بسم الرب الحکیم، الله الطیف العلیم الخبیر!
#نقد
✍️ ما، علی علیزاده و سابقهای از التقاط که همهٔ ما را مفتون کرد، ۱ تاریخچه
🔹مدت زیادی بود برنامههای #علی_علیزاده را کامل مشاهده میکردم و اخیراً به علت ضیق وقت گزینشی و بخشی پیگیر هستم. در برخی گفتوگوهای او در کلابهاس هم حضور داشتم و مختصر گفتوگویی هم با او داشتم. این همه کمک کرده با شاکله و عقبهٔ فکری او و حتی تطورات سیاسیاش آشنایی نزدیکی پیدا کنم.
💡☯️ باید دقت کنیم شخصیت و سابقهٔ آقای علی علی زاده بسیار خاص و پیچیده است. شناخت من از ایشان در عبارت کوتاه این چنین است: یک چپ مارکسیستی که در سیر فکری و سیاسی خودش به تصدیق و همدلی با مواضع استقلالطلبانه و ضدامپریالیستی #جمهوری_اسلامی و مخالفت با #سرمایهداری شبهاسلامی پسا انقلابی رسیده است و در عین حال نسبت به ضعفها و قصورهای گفتمانی جریان انقلاب هم حساس است. اما تحلیل مواضع گذشتهٔ علیزاده هنگامی که هنوز بیشتر در جبهه اپوزیسیون و اصلاحات بود نیاز به مجال موسعی میطلبد اما عجالتاً باید بین مواضع متأخر انتقادی او از جریان انقلاب و مواضع متقدمترش فرق گذاشت. نقیصهٔ جدی جریان انقلابی این است که متوجه نیست خطاها و بلکه جنایاتی که از سال ۶۸ به وسیله برخی مقامات غیرصالح جمهوری اسلامی انجام شد (اعم از گردش به سرمایهداری نیولیبرال و #قتلهای_زنجیرهای) از جمهوری اسلامی چه هیولای موحشی در ذهن فعالین سیاسی و ژورنالیستها و روشنفکران ترسیم کرد. ما امروز قویاً نیاز داریم تحولات سیاسی و اجتماعی و امنیتی دههٔ ۷۰ را موشکافی کنیم و البته از تفسیرهای شعاری و شبه-امنیتی جریان انقلابی در آن زمان فراتر رویم که تمام کاسه کوزهها را بر سر «اصلاحطلبان التقاطی و پدرسوخته» میشکند!
حالا با نظر به زمینهٔ تاریخی مختصری که در بالا گفته شد دانش خودم از شخصیت و سیر علی علی زاده را توضیح میدهم:
1️⃣ یک فارغالتحصیل دانشگاه شریف و یک چپ مارکسیست-سوسیالیست که به ظن قوی از خانودهای این چنین هم بوده (اشارهٔ او به این که پدرش از اعدامیهایی بوده که بخشیده شده، احتمالاً تودهای یا مجاهدینی) پس بی تردید، او بغضی پیشینی از جمهوری اسلامی داشته است!
2️⃣ سپس متأثر از فضای مغشوش و پرفتنهٔ دهه ۷۰ (که عمدتاً ناشی از هم خطاهای خودیها مثل هاشمی رفسنجانی و کارگزاران جمهوری اسلامی و هم عملیات اطلاعاتی امنیتی دشمن به اسم خودیها بود مثل قتلهای زنجیرهای)، مثل بسیاری از ژورنالیستها و فعالین سیاسی و دانشجویی متعارف کشور از «استبداد فاشیستی-مذهبی سرمایهداری» در جمهوری اسلامی به امان میآید و به جریان اصلاحات میپیوندد، و نهایتاً به انگلستان مهاجرت میکند.
3️⃣ آنجا طبق گفته خودش مدتی با رسانههای حرفهای انگلیس همکاری کرده و تجربهٔ گرانسنگی کسب کرده. تا حدود ۱۰ سال پیش جزء کارشناسان بیبیسی فارسی بوده اما آشنایی او با جریان چپ و #حزب_کارگر انگلیس و اشخاصی چون جرمی کوربین ظاهراً باعث میشود بیشتر به ریشههای چپ سوسیالیستی خود بازگردد، و با سیاست خارجی جمهوری اسلامی از منظر چپ سوسیالیستی ضد-امپریالیستی همدلی پیدا کند و نهایتاً در آخرین حضور خود در بیبیسی فارسی از سیاست امنیتی منطقهای رهبر انقلاب دفاع کند تا برای همیشه پایش از رسانههای جریان اصلی انگلیس حذف گردد! او ظاهراً در دورهٔ تحصلیش در رشتهٔ #فلسفه در انگلیس هم فعالیت سیاسی چپگرا داشته و برای همین از طرف دولت انگلیس از ادامهٔ تحصیل تعلیق شده است. حتی در تظاهرات ضدصهیونیستی هم شرکت داشته و یک بار به خاطر حمل پرچم حزبالله از طرف پلیس انگلیس بازداشت موقت شده است!
↩️⚠️به عبارتی دیگر، گویی علیزاده از یک دهه پیش متوجه میشود که در ج. ا. با یک درهمآمیختگی ایدئولوژیک مواجه هستیم که تا پیش از آن برای بسیاری از فعالین سیاسی و مردم هم معلوم نبود و همین #التقاط_رسمی سرمنشأ ضایعات بزرگی در جمهوری اسلامی شده: جریان انقلابی حقطلب با هدایت #آیتالله_خامنهای با بدنهای از مذهبیون پاک اما اغلب شعارزده و سادهاندیش و کموبیش بیگانه با فضاهای فکری در یک طرف و جریان #نیولیبرال غربگرای سرمایهداری با هدایت #هاشمی_رفسنجانی با بدنهای تحصیلکرده پیچیده و تأثیرگذار در محافل سیاسی و دانشگاهی در طرف دیگر! این التقاط بزرگترین فتنهای بود که جمهوری اسلامی به آن مبتلا شده و حالا دوستان سیاسی و امنیتی سنتی که به تبع برخی چهرههای ارزشمند دینی مرتب از «التقاط اندیشی اصلاحطلبان» میگفتند باید متوجه التقاط پوشیدهای بس بزرگتر در گفتمان کشور باشند که البته به تدریج از سال ۸۴ از پوشیدگی خارج شد گرچه جداً هنوز درست تحلیل نشده است. آیا در این صورت باید علی علیزاده یک لاقبا را چون که خود قربانی این التقاط رسمی در ج.ا. شده و در فضای مشتبه سالهای گذشته علیه نظام موضع گرفته سرزنش کرد؟
ادامه دارد...
