eitaa logo
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
1.1هزار دنبال‌کننده
270 عکس
204 ویدیو
7 فایل
✅محفلی برای اندیشیدن دغدغه‌های ذهنی و فکری دانیال بصیر دانشجوی دکتری فِرَق تشیع فقه و عرفان فلسفه و کلام تاریخ و سیاست کمی هم رسانه ارتباط: @danial_basir لینک: https://eitaa.com/joinchat/3961913545Cb5ab2d2c5e
مشاهده در ایتا
دانلود
4591_1561910965.mp3
13.23M
در شب زیارتی حضرت ارباب به یاد شهید سید رضی موسوی @cafe_fekr
عقده‌گشایی سیاسی با چاشنی جذابیت جنسی مستندِ تازه‌‌ ساخته شده از شمقدری که دست بدست در حال چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی است، چیزی جز یک مستند به نهایت، سخیف و زرد نیست. شاید در بدو امر حجاب بهانه است اما لایه‌های پنهان مستند ماموریتی برای تخریب و زدن انقلاب را دنبال می‌کند. تحریک روحانیت علیه انقلاب و دوگانه سازی کذاب، انگارسازی گسل بین انقلاب و جامعه روحانیت و به تعبیری "الغريق يتشبث بكل حشيش" چنگ به چیزی میزند تا علیه انقلاب نمایی را نشان دهد. علت‌العلل را خود جمهوری اسلامی معرفی می‌کند. اگر بی بی سی و منوتو ماموریتی برای ساخت مستند داشتند، همین حرف‌ها را می‌زدند. مبتذل‌ترین بخش مستند نیز اینجاست که کوشیده با جلوه‌گری زنان و دختران مکشفه، مخاطب را پای مستندش نگه دارد. موقعیت هم‌نشینی آن روحانی منفعل و گیج هم با مکشفه‌ها، حاصلش تحقیر و تمسخر روحانیت است. در واقع، روحانیت را آدم‌هایی معرفی کرده که در دعوای دروغین مردم با نظام، باید بفهمند که جانب مردم را بگیرند. یک برش به‌شدت گزینشی و تحریفی و غلط از جامعه. و یک روحانی که هرگز نماینده‌ی روحانیت نیست. و تصویری از نظام، که سیاه‌نمایی مطلق است. از نظر هنری و فنی که باید این اثر را تهوع دانست؛ به غایت غیرهنرمندانه و گل‌درشت و متظاهرانه و فرصت‌طلبانه. حداقل، نیروهای اصلی و سرشناس انقلاب، وارد بازی رسانه‌ای او نشوند و موضع‌گیری آشکار و رسمی نکنند. نباید در زمین خودش به او پاسخ داد. نباید او را جدی گرفت و به رسمیت شناخت. خواسته‌ای او همین است. @cafe_fekr
عمامه صورتی زیادی شور نیست بلکه مسموم است آدم‌ها، اغلب به تدریج تغییر می‌کند و ازاین‌رو، تغییرهای‌شان نامحسوس است. در نقطه‌ها و لحظه‌هایی از این شدنِ هویّتی، نشانه‌ها وضع دوپهلو و دوگانه دارند و از سردرگمی حکایت می‌کنند، اما چندی که بگذرد، علائم، یکنواخت می‌شوند و تغییر، تثبیت. البته چه‌بسا اهل دقّت و تأمّل در همان آغاز، سست‌عنصری و تلاطم را دریابند و حدس بزنند و در نهایت نیز همان شود که آنان گفتند. آدم‌های سطحی که عمق و غور ندارند، همواره مایۀ نگرانی هستند و نباید به آنها تکیه کرد. چرخش و تذبذب، همراه ذاتیِ اینان است؛ حتی اگر در نهایت نیز به یک سو متمایل نشوند. مشکل اصلی و عمده نیز به ضعف در مبانی فکری و ریشه‌های اعتقادی بازمی‌گردد که روزی، خودش را در قالب‌ استحاله و دگردیسی نشان می‌دهد. این مستندساز و امثال او، همواره در سطح زیسته‌اند و حیات فکری‌شان، جنس فکری نداشته است. امروز نیز می‌توان به روشنی، نشانگان تغییر بنیادی را در تفکر او مشاهده کرد و دریافت که او به رنگ دیگری‌ها درآمده است. خطِ روایی او در این مستند، تفاوت چندانی با دیگری‌‌ها ندارد؛ چه در صورت مسأله و چه در مخرج آن، او به اشتراک جدّی با دیگری‌ها رسیده است و فقط می‌خواهد این توافق را چندان آشکار نکند یا با نشانه‌های ناموازی، مخاطب را فریب بدهد. می‌خواهد سخن آخرش، رنگ صراحت نداشته باشد و خودش را افشا نکند. می‌خواهد مخاطب میان مفروضات ذهنی خودش، دست‌وپا