eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
217 عکس
243 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
واژه "صراط"به معنای راه درست است و جمع ندارد؛ برخلاف سبیل که جمعش سبل است. بنابراین ترجمه "صراط مستقیم" به راه راست اشتباه است؛ بلکه صراط به معنای راه درست است و مستقیم از استقامت می‌آید. ما در فارسی مستقیم را راست معنا می‌کنیم. البته پلی در قیامت هم معنای دیگر آن است.
هدایت شده از  ستاد ترویج احکام
🔰احکـ📚ــام حق النــ⚖ــاس ⁉️اگر شخصی اشتباهاً کفش من‌ را هنگام خروج از مسجد پوشیده باشد، می‌توانم مشابه همان کفش را بردارم؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ✅ آیت‌الله خامنه‌ای: اگر بدانید کفش موجود متعلق به همان کسی است که کفش شما را برده است و از یافتن مالک آن مأیوس باشید یا مشقت داشته باشد، می‌توانید آن را بردارید، در این صورت، اگر قیمت آن بیش از کفش شما باشد، باید مابه التفاوت آن را به فقیر بپردازید و اگر نمی‌دانید کفش متعلق به همان شخص است، نمی‌توانید آن را بردارید. ✅آیت‌الله سیستانی: اگر انسان بفهمد کفشش را برده‌اند و به جای آن کفش دیگری گذاشته‌اند، چنانچه اطمینان به رضایت صاحب کفش به جا مانده داشته باشد، می‌تواند در محدودۀ رضایت وی در آن تصرّف کند؛ در غیر این صورت، مسأله دارای چند حالت است: الف. اطمینان داشته باشد صاحب کفشِ به جا مانده، کفش او را عمداً و به ناحقّ برداشته است؛ ب. اطمینان داشته باشد صاحب کفش به جا مانده، اشتباهاً کفش او را برده، ولی بعداً فهمیده؛ امّا از روی سهل‌انگاری و تسامح آن را بر‌نگردانده است؛ در این دو صورت، چنانچه کفش به جا مانده، قیمتش بیشتر از کفش خودش نباشد، می‌تواند آن را به عنوان «تقاصّ» به جای کفش خود بردارد و اگر قیمتش بیشتر باشد، نسبت به مقدار اضافه، حکم مال مجهول المالک جاری می­‌شود. ج. اطمینان به دزدیده‌شدن یا غصب‌شدن کفش یا کوتاهی فرد در برگرداندن آن (در صورت اشتباه) نداشته باشد؛ در این صورت، حکم مال مجهول ‌المالک را دارد. آیت‌الله مکارم شیرازی: هرگاه كفش كسى را ببرند و كفش ديگرى به‌جای آن بگذارند، چنانچه بداند كفشى كه مانده مال كسى است كه كفش او را برده و اين كار عمداً انجام‌شده و دسترسى به آن شخص نيست، می‌تواند آن را به‌جای كفش خود بردارد و چنانچه دسترسى به حاكم شرع دارد از او اجازه بگيرد و هرگاه قيمت آن از كفش خودش بيشتر باشد، بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد، زيادى قيمت را به او بدهد و اگر از پيدا‌شدن او مأيوس شود، زيادى را از طرف صاحبش صدقه می‌دهد، ولى اگر يقين دارد يا احتمال می‌دهد كفشى كه مانده مال كسى نيست كه كفش او را برده، چنانچه از پيداكردن صاحب آن مأيوس باشد، بايد آن را صدقه دهد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 📚 منابع: استفتائات سایت دفتر رهبر معظم انقلاب، استفتائات سایت دفتر آیت‌الله مکارم، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، جلد۳، مسئله ۱۴۶۷ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 🙏 📲کانال ما در ایتا: ⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/2028667027Ce4532d7cae ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
دولت؛ خدمت؛ امید رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با قوه مجریه که به مناسبت هفته دولت بود از دولت فعلی تمجید کردند؛ از طرفی اعلام کردند که دولت در اطلاع رسانی ضعف رسانه‌ای دارد و کارهایی که انجام می‌دهد به درستی منعکس نمی‌شود. ایشان در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان نیز در فرازی از سخنان خود اشاره کردند اگر دولت‌ها به مصوباتی که در اوائل دهۀ ۸۰ تصمیم‌گیری شد، عمل می‌کردند امروز چهرۀ استان فرق می‌کرد. ایشان گفتند: از طرف بعضی از دولت‌ها تنبلی و بی‌توجهی شد؛ امروز بحمدالله مشغولند، کار می‌کنند، تلاش می‌کنند. بنده امیدوارم و ان‌شاءالله که این امید به نتیجه برسد. ایشان در ضمن گلایه از دولت‌های گذشته دوباره از تلاش دولت فعلی تمجید کردند و این گویای این است که دولت فعلی عزم جدی بر کارهای زیربنایی و اساسی دارد. اگر ضعف رسانه‌ای دولت حل شود می‌تواند توده مردم را به آینده امیدوار سازد. https://eitaa.com/bshn60/449