@criticalknowledge
✍️ما، علی علیزاده و سابقهای از التقاط که همهٔ ما را مفتون کرد: ۲ چشمانداز💡
4️⃣اما اگر کسی سابقهٔ احتمالی تودهای یا مجاهدینی پدر او را مورد سؤال قرار دهد، اتفاقاً در شعاع التفاتمان به التقاط رسمی تاریخی در جمهوری اسلامی باید همین سابقهٔ «ضدانقلابی» را نقطهٔ قوت او بدانیم. جریان انقلابی باید متوجه باشد که مارکسیستها و سوسیالیستها در بین جریانهای سیاسی دنیا نزدیکترین مواضع را به ایدئولوژی #انقلاب_اسلامی دارند ولو به همان مقدار با سیاستهای مذهبی جمهوری اسلامی مثل حجاب مخالف یا ناهمدل باشند (و البته باید بین مخالفت کور و رذیلانه از نوع #مسیح_علینژاد با مخالفت یا تحفظ دوستانه هم فرق بگذاریم). اغلب فعالین حزباللهی ما نمیدانند که جریانهای چپ سوسیالیست اعم از الحادی و مسلمان در شکلگیری گفتمان اعتراضی پیش از انقلاب نقش برجستهای داشتند و حتی بسیاری از رهبران مذهبی انقلاب ما معترفند که کم و بیش از مارکسیسم و ادبیات چپ متأثر بودند. این دوستان ما اغلب نمیدانند #حزب_توده بعد از انقلاب اسلامی صریحاً از امام خمینی (ره) و انقلاب حمایت کرد و این موضع بنا به قرائنی نه از سرناچاری بلکه از سر انتباه بود. نمیدانند که شخص آیتالله خامنهای برای نجات برخی رهبران حزب توده از زیر شکنجه و تهدید #اعدام کوشید! و باز نمیدانند که اگر به خاطر عنصر خبیث و نفوذی چون #مسعود_رجوی و امثال او در رهبری سازمان #مجاهدین_خلق نبود، به احتمال زیاد، این سازمان انقلابی هرگز سر از مبارزهٔ مسلحانه با جمهوری اسلامی در نمیآورد بلکه حامی انقلاب باقی میماند و حتی میتوانست در کنار حزب توده، در آن جمهوری اسلامی که مارکسیستها هم باید #کرسی_تدریس میداشتند!، مانعی برای گردش به راست جمهوری اسلامی در دورهٔ دولت هاشمی رفسنجانی و یکهتازی ۳۰-سالهٔ #نیولیبرالیسم در کشور باشند! بنده به جد معتقدم درگیری مجاهدین با انقلاب اسلامی از یک سو و از سوی دیگر، سرکوب تودهایها ظاهراً به دست نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در حقیقت، حاصل عملیات نفوذیهای شبکههای مخفی ناتو در ج. ا. بوده است! در این خصوص در آینده بیشتر خواهم گفت.
↩️ پس هنر نخبگان انقلابی باید این باشد که از منظر اشتراکاتی که بین ایدئولوژی انقلاب اسلامی و جریانهای فکری انتقادی دنیا وجود دارد وارد تعامل شوند و نقاط اختلاف را هم بتوانند با دیالوگهای آکادمیک فلسفی و الهیاتی به نفع اسلام و انقلاب حلوفصل کنند. تحلیل #مارکسیسم مجال مخصوص به خود میطلبد، اما عجالتاً باید گفت مبانی فلسفی مارکسیسم که همان ماتریالیسم تاریخی است به دلایلی که #علامه_طباطبایی و استاد #شهید_مطهری در آثار خود نشان دادند حتماً باطل است، اما آیا میتوان از مواضع ضدامپریالیستی و ضدسرمایهداری و ضداستعماری و جهانسومدوستی مارکسیستها به این راحتی گذشت؟ آیا نمیدانید حتی شخص مقام معظم رهبری مثل مرحوم شریعتی کموبیش متأثر و ملهم از جنبههای ضدامپریالیستی و ضدسرمایهداری گفتمان مارکسیسم بودند؟ آیا خود ج. ا. مواضع نومارکسیستهایی چون #نوام_چامسکی را گهگاه در صدا و سیما پخش نمیکند؟
💡اگر با این سابقهٔ تاریخی آشنا باشیم آنگاه تعجب نخواهیم کرد که چه طور یک مارکسیست سکولار ایرانی سوئدی مثل پریسا نصرآبادی بدون حجاب در برنامههای علیزاده حاضر میشود و مثل یک حزباللهی طرفدار نظام، جریان لیبرالی داخلی و امپریالیسم امریکا را منکوب و از کلیت انقلاب دفاع میکند، اما نه با بیانهای شعاری و ملالآورِ معهود بخشی از جریان حزباللهی بلکه با بیانی هوشمندانه، مستند و تحقیقی! در حقیقت با جریانی از مارکسیستهای اجتماعی با مواضع غیرالحادی یا حداکثر آگنوستیکی مواجه هستیم که ظاهراً توانستند از فضای التقاط سیاسی دهه ۶۰ و ۷۰ عبور کنند و مجدداً مواضع انقلابی و ضدسرمایهداری جمهوری اسلامی را در یابند! لذا هر آنچه از سخنان معارض آنها در گذشته و حتی حال میشنویم را باید ناشی از واکنش آگاهانه یا ناآگاهانه به رسوبات التقاط رسمییی بدانیم که خود جمهوری اسلامی را هم مفتون کرده است!
ادامه دارد...
@criticalknowledge
✍ ️ما، علی علیزاده و سابقهای از التقاط که همهٔ ما را مفتون کرد، ۳ جمعبندی
🔹لذا مخلص کلام این که ما باید از مواهب اشخاص مستعد و خوشنیتی چون علی علیزاده که در دنیا کم هم نیستند و نقاط اشتراک مهمی اما نه صددرصدی با مکتب انقلاب اسلامی دارند بتوانیم استفاده کنیم. عجالتاً و فعلاً لازم نیست علیزاده مدافع حجاب یا صداوسیما باضعفهای مفرطش و ائمه جمعه و جریانهای میانمایهٔ حزباللهی باشد تا ما بتوانیم با او تعاملات مفید داشته باشیم. علیزاد برای ما یک فعال مذهبی یا دلدادهٔ ولایت نیست! او یک چپ ضدامپریالیست ضدسرمایهداری عدالتخواه است که برای انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب از همین حیث احترام قائل است و در عین حال مثل بسیاری از ماها خطاهایی چون #آبان_۹۸ برایش غیرقابلقبول است، گرچه امروز هم ما و هم علیزاده متنبه شدیم که آن خطا هم در اصل از سیئات نیولیبرالیسم و جریان نفوذ (#صندوق_بینالمللی_پول) در کشور بوده است! پس با این سابقهٔ خدشهدار در دو طرف باید به سوی مفاهمه پیش برویم و خالصطلبی را موکول کنیم به زمانی که خود ج. ا. از میراث ناخالص خود که حتی در دولت فعلی هم باقی است منزه شده باشد!