بزند و به جایی نرسد. با این‌همه، روشن است که او چه می‌خواهد و در کدام جبهه است. او برخلاف منطقِ هنری، شعارش را در مستندش فریاد می‌زند که مقصر و متهم ردیف اوّل، خودِ نظام جمهوری اسلامی است و برخلاف بیانیه گام دوم، این نظام، نه‌فقط اسباب افزودن‌شدن عیار دین‌داری مردم را فراهم نکرده، بلکه در جهت گریزان‌کردن مردم به حرکت درآمده است. براین‌اساس، اکنون میان مردم و نظام، شکاف افتاده و مسأله، فراتر از مکشفه‌ها است. جامعه، دیگر خود را زیر سایۀ نظام تعریف نمی‌کند، بلکه از آن عبور کرده و به‌شدت دلسرد و غضبناک است. روحانیّت نیز بهتر است به جای سکوت یا همراهی با حاکمیّت، خود را در جبهۀ مردم بازتعریف کند و بر نظام بشورد و فریاد اعتراض برآورد. مسأله نیز این دولت و آن دولت نیست، بلکه فساد تا لایه‌های زیرین نظام نفوذ کرده است تا آنجا که می‌توان از منصوب مستقیم رهبر انقلاب نیز سخن به میان آورد... آش این مستند، زیادی شور نیست بلکه مسموم است. @cafe_fekr
🌷مادر نه تکرار می شود نه تکراری.🌷 @cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رقص و جولان بر سر میدان کنند رقص اندر خون خود مردان کنند چون رهند از دست خود دستی زنند چون جهند از نقص خود رقصی کنند  📚 اینان که مستانه رقصیدند و به ساحت وصال که ساحت ولایت و شهادت است، رسیدند، اولیای زلال الهی شده‌­اند. آنان زیر سایۀ ولایت خدا هستند. هر دژخیمی که به آنان که عیال الهی هستند، آسیب زند و گزندی برساند و به خاک و خون کشد، خشم خدای جبار را برانگیزاند و انتقام الهی را بر خویش تقدیر سازد و خدا تک تک آنان را به صید انتقام شکار نماید و خاک مذلت بر چهرۀ آنان بپاشد پ. ن: حاج قاسم عزیز در خاطره‌ه­ای از شهید همدانی، آن هنگام که عزم رحیل بر میدان خون داشت و بوی وصال به حریم قدس ربوبی می‌­داد، چند بیتی از مثنوی مولانا را در وصف حال شهید خواند که نظرمان را جلب نمود. به خصوص آن که با اشک و احساس خاصی خواند؛ انگار حال خویش را نیز به تصویر کشاند. @cafe_fekr
متنی که دیده نشد ولی حواشی کذاب دیده شد! ۱- براساس مبانی دینی و قرآنی، همه افعال انسان‌ها و اتّفاقات عالم براساس خواست الهی و با قدرت او انجام می‌شود که به آن، توحید افعالی می‌گویند. ۲- همچنین براساس آیات متعدّد قرآن کریم، تعبیر وحی فقط برای انبیا به کار نرفته است. وحی خداوند به مادر حضرت موسی (علیه‌السّلام) یکی از این نمونه‌ها است. در این موارد، واژه وحی به معنای الهام است که در زندگی روزمرّه ما نیز گاهی این موارد را حسّ می‌کنیم. ۳- براساس روایات اسلامی، هرگاه مؤمنی واجبات الهی را مقیّد باشد و همچنین به نوافل و مستحبّات، اهتمام ویژه داشته باشد، خداوند هدایت رفتار او را برعهده می‌گیرد: «خدا فرمود:‌ای محمد! هرکه به یکی از دوستانم اهانت کند، آشکارا به جنگ من آمده است و من به یاری دوستانم از هر چیز شتابان‌ترم... و هیچ‌یک از بندگانم به من تقرب نجوید با عملی که نزد من محبوب‌تر باشد از آنچه بر او واجب کرده‌ام؛ و به‌درستی که به‌وسیله نافله (مستحبات) به من تقرب می‌جوید تا آنجا که من دوستش می‌دارم و، چون دوستش دارم، آنگاه گوش او می‌شوم که با آن می‌شنود و چشمش می‌شوم که با آن می‌بیند و زبانش می‌گردم که با آن سخن می‌گوید و دستش می‌شوم که به آن می‌گیرد.» (کافی، ج ۲، ص ۳۵۲) ۴- از نظر عرفی هم وقتی کسی درباره سخن خوبی از قبل، فکر نکرده باشد و ناگهان ببیند که نکات ارزنده‌ای بر زبانش جاری شده است این‌گونه تعبیر می‌کند که «خدا به زبانم انداخت.» کسانی که عمری است پای منبر علمای ربّانی و خطبا نشسته‌اند بار‌ها