🔸ادامه 👇
👌اهل بیت علیهم السلام نیز از زینت های مادی ، به فراخور وضعیت اجتماعی جامعه استفاده می کردند . در تاريخ زندگى امام حسن مجتبى علیه السلام مى خوانيم هنگامى كه به نماز برمى خاست بهترين لباسهاى خود را مى پوشيد سؤال كردند چرا بهترين لباس خود را مى پوشيد؟ فرمود ؛ « خداوند زيبا است و زيبايى را دوست دارد و به همين جهت، من لباس زيبا براى راز و نياز با پروردگارم مى پوشم و هم او دستور داده است كه زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگيريد »
📚وسائل الشیعه ج 4 ص 455
❕البته آن بزرگواران چون امام بودند ، موظف بودند که حال اجتماعی جامعه را لحاظ کنند و متناسب با افراد ضعیف و متوسط جامعه ، خوراک و پوشش خود را قرار دهند . علی علیه السلام فرمود ؛
« خداوند پیشوایان حق را موظف ساخته است که خود را با مردم تهی دست #همسان سازند تا ناداری تهی دست او را به جوش نیاورد »
📚#الکافی ج1 ص411 _#نهج_البلاغه خطبه 209
👌و #فرمود ؛
« خداوند مرا پیشوای آفریدگان خود قرار داده است ؛ از این رو بر من واجب فرموده که درباره خودم و خورد و خوراک و پوشاکم ، همانند مردم تهی دست باشم تا فقیر به من #تاسی جوید و توانگر را هم توانگری اش به سرکشی نکشاند »
📚الکافی ج1 ص410
👌زمانی که وضعیت اقتصادی جامعه مطلوب بود ، اهل بیت نیز از زینت هایی که تهیه کردن آن برای همگان ممکن بود ، استفاده می کردند ، اما وقتی غیر این وضعیت بود ، آن بزرگواران زندگی خود را بر اساس وضعیت ضعیف جامعه تنظیم می کردند .
❕در نقلی آمده است که « سفيان ثورى می گوید نزد جعفر بن محمّد عليه السلام رفتم و ديدم كه روجامه اى از خز سياه و نيز جامه اى از خز، بر تن دارد. با شگفتى به او نگريستم. به من فرمود: «اى ثورى! تو را چه شده كه به ما [چنين] مى نگرى؟ شايد از آنچه مى بينى، تعجّب مى كنى!». گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! اين نه جامه توست و نه جامه پدرانت! فرمود: «اى ثورى! آن روزگار، زمانه فقر و تنگدستى بود و آنان به فراخور آن تنگنا و فقر عمل، مى كردند. و امروز، روزگارى است كه همه چيز به وفور يافت مى شود».
📚بحار الانوار ج 47 ص 221
👌از آنچه گذشت روشن می شود که استفاده از زیور و زینت حلال دنیا بی اشکال است و زهد به معنای ترک دنیا و لذات دنیا نیست و اهل بیت علیهم السلام نیز به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه ، از زینت های دنیوی استفاده می کرده اند ، اگر چه هیچ گونه دل بستگی به دنیا نداشتند و زهد را به معنای دقیق کلمه در زندگی پیاده می کردند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
--------------- ✿﷽✿ -------------
🍂🌷برگی از #نهج_البلاغه
🍂🌷میدانی علت دستورات الهی چیست؟؟؟
🍂🌷امیرمومنان فرمودند:
💠خدا (ايمان) را برای پاكسازی دل از شرك،
💠 و (نماز) را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی و (زكات) را عامل فزونی روزی،
💠 و (روزه) را برای آزمودن اخلاص بندگان، و (حج) را برای نزديكی و همبستگی مسلمانان، و (جهاد) را برای عزت اسلام،
💠و (امر به معروف) را برای اصلاح توده های ناآگاه، و (نهی از منكر) را برای بازداشتن بيخردان از زشتی ها،
💠(صله رحم) را برای فراوانی خويشاوندان، و (قصاص) را برای پاسداری از خونها، و اجرای (حدود) را برای بزرگداشت محرمات الهی،
💠و ترك (ميگساری) را برای سلامت عقل، و دوری از (دزدی) را برای تحقق عفت،
💠و ترك (زنا) را برای سلامت نسل آدمی ، و ترك (لواط) را برای فزونی فرزندان،
💠و (گواهی دادن) را براي به دست آوردن حقوق انكارشده، و ترك (دروغ) را برای حرمت نگهداشتن راستی،
💠 و (سلام كردن) را برای امنيت از ترسها،
💠💠 و (امامت) را برای سازمان يافتن امور امت، و (فرمانبرداری از امام) را برای بزرگداشت مقام رهبری، واجب كرد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت252
👤تدوین:مرتضوی نژاد
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
🍃✨🌹💫
💫 فلسفه ی غسل جنابت بعد از نزدیکی چیست؟
🌹💫 چرا اسلام دستور میدهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده میشود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟
🌷نکته #تربیتی #بهداشتی #اجتماعی 👈ظاهراً این پاسخ سند روائی هم دارد که فرمود: در این دو آلودگی بنگرید که یکی صرفاً اضافات ... است لیکن در دومی که در اثر (حدث اکبر) واحب می شود ای بسا یک تا چند فرزند به هم می رسد که دارای تمامی اعضای یک انسان است.