5⃣ علیزاده در دورهٔ متأخر حیات حرفهای خود بود که در داخل ایران مورد توجه جریان انقلابی قرار گرفت. اجرای برنامههای تحلیلی و انتقادی و مستند با کیفیت بسیار بالا با حضور برجستهترین شخصیتها و فعالین سیاسی و نخبگان متنوع کشور آن هم در خصوص مسائل فوری روز، طبیعتاً کاری نیست که از عهدهٔ هر ژورنالیست متوسط و حتی برجستهٔ ایرانی بر بیاید که هیچ پشتوانهٔ شرکتی یا سازمانی هم نداشته باشد. شاید تعجب کنید بگویم بدبینی برخی فعالین انقلابی به ابهام در منابع مالی علیزاده هم بیارتباط با التقاط لیبرالی در ج. ا. نیست اگر نه میدانستند که یکی از رویههای عملی فعالین سیاسی-رسانهای سوسیالیست اجتناب از اسپانسرهای شرکتی یا شخصی بزرگ است. آنها بنا به مرام سوسیالیستی خود، هزینهٔ فعالیتهای سیاسی خود را از مردم عادی تقاضا میکنند تا به سرمایهداران وابسته نشوند.
🔹به نظر من علیزاده به یمن آشنایی نزدیکش با ادبیات و جریان چپ ضدامپریالیست توانسته از موضعی معقول و غیرشعاری مدافع جذابی برای استقلال، سیاست خارجی و کارنامهٔ انقلابی جمهوری اسلامی باشد. به اضافه، تحصیل او در دانشگاه شریف و بعداً در رشتهٔ فلسفه و حاضر جوابیها و نکتهسنجیهای مخصوص او در برنامههایش نشان میدهد با شخصی با هوش ذاتی و اکتسابی بالا رو به رو هستیم. سابقهٔ اپوزیسیونی و لاحقهٔ انقلابی او و خانوادهٔ اکنون خاکستریاش هم به او اشراف خوبی به روانشناسی و حساسیتهای طیفهای سیاسی مختلف جامعه داده است. این همه به اضافهٔ زبان صریح او در بیان ضعفهای تمام گروههای سیاسی در داخل اعم از اصلاحطلب، اصولگرا و انقلابی در عین تأیید نقاط مثبت آنها، دقیقاً آن نگاه جامع و منصفانهای است که باید آرمان یک مسلمان آگاه، حکیم و با باسواد انقلابی باشد!
🔹 لذا با این همه باید پرسید چه طور میشود یک ژورنالیست حرفهای خبره، مستقل و اصولمند را با یک عملهٔ سیاسی خودفروختهٔ بیمایه مثل مصیح علینژاد مقایسه کرد؟ اگر آنها ۱٠-۱۵ سال پیش هم با هم روابطی داشتهاند، اما عقبه و عاقبت سیاسی متفاوتی دارند و بر همین مبنا باید قضاوت شوند.
🙏🤲به پایان این سری طولانی رسیدیم. امیدوارم این روایت تاریخی که موضوعش اعم از شخص علیزاده بود، مورد توجه حداکثری اندیشمندان انقلابی قرار گیرد. با سپاس از درگاه احدی بابت فیوضات علمیاش به این حقیر.
به «دانش حیاتی» بپیوندید
@criticalknowledge
May 11
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شبکه MSNBC:
📍توافق ایران و عربستان خبری است که حقیقتاً منطقه را در بهت فرو برد/نزدیک شدن عربستان به ایران می تواند مشکلات جدی برای اسرائیل و روند عادی سازی روابط با کشورهای عرب خلیج فارس پدید بیاورد/کارشناسان امنیت ملی در آمریکا از نقش چین بسیار نگرانند...
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از علی عبدی/ دیده بان تحرکات کریا
🔹مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسیها(FDD) که به شاخه حزب لیکود اسرائیل در آمریکا معروف است طی توئیتی نوشت:
🔸«احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجیگری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است. این نشان میدهد که سعودیها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان دادن به انزوای بینالمللیاش مهیا میبیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل میشود.»
🆔 @kriyaasses
هدایت شده از علی عبدی/ دیده بان تحرکات کریا
🔸در خاطرتان هست که دو هفته پیش مارک دوبوویتز مدیر FDD و لابی صهیونیستها در آمریکا و یکی از اصلیترین طراحان برنامه تحریم و فشار بر ایران خوشحال بود که ریال ایران در حال سقوط است و با لمس قیمت 60 هزار تومانی به 100 هزار تومان میرسد؟ اما حالا واکنش مارک دابوویتز به امضای توافق ایران و عربستان در احیای روابط و بازگشایی سفارتخانهها هم به نوبه خود دیدنی است.
🔸او در توئیتر نوشت: «احیای روابط ایران و سعودی در نتیجه میانجیگری چین، باخت، باخت، باخت برای منافع آمریکا است. این نشان میدهد که سعودیها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا و پایان دادن به انزوای بینالمللیاش مهیا میبیند و اینکه چین دارد به بازیگر اصلی سیاست خاورمیانه تبدیل میشود.»
🔸این نشان میدهد امریکاییها اصلا از اصل ماجرا خبر هم نداشتهاند و سعودیها در این زمینه حاضر به دادن کوچکترین اطلاعات به مقامات امریکایی نشدهاند. همه چیز در ماجرای بامداد یکشنبه نهفته است که آمریکا با داشتن پیشرفتهترین سامانههای هشدار حمله موشکی نتوانست به سعودیها خبر بدهد که قرار است چه اتفاقی روی دهد و همه چیز در آتش سوخت!
🆔 @kriyaasses
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
ترجمه حرف آقای فساد اقتصادی ایران:
سرکوب دستمزد کارگر، تخلف و فساد و گرانفروشی، بانکداری ربوی و عدم حسابرسی فعالیت تجار؛
راهکار نجات اقتصاد ایران!!
اهالی شریف بازار و تجارت، نگذارید این بوی تعفن فساد دامن شما را آلوده کند..
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
هدایت شده از "کانال رصد" تحلیلهای روز
📮 #توییت
⭕️ مصطفی فقیهی، صاحبامتياز سایت اصلاح طلب انتخاب:
🔹رییسی ۱۴دی۹۴-فردای حمله به سفارت عربستان:نیازی به ارتباط با عربستان نداریم
🔹چرا کسانیکه خود از عوامل قطع روابط با عربستان بوده و از قطع ارتباط با این کشور استقبال کردهاند،حالا بهجای عذرخواهی،سر مردم منت گذاشته و عملکرد دیگران را بهنام خود فاکتور و دستاوردسازی میکنند؟
🔺 علی نادری، مدیر عامل ایرنا در واکنش به توییت بالا نوشت:
🔹جهانگیری ۱۴دی۹۴-فردای حمله به سفارت عربستان: ایران از قطع رابطه عربستان ضرر نمیکند!
