eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
21 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❓آیا به و اعمال مستحبی ما، نیازمند است؟ 🔰در مواضع بسیاری از منابع روایی، به اعمالی که شیفتگان برای مقتدای خود انجام داده‌اند، برمی‌خوریم که از طرف امامان تأیید شده‌اند و آن اعمال را دارای ارزش معنوی دانسته‌اند؛ از جمله👇: 🍃در روایتی آمده است که شخصی به امام کاظم علیه‌السلام عرض کرد: روز عید فطر که فرا می‌رسد شروع می‌کنم به یک ختم قرآن برای رسول الله و یک ختم قرآن برای حضرت فاطمه و یک ختم قرآن برای امامان‌ علیهم‌السلام و یک ختم برای شخص شما، آیا این کار ثوابی برایم دارد؟ حضرت در جواب فرمودند: ثوابش آن است که در روز قیامت با آنان خواهی بود. آن شخص می‌گوید: گفتم الله اکبر، چنین ثوابی برای من است؟ حضرت سه مرتبه فرمود: بلی، بلی، بلی.[۱] 💢اگرچه پیامبر و سایر امامان نیازمند اعمال ما نیستند، ولی خداوند دارای فضلی عظیم است و هیچ عملی را بدون اثر نمی‌گذارد، به‌ویژه اگر برای اولیای او باشد. 👌همچنین باید گفت در روابط عاطفی هدیه از بهترین راه‌ها برای ابراز محبت است که محبت طرف مقابل را به دنبال دارد. شخصیت‌ها هرچه بزرگ‌تر و ستودنی‌تر باشند از هدیه، چه مادی و چه معنوی، خشنود می‌شوند؛ امام زمان نیز که قطب عالم امکان است، از اهدای یک سوره قرآن و یا صدقه از طرف آن حضرت، دل‌شاد می‌شود و در پی جبران و پاسخ به محبت‌کننده برمی‌آید و هدیه‌کننده را به محبّت دوباره افتخار می‌دهد. 🔹ازسویی طبق روایات و احادیث، حضرت ولی عصر دارای زندگی طبیعی و معمولی هستند، آن حضرت هم مانند سایر مردم در معرض امراض طبیعی و آفات و گرفتاری‌های جسمی و اندوه‌های روحی می‌باشند؛ ✅بنابراین صدقه، دعا، نماز و هدایای معنوی دیگر که به فرموده امامان، دورکننده بلاها هستند، آن حضرت را از بلایا دور می‌دارد و در سلامت جسم و جان آن عزیز اثر خواهد داشت. 📌مهم‌تر اینکه میان هدیه‌دهنده و هدیه‌گیرنده ارتباط عاطفی و مهر برقرار شده و استمرار آن، به تقویت ارتباط عاطفی و معنوی با آن حضرت می‌انجامد. 📚پی‌نوشت‌ها [1]. بحارالانوار، ج۹۸، ص۵. کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
😔واقعا وحشتناکه ⁉️پیامبر‌ص در‌جواب به این سوال که کدام ملک پیش از نکیر و منکر وارد قبر مرده می شود؟ 🍃فرمود:اولین ملک که وارد قبر میت می شود، سیمایش مانند خورشید می درخشد، اسم او رومان است، هنگامی که وارد قبر شد،به میت می گوید: 🍃بنویس هر کار خوب و بدی را که انجام داده ای ‼️انگشتت قلم و آب دهانت جوهر تو، کفنت کاغذ تو، زود باش بنویس... 🔸مرده قطعه ای از کفنش را بر می دارد، آنچه از کارهای نیک انجام داده می نویسد و از نوشتن کارهای زشت حیا می کند... 🔥سپس فرشته میگوید ای خطا کار آیا آنگاه که این اعمال زشت را در دنیا انجام می دادی از پروردگارت خجالت نمی کشیدی؟ اینک از نوشتنش خجالت می کشی؟ تو دروغ می گویی، زود باش بنویس. 🔥آنگاه، همه آنچه را که در دنیا از کارهای نیک و بد انجام داده می نویسد و سپس ملک دستور می دهد: بپیچ و مهر بزن. 🔥با ناخنت مهر کن و بر گردنت حلقه وار بیانداز و تا روز قیامت همراه تو خواهد بود. 🔥چنانچه خداوند‌‌در قرآن می فرماید: ما اعمال نیک و بد هر انسانی را طوق گردن او ساختیم...(اسرا۱۳) 🔸پس از آن نکیر و منکر داخل قبر می شوند.. 📚بحارالانوار، ج ۵۹، ص ۲۳۴. کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🔴🌒 چگونه یک قطره اشک باعث بخشش گناهان میشود؟ 🌕🌒 آقا امام محمّد باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: کسی که چشمانش در مصیبت امام حسین علیه السلام اشک بریزد و لو اینکه به اندازه بال یک مگس باشد، خداوند مهربان گناهان او را می‌آمرزد و لو اینکه به اندازه کف دریا باشند، و او را در بهشت جای می‌هد. ⭕️ حال سوال پیش می‌آید چرا یک قطره اشک بر سیدالشهدا علیه السلام همه گناهان را محو میکند؟ اینکه حضرت آقا امام باقر علیه‌السلام فرموده‌اند : اگر کسی به اندازه پر مگسی بر عزای جدم حضرت سیدالشهدا ع اشک بریزد تمام گناهانش بخشیده می‌شود ، منظور حضرت ازین حدیث چیست؟ آیا عفو گناهان حق الناس نیز، این محبت الهی را شامل میشوند یا نه؟ این حدیث به جز کفر و شرک تمامی گناهان را شامل میشود اما اگر شیعه‌ای در گناه کردن اسراف کند به طوری که فقط یک اسم از شیعه بودن را یدک بکشد؛ خداوند توفیق شیعه بودن و شیعه مردن را از او میگیرد و او در این دنیا ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام را انکار کرده و کافر میشود. و یا اینکه در امر امامت، کسان دیگری را شریک امامت و ولایت امام زمان «عج» میکند. مانند طرفداران دجال بصره و پیروان دیگر امامان ساختگی و... که اینها اگر در عزای امام حسین علیه‌السلام خون هم گریه کنند بازهم به اندازه بال مگسی از بار گناهانشان کاسته نخواهد شد و ایمانشان نیز به اندازه بال مگس ارزش ندارد. پس شرط شامل شدن این حدیث کسب معرفت از مقام امامت می‌باشد! (کلام ائمه هدی علیهم‌السلام را بفهمید و سپس اظهار نظر کنید) کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
چرا در عبادتهايمان سستي به خرج مي دهيم؟ ✍️عامل دوم بحث جهل و عدم اطلاع است . خيلي چيزها را اگر ما بدانيم ، به دنبال آن مي رويم . اگر انسان بداند در اين نماز چقدر ثواب است ، بداند يک سوم فشار قبر براي غيبت است ، بداند ذکر لااله الااله اين قدر ثواب دارد و ترک نماز چقدر محروميت دارد و ضربه مي خورد ، اين کار ها را نمي کند . ميگويند : پادشاهي در يک شب تاريک ، لشکريانش را از بيابان عبور مي داد ، به يک جاي رسيدند که زير پايشان شن مانند بود . پادشاه گفت : اين ها را جمع کنيد . اين افراد سه دسته شدند . يک عده گفتند : چَشم و تمام کوزه هايي را که داشتند ، از اين مواد شن مانند جمع کردند . يک عده گفتند : مگر ما بيکار هستيم . خودمان در اين شب تاريک به زور راه مي رويم حالا اينها را هم جمع کنيم ؟ و چيزي بر نداشتند . عده اي هم گفتند : حالا يک مشت برمي داريم . اگر به درد خورد که هيچي و اگر به درد نخورد ، دور مي ريزيم . خيلي زياد نيست . صبح که به روشنايي رسيدند ديدند آنها دُر و طلا بوده است . همه غصه مي خوردند . آنها که برنداشته بود مي گفت : کاشکي برمي داشتيم و آنها که کمتر برداشته بود هم مي گفت : کاشکي بيشتر بر مي داشتم . و کسي که برنداشته بود ميگفت : من که بدبخت هستم . قيامت هم همينطوري است . قرآن ميفرمايد : در قيامت باطن ها آشکار مي شود و پرده ها کنار مي رود و حسرت ها مي آيد . من نگاه مي کنم ، مي بينم يک نافله شب اين قدر نورانيت درقبر مي گذاشته ، يک لااله الا الله اين قدر باعث سهولت عبور از صراط مي شده ، حسرت مي خورم که چرا اين کارها را کم کردم . علم به ارزش ها ، مهم است . يک بچه ارزش سند خانه را نمي داند ولي کسي که يک زنداني دارد ارزش آن را خوب مي داند زيرا مشکلش با آن حل مي شود . ارزش ها را مطالعه کنيد و آگاهي بدست بياوريد . آگاهي به عظمت خالق ، بداند خالق چقدر بزرگ است و او ضعيف است . آگاهي به طولاني بودن مسير ، بداند که عقبه هاي قيامت چقدر سخت است . به اين آگاهي ها توجه کنيد . اين آگاهي ها به ما مسئوليت هم مي دهد . من اگر بدانم تک تک حرفهايي که مي زنم ، بصورت املا نوشته ميشود ، ديگر حرفهاي زشت نمي زنم . پس خدا حرفهاي ما را مي نويسد . در املا حرفهاي زشت نمي زنيم . چون بعداً خودمان خجالت مي کشيم . خدا از همه زندگي من فيلم مي گيرد . اگر انسان بداند در موقع مرگ و احتضار يکبار سريع اين فيلم جلوي چشمش به نمايش در مي آيد ، حواسش را جمع ميکند . 〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗 کانال استاد رفیعی @ostadrafieii313
💢 چرا برخی نمازها جلوی گناه را نمی‌ گیرد؟ 🔸نماز برای سلب عادت [های قبیح] است؛ پس باید مواظب بود که خودش عادت نشود، وگرنه قدرت عادت شکنی اش را از دست می دهد. 🔸علت اینکه بسیاری از نمازها، آن خواص ذاتی خودشان را بروز و نشان نمی دهند، این است که در اجزا، نماز را طبق عاداتی که به او گفته اند، به جا می آورد. 🔸 نماز باید «ذکر» باشد تا بتواند اثر بگذارد. نماز به خاطر آوردن است؛ پس این جنبه اش باید محفوظ باشد و لذاست که رسول اکرم می فرمایند: «لا صَلاةَ الّا بِحضورِ القَلب» ؛ یعنی جنبه ذکری آن باید زنده باشد تا مؤثر واقع شود. 🔹 رسول اکرم نمی فرمایند اِلّا بِحضورِ الذهن ، بلکه می فرمایند «بِحضورِ القلب». پس اگر خود نماز در غفلت صورت بگیرد، دیگر هیچ. هرچه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک 🔹 [پس در نماز با حضور قلب ، ذکر و یادآوری خدا است و چنین نمازی می‌تواند جلوی عادت های زشت را بگیرد] 📚 آیت الله حائری شیرازی ، کتاب نماز ، صفحه ۱۸ ╭❀🕊❀╮ @telaavat
💢تفسیر به رأی چیست؟ 💫منْ فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْیِهِ فَلْیَتَبَوَّا مقْعَدَهُ مِنَ النّار، هرکس قرآن را به رأى خویش تفسیر کند، براى خود جایى در آتش دوزخ انتخاب کرده است. (جامع البیان، ج3، ص32) ✍️در التوحید شیخ صدوق از امام رضا علیه السَّلام آمده است که حق تعالی فرمود: هرکس آیات مرا تفسیر به رأی کند به من ایمان نیاورده است. 🚫تفسیر به رأی آن است که کسی کاری خلاف قرآن کند و آیه‌ای را در توجیه خطای خود به نفع خود تفسیر نماید؛ که غالبا حاکمان ستمگر و رجال سیاسی که در طول تاریخ به نام اسلام حکومت و مردم را اغفال کرده‌اند، قرآن و آیات آن را در راستای منافع‌شان به نفع خود تفسیر نموده‌اند. به عنوان نمونه عبیدالله ملعون بعد از شهادت امام حسین علیه السَّلام بالای منبر رفت و این آیه را خواند: ✨📖✨ و ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا (30 - شوری) ⚡️و آنچه مصيبت كه به شما می‌رسد به خاطر اعمالی است كه به دست خود كرده‌ايد، و خدا از بسياری از گناهان درمی‌گذرد. 🌘یعنی علت بریده شدن سر حسین بن علی علیه السَّلام به علت گناهی بود که به دست خود او صورت گرفته بود و آن گناه، بیعت نکردن او با خلیفه مسلمین بود و او با تفسیر به رأی این آیه سعی داشت خطای بزرگ خود و به شهادت رساندن امام معصوم (ع) را زیر تفسیر این آیه، تفسیر به رأی و به نفع خود مصادره نماید و خطای خود را با قرآن و کلام وحی توجیه کرده باشد، و حکومت خود را طبق قرآن حکومت اسلام معرفی کند و دیگران را دشمنان خدا و کفار، که باید به دست ابن زیاد نابود شوند. عبیدالله باید نخست بر اساس اسلام بودن، حکومت خود را اثبات می‌کرد سپس ادعا می‌توانست بکند که دشمنان او دشمنان خدا هستند. ⚔️داعش آیات جهاد در قرآن را تفسیر به رأی کردند و عده ای مظلوم و مسلمان را دشمن خدا خوانده و جهاد و کشتن آنان را امری الهی و حکم قرآن معرفی می‌نمایند. 🔰تفسیر به رأی در آیات قرآن، در افراد عادی دیگر هم دیده می‌شود. مثال، کسی که با حق‌خوری کس دیگری را زمین‌گیر کرده است از این آیه استفاده می‌کند. (إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا) یعنی من اهل ایمان هستم و خدا او را به خاطر نیت بدش در مورد من زمین‌گیر ساخت. 🆔 @telaavat
🌼راهکارهایی برای غافل نشدن از نماز اول وقت 💠 دائم الوضو بودن خیلی وقت‌ها یکی از عوامل پنهان تأخیر در نماز نداشتن وضو هست، مخصوصاً برای وقت‌هایی که خونه نیستیم. 💠الگوگیری از خانواده اگه می‌خوایم بچه‌هامون اهل نماز اول وقت باشند،باید اول سجاده خودمون رو پهن کنیم وبرنامه‌هایی مثل خرید، مطالعه،بازی،مهمونی وغذا رو باوقت اذان هماهنگ کنیم. 💠بلند اذان گفتن و نماز جماعت خوندن در خونه این روش هم ما رو و هم باقی اهل خونه رو تشویق به نمازاول وقت می‌کنه.اذان گفتن رو هم می‌شه بعنوان یک مسئولیت بین افراد خانواده تقسیم کرد. 💠رفیقِ نماز اول وقت‌خوان رفیق خوب حال آدم روخوب می‌کنه و عادت‌های خوب یادمون میده.می‌شه با جمعی ازدوستان قرار بذاریم و وقت نماز همدیگر روخبر کنیم. 💠خوندن کتاب درباره اهمیت نماز اول وقت کتاب«چگونه یک نماز خوب بخوانیم»از آقای پناهیان،به خیلی از دوستان کمک کرده تا با نمازاول وقت رفیق باشند. 💠دنبال کردن سخن بزرگان آیت‌الله بهجت درباره نماز اول وقت می‌گفتن«نماز مثل لیموشیرینه. اگه از اول وقتش بگذره، تلخ می‌شه» همین یک تلنگر هست که شیرینی عبادت‌ رو با تلخی نماز دیروقت عوض نکنیم. ✅ @telaavat
📿 اینکه می فرماید نماز برای ذکر خداست، «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏» یعنی چه؟ 📿 🍃 نماز در اسلام به معنی «ذکر» است. «ذکر» یعنی التفات و توجه داشتن به واقعیت عینی (خدا) که در نتیجه علت های مختلف از قبیل مشاغل، روابط، تعلقات و... ، نادیده گرفته می شود. 💠 «ذکر» یعنی به خاطر آوردن چیزی که در بررسی مورد قبول است و در حالت عادی از آن غفلت گردیده. 🍃 انسان گاهی می نشیند و بررسی می کند که مثلاً این عالم مدبّری دارد [که همه کاره عالم است و تمام زندگی انسان در تحت مدیریت اوست] 💠 ولیکن عادت و روزمرگی، شیوه زندگی، فرهنگ محیط، نوع روابط او و...، این ها همگی باعث می شود که در عمل خلاف بررسی اش را انجام دهد. 🍃 در چنین مواردی، ذکر موجب یادآوری و به خاطرآوردن فرد می شود؛ 💠 مانند کسی که می داند سیگار برای بدنش مضر است، در هنگام استعمال سیگار نوشته روی پاکت را نیز می خواند که «استعمال سیگار برای بدن مضر است؛ اما در عمل سیگار می کشد. 🍃 این نوشته روی پاکت سیگار «ذکر» است. [به او یادآوری می کند آنچه را که می‌داند] 📖 آیت الله حائری شیرازی کتاب نماز صفحه 11 @telaavat 👆👆👆
🌼ديداراموات و مردگان از اين دنيا ✍️اسحاق بن عمار می گوید: « به حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) عرض کردم: آیا روح مومن به دیدار خانواده اش می آید؟* *فرمودند: بله. عرض کردم: هر چند وقت یک بار به ملاقات ایشان می آید؟ فرمودند : به اندازه فضیلت و قدر و منزلتی که هر کدام دارند.* *بعضی هر روز، بعضی هر دو روز یک بار و بعضی هر سه روز یک بار و هرکدام که منزلتشان کم است هر جمعه.* *عرض کردم: در چه ساعتی می آیند؟ فرمودند: هنگام ظهر و مانند آن.* *عرض کردم: در چه صورت و قیافه ای می آیند ؟ فرمودند: در شکل گنجشک یا کوچکتر از آن .* *خداوند متعال فرشته ای را هم با او می فرستد تا آنچه مایه خوشحالی اوست به او نشان می دهد و آنچه مایه ناراحتی اوست از او می پوشاند.* 📗 بحار ج 60 ص 257 🔹 @telaavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چه تفاوتی بین محافل قرآنی وجود دارد که برخی مانند آتشفشان، ظاهر و باطن یک جامعه را دگرگون می‌کند و آثار برخی جلسات قرآن در بیرون از جامعه دیده نمی‌شود. امیرالمومنین (ع) می‌گوید اگر قرآن باشد انقلاب در عقل‌ها ایجاد می‌کند. در قرآن آمده است قرآن برای شما شفاست؛ پس چرا این همه بیماری‌های روحی و اخلاقی در بین ما وجود دارد؟ برای این است که ما به خود قرآن مشغول نیستیم. 🔹 @telaavat
