*برای شروین!*
طرف تصادف کرده بود؛
افسر که رسید، اول ازش "گواهینامه" خواست؛
گفت: "مگه دادی که حالا طلب میکنی!؟"
حالا حکایت اونهایی هست که از هنرمندان و ورزشکاران و دانشآموزان و... توقع دارن "با بصیرت" باشن!
بنظر میرسد باید سوی انتقاد را به سمت دیگری برگرداند...
*کدام نهاد و دستگاه و بودجهخوار، برای بُعد دانش و تربیت سیاسیِ این اقشار، برنامهریزی و فعالیتِ موثر کرده است که حالا منتظر خروجیش هستیم؟*
رونوشت:
-شورای عالی انقلاب فرهنگی
-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
-صداوسیما
-بسیج صداوسیما
-سازمان بسیج هنرمندان
-سازمان هنری رسانهای اوج
-حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی
-هیات اسلامی هنر
-مدرسه اسلامی هنر
-حسینیه هنر
-سازمان فرهنگی هنری شهرداری
-سازمان فضای مجازی سراج
-وزارت ورزش و جوانان
-سازمان ورزش بسیج
-سازمان بسیج ورزشکاران
-کنگره شهدای ورزشکار
-شبکه ورزش سیما
-مجمع مردمی ورزش کشور
-وزارت آموزش و پرورش
-جامعه فعالان تربیتی فتحالفتوح
-مجمع فعالان حوزه کودک و نوجوان
-شبکههای نهال و امید سیما
-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
-اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان
-سازمان بسیج دانشآموزی
-جمعیت فرهنگیان جوان
-سازمان بسیج فرهنگیان
-ستاد مدارس مسجدمحور
-بنیاد تعلیم و تربیت برهان
-کانون مدارس اسلامی
و...
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
چندین لیست از "هنرمندان و ورزشکاران فعال در اغتشاشات" تولید و منتشر کردهاند ولی هیچگاه شاهد انتشار فهرستی از دستگاههای ناکارآمد و مسئولانشان نبوده و نخواهیم بود.
برادران انقلابی و دغدغهمند!
اگر میخواهید چنین فتنهای تکرار نشود،
بجای فهرست اسامی سلبریتیها و...، اسامی دستگاههای مسئولِ بصیرتبخشی به هنرمندان و اسامی مدیرانشان را منتشر کنید...
چرا همه انتقادات روی شخص هنرمند و ورزشکار و... متمرکز شده؟ چرا هیچ کس از دستگاههای متنوعی که قبلتر باید هنرمندان، ورزشکاران و... را توجیه میکردند، انتقاد نمیکند؟ چرا قبل از این اتفاقات برای هنرمندان و سلبریتیها (کلاس اهمیت و کارکرد قانون حجاب) یا (اردوی بازدید از دستاوردهای انقلاب) یا (کارگاه جهاد تبیین) یا ... برگزار نشده؟
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنر تاویل و معنابخشی
کاش مشابه همین کار برای شعار مرگ بر دیکتاتور و... هم انجام شود.
دیدم آقای اخضریان هم پیشنهاد دادن رئیسجمهور، شعار "زن، زندگی، آزادی... مرد، میهن، آبادی" را بعنوان شعار خودشون انتخاب و تاویل کنند.
یک دانشآموز نوشته بود: یک بار بجای معلم عربی یک نفر اومد سر کلاس، همه شبهات وهابیت رو توی ذهنها منتشر و تثبیت کرد.
به این فکر کردم: احتمال دارد اون آدم کلا کارش همین باشد که به هر کلاس سالی یکبار سر بزند و شبههپراکنی کند.
و به این اندیشیدم: کاش دوستان انقلابی با چند تا معلم هماهنگ بشن، بگن هر وقت مریض یا مسافرت یا... بودی، من بجای تو میرم سر کلاس و هرچقدر بلدم از ایران دفاع میکنم.
ولی ناگهان نگران شدم که مگر دوستان انقلابی چقدر نسبت به شبهات مسلط و آماده پاسخگویی هستند؟
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
*تأملی در تصویر رهبر انقلاب در آینه کتب درسی*
سوال ساده:
از چندهزار صفحه/ساعت/کلاسی که هر دانشآموز در اختیار آموزش و پرورش است، چقدرش درباره شخص آیتالله خامنهای است؟
بهعبارت دقیقتر:
نظام رسمی تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی، چه تصویری را از رهبر انقلاب اسلامی به دانشآموزان ارائه و منتقل میکند؟
سوال عمیقتر:
انسان تراز/ایدهآل/هدف نظام رسمی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی چه ویژگیهایی دارد؟
توضیح:
اولین گام طراحی هر برنامهای، تنظیم و تدقیق هدف است. (وگرنه بعدا هر جا که رسیدیم توهم میکنیم موفق بودهایم: موفقیت یعنی دستیابی به اهدافِ از پیش تعیینشده) نظام تعلیم و تربیت نیز از این قاعده مستثنا نیست. هدف در نظام تعلیم و تربیت (یا همون آموزش و پرورش) تربیت و تولید انسان است، اما کدام انسان؟ سوال این است که "انسانِ هدف/تراز/ایدهآل در نظام رسمی تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران کیست؟" آن انسان چه ویژگیها/توانمندیها/خصوصیات اخلاقی/فضائل/اوصاف/ابعاد شخصیتی/حساسیتها/... یی دارد؟ چقدر متعبد و متشرع است؟ نگاه او به ایران/غرب/شرق/ولایت فقیه/حوزههای علمیه/... چگونه است؟ در زندگی از کدام اصول علمیه و عملیه پیروی میکند؟ کارآفرین است یا جویای کار؟ توجهی به سیاست/اقتصاد/جامعه/جهان/... دارد یا فقط به فکر خویش است؟ و دهها سوال دیگر...
