eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
188 عکس
207 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
بازدارندگی اعدام جدی است ♦️فرماندار فلوریدای آمریکا خواستار مجازات اعدام برای کاهش جرم و جنایت شد. او پیشنهاد داده برای متجاوزان به کودکان و فروشندگان مواد مخدر حکم اعدام تعیین شود. 🔷️این خبر از این نظر جلب توجه می‌کند که در بین غربی‌ها که معمولا اعدام را ضد حقوق بشر می‌دانند، هستند کسانی که مجازات اعدام را حداقل برای برخی مجرمان لازم می‌دانند و مخالفین اعدام باید بپذیرند که بالاخره برای امنیت جامعه گاهی اوقات اعدام لازم است؛ پس اعدام همیشه در تعارض با حقوق بشر نیست؛ بلکه گاهی اوقات به نفع آن نیز هست. کسانی که احکام اسلامی اعدام را انسانی نمی‌دانند، شایسته است توجهی به این اخبار نیز داشته باشند که یک غیر مسلمان عملا اعتراف می‌کند که مجازات اعدام، حداقل برای برخی مجرمان، به خاطر کاهش جرم ضروری است. ♦️کسانی که در این مدت اغتشاشات در ایران اشک تمساح برای عده‌ای جانی و قاتل می‌ریختند و آن‌ها را مبارز و انقلابی می‌دانستند خوب است که به خودشان بیایند و ببینند که در کشور مورد علاقه آن‌ها نیز عده‌ای از سیاسیون خواستار اعدام هستند. شایسته است که دست از لجن‌پراکنی بردارند و مظلوم‌نمایی برای عده‌ای جانی که به حقوق دیگران تجاوز کرده‌اند و رسما مرتکب قتل شده‌اند را کنار بگذارند. https://eitaa.com/bshn60/284
وقتی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام متولد شد، ابوطالب او را بر سینه خود گرفت و دست فاطمه بنت اسد را گرفته به سوى ابطح آمدند و این اشعار را بر زبان آورد: یا  رَبِّ  یا ذَاالْغَسَقِ الدُّجِىِّ/وَ  الْقَمَرِ   الْمبْتَلَجِ  الْمضِىِّ/بَیِّنْ لَنا مِنْ حُکْمِکَ المَقْضیِّ/ماذا تَرى فى اسْمِ ذَا الصَّبِىِّ مضمون این اشعار آن است که اى پروردگارى که شب تار و ماه روشن و روشنى دهنده را آفریده‌اى! بیان کن از براى ما که این کودک را چه نامی گذاریم؟ بعد از این شعر، ناگهان چیزى مانند ابر از روى زمین پیدا شد و نزدیک ابوطالب آمد، ابوطالب او را گرفت و با على علیه‌السلام به سینه خود چسبانید و به خانه برگشت. وقتی صبح شد، دید که لوح سبزى است و در آن نوشته شده است: خُصِّصْتُما بِالْوَلَدِ الْزَّکِىِّ/وَالطّاهِرِ الْمُنْتَجَبِ الْرَّضِىِّ/فَاِسْمُهُ مِنْ‌شامِخ‌ عَلِی/عَلِىٌّ  اشْتُقَ  مِنَ  الْعَلِىِّ  مضمون شعر این است: شما(ابوطالب و فاطمه علیهما‌السلام) اختصاص پیدا کردید به فرزند طاهر، پاکیزه و پسندیده؛ پس نام بزرگ او على علیه‌السلام است و این نام از نام على(که نام خدا است) مشتق شده است. سپـس ابوطالب آن حضرت را على نام گذاشت و آن لوح را در زاویه راست کعبه آویخت و این لوح تا زمان هشام بن عبدالملک بود تا این‌که او آن را از آن‌جا پایین آورد. (مناقب آل ابی‌طالب/ابن شهر آشوب/ج۲/ص۱۷۵) https://eitaa.com/bshn60/285
🌺🌺🌺🌺🌺 مفتخریم و شکرگزار خداوند منان؛ برای اینکه محبت کسی را در دل داریم که تنها مولود کعبه و تنها کسی است که برازندگی امیر المومنین بودن را دارد، جان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و به همراه ایشان پدران امت هستند. کسی است که اگر مردم بر محبت او اجماع داشتند، خداوند آتش را خلق نمی‌کرد. 🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/bshn60/286
