eitaa logo
چشمه جاری
524 دنبال‌کننده
733 عکس
143 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💟 يكى از بزرگان كه به او گفته بودند به من درسى بده 💟 گفته بود به تو درسى مى‏ دهم كه اگر تو، همه ‏اش را در كتابى جمع كنى، كتاب‏ها آن را نمى‏ تواند در خود بگيرند 💟 و اگر بخواهى خلاصه‏ اش كنى پشت يك ناخن مى‏ توانى بنويسى. 💟 آنچه كه در همه كتاب‏ها هست اگر در يك خط خلاصه بشود و آن خط در دو كلمه خلاصه شود و آن كلمه را بتوان در پشت ناخن نوشت، چيزى نيست جز «ذبحُ النفس». 📕 حقیقت حج، ص 118 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ رندی مى‏ گفت: حيف است كه انسان از غير امام چيزى بخواهد. در حالى كه حيف است از امام، غير از امام، چيزى بخواهيم. ♦️ ما از امام، امامت را مى‏ خواهيم و اين عشق ماست و از او وسيله ‏ى راه يافتن و جهت گرفتن مى‏ سازيم و اين توسل ماست. ♦️ جز اين عشق و توسل، ظلم است، جفاست. امام وسيله است، براى چه؟ براى نان و آب و زن و فرزند؟ اين‏ها كه وسيله‏ هايى ديگر دارند. ♦️ او وسيله‏ ى رسيدن است، جهت يافتن است، حركت كردن است. پس توسل به او، به كار گرفتن او در جايى است كه جايگاه اوست و در خور اوست. ♦️ از او بايد حركت، جهت و هدايت گرفت. او را براى اين كارها گذاشته ‏اند. ♦️ توسل به امام اين نيست كه از او به جاى دست و پا و بيل و كلنگ كار بكشيم و او را وسيله‏ ى هوس‏ها و پل توقع‏ها بسازيم. آيا اين است توسل⁉️ 📚 تو می آیی، ص 75 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔷 بايد مهم را فداى مهم‏تر كرد و از آن براى رسيدن به اهميت‏ها وسيله ساخت. ولىّ، وسيله‏ ى هدايت و قرب و لقاء و رضوان است. 🔷 حال اگر از ولىّ، كار زمين و زراعت و تجارت را بخواهى، نمى‏ گويم كه بهره نمى‏ گيرى، ولى بهره‏ ى بيشترى را از دست مى ‏دهى. 🔷 از ولىّ بايد كارى را خواست كه از ديگران ساخته نيست؛ كارى كه از تجربه و علم و عقل و غرايز فردى و جمعى ساخته است، نياز به اين وسائل هدايت و قرب‏ ندارد. 🔷 استاد ما مى ‏گفت: كار مرجع، ساختن مسجد و مدرسه و بيمارستان و ... نيست، اين‏ها كارهايى است كه از يك ثروتمند هم ساخته است. 🔷 كار مرجع، تربيت عالمِ عادلِ عاقل است و اين كارى است كه از ثروتمندان و از ديگران ساخته نيست. 🔷 بايد به هر كس در كارى كه براى آن ساخته شده و خلقت يافته توسل جست و بهره گرفت و از امكانات و نيروها، بى ‏حساب و كتاب و با چشم بسته، برنداشت كه چه بسا توسّل ‏ها، اهانت باشد و هتك حرمت باشد و باعث دورى و محروميّت باشد. 📚 تو می آیی، 22 🆔👉 @cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️روز عيد غدير امسال، در كردستان، در سقز بودم، در جمع دوستانى كه مهربان و متدين و منصف بودند. ♦️يكى از دوستان مى ‏پرسيد كه آيا شما در موضوع خلافت و امامت تحقيقى داشته ‏ايد و آيا دليل بر خلافت بلا فصل حضرت على فقط همين «مَنْ كُنْتُ مَولاه» و يا «تارِكٌ فِيكُمُ الثِّقَلَيْنِ» است؟ ♦️اگر دليل همين‏ هاست، چرا حضرت رسول با صراحت از خلافت نگفت و چرا حضرت على را نصب نكرد و كار را يك سره ننمود تا اين همه مشكل و درگيرى پيش نيايد⁉️⁉️ 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️گفتم در موضوع ولايت و خلافت «مثل موضوع رسالت» من از نقل و روايت شروع نمى‏ كنم. من از اين نقطه آغاز مى‏ كنم كه روابطى دارم، با خودم، با اشياء، با افراد و با ملت‏ها. ♦️من در اين روابط امكاناتى دارم: علمى و تجربى، عقلى و فلسفى، قلبى و اشراقى، و احساسى و غريزى. آيا اين امكانات، كفاف روابط من را مى ‏دهد؟ ♦️اگر به اين نتيجه رسيديم كه آرى، پس ديگر نه رسول مى‏ خواهيم و نه خليفه. آدمى مى‏ ماند و خودش و رها مى ‏شود و به خود واگذار مى‏ گردد. ♦️اگر به اين نتيجه رسيديم كه خير، اين‏ها كفاف نيازهاى آدمى را نمى‏ دهد، آن وقت هم رسول مى ‏خواهيم و هم پس از رسول به كسى محتاج هستيم كه همان خصوصيات آگاهى و آزادى را داشته باشد و ارتباط با غيب و شهود اين عالم را داشته باشد و آدمى را در تمامى راهش امام و جلودار باشد. ♦️با اين نگاه ملاك انتخاب رسول و خليفه و شكل انتخاب اين دو، مثل هم خواهد بود و همان طور كه رسول خدا را با اجماع مردم و يا اجماع اهل مدينه و يا اجماع اهل حل و عقد انتخاب نمى‏ كنند ♦️همين طور خليفه را نمى‏ توان با اين روش‏ها شناسايى كرد و نمى ‏شود كه رسول خدا به فكر سرپرست امت و خليفه ‏ى پس از خود نباشد و براى پس از وفات كسى را مشخص نكرده باشد و مثل ابوبكر و عمر و يا تمامى خلفاى بعد دلسوزتر از او باشند. ♦️اكنون كه ملاك خلافت و رسالت هم پاى هم گرديد، بايد تعيين سرپرست و وظيفه با نص و با همان ملاك مشخص گرديده باشد. 📙 از معرفت دینی تا حکومت دینی ص 17 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ اين درست كه ما امامان را شفيع و همراه طلب خود ساخته‏ ايم و حتى نمك طعام و رنج فرزندانمان را با آن‏ها در ميان مى‏ گذاريم و اين درست است كه ما جز از اين‏ها نمى‏ خواهيم ♦️ ولى درست ‏ترين اين است كه از اين‏ها جز خودشان را نخواهيم و از آن‏ها براى رسيدن به بت‏ها و عروسك‏ هاى حقير و ناچيزمان استفاده نكنيم و اين‏ها را براى رسيدن به اين آرزوهاى كوچك زير پا نگذاريم ♦️ تا آن‏جا كه با اشك و سوز بگوييم مهدى جان! آقا جان! اگر جواب مرا ندهى بر مى‏ گردم . راستى به كجا بر مى‏ گرديم؟ به سوى چه كسى و در چه دنياى بزرگ و كوچكى. ♦️ ما همه ‏ى اين راه‏ها را تجربه كرده ‏ايم و از همه ‏ى بن ‏بست‏ ها زخم خورده ‏ايم تا به اين‏ها روى آورديم. ♦️ حال چگونه با برآورده نشدن خواسته‏ هاى كوچكمان و مستجاب نشدن‏ دعاهاى ريز و درشتمان از اين‏ها بر مى‏ گرديم و با آن‏ها قهر مى‏ كنيم. 📕📕 وارثان عاشورا، ص 41 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ آن‏ها كه از ولىّ تمنايى دارند، در واقع ولىّ را نردبان خواسته‏ ها و واسطه ‏ى هوس‏هاشان كرده‏ اند ♦️ كه سوختگان عشق مى‏ خواندند: ما را از تو به جز تو تمنايى نيست. 📙📗 تو می آیی، 21 🆔👉 @cheshmeyejarie
♦️ اين نكته را فراموش مكن كه از واسطه‏ ها بهره گرفتن، با آنها را حاكم گرفتن و بت گرفتن فرق دارد. هزار نكته‏ ى باريك‏تر ز مو اينجاست. ♦️ كسانى كه اين نكته‏ ها را در نظر نمى‏ گيرند، يا به كفر مى ‏رسند و انكار و يا به بى‏ كارى و گشادبازى. ♦️ تو از توانى كه در اختيارت گذاشته ‏اند و امكانى كه برايت فراهم كرده‏ اند بهره ‏بردار، ولى گمان نكن كه با تمام وسيله‏ ها، كار تمام است و خيال نكن كه با شكست وسيله‏ ها، بيچاره ‏اى و ماندگارى. ♦️ توكل يعنى اين آزادى از وسيله‏ ها و تكيه بر وسيله ساز، تا آنجا كه با تمامى وسيله‏ ها مغرور نمى‏ شوى كه رسيدم و با شكست وسيله‏ ها مأيوس نمى‏ شوى كه ماندم. 🆔👉 @cheshmeyejarie
✅ تو با وجود تمام وسيله‏ ها، نارسايى را ديده ‏اى و بدون هيچگونه امكان، بلوغ و بهره ‏بردارى را تجربه كرده‏ اى. ✅ و اين است كه تكيه‏ ى تو از وسيله ‏ها بريده شده ‏است، با وجود تمامى وسيله ‏ها مغرور نمى ‏شوى كه رسيدم و بدون هيچگونه وسيله مأيوس نمى ‏شوى كه ماندم؛ و اين معناى توكل است. ✅ اين معنا از توكل با تنبلى و گشاد بازى، كارى ندارد. تو بر وسيله ‏ها تكيه ندارى، نه آنكه از وسيله ‏ها استفاده نكنى. ✅ تو با تمامى وسيله‏ ها اميدوار نمى ‏شوى و بدون هر گونه وسيله‏ اى مأيوس نمى‏ مانى، در حالى كه از تمامى امكانات هم بهره برمى‏ دارى. ✅ كسى كه امكاناتش رابه كار نمى‏ اندازد و به خيال خودش مى ‏خواهد، خدا كارش را راه بيندازد، محتكر است و بى ‏حاصل. 🆔👉 @cheshmeyejarie
🔶 در روايت است كه حضرت موسى علیه السلام مريض شد، دنبال درمان نرفت كه مى‏ خواهم تو شفايم بدهى. 🔶 به او گفتند كه آيا مى‏ خواهى به خاطر توكل تو اثر و خاصيتى را كه در داروها گذاشته‏ ام، باطل كنم. 🔶 تو دارو را بخور كه من تو را شفا داده‏ ام؛ كه اين شيرهاى آب هر چه دارند از چشمه‏ هاست، از بى ‏نهايت، از خودشان ندارند. 🔶 ما كوريم و در واسطه ‏ها مانده‏ ايم و يا به واسطه‏ ها پشت پا زده‏ ايم به ادعاى اينكه موحديم و بر او تكيه داريم 🔶 در حالى كه تو با ديد توحيدى جز او نمى‏ بينى و تمامى واسطه‏ ها را واسطه مى‏ بينى و احساس ضعف و ذلت و وابستگى و ارادت، نخواهى داشت. 🔶 تو اسير كسى نيستى كه بگويى بدون او هلاكم و بى ‏اعتنا به نعمت‏ها و واسطه‏ هاى او هم نيستى، كه بگويى من مى ‏خواهم فقط خدا برساند. 🔶 تو از وسيله‏ هايى كه برايت گذاشته‏ اند بهره ‏بردار، كه اين شكر نعمت است. 🔶 كسى كه از واسطه‏ ها بهره‏ برندارد، از منبع بهره نمى‏ گيرد، كه: «مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْمَخْلُوقَ لَمْ يَشْكُرِ الْخالِق». 🆔👉 @cheshmeyejarie
✴️ عشق ما بازى است. به امامان مى‏ گوييم اگر ندهيد قهر مى‏ كنيم مى‏ رويم ✴️ پس آنچه نداده ‏اند براى ما مهم‏تر از خود آن‏هاست كه به خاطر آن، با خودشان قهر كرده ‏ايم و از آن‏ها دست شسته ‏ايم. 📕📕 تو می آیی، ص 76 🆔👉 @cheshmeyejarie