♨️ سوال:
🔰علت نزول بلاياي طبيعي مانند #زلزله چيست؟
چرا خداوند جان انسان هارا به وسيله اين بلايا غافلگيرانه ميگيرد؟
✍️پاسخ:
✅در مورد بلایای طبیعی، چند مسئله را باید دقت نمود. اول آنکه فایده بلایای طبیعی چیست؟ دیگر آنکه چرا انسان از آن غافل می شود؟
آنچه که شما به عنوان بلای طبیعت می نامید، در حقیقت یک بلا نیست بلکه نعمت است ولی چون ناملایم است، آن را شر می پندارید. همانند یک کودک که دارو را دوست ندارد. اگر چه دارو برای او یک نعمت است، اما او ان را شر می پندارد. با این مثلا، حال بیاندیشید؛ اگر زلزله نبود چه اتفاقی می افتاد؟ زلزله غالبا به خاطر حرکت گسلهاست که در اثر این حرکت غالبا موجب پیدایش کوه در دراز مدت می گردد. اگر زلزله نبود، گوهها بعد از مدتی فرسوده می شدند و به یک محیط صاف تبدیل می شدند. کسی که ذره ای در زمینه جغرافیا یا زیست خبر دارد، می داند که فایده کوه چیست؟
باران که سبب فرسایش کوه می شوند نیز فایده دارند. فایده آنان در این است که فواید آن را خودتان به راحتی می دانید. فرض کنید برای 1000 سال باران نبارد.
مضاف بر اینکه این نوع از بلا، اگر چه ممکن است موجب مرگ عده ای شوند. اما باعث حیات دیگران نیز می شوند. شما فرض کنید، هیچ کس در عالم نمی مرد، چه اتفاقی می افتاد؟ بعد از مدتی همه زمین پر می شد از انسان که جا برای زندگی ندارند.
اما اینکه انسان چرا غافل می شود، به علت اشتغال او به مسائل روزمره است. هر گاه انسن غافل شود، غافلگیر می شود نه انکه طبیعت غافلگیر کند. مثلا وقتی که رانندگی می کنید، اگر هوشیار باشید، به راحتی به مقصد می رسید. اما اگر در حین رانندگی، غافلت کنید، غافلگیر خواهید شد نه آنکه جاده شما را غافلگیر کند. البته مردم به غلط و چون می خواهند از خود سلب مسئولیت کنند یا آرامش وجودان بیابند، می گویند که جاده ما را غافلگیر کرده است! این مسئله یک تعبیر غلط رایج است. در زلزله و سیل نیز اینگونه است. خدا متعال به انسان قدرت داده است که اولا در محیط خطر خانه نسازد. مثلا در مسیر آبراه خانه نسازد. وقتی غفلت کند و در مسیر آبراه خانه بسازد، مورد آسیب سیل قرار می گیرد. خدای متعال به انسان توانایی و قدرت داده است که خانه محکم بسازد، حال انسان به علت غفلت و کم نمودن هزینه، در استحکام منزل غفلت کند، غافلگیر خواهد شد. همانند اینکه مادر در نگهداری بچه، غفلت کند و کودک با چاقو بازی نماید. در این صورت مادر غافلگیر می شود و کودک آسیب می بیند.
🆔 @Najmolhoda_ir
فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده : یکى از طلبه هاى حوزه باعظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود . روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)عرضه مى دارد : شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید ، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟!شب امیرالمومنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید : اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فیجیل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو :به آسمان رود و کار آفتاب کند .
پس از این خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !!بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید : سخن همان است که گفتم ، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن ، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن ، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد ، مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى کنند .
وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید : این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید .مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود .
فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پرزینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى که کنار دستش بود ، پرسید : چه خبر است ؟ گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است . پیش خود گفت : وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است .هنگامى که مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست .نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت : آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است ، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دین ، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید .
چون صیغه جارى شد طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود ، پرسید : شرح این داستان چیست ؟
راجه گفت : من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمومنین (علیه السلام) شعرى بگویم ، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم ; به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمومنین (علیه السلام)قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید ، نصف دارایى ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم ،
شما آمدید و مصراع دوم را گفتید ، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم :به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند طلبه گفت : مصراع دوم از من نیست ، بلکه لطف خود امیرالمومنین (علیه السلام) است . راجه سجده شکر کرد و خواند :
به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند *** به آسمان رود و کار آفتاب کند
وقتى نظر کیمیا اثر حضرت مولا ، فقیر نیازمندى را اینگونه به ثروت و جاه و جلال برساند ، نتیجه نظر حق در حقّ عبد چه خواهد کرد ؟
@Najmolhoda_ir
موضوع : لعن و نفرین
⚠️ سوال: آیا لعن علنی خلفا در زمان حاضر مثلا به مناسبت 9 ربیع درست است؟
📝 پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها
✅با سلام و اهداء تحیات
1️⃣قطعا لعن علنی به نفع شیعیان نبوده و نیست!، آثار مخرب این کارها بر کسی پوشیده نیست، جان شیعیان را به خطر می اندازد و زمینه پذیرش مکتب اهل البیت علیهم السلام را در میان منصفان مخالف کمرنگ خواهد کرد.
2️⃣در اینجا به نظر شیخ مفید (رضوان الله تعالی علیه) که از اعاظم و بزرگان شیعه هست استناد می کنیم، ایشان در کتاب اعتقادات شیعه که نشان از اعتقادات اصیل شیعه هست می نویسد که تقیه در این موارد واجب است و کسی که تقیه نکند مانند آن است که 👈نماز واجب را ترک کرده [گناه کار] است!❌، به روایتی استناد می کنند
✅«...به امام صادق علیه السلام خبر دادند که ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ما در مسجد می بینیم که مردی از [طرفداران شما] در مسجد علنی دشمنان شما لعن می کند و به آنها فحش می دهد‼️.
حضرت پاسخ دادند، او را چه می شود⁉️، چرا این کارها را می کند، خداوند او را لعنت 🔥کند که آبروی ما را می برد و زمینه تعرض به ما [و شیعیان و مکتب ما] را فراهم می سازد. اعتقادات الامامیة، باب 39،ص108
3️⃣مراجع عظام تقلید هم با چنین کارهایی بر اساس روایات مخالفت کرده اند.
🔹🔸مطابق نظر آيت الله خامنه اي:
وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی است، حرام است. آن شیعهای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض – این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان میشناسیم که فقط مسئلهشان مسئلهی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند – به مقدسات اهل سنت اهانت میکند، عرض میکنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی به نظر حضرت آقا حرام شرعی است.
🔹🔸مطابق نظر آيت الله مكارم شيرازي:
بررسی مسأله سب و لعن مهم است، برخی خیال میکنند 👈ولایت این است و بدون سب و لعن ولایتی نیست. ایشان افزودند: در حالی که مسأله این نبوده و این کار دارای چه آثار و پیامدهای نامطلوبی است، امام صادق(علیه السلام) در روایتی میفرمایند «شما به عیادت بیماران آنها بروید، در تشییع جنازه آنها شرکت کنید و در نماز آنها حاضر شوید».
ایشان با تأکید بر حفظ وحدت و انسجام میان امت اسلامی بیان داشتند: وحدت مسلمان باید حفظ شود تا از این خونریزیها جلوگیری شود، مسأله ولایت را با هیچ چیزی مبادله نمیکنیم، ولی دانستن منطق و ادبیات و بیان مدارک و منابع در این موضوع بسیار مهم است؛ نکند افراطیگری سبب از بین رفتن زحمات بزرگان و جلوگیری از تبلیغات برای گسترش مکتب شود.
🔹🔸مطابق نظر آيت الله وحيد خراساني:
نظر حضرتعالي درباره لعن علني خلفا [چيست]؟. پاسخ:👈 لعن علني ابدا، لعن علني ابدا.
[فیلم بیانات ایشان در سایت هدانا در ادامه منتشر شده است].
🔹🔸مطابق نظر آيت الله سيستاني
لا تقولوا اخواننا السنة، بل قولوا (أنفسنا أهل السنة). نگوييد برادران ما اهل سنت! بلكه گوييد اهل سنت جان ما هستند.
🔹🔸 آیت الله بهجت:
در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چهبسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار و افراد، و از صحنهها عکسبرداری کنند، و ممکن است این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت 🔻👈اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود‼️.