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هوچی‌گری رسانه‌ای ابوالقاسم طالبی در برنامه هفت مطالبی گفت که به مزاق بعضی‌ها خوش نیامد و او و بهروز افخمی(مجری برنامه) را به باد انتقاد گرفته‌اند و ول کن ماجرا هم نیستند. رسانه‌هایی که خودشان در این چند ماهه‌ی اخیر بعضا آتش بیار معرکه و به نوعی مروج فساد بودند سخنان طالبی را بی‌احترامی به جامعه زنان سینمایی و مضحک‌تر از آن اهانت به نیمی از مردم دانستند! طالبی در بخشی از سخنانش که به شدت صدای این رسانه‌ها را درآورده گفت که برخی‌ از ‌زن‌ها یائسگی خود را هم گردن جمهوری اسلامی می‌اندازند؛ در حالی که این یک امر طبیعی است و هر جای دنیا باشند این مسئله پیش می‌آید. واقعا عجیب است که چگونه این جمله اهانت به زنان و تمسخر خلقت آن‌ها محسوب می‌شود! مثل روز، روشن است که این جمله نوعی کنایه و تعریض است به کسانی که تمام مشکلات و ناملایمات را از چشم جمهوری اسلامی می‌بینند. جالب این است که خود ابوالقاسم طالبی هم به این نکته اذعان می‌کند که این یک مسئله طبیعی است؛ ولی این رسانه‌ها از آن جایی که میانه خوبی با امثال طالبی ندارند اینگونه لجن پراکنی می‌کنند و سخنان او را اهانت و لجن پراکنی جا می‌زنند. https://eitaa.com/bshn60/288
📌چرا نام (ع) در نیامده است؟ ابوبصیر می گوید: از امام (ع) پرسیدم، آیه "یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم" درباره کیست؟ امام در پاسخ فرمود: درباره (ع) و اولاد او است. گفتم: مردم می گویند: چرا نام آنان در قرآن نیامده است؟ امام فرمودند: در دستور نازل شده است، ولی در آن تعداد رکعات نیامده است، تا اینکه رسول خدا(ص) تعداد آن را برای مردم بیان کردند. در قرآن دستور حج نازل شده است، ولی به مردم نفرموده هفت دور طواف کنید. تا اینکه رسول خدا(ص) آنرا شرح داد. این آیه اطاعت درباره امامت اهل بیت علیهم السلام نازل شده و رسول خدا(ص) اسامی آنان را- در حدیث ائمه اثناعشر- بیان کرده است. 📚کلینی، کافی، ج۲، ص۳۸۹ 👇👇 🌻 @ahlebait110
امام كاظم عليه‌السلام : از ما نيست كسى كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند تا اگر نيكى كرده از خدابخواهد بيشتر نيكى كند و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نمايد. (الاختصاص، ص ۲۶)
بخشی از مباحثه هارون الرشید با امام کاظم علیه‌السلام [هارون]: چرا شما خود را به على علیه‌السلام كه پدرتان است نسبت نمى‏‌دهيد و به پيامبر خدا صلّى اللَّه عليه و آله كه جدّ [مادرى‏] شماست، منسوب می‌کنید؟ امام کاظم عليه‌السلام فرمود: به درستى كه خداوند، مسيح، عيسى پسر مريم را به واسطه مادرش مريم كه دوشيزه بود و ازدواج نكرده بود و هيچ بشرى او را لمس نکرده بود، به خليل خويش ابراهيم عليه‌السلام نسبت داد، در آن‌جا كه فرمود:« وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ وَ أَيُّوبَ وَ يُوسُفَ وَ مُوسى‏ وَ هارُونَ وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‏ وَ عِيسى‏ وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ الصَّالِحِين‏؛ و از نسل او داود و سليمان و ايوب و يوسف و موسى و هارون را [هدايت كرديم‏] و اين گونه نيكوكاران را پاداش مى‏‌دهيم و زكريا و يحيى و عيسى و الياس را كه همه از شايستگان بودند». [انعام، آيه 84 و 85] خداوند عيسى عليه‌السلام را فقط از طريق مادرش به خليل خويش ابراهيم عليه‌السلام نسبت داد، همان‌طور كه داود و سليمان و ايوب و موسى و هارون را به وسيله پدران و مادرانشان نسبت داد؛ به سبب اينكه فضيلت و جايگاه بلند حضرت عيسى عليه‌السلام تنها به واسطه مادرش بود و اين [همان‏] سخن خداوند در داستان مريم عليها‌السلام