eitaa logo
کانون اندیشه جوان
300 دنبال‌کننده
855 عکس
398 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @CanoonAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
💢عوامل متعددی در پیدایش و ایجاد رویکردهای پوپولیستی در یک جامعه تاثیر دارند که مهمترین شان عبارتند از: ۱. آشفتگی ساختار اقتصادی: تضادهای فقیر و غنی، شهری و روستایی، کشاورزی و صنعتی، حاشیه نشین و متن نشین، استقلال اقتصادی دولت از جامعه، نابرابری و احساس تبعیض، فقر و فساد اقتصادی که همگی شاخصه های ساختار و نهاد معیوب اقتصادی است، در ایجاد رویکردهای پوپولیستی در جامعه تاثیر فراوانی دارد. ۲. بحران مشروعیت: رشد و قوت بوروکراسی و فربه شدن دولت، ضعف بدنه اجتماعی، فاصله دولت و ملت و... نوعی سوءظن به قدرت پدید می آورد که سرانجام به ایجاد بحران مشروعیت منجر می شود. با اختلاف میان انگیزش های اعلام شده از سوی دولت، نظام آموزشی و شغلی از یک سو و انگیزش های فراهم شده توسط نظام اجتماعی و فرهنگی، جامعه به سمت این بحران حرکت می کند و سرانجام، پوپولیسم را به ارمغان می آورد. ۳. ضعف جامعه مدنی: ضعف نهادهای مدنی، فعالیت جدی نداشتن احزاب، مطبوعات و انجمن های غیر دولتی، تحقیر فرد و به حاشیه رانده شدن او، رشد نکردن مفهوم شهروندی، نبود مشارکت سیاسی واقعی، ضعف همبستگی ارگانیکی و وجود نوعی جمع گرایی قبیله ای در عین خودخواهی فردگرایانه از دیگر مشکلات جوامع در حال گذار است که امکان دارد آنها را به مشکل پوپولیسم دچار کند. 📖ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره 71، ص 62 📌@canoon_org
22.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چرا به دانش بنیان نیاز داریم؟ 🔶در وضعیتی که کشور تحریم است و با مشکلات اقتصادی دسته و پنجه نرم می کند، چرا ما به دانش بنیان نیاز داریم؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔹روز دانشجو 🔸روز تأکید بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جویی، 🔹روز تأکید بر لزوم افزایش بصیرت سیاسی و معرفت دینی 🌺بر تمامی دانشجویان، دانشگاهیان و اهالی علم مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔷در سال ۱۳۳۲ یکی از رویدادهای مهمی که نماد حرکت دانشجویی شد، حادثه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران بود؛ زیرا حرکت های بعدی دانشجویان، با این خیزش تاریخی، پیوندی ناگسستنی یافته بود؛ در واقع حادثه ۱۶ آذر بر این حرکتها به گونه ای بسیار آشکار تأثیر گذاشته و به آنها مفهومی جدید بخشیده بود. 🔶جنبش های دانشجویی کنونی در ایران، هویت خود را در چنین روزی جستجو می کنند. ۱۶ آذر روزی شد که جنبش دانشجویی ایران هویت خود را بدان گره زد و با آن شناخته شد. این جنبش، همواره حرکت های مهم و در خور توجهی داشته است اما می توان گفت ۱۶ آذر ۱۳۳۲ نقطه آغاز فعالیت سامان یافته برای جنبش دانشجویی است. 💢پیش از این تاریخ، ، کمتر تشکیلاتی و نهاد یافته بود و بیشتر حرکتهای آن خودجوش و برنامه ریزی نشده بود، اما بعدها ۱۶ آذر سرمنشاء سازمان یافتن اقدامات و خروج تدریجی از حرکتهای صنفی به سوی حرکتهای دیگر گردید به گونه ای که پس از آن، دانشجویان دانشگاه های گوناگون حرکتی هماهنگ و یکسان داشتند که در سطح جامعه نیز انعکاس بسیار گسترده ای داشت. 📖ماهنامه زمانه، شماره 7، صفحه 6 📌@canoon_org
◼️ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها : ◾️ همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگاری ها در دوستی علیّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود. 📖 شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید:ج 2، ص449. 🏴شهادت مظلومانه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔷نوآم چامسکی معتقد بود زبان، یک قضیه همه یا هیچ است که ما حین تکامل خود و با مقوله هایی که برای دستیابی به آن ضروری بوده است به آن مجهز شده ایم. این مقوله ها «ساختار عمیق» کلام ما را تعیین می کنند، آن هم بدون وابستگی به زبانی خاص. جمله ها در عملیات تکراری از یک «دستور زبان گشتاری» که ساختار عمیق را به زنجیره ظاهری تبدیل می کند، نمود می یابد. 🔶در نتیجه همه ما انسانها می توانیم تعداد بسیاری جمله را به طور نامحدود درک کنیم؛ یعنی هرگاه که ما توانایی مقدماتی زبان شناختی را کسب کرده باشیم. مهارت های زبانی اساسا خلاقانه اند و قلمروی نامحدود ادراک ما نیز از قلمروی نامحدود آنچه می توانیم در ذهن خود بپرورانیم حکایت می کند. 💢، اندیشه های منطق جدید را با قوه تشخیص مبتنی بر تخیل قوی که کاملا مدیون خلاقیت و تلاش های خود اوست، به تکامل رساند. او دارای توانایی علمی راستین برای ترجمان نظریه انتزاعی به مشاهده عینی و دریافت و حل معضلات روشنفکرانه، آن هم در جایی است که دیگران فقط داده های معمولی را تشخیص می دهند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 10 و 11، صفحه 70 📌@canoon_org
🔰حلقات متن خوانی و مطالعاتی نیاز امروز جامعه اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 🔷دوشنبه 14 آذر دومین مقصد کانون اندیشه جوان در قرارهای تشکلی خود بود. این نشست در دانشگاه تهران و به میزبانی جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و در دفتر مرکزی این تشکل برگزار شد. 🔶در این گفتگوی صمیمی که با حضور اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناسان کانون اندیشه جوان برگزار گردید در خصوص نظام مسائل دانشجویان این دانشکده و اقدامات در جریان این مجموعه گفتگوهایی صورت گرفت. 🔻همچنین طرفین پیرامون مسائل روز دانشگاه به گفتگو و تبادل نظر پرداختند و تفاهماتی در جهت همکاری های مشترک علی الخصوص در حوزه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و حلقه های مطالعاتی انجام شد. 🔺گفتنی است کانون اندیشه جوان در دوره جدید ارتباطات تشکلی خود و در راستای هم افزایی بیشتر با تشکل ها و در میان تشکل های دانشجویی اقدام به برگزاری نشست هایی در دفاتر دانشجویی می نماید. 📌@canoon_org
🔷در کشور ایران که حکومتی اسلامی برپاست، آگاهی از فلسفۀ سیاسی اسلام و شناخت زوایای گوناگون آن نقش موثری در شکل بخشیدن به هویت و مشارکت فعال مردم در جامعه دارد. این آگاهی زمینۀ مساعدی را برای نقد و نظارت روش‌مند جامعه برقوای حکومتی فراهم می‌آورد. 📖از این رو کتاب نوشته ی تلاش کرده تا گام کوتاهی در این مسیر برداشته باشد. هدف اصلی این کتاب که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، ارائه روش تحلیلی بومی برای بررسی فلسفه سیاسی اسلام است و تلاش شده است مناسبات مبانی فلسفه سیاسی اسلام با مسایل آن روشن شود. 🔶کتاب حاضر، متشکل از سه بخش زیر است: بخش اول:مقدمات، تعریف مفاهیم و بررسی زمینه های پیدایش. بخش دوم:مبانی فلسفه سیاسی اسلام. بخش سوم:مسایل فلسفه سیاسی اسلام (حکومت). 💢نگارنده، نخست، مفهوم فلسفۀ سیاسی را بیان و زمینه‌های پیدایش آن را بررسی کرده است. سپس به مبانی فلسفۀ سیاسی اسلام و مسائل مربوط به آن یعنی حکومت اسلامی اشاره و موضوعاتی چون ویژگی‌های ذاتی انسان از دیدگاه اسلام، ضرورت حکومت از دید اسلام، آزادی سیاسی و... را مطرح کرده است. 📌@canoon_org
🔶در زبان فارسی برای فساد معانی مختلفی مانند: «تباهی»، «ستم»، «مال کسی را گرفتن»، «گزند»، «زیان»، «ظلم و ستم»، «شرارت» و «بدکاری» بیان شده است.در فرهنگ و بستر، فساد به صورت پاداش نامشروع برای وارد کردن فرد به تخلف از وظیفه، تعریف شده است. در نتیجه، فساد عبارت است از خروج هر چیز از اعتدال، چه این خارج شدن اندک باشد و چه زیاد. 🔷به عقیده ماکیاولی، فساد جریانی است که طی آن موازین اخلاقی افراد، سست و فضیلت و تقوای آنها به نابودی کشیده می شود.از نظر گوردال میردال، فساد معنای وسیع تری دارد و به تمام شکل های گوناگون انحراف یا اعمال قدرت شخصی و استفاده نامشروع از مقام و موقعیت شغلی اطلاق میشود. 💢کولین نای نیز معتقد است فساد عبارت است از تخطی یک مقام دولتی از وظایف رسمی برای رسیدن به منافع و رفاه خود یا اقوام نزدیک یا ارتقای موقعیت. در تعریفی دیگر، فساد رفتاری می باشد که از اصول حکومتی حاکم بر عملکردهای یک فرد در جایگاه دولتی به دلیل انگیزه های رسمی شخصی نظیر رفاه قدرت یا مقام انحراف پیدا کرده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
46.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشریات ابزار سنجش! 🔶نشریات دانشجویی ابزاری قوی و توانمند در اختیار دانشجویان است برای تبیین و انجام فعالیت های اندیشه ای، فرهنگی و سیاسی اجتماعی اما این رسانه تنها ابزاری برای ابراز مواضع و عقاید نیست بلکه ابزاری برای سنجش سطح عمق تشکل ها نیز است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷نظریه پردازان موافق جهانی سازی، بر آن اند که این پدیده، گریزناپذیر، طبیعی و غیرارادی است که مراحل تکوین خود را از سر می گذراند. طرفداران گلوبالیسم، خوشبینانه بر این باورند که این فرایند، در مسیر به رسمیت شناختن فرهنگهای متکثر و تأمین عدالت، رفاه، آزادی و امنیت جوامع، به ویژه کشورهای در حال توسعه و غیر غربی پیش می رود. 🔶از سوی دیگر، برخی بدبینانه از نابودی فرهنگهای غیرغربی و گسترش بی عدالتی، فقر، استثمار و نا امنی سخن می گویند؛ همانطور که امروزه جهانی شدن، زندگی خصوصی و فردی جوامع را با قدرت در می نوردد. جوامعی که در آن، تهدیدها فقط به آن خطرها و بلاها محدود نمی شود، بلکه مجموعه ای گسترده از تغییرات به هم پیوسته در زندگی اجتماعی را در برمی گیرد. 💢بیم ها و تهدیدهای امروزی، فراسوی زمان و مکان، سایه خود را بر همه کشورها و طبقات اجتماعی افکنده است و هر لحظه بر فقدان اطمینان و ناامنی روانی و اجتماعی بشر معاصر می افزاید. همانگونه که مخالفان، آن را طرحی از پیش طراحی شده، ارادی و تحت رهبری چند کشور غربی و کارگزاران آنها در سطح بین الملل می دانند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35 📌@canoon_org
43.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حباب های سرمایه داری در رمان 🔶موضوعات و محتوای رمان‌ ها همواره چه نسبتی با وقایع سیاسی و اجتماعی روز داشته است؟ چه تصویری از سرمایه ‌داری در رمان ‌های قرن نوزدهم و بیستم ارائه شده است؟ مهم‌ترین نمونه‌های رمان ‌ها با موضوع سرمایه‌داری در غرب کدامند؟ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «حباب های سرمایه داری در رمان» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔶آنچه معنای زندگی در ادیان واقعی الهی را از دیگر معانی ای که دیگر مکاتب برای آن ترسیم کرده اند متمایز می کند، آن است که هدف زندگی انسان که آدمی بر اساس آن پای به عرصه وجود نهاده است، از سوی پروردگاری ترسیم شده که آگاه و خالق ابعاد وجودی انسان است. خداوند در اهدافی که برای زندگی انسان ترسیم نموده و مسیری که برای دستیابی به این اهداف به عمل آورده، به نیازهایی که در درون او وجود داشته توجه کرده است. 🔷اگر این امر مورد توجه باشد که مدون معنای زندگی انسان، خود خالق انسان است و به راز و رمزهای درونی او آگاه و به نیازها و خواسته های او واقف است و حتی خود تعبیه کننده آنها در وجود اوست، معقول نیست گفته شود که او در این تدوین به نیازها و خواسته ها توجه نداشته است. اگر تدوین اهداف زندگی انسان و در کنار آن خلقت انسان هر دو محصول موجود مدبر و بی نقص است، پس باید هر دوی آنها در انطباق کامل با یکدیگر باشند. 💢بنابراین حکمت خداوند اقتضا می کند نیازهای انسان نه تنها در تدوین اهداف ملحوظ باشد، بلکه به گونه ای در وجود انسان قرار داده شده باشد که زمینه ساز اهداف بشر در زندگی او به شمار آید، وگرنه اساس قرار دادن این نیاز در وجود آدمی توجیه منطقی نخواهد داشت و خالق یکتا نیز زیر سوال رفته و در نتیجه خالقیت، دچار نقصان می گردد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
49.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشریات صنفی 🔶اثر نشریات دانشجویی در مسائل صنفی دانشجویی دارای اهمیت است، آیا تشکل ها می توانند از این ابزار به خوبی استفاده کنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶از زمان ظهور حکومت های مستقل ایرانی در سده سوم هجری/نهم میلادی تا آغاز عصر استعمار در سده دهم هجری و شانزدهم میلادی، مدارک و مستندات تاریخی فراوانی درباره دلایل حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه وجود دارد. 🔷بحث جزایر سه گانه در سال ۱۳۵۰ش/۱۹۷۱م با موافقت نامه ای رسمی میان ایران و شیوخ شارجه و رأس الخیمه و با نظارت دولت انگلستان به عنوان مهم ترین عامل بروز مسئله جزایر سه گانه در طول نیمه اول سده بیستم به پایان رسید. 💢اما وقوع انقلاب اسلامی معادلات سیاسی را بر هم زد و سبب شد دولت امارات متحده عربی تحت فشار غرب، ادعاهای واهی خود را درباره مالکیت این جزایر مطرح کند. در دهه های اخیر، برخی محققان نیز صرفاً با اهداف سیاسی، حقوق ایران را نادیده گرفته اند چرا که خلیج فارس، منافع بسیاری برای غرب دارد. 🔺اما موقعیت برتر ایران و نمود سکونتگاه های ایرانی در سواحل جنوبی در سده های باستانی و تداوم حضور حکومتهای ایران در دوران اسلامی در سواحل جنوبی خلیج فارس، گواه روشنی در اثبات حقوق تاریخی ایران در موضوع جزایر سه گانه است. 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
🔶برخی موجودات هیچ نقشی در ساختن آینده خویش ندارند (مانند جمادات). برخی دیگر در ساختن آینده خویش نقش دارند (مانند نباتات) اما این نقش نه آگاهانه است و نه آزادانه. برخی دیگر نقش بیشتری دارند (مانند حیوانات) که این نقش آگاهانه است هر چند آزادانه نیست؛ یعنی با نوعی آگاهی از خود و محیط خود، تحت تأثیر جاذبه یک سلسله میل های شعوری، در راه صیانت خود برای آینده می کوشند. 🔷ولی انسان نقشی فعال تر، مؤثر تر و گسترده تر در ساختن آینده خویش دارد؛ نقش انسان هم آگاهانه است و هم آزادانه؛ یعنی انسان هم به خود و محیط خود آگاه است و هم با توجه به آینده به حکم نیروی عقل و اراده می تواند آزادانه آینده خویش را به هر شکل که خود بخواهد انتخاب کند. 💢اندام های روانی انسان که از آنها به خصلت ها و خوی ها و ملکات اخلاقی تعبیر می شود، به مقیاس بسیار وسیعی پس از تولد ساخته می شود. این است که هر موجودی حتی حیوان آن چیزی است که او را ساخته اند؛ ولی انسان آن چیزی است که خود می خواهد باشد و در ساخت آینده خود تاثیرگذار است. 📖کتاب ، دفتر دوم از مجموعه کتاب‌های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
🔷در تمام دوران حکومت و نیز حکومت های بعد از آنها، همه بنادر شمالی و جنوبی دریای پارس و جزایر آن، تحت اقتدار و فرمانروایی ایرانیان بوده است. در گذر تاریخ، آب‌های نیلگون خلیج فارس و جزایر آن، به دلیل موقعیت راهبردیشان، صحنه طمع‌ ورزی ‌های استعمارگران بوده است. 🔶شبهه ‌افکنی درباره حاکمیت ملی ایران بر جزایر سه ‌گانه ، و ، با طرح ادعاهای بی‌اساس امارات متحده عربی آغاز شده است. آشنایی با پیشینه تاریخی این جزایر، جدا از هیاهوهای رسانه‌های مغرض و جنجال‌های سیاسی برخی شیوخ منطقه، روشنگر بسیاری از مسائل پیرامون و در ادامه، مالکیت حقیقی خواهد بود. 📖کتاب به قلم و ، محصولی از نشر کانون اندیشه جوان می باشد که در پنج فصل به مبحث جغرافیای سیاسی خلیج فارس و کشورهای هم‌جوار، پیشینه تاریخی جزایر سه‌گانه از ابتدا تا امروز، مسئله جزایر سه‌گانه در روابط ایران و انگلستان و در نهایت مسئله جزایر سه گانه در دوره ی پهلوی و پس از آن، در سیاست جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. 📌@canoon_org
🔶در اگزیستانسیالیسم یا هستی‌گرایی، نقطه آغاز فرد به وسیله آنچه «نگرش به هستی» یا احساس عدم تعلق و گم‌گشتگی در مواجهه با دنیای به ظاهر بی‌معنی و پوچ خوانده می‌شود مشخص می‌شود. 🔷مکتب اگزیستانسیالیسم که در قرن نوزدهم در بستر بی توجهی فلاسفه و جامعه غرب به مباحث ریشه ای و بنیادین انسان به وجود آمد، مباحث اساسی و پرسش های فراگیر بشریت را با عنوان «اوضاع حدی» انسان ها مورد توجه قرار داد. 🔻مسائلی از قبیل آرزوی جاودانگی، مرگ، امید، عشق، ایمان، يأس و ناامیدی، معناداری یا بی معنایی زندگی، هدفداری یا بیهودگی جهان، آزادی انسان، رنج و بی عدالتی، دلهره و اضطراب، غربت و تنهایی. و اینکه انسان کیست؟ آیا به مثابه یک ماشین و دارای یک مکانیسم جبری است یا آزاد و دارای تفرد و شخصیت فردی است؟ 💢دغدغه اصلی این مكتب، خودشناسی و «من» شناسی و بررسی آن با روش درون نگری و روش وجدانی است و توجه به مسائل دیگر از قبیل دین و تاریخ هم به لحاظ ارتباط آنها با «من» و انسان می باشد. 📖کتاب ، دفتر دوم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
23.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کتابی متفاوت برای مسلمان اجتماعی 🔶طرح کلی اندیشه اسلامی درباره چه صحبت می کند؟ چه ویژگی هایی دارد؟ نقطه مزیای آن نسبت به کتاب های موضوعی مشابه چیست؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هشتاد و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌 @canoon_org
🔶امانوئل کانت معتقد بود که جهان برای ما آن اندازه موجود است که درباره آن فکر می کنیم، یعنی آن اندازه که تابع قوانین تفکر است. فلسفه کانت، توانایی های ذهن آدمی را تحلیل می کند و سرانجام اعتراف می کند که ذهن آدمی که در تفکر وی قائم به خود (بدون ارتباط با عاملی مافوق عالم ماده) می باشد، قدرت شناخت حقیقت را ندارد. 🔷به بیانی دیگر فلسفه ی کانت، عالم نمودها و ظواهر است و در آن اثری از حقیقت نیست. وی در پاسخ به مشکل ثنویت دکارتی، اصولا حقیقت و معنای واقعی موجودات را دست نیافتنی معرفی کرد و در نظریات وی نه تنها اثری از جوهر واحد اسپینوزا به عنوان آشتی دهنده ی دو بعد ماده و معنا نیست بلکه حتی ارتباط فکر با امتداد و به بیانی دیگر ماده نیز قطع شده است؛ 💢او می گوید: اصولا راهی به حقیقت امور حتی عمق و حقیقت «من» از لحاظ روان شناختی وجود ندارد و محدوده ی معرفت، فقط در نمود ذهنی موجودات خلاصه می شود. و این نتیجه طبیعی تلاش کانت است که می کوشید اشیا را مطابق معرفت «من» تنظیم کند و ذهن آدمی را محور و اصل در صورت دادن به اشیا می دانست. 📖کتاب به قلم 📌 @canoon_org
42.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰همایش درباره علم دینی 💢کانون اندیشه جوان چهارمین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد. 🔷همایش درباره علم دینی شامل بررسی نسبت علم و دین با موضوعات «جامعه‌شناسی مواجهه با علم در ايران»،«نسبت علم و تمدن»،«مواجهه مسلمين با دانش يونانی»،«علوم اجتماعی دينی»، «مناسبات الهيات و علوم انسانی» و «عقل و ايمان» می باشد که آیت الله علی اکبر رشاد، آیت الله سید مهدی میرباقری، دكتر يوسف اباذری، دكتر بیژن عبدالکریمی، حجت الاسلام دکتر داوود فیرحی، حجت الاسلام دكتر حميد پارسانيا، سعيد زيباكلام و دكتر رضا داوری اردكانی در آن به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته اند. 📌 این همایش در خرداد1391برگزار شده و از مجموعه های با ارزش گنیجه آرشیو کانون اندیشه جوان است و به صورت یک دوره آموزشی تصویری در بخش همدرس سایت کانون اندیشه جوان در دسترس می باشد. 💠 برای مشاهده این دوره به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐https://canoon.org 📌@canoon_org
47.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آرمان کلیدی 🔶جامعه‌ آرمانی ایران اسلامی، برای پیشرفت نیازمند دو جریان و دو بال است. اگر این دو جریان، همراه و همگام با یکدیگر نباشند، یک ستون از دو ستون اصلى پیکر جامعه، خراب و ویران است و آرمان کلیدی ما محقق نخواهد شد. اما این دو ستون چیستند و در چه وضعیتی قرار دارند؟ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «آرمان کلیدی» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔶در نگرش سکولار، هدف از سیاست و حکومت چیزی جز تامین منافع مادی و دنیایی نیست. چنین نگرشی برخاسته از تعریفی مادی و حیوانی از سیاست و برخاسته از نظام ارزشی سکولار می باشد. اما رویکرد اسلامی به سیاست، چنین محدودیتی را بر نمی تابد. در نگرش اسلامی و در میان اندیشمندان مسلمان، تعریف سیاست و هدف از آن، فراتر از نگرش سکولار است. اندیشمندان مسلمان هدف سیاست را تلاش در جهت تأمین سعادت دنیا و آخرت می دانند بنابراین جدایی و تفکیک در هدف و قلمرو دین و سیاست در نگاه اسلامی کاملاً ناممکن می نماید. 🔷حتی اگر هدف از سیاست را صرف تأمین منافع دنیوی بیانگاریم، باز هم نمیتوان قلمرو آن را از قلمرو دین جدا انگاشت، زیرا دنیا شمولی اهداف و قلمرو دین باعث می شود که تنظیم مناسبات این جهانی را نیز جزئی از دین به حساب آوریم؛ با این تفاوت که بنابر نگاه دینی از سیاست نیز می توان در جهت خیر آخرت سود جست، ولی در نگاه سکولار، سیاست فاقد کارکرد آخرت گرایانه است. برخلاف دیدگاه سکولار اندیشان از دیدگاه قرآن، هدف دین منحصر به امور روحانی و اخروی نیست. 💢اهدافی که قرآن برای دین بر می شمرد عبارت است از: خداپرستی، طاغوت گریزی، برقراری عدالت اجتماعی، تهذیب و تزکیه نفس، آموزش کتاب و حکمت، قضاوت و داوری، امر به معروف و نهی از منکر، گشودن زنجیرهای اسارت و... بسیاری از اهداف یاد شده، اموری اجتماعی و مربوط به چگونگی تدبیر و تنظیم مناسبات این جهانی است. سیاست در نگاه اسلامی، گسسته از مسائل اخروی نیست و لاجرم اسلام،تفکیک بین اهداف و قلمرو دین و سیاست را بر نمی تابد. 📖کتاب نوشته‌ی 📌 canoon_org