از همینرو همیشه اولین سوال از مدارس مسجدمحور و طرحها و دورههای تربیتی این است: "انسان تراز نظام آموزشی شما کیست؟"
تکمله:
طبیعی و بدیهی است که ساخت و تربیت همه ابعاد شخصیتی انسان تراز در قالب کلاس درس ممکن نباشد و نیاز به قالبهایی مانند اردو، دورههای جانبی، فیلم و... باشد (حتی گاهی با تفویضِ شفاف به والدین یا خودِ متربی، میتوان برخی عرصهها و موضوعات را پشتیبانی کرد)؛ اما نظام آموزشی نمیتواند *بلاتکلیف* باشد. بهعبارت شفافتر، جملات زیر پذیرفته و مقبول است: "در طرح تربیتی ما، دانشآموزان مکلف هستند خودشان یک رشته تخصصی را در باشگاه دنبال کنند." یا "نظام آموزشیِ ما توجهی به بعد اقتصادی ندارد، چون انسان تراز ما در امور علمی متمحض است و قرار نیست خرید و فروش کند." یا "در نظام تعلیمی ما، ارتباط و ارادت به اهلبیت در قالب هیات و اردوی زیارتی به مخاطبان منتقل میشود." یا "نظام آموزشی ما توجهی به تدبیر منزل ندارد، چون مخصوص مقطع سنی فلان است." ولی به هیچ وجه پذیرفته نیست که وقتی از نظام آموزشی پرسش شود، بگوید "ساحت تعلیم و تربیت سیاسی چیز خوبیه ولی ما بهش فکر نکردیم!"
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
بسم الله
الحمدلله بالاخره موفق شدم غالب مطالب این کانال را از تلگرام و بله در اینجا بازنشر کنم.
طبیعتا حذف تاریخ و مقتضیات زمان انتشار مطلب، مانع از اثرگذاری تام و انتقال کامل غرض از متون خواهد بود.
ان شاءالله زین پس، مطالب همزمان در بله و ایتا منتشر خواهند شد.
غالب مطالب نوشته خودم بوده و خواهد بود. پذیرا و شنوای انتقادات و پیشنهادات هستم:
@HAJMMDD
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/Daaall
DOC-20220409-WA0016..pdf
73.3K
نه! شما یک حلقه میانی نیستید!
درنگی عمیقتر در معنای حلقه میانی
هر کسی از ظن خود شد یار "حلقه میانی"
از واضع ترکیب "حلقه میانی" نجست اسرار آن
با بیانات رهبر انقلاب در خرداد۹۸، ترکیب "حلقه میانی" متولد شد. اینبار هم با استفاده بیجا و جابجا و نابجا از این ترکیب بدیع، آن را هم لوث و لوس کردیم. در این متن کوشیده شده تا مبتنی بر بیانات رهبر انقلاب، به حاقّ معنای "حلقه میانی" دست یابیم.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
هدایت شده از هیئت
انا لله و انا الیه راجعون
پیر غلام مهربان، خیّر نیکوکار و عزیز دوست داشتنی ما «حاج علی اکبر دائی دائی» به فرزند شهیدش پیوست.
تشییع:
۳شنبه، ساعت ۱۴، امامزاده حسین علیه السلام
شام غریبان:
۳شنبه، ساعت ۱۸، حسینیه شهید دائی دائی (فردوسی، ک امیرامجد)
صباح مزار:
۴شنبه، ۷:۳۰، حسینیه
به همسر بزرگوار، فرزندان و خاندان محترم ایشان تسلیت عرض می کنیم.
ان شاء الله همنشین ائمه علیهم السلام و میهمان سفره کرامت حضرت زهرا سلام الله علیها باشند.
حاج اکبر
(برشهایی از زندگی مرحوم حاج علیاکبر دائی دائی - بخش اول)
حاج اکبر برای من حاجیِ اکبر بود. یعنی درست است که اکبر اسمش بود ولی برای من اکبر صفتی بود که بعد از حاج میآمد. وقتی میگفتم حاج اکبر منظورم حاجیِ بزرگتر بود. حاجیِ بزرگدل. حاجیِ حاجیها. حاج اکبر میگویم و حاج اکبر میشنوی...
توی این همه سال، کمتر توفیق همراهی حاج اکبر رو داشتم. یک بار همراهش بودم در صندوق قرضالحسنه مسجد سوختهچنار... دقیقش یادم نیست ولی تقریبیش این است که: یک خانم آمد و مشکلاتش را تکتک گفت، زندگیش کوهی از مشکل بود که کمتر کسی پایش طاقت میآورد. حاج اکبر دونه دونه شروع کرد بررسی؛ یک وام از صندوق برایش امضا کرد؛ یک اداره زنگ زد و مشکلشان با آن اداره را حل کرد؛ یک جای دیگری زنگ زد برای وام دیگر و اینها... راحت بگم: در کمتر از بیست دقیقه، به یک خانواده زندگی دوباره بخشید. کسی که از در صندوق بیرون میرفت، چنددهسال جوانتر بود از کسی که آمد داخل...
این کار بزرگ فقط یک پرده خیلی کوتاه از زندگی بابرکت حاج اکبر بود. هر روزِ حاج اکبر همین بود...
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
حاج اکبر
(برشهایی از زندگی مرحوم حاج علیاکبر دائی دائی - بخش دوم)
یکی از ویژگیهای حاج اکبر، "پیگیری و خستگیناپذیری" بود. از استمرار و تکرار یک کار تا حصول نتیجه قطعی نهایی خسته نمیشد. رهبر انقلاب جایی فرمودهاند: "چکیده زندگی امامرضا ع مبارزه دائمی خستگیناپذیر بود." شاید بشه گفت رشحهای از این صفت "مبارزه دائمی خستگیناپذیر" از امام رضا ع در اراده حاج اکبر تابیده بود.