از راههایی که مرحوم آقای بروجردی رحمهالله نیز همین راه را میرفتند، همان بیان مشترکات میان ما و عامّه و ترک مَطاعِن و یا لعن و سبّ آشکار آنهاست. که از جمله، بیان حدیث معروف و مشهور بین فَریقَین، یعنی حدیث ثقلین، است.
🔴در ادامه حتما به صورت کامل بخوانید:
👉 https://goo.gl/eafXfo
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅با نشر مطالب رسانه دینی باشیم... .
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 http://hadana.ir
🔴 #پازل_زندگی
💠 برخی همسران #ایراد میگیرند که ما مثلا فلان فرمولی را که در کانال گذاشتید به کار بردیم ولی هیچ #اثری ندیدیم و مشکل ما حل نشد.
💠 تمام فرمولهای ارسالی مربوط به شرایط #عادی زندگی و یا زندگیهای دارای مشکلات طبیعی و کوچک است. لذا در صورت مشکلات #پیچیده و بزرگ حتما باید به #مشاور و متخصص امور خانواده رجوع کرد.
💠 درست مثل برخی نسخههای #طبی است که با آن میتوان بدون مراجعه به پزشک خود را #درمان کرد. اما اگر شخصی بیماریاش جدی بود باید به پزشک مراجعه کند.
💠 مسائل زندگی مانند یک #پازل است. گاه ممکن است بخش مهمی از پازل زندگی #تخریب شده باشد و شما نیز برخی از تکههای پازل را در جای مناسب بگذارید اما چون تکههای دیگر #پازل از دید شما مخفی است زندگی شما ساخته نخواهد شد مگر با رجوع به #مشاور خانواده.
مشاوره تخصصی خانواده هدانا: https://hadana.ir/moshavereh/
👇👇👇
🆔 @hadanair
🖥 https://hadana.ir
#شش_علت_نماز_آیات
حکمت نماز آیات چیست ؟؟
برخی گمان کرده اند که فلسفه و حكمت نماز آيات، تنها ترسيدن و وحشت از برخي پديده ها است در حالی که این گونه نيست و براي پديده هايي مانند كسوف و خسوف نماز آيات واجب شده است، در عين حال كه مردم به طور معمول از آن ها وحشت و ترسي ندارند يا حتي نماز هنگام زلزله مانند بادهاي سياه، مقيد به ترس نيست.بنابراين، حكمت نماز آيات هر چند در برخي موارد شايد ترس مردم باشد كه به واسطه نماز آيات به آرامش و امنيت خاطر برسند :«الا بذكر الله تطمئن القلوب» (1). اما این دستور حكمت هاي ديگري نيز می تواند داشته باشد.
1⃣ یاد خداوند متعال
از مجموعه رواياتي كه درباره نماز آيات آمده ، برداشت مي شود كه بروز اين پديده ها كه معمولا غير عادي و خارج از روند زندگي، انسان ها است، موقعيتي مناسب براي رو آوردن به خداوند و به ياد آوردن علت واقعي همه چيزها است. در اين لحظه ها شايسته و لازم است كه ايمان قلبي خود را در قالب عمل ريخته و با خواندن يكي از بهترين ذكرهاي خداي متعال؛ يعني نماز و نهادن پيشاني به آستان قدس پروردگار جهان، عقيده و اعتراف باطني خود را ابراز نماييم.
2⃣ نشانه خدا
پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند:
«خورشيد و ماه به خاطر مرگ يا زندگي كسي كسوف و خسوف نمي شوند. اين دو از نشانه هاي خداوند متعال مي باشند. هنگامي كه خسوف و كسوف را مشاهده كرديد، براي نماز خواندن به مساجد برويد» (2).
3⃣ زیادی گناهان و توبه و بازگشت
و نيز در بعضي از روايات اسلامي اشاره شده كه علت واجب بودن نماز آيات اين است كه گاهي خداوند به جهت پارهاي از گناهان كه از بندگان سر ميزند، آن ها را مستحق عذاب ميبيند، ولي باز از باب رحمت واسعه و لطفي كه به بندگان دارد ،براي اينكه به آن ها فرصت ديگري بدهد به وسيله آشكار كردن علايم كه به آن آيات ميگويند; يعني،گرفتن ماه و خورشيد يا بروز زلزله و رعد و برق و وزيدن بادهاي سرخ و سياه زنگ خطر مينوازد تا انسانها را هشداري دهد، بلكه به درگاه او روي آورند . از كردار خود توبه نمايند . با خواندن اين دو ركعت نماز و تضرع و زاري موجب رفع عذاب شوند.
