eitaa logo
پژوهش‌های تاریخ اسلام
3.3هزار دنبال‌کننده
226 عکس
29 ویدیو
10 فایل
مرکز پژوهش های تاریخ اسلام لینک دعوت به کانال: @chsiqs قم، خیابان دورشهر، روبروی کوچه ۲۱ تلگرام: https://t.me/chsiqs جهت ارتباط با ادمین: @Chsi_qs نکات تاریخی که توسط ادمین در کانال گذاشته می شود، به معنای موافقت مرکز با مضمون آن نکات نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
📜اعتبار بخشیِ ساختگی پژوهشگر تاریخ برای اثبات یا ردّ قضیه ای تاریخی نیازمند شواهد و قرائن است. او گاهی برای اینکه قرائن تاریخی بحث مد نظرش را بیشتر نشان دهد و آن ها را دارای قوّت و اعتبار جلوه دهد، برای یک قرینه و شاهد که عبارت است از یک روایت تاریخی که توسط یک راوی نقل شده است؛ منابع متعددی می شمارد و نام همه کتاب های تاریخی ای را که گزارش مد نظر در آن آمده است یاد می کند به صورتی که تصور می شود قرینه ای که پژوهشگر به آن استدلال می کند به دلیل ذکر شدن در منابع و مصادر متعدد، اعتبار و قوت بیشتری دارد. در حالی که بنا بر فرض، منشأ و اصل همۀ آن منابع یک روایت تاریخی است، بدون اینکه آن روایت، راویان متعددی داشته باشد و آن راویان، حادثه مد نظر را از زوایه های مختلف گزارش کرده باشند. 📚تاریخ یار: 260. 🔺️ به عنوان نمونه، می توان به کتاب الصحیح من سیرة النبي مراجعه نمود؛ زیرا در این کتاب مثال های فروانی برای مطلب بالا وجود دارد. مثلا در جلد هفدهم، صفحه 30، برای اینکه منبع روایت تاریخی مورد نظر نویسنده تبیین شود، از کتاب های فراوانی نام برده شده است، در حالیکه قطعا منبع اصلی روایت مورد نظر همه این کتابها نیست. جالب اینکه از کتاب های بسیار متاخر همچون میزان الحکمة كه کتابی است که در قرن پانزدهم هجری نگاشته شده‌، به عنوان منبع نام برده شده است. 🏷مكاتيب الرسول ج 2 ص 447 عن الطبقات لابن سعد ج 2 ق 1 ص 15 و 16 و عن السيرة الحلبية ج 3 ص 279 و عن السيرة النبوية لدحلان (بهامش الحلبية) ج 3 ص 67 و 68 و المصباح المضيء ج 2 ص 35. و راجع: ميزان الحكمة ج 4  ص 3209 و تاريخ مدينة دمشق ج 45 ص 430 و موسوعة التاريخ الإسلامي ج 1 ص 573 و سبل الهدى و الرشاد ج 11 ص 365. 🔺️یا در کتاب موسوعة عبدالله بن العباس، منبع روایت مورد نظر مؤلف كتاب دلائل الإمامة منسوب به طبری دانسته می شود سپس منبع دیگر روایت را ناسخ التواریخ می داند که در زمان قاجار نگاشته شده است؛ در حالیکه منبع روایت ناسخ التواریخ چیزی جز دلائل الامامة نمی تواند باشد. 🏷كما روى ذلك الطبري الإمامي وورد نحو ذلك في ناسخ التواريخ. 📚موسوعة عبدالله بن العباس: 2، 60. 🏠 @chsiqs
📜انسان نادان چگونه است؟ 🔹️ابن حمدون (562ق)، نويسنده وشاعر بغدادی، از امام صادق روایت می کند که ایشان سه ویژگی برای فرد نادان شمرده اند: یکی اینکه انسان نفهم، قبل از اینکه درست بشنود؛ جوابش آماده است و به پاسخگویی رو می آورد؛ دو اینکه او پیش از درک مطلب، آماده دشمنی کردن است؛ سه اینکه در آنچه سر رشته ندارد و به آن دانا نیست، وارد می شود و به آن حکم می کند. 🏷وقال جعفر بن محمد: من أخلاق الجاهل، الإجابة قبل أن يسمع والمعارضة قبل أن يفهم والحكم بما لا يعلم. 📚التذکرة الحمدونیة: 1: 273-274. 🏠 @chsiqs
📜قُلدُری به جای دلیل آوری 🔹️برخی از افراد به جای آنکه به کمک دلیل و استدلال، دیدگاه خود را موجه بنمایانند؛ از زورگویی زبانی یا رفتاری بهره می گیرند تا به خیالشان، نظر طرف مقابل را به چالش بکشند و خود را حق جلوه بدهند. در همین راستا بنابر گزارش ابن عبدربه آندلسی، وقتی حفص بن غیاث کوفی که حدود ۱۹۴ هجری از دنیا رفته از استادش سلیمان بن مهران، معروف به اعمش، حدیثی شنید و از او مطالبه سند کرد، اعمش گردن او را گرفت و به دیوار چسباند و گفت این، سند حدیث است. 🏷سأل حفص بن غياث الأعمش عن إسناد حديث فأخذ بحلقه و أسنده إلى حائط وقال: هذا إسناده! 📚 العقد الفرید: 1، 6. 🏠 @chsiqs
📜 با دشمن بجنگید همانگونه که پیامبر جنگید 🔹️ بنابر نقل طبری از ابن اسحاق، در جنگ اُحد، وقتی شایعه شهادت پیامبر جدی شد و بسیاری از اصحاب این شایعه را باور کردند، انس بن نضر عموی انس بن مالک به ناامیدشدگان و نشستگان از معرکه، نهیب زد که چرا نشسته اید؟ با زنده ماندن پس از پیامبر چه می خواهید بکنید؟ اگر پیامبر از دنیا رفته، شما هم مانند او بجنگید تا بمیرید. أنس بن نضر هم جنگید تا به شهادت رسید. 🏷انتهى أنس بن النضر عم أنس بن مالك إلى عمر بن الخطاب وطلحة بن عبيد الله في رجال من المهاجرين والانصار وقد ألقوا بأيديهم فقال ما يجلسكم قالوا قتل محمد رسول الله قال فما تصنعون بالحياة بعده قوموا فموتوا على ما مات عليه رسول الله. 📚تاریخ الأمم والملوك: 2، 199. 🏠 @chsiqs
📜 شهادت فرماندهان پیامبر وقتی سپاه مسلمانان را برای جنگ موته روانه کردند، دستور دادند فرمانده سپاه، زید بن حارثه باشد، اگر او شهید شد، جعفر بن بی ابی طالب و اگر جعفر هم شهید شد، عبدالله بن رواحه و اگر عبدالله شهید شد، مسلمانان یکی از خود را به عنوان فرمانده انتخاب کنند. بنا به نقل طبرسی از ابان بن عثمان احمر کوفی، از امام صادق: در ترتیب فرماندهانی که پیامبر مشخص کرده، جعفر بر زید و عبدالله مقدم است. جالب اینکه در جنگ موته هر سه فرمانده ای که پیامبر از آنها اسم آورده بودند، به شهادت رسیدند. 🏷بعث جيشا عظيما و أمّر عليه السلام على الجيش زيد بن حارثة ثمّ قال: «فإن اصيب زيد فجعفر فإن اصيب جعفر فعبد اللّه بن رواحة فإن اصيب فليرتض المسلمون رجلا فليجعلوه عليهم» وفي رواية أبان بن عثمان عن الصادق عليه السلام: أنّه استعمل عليهم جعفرا فإن قتل فزيد، فإن قتل فابن رواحة. 📚إعلام الهدى بأعلام الورى: 1، 212. 🏠 @chsiqs