🌹💫 پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار میگردد و تمام سلولهای بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو میروند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است.
🌹💫 طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد كه تمام فعالیتهای بدن را كنترل میكند (اعصاب سمپاتیك) و (اعصاب پاراسمپاتیك) این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاهها و جهازات داخلی و خارجی گستردهاند.
🌹💫 وظیفه اعصاب سمپاتیك (تند كردن) و به فعالیت واداشتن دستگاههای مختلف بدن است و وظیفه اعصاب (پاراسمپاتیك) (كند كردن) فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاههای بدن به طور متعادل كار میكند.
🌹💫 گاهی جریانهایی در بدن رخ میدهد كه این تعادل را به هم میزند، از جمله این جریانها مسأله (ارگاسم = اوج لذّت جنسی) است كه معمولاً مقارن خروج منی صورت میگیرد.
🌹💫 در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی میگیرد و تعادل به شكل منفی به هم میخورد.
@ahKamvahadith
🌹💫 این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه میتواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده میشود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم میخورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. (و اینكه میبینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون میآید و لذا باید تمام بدن را شست» (وسائل الشیعه، ج 1، ص 466) گویا اشاره به همین موضوع است.)
🌹💫 البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع عبادت و پرستش نیز میباشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست.
🌹💫 در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر میشود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده میشود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شستشوی جسم است و هم به علت اینكه به قصد قربت انجام مییابد شستشوی جان است، اثر دوگانهای روی جسم و روح میگذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق دهد و جسم را به سوی پاكی و نشاط و فعالیت.
@ahKamvahadith
🌹💫 از همه اینها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل میشوند ولی این حكم اسلامی آنها را وادار میكند كه در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. (البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خود را شسته، شامل میشود).
🌹💫 مجموعه جهات سه گانه فوق روشن میسازد كه چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست.
#فلسفه_ی_غسل_جنابت
@ahkamvahadith
🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫
💬پرسش: چرا خواندن قرآن در سجده و رکوع کراهت دارد؟
✍️پاسخ:در احكام عبادى، بايد علت و حكمت حكم را از آيات قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) جست و جو كرد. در آيات و روايات، علت و حكمت اين حكم به نظر نرسيد و تنها در روايات از خواندن قرآن در ركوع و سجود نهى شده است و اين با توجه به قرائنى كه در روايات هست نهى كراهتى مى باشد.
🔸 از جمله اين روايات: حضرت على(عليه السلام)مى فرمايد: «هفت نفر نبايد قرآن بخوانند، ركوع كننده و سجده كننده در نماز، كسى كه در دستشويى است، كسى كه در حمام است، شخص جنب، زنان حائض و زنان نفساءو زائو .
🔹در نتیجه فلسفه نهی این کار برای کسی روشن نخواهد بود، بلکه یک مسله تعبدی است .
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰فلسفه آب ريختن روي قبر صحت داره؟ آیا عذاب قبر تا زماني که قبر خيسه از ميت برداشته ميشود؟
✍️پاسخ:
✅ درباره آب ریختن بر قبر میت باید گفت: یکی از #مستحبات پس از دفن میّت، آب ریختن روی قبر است، بدین ترتیب که رو به #قبله بایستی و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزی و بقیة آب را به وسط قبر بریزی.(1)
💠 در مورد کم شدن عذاب میت روایاتی وارد شده است. #امام_صادق(ع) فرمود: تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میّت برداشته می شود.(2) البته نمی توان چنین روایتی را قطعی و یقینی دانست و شاید این روایت ناظر به شخص خاصی باشد ، اما استحباب این عمل به جای خود باقی است.
در وسائل الشیعه در مورد آب پاشیدن روی قبر روایاتی نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد.
