♦️ آنهايى كه مرده ها را انتخاب كرده اند، حتى هنگامى كه نفس مى كشند، مرده اند.
♦️ و آدمهايى كه زنده ها را انتخاب كرده اند، حتّى با مرگشان زنده اند؛ كه انسان، در انتخابش زنده است.
♦️ حيات انسانى ما وابسته به انتخاب ماست؛ گرچه ما رشد و نمو سلولها را داشته باشيم و از احساس و عاطفه و غريزه برخوردار باشيم اما اين حيات انسانى ما نيست.
♦️ اين زندگى و جانى است كه هر بزغاله اى دارد و هر سگى بارش را به دوش مى كشد.
♦️ اين جانى نيست كه ارزش داشته باشد. جان و حيات انسان در انتخاب اوست. آنهايى كه مرده ها را انتخاب كرده اند، مرده اند هر چند نفس بكشند.
📗📙 حقیقت حج، ص 120
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 انسان در انتخابش زنده است و با انتخابش ادامه مى يابد.
🔶 آنها كه مرده ها را انتخاب كرده اند، حتى در هنگام نفس كشيدنشان مرده اند و آنها كه زنده را خوسته اند و «حَىّ» را دنبال كرده اند، حتى در مرگشان زنده اند؛ چون مرگ سلولها و مرگ غريزه ها، مرگ نباتى و مرگ حيوانى است.
🔶 زندگى انسان در ارزيابى و سنجش و انتخاب او خلاصه مى شود. در نتيجه آنها كه حق را انتخاب كرده اند و «حَىّ قَيُّوم» را خواسته اند، حتى با مرگ ادامه دادند.
🔶 و همين است كه نبايد خيال كنى آنها كه در راه حق و براى حق رفته اند، مرده اند، كه آنها زنده هستند و رشد مى كنند و رزق مى گيرند. «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا فى سَبيلِ اللَّهِ أمْواتاً بَلْ احْياءٌ عِنْدَ رَبِهِّمْ يُرْزَقُون».
📗📙 مسئولیت و سازندگی، ص 168
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ انسان با انتخابش زنده است.
♦️ كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است.
♦️ انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است.
♦️ كسانى كه يافته اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگترها را انتخاب مى كنند و حق را مى طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى دهند.
♦️ شخصيت انسان هنگامى مى شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند.
📚 مسئولیت و سازندگی، ص 243
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅ انتخاب با هدف تفاوت دارد. گاهى انسان كارى را انتخاب مى كند و هدفش چيز ديگر است.
✅ اميركبير، هنگامى كه در فين كاشان به مرگ مجبور مى شود، آن نوع مرگ (رگ زدن) را انتخاب مى كند.
✅ اين گونه مردن، انتخاب اوست، در حالى كه هدفش نيست. هدفش زندگى است و آرزويش در دارالفنون ...
✅ همين طور اثر با هدف تفاوت دارد. كسى كه در راه اطاعت گام بر مى دارد، به كرامتها و قدرتهايى مى رسد، در حالى كه خودش آن را نمى خواهد و در حالى كه هدفش جز قرب حق نبوده است.
✅ من هنگامى كه چراغ را روشن مى كنم تا راه را بيابم، ناچار در كنار روشنايى حرارت هم به دست مى آيد، در حالى كه هدف، يافتن راه است، نه گرماى چراغ.
📕📕 عاشورا، ص 56
🆔👉 @cheshmeyejarie
💟 اگر انسان بخواهد بر اساس انتخاب، عمل كند نه بر اساس عادت و تلقين و تحميل.
💟 اين انتخاب، احتياج به سنجش دارد و اين سنجش، احتياج به شناخت.
📚📕 حرکت، ص 69
🆔👉 @cheshmeyejarie
✅ دوستى سؤال مى كرد كه چرا ما احساس و حالى را در خود و اعمال خود نمى بينيم⁉️
✅ به او گفتم: اگر تو در بيابان، ناگهان با شير بزرگى مواجه شوى و يا صداى آن را بشنوى، در اين شرايط، با اينكه خسته و بى حال هستى، حال پيدا مى كنى. مى ترسى و فرار مى كنى، حال ترس دارى. حال خوف و فرار دارى
✅ ولى اگر همين شير را در باغ وحش ببينى، باز هم حال پيدا مى كنى، ولى حالِ كمترى است. ممكن است بترسى، اما اين ترس خيلى كمتر است؛ چون حجاب وجود دارد.
✅ پس اگر مى خواهى حالى بدست آورى، دو چيز را بايد مراعات كنى: هم بايد قرب را بدست آورى و هم بايد حجابها را بردارى، كه كسى كه طالب حال است، آن را مفت نمى دهند.
📚 اخبات، ص 113
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 دوستى مى ناليد كه من با اين همه برهان و استدلال به يقين و اطمينان نرسيده ام و نمى دانم از كجا بايد به يقين رسيد
🔷 گفتم تو با احتمال شروع كن و شكر كن و آنچه را كه يافته اى به كار بگير تا آنچه را كه ندارى به تو بدهند كه «مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ، وَفَّقهُ اللَّهُ عِلْمَ ما لَمْ يَكُنْ يَعْلَمْ».
🔷 هر كس به دانش خود و معرفت خود عمل كند، خداوند او را توفيق مى دهد و آنچه نمى داند و نمى توانست بداند، به او مى سپارد.
🔷 يقين مزد شاكران است، مزد آنهايى است كه به تذكرات حق و هدايتهاى او، توجه داشته اند و عمل كرده اند كه:«مَنْ اظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآياتِ رَبِّهِ ثُمَّ اعْرَضَ عَنْها إنَّا مِنَ الْمُجْرِمينَ مُنْتَقِمُون».
🔷 چه كسى ستمكارتر است از كسى كه به نشانهاى پروردگارش يادآورى شد و با تمام هدايتها و فرصتها، «ثُمَّ اعْرَضَ»؛ اعراض كرد ما از كسانى كه مجرم هستند و اعراض كرده اند انتقام مىگيريم و آنها را به ختم و طبع و وقر و خزى و وهن، مبتلا مىسازيم، تا آنجا كه از ادراكات حسى و قلب و گوش و چشم خود هم محروم مى گردند.
🔷 كسانى كه كفر مى ورزند و به هدايتها روى نمى آورند و شكر يادآورى ها و هدايتها را نمى كنند، محروم مى شوند و گرفتار مى گردند.
📕 قیام ص ۱۶۳
🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ گفتم اين هدايتها، مستمر و مداوم براى همه مى آيد، مى بينم كه به من تذكر مى دهند كه به فلان كمك كن، از فلان بگذر، فلانى را درياب، مى فهمم كه تو گرسنه اى و من امكان دارم، تو گرفتارى و من توانايى دارم، مىفهمم و به من تذكر مى دهند و برايم جا مى اندازند و به من فرصت مى دهند، ولى اعراض مى كنم.
♦️ گفتم ما آنچه لازم داشته ايم، همراه داريم و خيال مى كنيم كه اطمينان لازم است در حالى كه حتّى همراه يقين مى توانيم اعراض و جحود داشته باشيم.
♦️ و مثل شيطان صداى خدا را بشنويم و ملكوت او را ببينيم و اشياء را همانطور كه هست درك كنيم و به حقيقت معرفت برسيم و با اين حال، كافر شويم و با اين عرفان و شهود، رجيم و مطرود گرديم.
♦️ گفتم ما آنچه را كه لازم داشته ايم. همراه داريم واگر احساس كمبود مى كنى، اين كمبود، اطمينان و يقين نيست، اين احساسى كه تو دارى و اين كمبودى كه حس مى كنى، مربوط به قرب و رفع حجاب است.
♦️ گفتم من اطمينان دارم و يقين دارم كه شير هست و درنده هست، ولى احساسى ندارم چون دورم و اگر نزديك هم بشوم و شير را در قفس ببينم باز اين احساس را ندارم كه حجاب در كار است.
♦️ پس مشكل با مسأله اطمينان و يقين حل نمى شود كه شكر مى خواهد و اطاعت مى خواهد، تا قرب حاصل شود و به تدريج حجابها و مانعها برطرف گردد.
♦️ و انس و احساس و آشنايى، دل را سرشار نمايد، ويقين و مراتب و درجات آن، دل را بگيرد. و به فضيلت يقين دست بيابى.
🆔👉 @cheshmeyejarie
6.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در داد و ستد نعمت ها چی در ما حاصل میشه⁉️
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 آنجا كه كارها در نظر خدا برابر هستند و از نظر اهميت مساوى هستند، آنجا معيار صعوبت و مخالفت با هوس، در ميان است، كه:«أفْضَلُ الأعْمالِ أحْمَزُها».
🔷 امام در نهج البلاغه آنجا كه خصلتهاى برادرش را مى شمارد تا آنها كه مى خواهند به مقام برادرى او برسند، عذرى نداشته باشند، در آخر توضيح مى دهد كه: «كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَيُخَالِفُهُ».
🔷 آنجا كه دو كار ناگهانى و بالبداهه با او روبرو مى شدند و او را مبهوت مى كردند او مسلط بود نگاه مى كرد كه كدام به هوا نزديكتر است پس با آن مخالفت مى كرد. و آن را كنار مى زد.
🔷 و اين ميزان هم حساب شده است؛ چون كارى كه بر تو فشار بيشترى مى آورد، به تو قدرت بيشترى خواهد داد و تو را به معراج بالاترى خواهد رساند.
📕📙 انتظار، ص 124
🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 آنها كه نفس خويش را مراقب بوده اند و زير نظر داشته اند و كنترل كرده اند، بازى هاى او را خوب مى شناسند و نمايش هاى او را خوب مى فهمند
🔷 و اين است كه فريب نمى خورند و اسير اعمال نيستند و در محاسبه، به اعمال خود توجهى ندارند، بلكه در انگيزه ى اعمال دقت مى كنند
🔷 كه گفته اند: « حَاسِبُوا أنْفُسَكُمْ » و نگفته اند «حَاسِبُوا أعمَالَكُم». اين مهم نيست كه در امروز چه كارهايى كرده ام، مهم اين است كه اين كارها را براى چه انجام داده ام و از چه عاملى كمك گرفته ام و از چه نفسى به اين عمل رسيده ام.
📚 فقر و انفاق، ص 60
🆔👉 @cheshmeyejarie