📜اختلاط زن و مرد در طواف 🔹️بنابر گزارش ازرقی، که در قرن سوم هجری می زیسته و در نیمه دوم آن قرن از دنیا رفته، زنان و مردان نامحرم در مسجدالحرام بدون هرگونه جداسازی طواف می کردند، به صورتی که هنگام طواف، اختلاط نامحرمان رخ می داد، تا اینکه خالد بن عبدالله قسری از جانب عبدالملک بن مروان حاکم مدینه شد. قسری، بر چهار رکن کعبه سربازانی نهاد تا میان طواف کنندگان زن و مرد جدایی بیافکنند. ازرقی در این گزارش اشاره می کند که جداسازی زنان و مردان تا زمان او نیز ادامه داشته است. به هرحال، عامل جداسازی زنان و مردان توسط خالد این بود که وی روزی شنید شاعری ابراز خوشحالی کرده که در ایام حج و طواف واستلام حجراسود می تواند خود را به زنان نزدیک کند. او پس از شنیدن شعر آن شاعر تصمیم گرفت کاری کند تا شاعریادشده، به آرزویش نرسد. 🏷كان الرجال و النساء يطوفون معا مختلطين حتى ولي مكة خالد بن عبد اللّه القسري لعبد الملك بن مروان‌ ففرق بين الرجال و النساء في الطواف‌ و أجلس عند كل ركن حرسا معهم السياط يفرقون بين الرجال و النساء، فاستمر ذلك الى اليوم‌ قال جدي: سمعت سفيان بن عيينة يقول: خالد القسري أول من فرق بين الرجال و النساء في الطواف. بلغ خالد بن عبد اللّه القسري قول الشاعر: يا حبذا الموسم من موفد / و حبذا الكعبة من مشهد/و حبذا اللاتي يزاحمننا/ عند استلام‌ الحجر الأسود فقال‌ خالد: اما إنهن لا يزاحمنك بعد هذا فأمر بالتفريق بين النساء و الرجال في الطواف. 📚اخبار مکة وماجاء فيها من الآثار: ٢، ٢٠. 🏠 @chsiqs
📜علم بدون فایده و عمل بدون علم 🔹️شیخ محمدجواد مغنیه، یکی از فقیهان معاصر لبنانی، نقل می کند که استادش در نجف در درس مرتبط با طهارت اهل کتاب به این مطلب اشاره کرد که اهل کتاب از جهت نظری و علمی پاک هستند ولی از جهت عملی و فتوایی از نجاسات محسوب می شوند. مغنیه به استادش می گوید چنین حرفی، به این معناست که حکم به نجاست اهل کتاب، عملی است بدون پشتوانه علمی. وی گزارش می کند که سه تن از مراجع بزرگی، که او زمان آنان را درک کرده است، اهل کتاب را از جهت فقهی پاک می دانستند و اطرافیان مورد اطمینان خدا را از فتوای یادشده آگاه می کردند ولی از ترس جاهلان و غوغاسالاران، آن را علنی نکردند. او می گوید من یقین دارم بسیاری از فقیهان دیروز و امروز فتوا به طهارت اهل کتاب می دهند ولی ترس از نادانان اجازه ابراز این فتوا را به آنان نمی دهد در حالیکه به باور مغنیه آنان باید از خدا بترسند و نه از جاهلان. 🏷وما زلت أذكر أن الأستاذ قال في الدرس مانصه بالحرف: أنّ أهل الكتاب طاهرون علميا -أي نظريا- نجسون عمليّا. وإنّي أجبته، بالحرف أيضا، هذا إعتراف صريح بأنّ الحكم بالنجاسة عمل بلاعلم. فضحك الأستاذ ورفاق الصف. وقد عاصرت ثلاثة مراجع كبار من أهل فتيا والتقليد، الأول كان في النجف الأشرف وهو الشيخ محمدرضا آل يس والثاني في قم وهو السيد صدرالدين الصدر والثالث في لبنان وهو السيد محسن الأمين وقد أفتوا جميعا بالطهارة وأسروا بذلك الى من يثقون به ولم يعلنوا خوفاً من المهوّشين على أن يس كان أجرأ الجميع وأنا على يقين بأنّ كثيرا من فقهاء اليوم والأمس يقولون بالطهارة ولكنّهم يخشون أهل الجهل والله أحق أن يخشوه. 📚فقه الإمام الصادق، چاپ بیروت: 1، 19. 🏠 @chsiqs
📜برادران مسلمان فلسطینی 🔹️آیة الله بروجردی (1340ش) در بیانیه ای از گرفتاری برادرهای مسلمان فلسطینی شکایت می کند و بدترین افراد نسبت به مسلمانان را یهودیان می داند. وی در این بیانیه، از خداوند برای سپاهیان مسلمان نصر و غلبه و نابودی دشمنان را مسئلت می کند و از شیعیان ایران می خواهد تا برای پیروزی برادران مسلمان خود جمع شوند و برای آنان دعا کنند. 🏷نحمد الله تعالی فی السراء والضراء وعلی کل حال ونشکو الیه مالقیه اخواننا المسلمون فی زماننا هذا ... من الیهود بفلسطین و لقد صدق عملهم بالمسلمین ما أخبرنا الله تعالی به فی کتابه الکریم ... فنسأل الله تعالی أن ینصر المسلمین نصرا عزیزا ویجعل لهم من لدنه سلطانا نصیرا و أن یخذل هذا القوم الذین لم یراعوا حق المسلمین ویضرب علیهم الذلة والمسکنة ویجعلهم اذل المؤمنین ونرجو من اخواننا المؤمنین ببلاد ایران وغیرها أن یجتمعوا فی الدعاء علیهم بالخذلان ولإخوانهم المسلمین بالنصر والغلبة. اللهم انصر جیوش المسلمین وسرایاهم ومرابطیهم فی مشارق الأرض ومغاربها... . 📚تذکرة الأعیان، سبحانی:2، 386-387. 🏠 @chsiqs
📜 مفاهیم دینی با خواب اثبات شدنی نیست 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی با اسنادی معتبر، وقتی امام صادق می شنود که پاره ای معتقدند کیفیت اذان نماز را یکی از اصحاب پیامبر در خواب دید و پس از آن اذان گفتن تشریع شد، می فرمايد: دین خدا با عظمت تر است از آنکه در خواب دیده شود. 🏷إنّ دين الله عزّ وجلّ أعز من أن يرى في النوم. 📚الكافي: ٣، ۴۸۲. 🏠 @chsiqs
📜 نبرد با مشرکان به فرماندهی معاویه 🔹️ابو ایوب انصاری، یکی از اصحاب مشهور پیامبر و امام علی است و در سه جنگِ جمل، صفین و نهروان در سپاه امام علی بوده و با دشمنان ایشان، ازجمله معاویه، جنگ کرده و نسبت به آنان دشمنی خود را در گفتار و رفتار نشان داده است. با این همه بنابر گزارش پاره ای از تاریخ نگاران، وی پس از به حکومت رسیدن معاویه، در حمله مسلمانان به قسطنطنیه (استانبول)، که پایگاه مشرکین غربی بود، شرکت کرد. ابوایوب انصاری، در این حمله که به دستور معاویه طراحی شده بود و یزید لشکر مسلمانان را فرماندهی کرد، مریض شد و پیش از پیروزی مسلمانان از دنیا رفت و در همانجا دفن شد. 🏷وكان أبو أيوب الأنصاري مع علي بن أبي طالب في حروبه كلها ثم مات بالقسطنطينية من بلاد الروم في زمن معاوية وكانت غزاته تلك تحت راية يزيد، هو كان أميرهم يومئذ، وذلك سنة خمسين أو إحدى وخمسين من التاريخ. 📚الطبقات الکبیر(العلمیة) : 3، 370، الاستیعاب: 2، 424. 🔺️بنابر گزارش کشی، فضل بن شاذان، متکلم و فقیه امامی که در قرن سوم هجری زندگی می کرده، بر این باور بوده که ابوایوب انصاری، با این کار به دنبال تضعیف مشرکین بوده است ولی اینکه وی در جنگی شرکت کرده که معاویه و یزید فرماندهان آن بوده اند، مبتنی بر اجتهاد نادرست او بوده و از کمی دانش و غفلت آن یار پیامبر و امام علی حکایت می کند. 🏷وسئل الفضل بن شاذان، عن أبي أيوب، خالد بن زيد الأنصاري و قتاله مع معاوية المشركين، فقال: كان ذلك منه قلة فقه و غفلة، ظنّ أنه إنما يعمل عملا لنفسه يقوي به الإسلام و يوهي به الشرك، و ليس عليه من معاوية شيء كان معه أو لم يكن. 📚اختیار معرفة الرجال: 38. 🔺️در این میان، آیت الله خوئی با دیدگاه فضل موافق نبوده و آن را نادرست دانسته و اجتهاد ابو ایوب انصاری را صحیح می داند و معتقد است: جنگ با مشرکین به فرماندهی حاکمان جور، اگر با اذن خاص امام یا اذن عام وی همراه باشد، نه اینکه فقط اشکالی ندارد بلکه عملی دارای ثواب و اجر خواهد بود. علاوه بر این، افرادی بهتر و والاتر از ابوایوب انصاری به فرماندهی افراد بدتر از معاویه با مشرکان جنگیده اند. 🏷اقول: اعتراض الفضل على أبي أيوب في غير محله فإن قتال المشركين مع خلفاء الجور، إذا كان بإذن خاص أو عام من الإمام لا بأس به، بل هو موجب للأجر و الثواب فقد قاتل الكفار مع من هو شر من معاوية، من هو خير من أبي أيوب و أجل و أرفع مقاما. 📚معجم رجال الحدیث: 8، 26. 🏠 @chsiqs
📜 از هوو بدتر! 🔹️بنابر گزارش خطیب بغدادی(463ق) دختر خواهر یکی از مورخان مشهور، از دایی خود تجلیل می کرد که دایی من از بهترین مردان به حساب می آید؛ زیرا نه ازدواج مجدد می کند و نه کنیزی می خرد. وقتی زن آن تاریخ نگار، گفته آن دختر را می شنود، به کتاب های همسرش اشاره می کند و می گوید: این کتاب ها از چند هوو برای من بدتر است. 🏷عن الزُّبير ابن أبي بكر بكَّارٍ قال: قالت ابنة أُختي لأهلنا: خالي خيرُ رجل لأهله؛ لا يتخذ ضرَّةً ولا يشتري جارية. قال: تقولُ المرأةُ : والله لَهَذه الكتب أشدُّ عليَّ من ثلاث ضرائر. 📚الجامع لأخلاق الراوي(مؤسسة الرسالة): 1، 149، 150. 🏠 @chsiqs
📜 امام علی پس از تهاجم دشمن: با دشمن بجنگيد پيش از اينكه با شما بجنگند 🔹️بنابر گزارش ثقفی(285ق) پس از یک سری از تعرض هایی که لشکر معاویه به سرزمین تحت تصرف امام علی انجام داد، امام که از شنیدن تهاجم های دشمن اندوهگین بود، پیامی خطاب به مسلمانان نوشت و به مسجد کوفه رفت و از سعید بن قیس، یکی از فرماندهان سپاه امام علی، خواست پیامش را برای مردم بخواند؛ زیرا در آن روزها امام بیمار بود و نمی توانست بایستد و آنگونه که می خواهد خطبه بخواند. 🔸️پیام امام با این شروع می شود: از بنده خدا، علی، به مسلمانانی که این پیام برایشان خوانده می شود. در ابتدای یادداشت یادشده، امام علی به مخاطبانش گوشزد می کند که وقتی محتوای پیام به گوششان رسید، آن را عملی کنند البته خود ایشان ابراز می کند که بعید است مردم با محتوای پیام همدلی کنند و آن را نشنیده خواهند گرفت. 🔺️به هرترتیب، امام على پیام خود را با بیان فضیلت جهاد شروع می کند و از این می گوید که جهاد دروازه ای ویژه است برای اولیای الاهی که خداوند آن را برای بهشت رفتن آنان گشوده است. کسی که از جهاد رویگردان باشد، لباس ذلت بر او پوشانده می شود و محکوم به سرگردانی می شود. 🔺️در بخشی از پیام ایشان آمده است: به شما گفتم كه با دشمن بجنگيد پيش از اينكه با شما بجنگند. به خدا قسم هيچ ملّتى در خانه‏اش مورد حمله قرار نگرفت مگر اينكه ذليل شد. اما شما مسئوليت جهاد را به يكديگر حواله كرديد و به يارى يكديگر بر نخاستيد تا دشمن از هر سو بر شما تاخت‏. 🔺️ در ادامه ایشان، از همراهی نکردن مسلمانان برای جنگیدن با دشمن گلایه می کند و آنان را پیش از پیش به جهاد تشویق می کند و در آخر از آنان انتقاد می کند و می گوید: اى نامردان مرد نما، دارندگان رؤياهاى كودكانه، اى كاش شما را نديده بودم و نمى‏شناختم. به خدا قسم حاصل شناختن شما پشيمانى و غم و غصه است. خدا شما را بكشد، كه دلم را پر از خون كرديد و سينه‏ام را مالامال خشم نموديد و پى در پى جرعه اندوه به كامم ريختيد تا جايى كه قريش گفت: پسر ابو طالب شجاع است ولى دانش جنگيدن ندارد. خدا پدرانشان را جزا دهد، آيا هيچ كدام آنان كوشش و تجربه مرا در جنگ داشته؟ و پيش قدميش از من بيشتر بوده؟ هنوز به سن بيست سالگى نرسيده بودم كه آماده جنگ شدم، اكنون عمرم از شصت گذشته، ولى کسی که فرمانش را اطاعت نکنند، نمی تواند فرمان دهد. 🏷فلبث عليّ ترى فيه الكآبة و الحزن حتّى قدم عليه سعيد بن قيس فكتب كتابا و كان‏ في‏ تلك‏ الأيّام‏ عليلا فلم يُطق على القيام‏ في النّاس بكلّ ما أراد من القول.. من عبد اللَّه عليّ الى من قرئ عليه كتابي من المسلمين‏.. انّ الجهاد باب من أبواب الجنّة فتحه اللَّه لخاصّة اوليائه..فمن‏ ترك الجهاد في اللَّه ألبسه اللَّه ثوب‏ ذلة..وقلت لكم: اغزوهم قبل أن يغزوكم، فو اللَّه ما غزي قوم قطّ في عقر دارهم الّا ذلّوا فتواكلتم و تخاذلتم‏.. 📚الغارات (دارالکتاب): 2، 325-326. 🔺️گفتنی است؛ این گزارش، بدون بیان شأن نزول، توسط مرحوم کلینی نیز نقل شده است. 📚الکافی: 5، 5-7. 🏠 @chsiqs