4⃣ دور کردن بلای بزرگتر
از امام رضا(ع) روايت شده كه علت كسوف و خواندن نماز آيات اين است كه چون معلوم نيست اين آيه نشانه عذاب يا رحمت است ،رسول خدا(ص) به امتش دستور توجه به درگاه خدا داده تا شر عذاب را به وسيله آن از خودشان دور كنند همان گونه كه قوم حضرت يونس وقتي آثار و نشانههاي عذاب را ديدند ، با تضرع و زاري و بازگشت به درگاه خدا عذاب حتمي را از خود دفع كردند.(3)
5⃣ دور کردن مردم از خرافات
افزون بر آن، نماز آيات مانعي براي پناه بردن برخي مردم به امور خرافي است. اسلام، با واجب كردن نماز آيات، به هنگام اين پديده ها مردم را از توجه به اوهام و خرافات بازداشته ، افكار آنان را به نقطه اي كه سرچشمه تمام حوادث گيتي است ،متوجه ساخته است، همچنان كه حضرت ابراهيم از افول ماه و خورشيد، توحيد را نتيجه گرفت و فرمود: «اني وجهت وجهي للذي فطر السموات والارض حنيفا و ما ان من المشركين» (4).
6⃣ قدرت و مالکیت خداوند
شايد نام گذاري نماز آيات (نماز نشانه ها) به همين دليل باشد كه انسان با اين نماز اين پديده ها را نشانه اي از قدرت، عظمت و مالكيت خداوند براي همه چيز بداند.
#خورشید_گرفتگی
#نماز_آیات
منابع :👇👇
1.رعد(13)، آيه 28.
2. شيخ حر عاملي ، وسايل الشيعه، نشر موسسه آل البيت ، قم ، ج 7، ص 492.
3. همان ، ج 5، ص 142.
4. انعام(6) ، آيه 79.
کانال استاد رفیعی
@ostadrafieii313
🔴🌒 چگونه یک قطره اشک باعث بخشش گناهان میشود؟
🌕🌒 آقا امام محمّد باقر علیهالسّلام میفرمایند: کسی که چشمانش در مصیبت امام حسین علیه السلام اشک بریزد و لو اینکه به اندازه بال یک مگس باشد، خداوند مهربان گناهان او را میآمرزد و لو اینکه به اندازه کف دریا باشند، و او را در بهشت جای میهد.
⭕️ حال سوال پیش میآید چرا یک قطره اشک بر سیدالشهدا علیه السلام همه گناهان را محو میکند؟
اینکه حضرت آقا امام باقر علیهالسلام فرمودهاند : اگر کسی به اندازه پر مگسی بر عزای جدم حضرت سیدالشهدا ع اشک بریزد تمام گناهانش بخشیده میشود ، منظور حضرت ازین حدیث چیست؟
آیا عفو گناهان حق الناس نیز، این محبت الهی را شامل میشوند یا نه؟
این حدیث به جز کفر و شرک تمامی گناهان را شامل میشود اما اگر شیعهای در گناه کردن اسراف کند به طوری که فقط یک اسم از شیعه بودن را یدک بکشد؛ خداوند توفیق شیعه بودن و شیعه مردن را از او میگیرد و او در این دنیا ولایت امیرالمومنین علیهالسلام را انکار کرده و کافر میشود.
و یا اینکه در امر امامت، کسان دیگری را شریک امامت و ولایت امام زمان «عج» میکند. مانند طرفداران دجال بصره و پیروان دیگر امامان ساختگی و... که اینها اگر در عزای امام حسین علیهالسلام خون هم گریه کنند بازهم به اندازه بال مگسی از بار گناهانشان کاسته نخواهد شد و ایمانشان نیز به اندازه بال مگس ارزش ندارد.
پس شرط شامل شدن این حدیث کسب معرفت از مقام امامت میباشد!
(کلام ائمه هدی علیهمالسلام را بفهمید و سپس اظهار نظر کنید)
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313
✅ دلیل شهرت نماز «وَ واعَدنا» چیست؟
✍️ پاسخ: همانگونه که ماه ذیالحجّه در میان مردم به ماه حاجیان شهرت یافته است، نماز دهه اول ذیالحجّه نیز به سبب آغاز آیه ۱۴۲ سوره اعراف با کلمه «وَ واعَدنا» که به نزول الواح مقدسه به حضرت موسی (ع) میپردازد، به نماز «وَ واعَدنا» شهرت یافته است.
🔻 طریقه خواندن نماز «وَ واعَدنا»
👈 مابین نماز مغرب و عشاء دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از حمد، سوره توحید و سپس آیه ۱۴۲ از سوره شریفه الأعراف را میخواند: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین».
🔹 بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر (ع)، کسی که این نماز را به جای آورد در ثواب اعمال حاجیان شریک میشود.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🆔 @balagh_ir
﷽ #احکام_شرعی #احکام_غیبت
❓#پرسش
حق الناس هایی مثل غیبت و تهمت که به گردنمون هست ولی به هیچ عنوان به شخص دسترسی نداریم یا موقعیت حلالیت گرفتن نداریم تکلیفشون چی هست؟ آیت الله مکارم شیرازی
📝#پاسخ
رضایت گرفتن در مورد غیبت لازم است و اگر به صورت کلی از او حلالیت بگیرید به طوری که شامل موارد غیبت هم بشود و نیز اگر آن شخص مورد را هم بداند رضایت می دهد، کافی است. اما اگر دسترسی ندارید یا گفتن و حلالیت گرفتن مفسده دارد نیازی به آن نیست و توبه و استغفار کافی است.
@tafakornab
@shamimrezvan
@zendegiasheghaneh
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹 فلسفهٔ نماز
🔸 دربارهٔ علت واجب شدن نماز این طور می گفت: «تا بنده به خدایی خدا توجه و اقرار کند و مبارزه با شرک و ایستادن در برابر خدا در نهایت فروتنی و اعتراف به گناهان و تقاضای بخشش گناهان گذشته و گذاشتن پیشانی بر زمین، همه روزه انجام شود. همچنین انسان همیشه هوشیار باشد، غبار فراموش کاری بر دلش ننشیند، مست و مغرور نشود، افتاده و خاکی باشد و علاقه مند به نعمتهای دینی و دنیوی و طالب افزایش آن شود. همین توجه به خدا و ایستادن در برابر او، انسان را از گناهان باز می دارد و جلوی انواع فساد را می گیرد. (1)
📚 ۱ . تفسیر نمونه، ج ۱۶، ص ۲۹۴.
📗کتاب «بر مدار آفتاب» درباره سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) - محمدحسین پورامینی
♨️ چرا استعمار به دنبال فاسد کردن اخلاق مردم است؟
🔸 تا وقتی که مردم جاهل بودند، برنامه فاسد کردن انسانها از نظر اخلاق چندان برای استعمار مطرح نبود، نیازی به آن نبود. ولی از روزی که دیدند آگاهی تدریجا دارد پیدا میشود، نمیشود جلو آگاهی را گرفت و مردم را برای همیشه در بیخبری گذاشت، گفتند حالا وقت این است که آن بال دیگر را از مردم بگیریم و آن، بال اخلاق، بال پاکی و طهارت است.
🔹 اینجا بود که به مسئله اشاعه انواع فساد اخلاقها به عنوان یک مخدّر و یک امر تخدیر کننده پرداختند. ولی این مسئله را به این نام نمیگفتند، همان را هم به نام تمدن، پیشرفت و آزادی میگفتند. به نام تمدن و پیشرفت و آزادی و از راه فساد اخلاق، بیحسی ایجاد میکردند.
🔸 انسان اگر عالم و آگاه هم بشود، وقتی که خُلق و روحیهاش فاسد شد، نه تنها آن آگاهی به سود خود و جامعهاش نیست، بلکه همان آگاهی بیشتر به زیان جامعهاش تمام میگردد، میشود: «چون دزدی با چراغ آید گزیدهتر برد کالا». تا روزی که دزد نبود چراغ نداشت، از روزی که چراغ پیدا کرد دزدش کردند که از آن چراغ به نفع دزدی استفاده کند. این برنامهای بود که اشخاص آگاه متوجه آن بودند.
📚 استاد مطهری، آیندۀ انقلاب اسلامی ایران، ص۲۱۴
🌎 کانال بیان ناب
╭┅─────────┅╮
🌺 @BayaneNab
╰┅─────────┅╯
♨️ درک نادرست از معنای ذکر و یاد خدا
🔸سالها پیش شخصی که سابقه طلبگی داشته و میآید تهران در باند کسرویها قرار میگیرد، کتابی در رد شیعه نوشته بود که به آن جواب نوشتند. از جمله ذکر خدا را تحقیر کرده و گفته بود آیا اینکه یک پاسبان در دل شب خانههای مردم را پاسبانی کند بهتر است و خدا راضیتر است یا بنشیند یک جا و هی لبهایش را تکان بدهد بگوید من ذکر میگویم؟
🔹مرد عالمی جواب خوبی داد، گفت: شقّ سومی دارد و آن اینکه پاسبان در همان حالی که تفنگش را روی دوشش گرفته و در خیابانها قدم میزند و پاس میدهد ذکر خدا میگوید. اسلام که نمیگوید یا برو پاسبانی کن یا ذکر خدا بگو، یا برو خلبان باش یا ذکر خدا بگو، یا برو کشتیبان باش یا ذکر خدا بگو.
⬅️ اسلام میگوید هر کاری که میکنی ذکر خدا بگو، آنوقت کارت را بهتر انجام میدهی و روحیهات قویتر میشود. مثل اینکه قرآن گفته ذکر خدا فقط به این است که انسان در چلّه بنشیند، درها را به روی خود ببندد، تسبیح هزاردانه هم دستش باشد و ذکر بگوید!
🔹قرآن به مجاهدین میگوید: «یا ایّهَا الَّذینَ امَنوا اذا لَقیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتوا وَ اذْکرُوا اللَّهَ کثیراً لَعَلَّکمْ تُفْلِحونَ» ای اهل ایمان! آنگاه که با دشمن روبهرو میشوید و مرگ دندانهای خود را به شما نشان میدهد پابرجا باشید و یاد خدا بکنید.
📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۳، ص۹۲
🌎 کانال بیان ناب
╭┅─────────┅╮
🌺 @BayaneNab
╰┅─────────┅╯
🔴🌒 چگونه یک قطره اشک باعث بخشش گناهان میشود؟
🌕🌒 آقا امام محمّد باقر علیهالسّلام میفرمایند: کسی که چشمانش در مصیبت امام حسین علیه السلام اشک بریزد و لو اینکه به اندازه بال یک مگس باشد، خداوند مهربان گناهان او را میآمرزد و لو اینکه به اندازه کف دریا باشند، و او را در بهشت جای میهد.
⭕️ حال سوال پیش میآید چرا یک قطره اشک بر سیدالشهدا علیه السلام همه گناهان را محو میکند؟
اینکه حضرت آقا امام باقر علیهالسلام فرمودهاند : اگر کسی به اندازه پر مگسی بر عزای جدم حضرت سیدالشهدا ع اشک بریزد تمام گناهانش بخشیده میشود ، منظور حضرت ازین حدیث چیست؟
آیا عفو گناهان حق الناس نیز، این محبت الهی را شامل میشوند یا نه؟
این حدیث به جز کفر و شرک تمامی گناهان را شامل میشود اما اگر شیعهای در گناه کردن اسراف کند به طوری که فقط یک اسم از شیعه بودن را یدک بکشد؛ خداوند توفیق شیعه بودن و شیعه مردن را از او میگیرد و او در این دنیا ولایت امیرالمومنین علیهالسلام را انکار کرده و کافر میشود.
و یا اینکه در امر امامت، کسان دیگری را شریک امامت و ولایت امام زمان «عج» میکند. مانند طرفداران دجال بصره و پیروان دیگر امامان ساختگی و... که اینها اگر در عزای امام حسین علیهالسلام خون هم گریه کنند بازهم به اندازه بال مگسی از بار گناهانشان کاسته نخواهد شد و ایمانشان نیز به اندازه بال مگس ارزش ندارد.
پس شرط شامل شدن این حدیث کسب معرفت از مقام امامت میباشد!
(کلام ائمه هدی علیهمالسلام را بفهمید و سپس اظهار نظر کنید)
کانال سخنرانی دلنشین
@sokhanrani313