است كه: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِين‏؛ به راستى خداوند تو را برگزيده و پاک ساخته و تو را بر زنان جهان برترى داده است». [آل عمران، آيه 42] به واسطه مسيح، بدون [وساطت‏] هيچ بشرى[مریم را برتری داده] و همين‌طور پروردگار ما، فاطمه عليها‌‌‌‌‌‌‌‌‌السلام را برگزيد و پاک گردانید و به واسطه حسن و حسين علیهما‌السلام، دو سرور جوانان اهل بهشت، بر زنان جهانيان برترى داد... . هارون گفت: به راستی كه الحاد و بی‌دینی در [عالم‏] اسلام بسيار شده و اين زنادقه، طبق گزارش‌‏هايى که به ما رسيده از وابستگان شما هستند. زنديق در نزد شما اهل بيت، چه كسى است؟ امام عليه‌السلام فرمود: زنديق كسى است كه خدا و رسولش را انكار كند و آنانند كه با خدا و رسولش دشمنى مى‌‏ورزند. خداوند فرمود: «لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ كانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ‏ إِلَى آخِرِ الْآيَة؛ قومى را نمی‌يابى كه به خدا و روز قیامت ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏اند- هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند- دوست بدارند ... تا پايان آيه» [مجادله، آيه 22] و اين‌ها همان بى‏‌دينانی هستند كه از يكتاپرستى به بى‌‏دينى روى گردانده‌‏اند. سپس هارون گفت: مرا از نخستين كسى كه بى‏‌دين و زنديق شد آگاه كن. امام موسى عليه‌السلام فرمود: نخستين كسى كه در آسمان، بى‏‌دين و زنديق شد، ابليس لعین بود كه تکبّر کرد و بر برگزيده و هم‌راز خدا، آدم عليه‌السلام فخرفروشی کرد و آن لعین گفت: «أنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين‏؛ من از او بهترم. مرا از آتش آفريدى و او را از گل آفريدى». [اعراف، آيه 12] ؛ بنابراین از فرمان پروردگارش سرپيچى كرد و بى‌‏دين شد و بى‌‏دينى تا فرا رسيدن روز رستاخيز در نسل او به ارث باقى ماند... .(تحف‌العقول/ص406) https://eitaa.com/bshn60/292
امام شناسی ابوبصير مى‌‏گويد: از امام كاظم عليه‌السلام پرسيدم: امام را با چه چيز بايد شناخت؟ فرمود: با ويژگی‌هايى كه بايد داشته باشد: 1- بايد امامى كه قبل از او بوده در باره او چيزى بگويد و يا اشاره‌‏اى كند تا حجّت باشد. 2- هر وقت چيزى را از او پرسيدند، جواب بدهد. 3- وقتى كه سكوت شد، از فردا خبر بدهد. 4- با مردم به هر زبانى سخن بگويد. سپس فرمود: قبل از اينكه از اينجا برخيزى علامتى به تو نشان مى‌‏دهم. مدتى نگذشت كه يك نفر خراسانى وارد شد و با حضرت به عربى حرف زد ولى امام عليه‌السلام جواب او را به فارسى داد. مرد خراسانى گفت: آنچه موجب شد كه با شما به زبان خودم سخن نگويم، اين بود كه خيال كردم شما فارسى نمى‏‌دانيد! حضرت فرمود: سبحان اللَّه! اگر نتوانم جوابت را به فارسى بدهم پس چه برترى بر تو دارم و به چه چيزى مستحق امامت مى‏شوم؟ سپس فرمود: بر امام مخفى نيست كلام هيچ انسانى و نه پرنده‏اى و نه هر چيزى كه صاحب روح باشد. (الخرایج و الجرائح قطب راوندی/ج1/ص333)
ایمان ابوطالب در روایت جالبی نقل شده که شخصی به امیرمؤمنان علیه‌السلام عرض کرد ای امیرالمؤمنین چطور است که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان فرو آورده، در حالی که پدر تو در آتش معذّب است؟ حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث کرد، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را می‌پذیرد، مگر می‌شود که پدرم در آتش معذب باشد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! (امالی طوسی / ص ۳۰۵) واضح است که مقام شفاعت، آن هم با این وسعت، نه تنها ایمان این مرد الهی را می‌رساند؛ بلکه جایگاه ویژه‌ای را نیز برای او ترسیم می‌کند که همان ولی الله بودن است. امام صادق علیه‌السلام در روایتی در پاسخ به ادعای عده‌ای مبنی بر عذاب ابوطالب فرمودند: به خدا قسم دروغ می‌گویند اگر ایمان ابوطالب درکفه ترازو قرار داده شود و ایمان این خلق در کفه دیگر، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها ترجیح دارد. (بحار ج ۳۵/ ص ۱۱۲) در روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمود: «إِنَّ مَثَلَ أَبِی‏ طَالِبٍ‏ مَثَلُ أَصْحَابِ الْکَهْفِ‏، أَسَرُّوا الْإِیمَانَ‏ و أَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن‏؛ مَثَل ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی می‌کردند و شرک را ظاهر می‌ساختند و خدا هم دو اجر به آنها داد.» (کافی / ج ‏۲ / ص ۴۶۲) https://eitaa.com/bshn60/295
درسی از زلزله 🔷️"ما اکثَرَ العِبَر و اقلَّ الاعتبار" . ای کاش این کلام موجز و پر محتوای امیر بیان و یعسوب‌الدین علی علیه‌السلام را تلنگری برای خود بدانیم و عبرت‌پذیر باشیم. 🔷️اصولا زلزله و حوادث اینچنینی حداقل از دو منظر جای عبرت دارد؛ یکی اینکه انسان به داشته‌های خود ننازد و مغرور نشود؛ چرا که ممکن است در عرض چند ثانیه هر آنچه دارد را بر باد فنا ببیند. به قول شاعر : "بر مال و جمال خویشتن غره مشو /کان را به شبی برند و آن را به تبی" 🔷️نکته دیگر اینکه باید باور کنیم که همه چیز به اراده خداوند بستگی دارد و تا او نخواهد ذره‌ای در عالم جابجا نمی‌شود. وقتی در اخبار می‌شنویم که مثلا در زلزله مهیب ترکیه و سوریه، بعد از گذشت بیش از یک هفته عده‌ای زنده از زیر آوار درآمده‌اند، آیا این واقعه نشان‌دهنده‌ی قدرت و اراده مافوق الهی نیست؟! آیا وقتش نرسیده کسانی که تفکرات مادی گرایانه دارند و همه چیز را با این نگاه می‌نگرند با مشاهده این حقایق به خود بیایند و به قدرت بی‌انتهای خداوند قهار ایمان بیاورند؟! آیا چنین رویدادی که شخصی بعد از گذشت حدود ده روز زنده از زیر آوار بیرون بیاید با نگاه مادی جور در می‌آید. باور کنیم که "انَّ اللهَ علی کلِ شیءِِ قدیر". https://eitaa.com/bshn60/296 @bshn60
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است. 🆔 @Ahmad_aabedi
ختم رسالت در امتداد ختم نبوت درباره خاتمیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله شبهه‌ای مطرح است که چون  رسول و نبی فرق دارند، چنین استدلال می‌شود که نبی، شریعت مستقلی ندارد و مروّج رسول قبلی است و هر کسی که نبی است الزاما رسول نیست؛ به همین دلیل ختم نبوت به معنای ختم رسالت نمی‌باشد. این شبهه مغالطه آمیز، مطلبی است که فرقه ضالّه بهاییت به آن متمسّک شده و به این واسطه آیین باطل بهاییت را دین جدید و ناسخ دین اسلام می‌دانند. جواب شبهه این است که چون نبی، اعم از رسول است؛ به واسطه نفی نبوت، رسالت هم در ضمن آن نفی می‌شود. این مطلب را علامه مصطفوی در کتاب ارزشمند "محاکمه و بررسی باب و بهاء" که در نقد بهاییت نوشته است، بیان می‌کند.  در واقع قضیه بر عکس است و اگر به پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله، خاتم رسولان گفته می‌شد، این اشکال وارد بود و از خاتم رسولان، ختم نبوت فهمیده نمی‌شد. علامه طباطبایی نیز در کتاب شریف تفسیر المیزان در این رابطه می‌فرماید: 《رسول عبارت از کسی است که حامل رسالتی از جانب خدای متعال به سوی مردم است و نبی کسی است که حامل خبری از غیب باشد و آن غیب عبارت از دین و حقایق آن است و لازمه این حرف این است که وقتی نبوتی بعد از رسول خدا نباشد، رسالتی هم نخواهد بود؛ زیرا رسالت، خودش یکی از اخبار غیبی است. وقتی بنا باشد اخبار غیبی قطع شود و دیگر نبوتی نباشد، طبیعتا رسالتی هم نخواهد بود.》 https://eitaa.com/bshn60/294
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از واجب فوری است و نباید آن را به تاخیر انداخت. هم چنین حکم می‌کند. گفتم که به پیری رسم و توبه کنم/ آنقدر جوان مرد و یکی پیر نشد👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رونق عبادت شواهد بر این است که در گذشته اهتمام به عبادت در سه ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان از زمان حال بیشتر بوده است. زندگی ساده  و بی‌تکلف گذشته و زندگی شلوغ و تجملاتی روزگار ما در این نکته بی‌تأثیر نیست. شهید مطهری در این باره می‌گوید: حالا دیگر این چیزها ور افتاده. ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد. ایشان و والده ما در ماه رجب پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی ابوی ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت.اصلا ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم. (آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴) الان بیش از چهل سال است که استاد مطهری به شهادت رسیده؛ یعنی اگر در اواخر عمرش این مطالب را گفته باشد، به گفته وی، دست کم چهل سال پیش اوضاع  عبادت در این ماه‌ها مساعد نبوده، چه برسد به زمان ما که  این هجم گسترده فضای مجازی  و رسانه  علیه دین و معنویت در حال  تبلیغ شدن است و تغییرات اساسی در سبک زندگی‌ به وجود آمده است. https://eitaa.com/bshn60/306
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقدی بر معلی برنامه معلی برنامه نویی در تلویزیون درباره مدح اهل بیت علیهم‌السلام است که رویکردی تخصصی در این مقوله دارد و در مجموع ارتباط خوبی با مخاطبی که محب آل‌الله است برقرار می‌کند. سری اول این برنامه در ایام محرم و صفر بود که طبیعتا مدح اهل بیت، آمیخته با ذکر مصیبت بود. در سری جدید که مصادف با اعیاد شعبانیه است فضای شادی در برنامه حاکم است. این هم نکته مثبتی است که سازندگان این برنامه به هر دو جهت شادی و حزن پرداخته‌اند و به مداحی اهل بیت علیهم‌السلام تک بعدی نگاه نکرده‌اند. اما نکته قابل ذکر که در سری جدید جای انتقاد دارد این است که گاهی اوقات در برخی اجراها افراط‌هایی صورت گرفته و خوش‌بینانه این است که حداقل در بعضی موارد شبهه جدی وجود دارد که آیا از نظر شرعی جایز است یا نه؟! در بعضی موارد نوع موسیقی و ریتمی که کار شده مناسب جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام نیست و حقیقتا شبهه حرمت دارد. ای کاش این مسائل رعایت‌‌ می‌شد. برای نمونه در یکی از اجراها موسیقی به قدری تند بود که یکی از کارشناسان برنامه گفت نزدیک بود "جاکن" بشویم! https://eitaa.com/bshn60/309