⁉️حال سؤال اینجاست، چرا حضرت زهرا (س) امام نشدند؟ 🔰در حدیث نبوی (ص) آمده است: بهترین مکان برای عبادت زنان کنج منزلشان است. 🔆اگر حضرت زهرا (س) امام می‌شدند، قطعاً باید برای تبلیغ دین به میان مردم می‌رفتند و نمی‌توانستند خود را از مردم برای پاسخ به سؤالات‌شان مخفی نگه دارند و این با عصمت حضرت به علت جنس‌شان که زن بودند مغایرت داشت؛ برای همین احادیث آن حضرت بسیار معدود است. ❓سؤال دیگر این‌که وقتی شنیدن صدای زن بر نامحرمان حرام است، چرا حضرت زهرا (س) در دفاع از حضرت علی (ع) در بین مردم خطابه کردند؟ ✨📖✨ لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ (148 - نساء) ⚡️خداوند دوست ندارد كسی با سخنان خود بدی‌ها را اظهار كند مگر آن كسی كه مورد ستم واقع شده باشد. 🌟حق تعالی طبق آیه فوق اذن داده است که اگر کسی در حق او ستم شد برای بیان ستم و دادخواهی سخن گوید؛ حتی صدای خود بالا برد و حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) در کربلا برای بیان ستم حاکمان ظالم، در دادخواهی و زنده نگه داشتن حق، به ایراد سخن، آن هم به لحن آتشین و مردانه پرداختند. ✨📖✨ والْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ (71 - توبه) ⚡️مردان و زنان با ايمان ولی (و يار و ياور) يكديگرند، امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند. ✔️طبق این آیه امر به معروف و نهی از منکر بر زنان هم واجب است و اشاره نشده است که زنان فقط زنان را امر به معروف و نهی از منکر نمایند و خطبه‌های آن دو بانوی بزرگوار، امر به معروف و نهی از منکر برای بیداری مردم در برابر ستم حاکمان بود و هرگز به منبر نرفتند، تا برای مردم درس قرآن یا علوم دینی یاد بدهند و تربیت شاگرد مرد بنمایند. 🔹از سوی دیگر این نهایت مظلومیت حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) را می‌رساند که از مسلمانان هیچ کس نبود از حقوق آن حضرت دفاع نماید تا آنکه این دو بزرگوار آن را بر خود تکلیف دیدند. 🔸علت بعدی آن‌که چون حضرت زهرا (س) به نوعی بعد از رحلت نبی مکرم اسلام (ص) کلامش، کلام نبی مکرم اسلام و عقیدۀ او محسوب می‌شد؛ جایگزینی برای خود نداشتند که به نمایندگی از آن حضرت کلامش را بگوید و علت بعدی آن که فدک حق آن حضرت بود و طرح شکایت از حقوق نزد حاکم شرعی بر زن و مرد یکسان است. ⁉️وقتی خداوند می‌فرماید: من پیامبر را از گزند مردم حفظ می‌کنم چرا حضرت علی (ع) از تیغ ابن ملجم حفظ نکرد؟ 📜در حدیثی از امام حسن (ع) آمده است: ما معصومین مانند شما انسان‌های عادی برای ساختن خانه و کار کردن برای آباد کردن دنیا و تولد فرزند، به دنیا نمی‌آییم. ما برای مأموریتی به دنیا می‌آییم و وقتی مأموریت ما در دنیا خاتمه یافت با شهادت‌مان خداوند فضلش را در حق ما تمام می‌کند و نزد خود فرا می‌خواند. 🌈حضرت علی (ع) هم برای کندن چاه و کاشتن نخل به این دنیا قدم ننهاده بودند و رسالتی داشتند؛ وقتی زمان رسالت‌شان تمام شد، با شمشیر ابن ملجم به دیدار خدا شتافتند. چنانچه در لیله المبیت، در جنگ خندق و هزاران معرکه که جان ایشان از سوی دشمنان مورد تهدید بود خداوند آن حضرت را از خطر و شرّ مردم عصمت بخشید و جان مبارک ایشان را محفوظ و مصون داشت و در شب 21 ماه رمضان که ابن ملجم ملعون آن حضرت را به شهادت رسانید در حقیقت پایان عمری بود که بر مأموریت آن حضرت حق‌تعالی نوشته بود و ایشان با پایان مأموریت‌شان در دنیا از دنیا رفتند، نه با تیغ ابن ملجم مرادی لعنة الله!!! 🆔 @telaavat
🏴چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با این‌که با او صلح کرده بود، به شهادت رساند؟ ✍️وجود مبارک امام مجتبی(ع) به چند دلیل مانعی بزرگ برای ولایت عهدی یزید به شمار می آمدند: 1⃣ آن حضرت شخصیت معنوی بالایی داشت و همه او و برادرش امام حسین(ع) را دو آقای جوانان بهشتی می شناختند و خدمات فراوان آن حضرت در مدینه از او شخصیت عظیمی در اجتماع ساخته بود و در عراق نیز به سبب شیعه بودن اکثریت مردم، حضرتشان جایگاه و پایگاه ویژه ای داشت. به این سبب، معاویه به راحتی نمی توانست ولایت عهدی یزیدی را مطرح کند که از معنویات بویی نبرده و جوانی خام و اهل شراب و قمار بود. 2⃣ امام حسن(ع) از کسانی بود که نه تهدید او را وادار به عقب نشینی می کرد و نه تطمیع وی را به سکوت و تسلیم وا می داشت. همچنین گزینه دور کردن از مرکز جامعه اسلامی به بهانه هایی؛ مانند امارت و قضاوت درباره امام حسن(ع) قابل اجرا و عمل نبود؛ چون آن حضرت، هیچ مسئولیتی از طرف معاویه نمی پذیرفت و معاویه نیز برای اجبار بر این مسئله قدرتی نداشت. 3⃣ قرارداد صلحی میان حضرت مجتبی(ع) و معاویه وجود داشت که بنابر یکی از بندهای آن، معاویه حق نداشت بعد از خودش کسی را به جانشینی انتخاب کند، بلکه زمامداری بعد از او به حضرتشان می رسید و این خود، مانع بزرگ سیاسی و اجتماعی به شمار می آمد. این بند از قرارداد در کتاب های تاریخی معتبر فراوانی وجود دارد: «علما بر این اتفاق دارند که حسن [بن علی] حکومت را به معاویه تا زمان حیاتش واگذارد کرد نه بیش از آن، تا این که خلافت بعد از او به خودش برگردد و قرارداد بین آن دو این گونه بسته شد». «هنگامی که علی به شهادت رسید، حسن بن علی در عراق و معاویه در شام به حکومت رسید ...