خستگیناپذیری در پیگیریها و حل پروندههای سخت و درازمدت حقوقی و ملکی در حدی بود که گاه نوهها به شوخی و جدی میگفتن: "بابابزرگ! این پروندههای شما تمام نمیشه!؟"
آزادسازی سند ملک امیرامجد از آموزش و پرورش برای ساخت حسینیه خودش یک پرونده بود که سالیان دراز طول کشید و شاید در قسمتهای بعدی همین متن توضیح کوتاهی دادم. اما واقعا از کسی بجز حاج اکبر برنمیآمد!
توفیق داشتم روز اول یا دوم بیمارستان سه چهار ساعتی کنار حاج اکبر باشم. تعریف میکرد که کار پرونده آخر تا کجا پیش رفته و روزهای گذشته برای پیگیری کار پیش کدام مسئولان رفتهاند.
اگر حاج اکبر متوجه میشد مشکلی وجود دارد که با پیگیری شخصی خودش حل میشود، حتما آن را مطالبه و پیگیری میکرد.
حدود سال ۸۰ تا ۸۵ یکبار در یک مهمانی (عروسی یا ولیمه حج) کنار حاج اکبر نشسته بودم. حجتالاسلام ابوترابی که آن زمان نائبرئیس مجلس بود هم دعوت داشت و کنار ما نشست. حاج اکبر مشکلی را که در دست پیگیری داشت، از ایشان هم مطالبه کرد: "میدونید چرا مردم پوستِ بستنی و پفک را زمین میریزند؟ چون سطل آشغال وجود ندارد! تا کجا باید این زباله را در دستش نگه دارد؟" بقدری حل همین مشکل ساده را از مسئولان پیگیری کرد که به نتیجه رسید و شهرداری در خیابانهای پُر رفت و آمد سطل زباله نصب کرد.
این سیره همیشگیش بود. همیشه موضوعی برای مطالبه و حل مشکلات مردم در دست داشت.
این دو سه سال اخیر، موضوع "دریافت خمس" را مطالبه میکرد. بارها دیدم که به مسئولان مختلف میگفت: "باید خمس را مثل مالیات از مردم مطالبه کنید. چرا در رسانههای مختلف درباره اهمیت خمس صحبت نمیکنید؟ و..."
https://eitaa.com/haj_akbar
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
حاج اکبر
(برشهایی از زندگی مرحوم حاج علیاکبر دائی دائی - بخش سوم)
پیادهروی اربعین مملو از زیبایی و لذت است. یکی از آن لذات کمنظیر و ناب اربعین وقتی است که اربعینیها از "مشارکتکننده" به "مشاهدهگر" تغییر نقش میدهند. وقتی در مسیر پیادهروی اربعین، روی صندلیها مینشینی، میتوانی زیباییِ انواع مختلف ابرازِ ارادت به اهلبیت ع را از عمق جان درک کنی. این ادراک، شعف و شوق و لذتی را در انسان پدید میآورد که با لذات دنیایی و پست قابل مقایسه نیست. لذتی که انسان از طریق گوش و چشم از تعدد و تنوع اقوام و لهجهها و شیوههای عشقورزی با اهلبیت درک میکند، با هیچ لذت زمینی قابل قیاس نیست.
حاج اکبر این سنخ لذت را خوب کشف کرده بود. بارها برایم از جلسه قرآن دیشب یا هفته پیشش صحبت کرده بود که نوجوانان یا جوانان در آن به زیبایی تلاوت کرده بودند؛ و حاج اکبر از صوت آنان و ارتباط خوبشان با کلام خدا لذت برده بود
خیلی از اوقات از "مشارکتکننده در مراسم عزاداری در حسینیه" به "مشاهدهگرِ عزاداری جوانان" تغییر نقش میداد. وقتی در حیاط روی صندلی مینشست و رفتوآمد جوانان به هیات و حسینیه را نظاره میکرد، برق لذت در چشمانش نمایان بود.
یکبار که برای ضبط خاطرات شهید مزاحمش بودیم، گفت: وقتی مجید نماز میخواند، مینشستم تماشایش میکردم و لذت میبردم.
ولی حسرت یک لذت تا روز آخر در وجود او زبانه میکشید: مکرر میگفت که "روز آخر که مجید برای خداحافظی به مغازه آمد، سرم شلوغ بود و نتوانستم درست خداحافظی کنم." بله! حسرتِ سیر تماشا کردنِ فرزند شهیدش او را رها نمیکرد. چه بسا برخی اقداماتش در گرامیداشت فرزند شهیدش برای سیراب کردنِ این عطشِ همیشگی بود.
ان شاءالله الان در کنار فرزندش از نعمت تماشای امام حسین ع محظوظ باشد.
https://eitaa.com/haj_akbar
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
تلاش برای سیگار کشیدن زیر اقیانوس،
بسیار منطقیتر، عاقلانهتر و قابل دفاعتر است از
فعالیت برای "افزایش جمعیت و پیشگیری از طلاق و آسیبهای اجتماعی" همزمان با "ولانگاری فرهنگیِ مسئولان و رهاسازی حجاب."
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
هدایت شده از بر پا
یک برنامه خوب و به موقع
شرکت کنید که شلوغ بشه.
تور تهران گردی
با موضوع کشف حجاب اجباری
در سالروز دستور رضا شاه
@ali_mahdiyan
و ما ادرىک ما الفناوری!؟
چه ایده خوبی بود اردوی مدرسه همشهری! روایت و بازدید از ده مکان مرتبط با واقعه کشف حجاب اجباری در تهران، خیلی جذاب و موثر خواهد بود. اگر سایر ابعاد این اردو هم دیده شده باشد، میتواند به دستیابی به " #فناوری اردوهای راهیان سوره نور" نزدیک شود.