این تعبیر را شنیده‌اند و هیچ‌گاه این برداشت را نکرده‌اند که آن شخص، ادّعای گزافی همچون نبوّت کرده است. ۵- اصل کلام رهبر انقلاب در این بیانات مغفول مانده است: اوّلاً ایشان به همسر محترم شهید سلیمانی نسبت می‌دهند که همان نکاتی را که ایشان به زبانشان جاری شده است را قبلاً این خانم فهیم به شهید سلیمانی گفته است. ثانیاً از تأثیر کلام ایشان بر شهید سلیمانی سخن گفته‌اند که هر دو نکته در واقع تمجیدی از فهم و تعالی بانوان مسلمان و مؤمن و انقلابی ایرانی است که به برکت نهضت امام خمینی (ره) پرورش یافته‌اند. استاد صلح‌میرزایی @cafe_fekr
انقدر حقیرید که هیچ‌وقت جرات رویارویی با "ایرانی جماعت" را نداشتید. حالا می‌خواهد این ایرانی "حاج قاسم" باشد یا "مردمِ معمولیِ کف خیابانِ دوست دار حاج قاسم". بشهادت رساندید که از بین ببرید نام و نشان را. نشد. زورتان نرسید. افتادید به جانِ مردمِ بی‌گناه. @cafe_fekr
کافه فکر | دانیال بصیر🇵🇸
انقدر حقیرید که هیچ‌وقت جرات رویارویی با "ایرانی جماعت" را نداشتید. حالا می‌خواهد این ایرانی "حاج ق
دوستانِ انقلابی، الان این حسی که قلب و روح و جانمان را آزار می‌دهد نباید تبدیل به پیام‌ها و پست‌هایی شود که باعث گریز مردم از جامعه و اجتماع شود. این حس جانکاه و آزاردهنده را طوری سیاه‌نمایی نکنیم که باعث یاس و ناامیدی از انتقام شود؛ این همان چیزی است که دستگاه رسانه‌ای دشمن طراحی کرده است. بله قبول دارم جانمان آزارده شده، روز غمباری است برای مردم کرمان؛ اما دستگاه رسانه‌ای دشمن زمین را طوری ترسیم کرده است که از سویی عده‌ای از هموطنمان را به جایی بکاشند که از ترور وحشیانه زنان و کودکان سرزمین‌‌شان احساسی خوشحالی کنند، و از سوی دیگر ما را درگیر انگاره‌سازی انفعال و عدم انتقام کند. هر دو دو لبه یک قیچی‌اند ما باید به سمت امید و امیدآفرینی بریم و درگیر دوگانه سازی‌های کاذب نشویم. در چنین ساعاتی از همه چیز مهمتر طراحی دقیق رسانه‌ای برای خنثی سازی دستگاه رسانه ای دشمن است. این همان امید و امیدآفرینی است که حضرت آقا فرمودند که "بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله." @cafe_fekr
خطوط رسانه‌ای که دوستان می‌توانند دنبال کنند: 1. ایجاد همدلی و وحدت ملی 2. اعتبارزدایی از دو قطبی‌سازی داخلی و خارجی و کاذب توسط دشمن 3. تضعیف خط ناامیدی از انتقام سخت توسط گروه‌های محور مقاومت و جمهوری اسلامی 4. مقابله با تمسخر انتقام سخت و بی اعتبار کردن این خط 5. اعتبارزدایی از قدرت‌نمایی اسرائیل با تاکید بر طوفان الاقصی 6. بازنمایی شجاعت و تدبیر توأمان در سیاست و عرصه نظامی (تصویرسازی صحیح از مفهوم «انتقام سخت» در نبردهای جبهه مقاومت و ضرورت تداوم و حفظ صبر استراتژیک در این مسیر ) 7. حفظ و تقویت روحیه استکبارستیزی و سوق دادن مردم به سمت دشمنی ذاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی با مردم 8. ترسیم چهره تروریسم دولتی از دولت جنایتکار آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی با تکید بر این جنایت و جنایات گذشته (مثل حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری) 9. نمایش و برجسته سازی از تأیید، رضایت و خشنودی مقامات، شخصیت‌ها و رسانه‌های معاند درباره این حادثه (نمایش خباثت این طیف) 10. بصیرت‌افزایی نسبت به انواع انتقام سخت (اشاره به انتقام‌هایی که بعد از شهادت حاج قاسم تا به الان اتفاق افتاده مثل پیروزهای جبهه مقاومت) 11. برجسته‌سازی وجوهی از عملکردهای قابل بیان جبهه مقاومت در سلسله مراتب انتقام سخت @cafe_fekr
این نزدن‌ها نشانه‌ی نتوانستن‌ها نیست بلکه تدبیری است توأمان در سیاست و عرصه نظامی. دوستان حواسمون باشد با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنیم. @cafe_fekr
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ بطور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهی یافت @cafe_fekr
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 این نزدن‌ها نشانه‌ی نمی‌توانیم‌ها نیست؛ نشانه‌ی تدبیر است. ▪️انتقاد از انتقام سخت حاج قاسم سلیمانی اگر نشانه‌‌ای از یاس و مرعوب شدن داشته باشد، بی‌انصافی است. نزدن، همیشه نشانه نتوانستن نیست. 🎙حجت‌الاسلام محسن قنبریان در محفل چهاردهم فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
تصویر این خبرنگار غمزده فلسطینی خلاصه تمام داستان جنايتکاری رژيم آپارتايد اشغالگر و نسل کشی سازمان یافته در غزه است. در یک ماه اخیر همسر، دختر، پسر و نوه‌ و فیلمبردارش را رژیم صهیونیستی به شهادت رسانده و دیروز هم پسرش را.... @cafe_fekr
دکتر رهدار در مناظره دیشب، خوب و مصمم و مسلط و قوی ظاهر شد. ای کاش طلاب و حوزویان از ایشان دفاع رسانه‌ای کنند. در مقابل، اکبرنژاد در قامت یک شخص یک: بی‌نظمی و پراکندگی ذهنی و دو: هم‌صدایی با جریان غیر همسو و مخرج مشترک پیدا کردن با سخن دشمن، ظاهر شد. @cafe_fekr
امروز قصه پر غصه ما این است آنجایی که منویات رهبری و تصمیمات نظام با رای و نظر ما موافق باشد، نقش اندیشمندِ متجددِ پاریس‌نشین را بازی کرده و همانند روشنفکران دوره قجریه و پهلویه، تمجیدگویان از ایده و نظریات تصمیمِ مختار سخن گفته البت بدون هیچ اندیشهِ دانشی و علمی؛ و اگر تصمیمی مخالف رای ما باشد، با تفکر طالبانیستِ کابل‌نشین، تیغ اوکامی در دست گرفته تا ذبح تصمیم اتخاذ شده جلو می‌رویم؛ و آن نیز بدون پشتوانه علمی و دانشی. اصلا نه التفاتی به تفکر و گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان ضلع سوم مقابل تحجر و تجدد داریم و نه قائلیم به آنیم... @cafe_fekr
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین حسین آرام‌جانم🍀 @cafe_fekr
برداشتی از مناظره امشب رئوفی و اکبرنژاد در مناظره امشب، اکبرنژاد را خالی از مباحث "تئوریک و نظری" و حتی بحث‌های "مقدماتی" دیدم. نقایض تاریخی و انقلابی در مباحثش خیلی در ذوق می‌زد تا جایی که رئوفی چندین مصداق تاریخی را مثل آورد ولی به صورت ماهرانه‌ای از پاسخگویی طفره رفت. امشب معلوم شد نقطه ضعف اکبرنژاد، قواعد و مبانی نیست، بلکه "مصادیق تاریخی" و "نمونه‌های عینی" است. رئوفی نیز به خوبی از اینجا شروع کرد و چه عالمانه در موضع حمله قرار گرفت. امشب اکبرنژاد را در تطبیق مباحثش به مسائل روز و انقلاب اسلامی، ترکیبی از نواخباریگری با رویکرد تجددگرایانه دیدم با تکراری از نصیری و شهاب الدین حائری. @cafe_fekr
یا مَنْ هُوَ شَدیدُ الْعِقَاب @cafe_fekr
سلام بر شهید تهرانی مقدم، هر زمان که آسمان مقاومت با موشک روشن می‌شود. @cafe_fekr
در پاکستان شمع‌ها روشن شد:)) @cafe_fekr
آیت الله جوادی آملی: رغبت یعنی میل نه آرزو. لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست، بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. @cafe_fekr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دورویی پاکستان در مسئله حمایت از تروریسم قوم‌گرا برای امروز و دیروز نیست و این کشور سالهاست که مأمنی برای تروریست‌های بنیادگرا و قوم‌گرا بوده و همیشه در مقابل درخواست‌های ایران برای مقابله واقعی و جدی با تروریست‌ها طفره رفته است. @cafe_fekr