هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کیفیت شهادت امام علی(علیهالسلام)، در کتابهای اهل تسنن.
#امام_شناسی #امام_علی #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
💢 برای تمام ساکنان زمین، شب قدر وجود دارد
🔳یکی از مهمترین شبهایی که در دین اسلام، بر احیا و عبادت در آن تأکید زیادی شده «شب قدر» است که بنا بر آیه قرآن [قدر/2] فضیلت آن از هزار شب بالاتر است. بنا بر روایات متعددی که از ائمه معصومین(علیهمالسلام) رسیده است، این شب هر ساله تکرار میشود، به طور مثال آقا امیرالمومنین(علیهالسلام) میفرماید: «شب قدر در هر سالی وجود دارد و در آن، امر یک سال نازل میشود.»[1]
⁉️حال با توجه به اینکه شب قدر یک شب بیشتر نیست، چگونه امکان دارد در چند کشور متفاوت، با افقهای متفاوت یک شب قدر وجود داشته باشد؟
✅به این سوال جوابهای مختلفی میتوان داد:
1⃣. آیت الله مکارم شیرازی(حفظهالله) در پاسخ این سوال اینگونه میفرمایند: «شب، سايه نيمكره زمين است كه بر نيمكره ديگر مىافتد و مىدانيم اين سايه همراه گردش زمين در حركت است، و يك دوره كامل آن در بيست و چهار ساعت انجام مىشود، بنابراين ممكن است شب قدر، يك دوره كامل شب به دور زمين باشد، يعنى بيست و چهار ساعت تاريكى كه تمام نقاط زمين را زير پوشش خود قرار مىدهد، شب قدر است كه آغاز آن از يك نقطه شروع مىشود و در نقطه ديگر پايان مىگيرد.»[2] بنا بر این اندیشه، تمام انسانها شب قدر را درک خواهند کرد، و حتی روز قدر نیز دارای فضیلت است، همان گونه که شب آن فضیلت بسیار دارد.
2⃣. دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که مدعی است شب قدر، با ویژگیهایی که برای آن بیان شده است مانند نزول ملائکه و... مخصوص مکانی است که امام عصر(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) در آنجا حضور دارد و دیگر افراد اگر آن شب را درک کردهاند، به فضیلت آن نائل میشوند، و گرنه خداوند متعال از باب لطف خویش برای فردی که تلاش داشته است شب قدر را درک کند، ثواب درک کنندههای شب قدر را عنایت میکند.
👈آنچه به نظر میرسد، بنا بر هر دو دیدگاه افرادی که برای درک شب قدر تلاش میکنند، به ثواب و فضیلت آن میرسند، ولی بنا بر دیدگاه اول، شخص بالاصاله آن حقیقت را درک میکند، ولی بنا بر دیدگاه دوم، بالعرض و باعنایت الهی آن را درک میکند. ولی آنچه دیدگاه اول را تأیید میکند این نکته است که در احادیث متعددی به فضیلت روز قدر نیز اشاره شده است،[3] از اینرو تبیین اول قویتر به نظر میرسد.
✳️در نتیجه: میتوان گفت شب قدر 24 ساعت است و تمام کرده زمین را در بر میگیرد و همه انسانها میتوانند از فضیلت آن بهرهمند شوند.
📚پینوشت
[1]. الکافی، ثقهالسلام کلینی، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ش، ج 1، ص 532، ح 11.
[2]. تفسير نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1374 ش، ج27، ص192.
[3]. التهذیب، شیخ طوسی، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ش، ج 4، ص 331، ح 101.
#شب_قدر #شبهات #ماه_رمضان #رمضان
🆔 @kalamema
💢چرا و به چه استنادى امام على(عليه السلام) را فاروق و جدا كننده حق و باطل مى خوانيد؟
✅پاسخ: دليل اين ادعاى شيعيان، فرمايشات پيغمبر(صلى الله عليه وآله) است كه با استناد به منابع اهل سنت درباره آن بحث مى شود.
