eitaa logo
چشمه جاری
522 دنبال‌کننده
723 عکس
143 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ مایی که عادت نکرده ایم همه لحظه هامان را همراه تأمّل و توجّهی باشیم، لااقل در این شب های قدر دقّت و تأمّلی داشته باشیم ♦️ که آن چه در این زندگی و عمری که گذشته به دست آورده ایم و آن چه در آن سلوک کرده ایم چه چیزی بوده است؟ ♦️ و این سلوک چقدر رنج و عذاب گرفتاری برای ما داشته است ؟ ♦️ اگر خودمان را در این سلوک و در این دنیا خرج خدا نکنیم، خرج چه کسی کنیم؟! خرج زن و بچّه، خرج خاک، خرج سگ، خرج شغال و...؟! تا کنون خودمان را خرج چه کسی کرده ایم؟! 📘📗 فوز سالک ص 65 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔺 باید در شب های قدر هم اندازه بگیرید، هم ارزیابی کنید و هم برنامه ریزی. 🔺پس جوال عمرتان را، جوال دل تان را، وهم تان را، خیال تان را، کارهای تان را بریزید، ببینید چه چیزی در آن جمع کرده اید؟ بعد از این، آن چه مهم تر است و علامت همه این‌هاست همّ و غم های شماست. 🔺 غرض این نیست که یک شبی را به یک صورتی، با حال خوش بگذرانید. این حال خوش گول تان نزند. این که کمی سُک های تان را بگیرید، بعد هم کمی اشکی بریزید و خیال کنید که با ملائکه مقرّبین هم غذا شده اید! نه بابا! این حالت‌ها گول تان نزند، که همین ها جزء فریب ها و فتنه های شیطان است. 🔺 آن چه مهم است، این نکته است که ببینید آیا در شما سعه صدر و ظرفیّت و همّت آمده است؟ غضب تان برای چیست؟ برای این است که چرخ ماشین تان را پنچر کرده اند یا به خاطر این است که از حق دل بریده اند؟ 🔺 از چه کسی غضب دارید؟ به چه کسی محبّت دارید؟ بر سر سفره وجودتان چه کسانی مهمانند؟ آیا محبّت شما به خاطر خودتان و زن و بچّه تان است یا به خاطر محبّت و رحمت واسعه حق؟ که، «وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ». 🔺 پس جمع بندی از خودتان علامت بلوغ شماست و گرنه حالات خوش گول تان نزند. باید همه این چیزها را در جمع بندی تان دور بریزید، که وسیله های فریب و خدعه شیطان است. 📗📚 فوز سالک ص 223 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶امشب شب قدر است و قدر يك حد روحى است. زمان ندارد، كه تقدير حق در زمان و مكان نيست. 🔶 شب قدر، مثل اسم اعظم، حد روحى ماست. مرحله ‏اى از معرفت ماست. و درك شب قدر هم، به همين معناست. 🔶 شب قدر براى اين است كه ما فرصتى براى جمع بندى از خود و كارهاى خود داشته باشيم. 🔶 محاسبه و حسابرسى داشته باشيم، كه آيا از خاك و چوب كمتريم؟! بگذار «يا لَيْتَنى كُنْتُ تُراباً» را همين امروز بگوييم، نه روزى كه ديگر حاصلى نداريم. 🔶 يك دانه گندم را وقتى به دل خاك مى‏ دهند، هفتاد برابر برمى ‏گرداند. پس حاصل من كو؟ شكوفه ‏هاى من كو؟ جز كينه ‏هاى متراكم، جز نفرت‏ها، جز حسادت‏ها و جز توقع‏ها چيزى در دل من سبز نشده است. 