نیروهای مؤمن و انقلابی که مجموعهی عظیمی از مردم را در بر میگیرند، باید در همه جا و در مقابل تعرضها حمایت شوند...
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43557
✅ به بهانه سالروز درگذشت کربلایی سعید خورشیدی؛
💢 هیأت محمل تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی است/ در برابر جبهه دشمن باید شبکهای و جبههای عمل کنیم
📌 22 اسفند 1398 روز درگذشت خادمالحسین(ع) سعید خورشیدی از فعالان فرهنگی استان قزوین است که به علت ابتلا به بیماری کرونا به دیدار حق شتافت. به همین مناسبت متن مصاحبه محمد مجید دائی دائی با این فعال فرهنگی که پس از چند سال منتشر میشود.
♦ به وفور دیدهایم مثلاً یک هیأت دوتا شده، دوتا سهتا شده؛ ولی اینکه چندتا هیأت با هم جمع بشوند به هم وصل بشوند، نمونههایش چند ماه بیشتر طول نمیکشد... من فکر میکنم که موضوع «من» هستم، موضوع اسم است؛ این وسط آن هدف گم میشود.
http://hvasl.ir/news/514017
🆔 @hvasl
*اختراع دوباره چرخ و یک سوال مهم درباره موج جدید تأسیس اندیشکده های غیرخصوصی*
در گذشته نهچندان دور در کشور راهاندازی «اتاق فکر» در کلیه دستگاهها باب شد و توجه فراوانی به این مهم بعنوان «راهکار برونرفت از چالش روزمرگی و فعالیتهای فاقد پشتوانه علمی» مبذول شد. هنوز هم انواع و اقسام آییننامه و اساسنامههایی که برای اتاق فکر دستگاهها نوشته شده بود، بر روی اینترنت در دسترس است. بهنظر شما چرا این راهکار به محاق رفت و منقرض شد؟ چرا اتاقهای فکر برخلاف انگیزه و شور اولیه، ناکارآمد و در نهایت تعطیل شدند؟
پاسخ مندرج در یکی از متونِ اداری مرتبط: «بررسی عملکرد اتاق فکر ... حاکی از آن است که عدم وجود مسئول و متولی مناسب برای اتاق فکر، سیاست زدگی و عدم بررسی بی طرفانه مسائل، بی انگیزگی اعضاء، عدم پیگیری و دریافت بازخورد از مسئولان در خصوص راهحلهای ارائه شده، ضعف در جذب نخبگان و متفکران، عدم استفاده از پتانسیل های بخش غیردولتی، عدم انسجام و هماهنگی درونی، تعامل نامناسب با دستگاه های اجرایی ذی ربط، ضعف ارتباط با دستگاه های حاکمیتی، عدم وجود چارت سازمانی مناسب و... از معضلاتی محسوب می شوند که موجب شده اتاق فکر از کارایی لازم برخوردار نباشند.»
و اما پرسش اصلی: *ThinkTank در زبان فارسی ترجمههای متنوعی دارد: اتاق فکر، کانون تفکر، هیأت اندیشهورز و اندیشکده!* بدیهی است «تغییر لفظ» موجب کارآمدی نمیشود. این چرخ همان چرخ قبلی است. اختراع جدیدی رخ نداده است. اگر چرخ قبلی نچرخید، این چرخ هم نخواهد چرخید. این بزرگواران در اندیشکده های حکومتی جدیدالتاسیس شان، چه تحلیلی از عوامل و موانع ناکارآمدی اتاقهای فکر دولتی دارند و *چه تدبیری کردهاند که این اتاق های فکر (که اسمشان اندیشکده شده ولی رسمشان فرقی نکرده) به سرنوشت بقیه اتاقهای فکر مبتلا نشود؟*
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
شاید در زمانهای که مردمیترینِ فعالیتها مصادره و غیرمردمی میشوند، گفتگو درباره مردمیسازی همانند شعار "دولت مردمی" بیمفهوم باشد.
لزوم اذان عصر در عصر غفلت
معصیت کردن و نکردن، دایر مدارِ علم نیست، دایر مدار غفلت و تذکر است. به هر اندازه که انسان غافل باشد یعنی خدا را فراموش کرده باشد، بیشتر معصیت میکند و به هر اندازه که خدا بیشتر به یادش بیاید کمتر معصیت میکند.
شهید مطهری ره
آزادی معنوی، ص ۹۵
*بررسی پیشینه وضع و استعمال عبارت «فضای مجازی» در زبان فارسی*
سوال: از چه زمانی در زبان فارسی به اینترنت و فضای سایبر، "فضای مجازی" اطلاق شد؟
نتیجه یک کنجکاوی گذرا در چند سایت مرجع مقالات فارسی
*در مقالات* از سال ۷۵
قدیمیترین مقاله فارسی که از ترکیب «فضای مجازی» استفاده کرده است، این مقاله است:
شبکه اطلاعاتی اینترنت؛ ویژگیها و تأثیرات اجتماعی – فرهنگی؛ دکتر منوچهر محسنی؛ نشریه «رسانه» بهار 1375 - شماره 25 (16 صفحه - از 22 تا 37 ).
مقاله جالبی است که با دانش و اطلاعاتِ آنروز به معرفی اینترنت و ابعاد مختلف آن پرداخته است. در چکیده این مقاله آمده است: «عطش جامعه به بیشتر دانستن درباره اینترنت سبب گردیده است که مطبوعات فارسی نیز هر از گاهی، به انتشار اخبار و اطلاعاتی پیرامون برخی از جنبههای اینترنت دست بزنند. در توصیف اینترنت و بیان ویژگیها و اهمیت آن از مفاهیمی مانند شبکه شبکهها، تار عنکبوت الکترونیک، فضای مجازی، فضای سیبرنتیک و... نیز استفاده شده است. اگرچه نامگذاریها متفاوت است، همه در این نکته توافق دارند که اینترنت، انقلابی با همان درجه از اهمیت چاپ، تلفن و تلویزیون است، و هیچکس نمیتواند در جهان معاصر، موجودیت آن را نادیده بگیرد.»
در متن این مقاله نتوانستم استفاده دیگری از «فضای مجازی» بیابم. در این استفاده نیز معلوم نیست که آیا این تعبیر و ترجمه از نویسنده این مقاله است یا پیش از آن در زبان فارسی رواج داشته اشت.
چند ماه بعد در مقاله «واقعیت مجازی و اثر آن بر جامعه بشری؛ رضا فاضل؛ پژوهش های ارتباطی تابستان 1375 - شماره 8 ISC (10 صفحه - از 28 تا 37 )» واقعیت مجازی معادل virtual reality گرفته شده است و برای syber space از معادل «فضای هدایت شده» استفاده شده است.
چند ماه بعد در مقاله «کاربرد تکنولوژی اطلاعات؛ پژوهش های ارتباطی؛ پاییز و زمستان 1375 - شماره های 9 و 10 ISC (8 صفحه - از 56 تا 63 )» فضای مجازی دقیقا معادل syberspace ترجمه شده است. این مقاله یک مقاله ترجمهای است و مترجم آن «گروه مترجمان» اعلام شده است.
در مقالات منتشر در شماره های مختلف نشریه تدبیر در سال76، تعابیری مثل «سازمان مجازی» و «دولت مجازی» مشاهده میشود که البته با مطالعه مقاله معلوم میشود نویسندگان توجه خاصی به بحث اینترنت نداشته است. در این مقالات مجازی به معنای غیرفیزیکی و غیرمتمرکز است. نه این که مجازی به به معنای «بر بستر اینترنت» استعمال شده باشد.
همچنین در مقاله دیگری که در سال 76 پیرامون «کتابخانه مجازی» ترجمه شده است، دقیقاً مفهوم کتابخانه آنلاین مدنظر بوده است.
*در پایاننامهها* از سال ۷۹
قدیمیترین مدرک ثبت شده در کتابخانه ملی که از این تعبیر استفاده کرده است، یک پایاننامه است که مربوط به سال 1379 است:
شبکه خصوصی مجازی؛ نگارش مشیا هاشمیشیرازی؛ استاد راهنما سیامک عضدالملکی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی کامپیوتر.
یکی از کلیدواژههای این پایاننامه «فضای مجازی» است.
قدیمی ترین پایاننامه ثبت شده در ایرانداک که از تعبیر فضای مجازی استفاده کرده است، مربوط به سال 1383 است: «جایگاه حقوقی فضای مجازی رایانه ای (اینترنت) در حقوق بین الملل» که با راهنمایی دکتر عباسعلی کدخدایی نوشته شده است.
*در کتب* از سال ۸۱
قدیمیترین کتاب با عنوان فضای مجازی در سال 81 و توسط جبهه مشارکت منتشر شده است!: «در فضای مجازی: پرسش و پاسخ اینترنتی با: عباس عبدی، علی مزروعی، علی شکوریراد، سیدمصطفی تاجزاده و...»
*جمعبندی*
ظاهرا وضع تعیّنی بوده و واضع خاصی در میان نبوده است. توضیح بیشتر اینکه لفظ اینترنت خیلی مقدمتر از لفظ فضای مجازی مورد استفاده و رایج بوده است؛ اما عموم فارسزبانان دغدغهمند وقتی دنبال لفظ جایگزینی برای "اینترنت" میگشتهاند، پس از شنیدن ترکیبهایی مثل کتابخانه مجازی، سازمان مجازی، دولت مجازی و... ترکیب "فضای مجازی" را پسندیده و استعمال کردهاند. یعنی این استعمال لزوما مستقیما از ترجمه cyberspace یا... بهوجود نیامده است. و درنهایت کثرت استعمال، موجب وضع تعینی شده است.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
عمره رفته بودیم.
بهتر بگویم: ما را به سفر عمره مهمان کرده بود.
توی صحن مسجدالحرام، رو به کعبه 🕋 تنها نشسته بود. با قاسم رفتیم پیشش. با خدا خلوت کرده بود. حضور ما خلوتش را نشکست. با همون حال خوبش گفت *همیشه سعی کردم هر چیزی خدا ازم خواسته، انجام دهم. خدا هم هر چی خواستم، بهم داده.*
شاید در ادامه گفت *شما هم همینجور باشید.*
انگار داشت کل زندگی و وصیتش را در دو سه جمله خلاصه میکرد...
اللهم انی لااعلم منه الا خیرا
😭
*تحصیل در حوزه مقدمه تبلیغ است* / انتقاد از تورّم حضور روحانیون در قم
حضرت امام سید روح الله خمینی
18 آذر 1360 / 12 صفر 1402
صحیفه امام خمینی » جلد 15 » صفحه 412 به بعد
حوزههای علمیه سراسر کشور خصوصاً حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان باید کوشش کنند که امروز که میتوانند، مبلغ بفرستند به آن نحوی که بشناسد جامعه را و بفهمد که مشکلات چه است و باید چه بکند و چه بگوید؛ تربیت کنند و قاضی تربیت کنند و مخصوصاً مبلغین را زیاد احتیاج به آن هست. *در سرتاسر کشور، ما احتیاج به مبلغ داریم، علاوه بر آن در خارج کشور احتیاج به مبلغ بیشتر داریم و الآن ما کمبود داریم.* ما نباید امروز را مقایسه به دیروزها بکنیم. حوزههای علمی آن وقت در اختناق به سر میبردند، نمیتوانستند که قاضی تحویل جامعه بدهند، از آنها پذیرفته نبود، نمیتوانستند یک مبلغی که بتواند مسائل جامعه و مشکلات جامعه را به گوش مردم برساند تحویل جامعه بدهند. امروز را حوزههای علمیه نباید مقایسه کنند با دیروزها. امروز باید همه علمای بلاد و همه مراجع و همه مدرسین و دانشمندان حوزههای علمیه کوشش کنند که این تکلیفی که به عهده همه آمده است بطور شایسته انجام بدهند. شاید سرتاسر کشور، حدود - مثلاً - سه - چهار هزار نفر ما قاضی لازم داریم و چندین هزار نفر مبلغ لازم داریم. بلادی هست که یک نفر مبلغ، یک نفر روحانی آنجا نیست. این حوزههایی که افراد زیاد درشان هست، اجتماع زیاد هست، باید توجه به این مسئله داشته باشند که آمدن و *درس خواندن به حسب امر خدای تبارک و تعالی مقدمه انذار است، مقدمه این است که بروند در بلاد خودشان یا بلاد دیگر مردم را تربیت کنند،* مشکلات کشور را گوشزد کنند. امروز دیگر ما عذری نداریم که بگوییم نمیتوانستیم. امروز میتوانیم همه کارها را بکنیم و البته محتاج به صرف وقت است، صرف طولانی وقت است و چون تکلیف است باید بکنیم.
مدرسین حوزهها، خصوصاً، حوزه علمیه قم، فضلای حوزههای قم و مشهد و سایر حوزهها باید ترتیبی بدهند که این احتیاجی که در سرتاسر کشور به ملا هست، به مبلغ هست، به قاضی هست، این را رفع کنند. اگر الآن وضع قضا برخلاف یک موازینی که باید بشود - خدای نخواسته - انجام بگیرد، این عهده ماست که نگذاریم انجام بگیرد، به عهده علمای بلاد و علمای حوزههای علمیه است که نگذارند اینطور بشود.
افراد بیایند در حوزهها و بروند، باید رفت و آمد باشد. یک دسته معلم و مدرس ثابت و یک دستههای اکثریتی که وقتی که آمدند و کار خودشان را انجام دادند، *خودشان را موظف بدانند که بروند در بین مردم؛ در یک جا متورم نشود و در یک جا هیچ.* اینطور نباشد که یک شخصی در حوزه هیچ نحو فعالیت نداشته باشد و مع ذلک، بماند. این به حسب وضع کشور ما مشروع نیست. امروز کسانی که کار خودشان را تمام کردند، تحصیل خودشان را تمام کردند لکن در حوزهها فعالیت تدریسی و فعالیتهای تبلیغی و اینها ندارند، *اینها باید بروند در بلاد دیگر که محتاج هستند و در آنجا ادای وظیفه کنند.*
باید اشخاص، همان طلاب جوان که مشغول به تحصیل هم هستند علاوه بر اینکه ایام تعطیل را باید بروند و تبلیغ کنند سرتاسر کشور - و آن وقتها هم، تا اندازهای میروند - در غیر ایام تعطیل هم به حسب نوبت، قرارداد؛ نگذارند همه جای ایران، یعنی بسیاری از جاهای ایران بیروحانی بماند، بسیاری از جاهای ایران بیمبلغ بماند. اینها تکلیف دارند، تکلیف شرعی - الهی دارند که تبلیغ کنند و احکام اسلام را به مردم بفهمانند.
تحصیل وسیله است از برای تربیت. *آیه نَفْرْ میفرماید که: «چرا نمیروید تحصیل کنید تا برگردید مردم را انذار کنید» (سوره توبه، آیه 122). تحصیل برای این است که مردم انذار بشوند،* به مردم مسائل گفته بشود. البته حوزهها باید باشد، حوزههای فقه باید باشد لکن این مسئله را هم باید منسی نشود. ممکن است که در سال یک عده قابل، اینکه هم درس بخوانند و هم تبلیغ بکنند و هم مردم را آگاه کنند؛ در غیر ایام تعطیل هم به حسب نوبت قرار بدهند که - یعنی، مدرسین آنجا، مراجع قرار بدهند - به حسب نوبت، یک عدهای چند ماه آنجا، دو سه ماه اینجا، دو سه ماه هم جای دیگر. ما میخواهیم تکلیف الهی را ادا کنیم. *همانطور که تحصیل یک تکلیفی است، تبلیغ بالاتر است از او، تحصیل مقدمه تبلیغ است، مقدمه انذار مردم است.*
حاشیه:
از 1200 مسجد استان قزوین، تنها در 400 مسجد نماز جماعت برگزار میشود.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
تأمل در باب *حماسه پیادهها و گرمای هوا*
یا "انتقال تدریجی زمان حماسه پیادهروی از اربعین به نیمه شعبان"
*مقدمه*
امسال و پس از وقفهای دو ساله، ان شاءالله پیادهروی اربعین با شکوهی بیش از سالهای قبل برگزار میشود. ظاهرا مهمترین چالش امسال و سالهای آتی، گرمای هوا خواهد بود.
از اوایل محرم بصورت مستمر شاهد انتشار پیامهای "شیوه پیشگیری و درمان گرمازدگی" بوده و هستیم، در گروههای اربعینی هم "دمای هوا و پیادهروی در شب و..." پای ثابت گفتگوها است که بیانگر جدی بودنِ این دغدغه در عموم مردم است.
ان شاءالله این تدابیر نتیجه دهد و شاهد کمترین آسیب به زائران سیدالشهدا باشیم. اما گرما فقط مال امسال نیست؛ برای اربعین سال ۱۴۰۵ که ۱۴ مرداد خواهد بود، چه طرح و برنامه و ایدهای داریم؟
*اصل مطلب*
در ادامه در قالب چند سوال، یک ایده مطرح میشود:
آیا حدیثی درباره "زیارت پیاده در اربعین" داریم؟
اگر نداریم (که ظاهرا نداریم و از ادغام و همزمانسازی عمل به احادیث دو باب مختلف بهرهمند شدهایم)، چرا احادیث باب "زیارت پیاده" را با احادیث باب "زیارت نیمهشعبان" ادغام نکنیم؟
اگر سالیان اخیر شفافترین فلسفه و مهمترین محور ترویج "پیادهروی اربعین" 《معرفی امام زمان به جهانیان》 بوده، آیا این هدف در "زیارت پیاده نیمه شعبان" بهتر محقق نمیشود؟
*چند حدیث زیارت نیمه شعبان*
مرحوم محدث قمی در مفاتیحالجنان مینویسد:
بدانکه *احادیث بسیارى* در فضیلت زیارت آن حضرت، در نیمه شعبان وارد شده... از جمله به چندین سند معتبر از حضرت زین العابدین و امام صادق علیهماالسّلام نقل شده: هرکه مىخواهد ۱۲۴هزار پیامبر با او مصافحه کنند، باید قبر ابى عبد الله الحسین علیه السّلام را در نیمه شعبان زیارت کند. به درستى که فرشتگان و ارواح پیامبران رخصت مىطلبند، و به زیارت آن حضرت مىآیند، پس خوشا به حال آنکه مصافحه کند با ایشان، و ایشان مصافحه کنند با او، و با آنانند پنج پیامبر اولوالعزم: نوح و ابراهیم و موسى و عیسى و محمّد (صلّى الله على و آله و علیهم اجمعین)...
به سند معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه در یک شب از سه شب ذیل قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده شود: شب عید فطر یا قربان یا نیمه شعبان. و به روایت معتبر از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام روایت شده: سه شب است که هر که در آنها حضرت امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده مىشود: شب نیمه شعبان و شب ۲۳ ماه رمضان و شب عید فطر. از امام صادق علیه السّلام روایت شده: کسىکه امام حسین علیه السّلام را در شب نیمه شعبان و شب عید فطر و شب عرفه زیارت کند، حق تعالى براى او در یکسال: هزار حجّ پذیرفته و هزار عمره پذیرفته بنویسد و براى او هزار حاجت دنیا و آخرت را برآورده کند.
*بررسی سایر ایام*
نیازی به گفتگو نیست که زیارت پیاده در ماه رمضان (شبهای قدر و عید فطر) تلازم با روزهخواری دارد و گسترش آن خیلی بعید است.
ایام عرفه و قربان هم از حیث گرما تفاوت چندانی با اربعین ندارند.
*اشکال*
چیزی که از دهههای گذشته بین ملت عراق جا افتاده است، زیارت اربعین است. هرچند زیارت نیمه شعبان هم میرن ولی بسیار بسیار محدودتر.
و کسی که بسیار بیشتر از ایرانی ها به زیارت اربعینیه میره و اون جلوه رو راه میندازه عراقی ها هستن. ایرانی ها امسال که دارن میترکونن 5 میلیون میرن، عراقی ها حدود 20 میلیون.
و ما توانایی بالایی برای تأثیرگذاری روی عراقی ها نداریم. نهایت میتونستیم ایرانی ها رو برای نیمه شعبان راه بندازیم.
بنابراین در این شرایط بهتره روی مزیتی که از قبل ایجاد شده سرمایه گذاری کنیم و اون رو باشکوه تر کنیم.
*جواب*
یعنی دمای هوا روی عراقیها تاثیری ندارد؟ اونها بجای سلول و آب چیز دیگری توی بدنشون دارن؟
ده سال پیش کسی فکر میکرد (بخصوص بعد از دو سه سال وقفه) صحبت از ۵میلیون زائر ایرانی، خیلی راحت و ساده و طبیعی باشه؟
*خلاصه و جمعبندی*
بیایید مقداری عمیقتر بیندیشیم و برنامهریزی کنیم. "برنامهریزی برای انتقال تدریجی زمان حماسه پیادهروی از اربعین به نیمه شعبان" نهتنها ممکن است، بلکه ضرورت و فوریت دارد.
البته هرگونه آسیب و تضعیف پیادهروی اربعین هم غلط و اشتباه است.
*حاشیه*
نگارنده تاکنون در بهمنماه به زیارت امیرمومنان و سیدالشهدا (علیهما صلوات الله) مشرّف نشده و از مشکل احتمالی سرمای هوا در آن ایام بیاطلاع است!
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
تقدیر از خادمان ایرانی مواکب اربعین
🖊 محمد تواره
از محبت و بزرگی و صفای عراقیها زیاد شنیدیم و دیدیم
ولی باید تشکر ویژه بکنیم از دوستان ایرانی که از زیارت و پیادروی و... خودشون میزنند و تو شهرهای نجف و کربلا که مشکل اسکان زیاد هست، شرایط اسکان و پذیرایی رو فراهم میکنند. یادمون نره که این دوستان هم مثل ما علاقه دارند به زیارت و یا به پیاده روی بروند،. ولی جهت رفاه حال زائران از خودشون میگذرند. بزرگترین خدمتی که این دوستان میکنند اینه که دغدغه خیلی از ما رو برای اسکان (که یکی از دغدغههای اصلی ایام اربعین هست) در این شهرها رفع میکنند. کسانی که کوچکترین اطلاعات در مورد وضعیت عراق داشته باشند میدونند که کار تو عراق چه سختیهای داره.
اکثر این دوستان شاید در طول اقامتشون (١٠یا١۵روزه) درکربلا و نجف، یکبار بیشتر فرصت نکنند به زیارت برن.
البته که اجرشون محفوظ هست ولی وظیفه ما تشکر و به نیابتشون زیارت و پیاده روی هست.
خداقوت و آرزوی توفیقات روز افزون
@tavareh.m
▫️
تکمله: شاید بهترین تقدیر عملی از این بزرگواران، اهدا یا تسهیلِ زیارت پیاده کربلا در زمان دیگری (مانند نیمه شعبان) باشد: با دغدغه کم بتوانند خودشان از فیض زیارت پیاده بهرهمند شوند.
*خنثیسازیِ مینهای اغتشاش*
یا: دیکتاتور کیست؟
یکی از آسیبها و مینگذاریهای اغتشاش اخیر، قبحزدایی و ترویج شعارهای خاص بود. برخی از این شعارها مثل مینهایی هستند که هنوز در سطح عموم جامعه منفجر نشدهاند. اگر زودتر خنثیسازی شوند، میتوانند برخلاف اهدافِ اغتشاشگران، در خدمت انقلاب درآیند.
یکی از این شعارها، "مرگ بر دیکتاتور" است.
راه خنثیسازیِ این شعار، تاویل، معنایابی و معنابخشی به واژه دیکتاتور در راستای اهداف و شعارهای انقلاب است. *بنظر میرسد هنوز برای مصداقیابی و تاویل شعار "مرگ بر دیکتاتور" به مصادیق خاص (مثلا امریکا که با دیکتاتوری دارو را هم تحریم کرده) اندکی فرصت داریم.* اصلا انقلاب در مقابل زورگویی و دیکتاتوریِ داخلی و خارجی بهوجود آمد و ادامه حیات داد. فراموش نکردهایم سخنان امام راحل را:
《اگر امیرالمؤمنین- سلام الله علیه- یک آدم دیکتاتورى بود، آن وقت فقیه هم مى تواند دیکتاتور باشد. دیکتاتورى در کار نیست، مى خواهیم جلوى دیکتاتور را بگیریم. ولایت فقیه، ولایت بر امور است که نگذارد این امور از مجارى خودش بیرون برود. نظارت کند بر مجلس، بر رئیس جمهور، که نبادا یک پاى خطایى بردارد. نظارت کند بر نخست وزیر که نبادا یک کار خطایى بکند. نظارت کند بر همه دستگاهها، بر ارتش، که نبادا یک کار خلافى بکند. جلو دیکتاتورى را ما مى خواهیم بگیریم، نمى خواهیم دیکتاتورى باشد، مى خواهیم ضد دیکتاتورى باشد. ولایت فقیه، ضد دیکتاتورى است؛ نه دیکتاتورى.》 (صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۱۱)
با کمک بقیه بیانات حضرت امام پیرامون دیکتاتوری، حتی میتوان به نقد انقلابی و صحیحِ دستگاهها و مسئولان پرداخت.
*بشرط تولیدات قوی و پرحجم، این تهدید هم میتواند به فرصت تبدیل شود.*
#فردا_دیر_است
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
*برای شروین!*
طرف تصادف کرده بود؛
افسر که رسید، اول ازش "گواهینامه" خواست؛
گفت: "مگه دادی که حالا طلب میکنی!؟"
حالا حکایت اونهایی هست که از هنرمندان و ورزشکاران و دانشآموزان و... توقع دارن "با بصیرت" باشن!
بنظر میرسد باید سوی انتقاد را به سمت دیگری برگرداند...
*کدام نهاد و دستگاه و بودجهخوار، برای بُعد دانش و تربیت سیاسیِ این اقشار، برنامهریزی و فعالیتِ موثر کرده است که حالا منتظر خروجیش هستیم؟*
رونوشت:
-شورای عالی انقلاب فرهنگی
-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
-صداوسیما
-بسیج صداوسیما
-سازمان بسیج هنرمندان
-سازمان هنری رسانهای اوج
-حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
-هیات اسلامی هنر
-مدرسه اسلامی هنر
-حسینیه هنر
-سازمان فرهنگی هنری شهرداری
-سازمان فضای مجازی سراج
-وزارت ورزش و جوانان
-سازمان ورزش بسیج
-سازمان بسیج ورزشکاران
-کنگره شهدای ورزشکار
-شبکه ورزش سیما
-مجمع مردمی ورزش کشور
-وزارت آموزش و پرورش
-جامعه فعالان تربیتی فتحالفتوح
-مجمع فعالان حوزه کودک و نوجوان
-شبکههای نهال و امید سیما
-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
-اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان
-سازمان بسیج دانشآموزی
-جمعیت فرهنگیان جوان
-سازمان بسیج فرهنگیان
-ستاد مدارس مسجدمحور
-بنیاد تعلیم و تربیت برهان
-کانون مدارس اسلامی
و...
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
چندین لیست از "هنرمندان و ورزشکاران فعال در اغتشاشات" تولید و منتشر کردهاند ولی هیچگاه شاهد انتشار فهرستی از دستگاههای ناکارآمد و مسئولانشان نبوده و نخواهیم بود.
برادران انقلابی و دغدغهمند!
اگر میخواهید چنین فتنهای تکرار نشود،
بجای فهرست اسامی سلبریتیها و...، اسامی دستگاههای مسئولِ بصیرتبخشی به هنرمندان و اسامی مدیرانشان را منتشر کنید...
چرا همه انتقادات روی شخص هنرمند و ورزشکار و... متمرکز شده؟ چرا هیچ کس از دستگاههای متنوعی که قبلتر باید هنرمندان، ورزشکاران و... را توجیه میکردند، انتقاد نمیکند؟ چرا قبل از این اتفاقات برای هنرمندان و سلبریتیها (کلاس اهمیت و کارکرد قانون حجاب) یا (اردوی بازدید از دستاوردهای انقلاب) یا (کارگاه جهاد تبیین) یا ... برگزار نشده؟
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنر تاویل و معنابخشی
کاش مشابه همین کار برای شعار مرگ بر دیکتاتور و... هم انجام شود.
دیدم آقای اخضریان هم پیشنهاد دادن رئیسجمهور، شعار "زن، زندگی، آزادی... مرد، میهن، آبادی" را بعنوان شعار خودشون انتخاب و تاویل کنند.
یک دانشآموز نوشته بود: یک بار بجای معلم عربی یک نفر اومد سر کلاس، همه شبهات وهابیت رو توی ذهنها منتشر و تثبیت کرد.
به این فکر کردم: احتمال دارد اون آدم کلا کارش همین باشد که به هر کلاس سالی یکبار سر بزند و شبههپراکنی کند.
و به این اندیشیدم: کاش دوستان انقلابی با چند تا معلم هماهنگ بشن، بگن هر وقت مریض یا مسافرت یا... بودی، من بجای تو میرم سر کلاس و هرچقدر بلدم از ایران دفاع میکنم.
ولی ناگهان نگران شدم که مگر دوستان انقلابی چقدر نسبت به شبهات مسلط و آماده پاسخگویی هستند؟
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
*تأملی در تصویر رهبر انقلاب در آینه کتب درسی*
سوال ساده:
از چندهزار صفحه/ساعت/کلاسی که هر دانشآموز در اختیار آموزش و پرورش است، چقدرش درباره شخص آیتالله خامنهای است؟
بهعبارت دقیقتر:
نظام رسمی تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی، چه تصویری را از رهبر انقلاب اسلامی به دانشآموزان ارائه و منتقل میکند؟
سوال عمیقتر:
انسان تراز/ایدهآل/هدف نظام رسمی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی چه ویژگیهایی دارد؟
توضیح:
اولین گام طراحی هر برنامهای، تنظیم و تدقیق هدف است. (وگرنه بعدا هر جا که رسیدیم توهم میکنیم موفق بودهایم: موفقیت یعنی دستیابی به اهدافِ از پیش تعیینشده) نظام تعلیم و تربیت نیز از این قاعده مستثنا نیست. هدف در نظام تعلیم و تربیت (یا همون آموزش و پرورش) تربیت و تولید انسان است، اما کدام انسان؟ سوال این است که "انسانِ هدف/تراز/ایدهآل در نظام رسمی تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران کیست؟" آن انسان چه ویژگیها/توانمندیها/خصوصیات اخلاقی/فضائل/اوصاف/ابعاد شخصیتی/حساسیتها/... یی دارد؟ چقدر متعبد و متشرع است؟ نگاه او به ایران/غرب/شرق/ولایت فقیه/حوزههای علمیه/... چگونه است؟ در زندگی از کدام اصول علمیه و عملیه پیروی میکند؟ کارآفرین است یا جویای کار؟ توجهی به سیاست/اقتصاد/جامعه/جهان/... دارد یا فقط به فکر خویش است؟ و دهها سوال دیگر...
از همینرو همیشه اولین سوال از مدارس مسجدمحور و طرحها و دورههای تربیتی این است: "انسان تراز نظام آموزشی شما کیست؟"
تکمله:
طبیعی و بدیهی است که ساخت و تربیت همه ابعاد شخصیتی انسان تراز در قالب کلاس درس ممکن نباشد و نیاز به قالبهایی مانند اردو، دورههای جانبی، فیلم و... باشد (حتی گاهی با تفویضِ شفاف به والدین یا خودِ متربی، میتوان برخی عرصهها و موضوعات را پشتیبانی کرد)؛ اما نظام آموزشی نمیتواند *بلاتکلیف* باشد. بهعبارت شفافتر، جملات زیر پذیرفته و مقبول است: "در طرح تربیتی ما، دانشآموزان مکلف هستند خودشان یک رشته تخصصی را در باشگاه دنبال کنند." یا "نظام آموزشیِ ما توجهی به بعد اقتصادی ندارد، چون انسان تراز ما در امور علمی متمحض است و قرار نیست خرید و فروش کند." یا "در نظام تعلیمی ما، ارتباط و ارادت به اهلبیت در قالب هیات و اردوی زیارتی به مخاطبان منتقل میشود." یا "نظام آموزشی ما توجهی به تدبیر منزل ندارد، چون مخصوص مقطع سنی فلان است." ولی به هیچ وجه پذیرفته نیست که وقتی از نظام آموزشی پرسش شود، بگوید "ساحت تعلیم و تربیت سیاسی چیز خوبیه ولی ما بهش فکر نکردیم!"
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
بسم الله
الحمدلله بالاخره موفق شدم غالب مطالب این کانال را از تلگرام و بله در اینجا بازنشر کنم.
طبیعتا حذف تاریخ و مقتضیات زمان انتشار مطلب، مانع از اثرگذاری تام و انتقال کامل غرض از متون خواهد بود.
ان شاءالله زین پس، مطالب همزمان در بله و ایتا منتشر خواهند شد.
غالب مطالب نوشته خودم بوده و خواهد بود. پذیرا و شنوای انتقادات و پیشنهادات هستم:
@HAJMMDD
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/Daaall
DOC-20220409-WA0016..pdf
73.3K
نه! شما یک حلقه میانی نیستید!
درنگی عمیقتر در معنای حلقه میانی
هر کسی از ظن خود شد یار "حلقه میانی"
از واضع ترکیب "حلقه میانی" نجست اسرار آن
با بیانات رهبر انقلاب در خرداد۹۸، ترکیب "حلقه میانی" متولد شد. اینبار هم با استفاده بیجا و جابجا و نابجا از این ترکیب بدیع، آن را هم لوث و لوس کردیم. در این متن کوشیده شده تا مبتنی بر بیانات رهبر انقلاب، به حاقّ معنای "حلقه میانی" دست یابیم.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
هدایت شده از هیئت
انا لله و انا الیه راجعون
پیر غلام مهربان، خیّر نیکوکار و عزیز دوست داشتنی ما «حاج علی اکبر دائی دائی» به فرزند شهیدش پیوست.
تشییع:
۳شنبه، ساعت ۱۴، امامزاده حسین علیه السلام
شام غریبان:
۳شنبه، ساعت ۱۸، حسینیه شهید دائی دائی (فردوسی، ک امیرامجد)
صباح مزار:
۴شنبه، ۷:۳۰، حسینیه
به همسر بزرگوار، فرزندان و خاندان محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم.
ان شاء الله همنشین ائمه علیهم السلام و میهمان سفره کرامت حضرت زهرا سلام الله علیها باشند.
حاج اکبر
(برشهایی از زندگی مرحوم حاج علیاکبر دائی دائی - بخش اول)
حاج اکبر برای من حاجیِ اکبر بود. یعنی درست است که اکبر اسمش بود ولی برای من اکبر صفتی بود که بعد از حاج میآمد. وقتی میگفتم حاج اکبر منظورم حاجیِ بزرگتر بود. حاجیِ بزرگدل. حاجیِ حاجیها. حاج اکبر میگویم و حاج اکبر میشنوی...
توی این همه سال، کمتر توفیق همراهی حاج اکبر رو داشتم. یک بار همراهش بودم در صندوق قرضالحسنه مسجد سوختهچنار... دقیقش یادم نیست ولی تقریبیش این است که: یک خانم آمد و مشکلاتش را تکتک گفت، زندگیش کوهی از مشکل بود که کمتر کسی پایش طاقت میآورد. حاج اکبر دونه دونه شروع کرد بررسی؛ یک وام از صندوق برایش امضا کرد؛ یک اداره زنگ زد و مشکلشان با آن اداره را حل کرد؛ یک جای دیگری زنگ زد برای وام دیگر و اینها... راحت بگم: در کمتر از بیست دقیقه، به یک خانواده زندگی دوباره بخشید. کسی که از در صندوق بیرون میرفت، چنددهسال جوانتر بود از کسی که آمد داخل...
این کار بزرگ فقط یک پرده خیلی کوتاه از زندگی بابرکت حاج اکبر بود. هر روزِ حاج اکبر همین بود...
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
حاج اکبر
(برشهایی از زندگی مرحوم حاج علیاکبر دائی دائی - بخش دوم)
یکی از ویژگیهای حاج اکبر، "پیگیری و خستگیناپذیری" بود. از استمرار و تکرار یک کار تا حصول نتیجه قطعی نهایی خسته نمیشد. رهبر انقلاب جایی فرمودهاند: "چکیده زندگی امامرضا ع مبارزه دائمی خستگیناپذیر بود." شاید بشه گفت رشحهای از این صفت "مبارزه دائمی خستگیناپذیر" از امام رضا ع در اراده حاج اکبر تابیده بود.
خستگیناپذیری در پیگیریها و حل پروندههای سخت و درازمدت حقوقی و ملکی در حدی بود که گاه نوهها به شوخی و جدی میگفتن: "بابابزرگ! این پروندههای شما تمام نمیشه!؟"
آزادسازی سند ملک امیرامجد از آموزش و پرورش برای ساخت حسینیه خودش یک پرونده بود که سالیان دراز طول کشید و شاید در قسمتهای بعدی همین متن توضیح کوتاهی دادم. اما واقعا از کسی بجز حاج اکبر برنمیآمد!
توفیق داشتم روز اول یا دوم بیمارستان سه چهار ساعتی کنار حاج اکبر باشم. تعریف میکرد که کار پرونده آخر تا کجا پیش رفته و روزهای گذشته برای پیگیری کار پیش کدام مسئولان رفتهاند.
اگر حاج اکبر متوجه میشد مشکلی وجود دارد که با پیگیری شخصی خودش حل میشود، حتما آن را مطالبه و پیگیری میکرد.
حدود سال ۸۰ تا ۸۵ یکبار در یک مهمانی (عروسی یا ولیمه حج) کنار حاج اکبر نشسته بودم. حجتالاسلام ابوترابی که آن زمان نائبرئیس مجلس بود هم دعوت داشت و کنار ما نشست. حاج اکبر مشکلی را که در دست پیگیری داشت، از ایشان هم مطالبه کرد: "میدونید چرا مردم پوستِ بستنی و پفک را زمین میریزند؟ چون سطل آشغال وجود ندارد! تا کجا باید این زباله را در دستش نگه دارد؟" بقدری حل همین مشکل ساده را از مسئولان پیگیری کرد که به نتیجه رسید و شهرداری در خیابانهای پُر رفت و آمد سطل زباله نصب کرد.
این سیره همیشگیش بود. همیشه موضوعی برای مطالبه و حل مشکلات مردم در دست داشت.
این دو سه سال اخیر، موضوع "دریافت خمس" را مطالبه میکرد. بارها دیدم که به مسئولان مختلف میگفت: "باید خمس را مثل مالیات از مردم مطالبه کنید. چرا در رسانههای مختلف درباره اهمیت خمس صحبت نمیکنید؟ و..."
https://eitaa.com/haj_akbar
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
حاج اکبر
(برشهایی از زندگی مرحوم حاج علیاکبر دائی دائی - بخش سوم)
پیادهروی اربعین مملو از زیبایی و لذت است. یکی از آن لذات کمنظیر و ناب اربعین وقتی است که اربعینیها از "مشارکتکننده" به "مشاهدهگر" تغییر نقش میدهند. وقتی در مسیر پیادهروی اربعین، روی صندلیها مینشینی، میتوانی زیباییِ انواع مختلف ابرازِ ارادت به اهلبیت ع را از عمق جان درک کنی. این ادراک، شعف و شوق و لذتی را در انسان پدید میآورد که با لذات دنیایی و پست قابل مقایسه نیست. لذتی که انسان از طریق گوش و چشم از تعدد و تنوع اقوام و لهجهها و شیوههای عشقورزی با اهلبیت درک میکند، با هیچ لذت زمینی قابل قیاس نیست.
حاج اکبر این سنخ لذت را خوب کشف کرده بود. بارها برایم از جلسه قرآن دیشب یا هفته پیشش صحبت کرده بود که نوجوانان یا جوانان در آن به زیبایی تلاوت کرده بودند؛ و حاج اکبر از صوت آنان و ارتباط خوبشان با کلام خدا لذت برده بود
خیلی از اوقات از "مشارکتکننده در مراسم عزاداری در حسینیه" به "مشاهدهگرِ عزاداری جوانان" تغییر نقش میداد. وقتی در حیاط روی صندلی مینشست و رفتوآمد جوانان به هیات و حسینیه را نظاره میکرد، برق لذت در چشمانش نمایان بود.
یکبار که برای ضبط خاطرات شهید مزاحمش بودیم، گفت: وقتی مجید نماز میخواند، مینشستم تماشایش میکردم و لذت میبردم.
ولی حسرت یک لذت تا روز آخر در وجود او زبانه میکشید: مکرر میگفت که "روز آخر که مجید برای خداحافظی به مغازه آمد، سرم شلوغ بود و نتوانستم درست خداحافظی کنم." بله! حسرتِ سیر تماشا کردنِ فرزند شهیدش او را رها نمیکرد. چه بسا برخی اقداماتش در گرامیداشت فرزند شهیدش برای سیراب کردنِ این عطشِ همیشگی بود.
ان شاءالله الان در کنار فرزندش از نعمت تماشای امام حسین ع محظوظ باشد.
https://eitaa.com/haj_akbar
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
تلاش برای سیگار کشیدن زیر اقیانوس،
بسیار منطقیتر، عاقلانهتر و قابل دفاعتر است از
فعالیت برای "افزایش جمعیت و پیشگیری از طلاق و آسیبهای اجتماعی" همزمان با "ولانگاری فرهنگیِ مسئولان و رهاسازی حجاب."
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
هدایت شده از بر پا
یک برنامه خوب و به موقع
شرکت کنید که شلوغ بشه.
تور تهران گردی
با موضوع کشف حجاب اجباری
در سالروز دستور رضا شاه
@ali_mahdiyan