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸برای عاقبت بخیر شدن، حتما این کار را انجام دهید👆 🎤آقای حسینی قمی #
صحیح بخاری و صحیح مسلم مهم‌ترین و معتبرترین منابع روایی اهل‌سنت بعد از قرآن است که عنایت ویژه‌ای به آن‌ها دارند. این منابع مثلاً معتبر، دارای احادیثی است که جعلی بودن آن‌ها عقلاً و نقلاً قطعی است. احادیثی که شأن و مقام رسول خدا(ص) را به قدری پایین می‌آورد که انسان شرم می‌کند آن‌ها را به یک مؤمن معمولی نسبت دهد، چه برسد به رسول خدا(ص) که برترین مخلوق الهی و عقل کل است.   متأسفانه همین احادیث دستاویزی برای دشمنان اسلام می‌گردد. مستشرقین نیز به همین مطالب استناد می‌کنند و به راحتی می‌توانند اشکالات اساسی به اسلام و شخص رسول خدا وارد کنند. علامه عسکری برخی از این احادیث را در کتاب ارزشمند «نقش ائمه در احیاء دین» بیان کرده است.
مجموع تمام کشته شدگان سپاه کفر در تمامی جنگ‌های زمان پیامبر(ص) که بیش از 10 جنگ بوده، با احتساب بیشترین نقل‌ها حدود 1730 نفر است. واقعاً جای دقت و تأمل است که بیش از 10 جنگ، حداکثر 1730 کشته داشته است!  با این وصف مشخص می‌شود سخن کسانی که می‌گویند اسلام به زور شمشیر گسترش پیدا کرده، گزافه‌ای بیش نیست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 آیا (ص) و امیرالمؤمنان (ع) با برخورد داشته‌اند؟ کارشناس: حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا ، عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 (ص) ⚫️ چه کسی پیامبر(ص) را مسموم ساخت؟ ✍️ نظر شیخ حسن فرحان المالکی(محقق عربستانی): 👈 پیامبر توسط طلقاء قریش (ابوسفیان و معاویه و دیگر طلقا) با فریب برخی همسران پیامبر، مسموم و شهید شد! ♨️ @Maddahionlin 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از کجا بدونم از چشم خدا افتادم یانه؟! 🎙 . 💬پاسخگوی آنلاین سؤالات دینی شما هستیم: 📩@pasokhgoo1803 🌐کانال ایتا: 🆔https://eitaa.com/joinchat/1638596711C029af3b025
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 چرا ضریح امام رضا(علیه السلام) وسط روضه منوره نیست؟ اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ الرِّضَا الْمُرْتَضَىٰ الْإِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ الصِّدِيقِ الشَّهِيدِ صَلاةً كَثِيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c 🚩قم‌آنلاین اولین و بزرگترین کانال خبری قم
﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ 📝 📝 💠 بشارت خروج ماه صفر! 💠 🏻اللَّهُمَّ أَنْطِقْنِي بِالْهُدَى، وَ أَلْهِمْنِي التَّقْوَى، وَ وَفِّقْنِي لِلَّتِي هِيَ أَزْكَى، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَرْضَى🏻 🌹سلام علیکم و رحمت الله🌹   🔹 سالیانی‌ست در روزهای پایانی ماه صفر، پیام‌هایی با این مضمون دست به دست میشه که پیامبر فرمودند «هرکس به من بشارت خروج از ماه صفر رو بدهد، بهشت بر او واجب می‌شود»! ❓اما آیا واقعا چنین موضوعی صحت دارد؟ و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین فرمایشی داشتند؟ 👈🏻با رجوع به منابع اسلامی می‌بینیم -همانطور که بسیاری از بزرگان و علما هم بارها تذکر داده‌اند- چنین مطلبی به هیچ وجه وجود نداشته و کاملا ساختگی می‌باشد! 