eitaa logo
چشمه جاری
524 دنبال‌کننده
731 عکس
143 ویدیو
3 فایل
جرعه‌ای از چشمه جاری آثار استاد علی صفایی ارتباط با ادمین ✍️ @davood_mahdavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🎤👈 علاّمه امینی رحمةالله علیه 💠 من معتقدم همان طوری که آقا أمیرالمؤمنین علیه السلام باب علم رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم است که فرموده:«أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ‏ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا». هر کس بخواهد به شهر علم رسول الله برود، باید از درب آن وارد شود. 💠 حضرت أبوالفضل العباس علیه السلام هم باب الحسین علیه السلام است و باید از کانال ایشان به حضرت سیّدالشهداء علیه السلام رسید. 📚 بر منبر خاطره، ص ۲۶۸ ❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🎤👈 حاج آقا فاطمی نیا 🔶 علاّمه طباطبایی از استادشان آیت الله میرزا علی قاضی رحمة الله علیه نقل نمودند که ایشان گفته اند: تمام فیض ها از مسیر حضرت أباعبدالله علیه السلام به عالم می رسد؛ و پیشکار ایشان هم حضرت أبوالفضل علیه السلام هستند. 📚 نکته ها از گفته ها، ج 1 ص 154 ❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ دنيا، قانونمند است و نمى‏توان بى‏گُدار به آب زد. دنيا، همه جايش راه نيست؛ يك راه مشخص و يك نظام حاكم دارد؛ كه غريزه در حيوانات و علم در انسان تا اندازه‏اى اين راه را شناخته است. ✅ و همين محدوديت غريزه و علم، نياز به وحى و نبوت را مطرح نموده است؛ چون انسان چه در رابطه با فكر و عقل و غرايز و غضب و شهوتش و چه در رابطه با اشياء و چيزهايى كه مى‏خورد و مى‏پوشد و نگاه مى‏كند و دست مى گيرد و چه در رابطه با افراد، از همسر و پدر و مادر و فرزند گرفته تا آدم‏هاى دور و نزديك و چه در رابطه با ملّت‏هاى ديگر، محتاج وحى است و نياز به رسول دارد تا به او بياموزد، كه چگونه با خودش كار كند و با فكر و عقل و غرايزش برخورد نمايد. ✅ و چگونه با اشياء و زمين و آسمان و اطرافش، رابطه برقرار نمايد. و چگونه با آدم‏ها تماس بگيرد و با ملّت‏ها سياست بگذارد. ✅ براى كسى كه قانونمندى را شناخته، آدم‏ها و اشياء، مثل سرزمين‏هاى مين‏گذارى شده هستند. آدم‏ها، حتى با يك كلمه منفجر مى‏شوند. و همين است كه براى عالِم عارف، حالت دقّت و حذر شكل مى‏گيرد. ✅ مى‏بينى، وقتى كه مى‏خواهى به سيم برق دست بگذارى و يا آتشى را بردارى، چگونه حذر و دقّت دارى. تمامى وجود تو و تمامى جهان اطراف تو و تمامى آدم‏هايى كه با آن‏ها رابطه دارى، همين حذر و دقّت را مى‏خواهند؛ چون در كنار قانونمندى‏ها، فقط يك راه هست و بى‏حساب نمى‏توان به هر طرف پريد و هر چيز را زير پا گذاشت. 📚 نامه های بلوغ، ص ۸۹ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وحى تنها احكام و تعبد نيست؛ كه زندگى و روش و راه و مقصد را با هم دارد:«اسْتَجِيبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا يُحْيِيكُمْ». 💠 وحى بر حس و احساس و بر فكر و عقل تأثير مى‏گذارد و به آدمى مى‏آموزد كه چگونه ببيند و بفهمد و بسنجد و انتخاب كند و بگرود و عمل نمايد. 💠 هدايت به معارف و عقايد و هدايت به مواقف و جايگاه‏ها و روابط و ارتباطها، از كارهاى رسول است. اينكه چه كسى و در كجا با چه كسى باشد، و با چه كسى نباشد، از هدايت‏هاى اوست. و همين هدايت كارايى و تاثير آدم‏ها را بسيار و يا خنثى مى‏سازد. 