1⃣. بسيارى از علماى اهل سنت، چون شيخ سليمان بلخى حنفى در باب 16 ينابيع الموده، ابو جعفر احمد بن عبدالله شافعى، مير سيد على همدانى شافعى در مودة القربى و همچنين محمود بن يوسف گنجى شافعى در كفاية الطالب، حديثى را به نقل از ابوذر غفارى از رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) نقل مى كنند كه آن حضرت چنين فرمود: «به زودى بعد از من فتنه اى برپا مى شود، پس اگر چنين شد شما ملزم هستيد كه با على بن ابى طالب باشيد چون او اولين كسى است كه مرا مى بيند و روز قيامت با من مصافحه مى كند. او با من در مرتبه اى بلند و عالى است. او جدا كننده بين حق و باطل است.»(1)
2⃣. محمد بن طلحه شافعى در «مطالب السئول»، بيهقى در «سنن» و نورالدين مالكى در «فصول المهمه» از ابن عباس و سلمان فارسى نقل مى كنند كه پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) با دست مبارك خود به سوى على ابن ابى طالب(عليه السلام) اشاره كرده و فرمود:«به درستى كه على اول كسى است كه به من ايمان آورده و اول كسى است كه روز قيامت با من مصافحه مى كند. و اين على، صديق و راستگوى بزرگ است و او فاروق اين امت است كه حق و باطل را جدا مى كند.»(2)
3⃣. امام احمد حنبل در مسند و امام فخر رازى در تفسير كبير خود از پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)چنين نقل مى كنند: «على همراه حق و حق همراه على است هر جا حركت كند»(3)
📚پینوشت
1 . ينابيع المودة لذوى القربى، ج 1، ص387 ; تاريخ مدينه دمشق، ج 42، ص450 ; مناقب آل ابى طالب، ج 2، ص287 ; شبهاى پيشاور، ص497 «ستكون من بعدي فتنة فإذا كان ذلك فالزموا علي بن أبي طالب فإنّه أول من يراني و أول من يصافحني يوم القيامة و هو الصديق الأكبر و هو فاروق هذه الأمة يفرق بين الحق و الباطل».
2 . المعجم الكبير، ج 6 ، ص269 ; مناقب اميرالمؤمنين على(عليه السلام)، ج 1، ص267 ; مجمع الزوايد، ج 8 ، ص102 ; تاريخ مدينه دمشق، ج 42، ص41 ; شبهاى پيشاور، ص498 «هذا أوّل من آمن بي و أوّل من يصافحني يوم القيامة و هذا الصديق الاكبر و هذا فاروق هذه الأمّة يفرق بين الحق و الباطل».
3 . مناقب آل ابى طالب، ج 2، ص260 ; شبهاى پيشاور، ص499 «عليّ مع الحقّ و الحقّ مع عليّ حيث دار».
#امام_شناسی #امام_علی #فاروق #صفات_ائمه
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💢 اگر شخصی یک سال عبادت اصلاً نکرده، بیاد شب قدر، عبادت کنه.
👈 نگذارید شیطان داخل گوشتان بگه، یک سال آدم نشدی، حالای میخوای یک شبه آدم بشی.
#پناهیان #شب_قدر #ماه_رمضان #رمضان
🆔 @kalamema
💢رافضی کیست؟
◼️یکی از اتهاماتی که مخالفین به شیعیان وارد میکنند، اطلاق کلمه رافضی بر ایشان است، میگویند رافضی بودن جرمی بزرگ است و این جرم مانع قبول خیلی از مسائل میشود از جمله اینکه رافضی بودن، مانعی بزرگ برای عدم اعتماد به اقوال و اخبار شیعیان است.
✅در پاسخ به این سخنان متعصابانه لازم است به دو نکته زیر توجه شود
1⃣. نکته اول:
👈معنای رفض در لغت و اصطلاح:
رفض در لغت، به معناي ترک و رها کردن چيزي است. «رفضته، اي ترکته»؛ رها کرد او را؛ يعني ترک کرد او را و رها کننده چيزي را رافضي گويند. روافض را به این دلیل به این نام میخوانند که رهبرشان را ترک کردهاند.(۱) رفض در اصطلاح، در کتاب «مقالات الاسلاميين» آمده است، «همانا آنان را رافضي ناميدند، زيرا دين را ترک کردند.» (۲)
👈البته واضح است که نسبت دادن لقب رافضی به شیعه، هدفی جز تحقیر شخصیت و اهانت نمیتواند داشته باشد البته شیعیان به این لقب افتخار میکنند، چرا که در روایتی میخوانیم که: ابوبصير میگويد : به حضرت امام محمّد باقر (عليه السّلام) عرض كردم : فدايت شوم، براى ما اسمى گذاردهاند كه به واسطه آن، حاكمان و واليانِ حكومت، خون و اموال ما را حلال كردهاند و هر گونه عذاب و شكنجه را در حقّ ما روا مىدارند. حضرت فرمود : آن اسم چيست؟ عرض كردم : رافضه. حضرت فرمود : هفتاد نفر از لشكر فرعون جدا شده و بدعتها و سنّتهاى فرعون را ترك كردند و به موسى پيوستند و به اندازهاى مطيع و منقاد اوامر موسى بوده و نسبت به هارون برادر و وصىّ موسى محبّت و علاقه داشتند و در راه دين خدا كوشش مىكردند كه در ميان قوم موسى كسى مانند آنها نبود، قوم موسى آنها را رافضه نام نهادند، خداوند تبارك و تعالى به حضرت موسى عليه السّلام خطاب كرد : اين اسم را براى آنان باقى بدار که من اين اسم را به آنها عطا كردهام. اى ابوبصير اين اسمى است كه خدا به شما عنايت فرموده است.(۳)
👈به مرور زمان اين لقب درباره شيعه اماميه به جهت مخالفت با خلافت ابوبکر و عمر به کار برده ميشد.چنان که ابوالحسن اشعري مينويسد:«و همانا اماميه را رافضه ناميدند به جهت آنکه امامت ابوبکر و عمر را رها نموده و محبت علی را بر سایر صحابه ترجیح میدهند.»(۴)
2⃣. نکته دوم: البته بر طالبان حق روش است، این سخن مخالفین شیعه که میگویند: رافضی بودن، مانع قبول روایات شیعیان میشود، کلامی دور از منطق است.
