eitaa logo
پژوهش‌های تاریخ اسلام
3.3هزار دنبال‌کننده
227 عکس
29 ویدیو
10 فایل
مرکز پژوهش های تاریخ اسلام لینک دعوت به کانال: @chsiqs قم، خیابان دورشهر، روبروی کوچه ۲۱ تلگرام: https://t.me/chsiqs جهت ارتباط با ادمین: @Chsi_qs نکات تاریخی که توسط ادمین در کانال گذاشته می شود، به معنای موافقت مرکز با مضمون آن نکات نیست.
مشاهده در ایتا
دانلود
📜بحث های تاریخیِ بی فایده 🔹️شهید آیت الله مطهری، بر این باور است که در تاریخ خوانی، جنبه درس آموزی آن است که باید مورد هدف قرار گرفته و از آن استفاده شود. تحقیق درباره مسائلی که از آن نمی توان عبرت گرفت، بی فایده است؛ مثلا بحث وجدل درباره بهشتی بودن و نبودن شخصیت های تاریخی که کاری خدایی است به پژوهشگر تاریخ ارتباطی نداشته و به رشد و تعالی او هیچ کمکی نمی تواند بکند. به باور مرحوم مطهری، بسیاری از افراد در این زمینه لغزیده اند و به جای آن که در مسائل مهم و سودبخش تحقیق کنند، به بررسی مسائل بیهوده رو آورده و خود را به آن مشغول ساخته اند. 🏷شايد عنايت بيشتر در مِثل آيه «تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ‏» به اين است كه شما فقط بايد از تاريخ گذشته درس بياموزيد، شما مسئول اعمال آنها از جنبه الهى نيستيد، امر آخرت آنها و مرحوم يا ملعون‏ بودن آنها مربوط به كار خداست نه كار شما، هيچ وقت در اين جهت فكر نكنيد و جدل نكنيد كه آيا آنها ملعون‏اند يا مرحوم و وقت را صرف اين فكر نكنيد، اگر خدا صريحاً بيان كرده كه كرده و اگر نكرده كشف و تحقيق آن و استدلال و اقامه برهان بر آن مربوط به شما نيست. شما درباره آنچه مربوط به خود شماست فكر و تدبر كنيد كه فكر صحيح اين است. متأسفانه جامعه اسلامى از جمله مواردى كه لغزيد همان فكر كردن در مسائل بيهوده بود؛ از آن جمله راجع به وظايف الهى در عالم آخرت. اين سنخ مجهولات را موضوع تفكر خود قرار دادند. 📚یادداشت های استاد مطهری: 13، 249. 🏷ملّا را ديدند كه چوب بزرگى به دو دست گرفته و كلاهش را روى آن چوب گذاشته و به سرعت مى‏چرخاند و در اين حال ديدند كه شلوارش پايين افتاده و آنچه بنا نيست پيدا باشد، پيدا شده. گفتند: ملّا شلوارت را بالا بكش. گفت: ببينيد آخر فرصت دارم؟! از اين قبيل است، عمل بسيارى از مردم كه دائماً در تلاش هاى بيهوده هستند و بى‏جهت كارهايى براى خود درست كرده‏اند و وقتى و فراغتى براى خود باقى نگذاشته‏اند؛ مانند حوزه‏هاى روحانى و مشاغل درسى آنها در برابر وظايف اصلاحى آن ها. 📚 یادداشت های استاد مطهری: 15، 160. 🏠 @chsiqs
📜 آیا کتاب فقهی جواهرالکلام یک نویسنده دارد؟ 🔹️بنابر گزارشی که محمد حرزالدین نجفی، فقیه و تاریخنگار، نقل می کند، مباحث عقلی موجود در کتاب جواهر کلام، مطالب ملاباقر ترکی، یکی از افراد نزدیک به مرحوم صاحب جواهر بوده که وی آن مطالب را در کتاب استاد خود جای داده است. چنانچه این گزارش درست باشد؛ می توان گفت، جواهر الکلام، کتابی است که یک نویسنده ندارد. البته حرزالدین بدون آنکه گزارشی را که نقل کرده تکذیب یا تضعیف کند، چنین کاری را از طرف ترکی امری متداول و شایع در موسوعه نویسی می داند. از طرف دیگر، بنابر گزارش حرزالدین، شاگردان صاحب جواهر او را در تصحیح و استنساخ کتاب یادشده کمک کرده، زیرا خط صاحب جواهر خوانا نبوده و برخی از شاگردان ایشان نسخه های کتاب او را تصحیح کرده و پس از آن، کار استنساخ از جواهر برای ناسخان راحت شده است. بدین ترتیب، از این جهت نیز این کتاب، محصول تلاش های یک فرد نبوده است. 