😍جلسه سوم شرح خطبه فدکیه😍
شکر، موجب افزایش نعمت
حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمايند:
✨«وَ اسْتَحْمَدَ اِلَی الْخَلائِقِ بِإِجْزالِها».✨
خداوند از خلائق در مقابل كثرت نعمت هایش طلب حمد كرده است.
⬅️اِجزال همان اِكثار است، يعنی خداوند از بندگانش طلب حمد فرموده در مقابل نعمت هايش، امّا برای افزونی نعمت ها.
⬅️ حمد يعنی ستايش و ستايش تنها در برابر كمال صورت می گيرد و كمالات همه مختص خداوند است.
⬅️ كسی كه دارای صفت جود و كرم است به انسان چيزی عطا می كند.
حال گاهی از اين عمل تشكر می شود يعنی تشكر از فعل و عطايی كه به انسان كرده امّا گاهی ستايش از آن صفت زيبای آن شخص می شود، يعنی ديگر تشكر نيست بلكه ستايش است نسبت به آن صفت زيبای جُود و كرمی كه آن شخص دارد. و آن صفت، مبدأ فعل است
سپس حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: خداوند طلب حمد كرده از بندگانش برای اينكه نعمت هايش را زياد كند.
✨«وَثَنّی بِالنَّدْبِ إِلی أمْثالِها» ✨
خداوند دوباره شما را به امثال اين نعمت ها دعوت کرده است.
چون در قبل ندب به كار برده حضرت در اينجا هم نَدْبْ را تكرار كرده اند.
⁉️امّا مراد از امثال اين نعمت ها چيست؟
برخی از بزرگان احتمال داده اند كه مراد اين است كه خداوند تنها نمی خواهد به شما نعمت های دنيويه بدهد بلكه می خواهد نعمت های اخرويه هم به شما عطا كند.
يعنی نعمت هايی كه از بين رفتنی نباشد بلكه جاودانه بماند.
پس خداوند دعوتش را تكرار كرده تا اين نعمت های اخرويه و جاودانه را هم به شما بدهد و اين به وسيلۀ طاعت و عبادات حاصل می شود، يعنی با انجام اعمال صالحه و حسنه.
يعنی اگر اينها را انجام دهيد خداوند امثال آنها را به شما می دهد.
حال این بحث عقلی مطرح می شود كه آيا نعمت های اخرويه مثل نعمتهای دنيويه است تا كلمه امثال به كار برده شود يا خير؟
اكثراً به اين معنا رسيده اند كه اين نعمتها اعم از اخرويه و دنيويه است، يعنی در نعمتهای دنيويه متشابه و متماثل آن را به شكلهای گوناگون عطا فرمايد كه اشاره است به فيّاضيّت حق تعالی در تفضّلاتش.
امّا می توان اين احتمال را داد كه چه بسا خداوند به نعمتهايش می افزايد با ستايش و حمدی كه ما نسبت به او داشته باشيم و شكر و قدردانی اعم از قلبی و لفظی و عملی انجام دهيم.
👈 اين شكر خود موجب افزايش نعمتها می شود.
@chele_hozor
ادامه جلسه سوم شرح خطبه فدکیه
اخلاص در عمل، ثمره توحید
✨«وَ أشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَهُ»
پس از حمد و ستايش خدا، حضرت به اقرار توحيد می پردازد و گواهی می دهدكه نيست خدايی جز اللّه تعالی،ذاتی که مستجمع جميع صفاتست و شريكی برای او نيست.
✨«كَلِمةٌ جَعَلَ الإِخْلاصَ تَأْويلَها»
خداوند برای اين كلمۀ توحيد، تأويلی قرار داده است.
يعنی نتيجه و تأويل اين شهادت به وحدانيت، اخلاص در اعمال است.
👈اگرتوحيد درختی باشد ميوه ای هم دارد. ميوه و ثمرۀ اين درخت،اخلاص در عمل است.
❇️توحيد ذاتی،توحيد صفاتی وتوحيد افعالی هم نتيجه ای داردوآن توحيددر عبادت است.
❇️توحيدی مثمر ثمر و اخلاص آوراست كه از واردات قلبيه باشد.
❇️ اخلاص در عمل يعنی مادراعمالمان هيچ موجود ديگری را درنظر نگيريم و جملات بعدی حضرت زهرا علیهاالسلام هم شاهد بر همين معناست يعنی حصول باور، چون تصديق های عقلی غير از باورهای قلبيه است.
❇️ واردات قلبی، يعنی اين دل باورش بيايد كه همه در مقابل او هيچ اند.
❇️ اين باور قلبی است و اخلاص در عمل می آورد و ديگر محال است چنين انسانی در عمل دچار ريا شود.
❇️ لذا اهل معرفت می گويند: بايد
اوّل قلب را خالص كرد،
👈چون با خلوص قلب، خلوص در عمل هم پيدا می شود.
✨خلوص قلب يعنی اوّل قلبت را موحّد كن بعد عملت توحيدی می شود.
يعنی همان خلوص در عمل.
✳️پس با وارد شدن اين معنا در قلب كه مالك الملك حقيقی و ولی نعمت واقعی اوست و همه در مقابل او هيچ اند، به اصطلاح به توحيد ذات و صفات و افعال می رسيم كه «لامُؤثِرَ فی الوُجودِ الا اللّه».
📣خلاصه اگر می بينيم در اعمالمان خللی وجود دارد بايد بدانيم كه خلل در توحيد ما است.
⬅️از اين خلل در توحيد به ضعف ايمان هم تعبير می شود.
⬅️ لذا دليل اينكه بعضی خلوص در اعمال ندارند اين است كه توحيدشان خلل دارد يعنی غير از خداوند را مؤثر می دانند.
✨«وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُوْلَها» ✨؛
«و همۀ دل ها وابستگی به خدا را دربردارند».
مراد اين است كه ادراك افراد از كلمۀ توحيد يعنی لا اله الا اللّه متفاوت است.
مثلاً پيامبر اكرم صلی الله... كه لااله الا الله می گويد با ادراكی است كه تفاوت دارد با ادراك حضرت عيسی علیه السلام يا حضرت موسی علیه السلام ، همين طور تا برسد به ادراك يك روستايی و...
مطلب بسيار زيبايی كه در اين جملۀ حضرت زهرا علیها السلام به ذهن می آيد ارتباط مستقيم آن است با جملۀ قبل.
حضرت در عبارت قبل فرمودند:
👈 اخلاص نتيجه و تأويل كلمۀ توحيد است و ثمرۀ توحيد را اخلاص معرفی كرد.
اخلاص هم يك امر قلبی است يعنی عمل، ريشه از قلب و دل می گيرد.
✳️ پس اگر عمل بخواهد خالص باشد بايد دل خالص باشد.
⁉️حال اگر سؤال شود چگونه اين دلمان را توحيدی كنيم؟
پاسخ اين است كه اين توحيد را خدا در دل ها جاسازی كرده و معنی عبارت «وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَها» اين می شود كه تمام دل ها اين وابستگی به حق را دربردارند.
و اين همان معنايی است كه در روايات ما وجود دارد:
✅«كُلُّ مولِودٍ يُولَدُ عَلَی الفِطْرَة»
(بحار،ج2، ص88)
✅«ألْفِطرَةُ هِی التّوحيد»
(مراه العقول فی شرح اخبار آل رسول، ج12،ص264)
⬅️يعنی خدا همه دل ها را مفطور به توحيد كرده است حتی دل مشرك و ملحد و كافر را (به معنای اخصش).
⬅️امّا مطلب اين است كه وقتی ما پا به عرصۀ دنيا می گذاريم شيطان دل ما را از آن توحيد جاسازی شدۀ الهی تخليه می كند.
پس توحيد در دل من و تو وجود دارد نه اينكه بخواهيم آن را وارد كنيم.
يعنی خدا دلت را موحّد كرده اما می روی تابع شيطان می شوی.
يعنی آدمی خودش دلش را مشرك می كند و الا دل موحّد است.
✨« وَ أنارَ فِی التَّفَكُّرِ» ✨
مَعْقُولَها»(بحار، مجلسی، ج29،ص221)
✳️ خداوند نورانی كرده است فكرها را به همان اندازه كه از كلمه توحيد تعقل می كنند.
توجه: ما يك قلب و يك عقل داريم
اگر توحيد در قلب كسی واردشدثمره اش اخلاص در عمل است وخداوند هم توحيد را در قلب همۀ انسان ها جاسازی كرده است و هيچ انسانی نيست كه فاقد آن باشد.
جملۀ قبلی حضرت زهرا علیها السلام هم دلالت بر اين داشت امّا در مورد عقل؟🧐
⬅️حضرت در اينجا از بحث قلب به بحث عقل وارد می شود و می فرمايد:
✨همين كلمۀ توحيد كه در قلب است تفكر معقول تو را نورانی كرده است.
«اَلْفِكْرُ حَرْكَةٌ إلَی الْمَبادِی وَ مِنْ مَبادِی إلَی الْمُرادِ»(حاج ملاهادی سبزواری، منظومه)
فكر نورانی می شود، فكر هم كه مربوط به عقل است.
امّا كدام تفكر،نورانی و صحيح است و به خطا نمی رود؟ 🧐
آن تفكری كه كلمۀ توحيد پشتوانۀ آن باشد.
آن تفكّری كه از كلمۀ توحيد نورانيت گرفته باشد.
پس صاحب آن دلی كه توحيد در آن راه يافته دارای فكری نورانی دارد و خطا نمی كند. البته اين معنا هم به حسب افراد و مراتب، مختلف می شود و هر چه كلمۀ توحيد در دل فرد قوی تر باشد تفكرش هم نورانی تر است.
@chele_hozor
ادامه جلسه سوم شرح خطبه فدکیه
ابزار محدود، مدرک کمال نا محدود نیست
✨«اَلْمُمْتَنَعُ مِنَ الأبْصارِ رُؤْيَتُهُ وَ مِنَ الْألْسُنِ صِفَتُهُ»
ديدگان ممتنع است 👈يعنی قادر نيست ـ كه خداوند را رؤيت كنند و زبان ها قادر نيستند كه او را آنچنان كه هست توصيف كند.
مطلب واضح است.😊
🔅چرا ديده ها نمی توانند؟
زيرا او جسم نيست
🔅چرا زبان ها نمی تواند او را آنچنان كه هست توصيف كند؟
زيرا او نامحدود است و لذا با ابزار محدود نمی توان اوصاف كمالات نامحدود را توصيف كرد.
✨«وَ مِنَ الأوْهامِ كِيْفِيتَّهُ» ✨
و اوهام هم نمی تواند حقيقت او را دريافت كند. چقدر زيبا اين معانی دنبال هم رديف شده است. ابتدا بحث قلب و عقل و بعد بصر، زبان و وهم.
⬅️قلب ادراك دارد، عقل ادراك دارد، ديده هم ادراك دارد؛ اما آدمی وهم هم دارد.
حضرت می فرمايد: حتی وهم هم نمی تواند كيفيت او را درك كند.
⬅️ البته با عقل و قلب كه هر يك راهی دارند هر كس می تواند به اندازه ای و اجمالاً او را درك كند
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه فدکیه همراه ترجمه و متن عربی
جلسه سوم
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اینترنشنال صهیونیست، فایل صوتی مصاحبه پزشکیان با رسانههای آمریکایی را منتشر کرد!
📌«ما آمادهایم تمام سلاحهای خود را کنار بگذاریم، به شرط آنکه اسرائیل هم همین کار را بکند و یک سازمان بینالمللی به منطقه بیاید و امنیت را تامین کند!!!»
✍بلومبرگ دیشب تیتر مشابهی از همین صحبتهای پزشکیان منتشر کرده بود؛ ساعاتی بعد، آقای عراقچی تکذیب کرد؛ و حالا این فایل صوتی به اینترنشنال درز پیدا کرده!