📗📘 اخبات ص 95 🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 در شب قدر، بايد انسان در خود توسعه ‏اى به وجود آورد و محدود فكر نكند كه نان و آب و ... نداريم. 💟 بايد به نيروهاى باطنى خود فكر كند. آنها را بررسى كند و ببيند كه با آنها چه كرده؟ با ذهنى كه خدا به او داده، با قلبى كه داده، چه كرده؟ با تخيّل و توهّم و تفكّر و تعقّل خود، چه كرده؟ با اينها چگونه برخورد كرده است؟ 💟 با تعقّل خود، كه ترازو و مكيال است، چيزهايى را كه هيچ ارزشى نداشته‏ اند، وزن كرده‏ ايم. مى‏ گويم پول من كه چند روزى پيش تو بوده، بايد فلان مقدار هم كه سود آن است، روى آن بگذارى و به من تحويل دهى 💟 يا آن روز كه خانه ما مهمان بودى، من سر سفره سبزى گذاشتم و تو نگذاشتى! اين قدر مقايسه كرده ‏ايم! يعنى عقل ما در اين عالم بايد همين‏ها را بكشد و وزن كند؟! 💟 ميزانى كه به ما عنايت كرده ‏اند، براى همين مقدار و همين چيزهاست؟! خيلى عجيب است! اگر اين چنين بود، كه نيازى به ميزان نبود! 💟 بايد در اين وجود تأملى شود، كه چگونه سازمان يابد؟ اعضاء و جوارح آن چگونه باشد؟ چشم و دست و زبان و ... چگونه باشند؟ 💟 تمام كارهاى ما از روى عادت است. غذا خوردنمان، خوابيدنمان و ... به صورت يك عادت در آمده و بدون تقدير است! 📚📕اخبات ص 108 🆔👉 @cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ «اَلسَّلامُ عَلَیکَ مَا کانَ أمحاکَ لِلذُّنُوِب»؛ سلام بر تو که چقدر راحت گناهان را پاک می کردی. ✅ گاهی یک رنگی، قیری، چیزی به دست می چسبد، انسان هر چه آن را می مالد پاک نمی‌شود، ولی یک چیزهایی هست که تا می گذاری روی آن، زود محوش می‌کند. ✅ این از خصوصیات رمضان است: گناهانی را که چسبنده بوده اند زود محوشان کرده است. 📗📙بهار رویش ص 147 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️👈آیت الله حائری شیرازی رحمة الله علیه 🔶 اگر روی لباستان شیرۀ خرما ریخت،این کثیفی را می‌توان با آب معمولی و کمی فشار دادن پاک کرد. بعضی گناهان مانند شیرۀ خرما هستند و زود پاک می‌شوند. 🔶 اما بعضی گناهان مثل چربی و گریس هستند که آب داغ و وایتکس می‌خواهند. 🔶 ماه رمضان و شب قدر را گذاشته‌اند برای لکه گیری‌های سالانه. برای گناهانی که به سادگی نمی‌توان آنها را پاک کرد. 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ «السَّلَامُ عَلَيكَ يَا أَكْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ يا خَيْرَ شَهْرٍ فِى الْأَيَّامِ و السَّاعَاتِ». بهترين مصحوب و همراه، مصحوبى است كه خيرى رسانده و شرّى نداشته ♦️ چون هر مصاحبى ممكن است در مصاحبت با او، انسان هم بهره ‏مند بشود و هم صدمه بخورد، ولى رمضان ماهى و همراهى است كه فقط حُسنِ جوار دارد. او براى ما آزارى نداشته است، ولى حالا ما داريم از او جدا مى ‏شويم. ♦️ يك دوستى را كه آدم از او فاصله مى ‏گيرد، يا يك كوزه ‏اى را كه مدتى از آن آب خورده است از دست مى ‏دهد، دل شكسته مى ‏شود. ♦️ حالا ما داريم از شهر بزرگ خدا، عيد اولياى خدا، بهترين مصحوب و بهترين مصاحب جدا مى ‏شويم، چگونه دل شكسته نباشيم!! ♦️ به قول يكى از دوستان، رمضان سالِ ديگر هم كه بيايد رمضانِ سال ديگر است، جاى خودش را دارد، جاى امسال كه نيست. دوباره ما آن قدر تا سال ديگر كسرى مى ‏آوريم كه بخواهيم با آن جبرانش كنيم. ♦️ اگر انسان ولو لحظه ‏اى از اين ماه را چشيده باشد كه در دعاهاى‏ روزهاى ماه رمضان مى‏ خوانيم: «شَهْرُ الْأِنَابه»، «شَهْرُ التَّوْبَة»، «شَهْرُ الْمَغْفِرَة»، «شَهْرُ الْبَرَكَة». آن وقت مى ‏بيند كه از چنين ماه بى آزارى با اين همه نور و خير و بركت، دارد فاصله مى ‏گيرد و هنوز كوزه ‏اش را هم آب نكرده و دستش را هم نشسته است. 📗📙 بهار رویش ص 144 🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ «وَ قَدْ أَقَامَ فِينَا هَذَا الشَّهْرُ مُقَامُ حَمْدٍ، وَ صَحِبَنَا صُحْبَةَ مَبْرُورٍ، وَ أَرْبَحَنَا أَفْضَلَ أَرْبَاحِ الْعَالَمِينَ، ثُمَّ قَدْ فَارَقَنَا عِنْدَ تَمامِ وَقْتِهِ وَ انْقِطَاع مُدَّتِهِ وَ وَفَاءِ عَدَدِهِ». ✴️ امام سجاد دارد گزارش مى ‏دهد كه اين ماه با ما به خوبى رفتار كرد. سحرها و شب‏هايش را در اختيار ما گذاشت و طلوع و غروبش را براى ما داشت. ✴️ «قَدْ أَقَامَ فِينَا هَذَا الشَّهْرُ»؛ مدتى با ما همراه شد و با ما اقامتى كرد. «مُقَامَ حَمْدٍ»؛ خيلى حميد بود و پَستى نداشت. «وَ صَحِبَنَا صُحْبَةَ مَبْرُورٍ»؛ و با خوبى با ما رفتار كرد. «وَ أَرْبَحَنَا»؛ و به ما سود رساند. «ثُمَّ قَدْ فَارَقَنَا»؛ حالا او دارد از ما جدا مى‏ شود. ✴️ «عِنْدَ تَمَامِ وَقْتِهِ وَ انْقِطَاعِ مُدَّتِهِ وَ وَفَاءِ عَدَدِهِ. فَنَحْنُ مُوِدِّعُوهُ»؛ و ما هم داريم با او وداع و خداحافظى مى‏ كنيم. «وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَيْنَا»؛ به گونه ‏اى داريم توديع و خداحافظى مى ‏كنيم، كه جدايى از او براى ما سنگين است. ✴️ هنوز عطشش را داريم، هنوز كوزه‏ اى را آب نكرده ‏ايم، هنوز حتى دستهايمان را هم نشسته ‏ايم و آبى به سر و صورتمان نزده ‏ايم. ✴️ «وَ غَمَّنَا وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا»؛ به گونه‏ اى داريم وداع مى ‏كنيم كه جدايى از او براى ما سنگين است و برگشت او از ما، مغموم و مستوحشمان كرده است. ✴️ «وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِيَّةُ وَ الحَقُّ الْمَقْضِىُّ»؛ و حال كه دارد از ما جدا مى‏ شود، ما در جدايى و فراق او، حقوقى را كه او بر ما داشته را به عهده گرفته‏ ايم. ذمه او را بر خودمان واجب و لازم مى ‏دانيم و گردن‏مان را در گروى او گذاشته ‏ايم. ✴️ اگر ما از ماه رمضان داريم جدا مى ‏شويم، به گونه اى جدا نمى‏ شويم كه پشت سر او خوشحال باشيم و به گونه اى جدا نمى‏ شويم كه در جدايى از او به يادش نباشيم و آنچه را كه در ما سبز كرده و در ما كاشته است را بكنيم و دور بريزيم، بلكه اين ماه براى ما پیمان و عهد محفوظ و احترام و حرمت شایسته و حق حتمی و ادا شدنی دارد. 