📜دشمنی کردن به نحو عجیب و خنده دار
🔹️بنابر گزارش شیخ حر عاملی از باخرزی نویسنده کتاب دمیة القصر، یکی از شاعران غالی در شیعه گری، با نام علی بن محمد الجزری، یکسال ملازم قبر معاویه بود و بر آن قبر دستشویی می کرد ولی به مردم طوری وانمود می کرد که برای قبر معاویه احترام قائل است تا اینکه احتمال داد مردم بر داستان او پی ببرند و از این رو برجان خود ترسید و از آن منطقه فرار کرد.
🏷فاضل شاعر أديب، ذكره الباخرزي في دمية القصر و أثنى عليه، و نسبه إلى الغلو في التشيع، و ذكر أنه لازم قبر معاوية سنة كاملة، و كان يتغوط على قبره و يظهر التبرك به للناس، و لما خاف أن يشعروا به هرب.
📚أمل الآمل في علماء جبل عامل: 1، 127.
🔺️با مراجعه به کتاب دمیة القصر می یابیم گویا این که در نقل حرعاملی آمده: الجزری مستمرا تا یکسال بر قبر معاویه دستشویی می کرد، درست نیست بلکه وی در طول این یکسال مترصد فرصتی بوده تا این نحوه دشمنی کردن خود با معاویه را نمایان سازد. وقتی فرصت پیدا کرد نقشه خود را اجرایی کند و مأموریت خود را انجام داد، از آنجا گریخت.
🏷بلغ من الغلوّ في التشيّع مبلغا ... وأقام في مجاورة قبر معاوية بالشام سنة جرداء ، يطوف ببنيانه ويتبرّك باستلام أركانه ووراء تملَّقه ذلك دفین أمر وخلل رماده وميض جمر ولم يزل ينتهز الفرصة حتى خلا وجهه يوما من الأيام ، وانفضّ عنه بعض من أولئك الأقوام فنفض على القبر عيابه ، وأسال فوقه مرزابه وألقى به جنينه وخلط بذي بطنه طينه. وخرج منها خائفا يترقب. قال : ربّ نجّني من القوم الظالمين وفي هذا المعنى يقول: رأيت بني الطَّوامث والزّواني بمقت ينظرون إليّ شزرا شعر/لأنّي بالشآم أقمت حولا على قبر ابن هند.
📚دمیة القصر: 1، 165.
🏠 @chsiqs
📜شیطان طاق
🔹️محمد بن علی بن النعمان، یکی از اصحاب امام صادق و امام کاظم، به مؤمن طاق یا شیطان طاق یا شاه طاق شناخته می شود؛ کسانی که او را قبول داشته اند، از وی با لقب مؤمن طاق اسم برده اند. افرادی که با او مخالف بوده، او را شیطان طاق خوانده و مریدان وی، او را شاه طاق دانسته اند.
🔺️اینگونه نیست که از ابتدا از محمد بن علی بن النعمان، با سه لقب نام برده باشند. بلکه بنابر گزارش ابن ندیم و کشی، وی در محله ای به نام طاق المحامل در کوفه صرافی داشت. یکبار افرادی، دیناری تقلبی برای او آوردند و او تقلبی بودن آن دینار را کشف کرد و به آنان گفت من شیطان طاق هستم به این معنا که من فردی زرنگ و باهوش در محله طاق هستم. البته بنابر نقل کشی، آن افراد به او گفتند که تو شیطان طاق هستی یعنی که زرنگ آن محله هستی نه اینکه وی خودش را شیطان طاق بخواند.
🔺️به هرحال به نظر می رسد، پس از ماجرای یادشده، محمد بن علی بن النعمان با لقب شیطان طاق شناخته شد تا آنجا که بنابر نقل ابن ندیم و ظاهرا به دنبال او نجاشی و طوسی، یکی از کتاب های هشام بن الحکم که در رد محمد بن النعمان نگاشته شده، با عنوان الرد علی شیطان الطاق می باشد. بعدها در اثر درگیری های مذهبی، این لقب رنگ مذهبی به خود گرفت و به این دلیل، مخالفانش او را شیطان طاق دانستند و از شیطان معنای شیطانی بودن و بد ذاتی او را اراده کردند و شیعیان، او را مؤمن طاق و مریدانش، او را شاه طاق خواندند.
