eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
852 عکس
388 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @CanoonAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» 👤با حضور علیرضا بلیغ 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» را بشنوید. 👤با حضور علیرضا بلیغ 📌@canoon_org
🔰زمینه‌ های فرهنگی مهاجرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه‌ های فرهنگی مهاجرت» 👤با حضور میثم مهدیار 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه‌ های فرهنگی مهاجرت» را بشنوید. 👤با حضور میثم مهدیار 📌@canoon_org
🔰 نخبگان و مسئله مهاجرت 🔷 نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع « ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» با حضور علیرضا بلیغ، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در بستر اسکایپ برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔶پیکره ی دانش، بازتابی از مفاهیم و عبارت های در هم پیچیده ای است که محصول مجاهدت های دانشمندان برای دستیابی به اهداف علمی مفید است. این متون، از مفاهیم و عبارت هایی پر می باشد که رمزگشایی از آنها، عمق ادراک آدمی را افزایش می دهد و آفرینش های علمی را طراوت می بخشد. 🔷در پرتو کارآمدی، این روش «تحلیل گفتمان» می باشد که چندی است این تلاش، مرزهای زبان شناسی را درنوردیده و وارد عرصه های مهم علوم اجتماعی و سیاسی شده است. این گستردگی و عمق آفرینی تحلیلی سبب شده است امروز تحلیل گفتمان، زمینه مطالعاتی بین رشته ای به شمار آید. 💢با نگاهی بر رشته هایی چون علوم سیاسی، جامعه شناسی، قوم شناسی، روان شناسی و... در خواهیم یافت که تحلیل گفتمان با تاثیرپذیری شدید از آثار دریدا، فوکو و هابرماس، از قالب محدود زبان شناسی بیرون آمده و رشته های بسیاری را درنوردیده است. گفتمان، حتی در قالب کاربردی آن از وضعیت تقلیل گرایانه ای که تلاش می کند آن را در حد «سخن» یا حداکثر «گفتار» نگاه دارد، خارج شده است و بر «تحلیل گزاره ها» دلالت می کند. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره ۹، ص ۱۱ 📌@canoon_org
💢داستان سیاسی به عنوان یکی از ژانر های جذاب و پرمخاطب جهان ادبیات، زیرگونه های بسیاری دارد که در یک تقسیم بندی اولیه، می توان آن را اینگونه عنوان کرد: ۱. داستان هایی که به مفهوم قدرت و سیاست و حکومت و یا درگیری گروه ها و سازمان های سیاسی با قوای اشغالگر خارجی می پردازند همچون: نون والقلم جلال آل احمد، کوری ژوزه ساراماگو، خرمگس لیلیان وینیچ. ۲. داستانهایی که از طریق رمز و نماد، به نقد نظام های سیاسی حاکم می پردازند همچون: قلعه حيوانات جورج اورول و ماهی سیاه کوچولوی صمد بهرنگی. ۳. داستان هایی که به صورت واقع گرایانه به نقد نظامهای سیاسی می پردازند. همچون: شوخی میلان کوندرا و روزهای برفی قاسمعلی فراست. 4. داستان هایی که با پرداختن به مصائب و مشکلات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مختلف مردم،با نظام حاکم ستیز می کنند همچون:خوشه های خشم جان اشتاین بک و عزاداران بیل غلامحسین ساعدی. 5. داستان هایی که به درگیری میان دو کشور می پردازند همچون اغلب داستان های جنگی و داستان هایی که در دفاع از سیاست های حاکمان نوشته می شود. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰حضرت فاطمه سلام الله علیها : 🔷 در خدمت مادر باش، زیرا بهشت زیر پای مادران است. 📖 کنزالعمال، ج16، ص 426. 🌸🌸ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک باد🌸🌸 📌@canoon_org
🔰نشست مجازی فلسفه اسلامی و معاصرت 🔶برای انسان درپی حقیقت بودن بسیار مهم و با اهمیت است و بنابراین فلسفه برای انسان مهم می‌شود. اهمیت فلسفه اسلامی در این نیست که اقتصاد ضعیف ما را درمان کند ویا ماشین ما را تعمیر کند و شکم ما را سیر کند، به همین خاطر شاید این پرسش که فلسفه به چه کار می آید، اساسا سوال درستی نباشد. 🔷کاربرد اساسی فلسفه در کشف حقیقت به شدت ممزوج با زیست فکری و علمی جامعه است. فلسفه و زیست فلسفی را باید به مثابه یک امر جدی پیگیری کرد و به دنبال آن بود. بنابراین اگر در یک جامعه فلسفه و کشف حقیقت محلی از اعراب نداشته باشد و جدی تلقی نشود، در آن جامعه نمی‌توان از کاربرد فلسفه و معاصرت سخن گفت، فلسفه در جایی کارکرد دارد که حقیقت جویی و کشف سعادت اولویت و دغدغه اول جامعه باشد، زیرا جستجوی حقیقت مهم است و فلسفه تلاشی برای جستجوی حقیقت در حد طاقت بشریت است. 💢حتی در فلسفه غرب نیز نمی‌توان از کاربرد عینی و فنی فلسفه سخن گفت، بنابراین مسائل پدیدآمده درباره معاصرت فلسفه به معنای کاربرد فلسفه به علت یک سری سوتفاهم‌هایی است که متاثر از گفتمان علوم فنی، در مورد فلسفه پدید آمده است فلذا با بررسی فلسفه و کشف کارکرد و معاصرت آن میتوان به کاربرد اصلی فلسفه دستیافت و راه را بر بسیاری از سوتفاهم ها بست. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز شنبه 24دی ماه ساعت 20 با حضور روزبه زارع در نشستی مجازی با عنوان « فلسفه اسلامی و معاصرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
🔶دکارت را موسس و معمار علم و فلسفه جدید نامیده اند و بیشتر مورخین و صاحب نظران بر این اعتقادند که نقش دکارت از اندیشمندان بزرگی که در دوره جدید ایفای نقش نموده اند، موثرتر و برجسته تر بوده است. در قرن شانزدهم میلادی، نحوه ای تفکر شکاکیت آمیز در اروپا حاکم گردید. دکارت برای مبارزه با شک گرایی، در مقام پی ریزی فلسفه تزلزل ناپذیری برآمد و سنگ بنای آن را شک پذیری خود شک قرار داد. 📖کتاب نوشته ی و محصول نشر کانون اندیشه جوان است. نگارنده در کتاب حاضر، به تشریح دیدگاه های رنه دکارت در زمینه معرفت شناسی، انسان شناسی، خداشناسی و جهان شناسی پرداخته است. 💢وی در فصل اول به زندگی‌ نامه دکارت اشاره نموده و با تشریح عصر وی،‌ تأثیر و تأثر او را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در چهار فصل بعدی با رجوع مستقیم به آثار دکارت و نیز لحاظ شرح و توضیح مفسرین، به تشریح دیدگاه‌های او در زمینه معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی و جهان‌شناسی پرداخته و در پایان هر فصل با توجه به فلسفه اسلامی نقد و بررسی عقاید وی ارائه شده است. 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سیاست خارجی مترقی 🔷سیاست نه شرقی و نه غربی دقیقا چه مرزی میان جمهوری اسلامی و جهان می کشد؟ آیا این به معنای دیوار کشی دور خود و تعامل حداقلی با همسایگان و کشورهای جهان است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتادمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰 هویت فرهنگی راهکار ممانعت از مهاجرت 🔷 نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه های فرهنگی مهاجرت» با حضور میثم مهدیار، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در بستر اسکایپ برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔰فلسفه اسلامی و معاصرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی «فلسفه اسلامی و معاصرت» 👤با حضور روزبه زارع 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست مجازی «فلسفه اسلامی و معاصرت» را بشنوید. 👤با حضور روزبه زارع 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ذهن های جنگ زده 🔷حجم خبر جنگ اکراین با حجم خبر سوریه و یمن در این سالها چه پیامی دارد؟ 🔶هزاران کودک یمنی در وضعیت سو تغذیه قرار دارند و چندین سال است زیر بمباران به سر می برند اما چرا برای بسیاری از مردم جهان حتی برخی نخبگان سیاسی ما هنوز خون مردم اروپا رنگین تر است؟پاسخ جنگ شناختی است! 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتادمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰نشست مجازی انقلاب پارادایمی 🔶در این برهه از زمان توسعه دیجیتالی از یک طبقه اجتماعی یا یک حوزه جغرافیایی فراتر رفته و به یکی از اجزا جدا‌نا‌پذیر از زندگی بشر تبدیل شده است. در حال حاضر بر مبنای فناوری، تحولات بنیادین در حال رخداد است که بر اساس آن همه امور جامعه تغییر می‌کنند، در نتیجه این تغییرات فناوری در عمل؛ حکمرانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کنترل برامور کمتر میشود. به عبارت دیگر عرصه حکمرانی در حال تغییر است و امور فناورانه وارد این عرصه شده است. 🔷در راستای همین تغییرات فناوری مفاهیم نیز معنای جدیدی می‌گیرند، برای نمونه مفهوم مالکیت، استقلال و اقتصاد دگرگون می‌شود. هوش مصنوعی نیز قدرت خاصی دارد که در تمام ابعاد حکمرانی، جنگ‌ها و ارتباطات جمعی نقش آفرینی می‌کند، در این بستر مفاهیم اخلاقی و فقهی نیز تغییر می‌کنند و در عمل محیط متاورسی ایجاد میشود. 💢حال باید به این نکته توجه کرد که در چنین محیطی، فقه و اخلاق چه جایگاهی پیدا خواهد کرد. هوش مصنوعی همه ابعاد بشری را تحت تاثیر قرار داده و حتی دیپلماسی خاصی برای دوره دیجیتال شکل گرفته است در واقع هوش مصنوعی باعث شده که تغییرات زیادی در جامعه ایجاد بشود تا جایی که باعث میشود در معنای بسیاری از مفاهیم تامل کنیم که در حال حاضر آیا دارای معنای قبلی هستند یا با توجه به تغییرات دارای معنا و مفهوم متفاوتی شده اند، این مساله در مورد مفاهیم فقهی و اخلاقی نیز جاری است بدین معنا که مفاهیم اخلاقی و فقهی در عصر دیجیتال چه معنایی دارند و در واقع چه کارکردی را میتوان برای آنها تعریف کرد تا بدین طریق به شناخت درستی از این مفاهیم در عصر دیجیتال برسیم. 🗓در همین راستا کانون در اندیشه جوان قصد داریم تا در روز دوشنبه ۲۶دی ماه ساعت ۲۰ با حضور حسین رمضانی در نشستی مجازی با عنوان «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها » در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
🔶جهانی شدن فرهنگی، جنبه هایی از جهانی شدن است که ارتباط مستقیمی با اندیشه و حس ملی گرایی، همفکری فرهنگی، همبستگی و وفاق سیاسی، وحدت ملی و هویت ملی دارند. این جنبه ی مناقشه آمیز جهانی شدن که از دهه های پایانی قرن بیستم، اهمیت روزافزونی یافته، کمتر از امور اقتصادی و سیاسی، ملموس و آشکار است. 🔷پیدایی مفاهیمی همچون مرگ جغرافیا، فشردگی زمان-مکان، جامعة اطلاعات محور، جامعه شبکه ای، تجدد رفلکسيو، مرحله عالی تجدد و تشدید آگاهی جهانی در نظریه های فرهنگی، از تغییراتی ژرف و بنیانی در پویش ها و مناسبات فرهنگی در عصر جهانی شدن خبر می دهد که سیاستگذاران و برنامه ریزان را، به ویژه در کشورهای غیرغربی، به چاره اندیشی درباره مشکلات پیش روی موضوع های فرهنگی، مانند هویت ملی، فرهنگ بومی، دینداری فردی و اجتماعی واداشته است. 💢در کل، جهانی شدن فرهنگی، بعدی از فرآیند کلی جهانی شدن و دربرگیرنده ی هرگونه تحول و رویدادی است که حد و مرزهای گوناگون موجود در جهان را نفوذپذیرتر و مردم دنیا را در فضای اجتماعی واحد جهانی، ادغام می کند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درباره شریعت 🔶شریعت چیست و آیا با فقه تفاوتی دارد؟ 🔷نسبت فقیه با این دو چیست و آیا وی در راستای به کار گیری فقه، جعل حکم می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶پس از شهریور ۱۳۲۰ که با توصیه و موافقت آمریکا و انگلیس، به جای پدرش بر اریکه سلطنت تکیه داد، شعارهایی از سوی او درباره باز کردن فضای سیاسی و اقتصادی و... سرداده شد که بعدا ثابت شد او با این شعارها می خواست امروز را فردا کند، چو فردا آید، فکر آن کند! 🔷شاه که از همان ابتدا می خواست قدرت تنها از آن خودش باشد، با روی کار آمد و در حوزه سیاسی، قدرت خود را به صورت عریان نشان داد اما فکر می کرد که با توسعه از بالا و ایجاد فضای فرهنگی ولنگار و باز، خواهد توانست خلا به وجود آمده در عرصه سیاسی را پر کند و مردم را به جلوه های مدرن قانع سازد. 💢اما ناهماهنگی میان ادعا و واقعیت، فساد بیش از حد و پایین آمدن قیمت نفت پس از چند سال بریز و بپاش، جامعه ای را که روحیه سختکوشی را از دست داده بود، به آشوب واداشت. در این میان، گرایش های دینی، مردم را در مسیر (ره) و انقلاب اسلامی قرار داد تا ضمن حرکت به سوی استقلال و آزادی، بتوانند هویت ملی و اسلامی را نیز به ساحل امن برسانند. 📖ماهنامه زمانه، سال سیزدهم، شماره ۱۲۸ و ۱۲۹، ص ۴۴ 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جنگ دیجیتالیسم 🔶تصور یک روز بدون ابزارهای هوشمند و رسانه های اجتماعی بسیار سخت است اما این نیاز در انسان امروز را بیشتر باید تحت تاثیر نتیجه نوعی سلطه دیجیتالیسم دانست.سلطه ای که تنها زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار نداده، بلکه جریان های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و نهادهای قدرت و اقتصاد را نیز به چالش کشیده است. ⁉️اما برای گذر از بحران ها و چالش های دیجیتالیسم چه باید کرد و به راستی در جنگ دیجیتالیسم، پیروزی از آن کیست؟ 📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت کلیپ «جنگ دیجیتالیسم» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔶از دیدگاه قرآن و حکمای اسلامی، ثابت شده که هیچ گونه منافاتی میان قضای عام الهی از یک طرف و اختیار و آزادی انسان از طرف دیگر نیست. اما امروز در دوران معاصر، برخی متفکران اروپایی مانند ژان پل سارتر در این مسئله گرفتارند و چون در فلسفه خود به انتخاب و اختیار و آزادی تکیه کرده اند، نمی خواهند خدا را قبول کنند. سارتر می گوید: چون به آزادی، ایمان و اعتقاد دارم، نمی توانم به خدا، ایمان و اعتقاد داشته باشم؛ زیرا اگر خدا را بپذیرم، ناچارم قضا و قدر را بپذیرم 🔷و اگر قضا و قدر را بپذیرم، آزادی فرد را نمی توانم بپذیرم و چون نمی خواهم آزادی را نپذیرم و به آزادی علاقه و ایمان دارم، پس به خدا ایمان ندارم. از نظر اسلام، اعتقاد و ایمان به خدا مساوی است با اینکه انسان آزاد و مختار باشد. آزادی به معنای واقعی گوهر انسان است. قرآن کریم خدا را بسیار بزرگ و اراده و مشیتش را عام معرفی می کند، ولی از آزادی نیز سخت دفاع می کند. منطق قرآن هیچ منافاتی میان قضای عام الهی و حریت و اختیار انسان نمی بیند. از نظر برهانی و فلسفی نیز در جای خود ثابت شده که میان این دو منافاتی نیست. 💢برخی فیلسوفان، تصور کرده اند که تنها اگر خدا را نپذیرند آزادند؛ آن هم بدین معنا که در این صورت می توانند رابطه اراده خود را با گذشته و حاضر، یعنی با تاریخ و محیط، قطع کنند و با چنین اراده قطع شده از تاریخ و محیط، آینده را انتخاب کنند و بسازند؛ حال آنکه مسئله جبر و اختیار به قبول و نفی خدا مربوط نیست. با قبول خدا می توان برای اراده انسان نقش فعال و آزاد قائل شد، چنانکه با نفی خدا نیز طبق قانون علیت عامه، می توان به فرضیه آزادی انسان ایراد گرفت. لذا اعتقاد به خدا سبب نمی شود منکر آزادی بشویم. 🗓کتاب ، دفتر بیست و یکم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نگهبان قانون 🔶شورای نگهبان نهادی است که در سالیان اخیر در افکار عمومی بسیار مورد سوال واقع شده است اما به واقع جایگاه شورای نگهبان چیست؟ آیا فرصتی برای قانونگذاری و اجرای آن است یا تهدید؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org