eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
19 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ نظریه تحدی و علت گونه‌گونی آیات تحدی 👈 سؤال: مراد از تحدی چیست و قرآن چگونه تحدی کرده است؟ 👈 پاسخ: تحدی به معنای هماورد خواستن و به مبارزه طلبیدن است و در اصطلاح قرآنی، مبارزه طلبی خدای متعال از همگان است تا اگر در حقانیت قرآن و رسالت پیامبر اکرم(ص) تردید دارند، مانند قرآن یا قسمتی از آن را بیاورند. آیات ذیل بیان کننده تحدی قرآن است: قصص، 49: (قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِّنْ عِندِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ) اسراء، 88: (قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيرًا) یونس، 38: (أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ) هود، 13: (أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ) طور، 34: (أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ × فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ[1] مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِينَ) بقره، 23: (وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ) چینش آیات یاد شده بر اساس فهرست روایات ترتیب نزول است (البته با صرف نظر از ضعف شدید سندی و محتوایی آن‌ها)؛ در نتیجه، نمی­توان بر اساس ترتیب نزول – اگر آن را بپذیریم – گونه‌گونی مقدار مورد مطالبه در آیات تحدی را توجیه کنیم. 👈 در خصوص توجیه این گونه‌گونی، نظریات گوناگونی وجود دارد و به باور نگارنده محتمل‌ترین و صحیح‌ترین دیدگاه آن است که این گونه‌گونی به نظریه تحدی مربوط است. برای این‌که مطلب روشن شود، ابتدا نظریه تحدی و سپس توجیه گونه‌گونی آیات تحدی به اختصار بیان می‌شود. گفتنی است تفصیل مطلب در مقاله «واکاوی ملاک تحدی در قرآن و نقد منطق تنزلی» (پژوهش‌های قرآنی, شماره 79، 1395) و با تفصیل بیشتر در کتاب «اعجاز و تحدی و نقد شبهات» (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) که هر دو نگاشته نگارنده است، آمده است. البته پیش از بیان مطلب لازم است یادآور شویم که از بررسی آیات یاد شده به دست می­آید تحدی به اعجاز بیانی و تأثیری قرآن اختصاص ندارد و ابعاد دیگر مانند محتوا و مفاهیم و نیز دیگر وجوه اعجاز را شامل می­شود؛ چنان که آیه 49 سوره قصص بر جنبه هدایت بخشی و مفاهیم متعالی قرآن صراحت دارد. البته غالباً تحدی در صدر اسلام با توجه به تخصص و درک و آگاهی مخاطبان قرآن، به اعجاز بیانی و تأثیری مربوط بوده است،[2] هرچند اعجاز غیبی و معارفی و تشریعی نیز تا حدی مورد نظر بوده است.[3] ◀️ 👈 نظریه تحدی: خدای متعال ابتدا به همه قرآن تحدی می‌کند، آن‌گاه تخفیف داده و تحدی را به یک سوره در لفظ و محتوا تنزل می‌دهد. تحدی به لفظ و محتوا یعنی مثلاً کسی نمی‌تواند محتوای یک سوره را در قالب دیگری ارائه کند بلکه باید محتوا نیز تازه باشد. این تنزل برای افرادی که در ادبیات و زبان عرب تخصص ویژه داشتند، به گونه دیگری نیز اتفاق افتاد (که به نظر ساده‌تر از یک سوره در لفظ و محتواست)؛ به این صورت که تحدی از محتوا برداشته و تنها بر قالب و لفظ تمرکز شد ولی به شرط این که محتوای ده سوره در قالب‌های جدیدی عرضه شود؛ مثلاً محتوای سوره فیل و کوثر و ... در قالب‌های جدیدی عرضه شود. در این تحدی ارائه محتوای یک سوره در قالب جدید کافی نیست (هرچند همان هم از دست هیچ کس تا کنون بر نیامده است). پس از این دو نوع تنزّل، باز تنزّل دیگری اتفاق افتاد