(آیه ۳۱ سوره نور از ادله قرآنی بر وجوب پوشش بانوان است.)
دستیابی به فناوری کَدّ یمین و عرق جبین نیاز دارد. همه "اردوهای مناطق جنگی" به "فناوری راهیان نور" متصل و مجهّز نبوده و نیستند. سالیانی بود که این اردوها برگزار میشد ولی تنها دستاوردش "خدا رحمتشون کنه" بود، نه تعظیم و فهم عظمت کار رزمندگان و شهدا و امامشان... با تلاش علمی و عملی بود که فناوری راهیان نور با بهکارگیری موارد زیر، متولد شد:
-طراحی سیرکولاسیون و مسیر گردش بین یادمانی
-طراحی سیرکولاسیون درونیادمانی
-بهسازی وسایل نقلیه با تصاویر شهدا و انتخاب فیلمهای مشخص برای پخش در اتوبوس و... برای هر یادمان
-طراحی هدف محتوایی برای هر یادمان و گردآوری و تولید محتوای تبلیغی-روایی برای آن هدف
-برنامه رزمی شبانه و تلاش برای انتقال بیواسطه گرما و صدا و سایر حواس خمسه شب عملیات
-تولید و اهدای بسته فرهنگی با هدف ماندگارسازی اثر سفر
-انتشار منظم ماهنامه امتداد برای حفظ ارتباط زائران با فضای گفتمانی راهیان نور
-انتخاب شعار سالیانه
-همآهنگسازی دستگاههای مرتبط، با محوریت ستاد راهیان نور
-و...
با تجمیع و عملیاتیسازی این ابتکارات و دهها خلاقیت ریز و درشت دیگر بود که ثمره "اردوهای مناطق جنگی"، به "عشق به شهدا و تعظیم رزمندگان و ارادت قلبی به انقلابِ انسانسازِ خمینیِ کبیر" ارتقا یافت.
بله برادر من! این "اردوهای بازدید از ساختمان و تجهیزات" که تازگیها مُد شده است، خیلی فاصله دارند تا تولد "فناوری راهیان پیشرفت"... با این "اردوهای رفع تکلیفی" نه یک شبهه پاسخ میگیرد، نه کسی موضعش نسبت به انقلاب اسلامی بهبود پیدا میکند، نه کارآمدی و کامیابی نظام اسلامی بر کسی هویدا میشود... کجاست اتاق فکر و مجمع اندیشهورزان راهیان پیشرفت؟ کاش حاج حسین دیگری برخیزد و فرماندهیِ این کار را تا تولد و بلوغ فناوری راهیان پیشرفت برعهده گیرد...
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
در حسرت نمایشگاه توانمندیهای مردمی و فرهنگی در حسینیهی امام خمینی (ره)
آذر ماه 1398 وجیزهای در باب «ضرورت و اهمیتِ دیدارِ مدیرانِ هیأتهای مذهبی با رهبر معظم انقلاب» نگاشتم و به دبیر شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری رساندم. امروز که از برگزاری «نمایشگاه توانمندیهای صنعتی در حسینیهی امام خمینی (ره)» مطلع شدم، یاد آن متن افتادم. در پایان آن متن نوشته بودم:
هیأتهای مذهبی در نگاه رهبر انقلاب جایگاه و اهمیت فوقالعادهای دارند. این اهمیت بسی بالاتر از نگاه ایشان به سایر مجموعههای خودجوش فرهنگی انقلابی است چرا که همه ساله شاهد هستیم ایشان جدای از برگزاریِ مراسمِ هیأت در حسینیه امام خمینیرحمه الله، دیدار ثابتی نیز با مداحان اهل بیت علیهمالسلام دارند. (البته در آن دیدار خاصتاً به مقوله «مداحی» (و نه هیأت) پرداخته میشود؛ پس نمیتواند جای دیدار با مدیرانِ هیأتها را بگیرد.) حتی دیدار با شاعران آیینی را نیز میتوان در همین چارچوب تحلیل کرد. در سی سال گذشته حداقل سه دیدار با مسئولان هیأتهای مذهبی نیز صورت گرفته است: یک دیدار با مسئولان هیأتهای مذهبی تهران در 12 مرداد 1373 و دو دیدار با مسئولانِ هیأت رزمندگان اسلام در سالهای مختلف.
اما هیچ یک از این دیدارها، -خاصتاً در زمانهای که هر چند وقتی صدایی میرسد که فلانگروه هم شب جمعه گذشته به دیدار رهبر رفتند- جای دیدارِ مستقیمِ مدیرانِ هیأتها با رهبر انقلاب و دریافت بیواسطه اوامر و دستوراتِ حضرت ایشان را نمیگیرد. البته شاید دیدارِ خالی، چه در قالبِ جلساتِ شبِ جمعهای باشد و چه در قالبِ دیدارهای عمومی، چندان وافیِ به مقصود نباشد. بهنظر میرسد جا دارد قبل از دیدار، نمایشگاهی از توانمندیهای هیأتهای سراسر کشور در حسینیه امام خمینی ره برقرار شود. آنچه ما از بیانات و تأکیداتِ رهبر انقلاب درک میکنیم این است که در منظومه فکری ایشان، این مجموعههای خودجوش انقلابی فرهنگی، از شرکتهای تولید کننده خودکار و روغن جایگاه پایینتری ندارند. تأکیدِ ایشان بر «باز کردنِ آغوشِ مسئولان و استقبال از این مجموعهها» بهقدری تکرار شده است که نیازی به ارجاع و یافتنِ تاریخ بیانات نیست! بهنظر میرسد این که این دیدار و این نمایشگاه تا کنون برگزار نشده است، بیشتر به علتِ کمکاری و کمتوجهی مسئولان و نهادهای فرهنگی است وگرنه فاعلیتِ فاعل تامه است! به هر حال اکنون مدیران هیأتهای مذهبی سراسر کشور، به عنوان جوانان مؤمن انقلابی که هدایتِ مجموعههای خودجوش انقلابی فرهنگی را برعهده دارند، برای دیدار با رهبر انقلاب و بیعت مجدد با ایشان لحظهشماری میکنند.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
لانه را به بهانه میبندند!