✨ از ظاهر روایات استفاده می شود که استحباب مربوط به موقعی است که میت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روی آن آب بریزند. فقط از یک روایت استفاده می شود که امام رضا(ع) دستور داد روی قبر یونس بن یعقوب تا #چهل_ماه یا چهل روز آب بریزند.(3) ریختن آب بر قبر به هنگام دفن میت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روایت تا زمانی که خیسی آب باشد، عذاب از میت دفع می گردد.(4)
✅ با توجه به این روایات نمی توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
👈 اما برخی از فقها آب پاشیدن روی قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، #مستحب است روی قبر آب بپاشد.(5)
💠 در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حد اقل علّت آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ریختن آب اشکال ندارد .
✅ با توجه به این #استحباب و روایات مربوط به آن، در بین عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و این کار حرام یا بدعت نیست که از آن منع شود در عین این که با این شستن سنگ قبر هم تمیز می شود و نوشته های بر قبر، واضح می گردد. و ممکن است احترام به میت هم باشد.
_____________
📚 منابع:
1. امام خمینی، تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی، ج 1، ص 91.
2. شیخ عباس قمی سفینه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملی، وسائل الشیعه، نشر دار احجه بیروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نیز: سید کاضم یزدی عروه الوثقی، نشر دار الکتبالاسلامیه تهران بی تا ج 1، ص 442.
4. امام خمینی(ره)، تحریرالوسیله، نشر پیشیین، ج 1، ص 91؛ و نیز : شیخ عباس قمی، سفینه البحار، نشر پیشیین، ج 2، مادة قبر.396،
5. کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
شرم و حیا در احکام شرعی
برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی حیا عذر شرعی محسوب نمی شود.
پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟
پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست، ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد.
جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171
📚 #احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔥 #سوزاندن_نوشته_قرآنی🔥
🔰 سوزاندن آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام چه حکمی دارد⁉️
✅ پاسخ:
✍️ سوزاندن آیات قرآن و اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام که - برای مثال - در روزنامه چاپ شده، جایز نیست؛ [1] ولی در آب ریختن یا تبدیل آن به خمیر برای بازیافت و نیز دفن آن در جایی که بی احترامی محسوب نشود، اشکال ندارد. [2]
⛔️ #توجه:
هر گاه وجود آیات قرآن و نام خداوند و معصومین علیهم السلام در کاغذی قطعی نباشد، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و جستجو برای یافتن این موارد لازم نیست؛ ولی اگر کسی بداند که در ورقه ای چنین چیزی وجود دارد، هتک حرمت [3] و سوزاندن آن جایز نیست. [4]
--------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام: اگر موجب هتک شود، اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید از سوزاندن اجتناب نماید.
[2]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 261؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 165؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 57؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81.
[3]. بی حرمتی.
[4]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 264 و 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 70؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81.
#خامنه ای:
سوزاندن و دور ریختن اوراقی که امکان استفاه از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد یا بر یک طرف آن نوشته شده و طرف دیگر قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست.
📚 منبع: خامنه ای، احوبة الاستفتائات، س 163.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🌳💐🌹🌻
💐🌹🌻
🌹🌻
🌻
#سجده_بر_مهر_چرک_گرفته
#مهر_چرک_شده
♻️مساله 826: سجد بر مهر چرک گرفته چه حکمی دارد؟
⬅️ اگر مهر به قدری کثیف باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، سجده باطل است؛ اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد.
👈توجه: بیشتر اوقات رنگ مهر به علت رطوبت یا چربی روی پیشانی تغییر می کند. این تغییر رنگ مانع سجده بر مهر نیست و اشکالی ندارد و جرمی که در اثر استفاده زیاد از مهر، مانع از سجده است، در زمان طولانی محثث می شود
🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1060؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، السجود، ص 312، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 2؛ بهجت، وسیله النجاه، م 735 و استفتائات، س 491 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1047؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 646 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، السجود، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 796.
🌻
🌹🌻
💐🌹🌻
🌳💐🌹🌻
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✅ #ناتوانی از گرفتن #روزه در #آغاز_بلوغ
سؤال : دختری که به #سن_تکلیف رسیده، ولی به علت #ضعف_جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از #ماه_مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
پاسخ
✍️ مقام معظم #رهبری : #ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است.
✍️آیت الله #مکارم : انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد.»
✍️ آیت الله #سیستانی : چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان میشود یا میترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری میشود؛
🔻امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العادهای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه[۱] روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل میکند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل میشود.
🔺و اگر آنان میتوانند با استفاده از راههای معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است.