💠 هدايت به معارف و عقايد و مواقف و روابط و تكاليف و احكام را نمى‏توان از وحى جدا كرد. اين هدايت و معرفت، با نوع رايج در علم و فلسفه و عرفان متفاوت است: هم در شروع و هم در مراحل و هم در نتايج و هم در آفت پذيرى و سلامت؛ كه با سؤال آغاز مى‏شود، نه با شك و از حضوريات بهره مى‏گيرد، نه حسيات و عقليات و به مجموعه و تركيب توجه دارد، نه اجزاء و به كفر و شك و بلاء و تمحيص روى مى‏آورد، نه تمركز و رياضت و به عبوديت منتهى مى‏شود، نه علم و قدرت كه: «وَ أَنِ اعْبُدُوني‏ هذا صِراطٌ مُسْتَقيمٌ». 📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی، ۲۸ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔶 مسأله معجزه احتياج به توجيه ندارد كه تمامى هستى معجزه است. طبيعت، معجزه‏اى است كه ما با آن مأنوس شده‏ايم و معجزه، طبيعتى است كه هنوز با آن مأنوس نشده‏ايم. معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت، معجزه مأنوس. 🔶 ما هميشه مى‏پرسيم: چرا آتش ابراهيم را نسوزاند؟ در حالى كه سؤال اين است چرا آتش بايد بسوزاند؟ اين پيوست و علّيت از كجا به وجود آمده است؟ چرا عصاى موسى مار شد؟ ما مى‏بينيم در هستى مولكول‏ها مار مى‏شوند، فيل مى‏شوند، كرگدن مى‏شوند. اينها در اثر نظامى به وجود آمده‏اند. مگر اينها اعجاز نيستند؟ اينها هم اعجازند. با اين تفاوت كه ما با آنها مأنوس شده‏ايم و به خاطر همين است كه راحت مى‏پذيريم وگرنه پرواز پشه‏ها هم اعجاز است. 🔶 در اين آيه آمده است:«إِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوب‏». آنهايى كه غير از خدا هستند و شما آنها را مى‏خوانيد، حتى مگسى را نيافريده‏اند. اگر همين مگس‏ها از آنها چيزى بدزدند، نمى‏توانند آن را بگيرند. اين عجز است، اين اعجاز است. 📚 حرکت، ص ۸۷ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
✅ ما خود را از منتظران حساب كرده‏ايم و جاى حرفى باقى نگذاشته‏ايم. در حالی كه حرف‏ها بسيار است و مى‏توانيم خود را دوباره ارزيابى كنيم. ✅ لااقل تا اين قدر كه اگر در متن عدالت و رفاه و حتى آزادى و آگاهى و عرفان، نشستيم. آيا انتظارمان برآورده شده و ديگر مهدى را نمى‏خواهيم و انتظار قائم آل محمّد را نداريم؟ ✅ اگر ما از مهدى تا اين مرحله انتظار داشته باشيم، ديگر انتظارى نخواهيم كشيد و توقعى نخواهيم داشت. ✅ مناسب است كه با اين حساب نگاهى ديگر به انتظار داشته باشيم و مفهوم و حقيقت انتظار، ريشه‏هاى انتظار، ادب انتظار و اثر انتظار را دوباره ارزيابى كنيم. 📚 تو می آیی، ص ۱۱ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 ميرفطروس در كتاب خود، انتظار را مذهب احتراز معرفى مى كند؛ مذهب كناره‏گيرى و گوشه‏گيرى، مذهبى كه نمى‏تواند كارى صورت دهد، پس دهن‏كجى مى‏كند و كنار مى‏كشد. 🔷 دكتر شريعتى، انتظار را مذهب اعتراض مى‏دانست. مذهبى كه حرفى دارد و كارى مى‏تواند و به آنچه مى‏گذرد دل نمى‏بندد و همه‏ى ظلم‏ها و بيدادها را با يك نه‏ى بزرگ كه از سقيفه آغاز شد، پيش مى‏راند. 🔷 سؤالى كه در ذهن مى‏آيد دو جلوه دارد: يكى اينكه اعتراض تا كجا ادامه دارد؟ آيا تا عدالت، تا آزادى، تا آگاهى و عرفان و يا تا شكوفايى و تكامل و يا ... دوم اينكه اين اعتراض چه كارى را به دنبال مى‏آورد و اين نفى با چه اثباتى همراه مى‏شود؟ 🔷 در مورد اول بايد گفت كه آرمان دينى و هدف رسالت بالاتر از تكامل و شكوفايى استعدادهاى آدمى است. چون اين وجود تكامل يافته و شكوفا، مى‏خواهد در چه جهتى و براى چه مقصدى مصرف شود؟ رشد و خسر، دو بعد تكامل انسانى است. 🔷 همين آرمان و همين مقصد، زمينه‏ها و آمادگى‏هايى را مى‏طلبد؛ آمادگى در ذهنيت و روحيه و طرح و تدبير و تربيت نيروها و تشكل و سازماندهى آن‏ها و جاسازى و جايگزينى مستمر و بى وقفه‏ى آن‏ها. و ناچار اين مقصود از انتظار همراه تقيّه و قيام، مى‏شود سه گام اساسى انقلاب دينى و انقلاب اسلامى. 🔷 پس انتظار نه احتراز، نه اعتراض، كه آمادگى و سازندگى و تقدير و تدبير و تربيت و تشكّل جديد را در دامان خويش دارد. 🔷 روح انتظار با دستيابى به امن و رفاه و رهايى كه آرمان‏هاى انسان معاصر و شايد خود ما هم باشد، آرام نخواهد گرفت و كسانى كه همراهى حجّت و معيّت محمّد و آل محمّد را مى‏خواهند نمى‏توانند تا اين سطح قرار بگيرند و تا اين حدّ آرام باشند، كه انسان معاصر چه بسا بتواند با تكيه بر علم و عقل و عرفان، بدون نياز به وحى و مذهب تا اين مرحله گام بردارد و با عقل جمعى و روح جمعى و غريزه‏ى جمعى به اين مهم نائل آيد. پس ما كه از ضرورت وحى و اضطرار به حجّت و انتظار حجّت دم مى‏زنيم بايد از اول حساب را روشن كنيم و سنگمان را حق كنيم. 🔷 چون ما مدعى هستيم كه آدم براى بيشتر از هفتاد سال برنامه‏ريزى شده و معتقد هستيم كه بافت و ساخت انسان و جهان با اين سطح از رفاه و امن و رهايى سازگار نيست. تحول نعمت‏ها و محدوديت‏ها و خودآگاهى و مرگ‏آگاهى، آدمى را در متن رفاه، راحت نمى‏گذارد و در شب عروسى به فكر عزا و بارهاى سنگين فرداها مى‏اندازد. 🔷 اگر ما مسأله‏ى قدر و استمرار و ارتباط هاى حتى محتمل و پيچيده با عوالم مشهود و غيب را در نظر بگيريم و اگر ما براى اين وسعت طرح و تدبير و تربيت و تشكّل را دنبال كنيم، ناچار انتظار ما از حجّت و انتظار ما براى حجّت شكل ديگرى مى‏گيرد و انتظار ما در جايگاه خويش مى‏نشيند. 📚 تو می آیی، ص ۱۱ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
🔷 اين سؤال اساسى ما است كه آيا در وجود، در خانه، در جمع، در جماعت و جامعه و جهان ما جايى براى حكم و حكومت معصوم باقى و خالى مانده⁉️ 🔷 آيا ضرورتى در حضور او هست؟ آيا اضطرارى به امر و حكم و حكومت او هست؟ 🔷 اگر اضطرارى نباشد و ما بتوانيم بدون او گردش كار داشته باشيم و سامان و سازمان بگيريم، آيا با حضور او درگير نمى‏شويم و در برابرش نمى‏ايستيم و سر از پيكرش نمى‏گيريم⁉️ 📚 وارثان عاشورا، ص ۱۴۷ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie
هدایت شده از حاج شیخ جعفر توسلی
🔷 آیت الله سید عبدالکریم کشمیری رحمة الله علیه سفارش می کردند شب نیمه شعبان سه بار سوره «یس» خوانده شود. 🔷 یکی به نیّت طول عمر و یکی به نیّت وسعت رزق و یک بار به نیّت صحت جسمانی. ❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤👈 حاج آقا حیدری 💟 استاد صفایی رحمة الله علیه می گفت: عشق امام زمان علیه السلام، برداشتن بارهای اوست؛ چون عاشق، امر معشوق را عهده دار می شود. 💟 می گفت: اگر به من بگویند امام زمان علیه السلام در دو خیابان آن طرف تر ایستاده است و در همان حال جوانی از من پرسش داشته باشد، من نزد آن حضرت نمی روم. 💟 چرا که آن وقت حضرت مرا توبیخ می کند: چرا سر پست خودت نایستاده ای. 📚 مشهور آسمان، ص ۹۵ 🆔 کانال👈 https://eitaa.com/cheshmeyejarie