📙📕 بهار رویش ص ۱۴۱ 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔺بارها با خودم انديشيده ‏ام كه چگونه مى‏ توان در فرصت‏هاى كوتاه، بهره ‏هاى زياد برداشت. 🔺همين ديشب فكر مى ‏كردم كه دارم بهاره ‏ى چهل و پنجم عمرم را به پاييز مى ‏سپارم. چهل و پنج سال فرصت زيادى است؛ ولى در اين فرصت، من، نه در زمين، نه در آسمان‏ها و نه در حضور حق، جلوه ‏اى نكرده ‏ام. 🔺شكوفه ‏اى و حاصلى نياورده ‏ام. در زمين، جهل و غفلت و ظلم و فسق و كفر، داشته ‏ام. آيه ‏ها و نشانه‏ هاى‏ حق را ديده‏ ام و چشم پوشيده ‏ام. 🔺از حدود و جايگاه‏ها تجاوز كرده ‏ام و حتى بر فكر و قلب و عقل و روحم ستم كرده‏ ام. به دنبال آگاهى نرفتم و خودم را اندازه نگرفتم. 🔺و اگر به آگاهى و معرفتى هم رسيدم، با سرگرمى‏ ها و بازى ‏ها، با لهوها و لعب‏ها، آن را به غفلت سپردم. 🔺در آسمان‏ها، بارها و بارها، فرشته ‏ها با زشتى‏هايم رنجيده ‏اند و بر حقارت‏هايم حسرت خورده ‏اند و از لجاجت و غرور و كبرم تعجب كرده‏ اند. 🔺در حضور مهربان حق هم، جسارت‏ها كرده‏ ام. منى كه از كودكى حساب مى ‏برم در برابر او پرده‏ ها را دريده‏ ام؛ «عَصَيْتُ جَبَّارَ السَّمَاءِ». 🔺 واى بر من كه عمر بر باد داده ‏ام و هستى بر آب و دل بر آتش و اميد بر خاك ... واى بر من كه خودم را نكاشتم و زراعتى نكردم. 🔺واى بر من كه تجارتى نخواستم و خودم را به هيچ فروختم و به حرف واگذار كردم. 📕📚 روزهای فاطمه ص 11 🆔👉 @cheshmeyejarie
✅🔻اگر تو به اندازه ‏اى كه به اتاق‏ها و دستشويى‏ هايت مى ‏رسى ✅🔻به دلت و به خودت سر مى‏ كشيدى، دل تو و سينه‏ ى تو، طور سينا بود! 📚📕نامه های بلوغ ص 16 🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 بيشتر آنچه كه بدى و مشكل ازدواج قلمداد مى‏ شود، مثل سختى‏ ها و برخوردها و توقع‏ها و انتظارها و درگيرى ‏ها و گرفتارى ‏ها، در واقع همين بدى ‏ها، خوبى و ميوه ‏ى خوب ازدواج هستند. 💟 اين آدمى است كه بايد از حادثه ‏ها، از برخوردها و از درگيرى ‏ها بياموزد و از آنچه كه آموخت، راهش را مشخص نمايد و بر حماقت و اشتباه خود پافشارى نداشته باشد. 💟 آدمى مى‏ تواند حتى از بن‏ بست‏ها بياموزد كه راه كجاست و چگونه بايد بازگشت و حلقه‏ ى زنجير را باز كرد و بدون سماجت ولج در آوردن، با تفاهم و محبت و مدارا در راه گام برداشت. 💟 بيشتر مشكلات ازدواج از همين كله شقى‏ها و لج در آوردن‏ها آغاز مى‏ شود و سپس اين زخم‏هاى كهنه، عفونى و ملال‏ آور مى‏ گردد و به طلاق و جدايى مى‏ انجامد. 💟 اگر كودكى را مى‏ بوسم و او فرياد مى ‏زند و فرار مى‏ كند، نبايد لجاجت كنم‏ و اشكش را در آورم. اگر شوخى و مزاحى را با دوستى آغاز مى‏ كنم، نبايد به ناسزا و دشمنى بكشانم. 💟 اين زياده روى ‏ها و حد نگه نداشتن‏ ها، باعث درگيرى و خستگى و جدايى مى ‏شود تا آنجا كه حضور تو غنيمت نيست و ملال ‏آور است. 📕📙روابط متکامل ص 14 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 احترام امامزاده با متولى است. 🔶 تو مى‏ توانى بدون لج در آوردن و تحريك كردن، همسرت را در چشم‏ها و دل‏ها بزرگ كنى. 🔶 آنجا كه تو حُرمت او را مى ‏شكنى، ديگران حرمت نگه نمى‏ دارند. 📙📗 روابط متکامل ص 23 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 از كسانى نباش كه رنج‏هايت و گرفتارى‏ هايت را از نگاه و چهره و حالت‏هايت به هر كس منتقل كنى. 🔶 سختى‏ ها، مهمان تو هستند. آنها را به دل‏هاى همسر و خانواده‏ات سرازير نكن. 🔶 اگر ناتوان هستى، با توان‏گرى سفره‏ ى دلت را باز كن، تا كارى صورت بگيرد، نه فقط درد دلى بر خاطرى آتش بيندازد. 🔶 اين خوب است كه همسر تو محرم دارايى ‏ها و شادى‏ هاى تو باشد، ولى‏ لازم نيست كه از گرفتارى‏ هاى تو و مشكلاتى كه رزق تو هستند، سنگينى و سختى ببيند. مگر آنكه كارگشا باشد، نه فقط سنگ صبور. 📕📚 روابط متکامل ص 22 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ قهر و تندى مكرر، جسارت مى ‏آورد و حرمت‏ها را مى ‏درد. ♦️ پس از جذب و دلبستگى، قهر مى‏ تواند اهرم مفيدى باشد؛ بخصوص آنجا كه توضيح و تبيينى هم در كار آمده باشد و در هنگام مناسبى انجام شده باشد. ♦️ در لحظه ‏اى‏ كه همسر تو انگيزه‏ ى درگيرى دارد و مقاومت نشان مى‏ دهد، درگيرى را آغاز نكن. ♦️ در جمع، در برابر چشم حامى و مدافع، درگيرى بى‏ زمينه است و زير پاى تو سست است. يا بايد زياده روى كنى و يا شكست بخورى و زمين‏گير شوى. 📗📕 روابط متکامل ص 24 🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ در خانواده ‏هاى شلوغ، درگيرى‏ ها زيادتر است. ✴️ بايد ظرف‏هاى شكستنى را با حائل و پوشش ‏هايى همراه ساخت كه نشكنند. ✴️ مادر و پدرت را در برابر همسرت مگذار. ✴️ خواسته ‏هاى آنها و دوستانت را، با زبان خواسته ‏هاى خودت مطرح كن. محبت به تو، سختى خواسته‏ ها را كم مى‏ نمايد. 📙📚 روابط متکامل ص 25 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️زندگى، درگيرى‏ ها و سختى‏ ها و برخوردهايى دارد. وسوسه‏ ها و تحريك‏ها هم هستند. ♦️در برخوردها، غرور خود و غرور همسرت را حاكم نگير. ♦️هر دو به حكومت خدا تن بدهيد و كلام او را دنبال كنيد. 📗📕 روابط متکامل ص 24 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️👈 سؤال كرديد آيا مرد سالارى باشد يا زن سالارى❓ 💟 حقيقت امر اين است كه نه اين و نه آن. يعنى در يك زندگى متفاهم و زندگى سالم، يعنى؛ زندگى كه هدف دارد، هدف حاكم است 💟 وقتى كه ما مى ‏خواهيم مسائلمان را بسنجيم بايد بسنجيم اين كار يا آن كار، كدام ما را به آن مقصود مى‏ رساند. 💟 مثلاً خانواده‏ اى هستند كه مى‏ خواهند پول در بياورند، بدهى ‏هاى خانه‏ شان را بدهند. 💟 يا خانواده ‏اى هستند كه مى‏ خواهند تحصيل كنند، به يك مدارجی برسند. يا خانواده ‏اى هستند مى‏ خواهند به يك قدرتى برسند. 💟 هر هدفى كه هست... اقداماتى كه در آن خانواده مى ‏خواهد بگذرد بايد با آن هدف محاسبه بشود. 💟 اگر خدا مطرح است بايد با او محاسبه بشود. پول مطرح است، رسيدن به تحصيل مطرح است، رسيدن به امتياز اجتماعى مطرح است 💟 بايد ما آن هدف را فراموش نكنيم و در رابطه با آن هدف برنامه‏ ريزى كنيم، نه اين حكومت كند و نه آن. 💟 اگر اينجا خدا را حاكم گرفتيم، حكم او را در نظر بگيريم و براى حكم او آماده باشيم. 📘📙 روابط متکامل ص 55 🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 همه هستى به تو منتهى شده تا تو به بلوغ برسى، حال تو خودت را براى چه كسى خرج مى‏ كنى؟ زير دندان چه كسى مى ‏روى؟ 💟 در چراگاه سبز عمر تو چه كسى خيمه مى ‏زند و از اين لحظه ‏هاى عمر تو چه كسى بهره‏ بردارى مى‏ كند؟ 💟 در دعاى مكارم الاخلاق آمده است:«إنْ كانَ عُمْرى مَرْتَعاً لِلشَّيْطانِ فَأقْبِضْنى الَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ الَىَّ أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ» 💟 خدايا! اگر عمر من مرتع و چراگاه شيطان شده و در عمر من او پروار مى‏ شود، قبل از اينكه غضب تو مرا در هم پيچد و مَقْت تو بر من استوار و محكم شود، مرا ببر. 📗📙اخبات ص 96 🆔👉 @cheshmeyejarie
✅«قُلْ انَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا». قرآن خط اول رشد انسان را تفكر معرفى مى‏ كند، ولى آن هم با شرايطى كه بايد فكر آزاد شود و از جاذبه ‏ها و كشش‏ها خلاص شود و سپس به راه بيفتد ✅چون قطب نماى فكر ما، قطب نماى وجود ما، تا زمانى كه در كشش آهن رباهاى عادت و تعصب و سنت‏ها هست، قطب شمال و جنوب و جهت حركت ما را نشان نمى‏ دهد و تازه اين قطب نماى گرفتار و منحرف دليلى براى انحراف‏هاى ما خواهد بود و ما را گمراه ‏تر خواهد كرد. ✅كسى كه قطب‏ نمايى ندارد از حركت خوددارى مى‏ كند، اما آن كه به قطب نمايى گرفتار تكيه دارد، حركتش را شروع كرده و در نتيجه لحظه به لحظه منحرف‏ تر و گمراه‏ تر گرديده است، لذا براى تفكر بايد از روى عقيده ‏ها بلند شد و ايستاد و سپس تفكر را شروع نمود. 📗📙 روش برداشت از قرآن، ص 120 🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 قطب ‏نماى فكر ما مى‏ تواند جهت حركت ما را نشان بدهد به شرط اين كه گرفتار آهن رباهاى عادت و تعصب و تقليد نشده باشد 💟و گرنه اين قطب ‏نماى منحرف به جاى اين‏كه ما را به مقصد برساند، در دريا غرق مى ‏كند. 💟 راستى آن كس كه تفكر ندارد به نجات نزديك‏تر است تا كسى كه تفكراتش را به انحراف كشيده ‏اند. 📚📕مسئولیت و سازندگی، ص 70 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️كسى كه مى ‏خواهد راه را بيابد و به حقيقتى برسد، تنها اين برايش كافى نيست كه تفكراتى داشته باشد؛ گرچه تفكر زيربناى تربيت و عامل رشد است. ♦️ ما مى‏ بينيم چه بسيارند كسانى كه با تفكراتى وسيع، نه تنها به حق نرسيده ‏اند، بلكه يا مأيوس شده ‏اند و مانده ‏اند و يا منحرف گرديده و رفته‏ اند. و اين هر دو دسته، كم نيستند و مشخص هم هستند. ♦️ كسى كه مى‏ خواهد به مقصد برسد بايد هم راه برود و هم از راه برود و در راه شروع كند؛ وگرنه رفتنِ تنها، بدون نتيجه است. ♦️ يك محقق هنگامى به حق مى ‏رسد كه تحقيق صحيحى را شروع كرده باشد و روش صحيحى را به كار گرفته باشد. و اين است كه بايد محقق قبل از هر چيز خود را از كشش هر عقيده و هر مكتب آزاد كند. 🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 يكى از بزرگان درباره‏ ى آب چاه تحقيقى كرده بود و به اين نتيجه رسيده بود كه آب چاه تا هنگامى كه تغيير نكند و رنگ و بو و طعمش عوض نشود نجس نخواهد شد و قابل استفاده خواهد بود. 💟 هنگامى كه از اين تحقيق خلاص شد، متوجه گرديد كه خودش در خانه چاهى دارد. اين بود كه با خود گفت: شايد به خاطر اين چاه و راحتى خودم اين چنين فتوايى را داده‏ ام و به اين نتيجه رسيده ‏ام. 💟 از اين رو دستور داد كه چاه را پر كردند و آن گاه دوباره تحقيق را شروع كرد؛ در هنگامى كه چاهى نداشت و منافعى او را منحرف نمى‏ كرد. 💟 انسان قبل از شروع به حركت بايد آزاد بشود و از سودها، هواها، تعصب‏ها، عادت‏ها و تقليدها خود را خلاص كند. 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 «دَلِيلُ‏ الْعَقْلِ‏ التَّفَكُّرُ وَ دَلِيلُ التَّفَكُّرِ الصَّمْتُ». نشان عقل و سنجش تفكر است و نشان تفكر، سكوت و خلوت. 🔶 تو تا نشناسى نمى ‏توانى بسنجى و تا خلوتى نداشته باشى نمى ‏توانى فكر كنى. 🔶 حضرت على علیه السلام در نهج ‏البلاغه آنجا كه از برادرش توصيف مى‏ كند، بر همين نكته دست مى‏ گذارد:«إِذا غُلِبَ عَلى الْكَلامِ، فَلا يُغْلَبُ عَلى السُّكُوتِ». 🔶 چه بسا كسى بيشتر از او حرف مى‏ زد، ولى نمى‏ توانست بيشتر از او سكوت كند و سكوت را تحمل نمايد. 🔶 برادر امام على علیه السلام كسى بود كه در سكوت شكست نمى ‏خورد. 🔶 اين ماييم كه غوغاى درون‏مان را نمى ‏توانيم براى يك لحظه هم تحمل كنيم و مجبوريم كه سر و صدا راه بيندازيم و شادى و نشاط را روپوش شلوغى و غوغاى درونمان كنيم و از خود فرار نماييم. 📙📕 صراط، ص 11 🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ فرار از برابر فكرها و سؤال‏ها و يا مشغول شدن و بى ‏توجهى به آن‏ها، درست مثل اين مى‏ ماند كه من خودم را از آتشى كه در اطراف من شعله مى ‏كشد مشغول كنم و به آن فكر نكنم. ✴️ اين بى‏ توجهى باعث خاموش شدن آتش نخواهد شد، بلكه به گسترش آن كمك خواهد كرد. ✴️ هنگامى كه ما به افكار خود بى ‏اعتنا هستيم و بى‏ تفاوت و مشغول، اين بى ‏اعتنايى باعث گسترش سؤال‏ها در درون ما و تراكم اين نيروها در محدوده ‏ى ذهن ما مى‏ شود ✴️ و اين تراكم ناچار روزى به انفجار و انهدام آرامش و هستى و روح ما منجر خواهد شد. در اين مرحله ديگر هيچ كارى ساخته نيست. 📙📗 مسئولیت و سازندگی، ص 272 🆔👉 @cheshmeyejarie