و آن این بود که به جای یک سوره با عبارت «بحدیث مثله» قالب سوره نیز برداشته شده و به مجموعه‌ای از آیات که معنای کاملی را منعقد می‌کنند، بسنده شد و به این ترتیب کار بیش از پیش بر معارضان ساده گردید. ◀️ 👈 توجیه گونه‌گونی آیات تحدی: بر اساس نظریه یاد شده و با توجه به سیاق آیات تحدی، توجیه گونه‌گونی آیات تحدی به قرار ذیل است: 👈 کل قرآن: آیه 88 سوره اسراء در فضایی نازل شده که سخن از علم ‌الهی دارد. خدای متعال پس از این که بیان می‌کند جن و انس که مخاطبان قرآن هستند، جز اندکی از علم در اختیار ندارند، احتجاج در این آیه را مطرح فرموده است. در فضای حاکم بر این آیه، انکاری از مخاطبان گزارش نشده است، برخلاف آیات یونس و هود و طور. جالب این که آیه 88 زمینه و مقدمه آیه 89 است که در آن سخن از همه قرآن به میان آمده است؛ ازاین‌رو ملاک تحدی را همه قرآن در نظر گرفته است. 👈 یک سوره (در لفظ و محتوا): آیه 38 سوره یونس در فضایی قرار دارد که اولا، اتهام به افترا از سوی مخاطبان آن صورت گرفته و ثانیا، علم و آگاهی مخاطبان به چالش کشیده شده است؛ از این رو تنزل به یک سوره در لفظ و محتواست.👇
👈چرا حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) برای فدک مبارزه کرد؟ گاهی گفته می‌شود چرا حضرت فاطمه زهرا (س) دنبال پس گرفتن فدک رفت و چرا از مال دنیا چشم نپوشید؟ پاسخ کوتاه این است که اگر این‌کار را نمی‌کرد به دزدی از بیت المال متهم می‌شود. توضیح این‌که: در مجموع فواید فدک برای حضرت زهرا (س) و خانواده چند چیز بود که مهم‌ترین آن‌ها فراهم شدن پشتوانه خلافت و ولایت و امارت ظاهری حضرت علی ع. اگر عواید فراوان فدک در اختیار حضرت علی ع قرار می‌گرفت، بسان آنچه حضرت خدیجه در اختیار پیامبر اکرم ص قرار داد، در توسعه و رشد مذهب تأثیر فراوانی می‌گذاشت به ویژه که بسیاری از مردم تازه مسلمان و فقیر بودند. لیکن آنچه مهم است این‌ها فواید فدک بود و یا عامل غصب آن بود و آنچه در عمل حضرت زهرا س را مجبور کرد به جنگ غاصبان فدک برود، رهایی از اتهام دزدی از بیت المال بود. اگر حضرت زهرا س برای فدک مراجعه نمی کرد،‌ بدخواهان اهل بیتع مانند همین وهابی‌ها و داعشی‌ها می گفتند: پیامبر اکرم ص رحلت کرد و دخترش خواست بخش مهمی از اموام مردم را به ناحق تصاحب کند، ولی ابوبکر اموال بیت المال را به مردم بازگرداند؛ اما با محاجه حضرت زهرا س و اثبات حقانیت خود و اخذ نامه‌ای از ابوبکر مبنی بر بازگرداندن فدک به حضرت (هرچند عمر حضرت زهرا س را در مسیر بازگشت به خانه و یا در همان مسجد دید و سند را از او گرفت و در آن آب دهان انداخت و پاره کرد!!) درحقیقت صداقت خود را به ثبت رساند و اکنون که از آن جریان بیش از هزار و چهارصد سال گذشته، می بینیم که همگان به صداقت و حقانیت و مظلومیت حضرت زهرا- س اذعان و اقرار دارند و بزرگانی از اهل تسنن و حتی خود ابوبکر آرزو می کردند و می‌کنند که ای کاش حق زهرای مرضیه را به او داده بودند و این ظلم در حق او روا داشته نمی شد. بنابراین،‌ به باور نگارنده، حضرت زهرا س برای دفاع از حیثیت و صداقت خویش، ناگزیر از مبارزه و محاجه برای بازگرداندن فدک بود و گرنه مورد شتامت و اتهام دشمنان قرار می گرفت، بله فواید مهم دیگری هم در پی داشت مانند حمایت مالی از خلافت و ولایت همسر و نیز کمک به فقرا و مانند آن . @jotting