📜هوش اجتماعی 🔹️عبدالسلام بن صالح معروف به اباصلت هروی یکی از اصحاب مشهور امام رضا می باشد. اینکه وی امامی بوده یا غیر امامی، مورد اختلاف پژوهشگران قرار گرفته است. بنا به تصریح شیخ طوسی، وی فردی غیر امامی و از اهل تسنن به حساب می آید. پاره ای از رجالیان اهل تسنن او را شیعه دانسته اند. باید توجه داشت شیعه دانستن فردی در رجال لزوما به معنای امامی بودن آن فرد نیست؛ زیرا گاهی فردی غیر امامی شیعه معرفی می شود، به این معنا که او از جهت سیاسی و اجتماعی، طرفدار امام علی فرزندان ایشان بوده و آنان را دوست داشته، نه اینکه از جهت عقیدتی امامی بوده است. 📚رجال الطوسی: 369. 🔺️شوکانی (1250ق)، یکی از عالمان اهل تسنن، از این بابت که اباصلت هروی مورد احترام همه قرار گرفته؛ او را زرنگ و باهوش در امور اجتماعی می داند. اباصلت از جهتی خادم امام رضا بوده و گرایش های شیعی خود را ابراز می کرد و از جهت دیگر مورد احترام حکومت بنی العباس بود و از جهت سوم با یحیی بن معین، یکی از عالمان رجالی اهل تسنن، خوب تعامل کرد تا جاییکه اعتماد یحیی را کسب کرد و یحیی او را توثیق کرد. 🏷وابوالصلت فیما یظهر لي كان داهية، من جهة خدم علي الرضا بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب وتظاهر بالتشيع ورواية الأخبار التي تدخل في التشيع ومن جهة كان وجيهاً عند بني العباس ومن جهة تقرّب الى أهل السنة بردّه على الجهمية واستطاع أن يتجمّل لابن معين حتى أحسن الظن به ووثّقه... 📚الفوائد المجموعة في الأحاديث الموضوعة: 293. 🏠 @chsiqs
📜 دور شو از برم ای واعظ و بیهوده مگوی 🔹️بنابر گزارش ابوطالب مکی (۳۶۰ق)، یکی از مؤلفان صوفيه، یکی از تابعيان با هیئت اشرافی و لباسی شاهانه خدمت ابوذر رفت و از زهدورزی سخن گفت و در اين باره از او سؤالى پرسید. ابوذر بدون آنکه با او هم کلام شود، دستش را بر دهانش گذاشت و صدای بادی که از معده خارج می شود را در آورد. آن تابعى ناراحت شد و پیش عبدالله بن عمر رفت و گلایه ابوذر را کرد و گفت من از زهد می گفتم ولی ابوذر مرا تمسخر کرد. عبدالله به او پاسخ داد: این بلایی است که خودت بر سر خودت آورده ای، با این شکل و شمایل پیش ابوذر رفته ای و از زهد گفته ای. 🏷و جاء عامر بن عبد الله بن ربيعة إلى أبي ذر رضي الله عنه في بزتّه فجعل يتكلم في الزهد فوضع أبو ذر راحته على فيه و جعل يضرط به فغضب عامر فأتى ابن عمر رضي الله عنهما فقال: ألم تر ما لقيت من أخيك أبي ذر قال و ما ذاك؟ قال: جعلت أقول في الزهد فأخذ يهزأ بي فقال ابن عمر: أنت صنعت بنفسك تأتي أبا ذر في هذه البزة و تتكلم في الزهد. 📚قوت القلوب: 1، 451، 303.
📜 باب توجیه برای همه باز است 🔹️بنابر گزارش ابن حجر عسقلانی از مالک بن دینار، یکی از محدثان عصر اموی، روزی حجاج ثقفی، جنایتکاری که کعبه را به منجنیق بست و بسیاری از مردم را کشت، سخنرانی کرد و آن چنان با دلیل تراشی و فرافکنی، رفتارهای ظالمانه خود را توجیه کرد که مالک برای لحظاتی گمان می کند که حجاج مورد ظلم قرار گرفته است و ظالم نیست. 🏷سمعت الحجاج يخطب فلم يزل ببيانه وتخلصه بالحجج حتى ظننت أنه مظلوم. 📚تهذیب التهذیب: 1، 449. 🏠 @chsiqs
📜اختلاف آری، تکفیر و تفسیق نه 🔹️شیخ طوسی بر این باور است که در شیعه اختلافات فقهی شدیدی وجود دارد تا جاییکه این اختلافات از اختلاف میان ابوحنیفة و شافعی و مالک بیشتر بوده و در هیچ باب فقهی نیست که اختلاف به آن راه نیافته باشد. با وجود این، کسی از فقیهان به دشمنی کردن با مخالفان خود و تفسیق و تکفیر آنان روی نیاورده است. 🏷ما ظهر بين الفرقة المحقة من الاختلاف الصادر عن العمل بها فإنّي وجدتها مختلفة المذاهب في الأحكام يفتي أحدهم بما لايفتى به صاحبه في جميع أبواب الفقه من الطهارة إلى أبواب الدّيات من العبادات والأحكام والمعاملات والفرائض وغير ذلك مثل اختلافهم في العدد والرؤية في الصوم واختلافهم في أن التلفظ بثلاث تطليقات هل يقع واحدة أم لا؟ ومثل اختلافهم في باب الطهارة وفي مقدار الماء الّذي لا ينجسه شي‌ء ونحو اختلافهم في حد الكرونحو اختلافهم في استئناف الماء الجديد لمسح الرّأس و الرجلين واختلافهم في عدة فصول الأذان و الإقامة و غير ذلك في سائر أبواب الفقه حتى أن بابا منه لا يسلم إلا و قد وجدت العلماء من الطائفة مختلفة في مسائل منه أو مسألة متفاوتة الفتاوى و قد ذكرت ما ورد عنهم عليهم السلام من الأحاديث المختلفة التي تختص الفقه في كتابي المعروف بالاستبصار و في كتاب تهذيب الأحكام ما يزيدعلى خمسة آلاف حديث وذكرت في أكثرها اختلاف الطائفة في العمل بها و ذلك أشهر من أن يخفى حتى أنك لو تأملت اختلافهم في هذه الأحكام وجدته يزيد على اختلاف أبي حنيفة والشافعي ومالك ووجدتهم مع هذا الاختلاف العظيم لم يقطع أحد منهم موالاة صاحبه و لم ينته إلى تضليله و تفسيقه.. 📚العدة فی اصول الفقه: 1، 136-138. 🏠 @chsiqs
