🔻عوامل مؤثر در ایجاد تابآوری روانشناختی
🔹ایجاد تابآوری روانشناختی در میان جوامع غیرنظامی فرآیندی پیچیده است و شامل عوامل متعددی میشود.
🔹هر یک از این عناصر نقشی حیاتی در شکلگیری تابآوری یک جامعه ایفا میکنند و نمیتوان هیچکدام را نادیده گرفت.
۱. آموزش و آگاهی
۲. انسجام اجتماعی
۳. پیروی از رهبری
۴. اعتماد به نهادها(مثلا نیروی مسلح!)
۵. حمایت از سلامت روان
۶. سواد رسانهای
۷. هویت فرهنگی و ملی
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
🔴 ناترازی #اسم_رمز آشوب و براندازی⁉️
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 فرارسیدن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز مادر و روز زن مبارک باد.🌸🌹
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 فاشیزم پهلوی و قربانیان آن
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
🔸🔸▪️▪️🔸🔸▪️▪️
💥 یادداشت
✍️ اسلام و انقلاب اسلامی؛ سکوی رشد و شکوفایی زن
🔸 سعید عبدالملکی(روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه)
🗒️ روزنامه جام جم | ۲ دیماه ۱۴۰۳
لینک یادداشت 👇
https://jamejamdaily.ir/?nid=6938&pid=16&type=0
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
🔸🔸▪️▪️🔸🔸▪️▪️
💥 یادداشت
✍️ اسلام و انقلاب اسلامی؛ سکوی رشد و شکوفایی زن
🔸 سعید عبدالملکی(روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه)
🗒️ روزنامه جام جم | ۲ دیماه ۱۴۰۳
لینک یادداشت 👇
https://jamejamdaily.ir/?nid=6938&pid=16&type=0
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
🔸🔸▪️▪️🔸🔸▪️▪️
💥 یادداشت
📌 اسلام و انقلاب اسلامی؛ سکوی رشد و شکوفایی زن
🔸 سعید عبدالملکی(روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه)
🗒️ روزنامه جام جم | ۲ دیماه ۱۴۰۳
✍️ ازابتدای تاریخ بشرتاکنون دوالگو درخصوص زنان وجودداشته است.یکی الگوی خداباور که زنانی همچون آسیه،حضرت مریم(س)، حضرت زهرا(س) وحضرت زینب(س) آن را نمایندگی میکنند ودیگری الگوی زنان وسوسهگر و خطاکاری که در قرآن و روایات آمده و زنانی همچون زن نوح، زن لوط و زنان اصحاب رس نام برده شده که در سمت باطل قرارگرفتهاند.
با این وصف زن امروز در امتداد این دو جهانبینی قابل بررسی وتحلیل است و دودیدگاه اسلام وغرب نسبت به زن قابل توجه است. اسلام برای زن کرامت و اصالت قائل شده است و زنان دوشادوش مردان میتوانند فعالیتهای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته باشند.همچنین؛ نقش مادری و همسری زنان از آن نقشهای منحصربهفردی است که اسلام آن را مختص زن قرار داده است که بهنوعی ادامه نسل بشر به او تفویض شده است و اهمیت فراوانی دارد و اسلام بر اولویت این دو نقش برای زنان تأکید ویژه دارد. اما نگاه غرب به زن نگاهی ابزاری و ناظر به جذابیتها و کارکردهای جنسی است و نقش مادری و همسری و حتی فعالیتهای علمی و فرهنگی و اقتصادی در اولویت نیست مگر بهعنوان نیروی کار. بنابراین؛ تعریف زن در نظام جمهوری اسلامی و از دیدگاه رهبر انقلاب در امتداد جهانبینی توحیدی و اسلام است. در این قاموس بهجز تفاوت نقش، فرقی بین زن و مرد به لحاظ کارکردی وجود ندارد. بهعلاوه؛ یک نگاه دوراندیشانه به زن وجود دارد که تحت عنوان الگوی سوم زن مسلمان صورتبندی شده است. در این الگو زن هم میتواند دارای حجاب وعفاف باشد، هم نقش شکوهمند مادری و همسری و استحکامبخش خانواده را ایفا کند و هم نقش اجتماعی و شغلی داشته باشد و این سه با هم منافات ندارند. مصادیق اینگونه زنان در جامعه ما فراوان است و تجربه ۴۵ سال گذشته ثابت کرده است که این الگو علیرغم آنکه رسانههای غربی با تحلیلها و اطلاعات غلط و سوگیرانه تبلیغ میکنند، امکانپذیر است. بهواقع؛ این الگو، زن تراز انقلاب اسلامی است که حتی به خارج از مرزهای ایران نیز صادر شده است. ما اکنون میلیونها زن در کشور داریم که در کنار ایفای نقش خانوادگی خود به سایر فعالیتهای اجتماعی، دانشگاهی، اقتصادی و فرهنگی هم مشغول بوده و بسیار موفق و الگو هستند. اساسا اسلام و انقلاب اسلامی به زنان هویت و عزت داده است و همین امر عامل زیربنایی و سکوی پرتاب رشد زن و شکوفایی او شده است. از دیدگاه اسلام با حفظ حریم زن و مرد، مسیر برای رشد و پیشرفت زنان بهصورت نامحدود باز است وحتی زنان درجایگاههای بالاتروبهتر از مردان میتوانند توانمندیهای خود را اثبات کنند. در جریان انقلاب اسلامی سال ۵۷ شاهد جنبش زنان مؤمن و انقلابی هستیم که پشت سر امام انقلاب حرکت کردند و انقلاب را به پیروزی رساندند. در جریان جنگ تحمیلی ۸ ساله در دفاعمقدس زنان همگام با رزمندگان، در پشت جبههها با ایفای نقش پشتیبان و حامی بودن، کمک شایانی در پیروزی رزمندگان اسلام داشتند. در سایر صحنهها همچون مناسبتهای مختلف سیاسی، مذهبی، مناسبتی و امور جهادی زنان همواره پیشگام بودهاند. علیرغم سمپاشی رسانههای معاند علیه ارزش حجاب و عفاف اما حجاب برای زن مصونیتآور است وموجب حفظ اصالت وکرامت وامنیت او میشود ونهتنها محدودیتی برای فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی زن ایجاد نمیکند بلکه نشانگر چارچوبمندی و حفظ حریم اوست اما غرب از زنان استفاده ابزاری برای تبلیغات کالاها و صنعت فیلمسازی برای پر کردن جیب سرمایهداران میکندواسم آن را آزادی میگذارد. همزمان در اقدامی ریاکارانه علیه حجاب و عفاف زن ایرانی فضاسازی و جنگ رسانهای و روانی ایجاد میکنند و دم از حقوق زنان ایرانی میزنند درحالیکه هدف آنها استفاده ابزاری از عاملیت زنان علیه ارزشهای انقلاب اسلامی است. لذاغرب هیچ ارزش انسانی ومعنوی برای زن ایرانی قائل نیست. این درحالی است که الگوی اسلام مترقی و ناظر به شکوفایی تمام ابعاد وجودی زنان است.نظام جمهوری اسلامی برای زنان ارزش وتشخص قائل است چه درپذیرش دانشجو وسهمیههای استخدامی وچه استفاده ازتسهیلات بانکی و کارآفرینی و اشتغالزایی و چه فعالیتهای خدماتی و پزشکی، زنان دوشادوش مردان حضور دارند. همچنین؛ زن الگوی سوم علاوه بر رسالت مادری و همسری و اجتماعی، یک کنشگر سیاسی نیز هست و جهاد تبیین و بصیرتافزایی را بهمثابه یک رسالت برای رفع شبهات و روشنگری جامعه در برابر هجمههای رسانهای معاندین بهدرستی ایفا میکند.
سعید عبدالملکی - روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه
لینک یادداشت 👇
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/249989
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تندروی و میانهروی از دیدگاه رهبر انقلاب
https://eitaa.com/cheshmandazsaeid