اثر نماز برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که؛ «اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز می ‏دارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف می‏ شوند؟» پاسخ: اولا، تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمی ‏شود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد می‏ شود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی می‌دهد، به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد می‏رسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را می‏خوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر می‏شود. «انّ الصَّلوه تَنهی عَن الفَحشاء و المُنکَر»١ ثانیا، نمازگزاری که گاهی خلاف می‏کند، اگر اهل نماز نبود، خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات می‌شود؛ همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز می‏دارد.٢ ١. سوره عنکبوت، آیه ۴۵ ٢. پرسش‌های مهم پاسخهای کوتاه @akhlaghz
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa
1_1897766266.pdf
4.58M
📚فایل کتاب "یک وَن شُبهه" 🤩خواندن این کتاب برای تمام مجاهدان ضروری است🥇 ✍️ پاسخ به شبهات معترضان🗣 درباره‌ی زن، آزادی، حکومت اسلامی و کارآمدی نظام @daheshti
🌾پرسمان ولایی مناسبت: «سالروز رحلت حضرت ابوطالب (علیه السلام )» موضوع: «» ❓پرسش: نواصب به چه کسانی می‌گویند و حکم شرعی آنها چیست؟ ✅ ناصِبی کسی است که با امام علی(ع) یا یکی از اهل بیت(ع) دشمنی بورزد و دشمنی خود با آنان را آشکار کند! همچنین انکار فضایل اهل بیت، لعن و سب ائمه و نیز دشمنی با شیعیان از مصادیق ناصبی‌گری دانسته شده است! ✅ از نظر فقیهان شیعه، «نواصب» نجس و در حکم کفار هستند؛ از این‌رو خوردن حیوانی که توسط آنان ذبح شده، پرداخت صدقه به آن‌ها و ازدواج با آنان جایز نیست و از مسلمانان ارث نمی‌برند! ⬅️ بدیهی است از آنجا که همه‌ی عزیزان اهل سنت، مُحِب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، ناصبی محسوب نمی‌شوند. 📚 من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۴۰۸؛ جواهر الکلام، ج۶، ص۶۴. ✅
مناسبت: سالروز حکم تاریخی امام خمینی (ره) در رابطه با ارتداد نویسنده کتاب موضوع: «» ❓ کیست؟‏ ✅ اگر مسلمانی انکار خدا یا رسول خدا و یا یکی از ضروریات دین را‏‎ ‎‏بنماید، محکوم به ارتداد است؛ ❓طهارت مرتدین چه صورت دارد؟‏ ‏‏✅ مرتد نجس است؛ ❓اگر شخص مسلمانی از دین خود برگشته و عضویت فرقه ضاله صهیونیستی‏‎ ‎‏بهاییت و یا هر مرامی که بنای آن بر نفی ادیان الهی است را قبول کرده؛ آیا دوباره می‌تواند توبه کند و مسلمان شود و بعد از توبه، آیا باز هم حکم مرتد دربار‏‏ۀ‏‏ او جاری است؟‏ ‏‎ ✅ مرتد فطری (کسی که پدر یا مادرش یا هر دو، مسلمان باشند) گرچه توبه‌اش قبول می‌شود، ولی احکامی که بر‏‎ ‎‏ارتداد وی مترتّب شده، از قبیل: باطل شدن ازدواج با همسرش، و انتقال اموال وی به ‎‏ورثه، و کیفر ارتداد، با توبه ساقط نمی‌شود؛ ‏ 📚 استفتائات امام خمینی (س)، ج١٠، ص٨٣.
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa
💠14ذوق و سلیقه بین مردم هست شما چگونه اید؟ 💠اول قرآنی با انواع و اقسام مطالب قرآنی صفا می کنند؟ 💠دوم حدیثی از انواع و اقسام مطالب حدیثی لذت می برند؟ 💠سوم سخن بزرگان به انواع و اقسام مطالب از زبان عشق می ورزند؟ 💠چهارم شعر و ضرب المثل و انواع تمثیل که برای آنان لذت بخش است؟ 💠پنجم داستان طنز لطیفه ها را خوب می خوانند و گوش می گنند؟ 💠خصوصا اگر بصورت راحة الحلقوم یعنی موضوعی و دسترسش آسان باشد؟ ✅ « موضوع اسلامی با تمام این ویژگی ها همراه با ها ها و اینجاست👇👇👇 https://eitaa.com/manabe_eslami/159