امام مجتبی(ع) با لشکری از کوفه به قصد جنگ با معاویه حرکت کردند و معاویه نیز با لشکری از شام، رهسپار میدان جنگ شد. بعد از رویارویی دو لشکر و آن وقایع، کار به صلح کشید و صلح نامه ای در آن میان به امضا رسید که یکی از بندهای آن این بود: به این شرط که معاویه، خلافت را بعد از خود به حسن واگذارد». 💥با توجه به جهات فوق به سبب زنده بودن امام حسن مجتبی(ع)، معاویه هیچ توجیهی برای طرح ولایتعهدی فرزندش نداشت و از همین جا روشن می شود که حضرت مجتبی(ع) با این که به یقین می دانست معاویه به صلح نامه عمل نخواهد کرد، اما با دقت تمام، موادی را در آن قرارداد گنجاند که رسوایی معاویه را - که بسیار ظاهرفریبی می کرد - با دست خودش فراهم کند. 📚از بیانات استاد انصاریان ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ ✔️ @telaavat
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ⚛️چرا سوره را سوره امام حسین(ع) نامیده اند ؟ 🔷✨معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز ‌ای است که در آخرین آیات سوره آمده است. 💞امام صادق ( علیه السلام ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ». (۱) 🔷✨در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(علیه السلام) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیهم السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند ، منشا حیات و حرکت گردید. 🔷✨خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکی‌ها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»(۲) البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است. 💞حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( ع ) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛ مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(ع) و «» امامان از امام حسن مجتبی(ع) تا امام عسکری(ع)‌اند و امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(ع) می‌باشد و مراد از خداوند یکتا است».(۳) 📚دکتر حميد فغفور مغربی _____________ ۱. بحارالانوار، ج۲۴، ص ۹۳. ۲. پرتوی از قرآن،‌سید محمود طالقانی، ج۴، ص ۶۷، با تلخیص. ۳. البرهان فی تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانی،‌ج۴، ص ۴۶ ◾️ @telaavat
▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️▪️◾️ ◾️محَرَّمُ الحَرام، اولین ماه سال هجری قمری است. دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است. واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش در ماه محرم اتفاق افتاده و شیعیان هر ساله در این ماه سوگواری می‌کنند. امام رضا(ع) فرمود: «چون ماه محرم فرا می‌رسید، کسی پدرم را خندان نمی‌ديد و اندوه و حزن پيوسته بر او غالب می‌شد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصيبت و حزن و گريه او بود و می‌فرمود: امروز روزی است که حسين (عليه السّلام) شهيد شده است». 📚منتهی الآمال ، ج۱، ص۵۴۰ ◾️میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات می‌نویسد:«برای دوستداران خاندان پیامبر(ص) شایسته است که به ویژه در دهه اول این ماه در قلب و ظاهرشان آثار حزن و اندوه هویدا باشد و بعضی از لذت‌های حلال را به ویژه در نهم، دهم و یازدهم این ماه ترک کنند، به مانند کسی که داغدار عزیزانش است؛ و در دهه اول این ماه هر روز امامشان را با زیارت عاشورا یاد کنند.» ✨التماس دعای فرج✨ @telaavat
✦•• فواید دائم الوضو بودن ••✦ ❶☜ رزق و روزیت فراوان مےگردد از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: کسی که دوست دارد بر خیر و برکت منزلش بیفزاید هنگام غذا خوردن وضوء بگیرد... ❷☜ امام صادق (علیه السلام) فرمودند : كسى كه وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک كند، یك حسنه براى او نوشته مى شود و كسى كه وضو بگیرد و صبر كند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود... ❸☜ عمرت زیاد می شود رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: سعی کن طاهر و با وضو باشی که خداوند بر طول عمرت می افزاید.... ❹☜ خواب با وضو، عبادت است رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود.... ❺☜ مرگ با وضو، شهادت است رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود... ❻☜ در قیامت نورانی می شوی پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه‌ ی امّت‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی‌ دارند... @telaavat •┈••✾🍃🍂🍃✾••┈•