👈اگر حدیثی که شیعیان نقل میکنند، ضعیف است، پس چرا در کتب اهل سنت از این احادیث دیده میشود؟
👈مگر نه این است که در کتب مورد تایید اهل سنت آمده است، اگر راويان شيعه در میان روات اخبار، نباشند، روایات صحیحی در میان روایات پیدا نخواهد شد ؟
👈در کتاب خطیب بغدادی آمده است که و لو تركت أهل الكوفة لذلك الرأي يعنى التشيع خربت الكتب. اگر من روايات اهل کوفه را به خاطر تشيع بخواهم ترک کنم، کتابهاي ما خراب ميشود.(۵)
👈ذهبي در رابطه با ابان بن تغلب که شیعه است ميگويد، او یک شيعه متعصب است، درست است که شيعه متعصب است؛ ولي راستگو است، بدعتش براي خودش، ما با صداقتش کار داريم.(۶)
🔳به همین علت است که «دکتر شيخ تاج الدين الهلالي» از اساتيد بزرگ دانشگاه الازهر مصر خطاب به وهابيون میگوید: اگر پيروان اهل بيت (علیهم السلام) را کافر بدانيد بسياري از روايات کتب شما و بسياري از احاديث صحاح زير سؤال خواهد رفت؛ چون حدود ۱۴۰ راوي در ميان راويان اين احاديث، از جمله راویان شيعيان هستند.
📚پینوشتها:
[۱]کتاب العین،فراهيدى، خليل بن احمد، ج ۷ ص ۲۹
[۲] مقالات الاسلاميين، ابوالحسن اشعري، ص ۸۹، پاورقي
[۳]بحار الأنوار،علامه مجلسی، ج۶۵، ص: ۹۷
[۴] مقالات الاسلاميين، ابوالحسن اشعري، ص ۸۹، هدي الساري، ابن حجر عسقلاني، ص ۳۳۳.
[۵] الكفاية في علم الرواية، ج ۱، ص ۱۲۹
[۶] ميزان الاعتدال في نقد الرجال، ج ۱، ص 118.
#امام_شناسی #شیعه #رافضی #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
💢توسل به قرآن در شبهای قدر
🔳ماه رمضان، بهترین ماهی است که خداوند متعال برای بشر قرار داده است؛ از ویژگی مهم این ماه، نزول کتابهای آسمانی است، آنچنان که امام صادق(علیهالسلام) در این زمینه میفرماید: «تورات در ششم ماه مبارك رمضان و انجيل در دوازدهم و زبور در هيجدهم و قرآن مجيد در شب قدر نازل گرديده است.»[1] در این میان نزول قرآن در شب قدر، یکی از مهمترین موضوعاتی است مسلمانان باید به آن توجه کنند، با این تفاوت که شیعیان و اهل تسنن در مورد این شب مراسم متفاوتی دارند.
‼️شیعیان بر اساس، آموزههایی که از ائمه معصومین(علیهمالسلام) آموختهاند،[2] در این شب، قرآن را به سرگرفته و بین خود و خدا واسطه قرار میدهند، اما این سنت از سوی نواصب و وهابیت خبیث شرک و بدعت معرفی شده است.
✅در بررسی این دیدگاه، لازم است، به چند نکته توجه داشت:
1⃣. در جای خودش اثبات شده که توسل به پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و ائمه اطهار(علیهمالسلام)، شرک نیست.[3] لذا به طریق اولی توسل به قرآن نیز شرک نخواهد بود، و دلیل این اولویت این است که یکی از افعال پروردگار، کلام اوست و قرآن نیز از جملهی کلام الله است، بنابراین توسل به قرآن در حقیقت توسل به فعل خداوند متعال است که از ذات جدا نیست؛ به همین خاطر شرک معنا ندارد.