🔹چنین اظهاراتی حداقل انتظار از مسئولان در شرایط آن روزها بود.
🔹بهتر است بجای عصبانیت از توفیق دولت در احیای این روابط، از اتفاقات مثبت استقبال کنیم. ناراحتی از شکست پروژه دشمن کمی عجیب نیست؟
@Rasad_tahlil
2.24M
بسم الله الحکیم
#تحلیل #سیاست
🔈 در خصوص تجدید روابط ایران و عربستان در زمینه نظم جدید جهانی و مواضع و وقایع گذشته
@criticalknowledge دانش حیاتی
هدایت شده از بیداری ملت
پیش به سوی دلاریزه شدن بیشتر اقتصاد و سفتهبازی بیشتر...
گواهی سپرده نفت خام یعنی رسمیت بخشیدن به دلار بازی یعنی صادرات به داخل یعنی زینپس ارز حاصل از فروش نفت خام هم دست دولت نخواهد بود و دارندگان این گواهیها از بالارفتن قیمت دلار در کشور سود خواهند برد!!!
#حسین_زمانی_میقان
پژوهشگر اندیشکده قصد
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
بسم الرب الخبیر
متأسفانه سیاستهای #آزادسازی نیولیبرالی از طریق #مالیسازی #اقتصاد هم که منجر به رواج سوداگری، سودهای بادآورده برای بورسبازان و تسلط سرمایهداران سوداگر بر اقتصاد ملی میشود با قدرت از طرف دولت در حال اجرا است. نفت را که جزء انفال حساب میشود چرا باید معروض هوسهای سوداگرانهٔ بازار بیمار مدرن قرار داد که در آن فقط سود پرستیده میشود و شریعت و اخلاق فراموش شده است؟
آیا این مطابق با الزام اصل ۴۵ به استفاده دولت از انفال برای مصالح عامه است؟ آیا اقتصاد برای سوداگران وسیلهای برای اهداف عالیه است چنان که قانون اساسی میگوید یا هدفی مستقل برای #اتراف و #تکنیز و #تکاثر مذموم در اسلام؟
سیاستگزارانِ مثلاً انقلابی باید متوجه باشند در شرایط بیماری فرهنگی در بازار، سیاستهای آزادسازی منجر به تشدید معضلات خواهد شد.
#تحلیل
May 11
هدایت شده از علی عبدی/ دیده بان تحرکات کریا
آشکار شدن هر چه بیشتر نشانههای زوال اسرائیل علی عبدی – کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی مقدمه در گذشته نمیشد راجع به زوال اسرائیل با این وضوح صحبت کرد اما امروز صحبت از مشکلات اسرائیل واقعیتر شده است. یک موضوع، مختص به مسائل داخلی اسرائیل است و یک موضوع معطوف به ادبیات و انگارهای که در سرزمینهای اشغالی نسبت به زوال اسرائیل در حال شکلگیری است. اقداماتی که در زمان دولت نتانیاهو صورت گرفت بااینکه جهشی روبهجلو برای موقعیت اسرائیل بود اما همین نقطه قوت به دلیل اعتراضات اجتماعی که ایجاد کرد؛ میتواند زمینه فروپاشی و تعارض تدریجی جامعه و دولت در اسرائیل شود. درواقع میتوان زوال اسرائیل را در آسیبهای ایجادشدهای دید که در ساختار دولت، جامعه، هویت، سیاست، اقتصاد، مذهب و امنیت بهصورت شکافهای هفتگانه بروز کردهاند.
🆔 @kriyaasses
هدایت شده از علی عبدی/ دیده بان تحرکات کریا
1. شکاف در دولت:
در یک سال گذشته انگاره فروپاشی رژیم صهیونیستی، تبدیل به شعارهای سیاسی در رقابتهای انتخاباتی شده! اقداماتی که در دولت جدید منجر به واکنش بیسابقه سازمان ملل و شورای امنیت نسبت به رژیم صهیونیستی شد و علیه حضور بن گری وزیر امنیت اسرائیل در مسجدالاقصی اعلان رأی کرد. آمریکا، انگلیس و فرانسه برای اولین بار علیه اسرائیل رأی دادهاند و این نقطه عطفی در تاریخ سیاسی این رژیم منحوس است. نوعی تهدید از جانب آمریکا که اگر تغییر رویه ندهی از حمایت دائمی ما برخوردار نخواهی بود. راستگراها بهعنوان دشمنان جامعه اسرائیلی در سیاست عمل میکنند.
بهعنوانمثال میتوان فضای داخلی را در شکلگیری ان جی او هایی که فشار را بر دولت بیشتر میکنند تحلیل نمود. مضاف بر این، رقابتهای حزبی که در پارلمان اسرائیل و دینامیزم قدرت در رژیم صهیونیستی رکن قرارگرفته، کمکم در حال تبدیلشدن بر ضد خودش است. زد و بندهای فسادآلود با نهادهای امنیتی به طرز آشکاری در جریان است و از این حیث کاملاً یک رژیم جهانسومی است که در آن سیاستمداری را پیدا نمیکنید که آلوده به رشوه نبوده یا با گروههای مافیایی زد و بندی نداشته باشد. همچنین فقدان قوای تنظیمکننده یا برخورداری از بالانسری شبیه به ولایتفقیه در نظام سیاسی ایران است که آسیب پذیرش کرده است.
2. شکاف در جامعه:
ما امروز شاهد پدیده مهاجرت معکوسیم، هرچند آمارش بالا نیست اما تغییرات نوپدیدی را نشان میدهد و آن مدینه فاضلهای که رژیم از زندگی برای یهودیان جهان در این سرزمین ساخته را موردتردید قرار داده است. امروز مسئله تبعیض نژادی بهشدت پررنگ است و یهودیان اقصی نقاط مختلف در سرزمینهای اشغالی سهمی یکسان از حقوق و احترام ندارند. آنها در ابتدا یک رؤیایی میفروشند که فکر میکنید در ظاهر شرایط خوب است اما بهتدریج مشکلات واقعی خود را نشان میدهند. برای مهاجران، قانون دم از برابری میزند اما واقعیت آن است که یک یهودی اروپای غربی بر یک یهودی خاورمیانهای یا آفریقایی اولویت دارد. درواقع کسانی به اسرائیل مهاجرت میکنند که در مضیقه مالی و رفاهیاند اما میفهمند حتی در اسرائیل هم نه به لحاظ عدالت اجتماعی و اقتصادی و نه به لحاظ امنیت سیاسی و خارجی در آرامش نیستند. در سال 2022 از 56 هزار مهاجر حدود 24 هزار نفرشان برگشتند. آمار جرم و جنایت هم در آنجا بالاست و گروههای مافیایی فعالیت محسوسی دارند.