📌چرا انسان در آغاز زندگی عقل ندارد؟ ✨📖✨ سنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (53 - فصلت) ⚡️بزودى نشانه‌هاى خود را در اطراف عالم و در درون جان‌شان به آن‌ها نشان مى‌دهیم تا براى آنان آشکار گردد که او حق است. آیا کافى نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟ 🍂1) اگر انسان با عقل به دنیا می‌آمد، مانند کسی بود که به جزیره‌ای ناشناخته منتقل شده بود و زندگی‌کردن در آن جزیرۂ ناشناخته و هماهنگی در آنجا برای او خیلی سخت و مشکل بود. 🍃2) اگر انسان عقل داشت، زمان عوض‌کردن جای خود و شستن خود، شرم داشت و از رفتن بر آغوش والدین و حرکت در آغوش آن‌ها احساس ناتوانی و ناراحتی می‌کرد. 🍂3) اگر انسان عقل داشت و در کودکی نیازمند والدین خود نبود، پس در سنین پیری والدین را مراقبت نکرده و احساس بدهکاری و دِیْن به آن‌ها نمی‌کرد. 🍃4) اگر نوزاد عقل داشت، از نزد پدر و مادر خود می‌رفت، و می‌دانیم فرزندان کم کم و از سن کودکی به محرم‌شدن خواهر و برادران خود عادت می‌کنند. اگر انسان‌ها از کودکی از هم جدا می‌شدند، در بزرگسالی نمی‌توانستند محرم‌بودن خواهران خود را حس کنند، چنانچه دیده‌ایم برخی دختر و پسران که از کودکی با هم بزرگ می‌شوند در سن ازدواج به چشم خواهر و برادر همدیگر را نگاه کرده و حس ازدواج با هم را ندارند. 🍂5) اگر انسان در کودکی عقل داشت، والدین برخی رفتارهای او چون نظافت، غذا‌خوردن و... را تحمّل نکرده و تنبیه‌شان می‌کردند چون نداشتن عقل، این نقص‌ها را برای والدین توجیه و قابلِ قبول می‌کند. 📚برگرفته از کتاب توحید مفضّل، احادیث و فرمایشات امام صادق (علیه السَّلام) ✅ @telaavat
دشمن شناسی - بخش 13 اصل مشابهت تاریخی اقوام ممکن است کسی بپرسد که مورد خطاب قرآن تنها اقوام گذشته بودند که در عصر نزول قرآن تا پایان آن دوره زندگی می کرده اند نه نسل های آینده، در نتیجه قرآن برای همه عصرها و نسل ها سودمند و هدایت کننده نخواهد بود. برخی گمان می کنند که هیچ ارتباطی بین شگردهای دشمنان در گذشته با آن چه که امروز اتفاق می افتد وجود ندارد و شناسایی روش دشمنان اوایل اسلام که در قرآن بیان شده است سودی برای شناخت تاکتیک های کنونی دشمن ندارد چه این که فاصله گذشته و حال از هر جهت، از زمین تا آسمان است. ولی حقیقت آن است که این یک برداشت سطحی است، چون قرآن علاوه بر این که همه مسائل را بیان کرده، فراتاریخی هم می باشد و قاعده «جری» و «انطباق;» این که قرآن کتابی همگانی و همیشگی است و در غایب مانند حاضر جاری است و به آینده و گذشته مانند حال منطبق می باشد، مورد تایید و قبول همه می باشد و در واقع، این کتاب آسمانی، صفت و اصل مهم «مشابهت تاریخی اقوام» را به رسمیت می شناسد. آیات سوره های بقره: /۱۱۸ «و قال الذین لا یعلمون لولا یکلمنا الله او تاتینآ ءایه کذ لک قال الذین من قبلهم مثل…» مومنون/ ۴۴ و ۸۱، مومن/ ۵، سبا/ ۲۴ و قصص / ۵۸ بیانگر اصل «مشابهت تاریخی اقوام» می باشند. از مجموع این آیات در می یابیم راهکارهایی که در قرآن برای شناسایی و برخورد با دشمنان بیان شده در هر زمانی کاربرد و قابلیت اجرایی دارد و با استعانت از آیات قرآن می توانیم موضع گیری مناسب و عاقلانه ای در برابر دشمن داشته باشیم. @telaavat
🌸🌹🍃🌹🌸🍃🌸🍃 🌸🍃🌹🌸🍃🌹 🌸🌸🍃🌹🍃 🌹🍃🌸 ♥️ ⁉️ مگر امام زمان هم می شوند که بعضی می گویند ((برای سلامتی امام زمان صلوات))؟ 🔹 بله، امامان ما جسم دارند و مانند بقیه انسان ها، کار و تلاش می کنند، غذا می خورند، خسته می شوند و استراحت می کنند. کسی بالاتر از پیامبر اسلام نیست. ایشان بارها توسط دشمنان زخمی شدند. چه برسد به بیماری های کم و کوچک مثل سرماخوردگی و تب کردن. 🔸 از معرفت ماست که نمی خواهیم همین بیماری های کوچک، امام را اذیت کند؛ بلکه صدقه می دهیم که هرگونه بلا و بیماری از ایشان دور بماند. راه دیگر سلامتی ایشان، دعای «اللهم کن لولیک...» است که اهل بیت می خواندند و به ما آموختند. با اینکه امام زمان هنوز به دنیا نیامده بودند، اما امام رضا و امام صادق برای سلامتی ایشان دعا می کردند. 📝 عمل دیگر برای سلامتی امام زمان، فرستادن صلوات است. پس ((برای سلامتی امام زمان (عجل الله فرجه) صلوات)). 📚پرسش_و_پاسخ_مهدوی 👇👇👇 ✅ @telaavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓❓سوال: قبلا به انجام معاصی کبیره مبتلا بودم، البته پشیمان هستم. چگونه می توانم پاک و طاهر شوم و اثرات سوء گناهان گذشته را از خود دور کنم؟ 🔷آیت الله بهجت: ◀️التّائِب مِنَ الذّنب کَمَن لا ذَنبَ لَه 👈کسی که از گناهان توبه می کند، مانند کسی است که اصلا گناهی انجام نداده. البته باید توبه حقیقی را با تمام لوازمش عملی نمایید تا آثار گناهان کاملا رفع شود. ✳️ @bahjat_alabd