2⃣. از سوی دیگر در کتابهای اهل تسنن نقل شده است که پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به کلمات خداوند متعال متوسل شده و فرموده است: «أعوذ بكلمات الله التامات: به سخنان کامل پروردگار پناه میبرم.»[4] و به طور قطع یکی از کلمات خداوند متعال، قرآن مجید است. همچنین در حدیث دیگری از «احمد بن حنبل»، نقل شده پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) به مسلمانان دستور میدهد به قرآن متوسل شوند: « قرآن را بخوانيد و از خدا به وسيله آن سؤال كنيد، پيش از آنكه گروهى بيايند به وسيله آن از مردم سؤال كنند.»[5]
3⃣. سیره توسل به قرآن در میان صحابه نیز رواج داشته است، آنچنان که «ابو يوسف فسوی» در كتاب «المعرفة والتاريخ» با سندی كه تمام راويان آن از راويان بخاری يا مسلم هستند، نقل میکند: از ابوصالح حنفی نقل شده است که میگوید: دیدم علی بن أبی طالب(علیهالسلام) را كه قرآن را میگرفت و بر سر میگذاشت، تا جائی كه من صدای حركت ورقهای آن را میشنیدم» وی میافزاید: حتی دعاهای ایشان در این حالت را نیز شنیدم، از جمله اینکه میگفت: «خدايا آنها مانع شدند كه من در ميان امت حكومت نمايم؛ پس خدايا ثواب آن را به من عطا فرما ... .»[6]
در نتیجه: توسل به قرآن -که سنتی است از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) در شبهای قدر- هیچ منع عقلی ندارد و در سیره پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و صحابه ایشان نیز دیده شده است و حتی روایاتی در تایید این عمل در منایع اهل سنت نیز وارد شده است.
📚پینوشت
[1]. تفسير نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1371 ش، ج1، ص635.
[2]. إقبال الأعمال، سیدبن طاووس، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1409 ق، ج1، ص187
[3]. توسل به انبیا و اولیا از نگاه قرآن و سنت
[4]. الدر المنثور فى التفسير بالماثور، سیوطی، کتابخانه آیت الله مرعشی(ره)، قم، 1404 ق، ج3، ص41.
[5]. جامع المسانید، ابن الجوزی، مکتبه الرشد، ریاض، 1426ق، ج6، ص 323.
[6]. أبو يوسف يعقوب بن سفيان الفسوی، المعرفة والتاريخ، مكتة الدار، المدينة المنورة، 1410 ق، ج2، ص751.
#توسل #قرآن #اهل_تسنن #وهابیت #شیعه #شب_قدر #قدر #ماه_رمضان
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💢در این شبهای قدر، این گونه با خداوند متعال مناجات کنیم.
👈خدایا در این شبها با دست خالی ما را رد نکن.
#مجتبی_تهرانی #شب_قدر #قدر
🆔 @kalamema
⁉️سوال از وهابیت: آیا مردگان، صدای ما را میشنوند.
✅پاسخ از ابن تیمیه، نظریه پرداز وهابیت: نصوص و روایات نشان میدهد که مردهها صدای زنده را میشنوند.
👈حالا وهابیت ناآگاه بیاد شیعیان را به باد تمسخر بگیرد، که مگر مرده صدای زندهها را میشنود تا به آنها متوسل میشوید.
#ابن_تیمیه #وهابیت #اهل_تسنن #توسل
🆔 @kalamema
💠مقصود از مرگ جاهلی در حدیث معرفت امام
در منابع شیعه[1] و اهل سنت احادیثی وجود دارد به این مضمون که هر کس امام زمان خویش را نشانسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است، سوالی که در این زمینه مطرح است، این است که مقصود از مرگ جاهلی چیست؟!
✅دو احتمال در تفسیر این مرگ وجود دارد:
1⃣. مرگ با حالت کفر و شرک؛ چنانکه در عصر جاهلیت، با کفر و شرک و بتپرستی میمردند.
2⃣. مرگ به همراه جهل و گمراهی و ضلالت. در این تفسیر کسی که به مرگ جاهلی میمیرد، تنها گمراه و عاصی میمیرد نه کافر و یا مشرک.