🔅 اما حقیقت ماجرا چیست؟! در صفحهٔ ۲۰۵ کتاب معانی الاخبار، مشابه این حدیث نقل شده، که من برای رعایت اختصار از نشر متن عربی حدیث خودداری می‌کنم و فقط ترجمه‌اش رو می‌گذارم، و بعدش چند نکتهٔ مهم عرض خواهم کرد ان‌شاءالله: 🌀 ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلى الله علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قُبا در خدمت وى بودند فرمود: 👈 نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است. چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریع‌تر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد! پیغمبر صلى الله علیه و آله به نیّت آنان پى بُرد، و به باقیمانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود: بزودى چند تن بر شما وارد می‌شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند! 👈 پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «ماه آذار» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى الله علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى هستیم؟ 👈 أبوذر گفت: یا رسول الله، آذار به پایان رسیده است. 👈 (اینجا رو خیلی دقت کنید) پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود: اى اباذر، من مى‌دانستم، ولیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت می‌باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه‌ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مُرد، و قومى که عهده‌دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود». 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 چند نکته: 🔹اولا می‌بینید که اصلا اسمی از ماه صفر نیامده! و ربطی به ماه صفر ندارد! بلکه در خصوص ماه آذار (که یکی از ماه های رومی است) می گ‌باشد... 🔹 ثانیا این کار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله -همانطور که خودشان فرمودند- حکمتی داشته؛ به این جهت بوده که مقام والای اباذر را به اصحاب معرفی کنند، و بیان کنند او اهل بهشت است... وگرنه عقلانی نیست بهشت، برای دادن یک خبر ساده و بدیهی بر کسی واجب شود! 👈🏻 گذشته از اینکه این حدیث هیچ ربطی به ماه صفر ندارد، به اصطلاح طلبگی، این حدیث ، "قَضیَّةٌ فی واقِعَةٍ" هست؛ یعنی فقط مختص همان واقعه و همان شخص هست و نمی‌شود به سائر ایام و سائر اشخاص تعمیم داد. 🔵 یک مثال ساده برای تبیین بهتر موضوع: فرض کنید من یک شخص رو به مدیریت مجموعه ای منصوب کردم؛ خودم می‌دانم کیست، و می‌دانم که امروز لباس سبز پوشیده؛ اما افراد مجموعه نمی‌دانند چه کسیست... برای معرفی او، به افراد مجموعه می‌گویم هر کسی با لباس سبز وارد شد، رییس شماست... حالا سوال؟ میشه گفت از فردا، هر کسی با لباس سبز بیاد، رییس میشه؟! قطعا خیر... من از قبل می‌دونستم کی هست، و فقط برای معرفیش اینجور گفتم! وگرنه این موضوع، قابل تعمیم به دیگران  نیست 👈🏻 لطفا هر مقدار که در توان دارید این متن رو منتشر کنید تا به نوبهٔ خودتون در پیشگیری از این بدعت غلط سهیم باشید👉🏻 🏻ملتمس دعای عاقبت بخیری🏻 🏻 یا علی علیه السلام ✋🏻
✍ خیلی از ما انسان‌ها گناهان پرتکراری داریم و متاسفانه ارتکاب آن‌ها عادی شده است. حتی بعضی اوقات، دیگر قبحی برای آن قائل نیستیم و انواع توجیهات را برای ارتکاب آن درست می‌کنیم. یکی از آن گناهان، غیبت است که مثل آب خوردن، نقل و نبات برخی محافل است و خیلی‌ها آلوده به این رذیله اخلاقی هستند. اگر باور کنیم که ، به نص صریح قرآن، خوردن گوشت برادر مرده است و طبق روایات از شدیدتر است؛ همچنین در قیامت اعمال صالح غیبت‌کننده به نامه اعمال غیبت‌شونده منتقل می‌شود و اگر عمل صالحی نداشته باشد از گناهان غیبت‌شونده برداشته می‌شود و به نامه اعمال غیبت‌کننده اضافه می‌شود، دیگر به این راحتی و با کوچکترین بهانه‌ای مرتکب این گناه بزرگ نمی‌شویم.