اهمیت دانستن علائم ظهور هر چه که زمان می‌گذرد طبیعتا به زمان ظهور ولی الله الاعظم، حضرت مهدی موعود(عج) نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. این واقعه عظیم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اصل معتقد بودن به ظهور نکته‌ای مهم است که از مصادیق ایمان به غیب است و درجای خودش ارزشمند؛ ولی نکته‌ای که در این باره می‌تواند انسان را تا حدود زیادی از آسیب‌های این مقوله در امان نگهدارد آشنایی با علایم ظهور است که برخی علایم حتمی است و برخی دیگر غیر حتمی. این که می‌گوییم آسیب، به این معنا است که در طول تاریخ جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف ادعا‌هایی در این باره داشته‌اند و سبب گمراهی عده‌ای دیگر شده‌اند که چه بسا اگر آشنایی اجمالی از علائم ظهور داشتند به گمراهی نمی‌افتادند. یکی مثل سید علی‌محمد شیرازی خود را امام زمان معرفی می‌کند و عده‌ای جاهل هم فریب او را می‌خورند و به گمراهی می‌افتند و نتیجه‌اش فرقه ضاله بهاییت می‌شود. دیگری مثل احمد الحسن ادعا می‌کند که از فرزندان امام زمان است و خود را یمانی معرفی می‌کند. با این اوصاف آشنایی با علایم ظهور (حداقل علایم حتمی)، برای جلوگیری از اینکه انسان فریب مدعیان دروغین را نخورد و وارد فتنه نشود ضروری به نظر می‌رسد. مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب نفیس "منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر"، می‏‌فرماید: «آیا شناخت و معرفت نشانه‌های ظهور، واجب است تا اینکه هنگام وقوع نشانه‌ها، علم و آگاهی به آن حاصل شود و بین حق و باطل، تمییز و تشخیص قائل شوند؟ ظاهر، وجوب یادگیری و تعلیم نشانه‌های ظهور است تا اینکه در ضلالت و گمراهی عصر غیبت دچار نشویم و همچنین به خاطر دفع ضرر احتمالی.» روایاتی که از معصومین علیهم‌السلام در منابع معتبری همچون «کمال الدین صدوق» در باب علایم ظهور آمده است در این باره راهگشاست. پنج علامت از علایم حتمی ظهور ذکر شده است؛ یعنی تا این‌ها اتفاق نیفتد امر ظهور محقق نمی‌شود. این علایم به هم مرتبط هستند و در کمتر از دو سال رخ خواهد داد. ‏از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیَمَانِیُّ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الصَّیْحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیْدَاءِ. پیش از قیام قائم پنج نشانه خواهد بود که همگى از علامات محتوم است: یمانى و سفیانى و صیحه و کشتن نفس زکیّه و فرو رفتن در بیداء. (کمال الدین و تمام النعمة/ ج‏۲/ص ۶۵۰) در روایتی دیگر در کتاب کافی آمده است که راوی از امام علیه‌السلام می‌پرسد که اگر قبل از بروز این علامات کسی از اهل بیت شما خروج کرد با او خروج کنم که امام می‌فرماید نه. (کافی/ج ۸/ص ۳۱۰) در کتاب شریف «کمال الدین و تمام النعمة» روایاتی از جزئیات این پنج مورد نیز ذکر شده که دانستن آن تا حدود زیادی انسان را از لغزش‌ها و فریب مدعیان دروغین باز می‌دارد. مثلا نقل شده که خروج سفیانی در ماه رجب و یا صیحه در بیست و سوم ماه رمضان است. مشخصات ظاهری سفیانی ذکر شده و اینکه چه مناطقی را تصرف می‌کند و مطالبی دیگر؛ بنابراین سزاوار است که مؤمنین به این علایم توجه کنند و پذیرای هر ادعایی نباشند تا با عنایت خداوند متعال از مسیر هدایت خارج نشوند. نکته مهمی که در باب ظهور به شدت باید از آن پرهیز کرد عدم تطبیق شخصیت‌های مذکور در روایات با مصادیق عینی است؛ مثلا گفته شود فلان شخص، یمانی یا سید خراسانی و.‌.. است. این گونه تطبیقات صرفا از روی حدس و گمان است و بعضا با جوانب دیگری که در روایات اشاره شده ممکن است سازگاری نداشته باشد؛ از طرفی یکی از مضرات این گونه تطبیقات این است که اگر مثلا شخصی که مطابقت داده شده بود از دنیا برود خطر سست شدن ایمان مردم را دارد؛ چرا که چه بسا به این باور رسیده بودند که فلان شخص مصداق آن شخصیتی است که در روایات از آن یاد شده است. از این رو لازم است که از این گونه تطبیقات پرهیز شود.  https://eitaa.com/bshn60/311