👈شیعه در تفسیر مرگ جاهلی بیشتر به سمت معنای اول گرایش یافته است گرچه حدیثی نیز در منابع شیعی در تفسیر مرگ جاهلی به معنای دوم وارد شده است[2] اما عالمان شیعه تفسیر این حدیث را توجیه نمودند؛ چنانکه علامه مجلسی علاوه بر آنکه این حدیث را ضعیف میشمارد در توجیه تفسیر جاهلیت به ضلال، این چنین مینویسد: «شاید علّت عدول امام صادق(علیهالسلام) از تصدیق کفر آنان به اثبات ضلالت بر ایشان، این باشد که گویا سوال کننده توهّم کرده که احکام کفرِ در دنیا، همانند نجاست و نفى نکاح و توارث و شبیه این امور بر آنها جارى مىشود، لذا حضرت این امور را نفى مىکند و براى آنان ضلالت از حق در دنیا و محرومیت از بهشت در آخرت را ثابت مىنماید. و این منافات ندارد که در آخرت، آنان ملحق به کفار و مخلّد در آتش جهنّم باشند، همانگونه که سایر اخبار بر این مطلب دلالت دارد. و نیز احتمال دارد که توقف امام از اثبات کفر براى آنان، به جهت آن باشد که شامل کسانى از اهل سنت مىشود که مستضعف بوده و برایشان امامى نیست؛ زیرا در آنان احتمال نجات از عذاب وجود دارد...».[3]
✳️معنای اول و این توجیه علامه مجلسی به وسیله احادیث دیگری تایید میشوند، که جاهلیت را به معنای کفر تفسیر نمودهاند:
1⃣. حارث بن مغیره نقل کرده که به امام صادق(علیهالسلام) عرض کردم: آیا رسول خدا(صلىاللهعلیهوآله) فرمود: «من مات لا یعرف امامه مات میتة جاهلیة» حضرت فرمود: «آرى». عرض کردم: آیا مقصود جاهلیّت مطلق است یا جاهلیتى که فقط امامش را نمىشناسد؟ حضرت فرمود: «جاهلیّت کفر و نفاق و ضلالت است».[4] همچنین حضرت در حدیثی دیگری فرمود: «امام نشانهای است میان خدا و خلق، کسی که او را بشناسد، مؤمن و کسی که او را انکار کند، کافر است».[5]
2⃣. امام رضا(علیهالسلام) نیز فرمود: «هرکه بمیرد و برایش امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است» راوی میگوید: به ایشان عرض کردم: آیا واقعا هرکه بمیرد و برایش امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است؟ امام فرمود: بله! و توقف کننده در مساله امامت، کافر است و ناصبی و مشرک است».[6]
3⃣. امام صادق(علیهالسلام) در حدیثی دیگری فرمود: «هرکه بمیرد و برایش امامی نباشد به مرگ جاهلیت یعنی کفر و شرک و گمراهی مرده است».[7]
ــــــــــــــــــــــ
📚پینوشت:
[1]. الأصول من الكافی، ثقة الاسلام أبي جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق الكليني الرازی(م329ق)، تصحیح: علی أكبر غفاری، تهران، دار الكتب الاسلامية، چاپ دوم، 1388ق، ج2، ص20، متن کتاب.
[2]. الاصول من الکافی، پیشین، ج1، ص376، متن کتاب.
[3]. مرآة العقول، الشيخ محمّد باقر بن محمّد تقی المجلسی، تهران، دار الكتب الإسلاميّة، چاپ دوم، ١٤٠٤ق، ج4، ص220، متن کتاب.
[4]. مرآة العقول، الشيخ محمّد باقر بن محمّد تقی المجلسی، تهران، دار الكتب الإسلاميّة، چاپ دوم، ١٤٠٤ق، ج4، ص220، متن کتاب.
[5]. الأصول من الكافی، ثقة الاسلام أبي جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق الكليني الرازی(م329ق)، تصحیح: علی أكبر غفاری، تهران، دار الكتب الاسلامية، چاپ دوم، 1388ق، ج1، ص377، متن کتاب.
[6]. کمال الدین و تمام النعمة، محمد بن علی الصدوق، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، ۱۴۱۶ق، ص412.
[7]. همان، ص668.
[8]. همان، ص412.
#امام_شناسی
🌐برای مطالعه بیشتر و دیدگاه اهل سنت رجوع کنید به:
https://www.welayatnet.com/fa/news/130207
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلنگر
💢شاید بارها این حدیث پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) را شنیدهاید که میفرمایند: «هرکس صدای مسلمانی را بشنود که فریاد می کند: «یا لَلْمُسْلِمینَ» مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، دیگر مسلمان نیست»[الكافي؛ج2، ص164]
👈روز قدس، روز لبیک گفتن به پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) است. روز اینکه به جهان بفهمانیم اسلام دین دفاع از مظلوم است.
#روزقدس
🆔 @kalamema
💢آثار اجتماعی مشروبات الکلی
🔳یکی از ویژگیهای دین حق این است که به تمام ابعاد وجودی انسان توجه داشته باشد، به گونهای که هم دنیای انسانها را اصلاح کند و هم آخرت ایشان را. هم به حوزه فردی توجه داشته باشد، و هم اجتماع انسانی را از نظر نینداخته باشد. از اینرو اگر دینی فقط به یک بُعد از وجود انسان توجه کند، این دین دیگر نمیتواند حقانیتی داشته باشد، زیرا خیلی از استعدادهای وجودی انسان را نادیده گرفته است.
👈متأسفانه خیلی از ادیان الهی و مکاتب بشری به بُعد فردی و ماورائی انسان نظر دارند و هیچگاه در دستورات خویش به وجه اجتماعی انسان نظر نمیکنند که این نکته خود میتواند بازگو کننده عدم حقانیت آنها باشد. همچنین این نکته میتواند یکی از مهمترین دلایل برتری اسلام بر دیگر ادیان باشد، به این معنا که دستورات اسلام جامعیت دارد، به گونهای که شاید در نگاه اول فقط مربوط به فرد باشد، ولی تأثیراجتماعی آن نیز از چشم خداوند متعال مخفی نیست. در ادامه به یکی از این دستورات اشاره میکنیم و آن را مورد تحلیل قرار میدهیم:
⬛️اسلام به شدت از نوشیدن شراب، نهی میکند، این منع اسلام، شاید در نگاه اولیه مربوط به خود شخص و به خاطر آسیبهای بدنی باشد. و ارتباطی به اجتماع نداشته باشد، ولی زمانی که به احادیث مراجعه میکنیم این حقیقت برای ما آشکار میشود که اسلام در این دستور خویش بعد اجتماعی را نیز مد نظر قرار داده است که در ادامه به برخی از این احادیث اشاره میکنیم:
👈امام باقر(علیهالسلام): شراب، چنان آدمی را در گناه جسور میکند که از خونریزی و زنا باک ندارد. و یا در حدیثی دیگر این گونه آمده است که عدهای از قریش امام باقر(علیهالسلام) را در مسجدالحرام دیدند، و گفتند: مردم عراق اين شخص را مىپرستند، يكى از آنها گفت: خوب است شخصى را بفرستيم تا از او چيزى بپرسد. جوانى از آنها نزد حضرت (عليهالسّلام) آمده و پرسيد: اى عمو! بزرگترين گناهان كبيره كدام گناه است؟ آن حضرت(عليهالسّلام) در پاسخ فرمودند: خوردن شراب. آن جوان نيز آمد و آنها را از سؤال و جواب خود آگاه كرد. به او گفتند دوباره سئوالت را تكرار كن. دوباره بازگشت و سؤال كرد. امام(عليهالسّلام) فرمودند: برادرزاده! مگر به تو نگفتم خوردن شراب. همانا شراب خوردن، شرابخوار را به زنا، دزدى، آدمكشى... و شرك به خدا مىكشاند. كارهايى كه شراب انجام مىدهد بيش از هر گناهى است.
🔲اما در این میان آنچه حقانیت دین مبین اسلام را بیشتر آشکار میکند این است که تحقیقات میدانی نیز حکایت کننده از این واقعیت است که متأسفانه استفاده از مشروبات الکی، یکی از علتهای مهم بروز جرمهای اجتماعی است که به عنوان نمونه در آماری که دفتر آمار و پردازش دادههای دادگستری جمهوری اسلامی ایران داده است، از سال 1375 تا 1380 به مدت پنج سال، بیش از 130 درصد رشد جرائم، مربوط به شرابخواری است/
👈البته این واقعیت تلخ تنها مربوط به ایران نیست، بلکه در کشورهای دیگر نیز این فاجعه خود نمایی میکند، به عنوان نمونه، مرکز مبارزه با اعتیاد در آلمان اعلام کرد که 50 درصد تجاوزات جنسی در آلمان تحت تأثیر مصرف مشروبات الکلی است. یا طبق آماری که پزشک قانونی شهر "لیون" در 1961 تهیه نموده، جرائم اجتماعی الکلیست ها از این قرار است: مرتکبان قتل های عمومی 50 درصد، ضرب و جرح 8/77 درصد، سرقت 5/88 درصد، جرائم جنسی، 8/88 درصد. این آمار نشان می دهد که بیشتر جنایات و جرائم بزرگ در حال مستی روی می دهد.
پس با توجه، به مطالبی که بیان شد، دلیل برتری اسلام بر دیگر ادیان در دو امر است، یکی جامعیت و دیگر مطابقت آن با واقعیت.
برای منابع این گفتار مراجعه کنید به:
🌐https://www.welayatnet.com/fa/news/133693
#فلسفه_احکام #شراب #مشروبات
🆔 @kalamema
💠علم امام صادق(ع) برای همیشه تاریخ
💢خاندان رسالت و اهل بيت نبوّت، محور دانش و ذخاير تمام علوم بودهاند، حرمتشان در ميان امّت اسلامی، نه فقط از جهت خويشاوندی با پيامبر اكرم(صلّیاللهعليهوآله) بوده، بلكه بر اساس ارزشهای معنوی، اخلاقی و علمی آنان بوده و هست.
👈در این میان امام صادق(علیهالسلام) به خاطر شرائط خاصی که وجود داشت، بیشتر از دیگر ائمه(علیهمالسلام) توانست، ارزشهای خویش را به نمایش بگذارد، آنچنان که بزرگان اهل تسنن که آن امام همام را درک کردهاند، لب به اعتراف گشودهاند[1] اما در این میان علم ایشان، یکی از موضوعات مهمی است که مقام ایشان را برای دیگران بیشتر آشکار میکند، آنچنان که «خیرالدین الزرکلى» از علمای اهل تسنن در مورد ایشان مینویسد: «امام جعفر صادق(علیه السلام) از بزرگان تابعین به شمار میرود و در علم و دانش داراى منزلتى رفیع است و جماعت زیادى از او کسب علم کردهاند».[2]
👈اما نباید گمان شود که این جایگاه علمی، محدود به آن زمان است، بلکه سخنان آن امام همام(علیهالسلام) که به ما رسیده است، حکایت کننده از این واقعیت است که میتواند در زمان کنونی نیز از لحاظ علمی جامعه بشری را رشد دهد، به عنوان نمونه به یکی از احادیثی که از ایشان رسیده است، اشاره میکنیم که در دوران معاصر دانشمندان به صحت و درستی آن پی بردهاند.
🔆امام صادق(علیهالسلام) میفرماید: «سه چيز، فراموشى را از بين مىبرد و حافظه را قوی مىكند: خواندن قرآن، مسواک زدن و روزه گرفتن».[3]
1⃣. اکنون بعد از هزار و چهارصد سال دانشمندان به این سخن امام صادق(علیهالسلام) رسیدهاند؛ سایت «ساینس دایرکت» در تحقیقاتی که بر روی دانشآموزان انجام داده است به این نتیجه رسیده که شنیدن قرآن کریم بر حافظه و ذهن کودکان تاثیرگذار است.[4]
2⃣. در سایت تلگراف به پژوهشهایی اشاره شده که توسط محققین انگلیسی انجام شده است که در آن به این نتیجه رسیدهاند که مسواک زدن دندانها به طور مرتب میتواند پیشرفت بیماری آلزایمر را کَند کند. در این تحقیقات اینگونه آمده است: بیماریهای لثه شش برابر، زودتر شخص را دچار فراموشی میکند و مسواک زدن به صورت مرتب از بیماریهای لثه جلوگیر میکند، به همین خاطر اگر شخصی مرتب مسواک بزند دچار آلزایمر نخواهد شد.[5]
3⃣. سایت «زیست و فناوری آمریکا» مطلبی را منتشر کرده است که در آن به آثار روزهداری اشاره شده است، در این سایت اینگونه آمده است: «امساک کردن (روزه گرفتن) باعث بهبودی بیماریها، کاهش استرس اکسید اسیونی و باعث محافظت از عملکرد حافظه و موثر در یادگیری است.[6]
📚پینوشت
[1]. https://www.mehrnews.com/news/2881739
[2]. الأعلام، الزركلي، خير الدين، ج ۲، ص ۱۲6.
[3]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، 1403 ق ،ج59، ص275.
[4]. https://goo.gl/FrZ2rS
[5]. https://goo.gl/oUGZqc
[6]. http://bit.ly/2IHEZFA
#امام_شناسی #امام_صادق #تعارض_علم_و_دین #پیشروی_اسلام_در_علوم
🆔 @kalamema
💢دانشمندان میگویند:
👈روزهداری برای بیماران مبتلا به صرع مفید است.
#روزه #ماه_رمضان #فلسفه_احکام #رمضان
🆔 @kalamema
💢توسل به انبیا و اولیا از نگاه قرآن و سنت
◼️وهابیان با استناد به برخی از ظواهر آیات، کسانی را که معتقد به توسل میباشند را به شرک و کفر متهم می سازد و حکم تکفیر و قتل آنان را صادر میکنند، بیآنکه درکی از حقیقت توسل و استمداد از اولیای الهی در قرآن کریم و روایات داشته باشند. در حالی که آیات و روایات متعددی، توسل را جایز میشمارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
✅توسل به پیامبر و اولیاء در قرآن کریم
1⃣.خداوند متعال میفرمايد: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّاباً رَحِيماً [نساء/ 64] و اگر اين مخالفان هنگامیكه به خود ستم كردند به نزد تو میآمدند و از خدا طلب آمرزش میكردند و پيامبر هم برای آنها استغفار میكرد، خدا را توبهپذير و مهربان میيافتند».
👈ممكن است كسي ادّعا كند كه آيه، به زمان حیات پیامبراکرم(صلىاللهعليهوآله) اختصاص دارد، که باید گفت میتوان با در نظرگرفتن ملاک و مناط آیه، توسل به حضرت را به بعد از وفات ایشان تعمیم داد؛ زیرا انسان در هر زمانی به یک وسیلهای نیاز دارد تا او را برای طلب مغفرت از خداوند واسطه قراردهد. علاوه بر آن برخی از علمای اهل سنت به اين آيه (نساء/ 64) برای بعد از وفات پيامبر(صلىاللهعليهوآله) نيز استدلال كردهاند.[4]
👈همچنین برخی از صحابه و تابعين اين آيه را براي بعد از وفات حضرت نيز به كار بردهاند.[5]
2⃣. خداوند متعال ميفرمايد:«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ[مائده/ 35] ای كسانیكه ايمان آوردهايد! تقوا پیشه کنید! و وسيلهای برای تقرب به او بجوييد! و در راه او جهاد كنيد، باشد كه رستگار شويد». اين آيه در جواز اتخاذ وسيله صريح است، و ظاهر آيه مطلق است و شامل اعمال صالح و انسانهای صالح میگردد، و صحيح نيست كه آيه را با توجه به حديث اصحاب غار محصور در اعمال نماييم، زيرا اين آیه دلالت بر حصر ندارد. از طرفی علمای تفسیر، تفسیر دیگری غیر از آنچه که وهابیان تفسیر میکنند، بیان کردهاند. [6]؛ [7]
✅توسل در سنت
ما در اینجا به دلیل شبهه وهابیان مبنی بر اینکه توسل در زمان حیات جایز است امّا توسل به مردگان اشکال دارد، تنها بخشی از روایاتی که توسل به اموات و بعد از رحلت را جایز میدانند، اشاره میکنیم:
1⃣.شخصي پس از رحلت پيامبر(صلىاللهعليهوآله) مکرر نزد «عثمانبن عفان» میرفت و مشکلش حل نمیشد. با توصيه «عثمان بن حنيف» وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و متوسل به پيامبر(صلىاللهعليهوآله) شد، بدين وسيله مشکل او حل شد.[8]
2⃣. همچنین در زمان خلیفه دوم مردم بر اثر خشکسالی که پيش آمد، نزد او آمدند و چارهجويی کردند. آنگاه قرار شد فردی کنار قبر پيامبر(صلىاللهعليهوآله) برود تا متوسل به حضرت شود. سپس در عالم رؤيا به آن فرد گفته شد که نزد عمر برو و بگو به زودی مردم سيراب خواهند شد.[9] يا جريان آن اعرابی که پس از چند روز از رحلت پيامبر(صلىاللهعليهوآله) کنار قبر آن حضرت آمد و به او متوسل شد.[10]
اين جريانها و حوادث تاریخی، نمونه و شاهدی است که اين فتوای وهابيان نيز بیمبنا و مخالف نص صریح قرآن کریم و سنت و سيره سلف است.
📚پینوشت
[1]. سامري حنبلي در كتاب ‹المستوعب»،ج4، ص273 ـ 275. عيسي بن عبدالله بن محمد بن مانع حميري در «التأمل فيحقيقة التوسل»، حميري، ص468.
[2]. القربة الي ربّ العالمين بالصلاة علي محمّد سيد المرسلين، ابن بشكوال، ص121و122؛ الدرر الثمينة في اخبار المدينة، ابن النجار، ص223 و 224؛ مثير العزم الساكن، ابن الجوزي، ج، ص301 و 303؛ كنز العمال، ج4، صص258 و 259. المغني، ابن قدامه، ج3، ص588 و 589؛ الشرح الكبير، ابن قدامه، ج3، ص494؛ المجموع، ج8، ص274؛ الأذكار، ص195؛ تفسير ابن كثير، ج1، ص492؛ تفسير قرطبي، ج5، صص265 و 266.
[3]. درّ المنثور، سيوطي، ج3، ص71.
[4]. المستدرك علي الصحيحين، ج2، ص312.
[5]. المستدرک علي الصحيحين، ج3، ص108؛ سير اعلام النبلاء، ذهبي، ج2، ص118؛ الاصابه، ابن عبدالبر، ج4، ص382.
[6]. وفاء الوفاء، ج 2، ص 1371.
[7]. همان، ص 1361.
#توسل #اهل_تسنن #وهابیت
🆔 @kalamema