🔰اهميت و پاسخ 👈نقش و به تعبير جديد ،در جامعه امرى است مهم ،تا جائى كه خداوند متعال نه تنها به آن امر فرموده: بلكه در بسيارى از آيات فرآن مجيدش كه به قلب نازنين پيامبر (ص) نازل فرموده نمونه‏ها و حتى مواردى كه معمولا انسان‏ها از آن سؤال مى‏كنند را ذكر فرموده، همينطور معصومان عليهم السلام نه تنها امر به مطالب مورد نياز را داشتند،بلكه براى پاسخ گوئى به سؤالات مردم اهميت خاصى قائل بودند. چنانكه در جواب سائل كه پرسيد از سؤال زياد ملول نشديد (س)_ خلق را عظيم توصف فرمود . 👈بزرگان دين هم اسرار بر اين داشتند كه آنچه نمى‏دانيد را سؤال كنيد و خود آن‏ها در پاسخ دادن به سؤلات ارزنده ،به مردم سعى فراوانى داشتند به اميد استفاده از اين گونه پاسخ ها. 🌷و السلام مرتضوی https://eitaa.com/joinchat/2772172907Gf5c183bd52
🔰نمونه سؤال ها و مناظره ها 🎂خيلی عجيب است بعضی از ما ها حتی معنای کلماتی که در می خوانين نمی دانيم! 👈د ر زمان خليفه دوم، سفيرى از جانب قيصر روم به مدينه آمد، و اظهار داشت : من سخنى با خليفه مسلمانان دارم، او را پيش خليفه بردند. او به خليفه گفت : شما ما را به دعوت مى كنيد و حال آن كه خودتان در دين اسلام، داريد؟ ❤️خليفه گفت : چطور؟ 🌷سفير جواب داد : مگر شما هر روز در ، اين كلام را نمى گوئيد؟ اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ :خدايا! ما را به راه راست، هدايت فرما، ؟پس اگر خود را حق مى دانيد و راه حق را يافته ايد؟ اين طلب هدايت به راه راست چه معنى دارد؟ 🎂خليفه و اطرافيان متحير ماندند؛ ماجرا را به حضرت امير (ع) رساندند. 🌷حضرت فرمود : مراد از (اِهْدِنا) يعنى : همچنان كه بما توفيق عطا فرمودى، تا عبادت و بندگى تو را، در گذشته و حال بجا آورده ايم، همچنان ما را توفيق عنايت فرما، در بقيه عمر خود نيز عبادت ترا بكنيم ؛ و ما را در _ثابت و پايدار بدار! برگرفته از کتاب نكته هاى برگزيده، 205. والسلام مرتضوی
🔰نمونه ❇️روزی راهبی با جمعی از مسیحیان به مسجد النبی (صلی الله علیه و آله و سلم)آمدند در حالیکه طلا و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه داشتند. پس راهب رو کرد به جماعتی که در آنجا حضور داشتند ( أبوبکر نیز در بین جماعت بود ) و سوال کرد "خلیفه ی نبی و امین او چه کسی است؟" پس جمعیت حاضر ، ابوبکر را نشان دادند ، پس راهب رو به ابوبکر کرده و پرسید نامت چیست؟ ابوبکر گفت ، نامم "عتیق" است راهب پرسید نام دیگرت چیست؟ابوبکر گفت نام دیگرم "صدیق" است. راهب سوال کرد نام دیگری هم داری؟ ابو بکر گفت "نه هرگز" پس راهب گفت گمان کنم آنکه در پی او هستم شخص دیگریست. ابوبکر گفت دنبال چه هستی؟ راهب پاسخ داد من بهمراه جمعی از مسیحیان از روم آمدم و جواهر و اشیاء گرانبها بهمراه آوردیم و هدف ما این است که از خلیفه ی مسلمین چند سوال بپرسیم ، پس اگر توانست به سوالات ما پاسخ دهد تمام این هدایای ارزنده را به او میبخشیم تا بین مسلمانان قسمت کند و اگر نتوانست سوالات مارا پاسخ دهد اینجا را ترک کرده و به سرزمین خود باز میگردیم. ابوبکر گفت سوالاتت را بپرس ، راهب گفت باید ب من امان نامه بدهی تا آزادانه سوالاتم را مطرح کنم و ابوبکر گفت در امانی ، پس سوالاتت را بپرس. راهب سه سوالش را مطرح کرد: 1)ما هو الشئ الذی لیس لله؟ چه چیزاست که از آن خدا نیست؟ 2)ما هو شئ لیس عندالله؟ چه چیزاست که در نزد خدا نیست؟ 3)ما هو الشئ الذی لا یعلمه الله؟ آن چیست که خدا آن را نمیداند؟ پس ابوبکر پس از مکثی طولانی گفت باید از عمر کمک بخواهم ، پس بدنبال عمر فرستاد و راهب سوالاتش را مطرح کرد ، عمر که از پاسخ عاجز ماند پس بدنبال عثمان فرستاد و عثمان نیز از این سوالات جا خورد ، و جمعیت گفتند چه سوالیست که میپرسی؟خدا همه چیز دارد و همه چیز را میداند. راهب نا امید گشته قصد بازگشت به روم کرد ، ابوبکر گفت : ای دشمن خدا اگر عهد بر امان دادنت نبسته بودم زمین را به خونت رنگین می کردم . سلمان فارسی که شاهد ماجرا بود بسرعت خود را به امام علی (ع)رسانده و ماجرا را تعریف کرد و از امام خواست که به سرعت خودش را به آنجا برساند. پس امام علی ع بهمراه پسرانش امام حسن (ع )و امام حسین (ع )میان جمعیت حاضر و با احترام و تکبیر جماعت حاضر مواجه شدند. ابوبکر خطاب به راهب گفت ، آنکه در جست و جویش هستی آمد ، پس هر سوالی داری از علی (ع) بپرس! راهب رو به امام علی (ع) کرده و پرسیدنامت چیست؟ امام علی (ع) فرمودند: نامم نزد یهودیان "الیا" نزد مسیحیان "ایلیا" نزد پدرم "علی" و نزد مادرم "حیدر" است. پس راهب گفت ، نسبتت با نبی (ص) چیست؟ امام (ع )فرمودند: او برادر و پسرعموى من است و نیز داماد او هستم. پس راهب گفت ، به عیسی بن مریم قسم که مقصود و گمشده ی من تو بودی. پس به سوالاتم پاسخ بده و دوباره سوالاتش را مطرح کرد. امام علی (ع) پاسخ دادند: . فإن الله تعالی أحد لیس له صاحبة و لا ولدا فلیس من الله ظلم لأحد و فإن الله لا یعلم شریکا فی الملک 🔹آنچه خدا ندارد ، زن و فرزند است. 🔹آنچه نزد خدا نیست ، ظلم است 🔹و آنچه خدا نمیداند ، شریک و همتا برای خود است پس راهب با شنیدن این پاسخها ، امام علی را به سینه فشرد و بین دو چشم مبارکش را بوسید و گفت: "أشهد أن لا اله إلا الله و أن محمد رسول الله و أشهد أنک وصیه و خلیفته و أمین هذه الامة و معدن الحکمة" ✳️به درستی که نامت درتورات إلیا و در انجیل ایلیا و در قرآن علی و در کتابهای پیشین حیدر است ، پس براستی تو خلیفه ی بر حق پیامبری، سپس تمام هدایا را به امام علی (ع) تقدیم کرد و امام در همانجا اموال را بین مسلمین قسمت کرد. 💠عزيزان کپی فضائل أمیرالمؤمنین (ع) توفيقيست كه نصيب هركسي نميشود. ⬅️ پیامبر(ص)فرمود:هرکس فضائل امیرالمومنین علی ابن ابیطالب (ع)را نشردهد، مادامیکه از ان نوشته اثری باقیست ملائکة الله برای او استغفار می کنند ) . فقط حیدر امیرالمومنین است ✍️منبع : کتاب الإحتجاج مرحوم طبرسی ره ، ج۱ ص: ۲۰۵ تا ۲۰۷ مرتضوی
نمونه 👈در حدیثی که با لا اشاره شد، حکمت 197 نهج البلاغه است: 🌷«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ (1) اين دل ها همانند تن ها، خسته و افسرده مى شوند. براى رفع ملالت و افسردگى آنها سخنان حكمت آميز و زيبا و ظريف انتخاب كنيد. شرح آن را عینا از کتاب پیام امام امیرالمومنین علی (علیه السلام) تقدیم می کنم: 👈اين يك واقعيت است كه روح و جسم هر دو بر اثر كارهاى مختلف خسته مى شوند. چرا؟ زيرا توان نيروى انسان محدود است و اين محدوديت سبب خستگى جسم و جان مى گردد. اما خداى متعال كه انسان را براى ادامه زندگى آفريده به وى قدرتى داده كه مى تواند جوششى از درون ايجاد كند و اين جوشش، نيرو و توان جديدى براى كارهاى مجدد به او بدهد. براى اين كه اين جوشش در زمان خستگى و ناتوانى شتاب گيرد بايد از وسايل تفريح استفاده كرد. 💚تفريحات مادى و انواع ورزش ها، جسم را نيرو مى بخشد و تفريحات معنوى، لطيفه ها، مزاح ها، شعرهاى زيبا، داستان ها نشاط آور و لطائف الحكم خستگى روح را مى زدايد و به انسان براى عبادت و اطاعت پروردگار و مديريت كارهاى زندگى و تحقيق و كشف مطالب علمى نيرو مى دهد. از قديم معمول بوده كه در ميان ساعات درس زنگ تفريح مى گذاشتند براى اين كه خستگى و ملالت را از دانش آموز و دانشجو بگيرند. در روايات اسلامى آمده است كه از آداب مستحب سفر، مزاح كردن است; مزاحى دور از افراط و آلودگى به گناه. مرحوم «علامه طباطبايى بحر العلوم» در اشعار فقهى خود مى گويد: 🌷«وَأكْثِرِ الْمِزاحَ فِى السَّفَرِ إذا *** لَمْ يَسْخَطِ الرَّبَ وَلَمْ يَجْلِبْ أذَىً» در سفرها مزاح زياد كن; مزاحى كه سبب خشم خدا نشود و موجب آزار كسى نگردد. این موضوع در مورد سفر تأکید شده زیرا سفرها غالباً آمیخته با خستگى هاى جسمى و روحى مخصوصاً در ایام گذشته است و این مزاح ها مى تواند خستگى ملالت جسمى و روحى را برطرف سازد. ناگفته پیداست که مزاح باید در حد اعتدال و خالى از افراط و بى بند و بارى و دور از اذیت و آزار دیگران و آنچه موجب خشم خداوند مى شود باشد. 👈«طرائف» جمع «طریفة» به معناى هر چیز زیبا، دل انگیز و و شگفتى آور است و «حِکَم» جمع «حکمت» به معناى علم و دانش و مطالب آموزنده و به معناى عقل است، بنابراین «طرائف الحکم» به معناى نکته هاى لطیف و زیبا است خواه علمى باشد یا ادبى، در قالب شعر باشد یا به شکل نثر؛ ولى مى توان آن را به قرینه روایات، به هر گونه مزاح و سخنانى نشاط انگیز هرچند جنبه علمى نداشته باشد تعمیم و تسرى داد. نمونه (ص)_و 🌷در حدیثى مى خوانیم: که گاه یک مرد عرب بیابانى خدمت پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى رسید و هدیه اى براى آن حضرت مى آورد. سپس عرض مى کرد: «اى رسول خدا؟ أعْطِنا ثَمَنَ هَدِیَّتِنا; قیمت این هدیه را لطف کنید» پیغمبر با شنیدن این سخن مى خندید و گاه هنگامى که غمگین مى شد مى فرمود: «ما فَعَلَ الاْعْرابِىُ لَیْتَهُ أَتانا; آن مرد اعرابى کجاست اى کاش سراغ ما مى آمد».(2) بار دیگر تأکید مى کنیم که نباید براى رفع خستگى آلوده گناه شد آنگونه که در دنیاى امروز معمول است که هرگونه سرگرمى سالم و ناسالم را براى رفع خستگى مى پسندند، بلکه باید تقوا و اعتدال را در آن رعایت کرد. این سخن را با شعرى که «ابن ابى الحدید» در شرح این کلام حکمت آمیز مولا آورده پایان مى دهیم: 🌷«أفِدْ طَبْعَکَ الْمَکْدُودَ بِالْجِدِّ راحةً *** تَجَمُّ وَعَلِّلْهُ بِشَىء مِنَ الْمَزْحِ وَلکِنْ إذا أعْطَیْتَهُ ذکَ فَلْیَکُنْ *** بِمَقْدارِ ما یُعْطَى الطَّعامُ مِنَ الْمِلْحِ» (3) طبع فرسوده و خسته خود را راحتى ببخش تا راحت پذیرد و به وسیله چیزى از مزاح آن را درمان کن. ولى هنگامى که این فرصت را به طبع خود دادى باید به مقدار نمکى باشد که در طعام مى ریزند. (که اگر بیش از حد باشد طعام را شور و غیر قابل استفاده مى کند.» 📚پی نوشتها: 1.شريف الرضي، محمد بن حسين، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،هجرت،قم،1414ق،ص504. 2.كلينى، محمد بن يعقوب‏، الكافي (ط- الإسلامية)، دار الكتب الإسلامية، تهران‏، 1407 ق‏،ج2،ص663. 3.ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبة الله‏، شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، مكتبة آية الله المرعشي النجفي‏، قم‏، 1404 ق‏،ج19،ص16. برگفته از کانال پرسمان اعتقادی مرتضوی