🏷وکان معاصرا للشیخ محمدحسن صاحب الجواهر ومن أخصائه، قیل وکل مایتعلق بالعلوم العقلیة فی کتاب جواهرالکلام کان منه وحدث ایضا بذلک الأستاذ الحسین وأخوه الشیخ ملاعلی الخلیلیان أما الأستاذ سمعته منه بلاواسطة والثانی عن بعض تلامذته وهوالشیخ علی الخاقانی العالم الثقة وحدثنا ایضا بذلک بعد ولده الفاضل الشیخ حسن الخاقانی عن والده المقدس، انتهی. اقول والحق إن الشیخ محمدحسن کامل الإجتهاد محیط واسع وان کتابه غیرقابل للطعن فی شیء بل هو ممايمدح به لموافقة نظره نظرغيره من المحققين الأخصائيين بالعلوم العقلية ولوسلمنا ان المترجم له أشرف علي تصحيح كتاب الجواهر وتبويبه ووضع شيئا زائدا على التأليف من الفوائد العلمية فهو غيرضائر بل هو متعارف في اغلب الموسوعات العلمية... 📚معارف الرجال:1، 125-126. 🏷...فتناولها بعض تلاميذه وصححوها في المسودة وكان خط المترجم له ضعيفا جدا وممن صححها تلميذه الشيخ حسن قفطان السعدي... وكان مدار استنساخ الجواهر على يدالشيخ محمد الخمايسي وصحح نسخة منها بدقة الشيخ حسين القمشي بخطه ثم سهل على النساخ. 📚 معارف الرجال: 2، 226. 🏠 @chsiqs
📜 گفتگوی انتقادیِ مکتوب 🔹️ بنابر گزارش نجاشی، فردی با نام ابوالحسین بن مهلوس که اطلاعات خاصی درباره او نداریم و فقط اینکه نجاشی برای او دعا کرده، در مجلسی که سید رضی برگزار کرده و در آن مجلس، شیخ مفید هم حضور داشته، از فردی با نام ابوالحسین سوسنجردی که نجاشی او را از صالحان و متکلمان امامیه معرفی می کند، نقل کرده که بین ابوالقاسم بلخی که یکی از متکلمان مشهور معتزله بوده با محمد بن عبدالرحمن بن قبة که به تعبیر نجاشی، متکلم عظیم القدر و دارای عقیده درست بوده، گفتگوی مکتوب شکل گرفته است. 🔺️این مناظره بدین نحو صورت پذیرفته است که سوسنجردی بعد از اینکه به زیارت مرقد امام رضا در مشهد می رود، به منطقه بلخ رفته تا با ابوالقاسم بلخی دیدار کند. در اثنای دیدار، بلخی کتاب ابن قبة در موضوع امامت که به همراه سوسنجردی بوده را می بیند و پس از مطالعه آن، بر کتاب یادشده نقدی می نویسد و اسم کتابش را المسترشد فی الإمامة می گذارد. بنابر این گزارش، سوسنجردی، کتاب مسترشد را به شهر ری می برد و آن را در اختیار ابن قبة می گذارد و او نیز جواب کتاب بلخی را در کتاب جدیدی با عنوان المستثبت فی الإمامة می دهد. سوسنجردی نیز کتاب جدید را برای بلخی برده و او نقدهای خود را بر دفاعیه های ابن قبه با عنوان نقض المستثبت می نگارد ولی وقتی این نقدها را سوسنجردی به ری می برد تا ابن قبة بر آن مطلع شود، می بیند که ابن قبة از دنیا رفته است. 🔺️جالب اینکه ظاهرا سوسنجردی که بنابر گزارش نجاشی، متکلم و دارای اعتقاد درست بوده، جوابی نوشتاری بر باورهای بلخی نداده و به همین اکتفا کرده که نقدهای او را در اختیار ابن قبة بگذارد تا او جواب بدهد و حتا بعد از وفات ابن قبة نیز نگفته است که من به جای ابن قبة ، پاسخ نقدهای بلخی را به صورت مکتوب می دهم. گفتنی است، بنابر گزارش نجاشی، سوسنجردی همچون معتزلة باور به وعید داشته و مغفرت بدون توبه را محال می دانسته است. 🏷سمعت أبا الحسين بن المهلوس العلوي الموسوي رضي الله عنه يقول في مجلس الرضي أبي الحسن محمد بن الحسين بن موسى، و هناك شيخنا أبو عبد الله محمد بن محمد بن النعمان رحمهم الله أجمعين: سمعت أبا الحسين السوسنجردي رحمه الله و كان من عيون أصحابنا و صالحيهم المتكلمين، و له كتاب في الإمامة معروف به، و كان قد حج على قدميه (قدمه) خمسين حجة- يقول: مضيت إلى أبي القاسم البلخي إلى بلخ، بعد زيارتي الرضا عليه السلام بطوس، فسلمت عليه، و كان عارفا بي، و معي كتاب أبي جعفر بن قبة في الإمامة، المعروف بالإنصاف، فوقف عليه و نقضه ب المسترشد في الإمامة، فعدت إلى الري فدفعت الكتاب إلى ابن قبة فنقضه ب المستثبت في الإمامة، فحملته إلى أبي القاسم فنقضه ب نقض المستثبت، فعدت إلى الري فوجدت أبا جعفر قد مات رحمه الله. 📚رجال النجاشی: 376. 🏷متكلم، جيد الكلام، صحيح الاعتقاد، كان يقول بالوعيد، له كتب، منها: كتاب المقنع في الإمامة، كتاب المنقذ في الإمامة. 📚رجال النجاشی: 381. 🏠 @chsiqs
📜 جواب رد به خواستگاری پیامبر 🔹️ بنابر نقل مرحوم کلینی، با اسنادی قابل قبول، پیامبر از دختر عموی خود، ام هانی، فرزند جناب ابوطالب، خواستگاری می کند ولی او به این دلیل که صاحب فرزند بوده و به تربیت فرزندان مشغول است و مناسب برای همسر پیامبر آنست که سر شلوغی نداشته باشد، خواستگاری پیامبر را قبول نمی کند و به ایشان جواب منفی می دهد. پیامبر که دلیل ام هانی را می شنود، از زنان قریشی که همچون ام هانی هستند، تمجید می کند و آنان را همسرانی می داند که به فکر فرزندان خویشند و اموال شوهرانشان را هدر نمی دهند. 🏷 عن أبي بصير عن أحدهما قال خطب النبي أم هاني بنت أبي طالب فقالت يا رسول اللَّه إني‏ مصابة، في‏ حجري‏ أيتام‏ و لا يصلح لك إلا امرأة فارغة فقال رسول اللَّه ما ركب الإبل مثل نساء قريش أحنى على ولد و لا أرعى على زوج في ذات يديه‏. 📚 کافی: 5، 327. 🔺️ابن سعد بغدادی، همانندِ این گزارش را در چند روایت و با تفصیل بیشتر و کمی متفاوت نقل کرده است. در یکی از گزارش های ابن سعد در این زمینه آمده که ام هانی پس از خواستگاری پیامبر از ایشان، به پیامبر گفته است که من شما را در زمان جاهلیت دوست داشتم، چه برسد به این زمان که زمان اسلام است ولی می ترسم فرزندانم شما را اذیت کنند. پس از آن پیامبر از زنان قریش ستایش می کنند. 🏷 فخطبها رسول الله إلى نفسها فقالت: و الله إن كنت لأحبك في الجاهلية فكيف في الإسلام؟ و لكني امرأة مصيبة و أكره أن يؤذوك. فقال رسول الله:، خير نساء ركبن المطايا نساء قريش. أحناه على ولد في صغره و أرعاه على زوج في ذات يده‏. 📚الطبقات الکبیر(الخانجي): 11، 146-147. 🏠 @chsiqs
📜 وصیت مالی حضرت زهرا 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی، با دو اسناد معتبر، حضرت زهرا در وصیتی مسئولیت هفت نخلستان را به امام علی واگذار کرد و افزود چنانچه امام علی از دنیا رفت، مسئوليت آن هفت نخلستان با امام حسن و سپس با امام حسین و پس از آن با بزرگترین نوه حضرت زهرا، نه بزرگترین نوه امام علی،خواهد بود. بنابر گزارش یادشده، این وصیت را امام علی مکتوب کرد و مقداد و زبیر، شاهد این وصیت مالی قرار گرفتند. 🏷قال أبو جعفر عليه السّلام ألا أقرئك وصيّة فاطمة عليها السّلام؟ قال: قلت: بلى. قال فأخرج حقّا أو سفطا فأخرج منه كتابا فقرأه بسم اللّه الرّحمن الرحيم. هذا ما أوصت به فاطمة بنت‏ محمّد رسول اللّه صلى الله عليه و اله أوصت بحوائطها السبعة: العواف، و الدّلال، و البرقة، و الميثب، و الحسنى، و الصافية، و مال أمّ إبراهيم إلى عليّ بن أبي طالب عليه السّلام. فإن مضى عليّ فإلى الحسن. فإن مضى الحسن فإلى الحسين. فإن مضى الحسين فإلى الأكبر من ولدي دون ولدک. شهد اللّه على ذلك و المقداد بن الأسود و الزبير بن العوّام و كتب عليّ بن أبي طالب. 📚الکافی: 7، 48. 🔺️بنابر روایت دیگری که کلینی، با اسنادِ نسبتا معتبری، نقل می کند، این هفت نخلستان، اموال وقفی بوده که پیامبر، آن اموال را برای حضرت زهرا وقف کرده است. بنابر این گزارش، وقتی عباس، عموی پیامبر، مدعی این اموال می شود، امام علی شهادت می دهد که این اموال وقفی بوده و برای حضرت زهراست و عباس نمی تواند ادعای ارث بری از این هفت نخلستان داشته باشد و گویا او نیز قانع می شود. آنچه گفته شد، مبتنی است بر الفاظی که در روایت آمده و گرنه ممکن است، کسی ادعا کند مراد از وقف، نحلة و هدیه است. 🏷سألته‏ عن‏ الحيطان‏ السبعة التي‏ كانت‏ ميراث‏ رسول‏ اللَّه‏ لفاطمة فقال لا إنما كانت وقفا- و كان رسول اللَّه يأخذ إليه منها ما ينفق على أضيافه- و التابعة تلزمه فيها فلما قبض جاء العباس يخاصم فاطمة ع فيها- فشهد علي و غيره أنها وقف على فاطمة. 📚الکافی: 7، 47. 🏷جالب اینکه، در نقلی که حضرت زهرا مسئولیت این هفت نخلستان وقفی را به امام علی واگذار کرده، مقداد و زبیر در میان افراد متعددی که ممکن بود شاهد قرار بگیرند، به عنوان شاهد بر این وصیت مالی انتخاب شده اند. از یک طرف، مقدادی که جزو قریش و بنی هاشم نبوده و از جهت قبیلگی شخصیت خاصی نداشته، قرار داشت و از طرف دیگر، زبیر بن عوام که از بنی هاشم محسوب می شد و پسر عمه امام علی بود و در آینده در مقابل امام علی می ایستد، انتخاب شده بود. 🔺️گفتنی است، بنابر آنچه از سه گزارش گذشته فهمیده می شود، جریان حاکم پس از پیامبر، این هفت نخلستان وقفی یا هدیه ای را غصب نکرده و اختیارِ این هفت نخلستان در دستان حضرت زهرا بوده است. 🏠 @chsiqs
📜 آیا حضرت زهرا وصیت کرد تا کسی ایشان را پس از رحلت غسل ندهد؟ 🔹️بنابر گزارشی که احمد بن حنبل نقل کرده، حضرت زهرا ساعتی پیش از آنکه از دنیا برود، غسل کرد و لباس های جدید پوشید و رو به قبله دراز کشید و به خدمتکارش خبر رحلت خود را داد و وصیت کرد که پس از رحلت، کسی ایشان را غسل ندهد، زیرا ایشان خود غسل کرده است. 🏷عن أم سلمى قالت: اشتكت فاطمة شكواها التي قبضت فيها فكنت أمرضها فأصبحت يوما كأمثل ما رأيتها في شكواها تلك قالت وخرج علي لبعض حاجته فقالت: يا أمه، اسكبي لي غسلا فسكبت لها غسلا فاغتسلت كأحسن ما رأيتها تغتسل ثم قالت يا أمة، أعطيني ثيابي الجدد فأعطيتها فلبستها ثم قالت لي: يا أمه، اجعلي لي فراشي في وسط البيت ففعلت فاضطجعت واستقبلت القبلة وجعلت يدها تحت خدها ثم قالت: يا أمه، إني مقبوضة الآن، قد تطهرت الآن، فلا يكشفني أحد فقبضت مكانها قالت: فجاء علي فأخبرته. 📚مسند احمد(الرسالة): 45، 587. 🔺️على بن عيسى اربلی، تاریخ نگار شیعه قرن هفتمی، این گزارش را مخالف احکام فقهی موجود می داند، زیرا نبایستی جسد مرده را بدون غسل دادن دفن کرد مگر در موارد خاصی که این مورد از آن موارد محسوب نمی شود. اربلی از اینکه شیعه و سنی، این گزارش را نقل کرده بدون آنکه درباره اش توضیحی بدهند و منافات آن با فقه را گوشزد کنند، تعجب می کند. 🔺️واتفاقهما من طرق الشيعة و السنة على نقله مع كون الحكم على خلافه عجيب فإن الفقهاء من الطريقين لا يجيزون الدفن إلا بعد الغسل إلا في مواضع ليس هذا منه فكيف رويا هذا الحديث و لم يعللاه و لا ذكرا فقهه و لا نبها على الجواز و لا المنع و لعل هذا أمر يخصها و إنما استدل الفقهاء على أنه يجوز للرجل أن يغسل زوجته بأن عليا غسل فاطمة و هو المشهور. 📚کشف الغمة(بنی هاشمی): 1، 502. 🔺️گفتنی است، گزارش مذکور با روایتی که مرحوم کلینی، با اسنادی نامعتبر، نقل کرده دال براینکه امام علی حضرت زهرا را غسل داده، زيرا حضرت زهرا صدیقه بوده اند و صدیقه را بایستی فردی که جزو صدیقان است، غسل دهد، در تنافی می باشد. 🏷عن مفضّل بن عمر قال: قلت لأبي عبد اللَّه جعلت فداك من غسّل‏ فاطمة عليها السلام؟ قال ذاك أمير المؤمنين عليه السلام قال: فكأنّي استعظمت ذلك من قوله قال فكأنّك ضقت ممّا أخبرتك به؟ قلت فقد كان ذلك جعلت فداك قال لا تضيقنّ فإنّها صدّيقة لم يكن يغسّلها إلّا صدّيق أما علمت أنّ مريم لم يغسّلها إلّا عيسى‏. 📚الکافی: 1، 459. 🔺️به نظر می رسد، اینکه راوی روایت یادشده یعنی مفضل بن عمر تعجب کرده و برایش سخت آمده که چگونه امام علی همسر خود را غسل داده است، به این بر می گردد که او عراقی بوده و فقیهان عراقی در این باره، برخلاف فقیهان اهل مدینه همچون مالک، بر این باور بودند که مرد نبایستی همسر خود را غسل دهد. 🏷 تغسّل المرأة زوجها ولايغسّل الرجل امرأته. 📚الآثار (ابويوسف قاضي): 1، 78. 🔺️با توجه به اینکه در چند روایات دیگری که کلینی با اسناد معتبر از امام صادق نقل کرده و غسل دادن همسر توسط شوهر را بی اشکال دانسته، روایت پیشین نیز از جهت متنی مورد سؤال قرار می گیرد، زیرا مفضل بن عمر که ظاهرا حکم شرعی جواز غسل همسر توسط شوهر را نمی دانسته، چرا در جواب او به این مطلب اشاره نشده بلکه جواب به گونه ای بیان شده که گویی غسل همسر توسط شوهر اختصاص به غسل صدیقه توسط صدیق دارد. البته ممکن است، کسی احتمال بدهد که مفضل بن عمر به دلیل تحت تأثیر فضای فقهی عراق بودن، جواب امام یعنی جواز غسل زن توسط شوهر را به گونه ای گزارش کرده که این کار فقط به حضرت زهرا و امام علی اختصاص داشته باشد تا به دیگران اجازه ندهد که مرتکب چنین کاری شوند. 🏷سألته عن الرجل يغسّل إمرأته؟ قال نعم إنما يمنعها أهلها تعصبا. 📚الكافي: ۳، ۱۵۹. 🏠@chsiqs
🔰تاریخ هجوم به خانه امیرالمومنین و حضرت زهرا علیهما السلام 🔸سخنران: آیت الله محمدهادی یوسفی غروی زمان: جمعه، ۱۶  آذر ماه  ۱۴۰۳ (۶ دسامبر ۲۰۲۴) ساعت ۲۱ به وقت تهران( ۱۷:۳۰ به وقت لندن) خانه «گفتارها»، کلابهاوس 🔗لینک ورود: https://www.clubhouse.com/invite/eX9cVV2B967bAeG4X10n8wvEJNw1irBE3Xo:Ou33ILmGYm5HeRs8vOfNYs31SbLrwQL1oDNnUUb3X8o
064_نصوص_تاريخية_في_علة_الزهراء_وشهادتها.pdf
1.36M
🔰كراس الكتروني جديد رقم (64) عنوان الكراس: «نصوص تاريخية في علة فاطمة الزهراء وشهادتها» تأليف: العلامة المحقق الشيخ محمد هادي اليوسفي الغروي. عدد الصفحات: 51 مما جاء في المقدمة: اختارنا بين يدي القرّاء الكرام النصوص التاريخية المتعقلة بِعلة وشهادة سيدة نساء العالمين (ع) التي أوردها العلامة المحقق اليوسفي في كتابه «موسوعة التاريخ الإسلامي». وقد أثبتناها مع الاهتمام بتشكيل بعض النصوص وإبراز الآيات لاسيما كلمات الصِّدِّيقة الكُبرى(عليها السلام). استوعبت هذه النصوص جميع الأحداث المهمَّة المتعلقة بالموضوع، من بدء علتها إلى تأبين أمير المؤمنين علي بن ابي طالب(ع) لها. المحتويات 🔸الميلاد الميمون 🔹بدء علة فاطمة (عليها السلام)‏ 🔸ولما اشتد علتها 🔹فعادها الشيخان 🔸وجاءها العباس عائدًا 🔹وصايا الزهراء (عليها السلام) 🔸ساعة الوفاة 🔹غسل الزهراء (عليها السلام) 🔸تاريخ الوفاة 🔹وأين دفنت؟ 🔸تأْبين أمير المؤمنين للزهراء (عليهما السلام) 🔹عواقب دفن الليل‏ 🔸مؤامرة تحميل من الموقع الرسمي: https://fajrashura.com/abb/8545/ @chsiqs
📜گزارش سیّاری درباره غصب فدک 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی و همچنین شیخ طوسی به نقل از کتاب احمد بن محمد السیاری که متهم به دروغگویی و فاسد العقیده بودن بوده و از مهمترین راویان منتسب به شیعه امامی است که درباره تحریف قرآن روایات زیادی نقل کرده، امام کاظم برای مهدی، یکی از خلفای عباسی، ماجرای غصب فدک و مخالفت حضرت زهرا با حاکمیت را به این نحو نقل می کند که حضرت زهرا، پس از غصب فدک و پس از اینکه ابوبکر از ایشان مطالبه شاهد می کند، امام علی و ام‌ایمن را به‌عنوان شاهد بر اینکه حضرت زهرا مالک فدک است، به ابوبکر معرفی کرد. (در نقل طوسی علاوه بر نام این دو، نام حسنین نیز آمده است.) پس از اینکه این دو بر مالکیت فدک برای حضرت زهرا شهادت دادند، ابوبکر مدعای حضرت زهرا را پذیرفت و سندی را دال بر اینکه حضرت زهرا مالک فدک است، نگاشت و آن سند را به ایشان اعطا کرد ولی پس از آنکه حضرت زهرا از مجلس ابوبکر بیرون رفت، عمر ایشان را دید و درباره ورق و سندی که در دستشان بود، پرس‌و‌جو کرد. وقتی حضرت زهرا ماجرا را شرح داد، عمر آن سند را از ایشان گرفت و در آن آب دهان انداخت و سند را پاره کرد. 🏷 السياري عن ابن أسباط قال‏ لما ورد أبو الحسن‏ موسى‏ على‏ المهدي‏ رآه‏ يرد المظالم‏ فقال يا أمير المؤمنين ما بال مظلمتنا لا ترد فقال له و ما ذاك يا أبا الحسن ... فلما ولي أبو بكر أخرج عنها وكلاءها فأتته فسألته أن يردها عليها فقال لها ائتيني بأسود أو أحمر يشهد لك بذلك- فجاءت بأمير المؤمنين و أم أيمن فشهدوا لها فكتب لها بترك التعرض فخرجت و الكتاب معها فلقيها عمر فقال ما هذا معك يا بنت محمد قالت كتاب كتبه لي ابن أبي قحافة قال لها أرينيه فأبت‏ فانتزعه من يدها و نظر فيه ثم تفل فيه و محاه و خرقه فقال لها هذا لم يوجف عليه أبوك بخيل و لا ركاب فضعي الحبال في رقابنا- فقال له المهدي يا أبا الحسن حدها لي فقال حد منها جبل أحد و حد منها عريش مصر و حد منها سيف البحر و حد منها دومة الجندل‏ فقال كل هذا قال نعم يا أمير المؤمنين هذا كله إن هذا كله مما لم يوجف أهله على رسول اللَّه بخيل و لا ركاب فقال كثير و أنظر فيه‏‌. 📚الکافي، 1: 543، تهذیب الأحکام، 4: 149. 🔺️آنچه از این گزارش فهمیده می شود، آنست که راوی متهم به کذب گزارش، در صدد بوده تا نزاع ابوبکر با حضرت زهرا بر سر فدک را نفی کند و او را در این ماجرا آلت دست عمر اعلام کند و به نوعی گزارش هایی که دال بر اختلاف ابوبکر و حضرت زهرا بوده را انکار کند. 🔺️افزودنی است، در ادامه گزارش سیاری، مهدی عباسی در صدد بر می آید تا منطقه غصب شده توسط حاکمیت پس از پیامبر را به امام کاظم برگرداند و از این رو از ایشان می خواهد تا حدود جغرافیایی منطقه فدک را توصیف کند، امام در جوابْ منطقۀ وسیعی از جمله کوه احد را به‌عنوان فدک معرفی می‌کند. در کتاب تاریخ یار، آمده که این قسمت از گزارش هم می تواند شاهدی بر تضعیف آن قرار بگیرد و بیان شده است که این منطقۀ وسیع با حدود منطقۀ فدک انطباق جغرافیایی ندارد و در مقابل این گزارش، از گزارش زمشخری از گفتگوی میان امام کاظم و هارون عباسی در باره حدود منطقه فدک یادشده و گزارش زمخشری خالی از اشکالات موجود در روایت سیاری دانسته شده است. برای توضیح بیشتر به کتاب یادشده رجوع شود. 📚تاریخ یار: 133-136. 🏠 @chsiqs
🔸🔹 پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های تاریخ و ماوراء 🔸تاریخنگاری و معجزات🔸 🎙با ارائه: 🔹حجت الاسلام و المسلمین قاسم خانجانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 📁و نقد: 🔸 استاد محترم جناب آقای دکتر صفری، پژوهشگر تاریخ اهل بیت علیهم السلام. محورهای مورد بحث: *قلمرو معجزه نگاری *بررسی تطور معجزه نگاری در تاریخ امامیه * گواهی تاریخی بر وقوع معجزه *مهمترین دلیل اثبات معجزات ⏰ زمان: پنج شنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🏢مکان: خیابان دورشهر، مقابل کوچه ۲۱، مرکز پژوهش های تاریخ اسلام. 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید: 🏠 @chsiqs
📜 رنگ پریدگی چهره حضرت زهرا 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی، جابر بن عبدالله انصاری با پیامبر به خانه حضرت زهرا می رود. پیامبر پیش از ورود به خانه، اجازه ورود برای خود و جابر می خواهد ولی حضرت زهرا با اشاره به حجاب سر نداشتن خود در خانه، اجازه ورود به جابر نمی دهد. پیامبر برای اینکه این مشکل را حل کند، به ایشان می گوید، با قسمتی از رو اندازت سرت را بپوشان، حضرت زهرا همین کار را می کند و اجازه ورود به جابر می دهد. بنابر این گزارش، جابر وقتی وارد خانه حضرت زهرا می شود، در صورت ایشان رنگ پریدگی می بیند و پیامبر از سبب آن می پرسد که حضرت زهرا دلیلش را گرسنگی خود می داند. در اینجا پیامبر برای رفع گرسنگی حضرت زهرا دعا می کند و بلافاصله دعای ایشان مستجاب می شود؛ به نحوی که جابر می بیند خون از رستنگاه موی حضرت زهرا تا پایین جریان پیدا کرده و رنگ پریدگی صورت ایشان از بین می رود. 🏷عن جابر بن عبد الله الأنصاري قال: خرج رسول الله و سلم يريد فاطمة و إنا معه فلما انتهينا إلى الباب وضع يده عليه فرفعه ثمَّ قال: السلام عليكم فقالت فاطمة عليك السلام‏ يا رسول الله و سلم قال: أدخل؟ قالت ادخل يا رسول الله قال: أدخل و من معي؟ فقالت يا رسول الله ليس‏ علي‏ قناع‏ فقال: يا فاطمة خذي فضل ملحفتك فقنعي به رأسك ففعلت ثمَّ قال: السلام عليكم فقالت: و عليك السلام يا رسول الله قال: أدخل: قالت نعم يا رسول الله قال: أنا و من معي؟ قالت و من معك، قال جابر: فدخل رسول الله و دخلت، و إذا وجه فاطمة أصفر كأنه بطن جرادة فقال رسول الله ما لي أرى وجهك أصفر؟ قالت يا رسول الله الجوع فقال اللهم مشبع الجوعة و دافع الضيعة أشبع فاطمة بنت محمد فقال جابر: فو الله لنظرت إلى الدم ينحدر من قصاصها حتى عاد وجهها أحمر فما جاعت بعد ذلك اليوم. 📚الکافی: 5، 528. 🔺️چنانچه گزارش کلینی درست باشد، حضرت زهرا چهره خود را در برابر نامحرم نپوشانده و جابر بن عبدالله هم چهره ایشان را مشاهده کرده به گونه ای که تفاوت رنگ پریدگی با سرخ شدن صورت یک زن نامحرم را فهمیده و گزارش کرده و پیامبر هم مانع مشاهده کردن او نشده است. 🏠 @chsiqs
📜 نوه پیامبر که همسر امام علی شد 🔹️بنابر گزارش مرحوم کلینی و شیخ صدوق، پیامبر از همسرشان، خدیجه، فرزندی با نام زینب داشت. 📚الکافی: 1، 439، الخصال: 2، 204. 🔺️بنابر گزارش شیخ طوسی، با اسنادی معتبر، زینب دختر پیامبر، پیش از بعثت، با فردی با نامِ ابی العاص بن ربیع ازدواج کرده و از او دختری داشت با نام امامة. بنابر این گزارش، امام علی با امامه که نوه پیامبر می شد، ازدواج کرد. 🏷عن الحلبي عن أبي عبد الله أن‏ أباه‏ حدثه‏ أن‏ إمامة بنت‏ أبي‏ العاص‏ بن‏ الربيع‏ و أمها زينب بنت رسول الله فتزوجها بعد علي المغيرة بن نوفل‏... 📚التهذیب:8، 258. 🔺️در گزارش دیگری که کلینی آن را با اسنادی معتبر نقل کرده، حضرت زهرا وصیت کرد تا امام علی پس از ایشان، با دختر خواهر حضرت زهرا که نوه پیامبر می شود، ازدواج کند که امام وصیت ایشان را عملی کرد و با او ازدواج کرد. به نظر می رسد، مراد از دختر خواهر حضرت زهرا در این گزارش همان امامة باشد. البته ابن عبدالبر نقل کرده که پدر امامة یعنی ابوالعاص به امام علی اشاره کرد تا با دخترش ازدواج کند. 🏷عن أبي جعفر قال: أوصت فاطمة الى علي أن يتزوّج ابنة أختها من بعدها ففعل. 📚الکافی: 5، 555. الإستیعاب: 4، 1789. 🔺️بنابر گزارش سومی از کلینی، امام علی از امامه، دختری با نام فاطمه داشت. در برخی گزارش ها نیز همچون نقل ابن سعد بغدادی آمده که امام علی از امامه فرزندی با نام محمد، مشهور به محمد الأوسط، داشت. 🏷عن أبي بصير عن فاطمة بنت علي عن أمامة بنت أبي العاص بن الربيع و أمها زينب بنت رسول اللَّه قالت‏ أتاني أمير المؤمنين في شهر رمضان فأتي‏ بعشاء و تمر و كمأة فأكل و كان يحب الكمأة 📚الکافی: 6، 370. 🔺️ومحمد الأوسط بن علي و أمه أمامة بنت أبي العاص بن الربيع بن عبد العزى بن عبد شمس بن عبد مناف وأمها زينب بنت رسول الله‏. 📚الطبقات الکبیر(الخانجی): 3، 18. 🔺️گفتنی است، اینکه در نقل های مرحوم کلینی و شیخ طوسی و دیگران آمده که پیامبر نوه ای با نام اسامه از طرف زینب داشته است با آنچه ابن اثیر نقل می کند که برخی قائلند پیامبر از غیر حضرت زهرا نوه ای نداشت، منافات دارد. 🏷إنها لم تلد لعلى ولا للمغيرة وليس‏ لزينب‏ بنت‏ رسول‏ اللَّه‏ ولا لرقيّة ولا لأم كلثوم عقب وإنما العقب لفاطمة حسب. 📚اسدالغابة فی معرفة الصحابة: 6، 22. 🏠 @chsiqs