این حرفهای ذلیلانه، پالس ضعف میدهد؛ احتمالا دوباره توی نیویورک، چیزی شبیه #برجام_منطقهای_و_دفاعی داره پخت و پز میشه تا به خورد ملت بدن!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️افشاگری #شهید_سلیمانی درباره اهداف شوم #برجام ۳ضلعی
📌برجام هستهای، منطقهای و دفاعی
⚠️هشدار: دولت سوم روحانی بدنبال برجام۲و۳ است
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «چهارم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅
به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
باذن الله
و باذن رسول الله (ص)
و باذن مولانا امیرالمومنین (ع)
و باذن فاطمه الزهرا (س)
و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه
دعای«اللهم ادفع عن ولیک»
مهدی صادقی
@chele_hozor
هدایت شده از چله حضور
اطلاعیه مسابقه بزرگ حفظ خطبه فدکیه
با جایزه ویژه زیارت نجف اشرف و کربلای معلی😍
✨عاشقان فاطمی، این فرصتی استثنایی برای شماست!
با شرکت در مسابقه حفظ خطبه فدکیه، علاوه بر کسب فضایل معنوی، شانس برنده شدن جایزهای بینظیر را خواهید داشت:
⬅️سفر زیارتی به نجف و کربلای معلی!
(هزینه رفت و برگشت تا مرز شلمچه بر عهده خود فرد برنده خواهد بود).
برای برندگان آقا: افتخار خادمی یک شب در حرم مطهر امام حسین (ع)!
زمانبندی مسابقه:
شروع حفظ: 17 ربیعالاول
مهلت ثبتنام: تا 9 آبان
تاریخ و نحوه آزمون: طبق اطلاعیههای بعدی اعلام خواهد شد.
جهت ثبتنام به کاربری زیر نام و فامیل، شماره همراه و شهرتون پیام دهید:
@Zahras1382
📣توجه توجه📣:
هزینه سفر به کربلا مستقیماً به حساب کاروان چله حضور واریز میشود و به برندگان پرداخت نخواهد شد.
نکته مهم:
چنان چه نفر برگزیده شرایط رفتن به کربلا نداشت، جایزه به نفرات بعد تعلق خواهد گرفت.
منتظر حضور پرشور شما هستیم!
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری :اسرائیل ۲۵ سال آینده رو نخواهد دید
پزشکیان :سلاحتو بذار زمین ما هم میذاریم کنار
رهبری :رژیم اشغالگر اسرائیل
پزشکیان:
قبولی موجودیت رژیم ،با حرفی که میگوید بیا باهم کاری نداشته باشیم .
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای ظهورت التیام داغ محسن.... العجل
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پزشکیان: چارهای نداریم FATF و برجام را حل کنیم!
⭕️ حال این FATF چیست؟!
گاندو پاسخ میدهد!
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از این زاویه به دنیا و آخرت نگاه کنید!
🌸
@chele_hozor
شیخ حسنعلی اصفهانی(نخودکی):
کاش به جای ریاضت عمرم را در راه تقرب به #امام_زمان علیه السلام صرف کرده بودم.
@chele_hozor
امضایش این بود ،
"مَن کٰانَ لِلّه کٰان اللهُ لَه"
هر کس برای خدا باشد خدا با اوست ..
شهیدسپهبد#علی_صیادشیرازی❣
@chele_hozor
کتاب-مرواریدهای-بی-نشان-ناصرکاوه.pdf
33.73M
🚩انتشار کتاب:
#مرواریدهای_بی_نشان تألیف #ناصرکاوه، که مجموعه خاطرات بانوان شهید و ایثارگر انقلاب اسلامی در طول دفاع مقدس و دفاع از حرم است، به مناسبت هفته بسیج...
@chele_hozor
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «پنجم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅
به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
باذن الله
و باذن رسول الله (ص)
و باذن مولانا امیرالمومنین (ع)
و باذن فاطمه الزهرا (س)
و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه
دعای«اللهم ادفع عن ولیک»
مهدی صادقی
@chele_hozor
✨جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه✨
🍃ابداع، نو آوری در ماده و صورت و شکل
✨«اِبْتَدَعَ الْأشْياءَ لا مِنْ شَی ءٍ كانَ قَبْلَها، وَ أَنْشَأها بِلااِحْتِذاءِ أمْثِلَةٍ امْتَثَلَها»
در اين بخش حضرت به مسئلۀ خلقت الهی اشاره می كنند يعنی مسئله ساختن.
⚜ ما دو نوع ساختن داريم:
✅يك وقت از چيزی الگو می گيريم و چيزی را می سازيم
✅ يك وقت بدون سابقه و الگوگيری.
🔰 ساختن بدون هر نوع الگوگيری و سابقه را ابداع می نامند.
چون فرق است بين ابداع يا انشاء، و خلق.
💠در ابداع، الگو وجود ندارد، بر خلاف خلق كه ساختن است و الگوگيری هم در آن هست.
💠 در ابداع مادّه و صورت و شكل همه ابداعی است امّا ابداع به غير خدا نسبت داده نمی شود بر خلاف خلقت كه گاه به غير خدا هم نسبت داده شده است.
در آيۀ كريمه هم آمده است: «اَحْسَنُ الْخالِقينَ»(المؤمنون: ١٤.)
يعنی خدا بهترين خلق كنندگان است.
پس ديگران هم می توانند خلق كنند
⬅️خداوند مُبدع است يعنی ابداع می كند.
شنيده ايد كه گاه می گويند نوآوری، نوآوری گاه از نظر شكل و گاه از نظر حقيقت است.
در ساختن ما سه چيز داريم:
مادّه، صورت، شكل.
در كارهای بشری مادّه و صورت از قبل هست و آدمی فقط شكل ها را تغيير می دهد و عوض می كند.
نوآوری بشر فقط در همين حد است،
اختراعات هم در همين محدوده صورت می گيرد.
امّا خداوند از عدم، مادّه، صورت و شكل را به صورت دفعی می سازد و بيرون می دهد.
فرض كنيد مثل كارخانه ای كه هيچ موادی نداشته باشد و هيچ شكلی در آن نباشد امّا يك مرتبه از آن چيزی ساخته می شود و بيرون می آيد.
«كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأها بِمَشيَّتِهِ» (مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 29،ص221).
🔅خداوند به سبب قدرتش ايجاد فرمود و به خواست و مشيتش آن ها را آفريد.
يعنی اگر چه اسباب و علل ظاهری دخالت دارند ولی بالاخره همۀ اين ها با قدرت اوست حتّی علل و اسباب.
چون او علّة العلل است.
«مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ إلی تَکْوینِهٰا وَ لافائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِهٰا»
در حالی که این خلقتش نه برای احتیاجی بود و نه سودی هم برای او در این صورت بندی ها حاصل می شد.
در اینجا حضرت وارد بحث هدف از خلقت می شوند.
⚜حضرت پس از بیان اینکه خداوند موجودات را خلق کرد بدون آنکه محتاج به آنان باشد یا سودی از این کار برای او حاصل شود به هدف خلقت اشاره می کنند.
برگرفته از سخنان: آیت الله آقا مجتبی تهرانی
@chele_hozor
ادامه جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه
✨«إلا تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ»
مگر اینکه این خلقت موجودات برای تثبیت حکمتش بود.
⬅️حکمت به معنی قدرت بر یک شی ء است اما بر طبق مصلحت.
در اینجا حضرت می فرمایند
✅ حکمت الهی به یک معنا اقتضاء خلقت می کند و
✅ البته فضل خداوند و فیاضیّتش هم از طرف دیگر اقتضاء خلقت می کند.
⬅️همه اینها اقتضاء دارد که حکمت خود را بروز بدهد و ظاهر بسازد و الاّ بخیل خواهد بود.
یعنی در موردی که مصلحت ایجاب می کند و توان انجام آن را هم دارد اگر انجام ندهد بخیل است.
👈پس خداوند به واسطۀ خلق موجودات حکیم بودن خویش را ثابت و ظاهر کرد.
✨«وَ تَنْبیهاً عَلیٰ طٰاعَتِهِ»
و خداوند خلق کرد همچنین برای اینکه آگاه بسازد من و شما را بر طاعتش.
اینجا دو سؤال مطرح می شود،
⁉️اوّل اینکه آیا طاعت به معنای فرمان بَرداری یا فرمان بُرداری از خداوند امری تحمیلی است که ما به خودمان تحمیل می کنیم و
⁉️ دوّم اینکه آیا عبادت ما تحمیلی است؟
چون می دانید که عبادت غیر از طاعت است.
ما یک سنخ اطاعتها داریم که عبادت نیست بلکه تنها آن عملی که پیکره اش پرستش است عبادت نام دارد و در آن خضوع، خشوع و یک نوع کُرنش و امثال اینها نهفته است.
✳️اما پاسخ سؤال اوّل را حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین فرمود که اطاعت امری تحمیلی نیست، بلکه انسان مفطور به اطاعت است.
⬅️یعنی اطاعت خدا از فطریات انسان است و این نافرمانی خداست که امری تحمیلی است.
شاید این مطلب را به این شکل تاکنون نشنیده باشید که اطاعت، تحمیلی نیست بلکه معصیت برای انسان تحمیلی است، زیرا وقتی انسان آگاه می شود که خداوند خالق اوست و خالق هر چه مخلوق است می باشد و هر چه هست از اوست و هر چه می کند بر طبق حکمت و مصلحت است در باطن و نهاد او این میل وجود دارد که از چنین موجودی اطاعت کند.
⬅️همان طور که اگر در مسائل معمولی زندگی اگر تشخیص دهیم یک نفر توان آن را دارد که همۀ گره های کار ما را باز کند و خیر ما را می داند و می شناسد و توان انجامش را هم دارد ما یکسره مطیع او می شویم و دیگر به خودمان تکیه نمی کنیم.
📣 پس اگر انسان به این معنا برسد که خداوند متعال خالق او و همۀ موجودات است و بر اساس حکمت و مصلحت کار می کند و این نظام آفرینش هم برای بروز و ظهور قدرت همراه با مصلحت است انسان طبق فطرت اختیارش را به او می دهد و می گوید هر چه که او بگوید و مطیع بودن هم به همین معناست.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) در تعبیر زیبای خود می فرمایند:
✨ تَنْبیهاً عَلیٰ طاعَتِهِ ✨
یعنی آگاه کردن انسان برای اطاعت از خدا.
معنایش این است که اطاعت خدا یک امر فطری است و اگر یادت رفته باید آگاهت کرد.
✨«وَ إظْهٰاراً لقُدْرَتِهِ»
و برای اینکه ظاهر کند قدرتش را.
اصلاً آن چیزی که گویای تعریف هر موجودی است قدرت و توان اوست.
اگر کسی بخواهد خودش را معرفی بکند چه کار می کند؟
هر چه در توانش هست می گذارد تا او را بشناسند.
یعنی خداوند هم با خلقت اشیاء قدرت خود را آشکار می کند و می شناساند.
⚜در حدیث قدسی هم آمده است:
«کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیاً فَأَحْبَبْتُ أَنْ اُعْرَفْ فَخَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَی اُعْرَفْ»
(احقاق الحق، ج 1، ص 431.)
گنجی نهفته بودم دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم مخلوقات را تا شناخته شود.
در آنجا هم خداوند خودش را نشان می دهد برای اینکه او را بشناسند.
✨«وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ» ✨
و برای آنکه مخلوقات او را پرستش کنند.
در اینجا پاسخ سؤال دوم داده می شود که عبودیت و عبادت هم امری فطری است و نه تنها جزو فطریات من و شما بلکه در فطرت همۀ موجودات ذی شعور است؛ و همۀ موجودات ذی شعور مفطور به عبودیتند.
رابطه ای بین این جمله با آن عبارت قبلی است،
⬅️در آنجا در خلقت با بروز و ظهور قدرت می خواهد خودش را بشناساند و در این عبارت برای اینکه مخلوقات او را پرستش کنند.
✳️ پس معلوم می شود یک رابطه ای بین اینها وجود دارد و آن رابطه این است که:
هر ذی شعوری وقتی عظمت و قدرت را درک کند بی چون و چرا کُرنش می کند.
✳️یعنی آدمی در مقابل قدرت و عظمتِ نعمت و فیاضیّت، خاضع و خاشع می شود که حقیقت پرستش هم همین خضوع و خشوع است که انسان را به پرستش و کرنش وامی دارد.
👈البته باید توجه کنید که عبادت یک ظاهری دارد و یک باطنی.
خضوع، خشوع، کرنش و امثال اینها ظاهر عبادت است، و همین پرستش و تعبّد است که موجب کمال و ارتقای درجۀ بندگان می شود و لذا همین پرستش و تعبد خود هدف خلقت است و در آیۀ شریفه آمده است:
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الإنْسَ اِلا لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات /56.)
و نیافریدم جن و انس را مگر برای اینکه پرستشم کنند.
✅حتی نماز هم که سرآمد عبادات است ظاهری دارد و باطنی:
🔅یعنی ظاهرش خضوع و خشوع و کرنش است
🔅 اما باطن و اثرش وارستگی است، آزادگی است، رفعت و بلندی است.
@chele_hozor
⚜ادامه جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه
در حدیث است که:
«اَلْعُبُودِیّةُ جِوهَرةٌ کُنْهُ هَا الرُّبُوبِیَّة»
(مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، باب 100.)
یعنی پرستش گوهر گرانبهایی است که جوهره و باطنه و ژرفای آن آزادگی و ربوبیت است.
⬅️ ظاهرش بندگی است امّا باطنش ربوبیت است، به یک معنا خدایی است.
✳️ زیرا در عبادت واقعی انسان با توجه به نقطۀ مرکزی عالم هستی جمیع سلطه های غیرالهی را در سلطۀ الهی نابود می سازد.
✳️پس در عبادت ما به ظاهر طوق بندگی را گردن می نهیم اما در واقع داریم خود را از همۀ بندگی های غیر رها می کنیم.
⬅️ بنابراین عبادت، ظاهرش بندگی و باطنش آزادگی است و بالاخره طوق عبودیت مخلوق را از گردن بیرون آوردن است.
✨«وَ إِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ»
اِعزاز در اصطلاح به معنای تقویت و تثبیت است.
در این که انبیاء آمده اند تا بشر را به سوی خداوند دعوت کنند شبهه ای نیست.
امّا هر دعوت یک پشتوانه می خواهد، دلیل و برهان می خواهد.
⁉️ حال پشتوانۀ نبوت چیست؟
همین نظام آفرینشی است که خداود درست کرده است.
⚜این معنا خیلی زیباست که حضرت (سلام الله علیها) بستگی نبوت را با توحید مطرح کرده اند.
🔰یعنی بهترین دلیل و برهان و پشتوانۀ همین نظام هستی و آفرینش است که از آن به ابداع تعبیر کردند.
🔰به تعبیر دیگر خلقت و احتیاج مخلوق به حق تعالی بزرگترین پشتوانه برای تثبیت و تقویت دعوت انبیاء است.
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه چهارم خطبه فدکیه
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پیش بینی آیت الله میرباقری از گزینههای دیگری که سازشکاران داخلی روی میز مذاکره خواهند گذاشت، یعنی برجام ۲ و ۳، یعنی پذیرش نظریهی #خلع_سلاح
💥آیت الله میرباقری: «شما میگویید خلع سلاح و کشور را مثل آلمان و ژاپن ساختن، آمریکا نظرش این نیست، آمریکا میخواهد ما را به نقطهی خلع سلاح برساند و نظرش لیبی سازی است.همان کاری که سر قذافی آوردند.»
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضامنکهرضاباشدمنآهویدربندم
آقابطلبحتماًکممیکندازدردم .
@chele_hozor
میگفت:
یہ وقتایـے،
جورے بقیہ رو ببخشید،
ڪہ با خودشون بگن اگہ این بندهے خداست ؛
پس خودِ خدا چہ جوریہ..؟🙃🌱
#دلی
@chele_hozor