eitaa logo
کانون اندیشه جوان
310 دنبال‌کننده
919 عکس
521 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔶 یکی از عواملی که مانع دسترسی همگان به شده اندیشی های کاذب است؛ البته از مصلحت اندیشی های صادق و روشمند دفاع می کنیم هیچ جامعه ای بدون توجه به مصلحت نمیتواند به تعالی و ترقی برسد؛ به ویژه جامعه ما که جامعه ای دینی و حقیقت گراست و می خواهد حقایق و فضایلی را در جامعه بشری طرح کند؛ اما این جامعه نیز ممکن است دچار مصلحت اندیشی های کاذب شود. ایــن مصلحت اندیشی ها هم انواع و اقسام دارد گاهی فقط به نام مصلحت است، اما منافع گروهی و جمعی در پس آن نهفته است این خطری است که همه جوامع را تهدید می کند. 🔷 معمولاً «» با «» خلط می شود. مصلحت برای جامعه مصلحت عده ای است که به نام جامعه رقم می خورد و مصلحت جامعه مصلحت کل جامعه است؛ البته ممکن است واقعاً هم نیت منفعت جویی در کار نباشد، اما روشمند نباشد؛ یعنی مصلحت را با انجام تحقیقات و مطالعات روشمند، مشخص و ارائه نکنیم و برخورد سلیقه ای بکنیم؛ حتی از روی ناآگاهی به هر حال عوامل بسیاری در این زمینه مطرح هستند که به حساسیت های جامعه بلوغ نیافتگی گروه های سیاسی و حتى اصحاب نقد و.... بر می گردد همواره باید به روشمند بودن تشخیص مصلحت کلان و انطباق و سازگاری آن با یک سری قواعد و اصول روش شناختی و حتی محتوایی تعریف شده هوشیار و مراقب بود و باید به این سؤال پاسخ داد که آیا مصلحت به دست آمده مربوط به سطح کلان و عام نظام است یا مصلحت اشخاص و گروه ها یا رده ها و سطوح پایین تری که به نام مصلحت کلان نظام، طرح و القا می شود؟ 🔻 برخی متفکران غربی مانند ایده تضاد میان منافع عمومی و شخصی را با اخلاق دموکراتیک سازگار نمی دانند عموماً تصور میشود مصالح فردی و جمعی الزاماً در یک بستر سیر می کنند و مصلحت فرد چیزی جز مصلحت جزء کوچک جمع نیست و مصلحت جمع عبارت است از کنار هم گذاری مصلحت فرد (الف) با مصلحت فرد (ب) و مصلحت فرد (ج) و... 🔺در پاسخ به این تفکر باید بیان داشت که اسلام تفکیک این چنینی درباره مصالح فردی و جمعی را نمی پسندد و در وهله نخست از هم افقی این دو صحبت میکند و برای نمونه در سیاست کیفری اسلام تأمین ،خیر سعادت مصلحت و منفعت مردم و اشخاص تک تک افراد همزمان با هم مورد توجه قرار گرفته است و در وهله دوم در صورت تقابل مصالح فردی و جمعی با طرح مصلحت سومی به نام «مصلحت حقیقی» متمایل به سمت مصالح جمعی می شود. 🟨 در جهت مصلحت عمومی سیاست وسیله ای است برای تأمین نوعی نظم اجتماعی و نوعی همگونگی کلیه افراد در اجتماع سیاست های مصلحت آمیز برای اینکه بتوانند به قله نظم و امنیت اجتماعی رهنمون، شوند باید با راه میانبری به نام وحدت و انضباط اجتماعی آشنا شوند؛ تا بهتر سریع تر و پایدارتر به این مهم نائل گردند گاه اشکال گرفته میشود که در ایده تقدم مصالح جمعی بر مصالح فردی در حقیقت مصالح فردی قربانی میگردد و حقوق افراد لطمه می بیند و حتی در نگاهی فراتر، مفهوم عدالت به مسلخ فراموشی فرستاده میشود در پاسخ می گوییم در دیدی کلی به اذعان بسیاری از متفکران حتی غیر مسلمانان خیر و صلاح فرد، همان خیر و صلاح جامعه است. 🟧 از سوی دیگر تقدم مصالح جمعی بر مصالح فردی به منزله نفی و زیر سؤال بردن یکی و اثبات دیگری نیست بلکه این عنوان صرفاً بیان کننده مقام اولویت دهی است. به بیان دیگر در صورت تعارض مصلحت فرد با مصلحت جامعه آنچه اولویت دارد مصالح جمع و نظام است مصالح گروهی و جناحی تشکیل یافته مصالح افراد محدودی از یک جامعه است و عقلا تقدم مصالح عموم جامعه (اکثریت) بر مصالح گروه ها و جناح ها (اقلیت) ارجحیت دارد. 🟥 از جمله تبادرات ذهنی اصلی در خصوص واژه سیاست تدبیر و مصلحت کردن است. این برداشت در اندیشه اسلامی با مراعات شنون امت در داخل و خارج طبق شریعت تکمیل می شود؛ در واقع میتوان حلقه واصـل بـیـن حکومت و سیاست را مصلحت خواند و بر کارایی آن به منظور همخوانی الگوهای مدیریت سیاسی تأکید کرد. 💢 در این باره دو فرایند «,مشروعیت بخشی» و «مردم محوری» بیش از همه جلوه گر میشوند در حکومت اسلامی جایگاه افراد و گروه ها و جریان های مختلف مشخص است و در آن محو نمیگردند بلکه در کنار آن می ایستند و به آن کمک میکنند و برای بقا و منافع آن عمل میکنند؛ همچنان که حکومت نیز برای بقای مصالح افراد، گروه ها و جریان ها در تلاش است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
47.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ارتباطات مجازی 🔶 پاندمی‌ اتفاقات تلخ و ناگواری که برای رقم زد، بشریت را دچار بحران کرد. قرن جدید باید خود را موظف به کنار آمدن با این بحران می کرد. پیشنهاد مشخص بود، فضای مجازی! محافل علمی و آموزشی به دانشگاهی جدید پا گذاشتند. 🔷اما قرار گرفتن در چنین شرایطی با تهدید ها و فرصت هایی همراه بود. چگونه باید از این تهدید ها استفاده کرد و آنها را به فرصت مبدل ساخت؟ اقتضائات این فضا چیست؟ در نهایت مهم ترین پرسش این است که با گذر از جهان کرونایی چگونه می توان از این اقتضائات بهره برد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 سازندگان فیلم دقیقا بر اساس باور های در بخش اول از ، و ارتش تاریکی را بر و دنیای حاکم می سازند که حتی وزارت سحر و جادو را به تصرف خود در آورده و وزیر را هم به قتل می رسانند. 🔷 این همان مرحله نخست جنگ است که بنا بر تبلیغات مسیحیان ، سپاه شر یا یا همان آنتی کرایست ابتدا بر اورشلیم یا حاکم شده و سپاه مسیح یا مسیحیان یافته بر اثر پدیده Rapture# به آسمان نزد مسیح میروند و بعد از مدتی همراه مسیح بازگشته و طی مرحله آخر جنگ، ضد مسیح و ارتش تاریکی را شکست داده و حکومت هزار ساله خود را در جهان برقرار می سازند. 💢 همچنان که در بخش دوم از فیلم و یادگاران مرگ نیز شاهدیم پس از مدتی که ولدمورت حاکم بر دنیای جادوگری است هری پاتر با طلسم یادگاران مرگ همچون مسیح مجدداً از دنیایی دیگر بازگشته و همراه همه دانش آموزان و استادان هاگوارتز در جنگی سهمگین با سپاه ،شر درگیر شده و آن را شکست می دهند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶 همیشه خودش را چپ معرفی می کند و این نکته مهمی در شناخت دیدگاه های سیاسی و اجتماعی اوست؛ آنچه در ایران کمتر به آن توجه می شود در واقع ما نمی دانیم مبدأ سخنان چامسکی کجاست و جوش و خروش او برای چیست و کمتر به این اندیشیده ایم که چرا او علیه اقدامات در سراسر جهان یا فعالیت های غاصبانه رژیم صهیونیستی مواضع تندی اتخاذ می کند. 🔷 او امریکا را می خواند، اما زندگی و کار در آنجا را به هرجای دیگری ترجیح می دهد؛ زیرا معتقد است که این کشور آزادترین جامعه در جهان است. او نظام های باز و آزاد به اصطلاح «» را - به سبب وجود آزادیهای فکر ،بیان نشر تجمع و تحزب ـ بر دیکتاتوری های تک حزبی «» (مانند نظام های سابق) ترجیح می دهد. 💢 چامسکی معتقد است به دلیل باز بودن و آزاد بودن آمریکا، طبقات حاکم نمی توانند از نیروی برهنه قهر و سرکوب استفاده کنند در نتیجه نظامی را به وجود آورده اند که به گفته او سیستم کنترل افکار و مغز شویی بسیار پیچیده و پیشرفته ای را به یاری می گیرد تا اطاعت همگانی را ضمانت کند. 📖ماهنامه ، شماره ۱۰ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها : ◾️ خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانی که آنها را برگزیده ای، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشی. 📖 کوکب الدّریّ:ج 1، ص 254 🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔶 حرکتی است که در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی شروع شد و در این مسیر برای عرصه های مختلف سیاسی ،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهدافی را مبتنی بر اصولی دنبال میکند یکی از اصول بنیادین در مکتب ، عدالت اقتصادی و اجتماعی است هرگونه جهت گیری سیاست گذاری و مطالبه ای باید با در نظر گرفتن این اصول در عرصه اقتصاد انقلاب اسلامی همراه باشد. در این میان اهمیت عدالت اقتصادی به عنوان اصلی اساسی غیر قابل انکار است. 🔷 دو مفهوم «» و « با فساد» از یک حيث دارای قرابت معنایی می باشند از حیث جایگاه یک عمل در تناسب با حق «عدالت» به معنای قرار دادن هر چیز در موضع حق و «فساد» یکی از مصداق های ظلم و خروج از موضع حق است؛ طبق این معنا دو مفهوم عدالت و مبارزه با فساد دو روی یک سکه اند؛ اما آن مفهومی که از واژه فساد اقتصادی و مبارزه با آن به اذهان عمومی راه می یابد به عنوان جزئی از عدالت اقتصادی است. هر چه باشد، پرداختن به مقوله فساد اقتصادی گامی در راستای تحقق عدالت اقتصادی خواهد بود. 📖کتاب به کوشش اثر در رابطه با فساد اقتصادی در ایران و راهکارهای مقابله با آن در سه فصل به این مسئله پرداخته است. 💢فصل های این کتاب عبارتند از: 🔸فصل اول: کلیات و مفاهیم 🔸فصل دوم: تبیین وضعیت مفاسد اقتصادی در ایران 🔸فصل سوم: اقدام های لازم برای اصلاح وضعیت موجود 📌@canoon_org
🔷 احکام ثانویه بر احکام اولیه نظارت دارند و در شرایط غیر عادی آنها را تغییر داده یا به کلی آنها را بر می دارند. مثلاً وجوب روزه داری در ماه رمضان، از احکام اولیه است که مربوط به شرایط عادی است. حال اگر روزه داری موجب ضرر گردد و سلامتی انسان را دچار مشکل سازد در اینجا حکم ثانوی، یعنی وارد عمل میشود و وجوب روزه را از انسانی که روزه داری برای او ضرر دارد بر می دارد و همین گونه است اگر روزه داری بر فرد دیگری ضرر وارد سازد مانند زن باردار‌ یا زنی که بچه شیر خوار دارد، و روزه گرفتن به فرزند او ضرر می رساند. 🔶 اینگونه احکام ثانوی در معاملات نیز جاری است و حکم اولی را تغییر می دهد یا به کلی آن را بر می دارد. مثلاً حکم اولیه خوردن گوشت و دیگر غذاهای مباح، حلیت بودن است ولی اگر خوردن آن به بدن زیان جدی و مهم وارد سازد، خواهد بود چنانکه اگر ترک آن زیان آور باشد و خوردن آن برای حیات انسان ضرورت پیدا کند، واجب خواهد شد. در اینجا حکم ثانوی ضرر حکم اولی را تغییر می دهد. در حالی که حکم اولی نسخ نشده و برای همیشه باقی خواهد بود. 📖 کتاب به کوشش 📌@canoon_org
45.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سربازی! مهم است؟ 🔶 با گذشت زمان و تحولات مختلف اجتماعی، مسئله سربازی و خدمت اجباری دچار تغییر و تحولاتی شده است؛ به گونه ای که امروزه دغدغه بسیاری از جوانانی ایرانی مسئله سربازی است. 🔷 با این اوصاف آیا سربازی باید همچون گذشته اجرا شود؟ مزایا و معایب خدمت اجباری چیست؟ سربازی چه تاثیری بر زندگی جوانان می گذارد؟ آینده خدمت سربازی در ایران را چگونه پیش بینی می کنید؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و چهارمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 از زمانی که غرب دانست نمی تواند از راه مبارزه با مسلمانان بر آن ها غلبه یابد به شناخت اسلام روی آورد. در این زمینه طبیعی بود که نخستین متنی که توجه آنان را به خود جلب کرد، کتاب مقدس بود اولین اقدامات برای شناخت قرآن با ترجمه آن آغاز شد که از همان ابتدا هدفی خصمانه داشت که همانا نابودی ، بود . 🔶 به گونه ای که پس از پایان یافتن نخستین ترجمه قرآن گفت: «اکنون می توان دشمن را شناخت» به هر روی این مطالعات با هر انگیزه ای که آغاز شد به سرعت گسترش یافت و جنبه های دیگر مطالعات قرآنی، از جمله را نیز در برگرفت و از سوی دیگر مطالعات مستقیم متن قرآن نیز از حوزۀ ترجمۀ صرف متن قرآن خارج شد و جنبه های بلاغی ،مفهومی ، بررسی تحریف قرآن و... را دربرگرفت. 💢 در هر کدام از جنبه های یادشده افراد شاخصی پا به عرصه ظهور نهادند و بسیار مشهور گشتند بی آنکه شناخت کاملی از قرآن و علوم مربوط به آن داشته باشند از جمله این افراد می توان را نام برد. 📖ماهنامه ، شماره ۹ 📌@canoon_org
🔰 ماهیت و قدرت روایت 🎞فیلم کامل نشست علمی «ماهیت و قدرت روایت» 🔷این نشست با حضور کامران پارسی نژاد «نویسنده، مدرس داستان و منتقد ادبی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون بخش اول _ بخش دوم ببینید. 📌@canoon_org
49.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰روایت یک سنت، آکادمی یا حوزه؟ 🔶از ویژگی های بارز حوزه های علمیه حفظ سنت های علمی خود است. سنت هایی که تاثیر عمیقی در انتقال علم و گسترش مرز های دانش علوم مختلف داشته اند. با توجه به تحولات اخیر و تغییرات نظام آموزشی و پژوهشی و ایجاد دانشگاه ها این سنت دستخوش تغییرات شگرفی شد. تغیراتی که علوم را خالی از محتوای اصلی خود کرد و صرفا به فن و تکنیک تقلیل داد. 💢 حال باید پرسید با گذر از دهه چهارم انقلاب اسلامی که داعیه دار مسئله احیای سنت های علمی ست تا چه اندازه این مسیر در جهت خود گام برداشته است؟ نظام آموزشی جدید تا چه اندازه می تواند علوم مختلف را دچار تهدید کند؟ 📌@canoon_org