eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
19 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 فراموش کردن رکوع 💠 سؤال: اگر نمازگزار هنگام متوجه شود که را انجام نداده، آیا نمازش باطل است، چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر در حال سجده اول يا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است، بايد برخيزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زيادی به احتیاط مستحب پس از نماز، دو سجده سهو انجام دهد). 🔰 نکته: اگر بدون برخاستن و ایستادن، از همان حال نشسته، خود را به حالت خمیدگیِ رکوع برساند، نمازش باطل است. 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
📚 پیش افتادن از رکوع امام جماعت 💠 سؤال: با توجه به اینکه کم و زیاد شدن ارکان، نماز را باطل می کند، اگر مأموم سهوا سر از رکوع بردارد و ببیند که امام هنوز در رکوع است، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: بايد به ركوع برگردد و در اين صورت زياد شدن ركن، نماز را باطل نمى‏كند؛ ولى اگر به ركوع برود و پيش از رسيدن به حدّ ركوع، امام سر از ركوع بردارد، نمازش باطل است. 🔶 رساله نماز و روزه مساله ٧٣٧ 🌎 کانال بیان ناب ╭┅─────────┅╮ 🌺 @BayaneNab ╰┅─────────┅╯
❓فرق مسلمان با مؤمن در چیست؟ 🌹 ایمان سه رکن دارد: 1⃣ اقرار به زبان: اسلام 2⃣اعتقاد به قلب: ایمان 3⃣التزام عملی: ایمان کامل اگر کسی فقط مورد اول را دارا باشد یعنی صرفا شهادتین را به زبان جاری کرد ولو اعتقاد قلبی هم نداشته باشد می شود مسلمان و احکام شخص مسلمان بر او جاری می شود. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُم‏»(سوره مبارکه حجرات/14) 🔹 پس اگر اعتقاد وارد قلب شود می شود «ایمان» ولی اگر فقط به زبان باشد می شود «اسلام». اگر کسی علاوه بر اقرار به زبان اعتقاد قلبی هم داشت ولی التزام عملی نداشت می شود «مؤمن فاسق». 🍃در روایت آمده است که: «عَنْ أَبِي الصَّلْتِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ ع الْإِيمَانُ عَقْدٌ بِالْقَلْبِ وَ لَفْظٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْجَوَارِحِ لَا يَكُونُ الْإِيمَانُ إِلَّا هَكَذَا.» (عیون اخبار الرضا علیه السلام/ج1، ص 227). 🔹در روایتی دیگر آمده است که: «عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ.» (خصال/ج1، ص 178) 🔸در روایات ما و در حقیقت به پیروان اهل بیت (ع) «مؤمن» گفته می شود؛ چون حقیقت این است که اگر کسی بخواهد واقعا اسلام را بدون کم و کاست بپذیرد باید تمام آن چه پیامبر ص آورده است را بپذیرد که یکی از این موارد جانشینی حضرت علی ع است. 🔰 نشانه های ظاهری مؤمن حقیقی در روایتی منسوب به امام حسن عسکری (ع) آمده است که ایشان می فرماید: «رُوِيَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ ع أَنَّهُ قَالَ عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.» (عیون اخبار الرضا علیه السلام/ج1، ص 227) یعنی مؤمن پنج علامت دارد: در شبانه روز پنجاه و یک رکعت نماز می خواند، زیارت اربعین به جای می آورد، انگشتر در دست راست می کند، هنگام سجده پیشانی بر خاک می گذارد و بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند می گوید. ✳️ روایاتی داریم که بیان می کنند اگر کسی فلان گناه را کرد مؤمن نیست. برای نمونه در روایت آمده است: «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع الْكَبَائِرُ تُخْرِجُ مِنَ الْإِيمَانِ فَقَالَ نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْكَبَائِرِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يَزْنِي الزَّانِي وَ هُوَ مُؤْمِنٌ وَ لَا يَسْرِقُ السَّارِقُ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ.» (کافی/ج2، ص 285). در روایت دیگری آمده است: «عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَا يَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ حَتَّى يَتْرُكَ الْكَذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّهُ.» (کافی/ج2، ص 340). ♻️ حالا اگر کسی مؤمن هم بود و دروغ هم گفت دو حالت می شود برایش متصور شد: آن زمانی که دروغ می گوید ایمان ندارد و بعد از آن دوباره به ایمان بازمی گردد. ایمان کامل ندارد یعنی مؤمن فاسق است. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی پرسمان اعتقادی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