📜اقتباس یا انتحال شهید ثانی 🔹️ابوالبركات، محمد الغزي (984ق) که از نویسندگان شافعی مذهبِ قرن دهم هجری بوده و گرایش های صوفیانه دارد، در سال 932ق کتابی با عنوان «الدرالنضید فی آداب المرید و المستفید» درباره آداب تعلیم وتعلم نگاشته است. او به تصریح خود، این کتاب را با استفاده از مقدمه شرح مهذب نوشته نووی(676ق) و کتاب های دیگر تألیف کرده است. حدود 22 سال بعد یعنی درسال 954ق، شهید ثانی (966ق) کتابی با عنوان «منیة المرید فی آداب المرید والمستفید» درهمین موضوع تدوین کرده است. گفتنی است، تاریخ تألیف هر دو کتاب در انتهای هر دو ذکر شده است. 🏷وکان الفراغ من تألیفه عشیة الجمعة ختام شهر رجب الفرد الحرام سنة اثنتين وثلاثين وتسعمئة من الهجرة النبوية. 📚الدرالنضید فی أدب المرید والمستفید: 497. 🏷فرغ منها مؤلفها الفقیر الی عفوالله تعالی ورحمته زین الدین بن علی بن أحمد الشامي العاملي ضحى يوم الخميس يوم العشرين من شهر ربيع الأول سنة اربع وخمسين وتسعمئة. 📚منیة المرید فی أدب المرید والمستفید: 393. 🔸️اگر میان منیة المرید و الدرالنضید مقایسه ای بکنیم، خواهیم دید در موارد بسیاری، عبارت ها و همچنین موضوعات هردو کتاب، یکی بوده و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. مشابهت های چشمگیر این دو کتاب، آنچنان نمایان است که می توان به این ادعا میل پیدا کرد که منیة المرید که پس از 22سال از نگاشته شدن الدرالنضید، نوشته شده، تحریری جدید و شیعی از کتاب الدرالنضید بوده که توسط شهید ثانی ارائه شده است؛ بدون آنکه ایشان منبع اصلی را ذکر کند. از این رو در مواردی که شهید ثانی با مطالب کتاب مخالفتی نداشته، آن مطالب را بعینه و بدون هیچ حذف و اضافه ای نقل کرده است. جالب اینکه شهیدثانی در مواردی، افرادی که از آن ها نقل قول شده و توسط نویسنده الدرالنضید نام آن ها ذکر شده را حذف کرده و با ذکر القاب کنایی از آنان یادکرده است. 🔺️مثلا در الدرالنضید از ابن حجر عسقلانی نام برده شده به عنوان کسی که مجلس درسش را با خواندن سوره الأعلی شروع می کرده ولی شهید ثانی با حذف نام ابن حجر، این شیوه شروع درس را کار برخی از علما می داند. 📚الدرالنضید فی أدب المرید والمستفید: 200، منیة المرید فی أدب المرید والمستفید: 210. 🔺️یا اینکه در الدرالنضید آمده، مالک بن انس وقتی می خواست حدیثی را برای مردم بخواند، غسل می کرد و لباس نو می پوشید و به خود عطر می زد و عمامه بر سر می نهاد و می گفت: دوست دارم با اين كار از حدیث پیامبر تجليل کنم ولی شهید ثانی به جای مالک، بعض السلف ( برخی از گذشتگان) می گذارد و همان عبارات کتاب الدرالنضید را می آورد. 🏷کان مالک بن أنس/بعض السلف، اذا جاءه الناس لطلب الحديث يغتسل‌ و يتطيب و يلبس ثيابا جددا و يضع رداءه على رأسه ثم يجلس على منصة و لا يزال يبخر بالعود حتى يفرغ و يقول أحب أن أعظم حديث رسول الله. 📚الدرالنضید فی أدب المرید والمستفید: 193، منیة المرید فی أدب المرید والمستفید: 204. 🏠 @chsiqs
📜مظفر: امامان شیعه، بیشترین توجه را به حفظ حکومت اسلامی داشتند 🔹️علامه محمدرضا مظفر براین باور است که تلاش های براندازانه ای که توسط برخی از علویان و غیرآنان ضد حکومت های زمان امامان که به عنوان حکومت اسلامی شناخته می شد، انجام شده، مورد تایید آنان نبوده بلکه مخالف اوامر صریح ایشان بوده است؛ زیرا به باور وی امامان شییعه بر حفظ حکومت اسلامی اصرار داشتند تا جاییکه آنان در مقایسه با خلفای عباسی نسبت به فروپاشی نظام اسلامی دلسوزتر بودند. 🏷عرف آل البيت بحرصهم على بقاء مظاهر الاسلام والدعوة إلى عزّته ووحدة كلمة أهله وحفظ التآخي بينهم ورفع السخيمة من القلوب والاَحقاد من النفوس...وكلّ الثورات التي حدثت في عصرهم من العلويين وغيرهم لم تكن عن إشارتهم ورغبتهم بل كانت كلّها مخالفة صريحة لاَوامرهم وتشديداتهم؛ فانّهم كانوا أحرص على كيان الدولة الاسلامية من كل أحد حتى من خلفاء بني العباس أنفسهم وكفى أن نقرأ وصية الامام موسى بن جعفر لشيعته: «لا تذلُّوا رقابكم بترك طاعة سلطانكم، فإن كان عادلاً فاسألوا الله بقاءه، وإن كان جائراً فاسألوا الله اصلاحه؛ فإنّ صلاحكم في صلاح سلطانكم، وإنّ السلطان العادل بمنزلة الوالد الرحيم، فأحبّوا له ما تحبون لاَنفسكم، واكرهوا له ما تكرهون لاَنفسكم». 📚عقائد الإمامية: 225. 🏠 @chsiqs
📜هوچی گری با اتهام سنی گری 🔹️بنابر گزارش عبدالله جزائری، نوه محدث جزائری، دراجازه نامه خود، محمد رفیع گیلانی، که از دامادهای خانواده علامه مجلسی بوده و جزائری همچون او کسی را در قدرت علمی و ایمانی در عالمان فارس و عرب زبان ندیده است، به دلیل اینکه در مسأله تخصیص قرآن به خبر واحد، قائل به عدم تخصیص بوده و با اهل تسنن رابطه خوبی داشته و برخی از آنان به او هدیه می دادند و اینکه نماز عصر را جدای ازنماز ظهر و در وقت استحبابی آن می خوانده، به سنی بودن و سنی گری از طرف عوام و خواص متهم شده است. 🏷كان علامة محققا متكلما متقنا لم أر في قوة فضله و إيمانه فيمن رأيت من فضلاء العرب و العجم ... و كان مجتهدا صرفا ينكر طريقة الأخباريين و يرجح ظواهر الكتاب على السنة و لا يجيز تخصيصها بأخبار الآحاد و كان‏ حسن‏ العشرة مع‏ طوائف‏ الإسلام‏ جدا و له أصحاب من تجار خوارزم يأتونه كل سنة بالهدايا و النذور و اتهم عند عوام المشهد بالتسنن لذلك و لأنه كان يؤخر العصر اشتغالا بالنوافل إلى دخول وقتها و لأمور أخر لا حاجة إلى ذكرها هنا و سرت هذه التهمة من العوام إلى الخواص و كوشف بذلك في المسجد يوم الجمعة و هو على المنبر يخطب و حصلت في الناس ضجة لم تسكن إلا بعد جهد طويل... . 📚الاجازة الکبیرة: 138. 🏠 @chsiqs
