💠ازدواجی بر پایه مصلحت امت اسلام
❇️یکی از ازدواجهای رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) با #عایشه است. عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه از قبیله «بنیتیم» است و مادر وی «امرومان» دختر «عمير بن عامر» است. در مورد سن ازدواج عایشه با رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) نظرات متفاوتی وجود دارد که در جای خود بحث شده است. در تاریخ اینگونه بیان شده است که ابوبکر تصمیم داشت که دختر خویش را به عقد «جبیر پسر مطعم» در آورد، ولی بعد از درخواست پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) برای ازدواج با عایشه از این کار منصرف شد و رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با عایشه ازدواج کرد.[ الطبقات الكبرى،ج8،ص:57]
👈شاید دلیل این ازدواج، پیوند رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با طائفه «بنیتیم» است، تا با این وصلت از دشمنی ایشان نسبت به اسلام بکاهد؛ همچنین از حمایت ایشان در دفاع از اسلام بهره ببرد. این طائفه در بین قبایل غیر قریشی، دارای اعتبار و احترام بوده، به گونهای که قبل از اسلام در پیمانهای بزرگی شرکت داشته است که میتوان به عنوان نمونه از پیمان حلف الفضول [تاريخ ابن خلدون،ج1،ص:389] نام برد. نشانهای دیگر که میتواند بر موقعیت بنیتیم دلالت کند، سهم ایشان در بازسازیهای کعبه قبل از اسلام است، به ایننحو که ایشان به همراه بنی مخزوم موظف شدند تا دیوار ميان حجر اسماعيل و ركن يمانى را بازسازی کنند.[ الطبقات الكبرى، ج1، ص 133]
✅در نتیجه: میتوان گفت هدف پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) برای ازدواج با عایشه، برقراری ارتباط و وصلت با این قبیله بود تا هم آنان را با اسلام بیشتر آشنا کند و هم از حمایت آنان نسبت به خود و سایر مسلمین بهرهمند شود.
ـــــــــــــــ
📚الطبقات الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.
تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش.
#عایشه #همسران_پیامبر #تاریخ
@kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽دکتر تورج دریایی، رئیس مرکز مطالعات ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا:
👈ازدواج با محارم، در ایران باستان معمول بوده است.
#باستان_گرایی #ازدواج #زن
🆔 @kalamema
💠دعا و صلوات برای ائمه اطهار فیضی متقابل
⁉️در فضای مجازی شبهه شده که شیعیان در اعتقادات و رفتارشان دچار تناقضات درونی هستند از یک طرف پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) و ائمه اطهار(علیهمالسلام) را در نهایت کمالات معنوی میدانند و از یک طرف اقدام به دعا و صلوات برای آنان می کنند، خوب اگر ائمه را کامل میدانید، چرا برای آنان دعا میکنند و صلوات میفرستید؟
✅در پاسخ باید گفت: دعا و صلوات برای پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در تضاد با نهایت کمالات معنوی حضرات نیست و حکمتهای متعددی دارد از جمله:
1⃣. دعا و صلوات برای پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در حقیقت، تقدیر و تشکر از زحمات و تلاشهای آنان است که سالها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختیها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس، آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر میباشند که کمترین درجه این تشکر، ذکر صلوات بر آن حضرات میباشد. حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند، ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهرهمند هستیم، وظیفه داریم که قدرشناس باشیم.
2⃣. دعا و صلواتی که ما برای حضرات میفرستیم اولاً: از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم، بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد؛ ثانیاً: گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم. درست به مانند باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند و اِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.[1]
3⃣. برخی با استدلال به اینکه پیامبر خدا(صلیاللهوعلیهوآله) و خاندان پاک او، به بالاترین درجه کمال رسیده؛ به گونهای که همه استعدادهای او به فعلیت رسیده است و دیگر راهی برای طی شدن باقی نمانده، معتقدند که صلوات، چندان فایدهای برای این وجود نورانی ندارد، بلکه این ما هستیم که محتاج به آن و آثار و برکات صلوات هستیم و فقط ما از آن بهرهمند خواهیم بود.[2]
4⃣. اگر چه ائمه(علیهمالسلام) در مقام ثبوت به بالاترین درجه رسیده اند، اما صلوات ما منجر میشود که گستره مقام اثبات ایشان وسیعتر شود که این خود نوعی ارتقای درجه است، مثلا به عنوان نمونه، مقام والای شفاعت به پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) هدیه شده است، اما شاید با صلوات مؤمنان، حضرتشان افراد بیشتری را تحت شمول شفاعتشان قرار دهد.
در نتیجه: دعا و صلوات برای ائمه(علیهمالسلام) تشکر از زحمات آنان، درخواست استمرار فیض الهی از مجرای پر فیض ائمه(علیهمالسلام)، احتیاج خود بشر برای ارتقاء معنوی به این دعا و صلوات و ایجاد قابلیت برای استفاده از واسطه های فیض الهی است.
ــــــــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق.
[2]. حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، ص 126، تهران، رجا، چاپ پنجم، 1365ش.
#امام_شناسی #صلوات #شبهات
🆔 @kalamema
#تلخ_خنده
💢واقعیت جامعه آمریکا از زبان گاردین:
👈اساتید دانشگاه و کالجهای آمریکا، به خاطر پایین بودن در آمد، مجبور به کار جنسی و خواب در اتومبیل هستند.
👈حالا تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ...
👈اینها که قشر تحصیل کرده آمریکا هستند، بقیه مردم چیکار میکنند، خدا آگاه ....
#تمدن_غرب #غرب
🆔 @kalamema
#خدمات_مسلمانان_به_جامعه_بشری
💠تأثیرات مسلمانان به علم پزشکی
💢مسلمانان حدود پنج قرن، تمدنی را پایه گذاری کردند، که تأثیرات بسزایی در جوامع بعد از خویش داشت، ولی متأسفانه عدم آگاهی مسلمانان امروزی از این تأثیرگذاری سبب شده است که برخی از معاندان اسلام، این دین را مخالف علم معرفی کنند، از اینرو در این نوشتار تلاش میکنیم به گوشهای از خدمات مسلمانان در یکی از علوم اشاره کنیم.
👈علم پزشکی، از جمله علومی است که مسلمانان، به آن اهتمام زیادی داشتهاند، و این امر برخواسته از تأکیداتی بوده است که پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در این زمینه داشته است، به گونهای که از ایشان نقل شده است: «العلم علمان علم الادیان و علم الابدان»[1]. و میتوان گفت اولین مطالب در مورد علم طب بر خواسته از آیات قرآن و احادیثی بوده است که توسط پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) بیان شده است، به گونهای که مجموعه سخنان پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) در مسائل طبى به دست نويسندگان مسلمان مدون شده كه به طب النبى معروف گرديده است و بىشك اين احاديث در فراهم آمدن زمينه كلى رشد طبابت در اسلام تأثيرى بسزایی داشته است.[2]
👈علم طب از راه ترجمه آثار دانشمندان یونانی مانند بقراط و جالینوس به دست مسلمانان رسید و به سرعت بین مسلمانان بومی سازی شد و این امر برخواسته از آن بود که بسیاری از مسائلی که پزشکان مسلمان در خصوص بیماران خود با آن روبه رو بودند به سرزمین های اسلامی و شرایط خاص آن اختصاص داشت که در نوشته های یونانی از آن ذکری به میان نیامده بود.
🌎 پزشكى اسلامى به طرق گوناگون در پزشكى غرب تأثير گذاشت. يكى از اين راهها، ترجمه متعدد آثار پزشكان اسلامى بود كه به زبان لاتين ترجمه شد. يكى از مهمترين اين پزشكان محمد بن زكرياى رازى است كه آثار متعددى از وى به لاتين ترجمه شد و هر كدام از اين آثار بارها به چاپ رسيد.
👈بسيارى از مورخان و دانشمندان غربى بر اين باورند كه كتاب الجدرى و الحصبة (آبله و سرخك) رازى بزرگترين نوشته وى است. اين كتاب براى نخستين بار در سال 1498 م به لاتين ترجمه و چاپ شد. افزون بر اين، اين كتاب نزديك به چهل بار در اروپا چاپ شده است. بنابراين به نظر مىرسد كه تعداد ترجمهها و چاپهاى اين كتاب از بسيارى از ديگر كتب طبى اسلامى در تمدن اسلامى بيشتر است. كتاب دیگر رازى «الحصى المتولدة فى الكُلى و المثانة» در سال 1896 در پاريس چاپ شد. كتاب «الحاوى» رازى در سال 1279 م در زمان شارل يكم توسط پزشكى يهودى به نام «فرجبن سالم» به لاتين ترجمه شد و در سال 1542 م پنج بار چاپ و منتشر شد. اين كتاب در اروپا از مهمترين كتب درسى مرجع دانش پزشكى بهشمار مىآمد.
👈ديگر پزشك تأثيرگذار در پزشكى غرب «ابنسينا» است. كتاب مهم پزشكى او، قانون، سالها مهمترين كتاب پزشكى غرب بهشمار مىآمد. در اواخر سده پانزدهم ميلادى اين كتاب شانزده بار در اروپا چاپ و منتشر شد كه پانزده بار آن لاتين و يك بار هم به عبرى بوده است. تفسيرهايى كه بر اين كتاب به لاتين و عربى نوشته شده، بىشمار است. اين كتاب تا نيمه دوم سده هفدهم ميلادى بارها به چاپ رسيد و مدتها از كتابهاى درسى بهشمار مىآمد. شايد هيچ كتابى در علم طب تاكنون به اندازه آن رواج نداشته است.[3]
پینوشت
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، ج1، ص220.
[2]. علم و تمدن در اسلام، سید حسین نصر، ترجمه احمد آرام، تهران، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، چ دوم، 1384. ص 199 و 200.