میگویند همسایه شمالی از نجابت همسایه بزرگترش سو استفاده کرده و با پررویی و بیادبی لانه تهرانش را بسته ولی هنوز لانه تبریزش باز است.
یعنی همسایههای لانه تبریز از رفتوآمدها و سروصداهایش اذیت نمیشوند؟
یعنی لانه تبریز همه قبوض و عوارض و مالیاتش را بهموقع پرداخت کرده؟
یعنی لانه تبریز پارکینگهای مورد نیاز یک سرکنسولگری را تامین کرده؟
یعنی لانه تبریز زبالههایش را بهموقع سر کوچه میگذارد؟
یعنی حتی کف پیادهرو یا جدول خیابان یا آسفالت خیابان اطراف لانه نیازی به کندهکاری و در نتیجه منع رفتوآمد به لانه را ندارد؟
یعنی هنگامه تعویض ترانس نزدیک به لانه نرسیده است؟
واقعا هیچ بهانه خوبی برای بستن موقت لانه تبریز وجود ندارد؟ تجربه بهانههای توقیف ناوهای دشمنان نادان هنوز به دانش مدوّن و قابل انتقال تبدیل نشده؟
ان شاءالله جوانان مومن آذربایجان زودتر دست بجنبانند و حکم توقیف موقت لانه را از دادستانی بگیرند تا ۲۹ بهمن شاهد لبخند رضایت رهبر انقلاب باشیم.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
دو تا فانتزی با موضوع برگزاری هیات دارم، از خدا خواستم یا عمر و قدرت بده خودم اجرایش کنم، یا شخص دیگری اجرا کند و من ببینم!:
۱ هیاتی که فقط در اعیاد و ولادات فعال است و کمکاری سایر هیآت در این ایام الله را جبران میکند. (توی ماه رجب ۴تا جشن داریم ولی غالب هیاتها دو تا شهادت ماه رجب را ویژه برگزار میکنند.)
۲ هیاتی که ثبتنام و ورودیه قابل توجه دارد ولی در مقابل از هر جهت بشدت با کیفیت است.
↩️ *دال*
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
*نقد راهپیمایی 22بهمن 1401 قزوین*
بخش اول
امسال راهپیمایی 22بهمن را قزوین بودم. به سبزهمیدان که رسیدیم، احساس کردم مجموعه نکاتی به ذهنم میرسد که ثبت و انتشارشان میتواند به برگزاری هرچه بهترِ راهپیماییهای آتی کمک کند. کاغذی از جیبم درآوردم و سرفصل نکات را نوشتم. امروز فرصتی دست داد تا آن نکات را بهصورت تفصیلی تایپ و آماده انتشار کنم. سعی کردم هم نقاط قوت را بیان کنم و هم نقاط ضعف را؛ هم انتقادها را بگویم و هم پیشنهادها را. از ابتدای راهپیمایی قصد نقد نداشتم. برای نگارش متن هم با کسی مشورت نکردم. (یعنی مشورت کردم ولی جواب خاصی دریافت نکردم!) پس چون راهپیمایی را صرفاً با چشم خودم دیده و نقد کردهام، طبیعی است که قبل و بعد از حضورم در راهپیمایی اتفاقات خوب یا بد دیگری افتاده باشد و من بیخبر باشم.
- زاویهنگاه اصلی حقیر در «شاخصهیابی راهپیمایی تراز انقلاب» بیانِ رهبر انقلاب در 29بهمن96 است: «...برای روز پیروزی انقلاب، نه دستگاههای دولتی، [بلکه] خود مردم وارد میدان بشوند، خیابانها را پُر کنند، خودشان شعار بدهند، حضور خودشان را نشان بدهند و از انقلابشان دفاع کنند...» نگاهم را قبلتر در نشریه «هیأت امروز» با تیتر «راهپیمایی باید مردمی باشد...» تشریح کردهام. در اینجا در دسترس است:
https://eitaa.com/daaall/30
+ بلندگو تا جایی که من بودم، مشکلی نداشت. ظاهرا بعد از تشییع شهدا اصلاحاتی انجام شده بود و مشکلات مرتفع شده بود. البته احتمالاً در راهپیمایی تراز، مثلِ دستهرویِ محرم، هر مجموعه و مسجد و هیات با مداح و بلندگوی مخصوص خودش میآید و به بلندگوی یکپارچه برای سرتاسر مسیر نیازی نیست.
+ حجم بالای بادکنک که به کودکان اهدا میشد خیلی خوب بود. از جذابیتهای راهپیمایی برای کودکان، همین بادکنک است. اما متعدد هم دیدم که به یک بچه چند بادکنک دادهاند. تشکر فراوان از بچههای مسجد سوختهچنار و کانونهای مساجد بابت این کارِ خوب.
- مقوانویسی سالهای قبل رونق بیشتری داشت. امسال تقریباً هیچ دستنوشتهای در دستانِ مردم ندیدم. میز بگذارید، مقوا را بفروشید: مردم خودشان مقوا را بخرند و هر چه میخواهند بنویسند. دستنوشتهها هرچقدر بدخط و کج باشد، مهم نیست؛ مهم این است که راهپیما پیام و علت حضورش را خودش تعیین و اعلام میکند.