📜حضرت زینب در چه روز و ماهی به دنیا آمده است؟ 🔹️درباره روز و ماه ولادت حضرت زینب در اسناد تاریخی دست اول و دوم مطلبی نیامده است. از این رو، مرحوم ذبیح الله محلاتی، یکی از نویسندگان معاصر، به درستی بر این باور است که هیچ یک از مواردی که به عنوان روز تاریخ ولادت ایشان مطرح می شود، اساس تاریخی ندارد. 🔺️البته محلاتی احتمال می دهد، اگر امام حسین در روز سوم شعبان به دنیا آمده باشد و حضرت زهرا بلافاصله پس از ولادت امام حسین به حضرت زینب حامله شده باشد، در این صورت می توان این دیدگاه که ایشان در یکی از روزهای دهه آخر ربیع الثانی به دنیا آمده را تقویت کرد. 🔺️در حالیکه اگر قرار باشد، خود را محصور دیدگاه های بدون شاهد تاریخی بدانیم و دست به انتخاب یکی از این دیدگاه ها بزنیم، نمی توان انتخاب محلاتی را پذیرفت؛ زیرا با توجه به فرض یادشده در روز ولادت امام حسین و این نکته که معمولا بارداری بین ۳۹ تا ۴۱ هفته طول می کشد، بایستی احتمال ولادت حضرت زینب در ماه جمادی الاولی را بیشتر از ربیع الثانی دانست و این دیدگاه بدون شاهد تاریخی که حضرت زینب در روز پنجم جمادی الاولی به دنیا آمده را انتخاب کرد. 🏷ولادت او را باختلاف نوشته‏اند؛ بعضى پنجم شهر جمادى الاولى سال ششم هجرت در مدينه دانسته‏اند و بعض ديگر در اوايل شعبان سنه ششم هجرت دانسته‏اند و بعضى ديگر در شهر رمضان و بعضى ديگر در عشر اخير ربيع الثانى در پنجم يا ششم يا هفتم سال هجرت دانسته‏اند و بعضى ديگر در ماه محرم سنه پنجم از هجرت دانسته‏اند ولى بايد دانست كه كه براى هيچيك از اين اقوال يك دليل تاريخى در دست نيست. و اگر ولادت حضرت حسين در سوم شعبان بوده باشد و فاطمه زهرا بلافاصله بزينب حامله شده باشد مى‏توان قول كسى كه مى‏گويد در دهه اخير ربيع الثانى متولد شده است، اقرب بصحت گرفت. 📚ریاحین الشريعة: ۳، ۳۳. 🏠 @chsiqs
📜آیا علوم امام سجاد به نام حضرت زینب پخش می شد؟ 🔹️بنابر گزارش خصیبی و شیخ صدوق، فردی ناشناخته با نام احمد بن ابراهیم،که اطلاعات خاصی درباره او وجود ندارد، نقل کرده که نزد حکیمه دختر امام جواد رفته و با ایشان درباره امام زمان صحبت کرده است. ضمن صحبت هایی که میان آن دو رد و بدل شده، حکیمه به او گفته است که امام حسین برای حفظ جان امام سجاد، به حضرت زینب وصیت کرده و از این رو امامت ایشان مخفی نگاه داشته شده و پس از شهادت ایشان نیز هر علمی که از امام سجاد صادر می شد، به خاطر حفاظت از امام سجاد، به حضرت زینب نسبت داده می شد. 🔺️روایت یادشده توسط شیخ طوسی نیز گزارش شده؛ با این تفاوت که ایشان این گزارش را از کلینی نقل کرده و نام دختر امام جواد را خدیجه ذکر می کند در حالیکه این گزارش در کافی کلینی نیامده است. 🏷... أوصى إلى أخته زينب بنت عليّ بن أبي طالب في الظاهر فكان ما يخرج عن عليّ بن الحسين من علم‏ ينسب‏ إلى‏ زينب‏ بنت‏ عليّ‏ تسترا على عليّ بن الحسين... 📚الهدایة الکبری: 366، کمال الدین وتمام النعمة: 502، الغیبة: 230. 🔺️شایسته توجه است؛ اینکه علوم امام سجاد به نام حضرت زینب پخش شده، مطلبی است که حدود دویست سال پس از امامت امام سجاد بيان شده و فقط در این گزارش آمده است. از طرف دیگر، در این روایت مشخص نشده تا چه زمانی امامت امام سجاد مخفی نگاه داشته و علوم ایشان به حضرت زینب نسبت داده می شد؟ اگر دوره کوتاه اسارت منظور باشد، این پرسش مطرح می شود که مگر در این دوره، مجال این بود که امام سجاد به نشر علم بپردازد و علم ایشان به حضرت زینب منسوب شود؟ اگر مراد، دوره امامت امام سجاد باشد یا دست کم مراد، دوره زندگانی حضرت زینب در دوره امامت امام سجاد باشد و به نظر می رسد؛ ظاهر روایت مؤيد این دو احتمال است، دراین صورت، باید صحیفه سجادیه یا روایات دیگر امام سجاد که به نوعی علوم آن امام محسوب می شد به حضرت زینب نسبت داده می شد؛ درحالیکه بنابر شواهد تاریخی چنین اتفاقی رخ نداده علاوه بر اینکه روایات علمی حضرت زینب که در واقع برای امام سجاد بوده و به نام ایشان منتشر شده نیز در گزارش های تاریخی نیامده است. 🏠 @chsiqs
مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام برگزار می‌کند: «سلسله نشست‌های علمی تاریخ و روایت» نشست پنجم: حاکم نیشابوری، رویکردی تاریخی به روایات کتاب «فضائل فاطمة الزهراء» سلام الله علیها 🎙ارائه دهنده: دکتر سید محمد طباطبایی یزدی 🔹 دبیر علمی: دکتر سید ناصر موسوی ✅ محورهای نشست: 🔸 شخصیت علمی، جایگاه حدیثی و مذهب حاکم نیشابوری 🔸واکاوی تاریخی روایات کتاب فضائل فاطمه الزهراء (س) 🔸استفاده تاریخی از روایات فضائل برای بازسازی تاریخ معصومان 🏢خیابان شهید فاطمی(دورشهر)، روبروی کوچه ۲۱ ⏰ پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ مرکز حوزوی پژوهش های تاریخ اسلام https://chsiqs.ir @chsiqs
📜تقیه از شیعه 🔹️بنابر گزارش شهید آیت الله مطهری، روزی آیت الله بروجردی در درسش، به مناسبت روایتی که در آن، امام صادق از تقیه کردن خود در برابر اصحاب و راویان پدرش گفته است، درباره پدیده تقیه از شیعه سخن می گوید و به طور ضمنی، این باور که تصور می شود تقیه فقط از غیر شیعیان صورت پذیرست را به چالش می کشد و آن را مردود می شمارد. شهید مطهری در ادامه گزارشش، نمونه ای از تقیه از شیعه را در رفتار حاج شیخ عبدالکریم حائری بیان می کند. 🏷... يك روز در درس فقه، حديثى به ميان آمد به اين مضمون كه از حضرت صادق سؤالى كرده‏اند و ايشان جوابى داده‏اند. شخصى به آن حضرت مى‏گويد: قبلًا همين مسئله از پدر شما امام باقرسؤال شده، ايشان طور ديگر جواب داده‏اند، كدام يك درست است؟ حضرت صادق در جواب فرمود: آنچه پدرم گفته درست است. بعد اضافه كردند: "انَّ الشّيعَةَ اتَوْا ابى مُسْتَرْشِدينَ فَافْتاهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ وَ اتَوْنى شُكّاكاً فَافْتَيْتُهُمْ بِالتَّقِيَّةِ" ... چون اين حديث متضمن تقيّه از خود شيعه بود نه از مخالفين شيعه، فرصتى به دست آن مرحوم داد كه درد دل خودشان را بگويند. گفتند: تعجب ندارد، تقيّه از خودمانى مهم‏تر و بالاتر است. من خودم در اول مرجعيت عامّه گمان مى‏كردم از من استنباط است و از مردم عمل، هرچه من فتوا بدهم مردم عمل مى‏كنند. ولى در جريان بعضى فتواها كه برخلاف ذوق و سليقه عوام بود، ديدم مطلب اين طور نيست.»... مرحوم آيت‏اللَّه حاج شيخ عبد الكريم حائرى يزدى مؤسس حوزه علميه قم، به فكر افتادند يك عده از طلاب را به زبان خارجى و بعضى علوم مقدماتى مجهز كنند تا بتوانند اسلام را در محيطهاى تحصيل‏كرده جديد بلكه در كشورهاى خارج تبليغ نمايند. وقتى كه اين خبر منتشر شد، گروهى از عوام و شبه عوام تهران رفتند به قم و اولتيماتوم دادند كه اين پولى كه مردم به عنوان سهم امام مى‏دهند براى اين نيست كه طلاب زبان كفّار را ياد بگيرند، اگر اين وضع ادامه پيدا كند ما چنين و چنان خواهيم كرد. آن مرحوم هم ديد كه ادامه اين كار موجب انحلال حوزه علميه و خراب شدن اساس كار است، موقتاً از منظور عالى خود صرف‏نظر كرد. 📚مجموعه آثار استاد شهید مطهری: ۲۴، ۴۹۹. 🏠 @chsiqs