[3]. فرهنگ و تمدن اسلامى، على اكبر ولایتی، نرم افزار نور، معارف دانشگاه3، ص121.
#تمدن_اسلامی #اسلام #خدمات_مسلمانان #تمدن_غرب #علم_پزشکی #پزشکان_مسلمان
#ابن_سینا #رازی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 شایداین سوال را بارها از خودتان پرسیده باشید، که اگر ائمه معصومین(علیهمالسلام)، علم غیب داشتهاند،
چرا وقتی میخواستند شهیدشان کنند، کاری انجام ندادن!؟
👈پاسخ این سوال را از حجت السلام قرائتی بشنوید.
#امام_شناسی #علم_امام #قرائتی
🆔 @kalamema
💠ازدواج با دختران نابالغ
⁉️برخی شبهه افکنان این چنین وانمود کرده اند که طبق آیه ۴ سورۀ طلاق می توان با دختر نابالغ ازدواج کرد و حتی با او همبستر شد!!!
«و آن زنانی كه از حیض ناامید شده باشند اگر شك داشتید[كه خون مى بينند يا نه] عده آنان سه ماه است و [دخترانى] كه [هنوز] حیض نديده اند [نيز عده شان سه ماه است] و زنان حامله مدت شان اين است كه وضع حمل كنند و هر كس از خدا پروا دارد [خدا] براى او در كارش تسهيلى فراهم سازد»(طلاق/4)
✅پاسخ این شبهه و سوال را در تفاسیر قرآن جستجو میکنیم:
1⃣آیت الله مکارم شیرازی ذیل این آیه می فرماید: "از آنجا كه در آيه 228 سوره بقره حكم زنانى كه عادت ماهيانه مى بينند در مساله عده روشن شده است كه بايد سه بار پاكى را پشت سر گذاشته عادت ماهانه ببينند، هنگامى كه براى بار سوم وارد ماهانه شدند عده آنها پايان يافته، ولى در اين ميان افراد ديگرى هستند كه به عللى عادت ماهانه نمى بينند و يا باردارند، آيات فوق حكم اين افراد را روشن ساخته و بحث عده را تكميل مى كند. نخست مى فرمايد:" زنانى از شما كه مايوس از عادت ماهانه شده اند، اگر در وضع آنها(از نظر باردارى) شك كنيد عده آنان سه ماه است" (وَ اللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ)
" و همچنين زنانى كه عادت ماهانه نديده اند آنها نيز بايد سه ماه تمام عده نگه دارند" (وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ) سپس به سومين گروه اشاره كرده مى افزايد:" عده زنان باردار اين است كه بار خويش را بر زمين بگذارند" (وَ أُولاتُ الْأَحْمالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ)." [1]
پس طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی، منظور از زنانی که عادت ماهانه نمی بینند کسانی می باشند که به سن بلوغ رسیده باشند ولی طبق شرایط و دلایلی(مانند بیماری یا عارضه مزاجی و...) حیض نمی بینند!
2⃣. علامه طباطبایی هم در تفسیر این آیه می فرماید: " وَ اللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ"- اين جمله عطف است بر جمله" وَ اللَّائِي يَئِسْنَ ..."، و معنايش اين است كه زنانى كه در سن حيض ديدن، حيض نديدند نيز عده طلاقشان سه ماه است. [2]
✅در نهایت نظر علما و مراجع بزرگوار شیعه را در مورد همبستری با دختر نابالغ میآوریم تا حق و حقیقت بر همه آشکار شود:
👈همه مراجع شیعه، ازدواج با دختر نابالغ را صحیح می دانند ولی نزدیکی با او، تا قبل از 9 سال را حرام می دانند و بعضا در صورت دخول، شوهر را ضامن می دانند که باید دیه بدهد.
1⃣. فقیه بزرگ شیعه، ابن إدریس حلی می فرماید: "کسی که با همسر خود که کمتر از نه سال دارد نزدیکی کند، همسرش بر او حرام ابدی خواهد شد." [4]
2⃣. همچنین صاحب جواهر الکلام در این مورد می فرماید: نزدیکی با دختر نابالغی که به عقد شخص درآمده تا زمانی که به سن بلوغ شرعی نرسد، حرام است. [5]
ــــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1] : تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، ناشر: دار الكتب الإسلامية، سال چاپ: 1374 ش، ج24، ص: 242 و 243
[2] : ترجمه الميزان،طباطبایی، محمدحسین، مترجم: موسوى همدانى سيد محمد باقر، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، سال چاپ: 1374 ش، ج19، ص: 530
[3] : وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، سال چاپ: 1409 ق، ج20، ص: 103
[4] : السرائر الحاوی لتحریر الفتاوى، ابن إدریس، محمد بن منصور بن أحمد، ناشر: مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجماعة المدرسین 1410 ه ق، ج2، ص: 530
[5] : جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، النجفی، محمد حسن، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، ج29،ص 416.
#قرآن #زن_در_اسلام #شبهات #ازدواج
🆔 @kalamema