ازنظر جنسی نیز یک جامعه بشدت منحط است و فساد اخلاقی در آن امر رایجی است. . این رژیم یکی از فاسدترین کشورها در صنعت جنسی است و برخی از مهاجرینی که در تنگنای اقتصادیاند، برای چنین کارهایی به آنجا میروند. دیگر شما آن مهاجرتهای میلیونی دهه نود را نمیبینید و باآنکه نرخ زادوولد در اسرائیل بالاست، مدام شکافهای اجتماعی اسرائیل بیشتر میشود.
3. شکاف در اقتصاد:
بااینکه اسرائیل یکی از توسعهیافتهترین رژیمهای منطقه است و ازنظر اقتصادی وضع نسبتاً خوبی دارد ـ مثلاً در جی دی پی نزدیک به ایران است و یکدهم جمعیت ما را دارد ـ همچنین صادرات اول اسرائیل در حوزه آیتی و بعد مواردی چون تجهیزات نظامی و ادوات کشاورزی است. نتانیاهو در سال 2013 قول داد که من شرکتهای بزرگ کامپیوتری دنیا را از مراکز آر اند دی میآورم اینجا و این وعده را از سال 2016 عملی کرد. اما در کنار این ویترین زیبا در لایههای درونی مسئله فرق دارد و با اندک تأملی میبینید که این رژیم از تبعیضهای شدید اقتصادی در رنج است و فساد اداری در آن بیداد میکند.
از حدود 9 میلیون ساکن سرزمینهای اشغالی، حدود 2 میلیون و ششصد هزار نفر در زیرخط فقر زندگی میکنند. این آمار وحشتناک درحالیکه است که اسرائیل نه تحریم دارد، نه قطعنامه بینالمللی علیه آن کشور تصویب میشود. درعینحال هرساله صدها هزار یهودی در اقصی نقاط دنیا به آن کمک مالی میکنند و آمریکا نیز دستکم سالی 3-4 میلیارد دلار کمک بلاعوض به او دارد. بااینحال وضعیت تبعیضآمیز اقتصادی فشار زیادی بر توده شهروندان رژیم صهیونیستی آورده و تورم در چند ماه اخیر افزایش داشته و هزینه زندگی و خدمات عمومی در آن به صورت تصاعدی رشد کرده است.
اینها بخشی از تبعات بلندمدت سیاستهای نئولیبرالی کابینه اقتصادی نتانیاهو است. اخیراً هم در خود اسرائیل مستندهای زیادی تهیهشده که مثلاً زنی میآید و میگوید من و بچههایم شبها گرسنه میخوابیم چون هیچ وعده غذایی نداریم و یا آماری داده میشود که حاکی از آن است که حدود 600 هزار کودک اسرائیلی دچار سوءتغذیهاند. این جامعه 36% دچار فقر شدید است بهنحویکه فرودستان آن در تهیه مایحتاج اولیهشان درماندهاند و اتفاقاً همانها که برای تبلیغ هولوکاست از آنها استفاده میکنند، اما به لحاظ رفاهی رهاشدهاند.
هدایت شده از علی عبدی/ دیده بان تحرکات کریا
4. شکاف در هویت:
مسئله دیگر، معضل بیهویتی و جعلی بودن برساخت هویت این رژیم است که بهمرور بعد از هفتادسال تعارضاتش را نمایان میکند. تاریخی که با افسانه هولوکاست درستشده و در سال 1948 تبدیل به دولت جعلی گشته، ظرفیت ملتسازی و اتقان تاریخی ندارد. در بدو تأسیس اسرائیل، صهیونیستها گمان میکردند که هویت قومی ـ دینی یهود میتواند خلأ هویت ملیشان را پر کند، اما پس از هفتادسال فهمیدهاند که اینطور نیست و نمیتوان به چنین ظرفیتی دستیافت. پایهگذار اصلی اسرائیل یهودیان اشکنازیاند، فلذا این جامعه شبه غربی است اما بهواقع غربی نیست و از یک خودتحقیری فرهنگی ـ هویتی رنج میبرد. آنها دوست دارند یک اروپایی محترم باشند تاکمی از حقارتشان را کم کنند. همانطور که هرتسل به قیصر آلمان گفت اگر اجازه بدهید ما دولت یهود را در فلسطین تشکیل دهیم، برج و باروی اروپا در برابر توحش آسیا خواهد بود! بنابراین احساس تحقیر صهیونیستها از زمانی که حق شهروندی در اروپا نداشتند، وجود داشت و مسیحیت اساساً در ضدیت با یهودیت شکل گرفت.
در همان اروپا، یهودیان را آدمهای انگلصفت، ناراحت و توطئهگر تصور میکردند و ذهنیت عامه از آنها در نمایشنامه معروف شکسپیر ـ تاجر ونیزی ـ بارز است که آنان را یک شخصیت رباخوار تصویر میکند. این رژیم هنوز قانون اساسی ندارد زیرا بر سر هویت یهود و تعریف اولیه از آن دچار تعارض است. یک شکاف قومیتی نیز وجود دارد که بین اشکنازیها و سفارادی ها دیده میشود. یعنی میان یهودیان اروپایی و یهودیان غیراروپایی یا خاورمیانهای که در میانشان پستترین نوع، یهودیان سیاه و آفریقاییاند.
یعنی نه بهطور رسمی بلکه بهطور عملی اینها درجه چندمیاند و در عالم واقع مناصب سیاسی به یهودیان اشکنازی میرسد و میزراخی ها کمترین امتیازات را میگیرند. میگویند تعصبات قومیات را داشته باش، حالا اگر احکام شرعی را هم رعایت نکردی قابلاغماض است، برای همین مسئله اول برای آنها قومگرایی است بهجای هویت مذهبی یا ملیت واحد و خود را اولاً قوم یهود میدانند. نکته جالبتوجه اینجاست که شما ایرانی ستیزترین شخصیتهای سیاسی یهود را میبینید که از همین یهودیان خاورمیانهای یا ایرانیهای یهودی ساکن سرزمینهای اشغالیاند. این خوی ایران ستیزی شان هم بیشتر برای این است که به حمایت از ما و جمهوری اسلامی متهم نشوند؛ مثل رئیس ستاد ارتش که نسبت به ایران تندترین و خصمانهترین مواضع را دارد.
5. شکاف در سیاست:
شکاف دیگر شکاف سیاسی است و میان چپها و راستها و سکولارها و مذهبیها بهوضوح دیده میشود. تحلیل من این است که بقای شخصیتی چون نتانیاهو در قدرت، به همان نتیجهای منجر میشود که ترامپ بر سر آمریکا آورد! یعنی دوقطبی و تعمیق شکافهای سیاسی. همسر نتانیاهو تأثیر زیادی بر تصمیماتش دارد. او به یک کیش شخصیتی هم دچار است. مشهور است که خیلی از افراد را همسرش عزل و نصب میکند. در این دوره راستهای رادیکال 64 کرسی را تصاحب کردند که بهطور مطلق کرسیها را از آن ایشان کرد.
رئیس پیشین موساد که شهید فخری زاده را او ترور کرد و رسوایی اخلاقیاش هم با مهماندار هواپیما غائلهای به پا نمود، در نظام سیاسی اسرائیل منفور شده است. اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل نیز یک مصاحبهای دارد که میگوید اسحاق رابین را سازمان امنیت اسرائیل کشته! در جای دیگری میگوید: دکترین اقتصادی من بر مبنای تورات است و اگر به احکام خدا عمل بکنیم، به اقتصاد ما برکت میدهد.
همه اینها تحت ادبیات دینی و منازعاتی است که در عرصه سیاست در این حوزه وجود دارد و عرصه تقابل هلاخا ها ـ مدافعان اجرای احکام دینی در سیاست ـ با سکولارها است. از طرفی شخصیتهایی مثل آریا دلی وزیر کشور اسرائیل هم که پرونده قضائی دارد و امروز شده وزیر امنیت، آنقدر رذیلت خو است که ارتش اسرائیل نیز حضورش را نپذیرفته! حالا نتانیاهو وزارت جنگ را سپرده به دست کسی که حتی یک تجربه میدانی در جنگ هم به خود ندیده و شناخت امنیتی ندارد. مثلاینکه بیایید و کلید بمب اتم را بدهید به دست یک بچه! ازجمله کارهای احمقانه او که هزینه زیادی برای اسرائیل درست کرد همین شوی رفتن به مسجدالاقصی بود که برای اولبار به محکومیت اسرائیل در شورای امنیت منجر شد.
نتانیاهو رفتارهای خلاف قانونی هم دارد که صدای شهرکنشینان را درآورده و یک نمونه دیگر آن محدود کردن اختیارات دیوان عالی اسرائیل است تا بتواند نوعی دولت کودتا ایجاد و خواستههایش را اجرایی کند. میتوان گفت که اسرائیل در دست دولت تبهکاری است که با اشتباهاتش شکافهای سیاسی را تشدید و شرایط را به سمت فروپاشی تدریجی از درون میبرد.
هدایت شده از علی عبدی/ دیده بان تحرکات کریا
6. شکاف در مذهب:
دیگر شکاف عمده در اسرائیل، شکاف مذهبی است که میان سکولارها و مذهب گرایان وجود دارد. بهعنوانمثال اولترا ارتدکسهای کابالیستی که اصلیترین جریانشان حصیدی ها هستند، میگویند تا قبل از ظهور موعود، تشکیل حکومت در اسرائیل از وظایف ما نیست و ازنظر مبانی فکری اختلاف زیادی با جریانات حاکم دارند. یک طیفهایی هم هنوز مشروعیت اسرائیل را نپذیرفتهاند و مشهورترینشان جنبش نک هوی کارناست. مثلاً ساعت سه بعدازظهر روزهای جمعه که شب شاوات است اینها میآیند و بهزور مغازهها را میبندند و میگویند باید احکام شرعی اجرا شود. امروز کابینه نتانیاهو را میتوان مذهبیترین کابینه تاریخ اسرائیل دانست اما بااینوجود آن خاخام اسرائیلی هم میآید و میگوید که ننگ بر اینهایی که در کابینه او هستند که صرفاً ادعای مذهبی دارند و در روز تحلیف رئیس کنست بر صورتش آب دهان نمیاندازند که یک همجنسگرا است.
7. شکاف در امنیت:
امروز شهروندان غاصب شهرکهای صهیونیستی احساس امنیت نمیکنند و هر هفته میبینند که داخل در سرزمینهای اشغالی عملیات استشهادی یا اقدامات تروریستی انجام میشود. امروز مخالفین سیاستهای بیبی در بالاترین ردههای سیاسی رژیم، بهصراحت سخن از نفرین دهه هشتم یا کابوس پایان اسرائیل میگویند. نفتالی بنت بیانیه 26 صفحهای خطاب به ملت اسرائیل صادر میکند و طرح کابوس هشتمین دهه تأسیس این رژیم را تبلیغ سراسری میکند. کار بهجایی رسیده است که آقای پاردو بهعنوان مسئول بخشی از ترورهای اخیر موساد، صدایش درمیآید و میگوید که ما نباید کارهایمان را در بوق و کرنا کنیم و نبایست کینه دشمنانمان را برانگیزیم! زیرا که ما بازیگران تئاتر و ملیجکهای صحنه نمایش نیستیم. پاردو در سال 2014 در مصاحبه خود بهطور صریح از خطر وقوع جنگ داخلی در اسرائیل میگوید و بیان میکند که تهدید اصلی برای این رژیم نه حزبالله است نه ایران، بلکه مسائل داخلی و خودویرانگری ملت یهود است.
شواهد این سخن را میتوان از افزایش آمار رجوع به کلینیکهای درمانی و افزایش میزان خشونت اجتماعی در اسرائیل کاوید. پس از عملیاتهای سیف القدس که برای اولبار شاهد همکاری سهجانبه حماس، حزبالله و نیروی قدس بودیم و اولین مرتبهای بود که شروع و پایان درگیری به دست فلسطینیها انجام گرفت. در حوادث اخیر کار بهجایی رسید که برای 8 ساعت شهرک اللوت از دست اسرائیلیها خارج شد و آنها زمانی که یک سری پهپادهای مهاجم را از سمت اردن دیدند، عقبنشینی کردند و ترسیدند که حزبالله به این غائله اضافه شود.
هک دوربینهای سازمان امنیت اسرائیل هم پیام واضحی مخابره کرد و جو بیاعتمادی به تواناییهای اطلاعاتی این رژیم را تشدید نمود. آثار کمتحملی و نافرمانی مدنی، فقدان همجوشی اجتماعی و خاطره مشترک قومی نیز در این رژیم آمار افزایشی دارد بهگونهای که دیگر نمیتواند با حربههایی چون ایجاد جنگهای کوتاهمدت مرزی، حواسها را پرت کند؛ زیرا ممکن است همین سناریو ضربه آخری برای فروپاشیاش شود. بنابراین شکافهای داخلی رژیم صهیونیستی در حال همپوشانی است تا به سمت بحرانی جدی و تکانهای مشهود برده شود.
درنتیجه ممکن است با وقوع حادثهای پیشبینینشده از خارج از مرزهای سرزمین اشغالی، ساختار درونی آن نتواند هم در داخل و هم در خارج تابآوری لازم را ایجاد کند و یکدفعه شاهد رخدادهایی باشیم که مثل کاتالیزوری روند فروپاشی داخلیاش را تسریع میکند.
🆔 @kriyaasses
بسم الله القاصم الجبارین
✍ ملت یهود: دار المجانین
#تحلیل #سیاست
🤲👌الحق که ذکر بسمل بالا زیبندهٔ طلیعهٔ این مقالهٔ بسیار روشنگر از دکتر علی عبدی، خبرهترین کارشناس #اسرائیل در ایران است.