💢افزايش عشق ومحبّت به اهل بيت(عليهم السلام)💢 @Porseman_channel ابرازاحساسات درقالب عزاداری اهل بیت ع چه فائده ی دارد؟ ❇️پاسخ: اظهاروابرازاحساسات فوائد بسیاری دارد.چطورممکن است درمورداحوالات اشخاص وتعاملات خودبه دیگران؛به این احساسات بها می دهیم وفائده دار می بینیم . 📚الكافي ج‏5 ص 554 ولی دربرابراهل بیت ع؛انکار می کنیم؟! ابرازاحساسات درعزای عزیزانمان چه فائده ای دارد؟همین فائده بلکه بیشترازآن،درموردعزای اهل بیت ع نیز،هست. عزاداری،موجب تخلیه روحی وروانی شده وموجب تسلای دل برای داغدیده وجلب محبت وعشق می شود.همانطورکه درموردافراددیگر،اگرما ابرازاحساسات کنیم؛باعث افزایش محبت دوطرفی می شود. (إِذَا أَحْبَبْتَ رَجُلًا فَأَخْبِرْهُ بِذَلِكَ فَإِنَّهُ أَثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَيْنَكُمَا.) 📚الكافي ج‏2 ص644 مورداهل بیت(ع)،ازاین قاعده مستثنی نیست. با ابرازاحساسات واظهارهمدردی باصاحب مصیبت؛صمیمیت ومحبت افزایش می یابد؛آن محبت ومودتی-درمورداهل بیت ع- که به آن توصیه بلکه تکلیف شده ا یم. 📖شوری23 📖توبه24 ⭕️درروایات،محبت به اهل بیت ع ؛شرط ایمان معرفی شده است. «لايؤمن عبد حتى اكون احب اليه من نفسه ويكون عترتى احب اليه من عترته و يكون اهلى احب اليه من اهله و يكون ذاتى احب اليه من ذاته» «هيچ بنده‏اى ايمان ندارد، مگر اينكه من نزد او، از خودش محبوب‏تر باشم و ذريه من پيش او، از ذريه خودش محبوب‏تر باشد و اهل من پيش او، از اهل خودش محبوب‏تر باشند و ذات من نزد او، از ذات خودش محبوب‏تر باشد». 📚الأمالي( للصدوق)ص334 المجلس الرابع و الخمسون یکی ازراههای ایجاد بلکه تقویت محبت؛همدردی وهمراهی درمصائب و مشکلات،با افراداست. 👈از پیغمبر(ص)روایت کرده اند: ( أوّلُ ما یُسئلُ عَنهُ العَبدُ حُبُّنا أهلَ البَیتِ) اولین چیزی که فردای قیامت ازمردم سؤال می کنند؛ محبّت مااهل بیت است. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج‏2 ص 24 ⭕️عزاداری وشرکت درعزای اهل بیت ع،قطعا ازمصادیق ایجادوازدیادمحبت وعشق به آنهامی باشد.از آنجایی که این محبت؛خودش موضوعیت دارد،راه رسیدن به آن نیزمطلوب خواهدبود. @Porseman_channel
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰با توجه به دوران حبس طولانی امام کاظم (ع) چگونه امامزادگان بسیاری منتسب به ایشان هستند؟ ✍️پاسخ: ✅امام کاظم(ع) چند سالی از عمر مبارکشان را در زندان بسر بردند که در مدت آن اختلاف است، برخی این مدت را چهار سال ذکر کرده اند. بعنوان مثال به مطلبی از کتاب تاریخ قم در این رابطه اشاره می کنیم: هارون الرشید او را از مدینه ببرد و با او بود تا بكعبه و چون براه بصره باز گردید او را بنزدیك عیسى بن جعفر بن منصور باز داشت و پس از آن او را در روز بیستم شوال سنه تسع و سبعین و مائه ببغداد فرستاد و بنزدیك سندى بن شاهك محبوس كرد و روز جمعه پنج روز از ماه رجب گذشته سنه ثلث و ثمانین و مائه ببغداد وفات یافت پس از آنك چهار سال و چند ماه محبوس بود و عمر او پنجاه و چهار سال بوده است و بروایتى پنجاه و پنج سال و مدّت امامت او سى و پنج سال و چند ماه و قبر و تربت او بمقابر قریش است در جانب غربى بغداد. در همین کتاب اولاد امام کاظم (علیه السلام) را این گونه ذکر می کند: على الرّضا و ابراهیم و فضل و عبّاس و اسماعیل و احمد و محمد و عبد الله و عبید الله و حسن و حسین و جعفر و حمزه و هرون و داود و سلیمان و اسحق و قاسم و جعفر و ام فروه و ام ابیها و محمود [و] امامه و میمونه و علّیه و فاطمه و ام كلثوم و آمنه و و زینب و عبد الله و ام القسم و حكیمه و اسما و صرحه مادر ایشان ام ولد بوده است و عدد ایشان در شجره بیست و دو دختراند پس مجموع فرزندان او چهل نفس و وجوداند و از پسران او دوازده پسر را عقب بوده است و الله اعلم بالصواب.[۱] مرحوم شیخ مفید نیز عداد فرزندان امام كاظم«علیه السلام» را ۳۷ نفر دانسته كه هیجده نفر آنان پسر و ۱۹ نفر دختر بوده ‏اند. نامهای آنان از این قرار است. پسران: حضرت علی بن موسی‏الرضا«علیه السلام»، ابراهیم، عبّاس، قاسم، اسماعیل، جعفر، هرون، حسن، احمد، محمّد، حمزه، عبداللَّه، زید، حسین، فضل و سلیمان. و دختران: فاطمه كبری، فاطمه صغری، رقیه، حكیمه ام ابیها، رقیه صغری، كلثوم، ام جعفر، لبانه، زینب، خدیجه، علّیه، آمنه، حسنه، بریهه، ام‏سلمه و برخی دیگر.[۲] بنابراین اولاً در مدت زندانی بودن آن حضرت اختلاف است و چهار سال هم گفته شده است و این مدت هر چند زمان کمی نیست اما اینگونه نبوده که ایشان بیشتر مدت عمر شریفشان را در زندان گذرانده باشند.ثانیاً با توجه به تعداد زیاد فرزندانی که برای ایشان در منابع ذکر شده است و با توجه به اینکه بسیاری از امام زادگان با چند واسطه به آن حضرت می رسند، وجود امام زادگان زیاد منتسب به آن حضرت مشکلی ایجاد نمی کند. 📚پی نوشت: [۱]. تاریخ ‏قم، ص: ۱۹۹. [۲]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔰کجای قرآن از علی(ع) گفته است؟ 🔷روزی معاویه وارد مکه شد، گروهی بر او وارد شدند و گفتند: آیا می‌دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می‌کند؟ معاویه گفت: خب ابن عباس پسرعمه پیغمبر بوده، او از هاشمیان است! اگر او نکند که تفسیر کند؟! گفتند: آیات را به نفع علی‌بن ابیطالب تفسیر می‌کند و ما از این قضیه شاکی هستیم! معاویه گفت: خودم رسما وارد مجلس می‌شوم و جمعشان را بر هم می‌زنم. معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می‌شود، ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می‌کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید! بعد از مجلس، معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت: ابن عباس؛ تو تفسیر آیات می‌کنی یا فضائل علی‌بن ابیطالب را بازگو می‌کنی؟! ابن عباس گفت‌: معاویه؛ به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی‌بن ابیطالب نیست؟ از خودت هم سؤال کنم جواب می‌دهی؟ «آیه: انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد»، برای کیست ؟ معاویه گفت: رسول خدا فرمود: منذر این امت منم و هادی، وجود علی‌بن ابیطالب است! ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟! ابن عباس گفت: آیه: «اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا» برای کیست؟ معاویه گفت: این هم قصه طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است، درست! ولی حتما باید این را بخوانی؟ ابن عباس گفت: آیه: «اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَْ وَ یُوتونَ الزَّکوهًْ وَ هُم راکِعون» برای کیست؟ معاویه گفت: زمانی که علی‌بن ابیطالب انگشتر را در راه خدا داد، این آیه در حق علی نازل شد، قبول دارم! ولی حتما این را باید بخوانی؟ ابن عباس گفت: آیه: «عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ‌ العَظیم» در حق کیست؟ معاویه گفت: رسول خدا فرمود؛ خبر عظیم، علی‌بن ابیطالب است که هم مردم از او می‌پرسند و هم من از علی خواهم پرسید، ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟ ابن عباس گفت: آیه: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ‌اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا» برای کیست؟ معاویه گفت‌: پیغمبر فرمود؛ حبل‌الله علی‌بن ابیطالب است، دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه می‌شوید. ولی باید همین را تفسیر کنی؟ ابن عباس گفت: آیه: «کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم» برای چیست؟ معاویه گفت: این قصه، قصه علم علی‌بن ابیطالب است که خدا همه علم جاری را در سیره او تعریف می‌کند، ولی لازم است حتما این را بخوانی؟ ابن عباس گفت: «قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ» بگو به من که این آیه برای کیست؟ معاویه گفت: این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه، علی‌بن ابیطالب را نفس پیغمبر می‌خواند، ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟ ابن عباس گفت: آیه: «ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع» برای چیست؟ معاویه گفت: روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟ پیغمبر فرمود: امر رسالت بود، شخص رو به پیغمبر کرد و گفت: به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد، ابن عباس قبول دارم! آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟ ابن عباس گفت: «یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک» این آیه، دیگر برای چیست؟ معاویه گفت: این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی‌بن ابیطالب است قبول دارم! ولی این را حتما باید بازگو کنی؟ ابن عباس گفت: «اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم» به من بگو این برای کیست؟ معاویه گفت: این آیه هم اکمال دیانت در پرتو ولایت علی‌بن ابیطالب است، ولی آیه‌ای دیگر بخوان نه این را! ابن عباس از جا بلند شد و گفت: معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی‌بن ابیطالب نباشد؟! کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟! معاویه گفت: اصلا ابن عباس بخوان «اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها ابن عباس گفت: این آیه هم فضل علی‌بن ابیطالب است! معاویه گفت: علی در این آیه دگر چه می‌کند ابن عباس؟! ابن عباس گفت: نشنیدی بعد از رسول خدا هنوز یک سال نگذشته بود که زلزله‌ای بر مدینه آمد که همه مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و علی در میانشان حاضر شد و این آیه را خواند و پایش را بر زمین کوبید و فرمود: زمین! ابوتراب بر تو امر می‌کند آرام گیر! معاویه که از غضب بر خود می‌پیچید، گفت: ابن عباس راحت بگو، تا قرآن باشد، علی هم خواهد بود... * بحار‌الانوار ج ۴۴ ص ۱۲۵. 👇👇👇 🆔 @hadanair 🖥 http://hadana.ir
💢❀ ❀💢 ❶ روزه کفاره شصت سال گناه و بنا به روایات معادل روزه همه عمر دنیا و معادل صد حج و صد عمره است ❷ غسل ❸ زیارت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام سه زیارت مخصوص برای این روز نقل شده که یکی از آنها زیارت امین الله است ❹ تعویذی که سید بن طاووس در اقبال الاعمال از رسول ‌خدا ﷺ روايت كرده است: 【بِسْمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰنِ الْرَّحیمْ بِسْمِ الله خَيرِ الْأَسماءِ بِسْمِ الله رَبِّ الاخِرَةِ وَالأُولى وَ رَبِّ الارضِ وَالسّماءِ الَّذِی لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ كَيدُ الأَعداءِ وَ بِها تُدفَعُ كُلُّ الأَسواءِ وَ بِالقِسَمِ بِها يَكفِی مَنِ استَكْفى، اَللّهُمَّ اَنتَ رَبُّ كُلِّ شَیءٍ وَ خالِقُهُ وَ بارِئُ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ رازِقُهُ وَ مُحصِی كُلِّ شَیءٍ وَ عالِمُهُ وَ كافی كُلِّ جَبَّارٍ وَ قاصِمُهُ وَ مُعينُ كُلِّ مُتَوَكِّلٍ عَلَيهِ وَ عاصِمُةُ وَ بِرُّ كُلِّ مَخْلُوقٍ وَ راحِمُهُ لَيسَ لَکَ ضِدٌّ فَيُعانِدُکَ وَلا نِدٌّ فَيُقاوِمُکَ وَ لا شَبِيهٌ فَيُعادِلُکَ تَعالَيتَ عَنْ ذلکَ عُلُوّاً كَبِيراً، اَللّهُمَّ بِکَ اعتَصَمتُ وَاستَقَمْتُ وَ الَيکَ تَوَجَّهتُ وَ عَلَيکَ اعتَمَدْتُ، يا خَيْرَ عاصِمٍ وَ اكرَمَ راحِمٍ وَ اَحكَمَ حاكِمٍ وَ اَعلَمَ عالِمٍ، مَنِ اعتَصَمَ بِکَ عَصَمتَهُ وَ مَنِ استَرحَمَکَ رَحِمْتَهُ وَ مَنِ اسْتَكْفاکَ كَفَيتَهُ وَ مَنْ تَوَكَّلَ عَلَيْکَ امِنتَهُ وَ هَدَيتَهُ، سَمعاً لِقَولكکَ يا رَبِّ وَ طاعَةً لِامرِکَ اَللّهمَّ أَقُولُ وَ بِتَوفِيقِکَ أَقُولُ وَ عَلى كِفايَتِکَ أُعَوِّلُ وَ بِقُدْرَتِکَ أَطُولُ وَ بِکَ أستَكفِی وَ أَصُولُ، فَاكفِنِی اَللّهُمَّ وَ انقِذْنِی وَ تَوَلَّنِی وَاعصِمنی وَ عافِنِی وَامنَع مِنِّی وَ خُذلِی وَ كُن لِی بِعَينِکَ وَ لا تَكُن عَلَیَّ، اَللّهُمَّ انتَ رَبِّی عَلَیکَ تَوَكَّلتُ وَ الَیکَ انَبتُ وَ الَیکَ المَصِيرُ وَ انتَ عَلى كُلِّ شَیءٍ قَدِيرٌ】 ❺ دو رکعت نماز که نزدیک ظهر خوانده می‌شود: ◽️در رکعت اول «حمد» و سوره «قدر» ◽️در رکعت دوم «حمد» و سوره «توحید» ⬅️ پس از سلام سر به سجده ‌گذارده و ۱۰۰ مرتبه بگوید: «شکراً لله» ▫️سپس سر از سجده بر‌دارد و دعایی را بخواند که بطور کامل در مفاتیح‌الجنان نقل شده است: 【اَللَّهُمَّ اِنِّی اَسئلُکَ بِانَّ لَکَ الحَمدَ وَحدَکَ لا شَریکَ لَکَ ...】 ⬅️ و باز سر به سجده ‌گذارده و بگوید: ◽️«الحمدلله» ۱۰۰ مرتبه ◽️«شکراًلله» ۱۰۰ مرتبه در روایات آمده کسی که این نماز را در این روز بخواند مانند کسی است که در روز عید غدیرخم در محضر رسول الله ﷺ حضور داشته و صادقانه با امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بیعت کرده است ❻ دو رکعت نماز پس از غسل و حدود یک ساعت مانده به ظهر این نماز مقارن با زمانی که پیامبر در غدیرخم امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به خلافت و امامت برای مردم نصب فرمودند خوانده می‌شود بدین کیفیت: ⤵️ در هر رکعت: ◽️یک مرتبه سوره «حمد» ◽️ده مرتبه سوره «توحید» ◽️ده مرتبه «آیةالکرسی» ◽️ده مرتبه سوره «قدر» بر اساس روایات خواندن این نماز ثواب صد هزار حج و صد هزار عمره را دارد و باعث برآمدن حوائج دنیوی و اخروی با سهولت و عافیت می‌شود ان‌شاءالله ❼ دعای ندبه ❽ دعای مخصوص روز عید غدیرخم که در مفاتیح الجنان نقل شده است: 【اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ مُحمَّد نَبيِّکَ وَ عَلِی وَلِيِّکَ وَالشَّانِ وَالقَدرِ الَّذی خَصَصتَهُما بِهِ دُونَ خَلقِکَ اَن...】 ❾ هرگاه به مؤمنی می‌رسند سپاس الهی را بابت ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بجا آورده و بگویند: 【اَلْحَمْدُللهِ الّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤْمِنينَ وَالاَْئِمَّةِ عَلَیهِمُ السَّلام】 و نیز بگویند: 【اَلْحَمْدُللهِ الَّذی اَكرَمَنا بِهذا اليَومِ وَ جَعَلَنا مِنَ المُوفينَ بِعَهدِهِ اِلَينا وَ ميثاقِهِ الَّذی واثَقَنا بِهِ مِن وِلايَةِ وُلاةِ اَمرِهِ وَالقُوّامِ بِقِسطِهِ وَ لَم يَجعَلنا مِنَ الجاحِدينَ وَالمُكَذِّبينَ بِيَومِ الدّين】 ❿ صد بار گفتن این ذکر: 【اَلْحَمْدُللهِ الّذی جَعَلَ كَمالَ دينِهِ وَ تَمامَ نِعمَتِهِ بِوِلايَةِ اَميرِالمُؤمِنينَ عَلیِّ بنِ اَبیطالِب عَلَیه‌ِالسَّلامُ】 ⓫ صلوات بر پیامبر و خاندان پاک و مطهرش ⓬ صله ارحام، هدیه دادن، احسان و انفاق هر درهم احسان و انفاق در این روز برابر با صد هزار درهم در غیر این روز خواهد بود ⓭ اطعام کسی که در روز عید غدیر مؤمنی را اطعام کند مانند این است که تمام انبیاء و صدیقین را اطعام کند و افطار هر یک مؤمن در روز عید غدیر معادل افطار صد هزار پیامبر و صدیق و شهید است ⓮ عقد اخوت با برادران مؤمن °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کـانال احـادیـث چـهـارده مـعـصـوم علیـه‌السـلام ➯ @ahadis14masuom
💠 راه‌های خلاص شدن از وسواس چيست؟ 🔻 پاسخ: ناراحتي و نگراني شما را درك مي‌كنم و از اينکه با اين مسئله مواجه هستيد متاسفم، بدانيد كه شما تنها فردي نيستيد كه از اين گونه افكار و اعمال مزاحم و تكراري رنج مي‏بريد. از آنجاي که اختلال وسواس پيچيده و فرايند درمان آن نيز، نياز به مشاوره حضوري دارد، بنابراين در اولين فرصت با مراجعه به يکي از مراکز مشاوره، پيگير درمان وسواس به کمک مشاوره حضوري باشيد. توجه داشته باشيد اگر کسي به راهکارهاي که گفته مي‌شود عمل نکند، کاري نمي شود کرد. در ادامه راهکارهاي کلي در مورد وسواس ارائه مي‌شود: 1.📌 ريشه وسواس اضطراب مي باشد و از اختلالات اضطرابي به حساب مي آيند پس نياز است که در آرامش باشيد و از راهکارهاي مقابله با اضطراب استفاده نماييد: -🌱 سعي کنيد براي کاهش اضطراب و استرس ورزش را مخصوصا در جمع شروع کنيد و شادابي و نشاط خود را بيشتر نماييد. -🌱 دست به فعاليتهاي مورد علاقه تان بزنيد. - 🌱سعي کنيد بيشتر در جمع باشيد، و روابط و فعاليت‌هاي اجتماعي را ارتقا دهيد. - 🌱سعي کنيد نقاط مثبت و خوبي هاي خود را نوشته و مرور کنيد و به خود احترام بگذاريد. 2.📌 يکي از مواردي که وسواس به دنبال آن هستند اطمينان خواهي يا يقين به درستي کار خودشون است، در صورتي در هيچ کاري نه مي‌توانيم به يقيق برسيم و نه از نظر شرعي اين را از ما خواسته اند. 3.📌 يکي از علل وسواس محور قرار دادن فکر خود در تصميمات و رفتارهاي زندگي مي باشد و عدم توجه به توصيه هاي درمانگر و اطرافيان است که اين اشتباه مي باشد و فرد وسواس بايد بداند که نبايد فکر خود را محور قرار دهد و يقين او اعتبار ندارد و بايد طبق يقين افراد ديگر عمل نمايد. 4. 📌از روش هاي مقابله با وسواس، شناخت و آگاهي مناسب از احکام شرع مقدس مي باشد لذا آگاهي خود را بالا ببريد. 5.📌 از روش هاي مقابله با وسواس، عدم پاسخ دهي مي باشد لذا نبايد به فکر و يقين خود اعتنا کنيد و هر موقع که شک کرديد اگر توانستيد قسم بخوريد که نجس هست آن موقع آب بکشيد و الا اعتنا نکنيد. 6.📌 از روش هاي مقابله با وسواس، تقابل به ضد مي باشد به اين معنا که نه تنها از نجاست فرار نکنيد بلکه خود سعي کنبد که دستان خود را نجس کرده و پس از مدتي آب بکشيد و قبل از آب کشيدن، آرامش داشته و بي خيال باشيد و اعتنا نکنيد. 7. 📌توجه داشته باشيد که به تدريج اين حالت وسواسي براي شما ايجاد شده است و به تدريج اين عادت را هم مي توانيد ترک نماييد. 8. 📌در صورت عدم بهبودي حتما به روانشناس متعهد و متخصص که در زمينه درمان وسواس تبحر دارد مراجعه نماييد. 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ✅ کانال محتوایی منبر طلاب🔰🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
‌ 🔰چرا از مرگ می‌ترسیم؟ شخصی از پیامبر گرامی (ص) پرسید چرا از مرگ می‌ترسیم؟رسول خدا (صل الله) فرمود: آیا مال داری؟ گفت بله فرمودند: آیا در راه خدا داده ای؟ گفت: نه، فرمود: به همین خاطر می‌ترسی. نظیر همین سؤال را شخص دیگری از امام حسن (علیه السلام) کرد؛ امام جواب داد: شما تمام کوشش خودتان را صرف آبادی دنیا کرده‌اید و برای آخرت کار نیکی ندارید و به همین خاطر از مرگ می‌ترسید که از جای آباد به جای خراب منتقل شوید. 📚بحارالانوار جلد ۶ صفحه ۱۲۹ ۷۲ تن از یاران امام حسین (ع) هم دل بسته دنیا نبودند و از مرگ نمی ترسیدند که برای یاری امام زمانشان از جان و مال خود گذشتند آیا ما هم دلبسته دنیا و مال دنیا نیستیم و آماده ایم تا برای یاری امام زمانمان از جان خود بگذریم؟
🌷نمونه راهکارها 🌿امام جعفر صادق صلوات الله عليه حكايت فرمايد: 💠در زمان حكومت ابوبكر، عدّه اى در ساحل درياى عدن تصميم گرفتند تا مسجدى بسازند؛ و چون مشغول شدند، هرچه ديوار آن را مى چيدند، فرو مى ريخت و تخريب مى گشت . نزد ابوبكر آمدند و علّت آن را جويا شدند؛ و چون جواب آن را نمى دانست در جمع مردم سخنرانى كرد و از آنها تقاضاى كمك نمود. اميرالمؤ منين امام علىّ بن ابى طالب عليه السلام كه در آن جمع حضور داشت ، فرمود: سمت راست و سمت چپ مسجد را حفر كنيد، دو قبر آشكار خواهد شد كه بر روى آن ها نوشته شده است : من رضوى و خواهرم حبا هستيم ، كه با ايمان به خدا مرده ايم . سپس افزود: آن دو جنازه برهنه و عريان هستند، آن ها را از قبر خارج كنيد، غسل دهيد و كفن كنيد و بر آن ها نماز بخوانيد و دفنشان كنيد، آن گاه مسجد را شروع نمائيد كه پس از آن خراب نخواهد شد. 💠امام صادق عليه السلام فرمود: به پيشنهاد و دستور حضرت امير صلوات اللّه عليه عمل كردند و سپس ديوارهاى مسجد را بالا بردند و هيچ آسيبى به آن وارد نشد. 📚بحار:41/297 حديث 22. ‌‎‎‌‌‎‎‌
❇️علت ها و حکمت ها 🔵 الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ. ✅ امام کاظم - علیه السلام - می‌فرماید: :مؤمن همانند دو کفه ترازوست؛ هر چه ایمانش فزونی یابد، بلایش نیز بیشتر شود. ( بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۳۲۰ )
⁉️ پرسش در ایستگاه‌های هفت‌گانه پل صراط چه سؤالاتی مطرح می‌شود؟ در پل صراط، هفت ایستگاه وجود دارد که در هر ایستگاه سؤالاتی مطرح می‌شود، لطفاً در مورد آن سؤالات، در هر ایستگاه توضیح دهید. ✍️پاسخ این سؤال، برگرفته از روایتی است که ابن عباس از رسول خدا(ص) نقل می‌کند: «وقتی قیامت بر پا می‌شود خداوند به مالک دستور می‌دهد جهنم هفت‌گانه را روشن و شعله‌ور نماید و به رضوان دستور می‌دهد که بهشت هشت‌گانه را زینت کند؛ می‌فرماید ای میکاییل، صراط را بر روی جهنم پهن کن؛ به جبرئیل می‌فرماید ترازوی سنجش اعمال بندگان را زیر عرش نصب کن و صدا می‌زند ای محمد(ص)، امت خود را برای حساب رسی نزدیک بیاور، در این هنگام خداوند دستور می‌دهد که بر روی صراط، هفت پل قرار دهند که طول هر پل، 17 هزار فرسخ است و بر هر پلی هفتاد هزار ملک ایستاده‌اند که از زنان و مردان این امت سؤال می‌کنند. پرسش‌های ایستگاه‌های هفت‌گانه👇👇 ☘️ ایستگاه اوّل: از «ولایت و دوستی علی بن ابی طالب(ع) و دوستی آل پیامبر(ص)» می‌پرسند، اگر حق اهل بیت و امام علی(ع) را در دنیا به جا آورده باشد و با خود توشه‌ای در این امر به همراه داشته باشد، از روی پل مانند برق جهنده عبور می‌کند و رد می‌شود و کسی که اهل بیت پیامبر(ص) را دوست نداشت و مراعات آنها را در دنیا نکرده باشد با سر، سقوط می‌کند و وارد جهنم می‌شود، اگر چه کارهای نیکش به اندازه عمل هفتاد صدّیق[1] باشد. ☘️ایستگاه دوّم: از «نماز» می‌پرسند؛ یعنی آیا به نماز، اعتقاد داشتی و خواندی؟ چگونه خواندی همراه با اخلاص بود یا برای ریا و خودنمایی؟ ☘️ ایستگاه سوّم: از «زکات» می‌پرسند؛ یعنی آیا زکات مال خود را پرداخت نمودی و به نیازمندان دادی یا نه؟ ☘️ایستگاه چهارم: از «روزه» می‌پرسند؛ آیا روزه گرفتی؛ چگونه گرفتی؛ فقط تشنگی و گرسنگی کشیدی؛ یا تمام اعضا و جوارحت روزه داشت و به نتیجه روزه‌داری که تقوا بود[2] دست پیدا کردی یا نه؟ ☘️ایستگاه پنجم: از «حج» می پرسند؛ آیا با استطاعت و قدرت مالی و بدنی که خداوند به تو عنایت فرمود به زیارت خانه خدا رفتی یا نه؟ ☘️ایستگاه ششم: از «جهاد» می‌پرسند؛ آیا هنگامی که دین خدا در خطر بود به فرمان ولیّ خدا گوش کردی؛ به دفاع از دین خدا پرداختی، یا همانند خوارج و اهل صفین و نهروان، نافرمانی کردی و موجب شدی کرسی عدالت به دست نا اهلان بیفتد؟ ☘️ایستگاه هفتم: از «عدل» پرسش می‌شود؛ یعنی آیا با همه مردم حتی خودت به انصاف و مقتضای عقل و برابری برخورد کردی یا ظلم نمودی؟[3] اگر چیزی به همراه داشت و به سؤالات، جواب داد، از پل هفتم نیز مانند برق جهنده عبور می‌کند و اگر چیزی برای جواب دادن نداشت، عذاب و شکنجه می شود.[4] 📗📗📗📗📗📗📗 منابع:👇👇 [1]. صدّیق، کسى است که تصدیق کننده امر خدا و پیامبران باشد و شکى در دل نداشته باشد.؛ طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 3، ص 111، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش. [2].«یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلىَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون»؛ اى افرادى که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شد تا پرهیزکار شوید؛ بقره 183. [3]. تعبیر از عدل به ظلم نکردن به این جهت است که عدل و ظلم، ضد و نقیض یکدیگرند چنان که در تعریف عدل گفته شده: قرار دادن هر چیزی در جای خویش و در تعریف ظلم گفته شده قرار دادن هر چیزی در غیر مکان و جای خود. ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 4، ص 153، ج 12، ص 373، دار صادر، بیروت، 1414 ق؛ کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، غفارى، على اکبر و آخوندى، محمد، ج 1، ص 112، دار الکتب الإسلامیة، تهران‏، چاپ چهارم، 1407 ق؛ شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة( للصبحی صالح)، محقق، مصحح، فیض الإسلام‏، ص 553، هجرت، قم، چاپ اوّل، 1414 ق؛ مازندرانى، محمد صالح بن احمد، شرح الکافی- الأصول و الروضة( للمولى صالح المازندرانی)، محقق، مصحح، شعرانى، ابوالحسن‏، ج 9، ص 358، المکتبة الإسلامیة ، تهران‏، چاپ اوّل، 1382 ق‏. [4]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق، مصحح، جمعى از محققان‏، ج 7، ص 331 و 332، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم‏، 1403 ق؛ ‌هاشمى خویى، میرزا حبیب الله، حسن زاده آملىٍ، حسن، کمره اى، محمد باقر، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، محقق، مصحح، میانجى، ابراهیم، ج 6، ص 16،‏ مکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1400 ق؛ ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج 2، ص 152، علامه، قم، چاپ اول، 1379 ق. [5]. بحار الأنوار، ج ‏7، ص 332.
🔻پاسخی از امام محمد باقر(علیه السلام)؛ 💠 اول افطار یا اول نماز؟! 🔹 یکی از سؤالات در ماه مبارک رمضان این است که اول افطار کنیم یا اول نماز بخوانیم که امام محمد باقر علیه السلام در روایتی به این سؤال پاسخ داده اند. ◻️ امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن، مگر اینکه همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان. ◻️ راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمود: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است‌. سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲
❓سوال: چطور فرزندم را به نماز خواندن ترغیب کنم؟ ✅ پاسخ آیت‌الله حائری شیرازی: 💎 نمازتان را قشنگ بخوانید. سجادۀ پاکیزه و مرتب بیندازید. یک اتاق یا محل خاصی برای نمازتان داشته باشید. آنجا معطر باشد. شما نمازتان را بخوانید، بچه می‌آید کنارتان نماز می‌خواند. وقتی نماز خواند، به او جایزه بدهید. نمی‌خواهد وادارش کنید، خودش، خودش را وادار می‌کند. 💎 شما همین اندازه که نماز باحالِ شیرینِ خودتان را می‌خوانید، بچه از نمازتان خوشش می‌آید. همینطور که خدا خوشش می‌آید، بچه‌ات هم خوشش می‌آید. اما تو وقتی نمازت را زود زود می‌خوانی، بچه هم خوشش نمی‌آید. خدا هم خوشش نمی‌آید. یک نماز بخوان که خدا خوشش بیاد تا بچه‌ات هم خوشش بیاید. چون بچه، فطرت الهی دارد. 💎 اگر یک توهینی، یک حرف تندی، اشتباهی به بچه‌ات زدی، صدایش کن و بگو من این رفتار را با شما کردم، الان متوجه شدم که اشتباه بود. من را حلال کن. طبیعتاً می‌گوید حلال کردم. شما بگویید نه. خدا هم باید من را حلال کند. دو رکعت نماز بخوان و از خدا بخواه که خدا من را ببخشد. من را بخاطر رفتار اشتباهم با تو، مجازات نکند. میدانی بچه چه می‌گوید؟ پیش خودش می‌گوید: «زنده باد نماز». اما اگر نکردی، شیطان می‌رود در ذهنش می‌گوید نگاه کن بابایت 50 سال نماز می‌خواند اما حق تو را ضایع کرده. حالا هم که فهمیده، به روی خودش نمی‌آورد! تو هم 50 سال نماز بخوانی بعدش می‌شوی مثل این بابا !! 🌺@namazkudak🌺
پیامبر خدا ص به علی ع فرمود: هر گاه دچار مشکلی شدی بگو: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَ‏ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏ «به نام خداوند بخشنده مهربان، هیچ دگرگونی و قدرتی جز به خداوند بلندمرتبه و بزرگ تحقق نمیپذیرد، خدایا تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم» به راستی که خداوند پاک به واسطه آن، بلا را دفع مینماید بحار الانوار ج۹۲ ص۱۹۴
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ♨️چرا خدا در قرآن نگفته حضرت علی(ع) جانشین پیغمبره؟ 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 💽 @kotahshenidanie 💽
🔵با اینکه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه می‏کنند؟ 🌷 حجت الاسلام : ✳️ اگر سالن بزرگی را با نور کمی روشن کردیم جز اجناس و اشیای بزرگ را نخواهیم دید. 🔅ولی اگر همین سالن را با نور زیاد روشن کنیم حتی یک پوست تخمه و ذره کاغذ دیده خواهد شد. 🔆نور افراد عادی کم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را می‏بینند ولی پیامبران و امامان معصوم که از نور ایمان بسیار بالایی برخوردارند حتی اگر یک لحظه از عمرشان را به اعلی درجه ممکن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه بر می‏دارند. ♻️مثال دیگر: دراز کردن پا برای کسی که درد پا دارد، نه حرام است نه مکروه. ♦️ولی می‏بینیم که گرفتاران به درد پا به هنگام دراز کردن پا از اطرافیان خود عذر خواهی می‏کنند، زیرا برای آنان احترام قائلند که حتی از کار مباح خود شرمنده هستند. ♻️مثال دیگر: گاهی افرادی که در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه می‏کنند و فورا از تمام بینندگان عذر خواهی می‏کنند، با اینکه سرفه کردن گناه ندارد ولی چون خودشان را در محضر مردم می‏بینند، عذر خواهی می‏کنند. 💐 اولیای خدا نسبت به ذات مقدس او چنان معرفت و شناختی دارند که اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصر می‏دانند 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 📘گزیده سخنان حجت الاسلام قرائتی 💽 @kotahshenidanie 💽
21.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 کلید فهم رفتار های عجیب خدا! 👈🏻 چرا خدا تنبیه وتشویق فوری انجام نمیدهد؟ ➕ماجرای نگاه جالب یک جوان تازه مسلمان شده به اتفاق تلخی که بعد از اسلام آوردن برایش افتاد استاد پناهیان 💽 @kotahshenidanie 💽
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️چرا آدم‌ها فکر می‌کنن دینداری سخته، ولی خدا گفته دینداری آسونه؟ 🔻اگر دینداری آسونه، پس چرا انقدر مشکل داریم تو زندگیمون؟ 🎤 حجت الاسلام 💽 @kotahshenidanie 💽,👶🏻 @Koodakane1 👧🏻
💠اگر این حال را حفظ می کردید...💠 🍃 سلّام بن مستنیر گوید: در محضر حضرت امام باقر علیه السلام بودم که حُمران بن أعیَن وارد شد و مسائلی از حضرت پرسید. وقتی حمران خواست برخیزد، عرض کرد: خداوند عمرتان را طولانی کند و ما را از وجود شما بهره مند گرداند؛ مطلبی را عرض کنم: 🍃ما به محضر شما می آییم پس خارج نمی شویم مگر آنکه قلبهایمان نرم شده دنیا را فراموش می کنیم؛ و اموالی که در اختیار مردم است برایمان بی اهمّیت می شود. 🍃ولی آنگاه که از نزد شما خارج می شویم و با مردم و تاجران همراه می شویم، دوستدار دنیا می شویم.حضرت باقر علیه السلام فرمودند: این حالِ قلبهاست که گاهی سخت و گاهی نرم می شود. 🍃بعد فرمودند: اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه وآله عرض می کردند: ای رسول خدا! ما از نفاق هراسانیم. حضرت می فرمودند: چرا؟ می گفتند: وقتی نزد شما هستیم، و شما به یاد ما می آورید و ما را ترغیب می کنید، نگران می شویم و دنیا را فراموش کرده نسبت به آن بی رغبت می شویم و آنگاه که در محضر شماییم، گویی آخرت و بهشت و جهنّم را مشاهده می کنیم. 🍃امّا وقتی از نزد شما خارج می شویم، و در این خانه ها رفته و فرزندانمان را در آغوش گرفته و اهل و عیال را می بینیم، کم کم آن حالی که نزد شما داشتیم تغییر می کند گویا اصلاً خبری نبوده است. آیا می ترسید که این نفاق باشد؟ 🍃رسول خدا صلّی الله علیه و آله می فرمودند: خیر؛ اینها قدمهای شیطان است که شما را به دنیا ترغیب می کند. قسم به خدا اگر شما آن حالی که توصیف کردید را حفظ می نمودید، ملائکه با شما مصافحه می کردند و بر روی آب راه می رفتید. 🍃و اگر شما اصلاً گناه نمی کردید تا از خدا طلب مغفرت کنید، خداوند گروهی را خلق می فرمود که معصیت کرده و بعد استغفار کنند و خدا آنها را بیامرزد. 🍃مؤمن همواره آزمایش شده و توبه می کند؛ آیا نشنیده ای قول خداوند عزّوجلّ را که فرمود: إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ و فرمود: وَ قَالَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ 📚 «کافی» ۲ ص ۴۲۳ 💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨ 🌼چرا برای برخی گناهان مانند غیبت که روزمره انجام میدهیم هیچ احساس عذاب وجدانی نداریم ولی برای برخی مانند رابطه نامشروع حداقل، براے مدت کوتاهی ناراحت میشویم و عذاب وجدان داریم. مگر هردو ڪبیره نیستند؟ ✍️پاسخ:‌گاهی اوقات نفس انسان با انجام دادن یڪ گناه، ڪم ڪم نسبت به آن عادت ڪرده و قبح گناه در نظرش شڪسته می شود. گاهی هم شیطان گناهان را در نظر انسان ڪوچڪ و بی اهمیت جلوه می دهد. دلیل این مسئله هر ڪدام ڪه باشد، مجوز گناه نیست و همانطور ڪه فرمودید هر دوے اینها گناه ڪبیره است و پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمودند: "الغِيبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا ، قيلَ :وكيفَ ؟ قالَ : الرجلُ يَزني ثُمّ يَتوبُ فَيَتُوبُ اللّه‏ُ علَيهِ ، وإنّ صاحِبَ الغِيبةِ لايُغفَرُ لَهُ حتّى يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ ؛ غيبت‏ ڪردن بدتر از زناست. عرض شد: چگونه؟ فرمود: مرد زنا می ڪند و سپس توبه مى‏نمايد و خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد . امّا غيبت ڪننده آمرزيده نمى‏شود ، تا زمانى ڪه غيبت شونده او را ببخشد. 📚 الترغيب والترهيب : 3 / 511 / 24 ‌‌‌‌💽 @kotahshenidanie 💽
🔴 آیا برپاشدن هر پرچمی قبل از قیام امام زمان (عج) طاغوت است ؟ آیا جمهوری اسلامی مصداق این حدیث است؟ 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند : 🔺 كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ 🔸 هر پرچمي قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۱ ، ص ۳۷ 🌺 پاسخ به این شبهه: اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه قيام‌هاي به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهي) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد قيام طاغوتي و قيام‌هايي است كه در مسير خدا و اهل‌بيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است. مؤيّد اين مطلب روايت ديگري است كه مي‌گويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر مي‌دارد، كه هر پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامي قبل از ظهور مهدي (عج) طاغوتي است نمي‌توان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ را هم شامل مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (عج) است، و هرگز هيچ مسلماني حتي انسان فهميده‌اي در حقانيت قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيام‌هاي فراواني را داشته‌ايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليه‌السّلام ـ و انسان‌هاي غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفته‌اند كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود كه اين روايات با روايت فوق معارض است : قيام زيد بن علي قيام مختار بن ابي عبيدي ثقفي قيام يماني و ..... 🔹 و در نهایت قیامی طاغوت است که دعوت بسوی خود کند و نه بسوی دین خدا و البته میتواند مراد و منظور دعوت های دروغین مهدویت قبل از قیام قائم نیز باشد.که ادعای نیابت از سوی امام عصر را نیز دارند مانند جریان فعلی احمد الحسن و سایر مدعیان دروغین. 💽 @kotahshenidanie 💽
🔴اگر خداوند همه جا هست پس چرا هنگام دعا دست به سوى آسمان بلند می کنیم؟ ✅غالباً این سؤال براى مردم مطرح است که در عین اینکه خداوند، مکان و محلى ندارد چرا هنگام دعا کردن دست به سوى آسمان بلند میکنیم؟ 💠بلند کردن دست سوی آسمان، به این جهت نیست که خداوند مکان خاصی دارد، 🔆کما اینکه رو به قبله ایستادن به هنگام نماز ، هم به معنای این نیست که خداوند جهت معینی دارد، 🔵بلکه این رفتارها، هر یک حکمت خاص خود را دارد... 🌼امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: «هر وقت از نماز فارغ شدید دست‌هاى خود را به سوى آسمان بلند نمایید براى دعا کردن» 💥شخصی از آن‌حضرت پرسید: اى مولاى من! آیا خداوند در هر مکان و جهتى نیست؟ امام(علیه السلام) فرمود: «بله» ❓ پرسید: پس چرا باید دست‌هاى خود را به طرف آسمان بلند کنیم؟ 🌺امام(علیه السلام) فرمود: «مگر آیه “وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ” را قرائت نکرده‌اى! 🍃روزى باید از محلش طلب شود و محل آن آسمان است که خداوند بیان فرموده؛ چون باران از آسمان نازل می‌شودو به سبب آن از زمین قوت خلایق روئیده و بیرون می‌آید... ☘️وقتی انسان دست به دعا برداشت، مستحب است آن‌را بر سر و صورت خود بکشد، برای این‌که لطف خدا شامل این دست می‌شود و دستی که عطای الهی را دریافت کند، گرامی است، بنابراین، خوب است آن‌را به سر و صورت بکشد. 🌺چنان‌که در این زمینه امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هیچ بنده‌اى دست به درگاه خداى عزیز جبار نگشاید جز این‌که خداى عزّ و جلّ شرم کند که آن‌را تهى بازگرداند تا این‌که به مصلحت خود چیزی از فضل رحمتش در آن بنهد... 🌟پس هرگاه یکى از شماها دعا کرد تا دستش را به سر و روى خود نکشیده، آن را پس نکشد... 📘بحار جلد 3 صفحه 330 ‍ ‍ ‍ ‍ 💽 @kotahshenidanie 💽