- در این راهپیمایی که بیش از آنکه شعار دهیم، سرود شنیدیم. در راهپیماییهای قبل لااقل گلو و حنجرهمان در راهپیمایی فعال بود، در این راهپیمایی اون هم فعال نبود! در راهپیمایی تراز، همه شرکتکنندگان فعال هستند و ابراز وجود و تأثیر میکنند. شعارها هم خیلی محدود بود: فقط «الله اکبر» و «مرگ بر آمریکا» و همین! واقعاً فقط همین!؟ چرا آخه؟
+ ایده «همخوانی در راهپیمایی» ایده خوبی بود ولی در عمل به موفقیت نرسید. هم شعرش محتوای ویژهای نداشت که در ذهن بماند و عموم مردم را همراه کند؛ هم وزن و اجرایش جوری نبود که عموم مردم ارتباط بگیرند. اگر به تکرارش اصرار داریم، پیشنهاد میکنم محتوا خیلی بومیتر شود، حتی از الفاظ قزوینی هم استفاده شود، مطالبهگری هم داشته باشد، (اگر مطالبهگری ندارد، لااقل موضع یا گوشه داشته باشد: گرد نباشد!) با وزنهای آشنا برای مردم اجرا شود، از چند ماه قبل هم در مراسم و برنامههای مختلف اجرا شود.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
*نقد راهپیمایی 22بهمن 1401 قزوین*
بخش دوم
+ پیشنهادِ خودم بجای همخوانی، تولید شعارهای بومی قوی است. باید یک هفته قبل از هر راهپیمایی، نشستهای متنوع ایدهپردازی و شعارسازی با حضور اقشار و اصناف مختلف برگزار کرد و به شعارهای خوب و بروز رسید. مگر میشود شعارهای 22بهمن1401 با سال 1371 هیچ فرقی نداشته باشد؟ طی این سالها زبان و ادبیات فارسی هیچ زایش و رویش جدیدی نداشته که شعارها را دستخوش تغییر کند؟ طی این سالها هیچ اتفاقی نیفتاده که بخواهیم در راهپیمایی دربارهاش اعلام موضع کنیم؟ مگه میشه!؟
+ در بیانیه گام دوم فرمودهاند: «انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود. برای همهچیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بیمصرف و بیفایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همهی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دورهای بدرخشد و در دورهای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشماندازهای مبارک دلزده شوند. هرگاه دلزدگی پیش آمده، از رویگردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.»
سوال من این است که در راهپیماییهایی که شعارشان از مرکز میآید، تاکنون شعاری درباره اخلاق شنفتهاید؟ هیچگاه از خاطر عاطر تهراننشینان میگذرد که شاید بتوان در راهپیمایی 22بهمن قزوین شعاری در باب اهمیت معنویت سر داد؟
لااقل برای من مغلطهبازی نکنید که این شعار با اون شعار فرق دارد و اشتراک لفظی دارد ولی اشتراک معنایی ندارد و...! برادرِ خوشاستدلالِ من! «شعار انقلاب» را در بیانیه گام دوم هر جور که دوست داری معنا کن، بعد بیا بگو که در «راهیپمایی انقلاب» آن «شعار انقلاب» را چگونه متجلی و عیان و آشکار میکنی؟ یعنی «آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری» دقیقاً کجای این راهپیمایی که شما برامون طراحی و اجرا کردید، اعلام و ابراز شدند؟
- یکی از ترفندهای کافهها و نمایشگاهها و... برای جذب مشتری بیشتر، طراحی لوکیشن برای عکاسی است: هم خاطره حضور در مکان ماندگار میشود و هم مشتری به مبلّغ تبدیل میشود. چرا در راهپیماییها به طراحی لوکیشن عکاسی نمیاندیشیم؟ سالهای قبل تندیسِ دوبعدیِ امام و رهبری و شهدا کمی تا قسمتی این کارکرد را داشت. امسال جایشان خالی بود.
- خاطرم هست سالهای قبل دیواری طراحی میشد که مردم حرف دلشان را رویش بنویسند. هرچند متأسفانه متن نوشتهها بهصورت عمومی منتشر نمیشد. امسال جای اون دیوار هم خالی بود!
- بالگرد (هلیکوپتر) هم از جذابیتهای راهپیمایی برای خیلی از ماها است. ولی حدی دارد. یکی دو بار برود و بیاید کفایت میکند. به خلبان محترم بگویید امسال حتی یکی از گلها هم دست راهپیماها نرسید! همهشان ریخت توی خانه مردم!
- از قدیم یکی از جذابیتهای مردمیِ راهپیمایی، مترسکهای دستساز استکبار بود. امسال حتی یک مترسک هم ندیدم. جا دارد هفته منتهی به راهپیمایی یک رویدادِ طراحی مترسک برگزار شود و عموم مردم بتوانند با کمک و راهنماییِ اساتیدِ تجسمی، مترسکهای جذاب طراحی و تولید کنند.
- متأسفانه ندیدم گروهی که مشغول مستندسازی از حضور مردم در راهپیمایی باشد. کلّاً خروجی تصویری خاصی از راهپیمایی ندیدم. مدت زمانش فرق نمیکند ولی بالاخره وکسپاپ (صدای مردم) یا هر نوع کلیپ جذاب دیگری در این راهپیمایی ساخته نشد. سالهای بعد که دشمن دهها کلیپ از اغتشاشات 1401 منتشر کند، ما حتی یک مستند کوتاه هم از بزرگترین پاسخ و حضور مردم در مقابل اغتشاشات نساختهایم...
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
*نقد راهپیمایی 22بهمن 1401 قزوین*
بخش سوم و آخر
+ فعالیت شهرداری در نصب بنر و بادکنک و پرچم در خیابان شهدا مشهود و مؤثر بود. خدا قوت! ان شاء الله سالهای بعد هم همینگونه باشد.
+ تکثیر تصاویر شهدا که «ما به نیابت از این شهید به راهپیمایی آمدهایم» توسط بنیاد شهید خیلی کار خوبی بود. ایده جدید نبود و از پیادهروی اربعین الگوبرداری شده بود ولی واقعاً خوب بود. دستشان درد نکند.
+ اهدای پرچم ایران به مردم، بجای پلاکاردهای چاپ تهران، خیلی خیلی عالی بود. ممنون از هر دستگاه و نهاد و مجموعهای که این تصمیم را گرفت و اجرا کرد. احسنت!
- غرفه معرفتی و محتوایی ندیدم! یعنی غرفهای که پاسخگوی شبهات مرتبط با انقلاب اسلامی باشد، نیافتم. فکر میکنیم همه راهپیمایان مسلّط و مجهّز به پاسخ همه شبهات هستند؟ یا اینکه کسی نیست که به این شبهات پاسخ بدهد!؟ جواب هر دو منفی است! باید بستر را برای حضور مبلّغان فراهم کنیم... در این صورت میتوان امید داشت شاید بخشی از راهپیمایان از ظهر 22بهمن، از سطح حامیِ تماشاچی به سطح کنشگر فعالِ مدافعِ انقلاب ارتقا یابند.
- جانمایی غرفهها بهنحوی بود که انگار تصمیم گرفته شده بود انتهای خیابان پیغمبریه و ابتدای خیابان شهدا خیلی شلوغ و گرهخورده باشد. من که علت حضورِ شرکتِ سازنده پهپاد را در راهپیمایی نفهمیدم ولی خب نیازی نبود که ویژهترین مکان راهپیمایی به این مسأله اختصاص یابد! میشد کنار باقی غرفهها جانمایی شود. غرفه شهرداری هم که دوپسدوپسش کمرها را به حرکت درمیآورد و صدایش بر صدای اصلی راهپیمایی غلبه داشت، میتوانست بیستسی متر پایینتر برقرار گردد تا این ترافیک مردمی در ابتدای خیابان شهدا پیش نیاید.
+ میز خدمت شورای حل اختلاف بر سر کوچه شیخالاسلام، ابتکار خوبی بود. چه اشکالی دارد بقیه دستگاهها هم در راهپیمایی همانند حضورشان در «نهضت خدمت نماز جمعه» مشکلگشایی کنند؟
- استاندارِ ما بد سخنرانی نمیکند؛ ولی کاش سخنرانِ انقلابدیدهای خاطراتش از انقلاب را تعریف میکرد؛ یا سخنرانِ توانمندتری به مهمترین شبهاتِ روز درباره انقلاب اسلامی پاسخ میگفت. دیدم بزرگوارانی را که وقتی صدای استاندار را شنیدند؛ راهپیمایی را تمامشده در نظر گرفتند!
- الزام به بازگشتِ پیاده از خیابان شهدا تا کنار ماشینها در چهارراه عمران، برای بسیاری از مردم اذیتکننده بود؛ با چهار پنج اتوبوس میشد این زحمت را بهشدت کاهش و رضایتِ مردم را افزایش داد.
- قطعکننده نباشید! کاش همه بزرگواران متون انتقادیشان را بنویسند و منتشر کنند. با این متون میشود انتظار داشت راهپیمایی سال 1404 با راهپیمایی امسال تفاوت داشته باشد و شاهد تأثیرگذاری جدیتری باشیم. بنظرم حتی جا دارد بعد از هر راهپیمایی و اتفاق (مثل اعتکاف یا محرم یا...) جلسات مختلف و متنوعی به نقد بیرحمانه آن فعالیت اختصاص یابد تا ضمن ثبت تجربیات و مدیریت دانش، در دوره بعد شاهد کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت باشیم.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
نقد راهپیمایی 22بهمن 1401 قزوین.pdf
86.9K
نقد راهپیمایی 22بهمن 1401
(مجموعه نکاتی برای برگزاری هرچه بهترِ راهپیماییهای آتی)
زاویهنگاه اصلی حقیر در «شاخصهیابی راهپیمایی تراز انقلاب» بیانِ رهبر انقلاب در 29بهمن96 است: «...برای روز پیروزی انقلاب، نه دستگاههای دولتی، [بلکه] خود مردم وارد میدان بشوند، خیابانها را پُر کنند، خودشان شعار بدهند، حضور خودشان را نشان بدهند و از انقلابشان دفاع کنند...»
نکاتی پیرامون:
بلندگو / بادکنک / مقوانویسی / ایده و اجرای همخوانی / نشست ایده پردازی و شعارسازی / لوکیشن عکاسی / دیوارنویسی / بالگرد / رویداد طراحی مترسک استکبار / مستندسازی / حضور به نیابت از شهدا / غرفه معرفتی و محتوایی / میز خدمت / سخنران / ...
قطعکننده نباشید! کاش همه بزرگواران متون انتقادیشان را بنویسند و منتشر کنند. با این متون میشود انتظار داشت راهپیمایی سال 1404 با راهپیمایی امسال تفاوت داشته باشد و شاهد تأثیرگذاری جدیتری باشیم. بنظرم حتی جا دارد بعد از هر راهپیمایی و اتفاق (مثل اعتکاف یا محرم یا...) جلسات مختلف و متنوعی به نقد بیرحمانه آن فعالیت اختصاص یابد تا ضمن ثبت تجربیات و مدیریت دانش، در دوره بعد شاهد کاهش نقاط ضعف و افزایش نقاط قوت باشیم.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
گفته شد: چرا پیادهروی نیمهشعبان را ترویج میکنید؟ اینکار مناسکسازی است!
پاسخ گرفتند: مناسکسازی جایی است که مناسکی نباشد و بعد ساخته شود. مشابه همان احادیثی که در باب زیارت اربعین وارد شده، در باب زیارت نیمهشعبان هم وارد شده است. کاش منّاعا للخیر نشوید و بگذارید زیارت نیمه شعبان هم ترویج و گسترش یابد.
چند حدیث در باب زیارت نیمه شعبان سیدالشهدا
مرحوم محدث قمی در مفاتیحالجنان مینویسد:
بدانکه احادیث بسیارى در فضیلت زیارت آن حضرت، در نیمه شعبان وارد شده... از جمله به چندین سند معتبر از حضرت زین العابدین و امام صادق علیهماالسّلام نقل شده: هرکه مىخواهد ۱۲۴هزار پیامبر با او مصافحه کنند، باید قبر ابى عبد الله الحسین علیه السّلام را در نیمه شعبان زیارت کند. به درستى که فرشتگان و ارواح پیامبران رخصت مىطلبند، و به زیارت آن حضرت مىآیند، پس خوشا به حال آنکه مصافحه کند با ایشان، و ایشان مصافحه کنند با او، و با آنانند پنج پیامبر اولوالعزم: نوح و ابراهیم و موسى و عیسى و محمّد (صلّى الله على و آله و علیهم اجمعین)...
به سند معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه در یک شب از سه شب ذیل قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده شود: شب عید فطر یا قربان یا نیمه شعبان.
و به روایت معتبر از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام روایت شده: سه شب است که هر که در آنها حضرت امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده مىشود: شب نیمه شعبان و شب ۲۳ ماه رمضان و شب عید فطر.
از امام صادق علیه السّلام روایت شده: کسىکه امام حسین علیه السّلام را در شب نیمه شعبان و شب عید فطر و شب عرفه زیارت کند، حق تعالى براى او در یکسال: هزار حجّ پذیرفته و هزار عمره پذیرفته بنویسد و براى او هزار حاجت دنیا و آخرت را برآورده کند.
پانوشت: البته در باب اینکه "آمرزش گناهان آینده به چه معنا است؟" به گفتگو و مباحثه و مداقه نیاز است.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
درنگی در «نقطه آغاز در تربیت»
یکی از دوستان توییت کرده بود: «...انبیاءالهی مسئله تربیت را با توحید آغاز میکردند و مهم ترین کار برای توسعه انقلاب، تقویت مبانی معرفتی توحیدی جوانان است.»
برایش نوشتم:
یکی از مهمترین موضوعات در تربیت همین است که «تربیت را از کجا و چگونه شروع کنیم؟»
جواب قدیمی و رایج این است که «از توحید»
چرا که «تا وقتی خدا را ثابت نکرده ایم، نمیتوانیم به پیامبر استناد کنیم.»
اما بنظر میرسد که شاید بشود به جوابهای دیگری اندیشید.
واقعیت این است که «انسان»، «عقل محض» یا «کامپیوتر» نیست که تا همه مقدمات منطقی را پاسخ نداده باشد، به نتیجه نرسد. آیا ما هر روز همه کارهایمان را برمبنای عقل و منطق انجام میدهیم؟ مثلا آیا برای همه خریدهایمان ترب را چک کرده ایم؟ آیا هر روز صبح برای حرکت به سمت مدرسه فرزندانمان کانال آموزش و پرورش را چک میکنیم که شاید تعطیل باشند؟ و...
فعالیت انبیای الهی هم از روزی که بانگ برمی آوردند «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» شروع نمیشود! فعالیت انبیا از قبل از بعثت و از روزی که با صدق و درستی و پاکی در بین مردم زندگی میکنند شروع میشود.
جهت تقریب به ذهن: فعالیت نمایندگان مجلس از روز آغاز به کار شروع نمیشود. از روز اعلام نتایج انتخابات هم شروع نمیشود. حتی از روز ثبتنام در فرمانداری و تبلیغات هم شروع نمیشود. از سالها قبل که در حال زندگی با مردم هستند، آغاز شده است ولو خودشان خبر نداشته باشند.
دوباره دقیقتر نگاه کنیم: فعالیت انبیا از قبل از بعثت و از روزی که با صدق و درستی و پاکی در بین مردم زندگی میکنند شروع میشود. این چیزی به جز «تولی» نیست. آغاز دین توسط انبیا با تولی بوده است. البته تولیِ عملی هم مثل توحیدِ عملی درجات و مراتب دارد. شروع آموزش دین از توحید لزوماً صحیح و درست نیست. تولی مسیر بهتری برای آغازِ تربیت است. در تربیت (دینی)، اول باید مربی (اهل بیت) را شناخت و به وی اعتماد کرد و دل داد. به «تربیت هیأتی» باید جدی تر و دقیقتر اندیشید.
حقیر فکر میکنم تربیت با هیأت آغاز میشود و مهم ترین کار برای توسعه انقلاب، ارتقای کمی و کیفی هیآت در ایران و جهان است.
پانوشت: این متن و این ایده قابلیت گسترش و ارتقا به یک کتاب و ارائه در نشستهای اندیشه ورزی هم داشت ولی ترجیح دادم زودتر منتشر کنم و بازخورد بگیرم. نظراتتان را برایم بفرستید:
@hajmmdd
نتیجه عملی: کاش بجای این همه دستگاه فرهنگی بین المللی و داخلی، روضه ها و هیأتهای خانگی را در ایران و سایر کشورها فعال میکردیم. (این جمله توضیحات و مستندات متعددی دارد که شاید بعدتر مکتوبش کردم.)
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall