📗#راوایتگر_تفسیر_باشیم📗
👈 در انواع قالب های هنری
⬅️ مفاهیم قرآنی جزء بیستم
✅ویژه تمامی طلاب و خانواده ها(همسران و فرزندان)
♦️از ابتدای ماه مبارک رمضان، هر روز مفاهیم و نکات کلیدی در هر جزء را به شکل روزانه که با تکیه بر تفاسیر المیزان، نمونه،مجمع البیان و ... می باشد در قالب یک مقاله کوتاه در کانال مرکز خدمات کاشان بارگزاری می کنیم.
👨👩👧👦خانواده های محترم می توانند یک قسمت از تفسیر را که بیشتر با آن ارتباط گرفته اند، در قالب های هنری زیر و یا هر قالب هنری دیگری که با آن آشنا هستند برای مدیر کانال مرکز خدمات کاشان ارسال کنند؛
۱-خطاطی
۲-نقاشی
۳-تایپ و گرافی
۴-پادکست
۵-کلیپ
۶-موشن
۷-صوت
۸-استوری
۹-دلنوشته
۱۰-عکس نوشته
۱۱-پوستر
۱۲-اینفوگرافیگ
و....
⏳زمان ارسال آثار تا ساعت ۱۲ روز ۱۴ اردیبهشت می باشد.
⬅️ توجه داشته باشید انتخاب متن و تولید اثر هنری آزاد می باشد.
👌هر خانواده می تواند یک یا چند اثر ارسال کند.
🔹در آثار ارسالی ذکر زیر الزامی می باشد:
1️⃣ کد مرکزخدمات
2️⃣ نام و نامخانوادگی طلبه
3️⃣ نام و نامخانوادگی شرکت کننده
4️⃣ سن شرکت کننده
5⃣ نام مسابقه
🎁بعد از ماه مبارک رمضان به خانواده هایی که بیشترین مشارکت را داشته باشند هدایای نقدی پرداخت خواهد شد.
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
#مفاهیم_قرآنی_جزء_بیستم
سه شرط کلیدی برای استجابت دعا
أَمَّن یجُِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَكْشِفُ السُّوءَ (62- نمل)
[آیا آن شریكان انتخابى شما بهترند] یا آنكه وقتى درماندهاى او را بخواند اجابت مىكند و آسیب و گرفتاریش را دفع مىنماید؟
قید «اضطرار» براى این است كه در حال اضطرار، دعاى دعاکننده از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست؛ زیرا تا آدمی درمانده و مضطر نشود، دعایش آن واقعیت و حقیقتی كه در حال اضطرار دارد را ندارد و این خیلى روشن است.
قید دیگرى که براى دعا آورده این است كه فرموده: « إِذَا دَعَاهُ ؛ وقتى او (خدا) را بخواند»، و این براى آن است كه بفهماند خداوند متعال وقتى دعا را مستجاب مىكند كه دعا کننده به راستى او را بخواند؛ نه اینكه در دعا رو به خدا كند و دل به اسباب ظاهرى داشته باشد و این وقتى صورت مىگیرد كه امید دعا کننده از همه اسباب ظاهرى قطع شده باشد؛ یعنى بداند كه دیگر هیچ كس و هیچ چیز نمىتواند گره از كارش بگشاید. آن وقت است كه حقیقتا متوجه خدا مىشود و در کمال صداقت تنها او را مىخواند.
دو نکته ای که از آیه به دست می آید:
1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مىتواند قفل مشكلات او را بگشاید و بنبستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.
2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.
تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!
فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلىَّ إِلىَ الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ(24- قصص)
پس موسى، دامهای آن دو را آب داد؛ سپس به سوى سایه برگشت و گفت: پروردگارا! به آنچه از خیر بر من نازل مىكنى، نیازمندم.
وقتی موسی(ع) بعد از چند روز سفر با پای پیاده به شهر مدین رسید در بدو ورود اجتماع جمعیتی چوپان که برای آب دادن به دامهایشان بر سر چاهی تجمع کرده بودند توجه اش را جلب کرد. همانجا دو دختر جوان را دید که با فاصله ایستاده و در انتظار خلوت شدن دور چاهند تا برای گوسفندانشان آب بکشند. موسای خسته، گرسنه و بی جا و مکان برای رضای خدا به پیش رفت و برای آن دو از چاه آب کشید. بعد آمد و زیر سایه ای نشست و این جمله را به خدا عرض کرد که: «رَبِّ إِنىِّ لِمَا أَنزَلْتَ إِلىََّّ مِنْ خَیرٍْ فَقِیرٌ»؛ هر خیرى كه بر من فرستى به آن نیازمندم.
نکته قابل توجه در این دعا این است که موسی(ع) با وجود نیازهای متعدد اعم از مسکن، خوراک، همسر و از همه مهمتر محل امنی که بتواند از دست فرعونیان در امان بماند و نیازهای دیگر؛ اما هیچ کدام از اینها را بر زبان جاری نکرد و فقط از خداوند متعال طلب خیر کرد. که یعنی خدایا تو بهتر و بیشتر از من عالم به نیازمندیهای من و توانا به برآوردن آنهایی و نیز جز خیز از تو نازل و صادر نمی شود. حال که اینگونه است من نسبت به آنچه که به خیر و صلاح من است اعلام نیاز می کنم.
ادب دعای موسی این است که یک: تقاضایی از خدا نکرد؛ بلکه فقط اعلام نیاز کرد. دو: برای خدا تعیین تکلیف نکرد به اینکه اشاره به کار خاصی کند و از خدا بخواهد که آن را برایش انجام دهد. سه: در آن اعلام نیازی هم که کرد تنها نیازمندی اش به هر آنچه که برایش خیر است را به خدا عرض کرد.
پس ادب در دعا این شد که بگوییم: خدایا! ما سراسر نیازیم و تو عالم و توانا به آن نیازها؛ گر صلاح است هر چه خیر ماست به ما عنایت کن. نکته دیگر آنکه از تعیین مصداق و اصرار بر خواسته پرهیز کنیم چرا که « عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» و حال آنکه «وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون» اگر ما کار را به خداوند عالم خیر واگذار کردیم یقین کنیم که جز خیر نصیبمان نخواهد شد.
ادامه👇👇👇
#مفاهیم_قرآنی_جزء_بیستم
عاقبت پیروی از دل
فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا یَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَیرِْ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهَْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ(50- قصص)
پس اگر پاسخ تو را ندادند بدان كه آنها فقط تابع تمایلات نفسانى خویشند و هیچكس گمراهتر از آن نیست که پیرو هواى خویش است و از رشد و هدایت الهى محروم است. بی شک، خدا مردم ستمكار را هدایت نمىكند.
در این آیه رابطه گمراهی و هواپرستی با صراحت بیان شده و حتى گمراهترین مردم گروهى معرفى شدهاند كه رهبر خود را هواى نفس خویش قرار دادهاند که این عده هرگز از هدایت الهى بهره نخواهند برد. علت این است که هوای نفس چون پرده ضخیمی مانع دید عقل می شود و قدرت درك حقایق را از او می گیرد.
در روایات، آیه فوق به كسانى تفسیر شده است كه امام و رهبر الهى را نپذیرفتهاند و تنها به آراى خویش تكیه مىكنند.
این روایات كه از امام باقر و امام صادق و بعضى دیگر از ائمه هدى علیهم السلام نقل شده در حقیقت بیان مصداق روشن این آیه است. به تعبیر دیگر، انسان نیازمند به هدایت الهى است؛ این هدایت گاهى در كتاب آسمانى منعكس مىشود و گاه در وجود پیامبر و سنت او و گاه در اوصیاى معصومش و گاه در منطق عقل و خرد. مهم آنست كه انسان در خط هدایت الهى باشد و نه هواى نفس، تا بتواند از این انوار هدایت بهرهمند گردد.
روح قارونی در فرهنگ ما
قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمٍ عِندِى (78- قصص)
قارون با همان تكبرى كه ناشی از ثروت بی حسابش بود چنین گفت: من این ثروت را به وسیله علم و دانش خودم به دست آوردهام.
قرآن کریم ابتدا با ترسیم شخصیت قارون او را معرفی کرده و بعد دلیل انحراف او را بیان می کند تا ما و هر شنونده دیگر مراقب این خطر فکری بوده و خود را از آن حفظ کنیم.
در دو آیه قبل آمده: «إِنَّ قارُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسىَ فَبَغَى عَلَیْهِمْ وَ ءَاتَیْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتحَِهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُوْلىِ الْقُوَّةِ »؛ قارون از قوم موسی(ع) بود که بر حقوق آنها تجاوز كرد، و ما آنقدر به او گنج و ثروت دادیم كه حمل كلیدهاى آنها جماعتى نیرومند را خسته مىكرد.
آنگاه که مومنین قومش از در نصحیت وارد شده و به او گفتند: آنچه تو از مال و ثروت داری همه را خدا به تو داده و احسان و فضلى از او به توست در حالی که تو خود می دانی که استحقاق چنین ثروت هنگفت را نداشتی؛ پس تو هم با انفاق بخشی از آن به مردم نیازمند، خانه آخرتت را آباد کنی و با تكبر و طغیان در زمین، فساد نکنی.(مضمون آیه 77) او در پاسخ آنها اساس استدلال آنها را خطا خواند و گفت: به شما مربوط نیست که من با ثروتم چه می کنم. آنچه من دارم احسان خدا نیست تا در راه او خرج کنم؛ من همه اینها را من با علم و كاربلدی خود به دست آورده ام؛من خودم زحمت کشیده ام، رنج بردهام، خون جگر خوردهام تا این ثروت را اندوختهام. با این منطق بود که او سر به طغیان گذاشت و ضمن اعلام بی نیازی از خدای متعال، نهایت بی رحمی را نسبت به بندگان خدا روا داشت.
ادامه👇👇👇
#مفاهیم_قرآنی_جزء_بیستم
فکر قارونی در فرهنگ امروز
متاسفانه این فکر قارونی که من خودم زحمت کشیدم به اینجا رسیدم؛ تاجر شدم، دکتر شدم، مهندس شدم، کاره ای شدم و ... فکر رایجی است که مبنای برخی از عملکردها قرار گرفته و عده ای آن را مجوزی برای بخشی از تصمیم های نادرست خود می دانند.
راه درمان
تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست » و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم.
ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند
أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترَْكُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ(2) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِینَ(3- عنکبوت)
آیا مردم گمان كردهاند، همین كه بگویند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمىگیرند؟ در حالى كه یقیناً كسانى را كه پیش از آنان بودند، آزمایش كردهایم [پس اینان هم بىتردید آزمایش مىشوند]، و بىتردید خدا كسانى را كه [در ادعاى ایمان] راست گفتهاند مىشناسد، و قطعاً دروغگویان را نیز مىشناسد.
آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان كردهاند به صرف اینكه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبتها آزمایش نمىشوند؟ آزمایشى كه با آن آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟
این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم:
«وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»
بارگذاری فایل های فرهنگی.pdf
1.55M
📩📩📩
#راهنمایی_تصویری_نحوه_بارگذاری_فایل_های_فرهنگی
🔸🔹🔸ویژه طلاب خواهر
❗با توجه به فراهم نمودن زیر ساخت های لازم در پنل شخصی طلاب خواهر، فرزندان ایشان می توانند در تمامی مسابقات و پویش های فرهنگی مشارکت نمایند.
منتظر مشارکت فرزندان شما در برنامه های متنوع فرهنگی هستیم.
#ویژه_برنامه_های_ماه_بندگی
❇️ کانال رسمی معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات
@Rasaneh_CSiSiR
ورزش کارکنان ادارات.pdf
2.9M
ورزش در محل کار اداری
برای زنان و مردان کارمند
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
17.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر
هر روز یک دقیقه تفسیر قرآن
استاد واجدی
ستاد احیاء تفسیر کاشان
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan
📚 عوارض جدی و احتمال مرگ ناشی از واکسنهای مختلف کووید ۱۹ چیست؟
🔶️در حالیکه عوارض خفیف واکسنهای مختلف کووید۱۹ را همه میدانیم اما تدریجا عوارض جدیتری برای همه واکسنها در حال گزارش میباشد، هرچند همه اینها در مرحله بررسی و مطالعه میباشند.
🔶️معمولا در کشورهای پیشرفتهتر که نهادهای نظارتی سختگیر دارند و از سویی انتشار اطلاعات در آنها آزادتر است، عوارض را زودتر و شفافتر کشف و اعلام مینمایند.
📘 *واکسن آسترازنکا*:
جدیترین عارضه محتمل برای این واکسن لخته خون و کاهش شمارش پلاکت است که کماکان در دست بررسی است. پس از تزریق دهها میلیون دوز از این واکسن ۷۹ مورد blood clot از کشورهای نروژ، اتریش و بریتانیا گزارش گردیده که با ۱۹ مورد مرگ همراه بود. البته به دلیل ناچیز بودن شیوع عوارض خطرناک (یک در میلیون)، WHO و MHRA و EMA آن را واکسنی safe دانسته و ادامه واکسیناسیون را توصیه میکنند.
📘 *اسپوتنیک*:
مجوز مصرف انبوه اسپوتنیک ۵ توسط EMA اروپا درحال بررسی است هرچند EMA در حال مطالعه ۴ مورد مرگ که از طریق نشت اطلاعات از روسیه به دست آورده، نیز میباشد. مرگها در زمانی کوتاه پس از دریافت واکسن رخ داده و از آنها ۳ نفر زن در سنین ۵۱، ۶۹ و ۷۴ سال میباشند. علت مرگ ها قلبی عروقی، ریوی و وابسته به قند خون ذکر شده. البته ۶ مورد عارضه جدی دیگر هم در افراد جوان گزارش شده و شامل اختلال تنفسی، تشنج، تورم، ضعف شدید عضلانی، فشارخون بالا است که اکنون در دست بررسی است. متعاقب نشت اطلاعات، آقای دنیس لوگونوف رئیس موسسه تولید کننده اسپوتنیک ۵، آن را پذیرفته و خبر از پیگیری یک مورد مرگ زن ۵۱ ساله نیز که بلافاصله پس از دریافت دوز دوم واکسن فوت نمود، داد.
اخیرا بلومبرگ از قول مسئولین آفریقای جنوبی گفته که واکسنهای مبتنی بر Vector (بخصوص آدنوویروس Ad5) که در یکی از دو دوز اسپوتنیک ۵ نیز به کارمیرود متهم به افزایش vulnerability نسبت به HIV هستند، لذا توصیه نموده چنین واکسنهایی باید پیش از استفاده در کشورهایی که HIV در آنجا شیوع دارد بررسی بالینی شوند. البته تولیدکنندگان اسپوتنیک ۵ چنین ارتباطی را رد میکنند.
📘 *جانسون&جانسون*:
به دنبال تزریق حدود ۷ میلیون دوز واکسن J&J تعداد ۶ مورد لخته خون و یکمورد مرگ ناشی از آن گزارش شده که به تایید FDA نیز رسید. لذا تجویز آن تا انجام بررسی دقیقتر در اروپا به تعویق افتاد. آفریقای جنوبی نیز که از اولین مصرفکنندگان آن بود، فعلا تجویزش را متوقف نموده است.
📘 *فایزر/مادرنا*
نروژ اولین کشوری بود که در خصوص تجویز فایزر به افراد کهنسال و ناتوان پس از وقوع ۲۳ مورد مرگ در بین ۲۰هزار نفر از دریافت کنندگان نروژی واکسن، هشدار داد. نهاد ناظر بر محصولات پزشکی نروژ (NOMA) پس از بررسی ۱۳ مورد از این مرگها اعلام نمود که عوارض عادی واکسن فایزر در افراد کهنسال و ناتوان میتواند منجر به مرگ شود.
طبق اطلاعات واصله از نهاد ثبت و گزارش عوارض واکسن آمریکا VAERS که وابسته به CDC است، پس از تجویز ۶۵ میلیون دوز واکسن در آمریکا، ۹۷۰ نفر تا تاریخ ۶ مارچ فوت شدهاند که ۴۹۵ نفر پس از دریافت مادرنا و ۴۷۵ نفر پس از فایزر بوده است. بیشترین درصد مرگ (۲۹٪) در بین سنین ۸۰ تا ۹۰ سال بوده و ۵۵٪ مرگ ها را مردان تشکیل میدهند.اکثر مرگها در روز صفر تا ۴۹ پس از دریافت واکسن بوده است. البته این مرگها نیز کماکان در دست بررسی میباشند.CDC احتمال عارضه جدی این دو واکسن را ۹/۲٪ و شانس شوک آنافیلاکتیک را یک در ۴/۵ میلیون میداند.
📘 *واکسن بهارات:*
درگزارشات کمیته ثبت عوارض واکسیناسیون هند (AEFI) که پس ازتزریق ۹۵ میلیون دوز اول و ۱۱ میلیون دوزدوم، سخن از ۱۸۰ مورد مرگ و ۲۰هزار عارضه بوده است که ۳٪ آن منجر به بستری گردید. موارد مرگ عمدتا در کمتر از ۳ روز پس از واکسن بوده و پس از روز ۲۸ مرگی گزارش نشد. از ببن آنها ۶۳ مرگ ناشی از عارضه قلبی عروقی و سکته، ۱۴ مورد CVA مغزی، ۱۰ مورد مرگناگهانی، ۵ مورد تنفسی بوده.
📘 *سینوفارم/سینوواک:*
در خصوص این واکسنهای چینی اطلاعات شفافی در دست نیست.
📚 *نتیجه میگیریم هیچ واکسنی در حال حاضر بدون عارضه نیست و شاید عوارض دیگری نیز در آینده برای آنها کشف شود اما نکته مهم این است که فواید واکسنها هزاران برابر بیشتر از مضار آنهاست و باید واکسیناسیون بر علیه کووید۱۹ با سبدی از واکسنهای معتبر با جدیت ادامه یابد. از همکاران محترم انتظار میرود با روشنگری به رفع تشویشها و جوگیریهای غیرعلمی بر علیه واکسن ها کمک نمایند*.
منابع:
BMJ 2021;372:n149
CDC 29.02.2021/70(8);283-288
Newsweek, 16.04.2021
euobserver.com/151483
blombergquint.com
globaltimes.cn/18.01.2021
indiaexpress.com
مرکز خدمات حوزه های علمیه منطقه کاشان
#مسابقه_کتابخوانی 🔶 کتاب صوتی علی از زبان علی ✅ویژه طلاب برادر، همسر و فرزندان بالای ۱۸ سال و طلا
قسمت بیست و یکم_علی از زبان علی.mp3
7M
#مسابقه_کتابخوانی
قسمت بیست و یکم
............ دوران جنگ صفین ............
*در آستانه پیروزی قطعی
*محاصره لشکر شام
*قرآن بر سر نیزه!
*اختلاف در لشکر
*پیدایش خوارج
*تهدید خوارج به قتل امیرالمومنین(ع)
📣 کانال رسمی اطلاعرسانی و پاسخگویی مرکز خدمات حوزههای علمیه منطقه کاشان*
📍 آدرس:بلوار شهید مطهری، انتهای کوچه بیان دهم
📞 تلفن: 03155545802 و 03155545801
🌐 وب سایت: Go2l.ir/CSIS_26
🆔 لینک کانال ایتا:eitaa.com/csis_26
🆔 ارتباط با مدیر کانال: @Public_kashan