#اطلاعیه
▪️ سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله در محرم 1399
▫️ شنبه و یک شنبه به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی
▫️ ساعت پخش: 10:00 صبح از شبکه قرآن و معارف سیما
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
24.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه نهم
▫️ پخش از شبکه های سیما
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
moredi_3666 ss 24 bit.mp3
10.11M
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#صوتی
▪️ به مناسبت تاسوعای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/6
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه دهم
▫️ پخش از شبکه های سیما
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دام ظله
#تصویری
▪️ به مناسبت عاشورای حسینی
▪️ تاریخ: 1399/06/07
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
28.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه یازدهم
▫️ پخش از شبکه های سیما
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٧٥ . اگر در بين نماز عصر اطمينان حاصل شود كه نماز ظهر را
نخوانده است و نیّتت را از نماز عصر به نماز ظهر برگرداند و مقداري از نماز را
به نيّت ظهر به جا آورد، آن گاه به يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بود،
مي تواند نيّت را به نماز عصر برگرداند و آن را به پايان برساند و چون معناي
صحّت عدول آن است كه تمام اجزاي گذشته, اعم از ركن و غير آن ، به حساب
نماز دوم (عدول يافته) شمرده مي شود، زيادهٴ ركن يا غير آن لازم نمي آيد, هرچند
احتياط مستحب, اعاده بعد از اتمام نماز است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅دنیا فریبکار نیست!
🔸در بيانات نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) است كسي دنيا را مذمّت كرده، فرمود «أَيُّهَا الذَّامُ لِلدُّنْيَا»(1) اي كسي كه داري دنيا را مذمّت ميكني! چه عالَمي زيباتر از دنيا؟! چه عالمي راستگوتر از دنيا؟! كجاي آن بد است؟
🔸او اگر چهارتا جمال را به شما نشان داد، بيمارستان و گورستان را هم به شما نشان داد، او كه كار بدي نكرده است؛ اين «مَتْجر» اوليای خداست، هر كس به هر جايي که رسيد در همين دنيا رسيد؛ ذرّهاي خلاف و دروغ و فتنه در دنيا نيست.
🔸بله، او اگر پارك را نشان دهد و گورستان را نشان ندهد و اتاق سالمندان را به شما نشان ندهد، ميگوييد او فريبكار است؛ لذا فرمود «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ»(2)، او شما را فريب نداد، او راستگوترين راستگوهاي اين نشئه است، شما فريب خورديد.
🔸اگر او غدّههاي سرطاني را به شما نشان نداده بود، بيماريهاي «صعبالعلاج» را به شما نشان نداده بود، ميگفتيد فريبكاري كرده، اما دارد همه را به شما نشان ميدهد.
🔸اينطور نيست كه فقط مدرسه و پارك را نشان دهد و بيمارستان و گورستان را نشان ندهد؛ همه را به شما نشان داد فرمود: «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ» اين «مَتْجر» اولياست.
↙️پی نوشت ها:
1- نهج البلاغه، حکمت131
2- نهج البلاغه، خطبه223
🔹🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 21 الی 34
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
مسأله ٧٦ . اگر در بين نماز عصر شك كند نماز ظهر را خوانده يا نه، در
صورتي كه در وقت مشترك باشد، بايد نيّت را به ظهر برگر داند و پس از آن،
نماز عصر را بخواند و اگر در وقت مخت ّ ص عصر باشد، مي تواند نماز را به نيّت
عصر تمام كند و قضاي ظهر, لازم نيست.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّین، اباحه گری را تجویز نمی کند. 🔸این «لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» ناظر به
✅ انسان مجبور است كه آزاد باشد
🔸فرمود من بشر را آزاد گذاشتم، این آزادی راه کمال اوست، «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»(1) هیچ کس در دین مجبور نیست؛ یعنی تکویناً آزاد است، چون هر راهی را که انتخاب کند به اختیار خودش باشد و کمال او هم در همین است.
🔸امّا این ـ معاذ الله ـ به معنای اباحهگری نیست که هر کسی هر حرفی خواست بزند و هر کاری خواست انجام دهد که این به عنوان آزادی بیان یا آزادی قلم باشد، وگرنه «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ»(2) بگیر و ببند الهی برای چیست؟
🔸همین خدایی که میفرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، میگوید بگیرید و ببندید و بزنید!
🔸پس این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» یعنی بشر را من آزاد خلق کردم یا به طرف حق یا به طرف باطل؛ هیچ جبری نیست، انسان مجبور است که آزاد باشد، این از بهترین نعمتهای الهی است.
🔸فرمود آزادیِ او در اختیار او نیست، ما او را مجبور کردیم که آزاد باشد، ما او را اینطور خلق کردیم. هیچ کس نمیتواند جلوی آزادی خود را بگیرد؛ یعنی یک کار بدون اراده انجام دهد.
🔸همانطوری که دو دوتا پنجتا مستحیل است، اگر کسی بخواهد کارِ بیاراده انجام دهد مقدورش نیست ...
🔸انسان «خُلِقَ مُختارا»؛ این اختیار کمالی است که ذات اقدس الهی به او داد؛ فرمود در مسئله خلقت ما شما را آزاد آفریدیم، قبول یا نکول هر راهی را که انتخاب کنید، آزادانه انتخاب کردید.
🔸ولی ما هدایتتان میکنیم، راهنمایی میکنیم که راه بهشت حق است، راه انبیا حق است، راه اولیا حق است، دنیا در آن هست، آخرت در آن هست، حسنات در دنیا هست، حسنات در آخرت هست.
🔸اگر کسی با قیام حجّت عقلی و نقلی بیراهه رفت، آنگاه این بگیر و ببند الهی شروع میشود «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ* ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ»
🔸این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» ـ معاذ الله ـ که نمیخواهد اباحهگری را ترویج کند؛ این میخواهد بگوید در ساختار خلقت، بشر تکویناً آزاد است، اما تشریعاً راه آن مشخص است که الاّ و لابد باید راه انبیاء را برود.
🔸اگر ـ معاذ الله ـ «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» معنای آن این بود که انسان رهاست، این بگیر و ببند برای چیست؟
🔸بنابراین فرمود ما راهها را مشخص کردیم و انسان هر راهی را بخواهد برود مختار است؛ ولی الاّ و لابد باید راه خوب را انتخاب کند.
↙️پي نوشت ها:
1- سوره بقره، آیه256
2- سوره حاقه، آیات30 و31
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 22 الی 40
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
03.mp3
8.79M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 3
#حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli