eitaa logo
سایبر پژوه
295 دنبال‌کننده
274 عکس
29 ویدیو
1 فایل
سایبرپژوه، میراث آینده www.cyberpajooh.com Email: @cyberpajooh.com" rel="nofollow" target="_blank">Info@cyberpajooh.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊دوقلوی سایبری ایران پیشنهاد و راهبرد در خصوص توسعه مفهوم ایران در فضای سایبری اگر بپذیریم در فضای سایبری کلان فعلی و اقتصاد آن جایگاه ایران بسیار ناچیز است، دو استراتژی قابل تصور است. یکی استفاده از ظرفیت‌های پنهان همین فضای فعلی و افزایش سهم کشور از آن. به عنوان مثال بحث «رمزارز» در دوره‌ای پیشنهاداتی ارائه داد که بتوان سهم بیشتری از اقتصاد فضای کلان سایبری را ازآن ایران کند. دومین استراتژی ایجاد زمین‌های حاصلخیز و بکر آینده و اقتصاد حاکم بر آن است. در واقع همچون اروپاییان خسته از حملات همسایگان شرقی و فساد نظام‌های سلطنتی که به قلمروهای جدیدی پا نهادند، ایران سایبری می‌تواند به دنبال فضای سایبری کلان آینده باشد جایی که دور از دسترس فعلی مکانیسم‌های تحریمی و نظام سلطه فعلی باشد. ⭕️این یادداشت یکی از مطالب از اولین شماره مجله سایبرپژوه است. مخاطبین عزیز میتوانید برای خواندن اولین شماره مجله سایبر پژوه به سایت سایبرپژوه مراجعه فرمایید. ✍به قلم مهندس علی عظیمی مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/2s6g @cyberpajooh
🖊آن خط سوم شفافیت دیجیتالی چگونه ممکن می‌شود؟ فیلترینگ چیست؟ من این‌طور می‌فهمم: یک مواجهۀ مکانیکی-سلبی با پدیده‌ای تمدّنی-ایجابی؛ یک فروبستگی قسری در مواجهه با افق‌گشاییِ بی‌کرانۀ امکانات. آیا سرانجام این مواجهه روشن نیست؟ پدیدارهای ناهنجار همزادهای ناهنجار به‌همراه می‌آورند. در مورد خاصّ ما، رویکرد ناهنجارِ فیلترینگ همزادی ناهنجار دارد که مدام می‌گوید: «ولش کن!» حرف ناحساب این همزاد ناهنجار چیست؟ الغای حکمرانی یا مهم‌تر از آن: الغای عاملیت ملّی. رویکرد «ولش کن» بر دو مقدمۀ پنهان مبتنی است: الف) من شیوۀ مواجهۀ تو را قبول ندارم، اما جایگزینی هم برایش متصوّر نیستم. و ب) نه‌تنها جایگزینی متصوّر نیستم، بلکه در فکر تمهید یک جایگزین هم برنمی‌آیم. از همینجاست که راه سوم ضرورت می‌یابد. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/c360 @cyberpajooh
🖊اقتصاد دیجیتال و آینده اقتصادی ایران قطعا یکی از سویه‌های مهم دیجتالیسم، سویه اقتصادی آن است. نخستین پرسشی که پیش روی هر کسی قرار می گیرند آن است که آیا دیجتالیسم می توان گره‌گشای اقتصاد زیر و زبر شدهِ اقتصاد ایران باشد؟ اصلا دیجتالیسم چه امکاناتی اقتصادی را پیش روی ما می‌گذارد؟ نسبت مناسبات اقتصادی بر بستر دیجتال با اقتصاد سنتی چگونه سامان می یابد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها سایبرپژوه گفت وگویی با دکتر محمدرضا یزدی‌زاده ترتیب داده است گفت و گو با دکتر محمدرضا یزدی‌زاده مطالعه متن کامل مصاحبه: https://cyberpajooh.com/86eb @cyberpajooh
🫵 اینو دیگه نباید از دست بدی! 👓 اینجا بزرگترین دوره مجازی کشور آرمان ما ۲ 🚀 ویژه جوانان و علاقه‌مندان به رسانه و فضای مجازی 🗂 با موضوعات: 🔵 عزت تمدن ساز انقلاب اسلامی 🟢 حکمت تمدن ساز انقلاب اسلامی 🔴 قدرت تمدن ساز انقلاب اسلامی 💼 و پنل‌های تخصصی: 🤳 کنشگری مؤثر در شبکه‌های اجتماعی 👾 بازی سازی (شتاب) 🤥 سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست 👽 هوش مصنوعی 🎤 خبر و خبرنگاری 🎙 پادکست 🤓 سواد فضای مجازی 🧕 زیست دیجیتال بانوان 🇵🇸 جریان‌شناسی مقاومت 🎬 تولیدات رسانه‌ای 🏠 خانواده دیجیتال ⌛ مهلت ثبت نام تا ۴ مرداد 📋 ۶ تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ 📝 ثبت‌نام کاملاً رایگان از طریق jaryan.app با کد معرف c439
26.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🫵 اینو دیگه نباید از دست بدی! 👓 اینجا بزرگترین دوره مجازی کشور آرمان ما ۲ 🚀 ویژه جوانان و علاقه‌مندان به رسانه و فضای مجازی 🗂️ با موضوعات: 🔵 عزت تمدن ساز انقلاب اسلامی 🟢 حکمت تمدن ساز انقلاب اسلامی 🔴 قدرت تمدن ساز انقلاب اسلامی 💼 و پنل‌های تخصصی: 🤳 کنشگری مؤثر در شبکه‌های اجتماعی 👾 بازی سازی (شتاب) 🤥 سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست 👽 هوش مصنوعی 🎤 خبر و خبرنگاری 🎙️ پادکست 🤓 سواد فضای مجازی 🧕 زیست دیجیتال بانوان 🇵🇸 جریان‌شناسی مقاومت 🎬 تولیدات رسانه‌ای 🏠 خانواده دیجیتال ⌛ مهلت ثبت نام تا ۴ مرداد 📋 ۶ تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ 📝 ثبت‌نام کاملاً رایگان از طریق jaryan.app با کد معرف c439
🫵 اینو دیگه نباید از دست بدی! 👓 اینجا بزرگترین دوره مجازی کشور آرمان ما ۲ 🚀 ویژه جوانان و علاقه‌مندان به رسانه و فضای مجازی 🗂️ با موضوعات: 🔵 عزت تمدن ساز انقلاب اسلامی 🟢 حکمت تمدن ساز انقلاب اسلامی 🔴 قدرت تمدن ساز انقلاب اسلامی 💼 و پنل‌های تخصصی: 🤳 کنشگری مؤثر در شبکه‌های اجتماعی 👾 بازی سازی (شتاب) 🤥 سردبیری اخبار و اطلاعات نادرست 👽 هوش مصنوعی 🎤 خبر و خبرنگاری 🎙️ پادکست 🤓 سواد فضای مجازی 🧕 زیست دیجیتال بانوان 🇵🇸 جریان‌شناسی مقاومت 🎬 تولیدات رسانه‌ای 🏠 خانواده دیجیتال ⌛ مهلت ثبت نام تا ۴ مرداد 📋 ۶ تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ 📝 ثبت‌نام کاملاً رایگان از طریق jaryan.app با کد معرف c439
🖊استراتژی سایبری جمهوری اسلامی ایران؛ ضرورت برون‌گرایی بازدارنده در دهه ۱۳۷۰ محافل نظری و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران مملو از مباحث پیرامون تحلیل و تعیین استراتژی امنیت ملی بود. متخصصان و مدیران حوزه امنیت ملی بحث‌های درازدامنه‌ای را پیرامون ضرورت‌ها و الگوهای راهبردی امنیتی در وضعیت جدید نظام بین‌الملل پس از اتمام جنگ سرد مطرح می‌کردند. با تقریب دقیقی، همان نوع بحث‌ها امروزه در حوزه امنیت سایبری و استراتژی سایبری ملی ج.ا مطرح می‌شود. اما الزامات یک استراتژی ملی سایبری چیست؟ شاید بتوان در یک کلمه آن را این چنین توصیف کرد «برون‌گرایی بازندارنده» ✍به قلم: دکتر محمد مسرور مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/bdpe @cyberpajooh
⚠️ تمدید شد! 🔺 به دنبال استقبال گسترده مخاطبین از رویداد ملی «مجازی آرمان ما ۲» ثبت نام این رویداد تا تاریخ ۱۱ مرداد تمدید شد. 🗓️ زمانبندی جدید رویداد: 👨‍🏫پنجشنبه ۱۱ مرداد: جلسه توجیهی 🧑‍💻شنبه ۱۳ مرداد تا پنجشنبه ۱۸ مرداد: جلسات پنلهای عمومی و تخصصی رویداد 💫 ثبت نام از طریق ورود به کانال @armanema 🌏 آرمان ما فضای مجازی و افق‌های پیش روی انقلاب اسلامی
🖊گذار از بروکراسی به اینفوکراسی در جهان اطلاعاتی پیش از عصر اطلاعات در بوروکراسی با این مسئله مواجه بودیم که سامان اداری بوروکراتیک به دلایلی مانع کارآفرینی است و عرصه سیاست باید آزادی عمل آنها را تأمین کند تا آزادی و رفاه اجتماعی به ارمغان آورند. با تدقیق در تاریخ کارآفرینی در عصر اطلاعات با اسامی‌ای چون بیل گیتس و استیو جابز، مارک زاکربرگ ، لری پیج و سرگی برین و … مواجه می‌شویم. به واقع امری اساسی تغییر کرده است؛ کارآفرینان امروز معماران جهان ما هستند. از نام اشخاص بگذریم ، ما دیگر با ساختارهای متکثر، بعضاً محلی، متمرکز بر فیزیک صنایع بزرگ مواجه نیستیم که در کنار جهان ما جایی برای خود دارد بلکه با طراحی‌های مختلف از معماری اطلاعات مواجهیم که جهان ما را ساخته است. نظام طبقه‌بندی اطلاعات که در دست دستگاه بوروکراسی بود حال در دست کارآفرینانی است که جهان اطلاعات و ارتباطات را ساخته‌اند. نظام اداری و سیاستمدار که پیش از این در ضمن تعامل سیاست و بوروکراسی باید شرایط بهینه کار کارآفرین را تضمین می‌کردند حال خود کاربرانی از جهان برساخت کارآفرینان هستند. ✍به قلم: آقای سعید گلستانی مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/vu3t @cyberpajooh
🖋️المومن نومه: گم‌نامی، آزادی و الهیاتِ دولت‌های سایبری در پهنه بی‌پایانِ جهانِ سایبری جنگی خاموش در جریان است: نبردی میانِ آرمان‌های کنترل و آرمان‌های آزادی. چه آن که اینترنت از همان ابتدا نویدِ آزادی از یوغِ دولت‌ها (آزادیِ دانش، آزادیِ گفت‌وگو، آزادیِ بیان، آزادیِ اندیشه و …) را به ارمغان آورد اما به سرعت در جدال با آرمان‌های کنترلی دولت‌ها قرار گرفت و این شبکه که روزی، در رؤیای مخترعانش، قرار بود «شبکه آزادِ همه انسان‌های آزاده جهان» باشد به طرفه‌العینی بدل به سپهرِ جدیدی برای افزایشِ کنترلِ دولت‌ها بر ملت‌ها شد. به نظر می‌آید موضوع عمیق‌ترین نبردِ سایبری بر سرِ چیزی بس بزرگ‌تر از مفاهیمی چون فناوری یا سیاست‌گذاری باشد. دعوای درونیِ اینترنت (و همه دیگر شبکه‌های پهن گستر) صرفاً بر سر این نیست که چه کسی بر فناوری تسلط دارد یا چه کسی سیاست‌های کنترلی این فضا را تدوین می‌کند. موضوع این دعوا بر سرِ خودِ انسان است. یک طرفِ دعوا به دنبالِ آن است که انسان را از یوغ آزاد کند و طرفِ دیگر دعوا در پی آن است که انسان را به موجودی قابلِ رصد، پیش‌بینی و در نهایت کنترل بدل سازد. در نتیجه، اگر طرفِ کنترلیِ دعوا می‌خواهد انسان را با بیش از پیش «آشکارکردن» کنترل کند، طرفِ مخالف در پی آن است که آزادیِ انسان را با «پنهان ساختن» و «گمنامی » به دست آورد. ✍به قلم سید سجاد شریعتی مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/38my @cyber_pajooh
🖊دیجیتالیسم و دگردیسی پارلمانتاریسم داوود طالقانی در سرمقاله مجله سایبرپژوه نوشته است؛ دگردیسی پارلمانتاریسم در نسبت با دیجیتالیسم ضروری است، زیرا دیجیتالیسم شرایط خود را بر همه‌چیز تحمیل می‌کند و نهادهای سیاسی – حقوقی نیز برای ادامه حیات تغییرات را (حتی به سختی و با گذر از رنج‌های بسیار) می‌پذیرند. پارلمان برای آنکه نماینده آحاد ملت باشد، می‌بایست خود را در نسبت با تکنولوژی‌های جدید روزآمد کند. دیجیتالیسم به تغییرات سیاسی – اجتماعی سرعت بخشیده است و پارلمان نه برای مصون ماندن، بلکه برای همگام شدن با تغییرات ملزم است خود را با منطق تحولات دیجیتالی هماهنگ کند. هم‌چنین دستگاه‌های سیاسی مانند نهادهای دیپلماتیک پیشتر متوجه تطور امر سیاسی شده‌اند و امروزه بحث‌های دیپلماسی دیجیتال در نظریه و عمل جدی گرفته می‌شود، و پارلمان نیز در مقام یک دستگاه سیاسی باید در تدوین نظریه پارلمان سایبری سریع‌تر اقدام کرده و آن را اجرا کند. ✍به قلم: داوود طالقانی مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/38nq @cyberpajooh
🖊«آوردوز نهادی» در مدیریت فضای مجازی ایران آیا فضای مجازی در کشور ما موضوعی رهاشده است؟ اگر نه، چه افراد یا نهادهایی خود را در برابر آن مسئول می‌بینند؟ آیا فضای مجازی متولی بخصوصی در کشور دارد یا اینکه نهادهای مسئول هریک به حسب مأموریت و دایره وظایف و اختیاراتی که دارد، خود را متولی بخشی از آن می‌داند؟ معماری نظام حکمرانی فضای مجازی در ایران چگونه است؟ چه بازیگران و ذی‌نفعانی در آن نقش دارند؟ آیا سهم هریک -از وظایف و اختیاراتی که در این زمینه دارند- به درستی تعیین شده است یا آنکه با هم تعارض و تداخل دارد؟ ✍به قلم ساجد هاشمی مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/g3cc @cyberpajooh
🖊در انتظار غروب انسان : آیا هوش مصنوعی بر هوش انسانی چیره می‌شود؟ با رشد و گسترش هوش‌های‌ مصنوعی و علی الخصوص پیشرفت روزافزون و چشمگیر ChatGpt، نزاع نظری میان تکنولوژیست‌ها و اومانیست‌ها بالا گرفته است. از یک سو اومانیست‌ها به پر رمز و رازی هوش انسانی می‌بالند و ادعا می‌کنند که هیچ ابزار مصنوعی و هیچ ماشینی نمی‌تواند با آن رقابت کند و جایش را بگیرد. در مقابل برخی از تکنولوژیست‌ها معتقدند که نه تنها به زودی هوش مصنوعی می‌تواند قابلیت‌های هوش انسانی را -از جمله خلاقیت در تولید معنا- به دست آورد، بلکه اساساً از هوش انسانی عبور می‌کند و برای آن غیرقابل فهم می‌شود. دیوید بروکس که خود از دیدگاه «محدودیت‌گرا» درباره هوش مصنوعی طرفداری می‌کند و تحت تاثیر داگلاس هافستادر اعتقاد دارد که هوش مصنوعی و انواع‌ ماشین‌های مصنوعی توانایی‌ای بیشتر از سرهم کردن عبارات انسانی ندارند، توضیح می‌دهد که چگونه با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی اوضاع تا حدی تغییر می‌کند که حتی هافستادر نیز از خطر گسترش و رشد سریع‌السیر آن خواب از سرش پریده است و شبانه روز به این بحران فکر می‌کند که چه بر سر بشریت خواهد آمد؟ ✍باقلم محمدحسین قدمی مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/o7ao @cyberpajooh
🖊چگونه در عصر چت‌جی‌پی‌تی با افلاطون مخالفت کنیم؟ افلاطون در رساله‌ی «فدروس» با ایجاد دیالوگی میان سقراط و فدروس نظر خود را در مورد اختراع الفبا و فن کتابت و نوشتن بیان می‌کند. فیلسوفان تا پیش از افلاطون کمتر می‌نوشتند و اگر کتابی هم تالیف می‌کردند، شاید به دلیل عدم اهتمام عمومی به حکمت مکتوب، آن کتاب در طول زمان باقی نمی‌ماند. تا پیش از آن صدر و سینه‌ی یونانی‌ها مکان دانش و حکمت بود و جاه و جلال دانش، اعظم از آن بود که در صفحات بی‌روح کتاب‌ها جای بگیرد. خلاصه‌ی مطلب افلاطون درباره این موضوع این است که در اثر اختراع نویسندگی، دانش انسان‌ها سطحی و بی فروغ گشته است. توفکچی در این یادداشت با بیان رویکرد افلاطون نسبت به تکنولوژی‌های جدید که در پستوی اندیشه او درباره اختراع و گسترش کتابت نهتفه است، با آن مخالفت کرده و ادعا می‌کند که باید با تکنولوژی جدیدی همچون چت‌جی‌پی‌تی تا می‌توانیم «نا افلاطونی» برخورد کنیم. از نظر او باید از غصه خوردن درباره مشاغل و مهارت‌هایی که هوش مصنوعی از دور خارج خواهد کرد دست بکشیم و با آموزش عادلانه‌ی آن چه که در این‌باره لازم است، از خطرات این الفبای جدید بکاهیم. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/yn9h @cyberpajooh