eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
189 عکس
207 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است. 🆔 @Ahmad_aabedi
ختم رسالت در امتداد ختم نبوت درباره خاتمیت نبی اکرم صلی الله علیه و آله شبهه‌ای مطرح است که چون  رسول و نبی فرق دارند، چنین استدلال می‌شود که نبی، شریعت مستقلی ندارد و مروّج رسول قبلی است و هر کسی که نبی است الزاما رسول نیست؛ به همین دلیل ختم نبوت به معنای ختم رسالت نمی‌باشد. این شبهه مغالطه آمیز، مطلبی است که فرقه ضالّه بهاییت به آن متمسّک شده و به این واسطه آیین باطل بهاییت را دین جدید و ناسخ دین اسلام می‌دانند. جواب شبهه این است که چون نبی، اعم از رسول است؛ به واسطه نفی نبوت، رسالت هم در ضمن آن نفی می‌شود. این مطلب را علامه مصطفوی در کتاب ارزشمند "محاکمه و بررسی باب و بهاء" که در نقد بهاییت نوشته است، بیان می‌کند.  در واقع قضیه بر عکس است و اگر به پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله، خاتم رسولان گفته می‌شد، این اشکال وارد بود و از خاتم رسولان، ختم نبوت فهمیده نمی‌شد. علامه طباطبایی نیز در کتاب شریف تفسیر المیزان در این رابطه می‌فرماید: 《رسول عبارت از کسی است که حامل رسالتی از جانب خدای متعال به سوی مردم است و نبی کسی است که حامل خبری از غیب باشد و آن غیب عبارت از دین و حقایق آن است و لازمه این حرف این است که وقتی نبوتی بعد از رسول خدا نباشد، رسالتی هم نخواهد بود؛ زیرا رسالت، خودش یکی از اخبار غیبی است. وقتی بنا باشد اخبار غیبی قطع شود و دیگر نبوتی نباشد، طبیعتا رسالتی هم نخواهد بود.》 https://eitaa.com/bshn60/294
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از واجب فوری است و نباید آن را به تاخیر انداخت. هم چنین حکم می‌کند. گفتم که به پیری رسم و توبه کنم/ آنقدر جوان مرد و یکی پیر نشد👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رونق عبادت شواهد بر این است که در گذشته اهتمام به عبادت در سه ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان از زمان حال بیشتر بوده است. زندگی ساده  و بی‌تکلف گذشته و زندگی شلوغ و تجملاتی روزگار ما در این نکته بی‌تأثیر نیست. شهید مطهری در این باره می‌گوید: حالا دیگر این چیزها ور افتاده. ما وقتی بچه بودیم ماه رجب و شعبان كه می‌آمد احساس می‌كردیم؛ چون مرحوم پدر ما وقتی ماه رجب می‌آمد همه اوضاع و عباداتش فرق می‌كرد. ایشان و والده ما در ماه رجب پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها روزه می‌گرفتند و گاهی ابوی ما هر سه ماه رجب و شعبان و رمضان را روزه می‌گرفت.اصلا ماه رجب در منزل ما فرق داشت. حالا اصلا خود ما احساس نمی‌كنیم كه ماه رجب آمده، و باید با تقویم آن را پیدا كنیم. (آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۹۴) الان بیش از چهل سال است که استاد مطهری به شهادت رسیده؛ یعنی اگر در اواخر عمرش این مطالب را گفته باشد، به گفته وی، دست کم چهل سال پیش اوضاع  عبادت در این ماه‌ها مساعد نبوده، چه برسد به زمان ما که  این هجم گسترده فضای مجازی  و رسانه  علیه دین و معنویت در حال  تبلیغ شدن است و تغییرات اساسی در سبک زندگی‌ به وجود آمده است. https://eitaa.com/bshn60/306
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقدی بر معلی برنامه معلی برنامه نویی در تلویزیون درباره مدح اهل بیت علیهم‌السلام است که رویکردی تخصصی در این مقوله دارد و در مجموع ارتباط خوبی با مخاطبی که محب آل‌الله است برقرار می‌کند. سری اول این برنامه در ایام محرم و صفر بود که طبیعتا مدح اهل بیت، آمیخته با ذکر مصیبت بود. در سری جدید که مصادف با اعیاد شعبانیه است فضای شادی در برنامه حاکم است. این هم نکته مثبتی است که سازندگان این برنامه به هر دو جهت شادی و حزن پرداخته‌اند و به مداحی اهل بیت علیهم‌السلام تک بعدی نگاه نکرده‌اند. اما نکته قابل ذکر که در سری جدید جای انتقاد دارد این است که گاهی اوقات در برخی اجراها افراط‌هایی صورت گرفته و خوش‌بینانه این است که حداقل در بعضی موارد شبهه جدی وجود دارد که آیا از نظر شرعی جایز است یا نه؟! در بعضی موارد نوع موسیقی و ریتمی که کار شده مناسب جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام نیست و حقیقتا شبهه حرمت دارد. ای کاش این مسائل رعایت‌‌ می‌شد. برای نمونه در یکی از اجراها موسیقی به قدری تند بود که یکی از کارشناسان برنامه گفت نزدیک بود "جاکن" بشویم! https://eitaa.com/bshn60/309
اهمیت دانستن علائم ظهور هر چه که زمان می‌گذرد طبیعتا به زمان ظهور ولی الله الاعظم، حضرت مهدی موعود(عج) نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم. این واقعه عظیم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اصل معتقد بودن به ظهور نکته‌ای مهم است که از مصادیق ایمان به غیب است و درجای خودش ارزشمند؛ ولی نکته‌ای که در این باره می‌تواند انسان را تا حدود زیادی از آسیب‌های این مقوله در امان نگهدارد آشنایی با علایم ظهور است که برخی علایم حتمی است و برخی دیگر غیر حتمی. این که می‌گوییم آسیب، به این معنا است که در طول تاریخ جریان‌ها و شخصیت‌های مختلف ادعا‌هایی در این باره داشته‌اند و سبب گمراهی عده‌ای دیگر شده‌اند که چه بسا اگر آشنایی اجمالی از علائم ظهور داشتند به گمراهی نمی‌افتادند. یکی مثل سید علی‌محمد شیرازی خود را امام زمان معرفی می‌کند و عده‌ای جاهل هم فریب او را می‌خورند و به گمراهی می‌افتند و نتیجه‌اش فرقه ضاله بهاییت می‌شود. دیگری مثل احمد الحسن ادعا می‌کند که از فرزندان امام زمان است و خود را یمانی معرفی می‌کند. با این اوصاف آشنایی با علایم ظهور (حداقل علایم حتمی)، برای جلوگیری از اینکه انسان فریب مدعیان دروغین را نخورد و وارد فتنه نشود ضروری به نظر می‌رسد. مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب نفیس "منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر"، می‏‌فرماید: «آیا شناخت و معرفت نشانه‌های ظهور، واجب است تا اینکه هنگام وقوع نشانه‌ها، علم و آگاهی به آن حاصل شود و بین حق و باطل، تمییز و تشخیص قائل شوند؟ ظاهر، وجوب یادگیری و تعلیم نشانه‌های ظهور است تا اینکه در ضلالت و گمراهی عصر غیبت دچار نشویم و همچنین به خاطر دفع ضرر احتمالی.» روایاتی که از معصومین علیهم‌السلام در منابع معتبری همچون «کمال الدین صدوق» در باب علایم ظهور آمده است در این باره راهگشاست. پنج علامت از علایم حتمی ظهور ذکر شده است؛ یعنی تا این‌ها اتفاق نیفتد امر ظهور محقق نمی‌شود. این علایم به هم مرتبط هستند و در کمتر از دو سال رخ خواهد داد. ‏از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ مَحْتُومَاتٍ الْیَمَانِیُّ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الصَّیْحَةُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَیْدَاءِ. پیش از قیام قائم پنج نشانه خواهد بود که همگى از علامات محتوم است: یمانى و سفیانى و صیحه و کشتن نفس زکیّه و فرو رفتن در بیداء. (کمال الدین و تمام النعمة/ ج‏۲/ص ۶۵۰) در روایتی دیگر در کتاب کافی آمده است که راوی از امام علیه‌السلام می‌پرسد که اگر قبل از بروز این علامات کسی از اهل بیت شما خروج کرد با او خروج کنم که امام می‌فرماید نه. (کافی/ج ۸/ص ۳۱۰) در کتاب شریف «کمال الدین و تمام النعمة» روایاتی از جزئیات این پنج مورد نیز ذکر شده که دانستن آن تا حدود زیادی انسان را از لغزش‌ها و فریب مدعیان دروغین باز می‌دارد. مثلا نقل شده که خروج سفیانی در ماه رجب و یا صیحه در بیست و سوم ماه رمضان است. مشخصات ظاهری سفیانی ذکر شده و اینکه چه مناطقی را تصرف می‌کند و مطالبی دیگر؛ بنابراین سزاوار است که مؤمنین به این علایم توجه کنند و پذیرای هر ادعایی نباشند تا با عنایت خداوند متعال از مسیر هدایت خارج نشوند. نکته مهمی که در باب ظهور به شدت باید از آن پرهیز کرد عدم تطبیق شخصیت‌های مذکور در روایات با مصادیق عینی است؛ مثلا گفته شود فلان شخص، یمانی یا سید خراسانی و.‌.. است. این گونه تطبیقات صرفا از روی حدس و گمان است و بعضا با جوانب دیگری که در روایات اشاره شده ممکن است سازگاری نداشته باشد؛ از طرفی یکی از مضرات این گونه تطبیقات این است که اگر مثلا شخصی که مطابقت داده شده بود از دنیا برود خطر سست شدن ایمان مردم را دارد؛ چرا که چه بسا به این باور رسیده بودند که فلان شخص مصداق آن شخصیتی است که در روایات از آن یاد شده است. از این رو لازم است که از این گونه تطبیقات پرهیز شود.  https://eitaa.com/bshn60/311
یکی از منابع ارزشمند پیرامون امام زمان علیه‌السلام کتاب شریف "مکیال‌المکارم" است. محور این کتاب درباره فوائد و چرایی دعا برای امام عصر علیه‌السلام و تکلیف بندگان نسبت به آن حضرت است.
💠 دعای روزی 🔸 دعای امام باقر سلام الله علیه: اللّهُمَّ ارزُقنی رِزقا حَلالاً یَکفینی ولا تَرزُقنی رِزقا یُطغینی و لا تَبتَلِیَنّی بِفَقرٍ أشقی بِهِ مُضَیَّقا عَلَیّ ✍🏼 بار خدایا! روزی حلالی نصیبم کن که در حد کفایت من باشد و رزقی که مرا به سرکشی بکشاند روزی ام مکن و به فقری گرفتارم مساز که باعث رنج و سختی من گردد. 📚( تهذیب الأحکام/ج3/ص76/ح234) 📚 @HadithNegar
ظاهرا حماقت و نفهمی، وجه اشتراک بعضی سلبریتی‌هاست. دریغ از یک جو عقل و درایت! حکومت چرا باید برای خودش بحران درست کند. کدام عقل سلیمی می‌تواند بپذیرد کشوری که درصد قابل توجهی از زنان و دخترانش تحصیلات عالیه دارند، حکومتش با تحصیل آن‌ها مخالف باشد! خیلی بد است که انسان چشمش را بر روی حقایق ببندد و اظهاراتی غیرمنطقی داشته باشد. اون از برزو ارجمند، این هم از دیرباز و رضا کیانیان و ... . خدا عاقبت همه ما را به خیر کنه.🤲 https://eitaa.com/bshn60/315
🌐 جبهه‌ی نویسندگان حوزوی 🔸کانال مرکزی «نویسندگان حوزوی» https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 🔸کانال «افکار بانوان حوزوی» https://eitaa.com/joinchat/666566766C3a95d83645 🔸کانال «شاعران حوزوی» https://eitaa.com/joinchat/3921805394C8402216852 🔸روزنامه سراسری سراج https://eitaa.com/joinchat/3612409863C4db1daff5c 🔸نعیم https://eitaa.com/joinchat/2496331811Ce50f7ceb86 🔸دیباج https://eitaa.com/joinchat/1077608635Cf7f8c1c819 🔸 فکر شنبه https://eitaa.com/joinchat/3625713770C7282d47d62 🔸روزنوشت های من https://eitaa.com/joinchat/2406875232Cf7de81af93 🔸نیمکت کنار دکه پارک https://eitaa.com/joinchat/4103798806Cd0a42f25ce 🔸گفتمان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3585736728C8448d42423 🔸نبض واژه ها https://eitaa.com/joinchat/833487134C42a7a61cf4 🔸 عصر تبیین، عصر رسانه https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980 🔸برش نوشته https://eitaa.com/joinchat/3866689722Cca3d3faf97 🔸ابقی https://eitaa.com/joinchat/270598375C6b23d406b2 🔸تحلیل سیاسی https://eitaa.com/joinchat/1934426112C64072d8177 🔸پویا نویسی https://eitaa.com/joinchat/3931373574Cca376c3815 🔸خاطرات نوه مستر همفر https://eitaa.com/joinchat/2542272635C1ac69b1a07 🔸رسانه شریف https://eitaa.com/joinchat/2475425835Cc5dbbb46cd 🔸باران قلم https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9 🔸یادداشت های یک طلبه http://eitaa.com/joinchat/3042705412C34cb363564 🔸نگاشته https://eitaa.com/joinchat/3219521655C6285a1161b ✔️ از حضور فضلا و نخبگان نویسنده در جمع نویسندگان حوزوی و کانون مدادالفضلاء استقبال می‌کنیم؛ با را تجربه کنیم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سعید بن جبیر می‌گوید از امام زین‌العابدین علیه‌السلام شنیدم که می‌فرمود: در قائم‏ ما سنّت‎هایى از انبیاء وجود دارد؛ سنّتى از پدرمان آدم علیه‌السلام و سنّتى از نوح و سنّتى از ابراهیم و سنّتى از موسى‏ و سنّتى از عیسى‏ و سنّتى از ایّوب و سنّتى از محمّد صلوات اللَّه علیهم. امّا از آدم و نوح، طول عمر؛ از ابراهیم، پنهانى ولادت و کناره‏گیرى از مردم؛ از موسى، خوف و غیبت؛ از عیسى، اختلاف مردم درباره او؛ از ایّوب، فرج پس از گرفتارى و امّا از محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم خروج با شمشیر است. (کمال الدین/ ج۱/ص۳۲۲)
اسرار غیبت همه اسرار غیبت برای ما مشخص نیست، ولی در روایات بیشتر روی سه موضوع تکیه شده است:   ۱- آزمایش مردم   یکی از وجوهی که در روایات برای غیبت ذکر شده است، آزمایش بندگان است. امام موسى بن جعفر علیه‌السلام فرمود: هنگامى که پنجمین فرزندم غایب شد، مواظب دین خود باشید، مبادا کسى شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتى خواهد داشت، به طورى که گروهى از مؤمنان از عقیده خویش بر مى‌گردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خویش را آزمایش مى‌کند... (الغیبة نعمانی/ ص۱۵۴)   ۲- حفظ جان امام   تجربه زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام نشان داده است که اگر امام زمان علیه‌السلام از چشم مردم غایب نبود، او را هم به شهادت می‌رساندند.   زراره مى‌گوید امام صادق علیه‌السلام فرمود: امام منتَظَر، پیش از قیام خویش مدّتى از چشم‌ها غایب خواهد شد. عرض کردم: چرا؟ فرمود: بر جان خویش بیمناک خواهد بود. (الغیبه طوسی/ص۳۲۲)   ۳- به دور بودن از بیعت با طاغوت‌های زمان امام عصر علیه‌السلام تحت بیعت هیچ حکومتی نبوده و نخواهد بود و مأمور به تقیه هم نمی‌باشد. حسن بن فضّال مى‌گوید امام هشتم علیه‌السلام فرمود: گویا شیعیانم را مى‌بینم که هنگام مرگ سومین فرزندم(امام حسن عسکرى علیه‌السلام)، در جستجوى امام خود، همه جا را مى‌گردند؛ اما او را نمى‌یابند. عرض کردم: چرا غایب مى‌شود؟ فرمود: براى این‌که وقتى با شمشیر قیام مى‌کند، بیعت کسى در گردن وى نباشد. (کمال الدین/باب۴۴/ج۲/ص۴۸۰)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرایی یک ناهنجاری اجتماعی پدیده بدحجابی یا بی‌حجابی معلول عوامل مختلفی است و ریشه تمام این‌ها را می‌شود در یک چیز دانست و آن هم بی‌توجهی به احکام الهی است. این بی‌توجهی خودش ابعاد مختلفی دارد و دارای اقسامی است. اصولا برخی نسبت به این مسئله جهل دارند و اوضاع ناهنجار پوشش آن‌ها ناشی از این جهل است که این هم از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی عدم اطلاع از احکام دینی در این باره که از حیث کیفیت و کمیت، پوشش چگونه است؛ یکی هم عدم شناخت از روحیات مرد که بدحجابی زن چه تأثیراتی در او می‌گذارد. شاید اگر برخی از این بانوان می‌دانستند که بی‌حجابی آن‌ها چگونه چشمان مردان را به دنبال خود می‌کشاند و چگونه تلذذ جنسی را نصیب آن‌ها می‌کند تن به این بی‌حجابی نمی‌دادند. برخی دیگر این مسائل را می‌دانند؛ ولی نسبت به آن بی تفاوت هستند و برای ایشان مهم نیست که در معرض نگاه آلوده باشند. چه بسا اینگونه افراد ادعای دینداری هم داشته باشند؛ ولی در واقع دین‌داری این جماعت با چالش رو به رو است. عده دیگر شمشیر را از رو بسته‌اند و با آگاهی از اینکه محدوده حجاب و پوشش چیست و چه تبعاتی را برای مردان دارد بی‌حجاب و یا بد‌حجاب در جامعه ظاهر می‌شوند. خب طبیعی است که این افراد عملا بی‌دین هستند و رسما با دهن کجی به دستورات دینی برخورد می‌کنند. در واقع نوع این افراد اصولا اسلام را قبول ندارند. این یک تحلیل کلی از افراد بدحجاب و بی‌حجاب در جامعه است و چه بسا گونه‌های دیگری نیز بتوان ترسیم کرد؛ ولی تقریبا شاکله کلی بی‌حجابی‌ها همین است. با این اوصاف همه بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها را نمی‌شود با یک چشم دید و برای همه یک حکم صادر کرد. طبیعتا کسی که از روی جهل یا غفلت و یا حتی عادت و فرهنگ غالب، حجاب مشروعی ندارد با کسی که عالمانه و عامدانه بی‌حجاب است و چه بسا هدفش ترویج بی حجابی و ولنگاری است تفاوت زیادی دارد؛ ازاین رو باید مراقب بود و به راحتی دیگران را قضاوت نکرد. نقش غیرت مرد در حجاب زن دراین جا نکته‌ای که جا دارد به آن اشاره شود و در ترویج بی‌حجابی و فرهنگ درآمدن این مقوله ناهنجار نقش اساسی دارد و چه بسا مورد توجه قرار نمی‌گیرد،  غیرت مردان است. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بی‌غیرتی مردان در بی‌حجابی و بی‌حیایی زنان تأثیرگذار است. مردی که دوست دارد همسرش با ولنگاری در مقابل مردان نامحرم نمایان شود و محجبه بودن زنش بی‌کلاسی و کسر شأن به حساب آید و یا حداقل نسبت به پوشش همسرش منفعلانه و بی تفاوت باشد، طبیعتا در ایجاد این فرهنگ ناهنجار دخیل است. غیرت از صفات پسندیده است که از آموزه‌های دینی و احادیث معصومین علیهم‌السلام اهمیت آن فهمیده می‌شود. در کتاب تحف العقول در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: 《مرد در خانه و نسبت به خانواده‌اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه و غیرتى همراه با خویشتن دارى.》 در روایت دیگری در من لایحضره الفقیه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که غیرت از صفات و شروط ایمان است. در حدیثی دیگری از امام رضا علیه‌السلام در خصال صدوق آمده که خروس سفید چند صفت از صفات پیامبران را دارد که یکی از آن‌ها غیرت است. https://eitaa.com/bshn60/323
فرق حسرت با حسادت برخی افراد حسد را با حسرت اشتباه می‌گیرند؛ در حالی که این دو، اختلاف اساسی با یکدیگر دارند. در حسادت، شخص حسود، چشم دیدن نعمتی را برای شخص مورد حسادت ندارد؛ مثلا ناراحت است که چرا فلانی موقعیت شغلی مناسبی دارد ولی در حسرت که نام دیگرش غبطه است، شخصی که حسرت می‌خورد ناراحت نیست که چرا فلانی نعمت خاصی را دارد؛ بلکه دوست دارد که او هم از این نعمت برخوردار باشد. حسرت اگر در امور معنوی و مثبت باشد ثواب هم دارد؛ مثل اینکه انسان حسرت بخورد که فلان شخص اهل نماز شب است و ای کاش من هم اهل آن باشم ولی ناراحت نیست که چرا آن شخص اهل نماز شب است. غیبت، تهمت، تخریب شخصیت و مسائل غیر اخلاقی شبیه به این‌ها از نتایج شوم حسادت است.