🏷أبو جعفر محمد بن النعمان الاحول، نزل طاق المحامل بالكوفة تلقبه العامة بشيطان الطاق والخاصة تعرفه بمؤمن الطاق و شيعته تسميه شاه الطاق أيضا وقيل انما سمى شيطان الطاق لانه كان يتصرف ويشهد الدنانير فلاحاه قوم فى دينار جوبوه وبهرجه هو فأصاب وأخطئوا و ألزمهم الحجة فقال: أنا شيطان الطاق يعنى طاق المحامل بالكوفة موضع دكانه فلزمه هذا اللقب.
📚الفهرست (ابن ندیم): 8.
🏷ولقّبه الناس شيطان الطاق وذلك أنهم شكوا في درهم فعرضوه عليه وكان صيرفيا فقال لهم: ستوق فقالوا: ما هو الا شيطان الطاق.
📚اختیار معرفة الرجال: 185.
🏷وله من المصنفات كتب كثيرة منها.. وكتاب الرد على شيطان الطاق.
📚الفهرست(ابن ندیم): 250، الفهرست(الطوسی): 175.
🏠 @chsiqs
📜عربی ندانیِ فارسی زبانان
🔹️شهید ثانی، پرت ترین راه برای آموزش زبان عربی را آموزشی می داند که پارسی زبانان، خود را مشغول آن می کنند. به تعبیر ایشان، ایرانی ها سال ها وقت خود را برای یادگیری زبان صرف می کنند ولی به آسانی قدرت فهم عربی برای آنان شکل نمی گیرد؛ زیرا شیوه آموزشی آنان نادرست و مبتنی بر مناقشات لفظی و تدقیق بی فایده در عبارات است.
🏷و أبعد الطرق إلى هذا المطلب، طريق العجم فإنّ مناط تعليمهم وتعلّمهم العربية على مناقشات لفظية متعلّقة بالألفاظ و العبارات و التعريفات ولذلك تراهم يصرفون أكثر أعمارهم في تعلّمها ولا تحصل لهم قوّة فهم مدلولات ألفاظ العربية بالسهولة والظاهر أنّ للمعاني والبيان دخل في معرفة لغة العرب، مع أنّ أكثرهم لا يعدّونهما من شرائط الاجتهاد.
📚رسائل الشهید الثانی: 2، 785.
🏠 @chsiqs
📜اگر شهید نشوی، می میری
🔹️بنابر نقل نصر بن مزاحم، یکی از تاریخ نگارانِ شیعه که در اوایل قرن دوم وفات کرده، عمار یاسر در جنگ صفین فرد مشهوری را که درسپاه دشمن بود، نصیحت کرد و درضمن آن به او گوشزد کرد که اگر امروز کشته نشوی به هرحال فردا خواهی مرد.
🔺️انّک ان لم تُقتَل الیوم فستموت غداً
📚وقعة صفین: 320.
🏠 @chsiqs
📜درخواست ابن ادریس از خوانندگان کتابش
🔹️ابن ادریس، فقیه مشهور قرن ششم، خواننده کتاب خود را قسم می دهد بر اینکه هرگاه هر مطلبی از کتابش را مطالعه کرد، آن مطلب را بی چون و چرا و تقلیدوار نپذیرد. به باور ابن ادریس، یکی از اشتباهات طالبان علم، روحیه تقلید از گذشتگان و بزرگان است. همچنانکه مطالبی را که نشنیده و ندیده اند برای آنان وحشت آور بوده و آن مطالب را مردود می شمارند؛ بدون آنکه شواهد دال بر درستی آن مطالب را راستی آزمایی کنند. بنابه نقل وی از خلیل بن احمد فراهیدی، زبان شناس عرب، انسان تا با غیر از معلم خود نشست و برخاست نداشته باشد، بر اشتباهات آن معلم پی نخواهد برد.
🔺️قال محمد بن إدريس مصنّف هذا الكتاب... ونقسم باللّه تعالى على من تأمله أن لا يقلدنا في شيء منه بل ينظر في كل شيء منه نظر المستفتح المبتدئ مطرحا للأهواء المزينة للباطل بزينة الحق وحب المنشأ و التقليد فداؤهما لا يحسن علاجه جالينوس وتعظيم الكبراء وتقليد الأسلاف والأنس بما لا يعرف الإنسان غيره يحتاج إلى علاج شديد وقد قال الخليل بن أحمد العروضي رحمه الله الإنسان لا يعرف خطأ معلمه حتى يجالس غيره.
📚السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى:3، 652.
🏠 @chsiqs
📜اگر شهید نشویم، می میریم
🔹️بنابر نقل مرحوم کلینی، وقتی امیرالمؤمنین قرار بر جنگ با غوغاسالاران جمل گذاشت، خطبه ای خواند و ضمن آن، به این اشاره کرد که از مرگ گزیر و گریزی نیست. اگر فرد در صحنه جنگ شهید نشود، به هرحال خواهد مرد؛ چه بهتر که با بهترین مرگ یعنی شهادت از دنیا برود.
🔺️أيها الناس إن الموت لا يفوته المقيم ولا يعجزه الهارب ليس عن الموت محيد ولا محيص. من لم يُقتَل مات؛ إن أفضل الموت القتل والذي نفس علي بيده لألف ضربة بالسيف أهون من موتة واحدة على الفراش.
📚الکافی: 5، 54.
🏠 @chsiqs
📜 مجازی بودن عبارت ارتدّ الناس بعد النبى
🔹️قاضی نورالله شوشتری بر این باور است که مطلب منقول از امام صادق دال بر اینکه جمیع اصحاب بعد از پیامبر مرتد شدند جز سه نفر، مقداد و ابوذر وسلمان، مجازی بوده و امام با این عبارت درصدد بیان این بوده است که پس از پیامبر مخالفان امام علی زیاد و موافقان ایشان کم بوده اند. از طرف دیگر آن سه نفر اخلاصشان به امام به قدری زیاد بوده که دیگران به ایشان نمی رسند.
🏷مؤلف گوید این که جمیع صحابه بعد از حضرت رسالت مرتد شدند الا سه کس، کلامی است شایع و مشهور و بر السنه جمهور شیعه مذکور و از کلام حضرت امام ظاهر می شود که آن کلام محمول بر مبالغه است در کثرت مخالفان و قلّت موافقان و اشارتی است بر شدت اختصاص آن سه یار به اخلاص.
📚 مجالس المؤمنين (چاپ آستان قدس): 2، 375.
🏠 @chsiqs
📜کسی که خواهان شهادت است، با عاتکه ازدواج کند
🔹️بنابر گزارش های تاریخی، در صدر اسلام زنی با نام عاتکه که زمان پیامبر را درک کرده و از مهاجرین محسوب می شد، هرمردی که او با او ازدواج می کرد، به قتل می رسید. تا آنجا که بنابر گزارش ابن سعد، در میان مردم مدینه شایع شده بود، هرکس شهادت می خواهد با عاتکه ازدواج کند.
🏷و كان أهل المدينة يقولون: من أراد الشهادة فليتزوج عاتكة بنت زيد.
📚الطبقات الکبیر، چاپ دارالکتب العلمیة: 3، 83.
🔺️گزارش ها نسبت به همسران عاتکه متفاوت است، نام کسانی که در گزارش ها به عنوان کسانی که با او ازدواج کرده اند، بدین ترتیب است:
1️⃣ بنابر بر گزارش ابن حبیب بغدادی، یکی از مورخان نیمه دومِ قرن سوم، اولین همسر عاتکه عبیده بن حارث، پسر عموی پیامبر، بود که در جنگ بدر به شهادت رسید.
📚المحبّر: 437.
2️⃣ عبدالله پسر خلیفه اول که با پیامبر به طائف رفت و در آنجا تیر خورد و در مدینه به شهادت رسید.
📚 الطبقات الکبیر: 8، 209.
3️⃣ در برخی گزارش ها آمده، همسر دیگر او زید برادر عمر بن خطاب بوده که در جنگ یمامه در سال یازدهم هجری به قتل رسیده است.
📚الاستیعاب فی معرفة الأصحاب:4، 1878.
3️⃣ عمر بن الخطاب که در مسجد پیامبر ترور شد.
📚 الطبقات الکبیر: 8، 209.
4️⃣ زبیر بن العوام که در جنگ جمل، از صحنه جنگ خارج شد و در راهش به مدینه کشته شد. عاتکه در سوگ زبیر اشعاری سروده است.
📚 الأغاني: 18، 302.
5️⃣ محمد بن ابی بکر که در مصر توسط عمرو بن عاص به شهادت رسید.
📚 المحبّر: 437.
6️⃣ بنابر گزارش ابن حبیب بغدادی، عمرو بن عاص با عاتکه ازدواج کرده ولی او در نود وچهار سالگی در اثر سالخوردگی از دنیا رفته و به قتل نرسیده است.
📚المحبّر: 437.
7️⃣ امام حسین که در کربلا به شهادت رسیدند. بنابر گزارش ابوالفرج اصفهانی، عاتکه در کربلا حضور داشت و وقتی امام به شهادت رسید، بالای جنازه ایشان حاضر شد و گونه امام را ازخاک بلند کرد و دشمنانش را لعنت کرد. پس از ایشان هم دیگر ازدواج نکرد و وقتی مروان بن حکم به خواستگاری او رفت، خواستگاری مروان را رد کرد و گفت پس از پیامبر پدر شوهر دیگری انتخاب نخواهم کرد.
🏷فلما انقضت عدّتها تزوّجها الحسين بن عليّ بن أبي طالب، فكانت أوّل من رفع خدّه من التراب و لعن قاتله و الرّاضي به يوم قتل ... و يقال: إن مروان خطبها بعد الحسين فامتنعت عليه، و قالت: ما كنت لأتّخذ حما بعد رسول اللّه.
📚 الأغانی: 18: 302.
🏠 @chsiqs
📜 سیاه پوشی عباسیان در ادامه سیاه پوشی خراسانیان
🔹️ بنابر گزارش ابن حبیب بغدادی، یحیی بن زید در نزدیکی شهر هرات واقع در افغانستان به شهادت رسید و به دار کشیده شد تا اینکه ابو مسلم خراسانی در منطقه خراسان قیام کرد و او را از دار پایین کشید و بر جنازه اش نماز خواند و او را دفن کرد. در این زمان بود که خراسانیان سیاه پوش یحیی شدند و شعارشان سیاه پوشی شد. به نظر می رسد، عباسیان به دنبال خراسانیان سیاه پوش یحیی شدند و در ادامه، شعار آنان نیز سیاه پوشی شد.
🏷 وخرج یحیی بن زید بن علی بن الحسین علی الولید... فقاتله دون هراة ... فما زال مصلوباً حتى خرج أبومسلم فأنزله وواراه وتولى الصلاة عليه ودفنه.. فسوّد أهل خراسان ثيابهم عليه فصار لهم زيّا.
📚 المحبّر: 484.
🏠 @chsiqs
📜دشمنی با تشیع مانع ارتباط و دوستی نشد
🔹️بنابر گزارش مسعودی، هشام بن حکم با عبدالله بن یزید، یکی از بزرگان خوارج که به دشمنی با شیعه مشهورند، در کوفه دوستی و شراکت داشت، هر دو به کار خرازی مشغول بودند و در یک مغازه کار می کردند. ولی هیچ گاه بین آن دو، بددهنی و بی ادبی صورت نگرفت. تنها چیزی که رخ داد: روزی عبدالله از هشام، ضمن اشاره به دوستی وشراکت طولانی بینشان، دختر هشام را خواستگاری کرد ولی هشام خواستگاری او را قبول نکرد و به او گفت دخترم مؤمن است و به همین جمله اکتفا کرد. عبدالله هم پذیرفت اصرار نکرد و تا آخر عمرش هم متعرض موضوع یادشده نشد.
🏷وكان خرازاً شريكا لهشام بن الحكم وكان هشام ... يختلف اليه أصحابه من الرافضة يأخذون عنه وكلاهما في حانوت واحد على ما ذكرنا من التضاد في المذهب من التشري والرفض ولم يجر بينهما مُسابَّة ولا خروج عما يوجبه العلم وقضية العقل وموجب الشرع وأحكام النظر والسير. وذكر أن عبد الله بن يزيد الأباضي قال لهشام بن الحكم في بعض الأيام: تَعْلَم ما بيننا من المودة ودوام الشركة ، وقد أحببت أن تُنكحني ابنتك فاطمة ، فقال له هشام : إنها مؤمنة ، فأمسك عبد الله ، ولم يعاوده في شيء من ذلك ، إلى أن فرق الموت بينهما.
📚مروج الذهب ومعادن الجواهر: 3، 194.
🏠 @chsiqs
📜غزه هاشم
🔹️یکی از مناطقی که مکیان، پیش از بعثت پیامبر، به آنجا برای تجارت می رفتند، شهر غزه بوده است. بنابر گزارش ابن سعد، در یکی از سفرهایی که هاشم، جد دوم پیامبر، به غزه رفته بود، در آنجا وفات کرده و دفن می شود. به این دلیل، شهر غزه، همچنانکه یاقوت حموی اشاره کرده، به "غزه هاشم" معروف می شود.
📚الطبقات الکبیر،چاپ العلمیة: 1، 64. معجم البلدان:4، 202.
🔹️پدر پیامبر هم بنابر نقل ابن سعد، از سفر به غزه بر می گشته که در مدینه بیمار می شود و از دنیا می رود.
📚الطبقات الکبیر:1، 79.
🔸️گفتنی است، هاشم علاوه بر اینکه از طرف پدری، جد دوم امام علی است، پدر بزرگ مادری ایشان نیز می باشد؛ زیرا فاطمه مادر ایشان دختر اسد بوده و اسد پسر هاشم می باشد.
🏠 @chsiqs
📜قاتلان امام حسین در صحنه حاضرند
🔹️علامه عبدالحسین شرف الدین در پیامی که به مناسبت اشغال فلسطین توسط صهیونیست ها در سال۱۹۴۷ میلادی صادر کرده، قاتلان امام حسین را زنده می داند. از این رو از مسلمانان می خواهد تا برای از بین بردن قاتلان و دشمنان ایشان قیام کنند و امام را اسوه خود برای مبارزه با ستمگرانِ اشغالگر بدانند. وی معتقد است، مسلمانان باید همچون امام حسین باشند و با اشغالگران بجنگند تا همچون او زنده جاوید شوند.
🏷ألا وإنّ قتلة الحسين عليه السلام بكر في القتلات فلتكن قدوتنا به بكرا في القدوات ولنكن نحن من فلسطين مكان الحسين عليه السلام من قضيّته ليكون لنا ولفلسطين ما كان له ولقضيّته من حياة ومجد وخلود.
🔺️ایّها المسلمون لقد حمّ الاجل و موعدنا فلسطین، علی ارضها نحیا و نموت و السلام عليكم يوم تموتون شهداء، ويوم تبعثون أحياء.
📚موسوعة الامام السید عبدالحسین شرف الدین: 9، 452.
🏠 @chsiqs