🔹منبع :
سیستانی https://b2n.ir/310531
مکارم : https://b2n.ir/154353
رهبری : https://b2n.ir/620772
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌷نمونه #ارائه راهکار هنگام غمگین بودن چکار کنم؟
👇👇👇
♨️سوال:
🔰هنگامي که غميگن و ناراحت و کلافه هستم چکار کنم؟
✍️پاسخ:
✅برای دور ماندن از هر معلولی، باید علت را شناخت و از بین برد. اگر غمگین و ناارحت هستید، باید ابتدا بررسی کنید که چرا دچار چنین حالتی شده اید. همیشه با شناختن ریشه مشکل، راحتتر می توانید آن را حل کنید.
اما به طور کلی قرآن براي رهايي از اندوه راهكارهايي را بيان مي كند كه انسان با عمل به آن ها مي تواند از اندوه دنيا و آخرت رهايي يابد.
از مهم ترين اين راه ها مي توان به توجه به خدا (انعام آيه 64) ايمان به قضا و قدر الهي (حديد 22 و 23) توجه به عزت خدا و شنوايي و توانايي مطلق وي (يونس آيه 65) توجه به علم و دانش وي (همان) توجه به معاد و آخرت (لقمان آيه 23) توجه به برتري مؤمنان بر كافران (آل عمران آيه 139 و 140) و امداد غيبي او (توبه 40) دوستي خدا (يونس آيه 62) سنت هاي الهي (آل عمران 139 و 140) و مانند آن كه در حوزه بينشي جاي دارد اشاره كرد.
در حوزه عمل نيز مي توان به سجده (حجر آيه 97 و 98) نماز (همان) دعا و نيايش و راز و نياز (انبياء آيه 76) تسبيح خدا (حجر آيه 97و 98) و طلب آمرزش و استغفار (فاطر آيه 34) اشاره كرد.
قرآن افزون بر اين ها راهكارهاي ديگري را نيز بيان مي كند كه در حكم مصونيت سازي عمل مي كنند و نمي گذارند اندوه و حزن به سراغ انسان آيد.
در آيات قرآني از افرادي چون مخلصان، اولياءالله، بهشتيان، متقين، مجاهدان، محسنان، مصلحان و مؤمنان واقعي به عنوان كساني ياد شده اند كه گرفتار حزن و اندوه در دنيا و آخرت نمي گردند. از اين جا مي توان گفت كه رفتار آنان مي تواند به عنوان سلوك و عاملي براي دفع اندوه مطرح باشد.
بر اين اساس مي توان از احسان (بقره آيه 112) اخلاص (همان) استقامت (فصلت آيه 30) اصلاح (اعراف آيه 35) انفاق (بقره آيه 1620) انقياد (بقره آيه 112) ايمان (آل عمران آيه 139) تقوا (اعراف آيه 35) اطاعت از خدا و رسول و دستورهاي ايشان (بقره آيه 38 و 277)، توجه به قضاي الهي (حديد آيه 22 و 23) توكل (مجادله 10) شهادت (آل عمران آيه 169) عبوديت (زخرف آيه 68) عمل صالح (بقره آيه 62) و ولايت الهي (يونس آيه 62 و 63) به عنوان عوامل دفع و مصونيت يافتن از اندوه در دنيا و يا آخرت ياد كرد؛ زيرا برخي از اين عوامل موجب رهايي انسان از اندوه در دنيا وبرخي ديگر در آخرت است.
موفق باشید
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
تقسیم این ارث چگونه است
✨🌸🍃🌼🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🌸🍃🌼🌸🍃🌼
🍃🌼
🌸
❓زن و شوهر جوانی یک سال با هم زندگی کردهاند و صاحب یک فرزند دختر شدهاند. به علت حادثه رانندگی زن فوت کرده است و بچه نیز در همان حادثه یک ساعت قبل از مادر فوت کرده است. شوهر زنده مانده و پدر و مادر مرحومه نیز زنده هستند. تقسیم دیه، مهریه، جهیزیه که زن به خانه شوهر برده و هدیههایی که از افراد مختلف فامیل گرفتهاند چگونه است؟
🍃🌺1. دیه، مهریه، جهیزیه و هدایایی که زن از اقوام خویش دریافت نموده است، جزو اموال وی بوده و به ارث خواهد رسید.
🍃🌺2. با توجه به فوت فرزند قبل از زن، فرزند از مادرش ارث نمیبرد، لذا در فرض سؤال که وارثین زن، صرفاً شوهر و پدر و مادرش میباشند، تمام اموال زن به شش سهم تقسیم میشود، سه سهم به شوهر، دو سهم به مادر و یک سهم به پدر میت خواهد رسید.