📖 خواندن این مقالهٔ چندبخشی در خصوص بحرانهای داخلی رژیم #یهود را به رغم طول قویاً توصیه میکنم تا برای عزیزان روشن شود ما با چه موجودیت سیاسی عجیب و غریبی رو به رو هستیم.
💭خاطرم هستم نورمن فینکلستاین (Norman Finklestein) یک استاد دانشگاه یهودی #لیبرال امریکایی که به خاطر تحقیقات شجاعانه و ویرانگرش علیه تاریخسازیهای جعلی صهیونیستها از آخر با فشار آنها از دانشگاه اخراج شد و سفرهایی هم به ایران و لبنان داشت، میگفت کشور جعلی که همقومیهایش در آن زندگی میکنند یک دارالمجانین است (a lunatic state).
🤯با خواندن شرح بالا از دعواها و وقاحتها و تهورها و بیشرمیها و نفرتها و شرارتها و تناقضهای رژیم یهود، واقعاً توصیف فینکلستاین تأیید میشود. او حتی به عنوان یک یهودی روشنفکر لیبرال، آن هم در امریکایی که قویاً تحت نفوذ لابیهای صهیونیستی است، حتی یک بار با توجه به بیرحمی که حتی در یهودیان عادی اسرائیل علیه فلسطینیان وجود دارد، گفت که گاه فکر میکند اسرائیل «یک کشور شیطانی» شده است (a satanic state).
💡⁉️آنچه که داستان اسرائیل را بسیار بهتانگیز میکند این پرسش است که چه تطورات و انحرافات تاریخی باعث شد از دل یک #دین راستین ابراهیمی، چنین قومی بیرون بیاد که یکتاپرستی، مقدسمأبی، خودحقپنداری، زایشگری فکری، همبستگی و مظلومیت را این چنین با کفر، شرارت، سبعیت، دروغ، حماقت، پشیمانی و تفرقه در هم آمیزد؟ به راستی این معجون معجز متعفن از کدامین خدعهٔ ویژهٔ ابلیس لعین، سردستهٔ شیاطین جن و انس نشأت گرفته است و چه بر سر بازماندگان این دین الهی آمده است؟ و چه بر سر این دنیا و تمدن بشری آمده است که از چنین جرثومهای دههها است حمایت میکند؟ 😡😳
🧐 خلاصه داستان اسرائیل داستانی همزمان بهتانگیز، وحشتانگیز، نفرتانگیز، رقتانگیز و عبرتانگیز است! فاعتبروا یا اولی الابصار!
@criticalknowledge دانش حیاتی
⭕️ چرا ايده باشگاه تحريمى ها كار نمى كند؟
✍️ مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی
🔹چرا ايده باشگاه تحريمى ها( به معناى همكارى چند جانبه اقتصادى بين كشورهاى تحريم شده جهت خنثى سازي تحريم) كار نمى كند؟
🔹كشورهاى تحريم شده اصلى ( به جز چين بعنوان يك كشور در معرض تحريم) صادر كننده انرژى هستند و به جز انرژى ابزارى براى تراز كردن حساب پرداخت خود ندارند.
🔹اين حقيقت باعث مى شود بين آنها كسرى/ مازاد حساب جارى مزمن ايجاد شود يا نتوانند اندازه تجارت را از حدى بزرگتر كنند. در اينجا تنها كشورى كه واقعا مى تواند سوال تسويه را براى اين كشورها پاسخ دهد چين است.
🔹اما تا اينجا چين نشان داده كه به شدت بدنبال تفكيك شده نگه داشتن پرونده ايران، روسيه و ونزوئلا از هم است. بخشى مهمى از اين تفكيك به رقابت شديد چين و روسيه قبل و از بعد از سقوط شوروى، بخشى ديگر به عدم اعتماد به طرف ايراني و موارد مشابه بر مى گردد.
🔹در واقع در دستگاه سياست خارجى چين روسيه( به مانند آمريكا) يك رقيب است كه هم حدود تنش و هم حدود همكارى با آن را بايد كنترل كرد. اين موضوع با علم به اين است كه همكارى هاي بنا نهاده شده بين روسيه و چين از ٢٠١٤ عامل اصلي تاب اورى روسيه در مقابل تحريمهاي قبلي و فعلي است.
🔹پس در اينجا مسئله ساختن پيام رسان مالي مجزا يا اتصال به CIPSيا مير نيست. اساسا چين فعلا نه مى خواهد و نه مى تواند به يك تسويه كننده مشترك بين ايران و روسيه بدل شود.
🔹در سطحى ديگر چينيها با ارز ذخيره شدن يوان هم چندان همراه نيستند خصوصا اگر آنها را وادار به بازكردن حساب سرمايه كند. تبديل از يك كشور با حساب جارى مثبت به يك كشور با حساب سرمايه مثبت مستلزم تغييرات بسياري در ساختار اقتصادي و سياست داخلى چين است كه خيلي از آنها بي هزينه نيست.
🔹نكته مهمتر اينكه وقتى از درك و خلق همكارى اقتصادى موفق دو جانبه با چين و روسيه و سوريه و… ناتوانيم بطور طبيعي ورود به همكارى سه جانبه تحريمى مى تواند واجد ريسكهاي بزرگ باشد. اين معنا حتي در نمونه هاي غير تحريمى هم مهم است چنانكه آثار آنرا در توافق ايران-عربستان( چين) ديديم.
🔹شايد روزى در سال ٢٠٢٥ و بعد از بالا گرفتن تنش بين آمريكا و چين فكر كردن و حرف زدن درباره همكارى هاي سه يا چند جانبه تحريمى مفيد باشد اما امروز نيست.
🔹در واقع آنچه امروز اهميت دارد ساختن معاملات دوجانبه با كشورهاي تحريمى يا معاملات سه جانبه با كشورهاي غير تحريمى ( مثل ايران-چين-پاكستان و ايران-چين-عراق يا ايران-روسيه-هند)است انهم مشروط به درك معناي معامله دوجانبه و بعد تسرى آن به معامله سه جانبه
🔹چرا در اينباره بايد صريح باشيم؟ چون ايده باشگاه تحريمى ها در پرونده هاي مهم و حياتي متعددي باعث معطل ماندن و حتي شكست همكارى هاي دو حانبه با كشورهاي تحريمى مى شود.
🔹مى ماند شكل خاصى از همكارى حقوقى عليه وضع تحريم و يكى كردن تلاشها در وين، ژنو، لاهه و نيويورك براى جلوگيرى از وضع تحريم يا زمينه سازي تحريم كه هم معقول است هم ستودنى اما ارتباطي به خنثي سازي ندارد./ صفحه توییتری مجید شاکری
@Rasad_tahlil
به نام خدای خبیر
دکتر مجید شاکری، اقتصاددان جوانی هستند که به نظر میرسد به تسلط بر متون متعارف دانشگاهی #اقتصاد اکتفا نکردند و بر خلاف خیلی همتایان خویش که اغلب فرمولهای متعارف و مشهور اقتصاد را حفظ میکنند و تکرار میکنند، ایشان حتی به شناخت مکاتب رقیب نیولیبرالیسم هم اکتفا نکردند، بلکه با رصد و تحلیل مداوم واقعیات عینی و انضمامی اقتصاد ایران و جهان، میتوانند محدودیتهای عینیِ مقابل اهداف سیاستی را بیان کنند و راهکارهای مطلع عملیاتی و واقعگرایانه ارائه کنند. هوش و استعداد بالا و قدرت بیان ملموس مسائل اقتصادی و سعهٔ صدر بالا در مفاهمه و مباحثه با دیگران و تواضع رفتاری، از ایشان یک نابغهٔ اقتصادی ساخته است که بسیار میتوانند به ارتقاء فهم اقتصادی نخبگان و سیاستگزاران و توانایی سیاستگزاری مؤثر کمک کنند.
@criticalknowledge
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران در سال جاری باعث شد کارگران به اغتشاشات پاییز «نه» بگویند/ فشار آوردند تا وزیر کار استعفا دهد
👤 حمید حاج اسماعیلی، فعال حوزه کارگری در گفتوگو با «نود اقتصادی»: بعد از افزایش ۵۷ درصدی دستمزد، نرخ بیکاری ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرد، مگر نمیگفتند با افزایش این میزان، میلیونها کارگر اخراج خواهد شد؛ پس چه شد؟! بعد از چند ماه به همه اثبات شد افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کار درستی بود.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
⭕️پیکانها و رختخوابهایی با ارزش تر از هتلهای سر به فلککشیده !
✍️سعید ونکی
۱- اینکه در ایران مناسبات به سود سرمایهداران تعمیق یافته و غالب سیاستگذاریها با متر و معیار آنان سنجیده میشود، شکی نیست و به جهت همین مناسبات تعمیق یافته است که بسیاری از نوکیسهگانی که به واسطه ریلگذاریهای غلط اقتصادی صاحب ثروتهای کلان و بادآورده شدهاند، به خود اجازه تعدی به حقوق مستضعفانی را میدهند که به گفته معمار انقلاب، صاحب اصلی این نهضت هستند.
۲- اخیراً رئیس جامعه هتلداران کیش در اظهارنظری گفته :«وقتی افرادی با رختخواب و غذا و خودروی شخصی وارد جزیره کیش میشوند، برای اقتصاد و چهره کیش مناسب نیست.متاسفانه مدتی است این نوع سفرها به کیش افزایش یافته و مسئولان کیش در ایام تعطیلات نوروز برای کاهش این سفرها محدودیتهایی را برای ورود خودرو در نظر گرفتهاند. در ایام نوروز ورود اتوبوس، کامیون، مینی بوس، تاکسی، خودروهای ون و وانت به جزیره ممنوع اعلام شده است. البته کامیونهای حمل سوخت و مواد اضطراری میتوانند با ارائه مجوزهای رسمی و از طریق بندرگاههای اعلام شده خود را به کیش برسانند. همچنین در نوروز ۱۴۰۲ به مدت ۲۰ روز ورود خودروهای مستعمل بالاخص پراید و پیکان به کیش ممنوع خواهد بود و اجازه ورود نخواهند داشت؛علت این ممانعت به دلیل نبود نمایندگی و تامین قطعات است، چرا که اگر مشکل و نقص فنی برای خودرو پیش بیاید نمایندگی برای این خودروها در کیش وجود ندارد و مکانیکهای جزیره واقف به این خودروها نیستند.»
۳- هر چند سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش این اظهارات را تکذیب و اعلام کرد که محدودیتی در نوع خودروهای ورودی به این جزیره در ایام نوروز وجود ندارد اما نکته قابل توجه، نفس سخنان مطرح شده از سوی رئیس جامعه هتلداران کیش است که احتمالا زنندگی عجیب آن نیز باعث رفع و رجوع آن از سوی مقام بالاتر شده است!؛ اظهاراتی که آمیخته به توجیه و وقاحت کلامی شده است ، زیرا در همان قسمت نخست حرف اصلی گفته شده؛ ورود فقرا چهره کیش را زشت و کریه میکند! و به این شخص و کسانی که او سخنگوی آنان است باید گفت که از قبل همین پیکانسواران و پرایدسواران است که آنان به نان و نوایی رسیده و امروز در قامت مدعی امر و نهی میکنند. آنها که امروز رختخواب و غذا آوردن مردم عادی که مرکبشان پیکان و پراید است را نکوهش میکنند، باید بدانند که کرسیها و سرمایههای انباشت شدهشان به دست نیامده جز با عرق کارگران. بدانند که تکتک آجر این هتلها و ساختمانهای سر به فلک کشیده و بزک شده با زحمات همین کارگران بنا شده .
۴- باید از متولیان و سیاستگذاران این کشور بپرسیم که چه بر سر ما آمده؟ چه شد انقلابی که از مستضعفان و برای مستضعفان بود امروز تغییر ماهیت داده و به ماشین امضای منویات طبقهای تبدیل شده که ذرهای تعهد و دلبستگی به این کشور و انقلاب ندارند؛ طبقهای که با صدای گوشخراش و بلندش در حال دیکتهکردن و تثبیت خواستههای خود است. امتداد این شکاف طبقاتی تا کجاست و آیا این شکاف طبقاتی قرار است به محو و نابودی طبقات پایین جامعه منتهی شود که حتی امکان تردد با خودروهای مدل پایین در سطح شهری از آنان سلب شود؟
۵- هر چند به قدر کافی هشدارها داده شده و نکات گوشزد شده است اما زمامداران و مسئولان بدانند که این طبقهای که امروز عنان امور را در دست گرفته و در حال ترکتازی است، کشور و انقلاب را به بیراهه هدایت میکند. بیش از ۳ دهه است که جمهوریاسلامی مو به مو در حال اجرای دستوراتی است که تحت لوای سیاستهای توسعهگرایانه به آن خورانده شده و نتایج آن پیش روی ماست. این سیاست قرار است تا کجا ادامه پیدا کند و آیا ما با یک انقلاب درون انقلابی مواجهیم؟ آیا مستضعفانی که به گفته امام و رهبری صاحبان اصلی این انقلاب هستند، قرار است به حاشیه رانده شوند و از صحنه حذف گردند؟ اگر اظهارات معمار انقلاب را سرلوحه خود قرار دهیم، چیزی جز شرم پدیدار نخواهد شد: «خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایهدارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.» (صحیفه امام، ج۲۰، ص: ۳۴۱)/ الف
@rasad_tahlil