eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
872 عکس
495 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌ ‌ ♨️ #نشست "بررسی جامعه شناختی وضعیت دین‌داری در ایران" 🔻با حضور جبار رحمانی و صابر جعفری 🗓 چهارشنبه ۲۰ تیر ۹۷ 🕧 ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔺خیابان وصال شیرازی، کوچه دکتر فرهنگی(بهنام)، پلاک ۱۹، کانون اندیشه جوان، سالن اجتماعات ♦️ @Canoon_org
‌ دو دسته از مردم همیشه در بدبختی به سر می‌برند، آن‌هایی که حرف هیچکس را گوش نمی‌دهند «افراد خودرای»؛ آن‌هایی که به حرف هـمـه گوش می‌دهند «افراد دهن‌بین» #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔺همراه ما باشید‌... ✖️ @canoon_org
💭 انسان نباید هیچوقت از اینکه در اشتباه بوده است، خجل و شرمسار باشد، هر چه باشد، امروز عاقل‌تر از گذشته شده است. #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻 کانون اندیشه جوان... ◽️ @canoon_org
‌ ‌ ‌ ♨️ #نشست "جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی" 🔻با حضور سیده‌فاطمه مقیمی و لیلاسادات زعفرانچی 🗓 دوشنبه ۲۵ تیر ۹۷ 🕧 ساعت ۱۰ صبح 🔺خیابان وصال شیرازی، کوچه دکتر فرهنگی (بهنام)، پلاک ۱۹، کانون اندیشه جوان، سالن اجتماعات ♦️ @Canoon_org
🔰 فرهنگ جدید؛ محصول مشترک سنّت و مدرنیته! 🔹 واقعیت خشن عصر ما آن است كه دیگر در هیچ كشوری نمی‌توان از فرهنگ اصیل و ملّی و سنّت پیشین، همچون واقعیت‌هایی دست‌نخورده و تام‌وتمام، سخن گفت؛ زیرا فرهنگ و سنّت در اختلاط با مدرنیته متحول می‌شوند، ولی این تحول فقط در فرهنگ ملّی و سنّت پدید نمی‌آید. 🔹 در واقع به همین شكل مدرنیته نیز واقعیت پیشین، یعنی تماماً غربی خود را از دست می‌دهد. این تحول اهمیت فراوان دارد و اغلب از دید پژوهشگران پنهان می‌ماند. در واقع تركیب‌های نو مجموعه‌ای جدیدند كه از پیش وجود نداشته‌اند؛ نه فرهنگ ملّی به معنای اصیل است نه مدرنیته به معنای غربی، بلكه تركیب هر دوی آنهاست. 🔹 در این تركیب، هم فرهنگ ملّی وجود دارد و هم مدرنیته، اما هر دوی آنها در فضایی جدید، به شکلی جدید پدیدار می‌شوند. 🔹 در طرح تركیب‌های جدید، از نظریۀ هولیسم (Holism) كه نظریه‌ای فلسفی است استفاده شده است. براساس این نظریه «تمام»، جمع سادۀ اجزای تشكیل‌دهندۀ آن نیست، بلكه چیزی بیش از آن است. به عبارت دیگر، هولیسم بر آن است كه هر یك از اجزای تشكیل‌دهندۀ یك كل، از هنگامی كه در آن كل قرار می‌گیرند، به واقعیت جدیدی بدل می‌شوند كه واقعیت آن كل است. اجزا در ترکیب وضعیت و كیفیت پیشین خود را از دست می‌دهند؛ زیرا در كل معادلۀ جدیدی از زیست را می‌پذیرند كه از مجموعۀ آن كل ملهم می‌شود. هرچند آن معادله قوانین خود را از اجزای تشكیل‌دهنده‌اش می‌گیرد، امر قرار گرفتن چند جزء در كنار هم در یك كل، سازمانی از روابط را پدید می‌آورد كه كاركرد پیشین هر یك از اجزا را متحول می‌كند. در نتیجه قانون كل برتر از قوانین هر یك از اجزاست. 🔹 بنابراین ملاحظه می‌شود كه مسئله آن نیست كه در مقابل ورود مدرنیته به ایران، فرهنگ ملّی یا حتی سنّت از بین می‌رود، بلكه مسئله آن است كه این فرهنگ و آن سنّت شکل جدیدی به خود می‌گیرند، به پدیدۀ مقاومتی بدل می‌شوند، و خودبه‌خود و به‌ناگزیر به تركیبی جدید با اجزای وارداتی مدرنیته وارد می‌گردند. 📰 بخشی از مقاله "مدرنیته‌ای که به ما رسید" | حمید آفاق | ۷۰ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
💭 تعصب چشم‌های بینا را نابینا و گوش‌های شنوا را ناشنوا می‌کند. #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔻کانون اندیشه جوان... 🔺 @Canoon_org
🔰 فردا میزبان شماییم... ♨️ جایگاه زن در اقتصاد ایران اسلامی 🔹دکتر سیده‌فاطمه مقیمی 🔹دکتر لیلاسادات زعفرانچی 🕞 فردا ساعت۱۰ صبح 🔺سالن اجتماعات کانون اندیشه جوان @Canoon_org
🖌 بانویی که وصی امام معصوم بود ... 🔻 حُدَیث (حُدَیثه، حربیه، سلسل، سوسن)، همسر امام هادی (ع) و مادر امام حسن عسکری (ع) از مادران ائمه اطهار (ع) بود که نقش اساسی و مهم در جریان‌های سیاسی-اجتماعی پس از شهادت امام (ع) داشت. 🔸بنابر روایات و نقل‌های تاریخی، امام حسن عسکری (ع) تنها حُدیث را وصی خود قرار داد، با آنکه هم فرزند داشت و هم برادرش جعفر در قید حیات بود و قاعدتا باید برادرش را وصی می‌کرد. شایان ذکر است که اموال امام افزون بر خانه آن حضرت، شامل موقوفات و صدقات شیعیان بود که باید صرف امور شیعیان می‌شد و آن حضرت، حُدیث را لایق این مسئولیت دیده بود. 🔸در کمال‌الدین از محمدبن‌الحسین بن شاذویه از محمد حمیری از پدرش از محمدبن جعفر از احمدبن ابراهیم روایت شد که گفت: در سال 262 هـ به خدمت حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی(ع) و خواهر امام علی النقی(ع) رسیدم و از پشت پرده با وی سخن گفتم و از عقیده وی درباره امامت استفسار کردم. او هم یکایک ائمه (ع) را شمرد از جمله حجه‌بن‌الحسن (عج) را نام برد. 🔸من گفتم: خدا مرا فدای شما گرداند، آیا حجه‌بن‌الحسن را دیده‌اید و از وی خبر دارید؟ گفت: پدرش نامه‌ای درباره او به مادرش نوشته بود و من از مادرش پرسیدم بچه کجاست؟ گفت : پنهان است. حکیمه در پاسخ گفت که به حجه‌بن‌الحسن اقتدا می‌کند. وی از محل و شخصیت امام زمان (عج) پرسید. حکیمه گفت از دیدگان پنهان است. 🔸احمدبن‌ابراهیم پرسید: پس شیعه به چه کسی پناه ببرد؟ حکیمه پاسخ داد: به جدّه، مادر ابومحمد(ع). او گفت آیا من به کسی اقتدا کنم که یک زن را وصی خود قرار داده است؟ حکیمه با درایت و درک وسیع خود پاسخ داد: به حسین (ع) اقتدا کن که زینب(س) را وصی خویش قرار داد. ♨️ 📚 بخشی از کتاب [غیبت و حیرت | محمود مطهری‌نیا | انتشارات کانون اندیشه جوان] ~~~~~ به کانون اندیشه جوان بپیوندید! 👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
🔰 ماموریت کانون اندیشه جوان در بیان مقام معظم رهبری 💠 محسن رحیمی، قائم‌مقام کانون اندیشه جوان در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد. 🔻متن کامل مصاحبه را در سایت کانون ببینید👇 lish.ir/VGI ✖️ @canoon_org
🔘 ۵۰ درصد جامعه را از اقتصاد محروم نکنیم! #نشست_جایگاه_زن_در_نظام_اقتصادی 🔺#گزارش سخنرانی سیده فاطمه مقیمی در این نشست را، در وب‌سایت کانون اندیشه جوان بخوانید.👇 http://l1l.ir/59-y ➖➖➖➖➖ 💠 @canoon_org
🔘 الگوی کارآمد برای اشتغال زنان نداریم! #نشست_جایگاه_زن_در_نظام_اقتصادی 🔺#گزارش سخنرانی لیلاسادات زعفرانچی در این نشست را، در وب‌سایت کانون اندیشه جوان بخوانید.👇 http://l1l.ir/59-- ➖➖➖➖➖ 💠 @canoon_org
💭 یک دروغ کوچک با خود هزار و یک دروغ دیگر می‌آورد، زیرا تو مجبور می‌شوی از آن دفاع کنی! و از دروغ نمی‌توان با حقیقت دفاع کرد...! #لحظه_ای_تفکر ~~~~~ 🔰 کانون اندیشه جوان👇 🔻 @canoon_org
🔘 وزن دینداری در جامعه کاسته نشده است... 🔺#گزارش_نشست_بررسی_جامعه_شناختی_وضعیت_دینداری_در_ایران را، در وب‌سایت کانون اندیشه جوان بخوانید.👇 http://l1l.ir/5a1l ➖➖➖➖➖ 💠 @canoon_org
🔰 راز رضاشاه ♨️ #نشست "بررسی وضعیت ایران در دوره‌ی پهلوی اول" 🗓 نشست اول، ۶مرداد، ۱۴عصر با حضور عباس سلیمی‌نمین و صادق زیباکلام 🗓 نشست دوم، ۸مرداد، ۱۰صبح با حضور علی‌اکبر رنجبر کرمانی و مسعود کوهستانی‌نژاد 🗓 نشست سوم، ۱۰مرداد، ۱۰صبح با حضور قاسم تبریزی و داوود هرمیداس‌باوند 🔺خیابان وصال شیرازی، کوچه دکتر فرهنگی (بهنام)، پلاک ۱۹، کانون اندیشه جوان، سالن اجتماعات ➕ @canoon_org
🖌تناقض‌گویی کسروی کجا آشکار می‌شود؟ 🔻در چنین روزی در سال ۱۳۲۴ شمسی، احمد کسروی توسط فدائیان اسلام ترور شد. اما تاریخ‌نگاری او تا چه حد صادقانه بود؟ 🔸کسروی در پیشگفتار «تاریخ مشروطۀ ایران» (چاپ‌های کنونی) اصولا فلسفۀ نگارش تاریخ را زمینه‌سازی برای روشن شدن ارج خدمات رژیم پهلوی دانسته و با اشاره به دوران قاجار نوشته‌است:" دسته‌های انبوهی، آن زمان‌های تیرۀ گذشته را از یاد برده‌اند و از آسایشی که امروز می‌دارند خشنود نمی‌نمایند و یک چیزی درباید که همیشه روزگار درهم و تیرۀ گذشته را از پیش چشم اینان هویدا گرداند." 🔸در همان کتاب، ایضا رضاخان را پادشاهی شمرده‌است که «بیست سال با توانایی و کاردانی بسیار فرمانروایی کرد». این سخنان را کسروی در آغاز و پایان کتاب تاریخ مشروطه بیان کرده‌است که مقدمه‌اش بر آن، در تاریخ اوج دیکتاتوری رضاخان است. 🔸کسروی در مقالاتی که پس از عزل و سرنگونی رضاخان نوشته، لحن خود را در ستایش صریح و مطلق از وی، عوض کرده و از استبداد و دیکتاتوری آن شاه ستم‌پیشه سخن به میان آورده‌است: «ده سال در ایران جز هرج و مرج نبود تا شاه پیشین(رضاشاه) برخاست و این نیز به جای هرج و مرج، دیکتاتوری و استبداد را برقرار گردانید.» نیز نوشته‌است: «باید گفت آنچه در آن بیست ساله در ایران روی داده، نه مشروطه با قانون بلکه استبداد و دیکتاتوری بوده و باید کارهای آن زمان، همه را از قانون بیرون شمرد و اثر قانونی به آنها نداد.» 🔸در همین زمینه، کسروی خود تصریح کرده‌است که از سوی دولت رضاخان، «ژاندارمی در پشت سر» وی می‌ایستاد و از او در برابر مردم محافظت می‌کرد. اما بعدها ضمن تغییر لحن خود راجع به رضاشاه، مدعی شد که «در همان زمان رضاشاه که همۀ زبان‌ها بسته بود، من ترس به خود راه نداده، از کوشیدن و نوشتن بازنایستادم...» 🔸کسروی در «تاریخ هجده سالۀ آذربایجان»، میرزا کوچک‌خان و یاران مجاهد او را مردانی «کوتاه‌بین و ساده» شمرده‌است که از «دوراندیشی و شناختن سود و زیان کشور» بی‌بهره بوده‌اند. در «تاریخ پانصد سالۀ خوزستان» نیز، ضمن تجلیل از دیکتاتور پهلوی، میرزا و همرزمان ضد استعمارگر و وطن‌خواه وی را «جزء گردنکشان و خودسران» شمرده و بر سرکوب آنان توسط رضاخان مهر تأیید زده‌است. 🔹بخشی از مقالۀ «کسروی به نرخ روز»، «علی ابوالحسنی». ، شماره ۶۴ ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راز رضاشاه ! 🎥 #نشست "بررسی وضعیت ایران در دوره‌ی پهلوی" 🔻با حضور: ➖صادق زیباکلام، عباس سلیمی‌نمین ۶مرداد ۱۴عصر ➖علی‌اکبر رنجبر کرمانی، مسعود کوهستانی‌نژاد ۸مرداد ۱۰صبح ➖داوود هرمیداس‌باوند و قاسم تبریزی ۱۰مرداد ۱۰صبح ✖️ @Canoon_org
📽 اکران مستند روزگار رضاخانی 🎞 یک‌شنبه و سه‌شنبه، هفتم و نهم مرداد، ساعت ۱۶ 🔺 خیابان وصال، کوچه فرهنگی، پلاک۱۹، کانون اندیشه جوان #راز_رضاشاه 💠 @canoon_org
🔰کانون اندیشه جوان در رسانه‌ها...
❇️ مشخصه اصلی انسان، سیاسی بودن است ! 🔻در آثار ابراهیمی اغلب شخصیت‌ها مبارزان سیاسی هستند. مبارزه، فعالیت سیاسی، عضویت در احزاب سیاسیف اعتراض، زندان، شکنجه و ... از مهم‌ترین مفاهیم منعکس شده در اغلب آثار ابراهیمی است. 🔸 خود ابراهیمی در این باره می‌گوید: " مساله در روزگار ما و شاید تا قرن‌ها فقط و فقط ایستادگی سرسختانه در برابر ستم است. نه ستم را به شکلی قطعی و نهایی مغلوب کردن. مساله مقاومت تا دم مرگ است، نه مقاومتی که قطعا – و خیلی زود – به پیروزی منجر شود. مساله اساسی انسان مسئول عصر ما غلبه بر ظلم نیست؛ ناسازگاری قطعی و لجوجانه با ظلم است." 🔸 در داستان بلند آتش بدون دود نویسنده اغلب شخصیت‌ها را درگیر این مساله می‌کند و اساسا زمینه و مبنای داستان بر پایه مقوله مبارزه و فعالیت سیاسی پی ریزی شده است. شاید این پدیده از این مسئله نشات بگیرد که خود ابراهیمی نیز فردی مبارز و شکنجه و زندان دیده است. 🔸 وی در کتاب ابوالمشاغل که زندگی نامه وی محسوب می‌شود اینگونه بیان می‌کند: "در عصر ما یک نوع انسان بیشتر وجود ندارد، آن هم انسان سیاسی است. در عصر ما حتی تعریف انسان نیز به اعتبار سیاسی بودنش عوض شده است. حال دیگر انسان فقط یک موجود صاحب عقل، سخنگو، اجتماعی، متفکر و یا تنها جانداری که می‌تواند بخندد و گریه کند نیست؛ بلکه انسان مضاف بر تمام اینها، مشخصه اصلی اش، سیاسی بودن است." 🔹 بخشی از کتاب «پیرنگ‌های بی نیرنگ؛ نقدنامه آثار نادر ابراهیمی»، «فاطمه جنتی راد»، انتشارات کانون اندیشه جوان ➖➖➖➖➖ ◽️ کانون اندیشه جوان👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️آی‌گپ: Igap.net/Bashgah_net ▪️بله: lish.ir/KoP‌
⭕️ «تاریخ پهلوی را چگونه بخوانیم؟!» 🔅پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ظهور دو جریان سلطنت‌طلب و روشنفکری در کنار جریان آکادمیک در حوزه تاریخ‌نگاری معاصر و درنظر گرفتن راهبرد نشر کتاب، شاهد آن بودیم که این دو جریان با قراردادن انگاره اصلی خود بر تحریف تاریخ انقلاب و تطهیر رژیم پهلوی، در پی مبرا ساختن پهلوی اول و دوم از تمامی فسادها برآمدند. به نظر می‌رسد برجسته شدن این جریان را باید با کتاب معمای هویدای دکتر عباس میلانی گره زد. از آثار برجسته دیگر این جریانات می‌توان به کتاب خاطرات آقای پرویز ثابتی (در دامگه حادثه) و کتاب‌های تاریخ شفاهی درباره ایران و انقلاب دانشگاه هاروارد اشاره داشت. تأثیرات این جریان‌ها در میان تاریخ پژوهان داخل کشور نیز قابل ره‌گیری است. کتاب‌هایی که با خواندن آن بدین سو سوق داده می‌شویم که اولاً؛ عرق ملی رضا شاه بسیار زیاد است و دوم اینکه؛ رضا شاه شخصیتی بیگانه‌ستیز آن‌هم با دوز بالاست و سوم آن‌که؛ تاریخ‌نگاری ۱۶ سال دوره پهلوی اول زیر سایه دو واژه کودتا و دیکتاتوری قرار گرفته است! در صورتی‌که اگر نگاه از روی انصاف به رضاشاه داشته باشیم، واقع قضیه آن‌طور که نگاشته‌اند هم نیست. اما در چند سال اخیر شاهد پی گرفتن رویکرد دیگری از این جریانات هستیم که با ورود به حوزه فضای مجازی و رسانه‌ای؛ ساخت کلیپ در شبکه‌های گوناگون موبایلی و مستندسازی تاریخی-سیاسی درشبکه‌های ماهواره‌ای معارض مانند «بی‌بی‌سی»، «من و تو» و ... ، با هدف ایجاد شبهه در روایت تاریخ انقلاب و تطهیر و توجیه اقدامات شاهان پهلوی و معرفی آنان به عنوان خادمان ملت، خود را در معرض توجه نسل سوم و ندیده انقلاب ایران قرار داده‌اند. «انقلاب ۵۷»، «مردان دیروز»، «از تهران تا قاهره»، «۳۷روز»، «رضاشاه»، «رد پای خاطره» و «شب بود» و ... در این زمینه قابل ذکرند. 🔅بر همین اساس، انتشارات کانون اندیشه جوان بر آن شده است که در قالب نگارش کتابی علمی و به‌دور از شعارزدگی، به مخاطبان جوان نشان دهد که چگونه شبکه‌های ماهواره‌ای، پیام را در محتوای رسانه‌ای به اشکال مختلف بازنمایی و تصویرگری می‌کنند. شیوه‌های گوناگون برجسته سازی و چارچوب‌بندی محتوای رسانه‌ای آنان به چه گونه است؛ از چه شیوه‌هایی برای اقناع و متقاعدسازی، ابهام‌سازی در محتوا استفاده می‌کنند تا مخاطبان خود را اغفال و او را از واقعیت دور کنند. برای نگارش این کتاب به یک چهره علمی و آکادمیک کشور چون دکتر «حسن بشیر» رجوع شده است. 🔅دکتر ، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و دارای دکترای جامعه شناسی ارتباطات بین‌الملل از دانشگاه لیستر انگلستان است. وی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ میلادی مدیر آکادمی آکسفورد برای تحصیلات عالیه در شهر آکسفورد انگلستان و در بازگشت به ایران، از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۸ رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) بود. از ایشان تاکنون بیش از ۲۵ کتاب تألیف و ترجمه و تعداد بی‌شماری مقالات علمی-پژوهشی منتشر شده است. 📚 کتاب پهلوی سوم! ▪️(آنچه ماهواره‌ها از پهلوی ترسیم کرده‌اند) 📝 تالیف حسن بشیر و کاظم مؤذن 📖 انتشارات کانون اندیشه جوان ➖➖➖➖➖ 🔻 کانون اندیشه جوان @canoon_org
🔰 نشست سوم (پایانی) از سلسله نشست‌های «راز رضاشاه؛ بررسی وضعیت ایران در دوره پهلوی اول» 🔻 با موضوع «توسعه به سبک رضاشاه» 🔸فردا چهارشنبه ۱۰ مرداد ➖ساعت ۱۰ صبح 🔹 با حضور رحیم نیکبخت و داوود هرمیداس‌باوند ▫️ @canoon_org
🔰 صفر تا صد داستان ▫️ مدرسه‌ی مهارت کانون اندیشه جوان *کارگاه داستان‌نویسی* برگزار می‌کند. 🔻 مدرس: قاسمعلی فراست 📝 مهلت ثبت‌نام تا ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ ✖️ @canoon_org
🔰 صفر تا صد روایت ▫️ مدرسه‌ی مهارت کانون اندیشه جوان *کارگاه روایت‌نویسی* برگزار می‌کند. 🔻 مدرس: احسان رضایی 📝 مهلت ثبت‌نام تا ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ ✖️ @canoon_org