📜تقیه از شیعه (2) 🔹️بنابر نقل علامه محمد تقی مجلسی، استادش، عبدالله شوشتری، در یکی از درس های خود این مطلب را تقویت می کند که شهادت ثالثه جزو اذان نیست و ترک کردن آن در اذان و اقامه بهتر است. علامه مجلسی از استاد می خواهد، به علمش عمل کند و در اذان شهادت ثالثه را نگوید. پس از اصرار مجلسی، شوشتری به پیشنهاد شاگرد عمل می کند و در اذان واقامه خود، این شهادت را در اذان و اقامه خود نمی گوید. پس از چند روز برخی از مردم زبان به شکایت باز کرده و او را متهم به سنی گری می کنند تا اینکه مجلسی مجبور می شود از پیشنهاد خود عقب نشینی کند و از استادش بخواهد که تقیه کند و شهادت ثالثه را در اذان بگوید. از این رو، به باور مجلسی نگفتن شهادت ثالثه در اذان بهتر است ولی در جاهایی که تقیه از شیعیان لازم است، گفتن آن لازم خواهد بود. 🏷 و اگر نگويند بهتر است مگر از روى تقيه؛ چون در اكثر بلاد شايع است و بسيار شنيده‏ايم كه جمعى ترك كرده‏اند و متهم به تسنّن شده‏اند. تا آن كه در وقتى كه خدمت استاد مولانا عبد اللَّه طاب ثراه درس قواعد مى‏خوانديم در مبحث اذان سخنان صدوق را ذكر فرمودند. بنده عرض نمودم كه‏ شما چرا در اذان و اقامه اشهد انّ عليّا ولىّ اللَّه را دو مرتبه مى‏گوييد؟ فرمودند كه تيمّنا و تبرّكا مى‏گوييم و بحثها شد تا آن كه فرمودند كه ديگر نگوييم چند روز ترك كردند. خود از جمعى شنيدم كه فلانى سنّى است. باز عرض نمودم كه ظاهر شد كه واجبست گفتن آن تقية. فرمودند كه در اول نيز همين منظور من بود نخواستم كه بلفظ تقيه بگويم. مجملا ديگر مى‏گفتند در مدّت حيات‏. 📚لوامع صاحبقرانی: 3، 566-567. 🏠 @chsiqs
📜 بخشندگی و مسامحه گری معاویه 🔹️بنابر گزارش های بلاذری، معاویه با پول پاشی، بسیاری از افراد را به خود جذب می کرد. اگر یکی از اشراف و بزرگان عرب، در برابرش اظهار نداری می کرد، به داد او می رسید و با بخشیدن اموال، او را به خود متمایل می کرد. البته اگر کسی اظهار بی نیازی می نمود و نیازی به جذب کردن او نبود، به او هیچ کمکی نمی کرد و به قول خودش او را با بی نیازی اش تنها می گذاشت. از طرف دیگر، وی به راحتی خشمگین نمی شد و نسبت به منتقدانش ساکت می شد و گاهی هم اظهار ملاطفت می کرد؛ به طوری که عقیل بن ابی طالب در یکی از گفتگوهای انتقادیش با او به ملایمت و تسامح مکارانه او اشاره می کند. 🔺️با این چند جمله ای که خود معاویه گفته می توان با شیوه مزورانه او و معاویه صفتان بیشتر آشنا شد: تا وقتی بودجه مالی کمکیارم باشد، زبانم را خسته نمی کنم و تا زمانیکه با زبان بتوانم دیگران را با خود همراه کنم از تازیانه استفاده نمی کنم و تا وقتی تازیانه مرا از شمشیر بی نیاز سازد، از شمشیر استفاده نمی کنم ولی وقتی هیچ یک از مال و زبان وتازیانه، به کار نیاید، نوبت شمشیر فرا می رسد و با آن به جنگ دیگران می روم. 🏷 واما اعطائي ایاکم قبل المسألة فمن سألناه اعطیناه ومن استغني عنّا وكلّناه الى غناه وأحبّكم الينا السائل. 🏷وأما أنتم فإنّ فِي لينكم غدرًا. 🏷لا أضع لساني حيث يكفيني مالي ولا أضع سَوْطي حيث يكفيني لساني ولا أضع سيفي حيث يكفيني سوطي فإذا لم أجد من السيف بدًا ركبته. 📚 أنساب الأشراف: 5، 91، 114، 21. 🏠 @chsiqs
📜پاسبانی از ممالک اسلامی تکلیف عامه مردم است 🔹️آخوند خراسانی، محافظت از ممالک اسلامی را تکلیف یکایک مسلمانان می داند و از این رو، وی فراگیری آموزش های نظامی را بر هر فرد مسلمانی واجب اعلام می کند و از نمایندگان مجلس شورای ملی زمان خود می خواهد، قوانین مرتبط با آن را در اسرع وقت تصویب کنند. 🏷حفظ اسلام وپاسبانی ممالک اسلامیه، تکلیف عامه مردم است و بر هرفردی از افراد مسلمین واجب است که بر حسب قوه و استعداد خود، در مقام تحصیل مقدمات آن بر آید و چون اعظم مقدمات آن، تعلیم وتعلم آداب حربیه است که به مقتضای هر زمانی معمول می باشد، پس بر عموم جوانان مسلمین و ابناء ملت اسلامیه واجب است که در مشق نظامی و تعلم قواعد حربیه جدید که معمول این است، هیچگونه مسامحه و مساهله ننمایند و کمال اقدام و اهتمام در این باب داشته باشند... تأکیدا مجلس محترم شورای را عرض می شود هیچ عذری برای تعیین قانون مشق نظامی در نظر نمی آید. البته تعجیل در این امر هم خواهند نمود. 📚مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه (نشر نی): 4، 370. 🏠 @chsiqs
📜 تبانی شیعه و سنی! 🔹️بنابر گزارش مرحوم سید احمد زنجانی، آیت الله شیخ عبدالکریم حائری افراد را به احترام گذاردن به قرآن تشویق می کرد و از این که در مجالس ختم، قرآن خوانده می شود و افراد توجهی به قرآن ندارند و در زمان قرائت آن پذیرایی صورت می پذیرد، انتقاد می کرد. بنابر این گزارش، حائری معتقد بود که شیعه و سنی با یکدیگر تبانی کرده تا هریک، به یکی از ثقلین بی توجهی کنند؛ سنی ها به عترت بی التفاتند و شیعه به کتاب الله. 🏷مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری زیاد اصرار داشت که احترام ظاهری قرآن کاملا محفوظ شود؛ همان طوری که اهل تسنن هنگام قرائت قرآن برای رعایت احترام آن چای و قلیان در مجالس نمی دهند. می فرمود در مجالس ترحیم شیعه نیز اگر این رسم و رویه جاری بشود، بسیار خوب و به موقع است ولی در مجالس شیعه چون عادت برخلاف جاری بود، ترک آن در نهایت دشواری بوده و فرامایش آن مرحوم عملی نمی شد، آنگاه می فرمود پیغمبر دو سنگین درمیان ما گذاشت: کتاب الله و عترت طاهره ولی ما با سنّی ها دست به دست داده هر دوی آن ها را از بین بردیم. ما کتاب الله را از بین بردیم، آنها نیز عترت طاهره را. 📚الکلام یجرّ الكلام(حق مبین): 423. 🏠 @chsiqs
نشست پنجم حاکم نیشابوری، رویکردی تاریخی به روایات کتاب «فضائل فاطمة الزهراء» سلام الله علیها.mp3
78.76M
پوشۀ شنیداری پنجمین جلسه از سلسله‌ نشست‌های تاریخ و روایت حاکم نیشابوری، رویکردی تاریخی به روایات کتاب «فضائل فاطمة الزهراء» سلام الله علیها 🎙با حضور: 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمد طباطبایی یزدی (ارائه) 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ناصر موسوی (دبیر) 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید: 🏠 @chsiqs
📜 امام علی به كمك مصيبت پیامبر، فقدان حضرت زهرا را تاب آورد 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی و به تبع وی، سید رضی، امام علی هنگام دفن حضرت زهرا با پیامبر مناجات گونه سخن می گوید و پس از اینکه به ایشان از جانب خود و حضرت زهرا سلام می دهد، از بی طاقتیش نسبت به فقدان حضرت زهرا می گوید ولی در ادامه ابراز می کند، پس ازاینکه سختی جدایی از پیامبر را احساس کرده و سنگینی مصیبت ایشان را تاب آورده، می تواند مصیبت حضرت زهرا را (که کوچکتر از مصیبت پیامبر است) تحمل کند. 🏷السلام عليك يا رسول الله عني و السلام عليك عن ابنتك و زائرتك و البائتة في الثرى ببقعتك و المختار الله لها سرعة اللحاق بك قل يا رسول الله عن صفيتك صبري و عفا عن سيدة نساء العالمين تجلدي إلا أن‏ّ لي‏ في‏ التأسي‏ بسنتك‏ في‏ فرقتك‏ و فادح مصیبتک موضع‏ تعز... 📚الکافی: 1، 459، نهج البلاغة: 320. 🏠 @chsiqs
📜شهیدِ مخالفت با امام 🔹️بنابر گزارش نجاشی، فردی با نام علی بن محمد کلینی که مشهور به علّان بوده و دایی مرحوم کلینی می شود و از افراد راستگو بوده و در عصر غیبت صغری می زیسته، از امام عصر اجازه حج رفتن می گیرد ولی امام به او اجازه رفتن به حج نمی دهد. با این حال، وی با دیدگاه امام مخالفت می کند و به حج می رود و پیش از رسیدن به مکه، کشته می شود. (شایسته توجه است، در این گزارش نیامده دلیل کشته شدن وی چه بوده است) 🏷علي بن محمد بن إبراهيم بن أبان الرازي الكليني‏ المعروف بعلان يكنى أبا الحسن. ثقة، عين. له‏كتاب أخبار القائم [عليه السلام‏]، أخبرنا محمد قال: حدثنا جعفر بن محمد قال: حدثنا علي بن محمد. و قتل علان بطريق مكة و كان استأذن الصاحب عليه السلام في الحج فخرج: توقف عنه في هذه السنة فخالف. 📚رجال النجاشی: 260-261. 🔸️در این میان، علامه امینی، از فرد یادشده، در کتابی که قرار بوده در آن سرگذشت شهیدان فضیلت خواهی بیان شود، به عنوان دومین فرد از این افراد نام می برد و او را جزو شهیدانی می داند که در راه فضیلت و درستکاری جان خود را از دست داده اند. مرحوم امینی نسبت به مخالفت وی با دستور امام، این مخالفت را مخالفتِ غیر عمدی می داند. 🏷وثاقته کشهادته من المتسالم علیها بین علماء الرجال وأمّا حجّه فلم يكن عن مخالفة عمدية لأمر الامام عليه السلام. 📚شهداء الفضیلة: 9. 🔺️به نظر می رسد، اینکه مخالفت علّان کلینی با امام را غیر عمدی بدانیم، درست نمی نماید زیرا وقتی امام معصوم به او امری کرده و آن امر به او رسیده و وی مخالفت کرده، دیگر مخالفت غیر عمدی معنایی نخواهد داشت و از طرف دیگر، شاید نتوان چنین فردی راکه با امر صریح امام مخالفت کرده، از شهیدانی دانست که در مسیر فضیلت خواهی از دنیا رفته اند. 🔺️گفتنی است، راستگویی یک فرد لزوما به معنای اینکه از آن فرد هیچ معصیتی صادر نمی شود، نیست. از این رو اینکه علّان کلینی از افراد ثقه شمرده شده، منافاتی با اینکه او با امر امام مخالفت کرده ندارد. علاوه بر این، مخالفت کردن فرد مذکور با امام معصوم در آخر عمر وی بوده و نه پیش از آن، از این رو ممکن است؛ او تا پیش از مخالفت با امام، دارای وثاقت بوده ولی پس از مخالفت کردن با امام در آخر عمر و پیش از کشته شدن، از مرتبه وثاقت دور شده باشد. 🔸️آیت الله خوئی، در این زمینه، بر این باور است که مخالفت علّان کلینی با امام معصوم منافاتی با وثاقت او ندارد و از طرف دیگر، ممکن است، علّان امر امام را امری مولوی نپنداشته و آن را ارشادی دانسته و از این رو با امام مخالفت کرده است. جالب اینکه آیت الله خوئی، احتمال می دهد اغلب اوامر شخصیه امامان به اصحابشان ارشادی بوده و نه مولوی. 🏷إنّ مخالفة علي بن محمد علان لأمر الحجة بتوقفه عن الخروج لا ينافي وثاقته مع أنه يمكن أن علي بن محمد لم يفهم من أمره ع أنه أمر مولوي، فلعله حمله على الإرشاد كما لعله الغالب في أوامرهم الشخصية إلى أصحابهم. 📚معجم رجال الحديث: 13، 138. 🔺️ظاهراً اینکه علّان از امام، اجازه حج رفتن می خواهد، اجازه خواستن وی از امام، به خودی خود، احتمال اینکه او امر امام را ارشادی پنداشته، تضعیف می کند و به وی این اشکال را متوجه می کند که چرا از امام اجازه سفر به حج خواسته در حالیکه تصمیم گرفته، در هرصورت، به حج برود؟ 🏠 @chsiqs