه داود و سليمان و ايوب و موسى و هارون را به وسيله پدران و مادرانشان نسبت داد؛ به سبب اينكه فضيلت و جايگاه بلند حضرت عيسى عليه‌السلام تنها به واسطه مادرش بود و اين [همان‏] سخن خداوند در داستان مريم عليها‌السلام است كه: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِين‏؛ به راستى خداوند تو را برگزيده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است». [آل عمران، آيه 42] به واسطه مسيح، بدون [وساطت‏] هيچ بشرى[مریم را برتری داده] و همين‌طور پروردگار ما، فاطمه عليها‌‌‌‌‌‌‌‌‌السلام را برگزيد و پاک گردانید و به واسطه حسن و حسين علیهما‌السلام، دو سرور جوانان اهل بهشت، بر زنان جهانيان برترى داد... . هارون گفت: به راستی كه الحاد و بی‌دینی در [عالم‏] اسلام بسيار شده و اين زنادقه، طبق گزارش‌‏هايى که به ما رسيده از وابستگان شما هستند. زنديق در نزد شما اهل بيت، چه كسى است؟ امام عليه‌السلام فرمود: زنديق كسى است كه خدا و رسولش را انكار كند و آنانند كه با خدا و رسولش دشمنى مى‌‏ورزند. خداوند فرمود: «لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ‏ إِلَى آخِرِ الْآيَة؛ قومى را نمی‌يابى كه به خدا و روز قیامت ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏اند- هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند- دوست بدارند ... تا پايان آيه» [مجادله، آيه 22] و اين‌ها همان بى‏‌دينانی هستند كه از يكتاپرستى به بى‌‏دينى روى گردانده‌‏اند. سپس هارون گفت: مرا از نخستين كسى كه بى‏‌دين و زنديق شد آگاه كن. امام موسى عليه‌السلام فرمود: نخستين كسى كه در آسمان، بى‏‌دين و زنديق شد، ابليس لعین بود كه تکبّر کرد و بر برگزيده و هم‌راز خدا، آدم عليه‌السلام فخرفروشی کرد و آن لعین گفت: «أنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين‏؛ من از او بهترم. مرا از آتش آفريدى و او را از گل آفريدى». [اعراف، آيه 12] ؛ بنابراین از فرمان پروردگارش سرپيچى كرد و بى‌‏دين شد و بى‌‏دينى تا فرا رسيدن روز رستاخيز در نسل او به ارث باقى ماند... .(تحف‌العقول/ص406) https://eitaa.com/bshn60/292
امام شناسی ابوبصير مى‌‏گويد: از امام كاظم عليه‌السلام پرسيدم: امام را با چه چيز بايد شناخت؟ فرمود: با ويژگی‌هايى كه بايد داشته باشد: 1- بايد امامى كه قبل از او بوده در باره او چيزى بگويد و يا اشاره‌‏اى كند تا حجّت باشد. 2- هر وقت چيزى را از او پرسيدند، جواب بدهد. 3- وقتى كه سكوت شد، از فردا خبر بدهد. 4- با مردم به هر زبانى سخن بگويد. سپس فرمود: قبل از اينكه از اينجا برخيزى علامتى به تو نشان مى‌‏دهم. مدتى نگذشت كه يك نفر خراسانى وارد شد و با حضرت به عربى حرف زد ولى امام عليه‌السلام جواب او را به فارسى داد. مرد خراسانى گفت: آنچه موجب شد كه با شما به زبان خودم سخن نگويم، اين بود كه خيال كردم شما فارسى نمى‏‌دانيد! حضرت فرمود: سبحان اللَّه! اگر نتوانم جوابت را به فارسى بدهم پس چه برترى بر تو دارم و به چه چيزى مستحق امامت مى‏شوم؟ سپس فرمود: بر امام مخفى نيست كلام هيچ انسانى و نه پرنده‏اى و نه هر چيزى كه صاحب روح باشد. (الخرایج و الجرائح قطب راوندی/ج1/ص333)