یادگاری معرفتی از امام حسن عسکری علیه‌السلام زیارت جامعه کبیره میراثی گرانبها از امام هادی علیه‌السلام است که تقریبا نزد شیعیان و محبین آل الله شناخته شده است. از امام حسن عسکری علیه‌السلام نیز صلواتی بر چهارده معصوم به یادگار مانده که خیلی شناخته شده نیست. این صلوات، صلواتی مستقل درباره هر یک از این بزرگان و انوار الهی است. این صلوات مضامین بلندی دارد و شامل صفاتی از هر یک از ایشان نیز است. راوی که این صلوات را می‌نوشته، می‌گوید: وقتی صلوات بر امام هادی علیه‌السلام تمام شد و نوبت به خود حضرت رسید، امام سکوت کرد. در این مورد به او عرض کردم[که بقیه را بفرمایید]. حضرت فرمود: اگر این مطلب از دین نبود که خداوند امر کرده آن را به اهلش برسانیم، هر آینه دوست داشتم که ساکت بمانم؛ ولی چون در مقام دین است، بنویس... . در ادامه حضرت صلوات بر خودش و امام عصر علیه‌السلام را ذکر کرد. متن کامل این صلوات در مصباح المتهجد شیخ طوسی آمده و شیخ عباس قمی نیز این صلوات شریف را در مفاتیح الجنان، تحت عنوان صلوات بر حجج طاهره آورده است. https://eitaa.com/bshn60/461
با توجه به خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس، به روشنی می‌توان اذعان کرد که ظرفیت بالای داستان‌نویسی، فیلمنامه و... در این مقوله وجود دارد؛ داستان‌هایی واقعی و عبرت‌آموز که چه بسا باورش برای برخی سخت باشد و شاید عده‌ای این داستان‌ها را فیلم هندی و هالیوودی قلمداد کنند؛ ولی حقایقی هست که چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد.
چرایی اطلاق آل الله بر اهل بیت 🔷️یکی از عناوینی که به اهل بیت علیهم‌السلام اطلاق می‌شود و در بعضی از زیارات نیز از ایشان با این عنوان یاد می‌شود "آل الله" است. ظاهر این عنوان ممکن است این سؤال را ایجاد کند که مگر خدا فرزند دارد که اهل بیت، آل او هستند؟! مگر خداوند «لم یلد و لم یولد» نیست؟ پس این عبارت به چه معناست؟ 🔷️اجمالاً باید گفت که «آل» همیشه به معنای خاندان و نسب نیست که نتیجه‌اش نسبت دادن نسبی به خداوند باشد؛ بلکه در این‌جا اضافه شدن آل به الله از باب شرافت بخشی به آل است. از طرفی "آل الله" فقط به اهل بیت اطلاق نمی‌شود؛ بلکه عنوانی بوده است که بعد از تولد نبی اکرم صلی الله علیه و آله به قریش اطلاق می‌شده است؛ هرچند که وجوه شاخص قریش اهل البیت علیهم‌السلام هستند و بطور خاص به این ذوات مقدسه اطلاق می‌شود. معنای کلمه آل کلمه‌ آل در لغت به معنای اهل است. اهل هم به گونه‌ای تعلّق، اطلاق می‌شود؛ مثلاً وقتی گفته می‌شود اهل خانه  یا اهل روستا، یعنی کسی که تعلق به خانه و روستا دارد.  راغب در مفردات می‌گوید: آل‏، مقلوب لفظى أهل و تصغيرش اُهَيْل‏ است. فرق ميان «آل» و «أهل» اين‌ است كه واژه آل مخصوص اَعلام و معروفين است و از اين رو به ناشناخته‏ها و زمان‌ها و مكان‌ها اضافه نمى‏شود؛ مثلا مى‏گويند: "آل فلان" و نمى‏گويند "آل رجل" و نمى‏گويند "آل الخيّاط"؛ بلكه واژه آل به شريف‌تر و با فضيلت‏‌ترها اضافه مى‌‏شود؛ مانند: آل‏‌اللّه‏ و آل‌النّبى و آل‌السّلطان؛ امّا واژه أهل، اضافه شدنش كلّى و عمومى است؛ مانند أهل‌اللّه و أهل‌الخياط؛ چنان كه مى‏‌گويند اهل آن زمان و اهل آن مكان. (مفردات راغب/ص98) با توجه به این تعریف مشخص می‌شود که اضافه شدن آل به الله جنبه شرافت بخشی به آل دارد و الزاماً به معنای نسب و خاندان نیست. اطلاق آل الله به قریش   امام صادق علیه‌السلام فرمود: قريش را از این جهت  "آل اللّه" گفتند كه ايشان در خانه خدا بودند؛ آمنه عليهاالسّلام مادر حضرت رسول گـفت : واللّه وقتی پـسرم به دنیا آمد دست‌ها را بر زمين گذاشت و سر به سوى آسمان بلند كرد و به اطراف نظر كرد، از من نورى ساطع شد كه همه چيز را روشن كرد، در ميان آن روشنى صدائى شنيدم كه قائلى مى‌گفت كه بهترين مردم را زائيدى ، پس او را محمّد نام بگذار و... . (أمالی صدوق/ص286) ♦️بعد از ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله قبيله قريش در ميان عرب بزرگ شد و به آل‏ الله ناميده شدند. (اثبات الوصیه/ص114) ♦️قيل لقريش آل الله لأنهم عمّار بيته و الآل الأهل‏؛ و از اين جهت به قريش آل اللَّه مى‏‌گويند، زيرا آنها آبادكنندگان خانه او بودند و «آل» به معنى اهل است‏. (كمال الدين و تمام النعمة/ ج‏1/ص241) https://eitaa.com/bshn60/463
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند : 🖋 بر پیامبر گناهان  را به سان ریختن آب بر آتش از بین می‌برد. 📚 ثواب الاعمال ، ص ۱۸۷ ✨ما را دنبال کنید👇 https://eitaa.com/joinchat/4066247196C93ed6e9a04
وزیر خارجه ایران درباره بازی الاتحاد و سپاهان، از طرفی گفته AFC باید نظر فنی دهد و از طرفی گفته ایران و عربستان می‌خواهند که بازی دوباره برگزار شود. اینکه AFC باید نظر فنی بدهد درست است، ولی اینکه ایران و عربستان خواهان برگزاری دوباره هستند با نظر فنی در تناقض است و با غیرت و عزت ایرانی سازگاری ندارد. نظر فنی یعنی برد سپاهان و محکومیت الاتحاد. به قهرمان ملی ایران توهین کردند، چند هزار تماشاگر را سر کار گذاشتند، کلی هزینه تحمیل کردند، بعد هم انفعال سیاسی به این صورت، واقعا افتضاحه! https://eitaa.com/bshn60/467
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸این چند دقیقه، دو واحد خاتمی و روحانی و اصلاح طلب شناسیه. 🔸بعد از تماشا حتما شما هم به اشتباهتون پی می برید و مرید صداقتشون میشید. https://eitaa.com/joinchat/1437335778C29f4499b54
امام صادق علیه‌السلام به داود بن سرحان می‌فرماید:‌ای داود! برخی از مکارم اخلاق به برخی دیگر وابسته است و با هم ارتباط دارد که این‌ها را خدا تقسیم می‌کند؛ گاهی این صفات در مردی وجود دارد و در پسرش نیست یا گاهی در برده‌ای وجود دارد و در اربابش نیست. [از جمله‌ی آن‌ها این است]: راستگویی، صداقت با مردم در عمل، بخشیدن به فقیری که درخواستی دارد و نیکی کردن در مقابل خوبی‌های دیگران.
صداقت داشتن با مردم می‌تواند مصادیق زیادی داشته باشد؛ مثلا امانتداری مصداقی از صداقت داشتن با مردم است؛ کسی که در امانت خیانت می‌کند عملا با مردم صداقت ندارد و نسبت به اعتمادی که مردم به او داشته‌اند صادق نبوده است. غش در معامله، کم فروشی و فریب دادن مشتری از سوی فروشنده مصداق دیگری از عدم صداقت عملی داشتن با مردم است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا