هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
#علومشناختی
#علوماعصابشناختی
#ارتباطارادهبامغز
#آزمایشبنجامینلیبت
#حکمتمتعالیه
در سالیان اخیر با پیشرفت دانش عصبشناسی و مطالعه عملکرد مغز، بسیاری از حالتهای نفسانی و ذهنی تبیین نوینی به خود گرفته است. روزبهروز دانشمندان با اختراع و توسعه دستگاههای تصویربرداری، همانند، دستگاه «تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی» (FMRI)، دستگاه «آنسفالوگرافی مغناطیسی»(MEG)و دستگاه «برشنگاری انتشار پوزیترون» (PET)، به یافتههای تازهای در حوزه علوم شناختی و بهویژه عصبشناسی دست پیدا میکنند. ازاینرو، برخی عصبشناسان سعی دارند -بسیاری از حالتهای نفسانی و ذهنی که فلاسفه به نفس و یا ذهن نسبت میدادند،- با پیشرفت فنّاوریهای جدید و از طریق تصویربرداری و آزمایشهای نواحی مغزی این حالتها را به عملکرد سیستمهای عصبی تقلیل دهند. یا اینکه بعضی سعی دارند برای این حالتهای نفسانی، منشأ مادی-مغزی تعریف کنند. «بنجامین لیبت» Benjamin Libet (2007- 1916) و همکارانش از آندست دانشمندان تجربی هستند که تلاش کردهاند مبدأ ایجاد «اراده انسان» را از طریق فرآیندهای مغزی و سیگنالهای الکتریکی تبیین کنند.
کانال تخصصی علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/cognitiveScience
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
#علومشناختی
#علوماعصابشناختی
#ارتباطارادهبامغز
#آزمایشبنجامینلیبت
#حکمتمتعالیه
لیبت- فیزیولوژیست عصب و محقق آمریکایی-، بهدلیل آزمایش معروف خود درباره فرآیندِ شکلگیری «اراده آگاهانه» در بین اندیشمندان مشهور شده است. او و همکارانش در سال 1983 آزمایش جنجالبرانگیزی را در مورد فرآیند تحقق کنش اختیاری انجام دادند. این آزمایش موردتوجه بسیاری از فیلسوفان، روانشناسان و دیگر عصبشناسان قرار گرفت. بنا بر یافتههای لیبت، پیشازاین که افراد از اراده خود برای انجام فعل اختیاری، آگاه شوند، یک فرایند مغزی شروع به تغییر میکند. درواقع لیبت از این آزمایش نتیجه گرفت «منشأ اراده آگاه، یک امر غیراختیاری و ناآگاهانه است». اما از سوی دیگر، بنا بر دیدگاه رایج حکمای اسلامی و برخی فیلسوفان ذهن، اگر انسان بخواهد کنش اختیاری انجام دهد، نخست نفس یا ذهن از انجام آن فعل آگاه شده، سپس انسان اراده میکند تا آن عمل را به سرانجام برساند.
بنابراین، یافتههای این آزمایش ممکن است یک چالش جدی برای مباحث علمالنفس فلسفه اسلامی و دیدگاههای دوگانهگرایی و یا علیت ذهنی باشد. بدینسان هدف مهم این پژوهش، بررسی یافتههای آزمایش لیبت با مباحث «علم النفس حکمت متعالیه» است؛ آیا میتوان بنا بر دیدگاههای صدرالمتألهین در بحث نفس و اراده، تبیین و تحلیلی سازگار با این یافته علمی ارائه داد؟ ...
کانال تخصصی علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/cognitiveScience
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
#علومشناختی
#علوماعصابشناختی
#ارتباطارادهبامغز
#آزمایشبنجامینلیبت
#حکمتمتعالیه
مقاله:
منشأ مغزی و ناآگاهانه «ارادة آزاد» در آزمایش بنجامین لیبت و حکمت متعالیه
حمید محسنی
سید یدالله یزدان پناه
چکیده
از دیرباز مسئله «ارادة آزاد» یکی از مباحث مهم در میان اندیشمندان بوده است. امروزه با پیشرفت علوم عصبشناسی، دانشمندان این رشته سعی کردهاند با رویکرد تجربی به تبیین این مسئله بپردازند. ازاینرو، بنجامین لیبت و همکارانش با مطالعات آزمایشگاهی بر روی آزمودنیها تحلیل نوینی از فرآیند شکلگیری کنش اختیاری ارائه دادهاند. آنها با بررسی زمانهای تغییر نوسانات الکتریکی در مغز، «اراده آگاهانه» و تحریک ماهیچه کشف کردهاند که «پتانسیل آمادگی» حدود 400 میلیثانیه پیش از زمان آگاهی از اراده، شروع به تغییرات آهسته کرده و همین سبب اراده فرد به کنش میشود. ازاینرو، لیبت نتیجه گرفته «فرآیند مغزی ناآگاهانه، منشأ اراده آگاهانه و کنش اختیاری است». پتانسیل آمادگی پیشین، نوعی چالش برای دیدگاههای دوگانهگرایی و علیت ذهنی بهحساب میآید. ازاینرو، در این مقاله با مبانی علمالنفس حکمت متعالیه، به بررسی یافتههای آزمایش بنجامین لیبت پرداخته و با سه تحلیل عقلی شکلگیری فرآیند اراده، اقسام فاعلیت نفس و مراتب مادی- مجرد اراده نظریه بنجامین لیبت را مورد کاوش قراردادهایم.
اصل این مقاله را در فصلنامه ذهن به طور رایگان دانلود کنید:
http://zehn.iict.ac.ir/article_704252.html
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
#جمع_سپاری
⭕️ فراخوان دریافت نظرات نخبگانی پیرامون سند ملی هوش مصنوعی در سامانه جمع سپاری مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند
🔸 جهت تمایل به شرکت در این فراخوان لازم است ابتدا در سایت ثبت نام کنید:
جهت اخذ حساب کاربری سایت می توانید به ادمین @ITsetad پیام دهید.
یا به آدرس
https://smart-ttc.ir/register/
مراجعه نمایید.
🔹 آدرس دریافت نظرات سند ملی هوش مصنوعی:
https://smart-ttc.ir/?p=9327
—————————
💠 مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران
🌐 @smartgoviust
کانال تخصصی علوم شناختی ✅
https://eitaa.com/cognitiveScience
🔸 سلسله نشست های اندیشه ورزی مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند
#نشست_مجازی
🔴 موضوع: سیاست های کلان حوزه هوش مصنوعی کشور (همراه با هم اندیشی پیرامون سند ملی هوش مصنوعی)
🔹 ارائه دهنده: خانم دکتر فاطمه کنعانی
📆 زمان: دوشنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۰
🔗 لینک نشست مجازی:
https://gharar.ir/r/5407a183
—————————
💠 مرکز نوآوری حکمرانی هوشمند دانشگاه علم و صنعت ایران
🌐 @smartgoviust
کانال تخصصی علوم شناختی ✅
@cognitivescience
هدایت شده از محمد جوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تیزر کارگاه آموزشی و تحلیلی جنگ شناختی
📍بررسی تطبیقی اغتشاشات اخیر با اولین مقاله #جنگ_شناختی سازمان ناتو در سال ۲۰۲۱
📍مقالهی مشترک اساتید آمریکایی_انگلیسی که بر اساس آن سناریوهای جنگ شناختی مثل جریان #مهسا_امینی طراحی شده و میشوند!
📍جنگ شناختی از چه فرمولی پیروی میکند؟ راهکارهای پدافندی و آفندی این جنگ خطرناک کدامند؟
📌وقت بذارید، این کارگاه جذاب را ببینید، به مطالب آن مسلط شوید و انتشار دهید تا بتوانیم برد و اثرگذاری سلاح دشمن را کم کنیم؛ بلکه در اغتشاشات بعدی، خونهای کمتری ریخته شود!
🎙محمد جوانی
📌مشاهده و دانلود رایگان در کانال 👇👇
🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی
Eitaa.com/joinchat/1410007159Ccd809476b7
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوش_مصنوعی
#واکاویسنداخلاقهوشمصنوعییونسکو
#اخلاقهوشمصنوعی
♻️نشست تخصصی
این بخش:
✅رویکردی ها به حوزه پیشرفت هوش مصنوعی
✅تبیین دیدگاه مقام معظم رهبری در حوزه پیشرفت هوش مصنوعی
🎥ارائه دهنده: حمید محسنی
برای ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه
💎برنامه عصرانه های فناوری های هوشمند
🎞 مطالب مفصل و مشاهده کامل فیلم جلسه:🔰🔰🔰
https://www.aparat.com/v/EbNSI
🌸🌸🌸
دریافت مطالب بیشتر در حوزه هوش مصنوعی و فایل جلسه🔰🔰🔰
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تیزر شماره ۴ | کارگاه بررسی تطبیقی اغتشاشات۱۴۰۱ با مقاله #جنگ_شناختی سازمان ناتو در سال۲۰۲۱
📍در جنگ شناختی چگونه از سوگیری شناختی #منفی_نگری استفاده میشود؟
📍چرا اخبار منفی، ضریب انتشار بیشتری میگیرند و ما را تحت تاثیر قرار میدهند؟
📍چرا تعمیم جزء به کل میدهیم؟
آیا در این کشور همهی مسئولان دزدند؟ همهی اسنپیها هم؟ معلمها و روحانیها و نظامیها و دکترها و... چی؟
🎙محمد جوانی
📌مشاهده تیزرهای بیشتر و دسترسی به لینک دانلود رایگان کامل کارگاه، در کانال تخصصی 👇👇
🧠⚔علوم و جنگ شناختی|جوانی
Eitaa.com/joinchat/1410007159Ccd809476b7
کانال علوم شناختی
@cognitivescience
بر اساس یک ساز و کار قدیمی و تکاملی در سیستم #شناختی و #مغز انسان، افراد اتفاقات و اخبار منفی را بیشتر دنبال میکنند و نیز بیشتر در ذهن خود آن را ضریب میدهند
📌Cognitive Science📌
کانال تخصصی علوم شناختی در ایتا 📢
💡مطالعهی علمی ذهن و شناخت💡
✅ اطلاع رسانی رویداد ها
✅ تازه های علوم شناختی
✅مطالب آموزشی
تخصصی ترین کانال علوم شناختی در ایتا
https://eitaa.com/cognitiveScience
اتکای بیش از حد به زبان انگلیسی مانع پیشرفت علم شناختی می شود !
علوم شناختی تحت سلطه محققان انگلیسی زبانی است که سایر انگلیسی زبانان را مطالعه می کنند.
ما مطالعاتی را بررسی میکنیم که زبان و شناخت را بررسی میکنند، انگلیسی را در تضاد با زبانهای دیگر، با تمرکز بر تفاوتها در روش، نگاشتهای معنی شکل، واژگان، مورفوسنتکس و قوانین استفاده بررسی میکنیم.
به طور انتقادی، زبانی که فرد صحبت میکند یا نشانه میدهد میتواند تأثیرات پاییندستی بر حوزههای شناختی ظاهراً غیرزبانی داشته باشد، از حافظه گرفته تا شناخت اجتماعی، ادراک، تصمیمگیری و موارد دیگر.
اتکای بیش از حد به زبان انگلیسی در علوم شناختی منجر به دست کم گرفتن مرکزیت زبان در شناخت به طور کلی شده است.
علم شناختی برای تحقق رسالت خود در درک ظرفیت های بازنمایی و محاسباتی ذهن انسان، باید تنوع زبانی ارائه شده در شرکت کنندگان و محققان خود را گسترش دهد.
منبع : https://doi.org/10.1016/j.tics.2022.09.015
https://www.sciencedirect.com
کانال تخصصی علوم شناختی (بهادران)🌎
https://eitaa.com/cognitiveScience
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
🔰 اندیشکده هاتف باهمکاری خانه اندیشهورزان برگزار میکند:
*«ما و آیندهی هوش مصنوعی»*
🔸 محورهای اصلی گفتوگو:
➖ هوش مصنوعی تحولآفرین؛
گمانهزنیهایی درباره هوش مصنوعی عمومی (AGI) و مخاطرات بالقوهی آن.
➖ تحولات جهانی مبتنیبر هوش مصنوعی در حوزههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و مواجههی ایران با این امر.
🔹 میهمانان:
➖ *شهریار اخوان؛* پژوهشگر حوزهی تصمیمگیری و عقلانیت محدود
➖ *امیرحسین حاجیشمسایی؛* پژوهشگر حوزهی علوم شناختی و هوش مصنوعی
📆 زمان: چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ | ساعت ۱۷
📍مکان: خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر و برادران مظفر شمالی، پلاک ٩٠٧،
[خانه اندیشهورزان]
(https://yek.link/khana)
#رویداد
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
سلسله نشست های عصرانه فناوری های هوشمند
موضوع: نسبت فلسفه ذهن با مباحث هوش مصنوعی
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد حسن فاطمی نیا
دبیر کارگروه فلسفه ذهن موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
پخش زنده از خبرگزاری حوزه
https://www.hawzahnews.com/service/live
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
سلااام سلام 😊
پژوهشکده شهید تهرانی مقدم با همکاری انجمن علمی زیست شناسی با یک برنامه جدید و خوب دوباره اومد🤩🥳
✅ کارگاه روش سرچ پیشرفته
شرکت در این دوره برای تمامی رشته ها آزاد هست و میخواییم این کارگاه رو با حضور حداکثریتون برگزار کنیم 😎
🎤 مدرس: احمدرضا قاسمی
کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال دانشگاه صنعتی اصفهان
کارشناس واحد تحقیق و توسعه شرکت زیست صنعت لوتوس
📆دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1402
⏰ ساعت 10 الی 12
💣 هزینه: 10 هزار تومان 😳😳
⏳ آخرین فرصت ثبت نام: شنبه 16 اردیبهشت ماه
🏢مکان: سالن جلسات دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
🛑جهت ثبت نام به آیدی زیر مراجعه بفرمایید
@sabtenam_daneshjooi
بی صبرانه مشتاق دیدن همگیتون هستیم😃
#انجمن_علمی_زیست
#پژوهشکده_شهید_تهرانی_مقدم
https://eitaa.com/joinchat/4273799408C987c46bffc
کانال تخصصی علوم شناختی (بهادران)🌎
https://eitaa.com/cognitiveScience
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
#ساعت_فرهنگی
💠 #کانون_روشنگری و #کانون_سواد_رسانه
🔰با موضوع: جنگ شناختی در عصر حاضر
🔅با حضور شیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــخ قمی
🕒زمان برگزاری: دوشنبه ۱۸ اردیبهشت؛ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح
🔹مکان:نماز خانه شهید مطهری
🔰 جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
لینک شرکت در جلسه مجازی:
https://vc.cfu.ac.ir:443/farhangi-ptq/
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔰کانال رسمی دانشگاه فرهنگیان آیت الله طالقانی (ره) قم
@cfu_qom
کانال تخصصی علوم شناختی (بهادران)🇮🇷
https://eitaa.com/cognitiveScience
استفاده از #شبکه_های_اجتماعی برای کودکان زیر ۱۳ سال در آمریکا ممنوع شد!
اونوقت اینجا بچه ۵ ساله توی #اینستاگرام پرسه میزنه
رادار۳۱۳ کانال اندیشه و تفکر(بهادران)🇮🇷
https://eitaa.com/radar313
💡 پزشکی بازساختی نقطهی تلاقی پزشکی و علومپایه و بهخصوص زیستشناسی هست و متخصصان این دو حوزه با تعامل و همکاری سعی در تعریف پروتوکلهای درمانی جدیدی میکنند که طی دهی آینده انقلابی به بزرگی انقلاب صنعتی رو رقم خواهد زد.
✅ برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این رشته، وبینار جامعی رو با حضور برجستهترین اساتید و فعالان این حوزه فراهم آوردیم.
📌این وبینار رایگان هست و تاریخ یکشنبه ۲۴ اردیبهشتماه ساعت ۱۹ برگزار خواهدشد.
🖇 جزئیات بیشتر و لینک ثبتنام:
https://t.me/ISRAT_center/66
.💠ایسرات؛ مرکز پژوهش ها و فناوری دانشجویان ایران
t.me/ISRAT_center
کانال تخصصی علوم شناختی (بهادران)🧠
https://eitaa.com/cognitiveScience
نتایج انتخاب رشته کنکور دکتری مشخص شد
داوطلبان جهت دریافت نتایج و شرایط شرکت در مصاحبهی علمی تخصصی به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند
کانال تخصصی علوم شناختی (بهادران)🧠
https://eitaa.com/cognitiveScience
🖊 مجموعه مقالات نخستین کنفرانس فضای سایبر منتشر شد و از طریق لینکهای زیر قابل دریافت است:
📘 کتاب کامل (مناسب برای چاپ و صحافی):
http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc.pdf
📒 قسمت مقالات انگلیسی:
http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-en.pdf
📗 قسمت مقالات فارسی:
http://file.cysp.ir/conf/2022/proc/cysp2022proc-fa.pdf
🌐 http://cysp2022.ut.ac.ir
🆔 @cysp_conf
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
کانال تخصصی علوم شناختی(بهادران)🧠
https://eitaa.com/cognitiveScience
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
💠 احساسات مصنوعی 💠
❇️ بررسی ادراک عواطف و احساسات انسانی در هوش مصنوعی
🎬 به همراه اکران برخط فیلم ARCHIVE
💠 با حضور:
🔸حجت الاسلام هادی قهار
دکترای فلسفه ذهن از پژوهشکده علوم شناختی
پژوهشگر وابسته به مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
عضو کمیته فلسفه ذهن ستاد علوم شناختی
🔸دکتر منوچهر مرادی سبزوار
عضو هیئت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران
دکترای مهندسی کامپیوتر رباتیک و هوش مصنوعی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
⏰زمان: جمعه ۲۹ اردیبهشت، ساعت ۱۶:۱۵ الی ۱۹:۲۵
📲 لینک جلسه:
https://vc.sharif.edu/ch/m-emam
#معنای_زندگی #هوش_مصنوعی #احساسات_مصنوعی
🔻
@HDSHARIF
hd.sharif.ir
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
🔻 [امروز جمعه، ۲۹ اردیبهشت] 🔻
💠 زمانبندی برنامه
📽 ساعت ۱۶:۱۵ الی ۱۸ اکران برخط فیلم ARCHIVE
در صورت تمایل میتوانید به صورت آفلاین از طریق لینک زیر تماشا کنید:
لینک دانلود: b2n.ir/archive2020
🔸 ساعت ۱۸ الی ۱۸:۳۰ ارائه جناب آقای دکتر منوچهر مرادی سبزوار
🔸 ساعت ۱۸:۳۰ الی ۱۹ ارائه جناب حجت الاسلام دکتر هادی قهار
🔸 ساعت ۱۹ الی اذان مغرب(۱۹:۲۵) پرسش و پاسخ
📲 لینک ورود به جلسه:
vc.sharif.edu/ch/m-emam
#معنای_زندگی #هوش_مصنوعی #احساسات_مصنوعی
حوزه دانشجویی شریف
🔻
@HDSHARIF
hd.sharif.ir
🌸🌸🌸
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
🆔@Brain_Mind
دیوید چالمرز:
کتاب ذهن آگاه
تقسیم آگاهی به دوشاخه آسان و دشوار
ارتباط بین ذهن آگاه و مغز از نوع مشروط و تصادفی
تبیینی نافروکاستنی از آگاهی به نام دوگانه انگاری طبیعی یا دوگانه انگاری خاصیتی
سه اصل انسجام ساختاری، تغییرناپذیری سازمانی و رویکرد دووجهی به اطلاعات
پل و پاتریشا چرچ لند:
ماتریالیسم حذف گرا
تنها یک نوع هستی شناسی واقعی به نام هستی شناسی فیزیکی
سرشت و خاستگاه انسان هر دو فیزیکی
رسیدن به این همانی ذهن و مغز
پل چرچلند: رویکردهای نوروبیولوژیک درباره کسب معرفت
پاتریشا اسمیت اخلاق و آزادی اراده انسان در عصب پژوهی
تیم کرین:
حیث التفاتی به مثابه ممیزه ذهن
کرین و برنتالو : حالات ذهنی بیانگر حیث التفاتی هستی
کرین: احساساتی مثل درد و لذت هم التفاتی هستند
دو خصوصیت برای مفهوم حیث التفاتی:
۱ . ساختار رابطه ای
۲ . شکل نمودی
کرین: حیث التفاتی نتیجه یک رابطه سه سویه: عین، ذهن، شکل نمودی
دونالد دیویدسون:
یگانه انگاری غیرعادی
ایجاد گسست بین هستی شناسی و معرفت شناسی
قائل به این که هیچ قانون طبیعی یا قواعد اصل بنیادین نداریم که بتوان ذهن را به فیزیک فروکاست
سه اصل معرفت شناسانه در استدلال دیویدسون:
اصل تعامل، اصل علیت و اصل غیرعادی گرایی.
غیرقابلپیشبینی دانستن حالات ذهنی
دیویدسون، مشابه نظریه این همانی مصداقی هر نوع ارتباط قانونمند بین حالات ذهنی و فیزیکی را رد می کند
گو در توصیف رویدادهای خاص تعریف کواین از رویداد را می پذیرد.
رویداد های ذهنی نتیجه وجود یا ایجاد رویداد های فیزیکی.
گزاره های ذهنی نمی توانند مستقل از کل وجود داشته باشند.
قلمرو ذهنی را باز و پیش بینی ناپذیر و قلمروی فیزیکی را بسته و دارای قطعیت می داند.
دنیل دنت:
آزادی اراده و نظریه تکامل.
کتاب مفهوم ذهن.
انکار وجود کوالیا.
ماهیت کوالیا ذاتی نیست بلکه عرضی و غیر ذاتی است.
پدیدارشناسی نامتجانس.
موضع التفاتی: انسان عاملی است که اعمالش را باور ها و امیال عقلانی هدایت می کند.
قبول نداشتن ماتریالیسم دکارتی و تئاتر دکارتی.
معماری موازی گسترده در مغز: این فرایندها را پیش نویس های چندگانه و نظریه آگاهی از آن را مدل پیشنویس چندگانه نامید.
آگاه این ذاتی است و نه به سرشت وابسته است.
آگاهی تحقق محتوای اطلاعاتی خاصی است.
رویکرد دنت رویکردی کارکرد گرایانه و متکی بر فعالیت های مغز است و نه متکی بر ساختار نورونی.
امکان پذیر بودن آگاهی مصنوعی.
دکارت :
ذهن و بدن دو جوهر متمایز هستند.
پدر فلسفه مدرن.
دوگانه انگاری دکارتی یا کلاسیک.
فقط انسان ها دارای روح هستند.
دو معضل دیدگاه دکارت: ۱. رفتار انسان و کارکرد هایش با زبان علم تبیین نمی شد. ۲. چگونگی و همچنین جایگاه تعامل و برهمکنش دو جوهر مشخص نبود.
نمی تواند به شک کردن خود هم شک کند.
می اندیشم پس هستم.
موجود متفکر جوهری عقلانی است.
کتاب ها: کتاب گفتار در روش ، کتاب تاملات در فلسفه اولی کتاب اشتیاقات روح
جایگاه روح غده صنوبری در مغز.
دکارت پیشگام فلسفه ذهن.
آزمون فکری سائول کریپکی: تصور درد در دنیایی که در آن رشته های عصبی c وجود ندارند.
جری فودور:
منتقد رفتارگرایی.
اصطلاح گرایش گزارهای : سه جنبه :
۱ . به شکل الگوهای یا منش های رفتاری
۲ . این همانی حالات مغزی
۳ . امکان بررسی از منظر کارکردی
تفکر انسان نوعی محاسبات است که توسط قواعد یا راهبردهایی به نام زبان اندیشه تدوین می شوند.
سه دلیل در حمایت از فرضیه زبان اندیشه :
۱. شیوه یادگیری گفتار که به صورت نظام درونی بازنمایی به همراه ساختاری زبانی ساده تر است
۲ . مولد بودن رفتار کلامی
۳. تفکر انسان نظام مند است.
بازنمایی های اتمیک و بنیادی.
مشکل اصلی دیدگاه فودور: عدم روایت معناشناختی از عملکرد شناختی در نظریه محاسباتی.
اتمیسم اطلاعاتی: مفاهیم، اتم های بدون ساختارند که محتوا و معنایشان از طریق پیوند های اطلاعاتی با پدیده های محیط تعیین می شوند.
خاستگاه این مفاهیم درونی و ذاتی است.
شناخت ماهیتی ترکیبی دارد.
دیدگاه محاسباتی فودور: ذهن متشکل از پیمانه ها یا ماژول های مختلف است.
دیدگاه عصب روانشناسی در پیمانه های ذهن : آنها شکل پذیر و تغییر پذیرند. آنها در مراتب پایین ادراک و احساس عمل میکنند.
جیگون کیم:
تنها راه پذیرش علیت ذهنی فیزیکاله کردن ذهن است.
استفاده از اصطلاح فرا رویداد گی ( سوپروین) برای بیان رابطه ذهن و ماده (حداقل شرط پذیرش روایت فیزیکالیسم).
حیات ذهنی کاملا به فرآیندهای فیزیکی وابسته است.
جنبه های شناختی و التفاتی ذهن قابل فروکاهش به فیزیک هستند در حالی که برای آگاهی پدیداری چنین خاصیتی وجود ندارد.
ویلیام لایکن:
نظریه حس درونی آگاهی.
رویکرد فیزیکالیسم صرف.
استراتژی از نوع تقسیم و حل.
انواع آگاهی از دید لایکن:
آگاهی ارگانیسمی، آگاهی کنترلی، آگاهی از، آگاهی حالتی یا رویدادی، گزارش پذیری، آگاهی درون گرایانه، آگاهی سوبژکتیو، خودآگاهی.
دسترسی فرد به ذهن و تمایز سوژه و ابژه را کاذب میدانست.
شکاف تبیینی: ارائه روایتی بی نقص و کامل از حالات ذهن توسط روش عینی علم ناممکن است.
کوالیا را قبول داشت ولی التفاتی می دانست.
پردازش حس درونی ، خود نظارتی و عمقی است.
کالین مک گین:
آگاهی را ورای درک انسان می دانست.
رازانگاری نوین .
در بن بست معرفت شناسانه متوقف شده ایم.
آگاهی را تنها از طریق معرفت تجربی درک می کنیم.
فیزیکالیسم فروکاست گرا نظریه ناکافی برای بیان تجربه آگاهانه است.
هیچ ویژگی شناخته شده ای در مغز یافت نشده که بتوان آن را به سادگی با آگاهی همانند دانست.
مک گین بی مکانی آگاهی دکارت را تأیید ولی غیر مادی بودن آگاهی را قبول نمیکند.
توماس نیگل:
خفاش بودن به چه معناست؟؟
خصوصیت ذهنی یا سوبژکتیو، ویژگی ذاتی است.
فیزیکالیسم توان تحلیل تجارب آگاهانه را ندارد .
ارتباط بین پدیده های ذهنی و فیزیکی از نوع ارتباط ضروری است.
آلوانوی:
آگاهی و ادراک حاصل تعامل بین محرک محیطی و نظامهای حسی هستند.
زیر سوال بردن زامبی های فلسفی.
جهان به تدریج و نه به یکباره جستجو و کشف می شود.
هیلاری پاتنم:
ذهن، سازمانی کارکردی است.
مفهوم کلیدی کارکردگرایی را همریختی کارکردی مینامد.
ذهن، یک ابزار محاسباتی است.
ذهنیت همانند عملیات منطقی یک کامپیوتر.
استعاره لوله کشی هیدرولیک توسط یونانیان باستان.
کارکردگرایی نوعی این همانی است.
دیوید رزنتال:
نظریه مرتبه بالای آگاهی.
دو مفهوم از آگاهی: ۱. بیداری یا هوشیاری (نوروبیولوژیک)
۲. محتوای آگاهی.
شرط اگاهی: با خبری نسبت به یک حالت ذهنی.
آگاهی متعدی: در صورتی یک فرد به چیزی آگاه است که نسبت به آن آگاهی داشته باشد.
در واقع حالات آگاهانه باید گزارش پذیر باشند.
جان سرل:
نقد دیدگاه دوگانه انگاری و ماده انگاری.
آگاهی قابل تقلیل به مولفههای فیزیکی نیست.
حالات آگاهانه فقط در صورت تجربه توسط فرد وجود دارند.
(هستی شناسی اول شخص)
کلیه پدیده های ذهنی علتی در مغز دارند.
خاستگاه آگاهی همان مغز است.
تمایز بین فروکاهش پذیری علی(ارتباط وابستگی) و فروکاهش پذیری هستی شناختی (ارتباط این همانی).
طبیعت گرایی بیولوژیکی: آگاهی چیزی فراتر از یک فرایند زیستی نیست.
نظریهی بلوک ساختمانی و نظریه ی میدان متحد.
طراحی آزمون فکری اتاق چینی در مخالفت با آزمون تورینگ.
بخش دوم
برنارد بارس:
نظریه فضای کار سراسری.
تئاتر فضای کار سراسری.
فرضیه دسترسی آگاه.
دروازه آگاهی.
ندبلاک: اولین کسی که تمایز بین دو نوع آگاهی (پدیداری و دسترسی) را مطرح کرد.
فرانسیس کریک و کریستف کخ:
نظریه بیولوژیک درباره آگاهی.
خودآگاهی جنبه خودارجاعی آگاهی است.
نقش ناچیز مغز میانی و مغز پسین مثل مخچه در تولید آگاهی.
عدم ضرورت نظام فعال ساز شبکه ARAS در تولید آگاهی.
نقش مهم قشر مخ و ساختارهای مرتبط با آن در آگاهی.
فرضیه کریک و کخ : ائتلاف نورونی گسترده در نواحی مختلف قشر مخ. در بسامد ۴۰ هرتز .
ویژگی دیگر شبکههای مغزی: پنومبرا(سایه روشن)
آنتونیو داماسیو:
فضای عملکرد.
تاثیر عواطف بر تصمیم گیری و شناخت اجتماعی.
تعامل پیچیده ارگانیسم و محیط.
حالات ذهنی عمیقاً تن مند هستند .
ذهن، بدن، محیط.
سه نوع نقشه پویا:
۱. نقشههای درون بافتی
۲. نقشههای عمق یافتی
۳. نقشههای برون بافتی.
سه عنصر اصلی در آگاهی:
۱. بیداری
۲. ذهنی عملیاتی
۳. حس خویشتن
ویژگی متمایز آگاهی: فکر احساس شدن خود
حاصل تعامل فرآیندهای مختلف هیجانی و شناختی
شکل گیری حس خویشتن:
چشم انداز، مالکیت، عاملیت، احساسات بدوی.
بالاترین سطح خویشتن های سلسله مراتبی: خویشتن خودزیستنگار(اتوبیوگرافیک)
دو نوع آگاهی:
آگاهی محوری و آگاهی گسترش یافته.
شکل گیری خویشتن بدوی : ساقه مغز.
استانیسلاس دیهانه:
اشتراک گذاری سراسری اطلاعات در مغز.
تحت کنترل نورون های قشر پیش پیشانی.
اشتعال سراسری.
وب مغزی.
نقش علی برای آگاهی.(اگر بتوان آگاهی را به عملیاتی محاسباتی در مغز فروکاست)
تضاد با پی پدیدار .
انکار آگاهی پدیداری.
رویکردی منحصرا محاسباتی است .
برای آگاه بودن از چیزی نیاز به خود آگاهی نداریم.
در تضاد با ادعای داماسیو که : مفهوم خویشتن را برای بسط آگاهی ضروری میدانست).
مرلین دونالد:
تکامل آگاهی.
ساختار موزاییک مانند.
سه انقلاب شناختی:
مرحله تقلیدی، مرحله اسطوره ای، مرحله نظری.
روندی غیر خطی.
کانون تمرکز آگاهانه معطوف به زمان حال است.
اگاهی محصولی پویا و ناشی از نیروهای زیستی و فرهنگی.
برخی از افکار خاص را نمیتوان بدون زبان درک کرد.
ذهن آگاه به تدریج و در طول زمان از طریق اصلاح کارکرد های یکپارچه شکل گرفت.
جان اکلس و کارل پوپر:
رویکرد تعامل باوری و سه جهانی.
تعامل بین ذهن و بدن.
سه ساحت یا دامنه(سه جهانی) :
۱ . بدن های فیزیکی، ۲. پدیده های ذهنی و روانشناختی ۳. مقولات معرفت بشری.
نقش محوری فیزیک کوانتوم در آگاهی.
ادلمن:
تماما بیولوژیکی و طبیعت گرایانه.
قشر مغز.
داروینیسم نورونی.
آگاهی حاصل تعامل های پویا بین گروههای نورونی با توزیع گسترده.
نیکلاس هامفری:
آگاهی و فعالیت مغز دو طرف معادله.
این همانی کارکردی.
پنداره های حسی.
جنبه پدیداری ادراک را پدیدار شناسی شبه حسی می نامد.
ویژگی های تجارت حسی آگاهانه:
مالکیت، مکان، حضور، مدالیتی کیفی، بی واسطگی پدیداری.
آگاهی پدیداری یک ویژگی بی واسطه و مستقیم.
نظام تالاموکورتیکال.
جولیان جینز:
ذهن دوجایگاهی.
آگاهی نوعی سازه تمثیلی از جهان است.
اهمیت تکامل زبان در بروز آگاهی.
بنجامین لیبت:
آگاهی و اراده آزاد.
میدان ذهنی یکپارچه آگاهی.
اراده آگاهانه بعد از ظهور پتانسیل آمادگی ظاهر میشود.
وتوی اراده آگاهانه.
نقش علی آگاهی.
میدان ذهنی آگاه یک ویژگی غیر فیزیکی و نافروکاستنی.
ذهن ماهیتی غیر فیزیکی ولی وابسته به ماده.
جان کوین اورگان:
نظریه حسی حرکتی.
تعامل با محیط و بدن.
اصطلاح احساس خام : صرف تجربه آگاهانه. تجربه تجربه ای خاص.
مغز تنها محل ایجاد حسی خاص نیست. تعامل با جهان هم نیاز است. در این رویکرد چهار مفهوم مهم است:
غنا، تنمندی، نافرمانی و فراچنگ آوری.
صفحه ۲۰۰ مهم .
راجر پنروز و استوارت هامروف:
رویکرد فیزیک کوانتوم.
محل اصلی رویدادهای کوانتومی در مغز : میکروتوبولها.
دندریت های پس سیناپسی و جسم سلولی نورون ها.
جولیوتونونی:
اطلاعات یکپارچه.
تعیین شرایطی که تعیین کننده میزان آگاهی است.
کمیت یا سطوح آگاهی.
کیفیت و محتوای آگاهی.
کدام نواحی مغزی.
مجتمع ها محل یکپارچه سازی اطلاعات.(سیستم کورتیکوتالامیک)
آگاهی ماهیتی سوبژکتیو و نافروکاستنی دارد .
تایید امکان ساخت آگاهی مصنوعی.
ماکس ولمانس:
یگانه انگاری بازتابی نظریه ای غیر تقلیلی و دو وجهی.
عدم امکان تبیین ذهن پدیداری با فیزیک.
جهان متشکل از عناصر بنیادین.
ذهن را نمیتوان به مغز فروکاست.
آگاهی یک ویژگی طبیعی و بنیادی در کیهان است.
عناصر بنیادین در طبیعت دارای هر دو ویژگی ذهنی و فیزیکی هستند.
سمیر زکی:
آگاهی های چندگانه.
مغز، زیبایی شناسی.
آگاهی حاصل سازماندهی سلسله مراتبی زمانی بین نواحی مختلف مغز است.
خرده آگاهی و کلان آگاهی و در نهایت آگاهی یکپارچه.