🍃🌺3 . البته اگر کودک فوت شده نیز اموالی داشته باشد، ابتدا ارث او را تقسیم کرده و سهم مادرش را در مجموعه اموال مادر قرار داده و سپس به تقسیم ارث مادر مبادرت میورزند.
🌸🍃🌼🌸🍃🌼
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌷نمونه #مشاوره و #ارائیهـراهکار هیچ احساسی به همسرم ندارم!!
👇👇👇
♨️سوال:
🔰زني همسردار هستم هيچ علاقه اي به همسرم ندارم نميدونم چيکار کنم ميشه بگين من بايد چيکار کنم احساسم بهش عوض بشه؟
✍️پاسخ:
✅عشق و علاقه در یک زندگی مشترک به هیچ عنوان اتفاقی رخ نمی دهد بلکه برای ایجاد آن باید تلاش جدی داشت.
یک زن و یک مرد زمانی می توانند به خود، همسر و فرزندان کمک کنند که مهارت و آگاهی های خود را در زمینه ی همسرداری به درستی بالا ببرند تا بتوانند با برقراری ارتباط موثر، وظایف و مسئولیت خود را به خوبی و به بهترین نحو انجام دهند. اگر همسران از فقر یا کمبود دانش همسرداری و فرزند پروری، در رنج باشند و به جای رفع علت ها، دچار بازی با معلول ها شوند، دیر یا زود در انجام وظایف مربوطه با مشکلات حادی رو به رو خواهند شد و دچار انواع بیماری ها، افسردگی، اضطراب، خستگی، ناتوانی و بی تفاوتی شده و هیجان و صمیمیت زندگی مشترکشان، به آرامی از دست خواهد رفت.
اما بسیاری از زنان و مردان به علت ناآگاهی و باورهای غلط، تصور می کنند در زندگی مشترک، حق و قدرت انتخاب ندارند و نمی توانند بر اندیشه و نگرش خویش مدیریت کنند و به طور معمول می گویند: «من نمی توانم... من اراده ندارم... می خواهم ولی قدرت اجرا ندارم... من در رضایتمندی زندگی مشترک، نقشی ندارم... اگر همسرم یا دیگران تغییر کنند، زندگی ام بهتر می شود و...»
در نتیجه خود را در مدیریت ذهن و کنترل احساس و رفتارشان ناتوان و درمانده می بیند و در نهایت، اسیر اندیشه های منفی شده و در ساختن زندگی مشترک، نقشی غیرمسئولانه، منفعلانه و منفی بر عهده می گیرند و مدام با برچسب زدن، به سرزنش و انتقاد آشکار یا پنهان از خود، همسر و دیگران می پردازند، کارهای اشتباه خود را توجیه می کنند و در هر زمینه ای به داوری و پیش داوری می پردازند، انرژی خود را بیشتر در مسیر منفی و تخریب به کار می گیرند و بیشتر روی کمبودها و نقاط منفی خود، همسر و فرزندان تمرکز می کنند. در نتیجه خود و زندگی مشترک را در مسیر تلخی و بدبختی بیشتر قرار می دهند.
اگر هر زن و مردی عمیقاً بخواهد زندگی مشترک خود را در جهت مثبت تغییر دهد، آن وقت مساله ی توافق پیش می آید و در واقع زوج با خواستن و انگیزه ی قوی، در مسیر توانستن قرار می گیرد.
اگر به گذشته ی خود توجه کنیم، همه ی ما در طول زندگی، موفقیت هایی داشته ایم. اگر موفقیت های به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنیم، متوجه خواهیم شد که در میان انبوه آرمان ها و آرزوهای خود، فقط به آنچه که واقعاً و عمیقاً و با انگیزه ی قوی می خواستیم، رسیده ایم، بنابراین با انگیزه ی قوی و کافی، باید دست به کار شد و پذیرفت که زندگی مشترک مطلوب، با خود من شروع می شود و می بایست از هر فرصتی، برای رشد در جهت مثبت و سازنده استفاده کرد.
پس:
- به جنبه های مثبت همسرتان بیشتر توجه کنید.
- خاطرات شاد و با هم بودن را دایم در زندگی تان رقم بزنید.
- مسافرت های تفریحی بروید.
- ببینید روز اول به چه دلیلی ایشان را انتخاب کردید همان نکات را مورد توجه جدی قرار دهید.
و ضمنا بر رابطه جنسی تان توجه جدی تر داشته و تغییرات مثبت در آن ایجاد کنید.
+موفق باشید.
.....
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din