🖊بازی میکنی؟ نه، فلسفه می ورزم!
جیمز هامفریز، مصاحبه گر ایرلندی معروف و نویسنده ستون فلسفه آیریش تایمز، با یکی از نویسندگان کتاب « ده چیز که بازیهای ویدیویی میتوانند به ما بیاموزند» مصاحبهای ترتیب داده است که توضیح میدهد چرا بازیهای ویدئویی باید جدی خوگرفته شوند.
نویسندگان کتاب بر این اساس که «فلسفه درباره همه چیز است و بازیها درباره همه چیز هستند»، این تز را پیش میبرند که بازی محفلی برای یادگیری موضوعات کلیدی مانند ماهیت آگاهی ، منطق و اخلاق است.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/hdo8
#سایبرپژوه
#بازی
#فلسفه
#بازی_ویدیویی
✅@cyberpajooh
🖊آیا لایک و اسکرول کردن بر روان کاربران اثر می گذارند؟
یکی از مهم الگوریتم ها در ایجاد جذابیت برای شبکه های اجتماعی؛ قابلیت اسکرول کردن است. این قابلیت شبکه های اجتماعی را تبدیل به ماشین های زمان ساخته است. در کنار این، قابلیت لایک کردن نیز از دیگر الگوریتمهای جذابیت است. فرد با لایک کردن یک پست در واقع خرسندی یا ناخرسندی خود از موضوعی را به ظهور می رساند. این امر در واقع نوعی کنشگری و هویت بخشی برای فرد به ارمغان خواهد آورد.
می توان گفت اسکرول کردن خود از جهاتی باعث آرامش و آسایش خاطر فرد می شود. یکی از جهات آن است که اسکرول کردن به نوعی مربوط به مکانیزم دفاعی واپس رانی است که در آن فرد سعی میکند از ورود اتفاقات تلخی که در پیرامون او به وقوع می پیوندد به قسمت خودآگاه خود جلوگیری کند. اسکرول کردن همانند یک دومینیوی بی نهایتی است که فرد هنگامی که آن را آغاز میکند پایان آن را سخت بتوان تصور کرد. قابلیت لایک نیز بدین صورت است که هربار فرد با دیدن آن در زیر پست های خود احساس شادمانی و لذت کرده و این امر باعث اعتیاد و به نوعی وابستگی به شبکه اجتماعی میگردد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/y9tj
#سایبرپژوه
#لایک
#اسکرول
#شبکه_اجتماعی
✅@cyberpajooh
🖊سرعت به مثابه قدرت؛ آستانه تمدن سایبری
سرعت به مثابهی قدرت. باید گفت در جهان دیجیتال چیزی که بیش از هر عامل دیگری که میتواند باعث قدرت بشود «سرعت» است. در فضای مجازی سرعت یک استراتژی نیست (آنطور که در گذشته سرعت تنها یک استراتژی بود)، سرعت ذات فضای دیجیتال است، این باعث میشود از نوع جدیدی از سیاست صحبت کنیم، سیاست و سیاستورزی ماهیت جدیدی در جهان دیجیتال ایجاد میکند براساس نوع جدیدی از قدرت که تولید شده است. همچنین میتوانیم بگوییم که هر وقت نوع جدیدی از قدرت تولید میشود «تمدن جدیدی» هم متولد میشود. تمدنها براساس قدرتهای جدید شکل میگیرند، براساس انواع قدرتها. اینکه گفته میشود تاریخ را به عصر آتش به عصر آهن به عصر توپ مثلا تقسیم میکنند دقیقا به همین خاطر است. ما اکنون در آستانهی دورانی هستیم، وقتی میگوییم در آستانه، یعنی زمان آستانهای آغاز شده نه اینکه وارد آن دوران شدهایم، ما در زمان آستانهای تمدن سایبری هستیم، چرا که قدرت سایبری دارد شکل جدیدی از قدرت را بروز میدهد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/n2m8
#سایبرپژوه
#تمدن_سایبر
#جهان_جدید
#فضای_دیجیتال
✅ @cyberpajooh
🖊درس اژدها کشی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی
ممکن است تا کنون صفحاتی را در اینستاگرامتان دیده باشید که به اسم کسب و کار به دنبال فروش محصول خود هستند و مکررا به شما گوشزد می کنند که اگر می خواهید خوشبخت شوید لینک خرید محصول را بزنید. سوال این است که این م حصول چیست؟ قرار است چه چیزی را به افراد آموزش بدهد؟ و در نهایت چه کاری انجام شده و چه چیزی تولید میشود؟ جواب این سوالات در یک کلمه”هیچ” است. محصولی که بعضی از صفحات به دنبال فروش آن هستند شامل یک پکیج آموزشی است که به دیگران یاد میدهد که همین پکیج را چگونه به فروش برسانند. این روند همان درس اژدها کشی است که در واقع اژدهایی برای کشتن نیست بلکه تنها درس کشتن آن فراگرفته می شود.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/2pus
#سایبرپژوه
#شبکه_اجتماعی
#اژدهاکشی
#اینفلوئنسر
✅ @cyber_pajooh
🖊صنعت تبلیغات در آستانه جهشی بزرگ: بررسی نقش وب ۳.۰ و متاورس در تبلیغات
با وجود آنکه ما هنوز در مراحل ابتدایی در استفاده از وب ۳.۰ هستیم، در عین حال شاهد تغییر قابل توجهی در رویکرد شرکت ها به تبلیغات هستیم. شرکتهای پیشرو در عرصههای مختلف قبلاً متاورس را بهعنوان یک راه سودآور برای بازاریابی و تعامل پذیرفتهاند. با وجود نظرات متفاوت بین ساکنان اینترنت، تمرکززدایی به وضوح به عنوان وضعیت آینده استفاده از اینترنت پذیرفته شده است. پلتفرمهای مبتنی بر اجماع و همکاری بین پلتفرمی، از فناوری بلاک چین برای ارائه امکانات و خدمات جدید هیجانانگیز مانند NFT و VRو Metaverse استفاده میکنند. ماهیت VR بر محور متاورس می تواند منجر به تغییر فرهنگ عمده در تبلیغات شود. از این رو با تغییراتی که استفاده از این فناوریها ایجاد می کند، شرکت ها باید به فکر راه های جدیدی برای تعامل با مخاطبان جدید خود باشند.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/120d
#سایبرپژوه
#وب_نسل۳
#تبلیغات
#nft
✅ @cyberpajooh
🖊حافظه ات را به فضای ابری بسپار
در پوستر معروفی که یک سرباز سیاه پوست به پرچم فرانسه سلام نظامی میدهد، با نحوی از ثبت رویداد مواجهیم که عملا مسیر خاصی از فرهنگ را نشان میدهد و ابعاد ناگفته آن را ناگفته میگذارد. همچنین دهههای قبل و اواخر قرن بیستم، دنیای فانتزی ها اشکال اصلی رویدادها را نمایندگی میکرد.
ما گمان می کنیم تکنولوژی های ذخیره سازی اطلاعات می توانند جای حافظه ها را بگیرند. چنین گمانی شاید درست باشد اما حیات بشر پس از این تحول عقب گردی جدی خواهد داشت. گفتمان های رادیکالی که علیه محتواهای حفظی مدارس انجام شده اند تا حدودی تحت تاثیر همین جریان ها هستند. طرد کامل حفظیات و تحقیر آن تنها به نوعی از انسداد جامعه پذیری و آنارشیسم تبدیل خواهد شد. بی حافظه بودن موجب بی تاریخی و بی فرهنگی می شود که نتیجه آن آشوب و هرج و مرج خواهد بود. انسان بدون حافظه مکان و زمان را نمیشناسد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/vu81
#سایبرپژوه
#حافظه_ابری
#آنارشیسم
#جامعه_پذیری
✅ @cyberpajooh
🖊عوامل سیاسی ناخدای مقرراتگذاری در «اقتصاد پلتفرمی»
همانطور که می دانیم پلتفرمهای دیجیتال به بخشهای کلیدی شهرها مثل حملونقل و گردشگری ورود کردهاند. با وجود مزایایی که دارند اما چالشهای خاصی نیز به وجود آوردهاند که آغازی بر واکنشهای فرمانداریها، شهرداریها و دیگر نهادهای دولتی و تنظیمگر در شهرها بوده است.
در شهرهای مختلف پاسخهای متنوعی به مسائل این حوزه داده شده است و تنظیمگریها متفاوت بوده است و حتی نوع مقررات در دنیا در پاسخ به این مسائل فرق میکند؛ نگاهی به نتایج یک پژوهش علمی که شش شهر کشور سوییس را بررسی و فرایندهای سیاسی منجر به تنظیمگری برای دو پلتفرم Uber و Airbnb را با هم مقایسه کرده نشان می دهد یکی از نقاط حساس برای این دخالت ها پیوند آن با «امر سیاسی» است. اگر منافع سیاسی دولت تهدید شود حتما واکنش شدیدتر خواهد بود.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/7a62
#سایبرپژوه
#پلتفرم
#اقتصاد
#دیجیتال
✅ @cyberpajooh
🖊روزمره نویسی یک زن از عجایب زندگی در متاورس
پارمی اولسون ستون نویس Bloomberg Opinion است که عرصه فناوری را پوشش می دهد. او که قبلا برای وال استریت ژورنال و فوربس گزارش می داده است، از تجربه خود در نرم افزارهای واقعیت مجازی و متاورس سخن می گوید.
او می گوید: به جای شخصیت های انسانی، پنگوئن های کوچک، پری و اسکلت های ریزی بودند که با همدیگر می گفتند و می خندیدند. در یک کافی شاپ مجازی درحالی که داشتم با یک شوالیه قرون وسطایی درباره ظرفیت موتوری خودروی رودستر شرکت تسلا صحبت می کردیم، گربه بزرگی که لباس بر تن داشت، برایم پنکیک آورد. در همان حال کاکتوسی کنار ما بود که سرش را به نشانه تأیید تکان می داد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/rt09
#سایبر_پژوه
#متاورس
#روزمرگی
#زندگی_مجازی
✅ @cyberpajooh
#بازنشر
🖋ماهیت امر سایبر چیست؟
واژه سایبر مدت زمان زیادی است که در محافل مختلفی بر سر زبان هاست. مانند هر مفهوم دیگری، محل مناقشات فراوانی نیز بوده است. اما همه افراد در یک چیز مشترک هستند آن هم احساس حضور امر سایبر در زندگی شان. دیگر همه افراد جهان با شدت و ضعف مختلف، طلیعه حضور در یک تمدن سایبری را درک کرده اند. دامنه سایبر چنان گسترده است که بیشتر افراد بشر را درگیر کرده است. اما به واقع؛ ماهیت سایبر چیست؟ برای پاسخ به این سوال گفت و گویی با دکتر کیارش شیخ الاسلام ترتیب دادیم.
بخش بزرگی از پیشرفت فنآوری غرب متمرکز بر یافتن مواد قابل تغییر، موادی که بتوان به راحتی به انرژی تبدیل کرد و از آنها استفاده کرد، بوده است. یافتن امر سایبر نیز در تداوم همین کاوش غرب قابل درک است. تبارشناسی امر سایبری در دورهی مدرن و در این معنای خاص آن، از علم سایبرنتیک میآید، ولی بعدا خودش به صورت مستقل به یک امر تبدیل میشود، گویی که به یک امر «جوهری» تبدیل میشود.
بشر در حال تلاش است تا به مادهای دست پیدا کند که این ماده ویژگیهای خاصی داشته باشد؛ مقرون به صرفه باشد، قابل کنترل باشد و قابل تبدیل پذیری به اشکال مختلف باشد و صورت پذیری خوبی داشته باشد. سایبر دقیقا چنین مادهای است. امر سایبری درواقع یک انقلاب است. شاید بتوان آن را یک انقلاب کوپرنیکی دیگر نامید.
.
#تبارشناسی
#سایبر
#انقلاب_کوپرنیکی
#سایبرنتیک
.
📝 مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/ezn8
.
✅@cyberpajooh
#بازنشر
🖋برخلاف تصور عمومی؛ چرا «گیمینگ» اتلاف وقت نیست؟
.
امروزه بیشتر از آن که رسانه ها برای دریافت اخبار و اطلاعات و یا کسب مهارت و دانش اهمیت داشته باشند، برای پر کردن اوقات فراغت استفاده می شوند. دو مفهوم «سرگرمی» و «اوقات فراغت» با رشد فزاینده فشار های ناشی از زندگی سرمایه داری بسیار جدی تر از قبل شده اند و این مسئله حتی در محتواهای رسانه ای دور و برمان دیده می شود. تبلیغات اینستاگرام، رشد استند آپ کمدین ها و تمایل به کمدین شدن و برنامه های بازی محور صدا وسیما و شبکه های نمایش خانگی بخشی از همین روند هستند. با برجسته تر شدن مفهوم «سرگرمی» در جهان امروز، صنعت «گیمینگ» هم جدی و جدی تر می شود. بازی ها در کشورهای پیشرفته تر علاوه بر سرگرمی به عنوان ابزار آموزش یا حتی دیپلماسی فرهنگی استفاده می شوند.روایت کردن تاریخ، به نمایش کشیدن آرمان شهرها، برانگیختن تخیلات انسانی، همه و همه در بازی ها محقق شده اند. بازی ها دیگر تبدیل به «زندگی» شده اند؛ آن ها عمومی شده اند.
.
#بازی
#سرگرمی
#گیمینگ
#گیمر
.
📝 مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/برخلاف-تصور-عمومی؛-چرا-گیمینگ-اتلاف/
.
✅@cyberpajooh
#بازنشر
🖋چگونه زیبایی شناسی می تواند تکنولوژی را به پیش ببرد؟
نیاز، مادر نوآوری است. این نیاز می تواند یک نیاز واقعی و قابل سنجش و یا یک نیاز غیرضروری و صرفا ذهنی باشد. نوآوری هم زمانی محقق می شود که انسان بتواند وضعیت نامطلوب و پر از نیاز را با وضعیتی مطلوب که در آن نیاز ها بر طرف شده اند مقایسه کند. این مقایسه از طریق «تخیل» انجام می گیرد و تخیل نیز بیش از هر چیز بر ذائقه ها و «سلیقه های زیباشناختی» بنا شده است. به همین ترتیب «تکنولوژی های ارتباطی» نیز بر پایه نوعی از ذائقه زیبایی شناختی و تصوری از یک ایدهآل ساخته شده اند. به بیان دیگر، به همان میزان که تولید ریزپردازنده ها به تحقق پدیده ای مانند موبایل یا لپ تاپ به عنوان سخت افزار های دسترسی به اینترنت و امکانات دیگر کمک کردند، «خیال و قوه تصورِ» مخترعان نیز نقشی حیاتی در شکل گیری این پدیده دارد. در نتیجه مسئله اینترنت و طراحی آن به شدت با ذائقه و انگاره های زیبایی شناختی انسان مدرن بستگی دارد.
.
#زیبایی_شناسی
#تکنولوژی
#ریزپردازنده
#تخیل
.
📝 مطالعه متن کامل یادداشت:
http://cyberpajooh.com/چگونه-زیبایی-شناسی-می-تواند-تکنولوژی-ر/
.
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🖋۹ دلیل برای پاسخ به یک پرسش « چرا هشتگ ها نماینده افکار عمومی نیستند؟»
.
هشتگ زدن و فعالیت در شبکه های اجتماعی «فراغتی» را می خواهد که قشر زیادی از مردم از داشتن آن محروم هستند. برای استفاده از شبکه های اجتماعی نخست باید «گوشی هوشمند» خوب خرید. بسته اینترنت خرید. فیلترشکن خرید. سواد و حوصله استفاده از آن را داشت. هر کدام از این مراحل می تواند مانعی را در مقابل افراد برای ورود به شبکه های اجتماعی ایجاد نماید. بنابراین بررسی هشتگ ها نمی تواند نماینده افکار عموم جامعه باشد.
.
#هشتگ
#افکار_عمومی
#جامعه
#گوشی_هوشمند
.
📝 مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/9-دلیل-برای-پاسخ-به-یک-پرسش-چرا-هشتگ%e2%80%8cها/
.
✅@cyberpajooh
#بازنشر
🖋دیگر حریم خصوصی وجود ندارد، همهاش عمومی است
.
در گذشتهی نهچنداندور اگر سایتی برای عضویت، درخواست ثبت ایمیل یا شماره تلفن ما را میداشت، اکثر اوقات منصرف میشدیم. ولی در حال حاضر همه پلتفرمهای موجود با ایمیل یا شماره تلفن، حساب کاربری میسازند و خیلی از ما بدون هیچ ملاحظه و تأملی این امر را پذیرفتهایم. بنابراین شماره تلفنی که فاششدن رقمش برای ما مسئلهای حیثیتی بود، الآن بصورتی عادی در اختیار شرکتهای حامل فناوری هوش مصنوعی قرار داد. مسئله بجایی رسیدهاست که اگرهم دراینباره شخصی اوقات تلخی کند و احساس نارضایتی داشته باشد توسط باقی افراد تخطئه میشود، بهقولی در آینده نهچنداندور یک فرهنگ «خصوصیزدایی» در همه جوامع بشری حکمفرا خواهد شد.
.
#حریم_خصوصی
#شبکه_های_اجتماعی
.
📝دسترسی به متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/دیگر-حریم-خصوصی-وجود-ندارد،-همه%E2%80%8Cاش-عم/
.
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
شیخ اشراق هم دوستدار متاورس بود
🖋علاقه به زندگی جاودانه و دنیای فرامادی از مهم ترین مشخصه های ادیان بوده است. دنیای فرامادی همچون بهشت برین در ادیانی همچون اسلام ،مسیحیت ویهودیت جایگاه ویژه ای داشته که ورود به آن، آروزی دیرین مومنین است. فیلسوفان زیادی از جمله فلاسفه اشراقی مسلمان سعی در تبیین چگونگی ماهیت این دنیای آرمانی کرده اند که حاصل تلاش آن ها در ترسیم این دنیا شباهت شگفت انگیزی به مشخصات دنیای متاورس داشته است. در نهایت شاید بتوان گفت متاورس را باید دنیایی دانست که سفر به دنیایی شبیه به برزخ را قبل از مرگ بدن مادی وحتی بعد از آن (از منظر برخی فیلسوفان ذهن ) امکان پذیر می سازد.
#شیخ_اشراق
#متاورس
#فیلسوف
#اسلام
#آینده_پژوهی
#سایبر_پژوه
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/8c6z
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🖋 بت وارگی لایک و فالو
.
فضای مجازی بسیاری از نظریات جامعهشناسی را در خود باز تولید کرده است. مفاهیم زندگی اجتماعی در فضای مجازی رنگ و بوی دیگری به خود میگیرند اما ریشههای مشترک خود با دنیای حقیقی را حفظ میکنند.
انسان همواره به دنبال گسترش زندگی خود است. فضای مجازی محصول همین توسعه طلبی انسان است. انسان به دنبال آن است تا بیشتر زندگی کند و شبکههای اجتماعی را پدید آورده است تا بر زندگی خود بیفزاید.
همچنین انسان در زندگی خود دست به "تولید" میزند و محصولات و کالاهایی را از خود بروز میدهد. این تولیدات قرار است تا در خدمت زندگی انسان باشند. اما همیشه به این صورت نیست و تولیدات انسانی گاهی از حوزه زندگی او فراتر رفته و حتی انسان را به خدمت خود در میآورند.
بهترین مثال برای این موضوع "بت" است. بت را انسان به دست خود تولید میکند اما سپس به خدمت آن در میآید و آن را مورد پرستش قرار میدهد. این ویژگی محدود به بت نیست و بسیاری دیگر از تولیدات انسان نیز به همین وضع در میآیند. این وضعیت را بت وارگی مینامیم؛ یعنی حالتی که محصول انسانی که قرار است به انسان خدمت کند، بر او استعلا یافته و انسان را به خدمت میگیرد.
انسان در فضای مجازی نیز تولید میکند. کالاها و محصولاتی پدید میآورد که متناسب با قوانین و مختصات دنیای مجازی به او خدمت کند. اما این کالاها نیز بعضا سرنوشتی همانند بت دارند و حالت بت وارگی پیدا میکنند.
.
#لایک
#کامنت
#شبکه_های_اجتماعی
.
📝مطالعه متن کامل یادداشت:
https://b2n.ir/b64937
.
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🖋ایموجیها و بازگشت به عصر حجر
اینکه اکنون و در قرن حاضر بشر از طریق توسعه تکنولوژیک به نقطهای از تمدن خود رسیده است که به جای بیان احساسات از طریق نوشتن از «شکلک»ها استفاده میکند نه تنها یک پیشرفت محسوب نمیگردد بلکه بازگشت به عصر حجر است یعنی زمانی که انسانها برای انتقال مفاهیم به یکدیگر از شکلک و نقاشی استفاده میکردند. ایموجیها بسیاری از واژگان زبانهای مختلف را بازنشسته میکنند و رفته رفته زبان به پدیداری نحیف تبدیل میشود و نسلهای آینده پیوندی با میراث ادبی و فرهنگی گذشته خود مشاهده نخواهند نمود.
.
#فناوری
#تکنولوژی
#فضاي_مجازي
#اينترنت
#هوش_مصنوعی
#ایموجی
.
📝دسترسی به متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/ایموجی%E2%80%8C-ها-و-بازگشت-به-عصر-حجر/
.
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🔻 چرا توئیتر نمیتواند یک حوزه عمومی سیاسی شود؟
💠 بیانیهها، موضعگیریها و رقابتهای سیاسی که تا پیش از این از طریق مطبوعات و رسانههای رسمی منتشر میشد، در حال حاضر جای خود را به پیامهای کوتاه توئیتری داده و توییتر را به فضایی مهم برای سیاست ورزی تبدیل کرده است. آیا این قابلیت ها میتواند توئیتر را به حوزه عمومی سیاسی جدیدی آنچنان که هابرماس از آن یاد میکرد، تبدیل کند؟
📌 ادامه یادداشت: https://b2n.ir/e59589
#فناوری #تکنولوژی #اينترنت #هوش_مصنوعی #شبکه_اجتماعی #توئیتر #کنشگری #حوزه_عمومی #جامعه_شناسی #بیانیه #کمپین_سیاسی
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🖋 تکنولوژی؟ ترجیح میدهم نه! نگاهی به شخصیت «چهارشنبه» به روایت تیم برتون
در یکی از قسمتهای ابتدایی، هماتاقی ونزدی از او میپرسد که او چرا موبایل ندارد؟ او در جواب میگوید که تکنولوژی انسان را برده خودش میکند. آیا ونزدی یک تکنولوژیهراس است؟ متاسفانه اینطور نیست، که اگر چنین بود، تحلیل این جنبه از شخصیت او برای ما سادهتر میشد. بیهوده شمردن بازنشر زندگی روزمره در اینستاگرام که توسط ونزدی بیان میشود، حاکی از نوعی فلسفه زندگی است که ما پیشتر آن را با بارتلبی محرر میشناختیم.
مطالعه کامل متن: https://cyberpajooh.com/m0dp
#سریال_چهارشنبه
#تکنولوژی
#رسانه
#تیم_برتون
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🖋شکاف دیجیتال | اقتصاد گیگ و رؤیای کاهش نابرابری
انقلاب دیجیتال، چالشها و فرصتهای متنوعی را برای نیروی کار فراهم نموده است. اقتصاد گیگ که محصول توسعه دیجیتال در عصر حاضر است، بستری را برای ایجاد ارتباط مستقیم میان نیروی کتار، کارفرما و مصرفکنندگان کالاها و خدمات فراهم مینماید.
به واسطه ظهور اقتصاد گیگ، کسب درآمد توسط نیروی کار تسهیل شده است؛ به نحوی که امرار معاش در اقتصاد گیگ در بعضی موارد تنها مستلزم داشتن گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت است. در این شرایط فراهم کردن امکانات لازم برای اتصال همه افراد به اینترنت، گام مهمی در جهت کاهش نابرابری و افزایش رفاه عمومی محسوب میشود.
کاهش شکاف دیجیتال و دسترسی همه افراد به اینترنت نه تنها اطلاعاتی را در مورد فرصتهای شغلی جدید و متنوع در اختیار نیروی کار قرار میدهد، امرار معاش و کسب درآمد را نیز تسهیل مینماید، چه از طریق اشتغال در مشاغل پارهوقت و موقت اقتصاد گیگ و چه از طریق کارآفرینی.
مطالعه کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/tdxs
#سایبرپژوه
#اقتصاد_گیگ
#انقلاب_دیجیتال
#کارآفرینی
✅@cyber_pajooh
#بازنشر
🖋درآمدی بر زمستانهای هوش مصنوعی؛ آیا زمستان دیگری پیشروی هوش مصنوعی است؟
برای پاسخ به پرسش بالا به گفتوگو با «مهندس علی عظیمی» نشستیم. در این گفتوگو ابتدا مروری بر زمستانهای قبلی هوش مصنوعی میشود و پس از آن این پرسش به میان میآید که « آیا زمستان دیگری پیشروی بهار کنونی هوشمصنوعی است؟» در انتها از محدودیتهای بنیادی که هوش مصنوعی با آن رو به رو است سخن به میان میآید، همان محدودیتهایی که شاید بهار هوش مصنوعی را به زمستان تبدیل کنند.
مشاهده متن کامل مصاحبه:
https://cyberpajooh.com/l2t0
#سایبرپژوه
#زمستان
#هوش_مصنوعی
#انسان_هوشمند
✅@cyber_pajooh
🖋واقعیت مجازی بامزه و خندهدار است.
میخائیل کلیمنتوف که نویسنده بخش های بازی و ورزش های الکترونیک واشنگتن پست است، در این نوشتار از تجربه خود از واقعیت مجازی سخن می گوید. او معتقد است نقطه قوت واقعیت مجازی در حال حاضر، بامزه بودن آن است و نه مواجهه کردن افراد با «واقعیتی» متفاوت و خود این چیز کمی نیست. در حال حاضر، بزرگترین نقطه قوت آن سرگرم کنندگی و خنده دار بودنش است. کلیمنتوف می گوید: VR میخواهد طبق اصل «غوطهوری بیشتر» عمل کند. اما از آنجایی که کنسولها در مجموع مشکل گرافیک و شباهت با واقعیت را حل کردهاند، ویژگی درگیر کنندگی [حسی] واقعیت مجازی نواقص فراوانی دارد و عمدتاً تعاملاتی را ایجاد میکنند که ناخواسته خندهدارند.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/3f40
#سایبر_پژوه
#واقعیت_مجازی
#بازی
#سرگرمی
✅ @cyberpajooh
🖋بازیها در نقش معلم اخلاق | ۱۰ بازی که در کشمکش با مسائل اخلاقی هستند.
مایکل کروسو (Michael Caruso) نویسنده پرکار در حوزه بازیهای ویدیوئی است. در متن زیر که برای وب سایت thegamer.com نگاشته شده است او به یک موضوع جذاب پرداخته است یعنی؛ اخلاق و آموزش اخلاقی در بازیهای ویدیوئی. او معتقد است در حین بازی های ویدوئی لحظاتی وجود دارد که ارزش های درونی افراد با روند بازی در چالش و یا تعارض هستند و مسائل اخلاقی را در ذهن بازیکنان بر می انگیزانند.
او در نوشتار زیر به ده بازی که این چالش را پیشروی بازیکنان قرار می دهند بر می شمارد. کروسو در مورد بازی the last of us می گوید: در ابتدای بازی، طرفداران می توانند شخصیت اصلی جوئل را ببینند که تلاش می کند اِلی را به مقصد برساند زیرا او احساس می کند این کاری است که باید انجام دهد اما نه از روی مهربانی قلبش. با پیشروی داستان، طرفداران می توانند ببینند که جوئل به عنوان یک شخصیت تکامل می یابد و از فردی خودخواه به فردی که به دیگران اهمیت می دهد تغییر می کند. تغییر چنین شخصیت جدی و مبارزه طلبی به نام جوئل با اخلاق خودخواهانه خود به خوبی در این بازی پسا آخرالزمانی به نمایش گذاشته شده است که به طور قطع هر طرفداری را شیفته خود میکند.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/b2z3
#سایبر_پژوه
#یادداشت
#بازی
#سرگرمی
#اخلاق
✅ @cyberpajooh
🖋چگونه بازیهای ویدیویی ما را مجذوب و مقهور خودشان میکنند؟
بن ریوز(Ben Reeves) نویسنده پرکار در حوزه بازیهای ویدیوئی است مقالهای در مورد علل روانشناختی تمایل ما به بازی نگاشته است. در بخشی از این مقاله او می گوید: در طول قرنها، ما به سمت تجربیاتی گرایش پیدا کردهایم که باعث میشوند احساس شایستگی، استقلال و مرتبط بودن بیشتری کنیم، چون این تجربیات به ما احساس خوبی میدهند و ما را از نظر روانی سالم نگه میدارند. این نیازها را می توان به روش های مختلف برآورده کرد: از طریق کار، مدرسه، دوستان، ورزش و سرگرمی ها. با این حال، جامعهشناسان کم کم متوجه شده اند که بازیهای ویدیویی یکی از اغواکنندهترین فعالیتها هستند، زیرا که نیازهای روانشناختی ما را کارآمدتر از تقریباً هر فعالیت دیگری برآورده میکنند.
مشاهده متن یادداشت:
https://cyberpajooh.com/snmj
#سایبرپژوه
#یادداشت
#بازی
#جذابیت
#مخاطب
✅ @cyberpajooh
🖋بازی ها در نقش معلم اخلاق؛ چطور بازیهای ویدیوئی می توانند بر شخصیت افراد اثر بگذارند؟
جردن اریکا وبر Jordan Erica Webber) ( نویسنده کتاب «ده چیزی که بازی های ویدئویی به ما می آموزند» به دنبال مروری بر آموزههای بازی ویدئویی در زمینه های فلسفی و اخلاقی است. اینکه چه طور بازی های ویدئویی از فلسفه و اخلاق سخن می گویند. او در بخشی از این متن می گوید:
این ایده که انجام بازی های ویدیویی می تواند بر موقعیت اخلاقی یک فرد تأثیر بگذارد یا حتی هر نوع تفکر فلسفی را تشویق کند، احتمالاً تعجب آور است. با این حال، ما به این تصور عادت کردهایم که تفکر یک فرد میتواند تحت تأثیر شخصیتها و معماها در کتاب، فیلم و تلویزیون باشد. پس چرا تفکرات انسان تحت تاثیر بازی ها نباشد؟ در واقع، بازی ها یک مزیت بزرگ دارند که آن ها را به ویژه برای کاوش ایده های فلسفی مفید می کند: آنها تعاملی هستند.
برای خواندن ترجمه این متن که در روزنامه Guardian منتشر شده است به وب سایت cyberpajooh.com مراجعه نمایید.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/4elw
#سایبرپژوه
#یادداشت
#بازی
#سرگرمی
#معلم_اخلاق
✅ @cyberpajooh
🖋آینده ایران در عصر سایبر
همه ما کم و بیش با این واقعیت کنار آمدهایم که زندگی روزمرهمان تحت تأثیر تحولات ارتباطی- تکنولوژیکی به سرعت در حال زیر و رو شدن است. انتقال پیام از نقطه به نقطهای دیگر روز به روز سریعتر صورت میگیرد، تکنولوژیهای رفاهی مرتبط با هوش مصنوعی، رباتها و دیگر موارد از این دست روز به روز خود را بیشتر بر ما عرضه میکنند. با چنین وضعیتی پرسشی که پیش روی ما قرار دارد این است: «ایران» چه آیندهای در این جهان و تمدن سایبری پیش رو خواهد داشت؟ ایران چیست و چگونه میتواند حیات خود را به عنوان موجودیتی فعال داشته باشد؟
*از نظر من ایران یک «گشودگی» است.
*ایران چهارراه مواجهه فرهنگی بوده بین شرق و غرب جهان، شمال و جنوب جهان.
*من فهمم این است که اساسا ایران در تلاش خود، همواره بر این بوده است که بتواند حق تعادل را برای خودش به جا بیاورد.
*در عصر سایبری هم باید دغدغهی مرز داشته باشیم، یعنی از میراث ملی خودمان حفاظت کنیم، اما حقّ فروبسته کردن خودمان هم نداریم.
برای خواندن متن کامل مصاحبه سایبرپژوه با دکتر کیارش شیخ الاسلام به وب سایت cyberpajooh.com مراجعه نمایید.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/6wwr
#سایبرپژوه
#یادداشت
#عصر_سایبر
#تمدن
✅ @cyberpajooh