🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
💠 پایان ماه شعبان
🔹 کسانی که کتاب های دعا نوشتند بر #ماه_شعبان خیلی اصرار دارند که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «یدْأَبُ فِی صِیامِهِ وَ قِیامِه»؛[1] تمام شب ها را عبادت و تمام روزها را روزه می گرفت. اصرار این آقایان هم همین طور است و کتاب هایی هم که اینها درباره دعا می نویسند اول سال پیش آقایانی که اصحاب دعا هستند اول ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان آخرین ماه سال است؛ سرّ آن دو تا دلیل است: یکی نصوص و یکی ادعیه. در روایات یک تعبیر دارد، در ادعیه تعبیر دیگر. مجموع تعبیرهایی که در روایات و در ادعیه است این است که از ماه مبارک رمضان به «رَأْسُ السَّنَة»[2] یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به «غُرَّةُ الشُّهُور»[3] یاد شده است، دو؛ لذا آن آقایانی که اهل این حساب های معنوی هستند اول سالشان ماه مبارک رمضان است آخر سالشان ماه #شعبان لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که توبه و چیزی اگر هست در همین ماه شعبان انجام بدهند چون به هر حال هر تاجری آخر سال بررسی می کند. اصرار آن آقایان این است که در این آخر سال حساب ها را بررسی کنند استغفار بکنند حقی از کسی بر عهده آنهاست حق را ادا کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با طهارت وارد سال جدید بشوند و مرحوم علامه هم این شعر را از حافظ با یک احترامی می خواندند. آن غزل معروف حافظ بر این ماه شعبان خیلی تکیه می کند:
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید #رمضان خواهد شد[4]
#ما_شعبان را از دست نده برای اینکه آخر سال است و عفو و گذشت و مانند آن در همین است. اگر ماه شعبان را از دست دادید وصال نصیب شما نمی شود تا لیله عید فطر، چون انسان خیال می کند که ماه مبارک #رمضان ماه پُربرکتی است، بله ماه پُربرکتی است اما ماه راه است نه ماه نتیجه! نتیجه را «لَیلَةَ الْجَوَائِز»[5] می دهند در روز عید فطر می دهند، اینجا انسان باید شب و روز تلاش و کوشش کند.
ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد[6]
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص829.
[2]. تهذیب الأحکام, ج4, ص333؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِذَا سَلِمَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ وَ قَالَ رَأْسُ السَّنَةِ شَهْرُ رَمَضَانَ».
[3]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج1، ص31؛ «أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِنَّ الشُّهُورَ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن».
[4]. دیوان حافظ، غزل164.
[5]. الأمالی، شیخ مفید، ص232؛ «فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَالَمِینَ أَجْرَهُم...».
[6]. دیوان حافظ، غزل164.
📚 درس خارج فقه ارث جلسه 93
تاریخ: 1400/01/18
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌙🌙ثابت شدن اول ماه
مسئله 1839=ثبوت هِلال که به مشخص شدن اول ماه قمری گفته میشود، هنگامی است که اولین قوس نازک ماه پس از پایان ماه قبلی و در شب اول ماه بعدی رؤیت شود یا رؤیتپذیر باشد و این هم به عوامل و شرایط مختلف نجومی، جوّی و مبانی فقهی بستگی دارد.
مسئله 1840 =به لحاظ اینكه زمان حکم شرعی روزهداری و افطار آن، ماه و ثابت شدن آن است، اگر مکلّف واقعا هِلال ماه را دیده باشد، یا از راههای دیگری که در مسئلهٔ بعدی گفته میشود، برای او هِلال ماه ثابت شود، احکام مربوط به آن را انجام میدهد؛ خواه برای دیگران ثابت بشود یا نه و این مسئله، تقلیدی نیست.
مسئله 1841= اول ماه از شش راه ثابت میشود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبّدی دارد:
1. خود شخص، هِلال ماه را ببیند.
2. از راه تواتر ثابت شود، به گونهای که همگان بگویند ماه دیده شده و در محاورات عقلاً قطعآور باشد.
3. از راه شِیاعِ قولی یا عملی ثابت شود، به گونهای که مردم شهر بفهمند که فلان روز، اول ماه رمضان یا شوّال است برای مثال، وقتی در پایان ماه شعبان ببینند اغذیهفروشیها و کافهها تعطیل است و کسی لب به غذا نمیزند، معلوم میشود که آن روز، آغاز ماه رمضان است. این شیاع، علمآور است و شیاع علمآور، حجیت دارد.
4. سی شب ـ یا سی روز ـ از اوّل ماه قبلی بگذرد. با هر یک از این چهار راه، یقین به اول ماه پیدا میشود.
5. دو فرد عادل شهادت بدهند که ماه را به چشم دیدهاند، در صورتی که وصف کردن هر کدام از هِلال، برخلاف وصف کردن دیگری نباشد؛ همچنین اطمینانی برخلاف آن نباشد، بنابراین اگر در هوای صاف، افرادی همانند دو عادل برای دیدن ماه رفتند، ولی ماه را ندیدند، ادعای رؤیت دو عادل برای غیرخودشان حجّت نیست، چون اگر قابل رؤیت بود، باید دیگران هم میدیدند، پس اطمینان برخلاف در میان است.
6. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقینآور هم نباشند، به حکم شرع حجّتاند.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۸_۳۹۹
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آبادی زمین و زمینه.mp3
1.64M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸روز سی ام ماه شعبان 1442
🔹 آبادی زمین و زمینه
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آبادی زمین و زمینه
🔹 در آستانه ماه پربركت رمضانیم كه به عنوان «شهر الله»[1] مشهور شده است و همه ما در این ماه مهمان خدای سبحانیم.[2] عالمان دین از یك ضیافت خاصی برخوردارند كه توده مردم در آن «دار الضیافه» حضور ندارند. وظیفه كسانی كه از #ضیافت_خاص برخوردارند این است كه به اندازه كافی توشه تهیه كنند تا دیگران را هم تأمین كنند. ماه مبارك رمضان ماهی است كه مستقیماً فرشتگان الهی آن مائده و مأدبه را آماده كرده اند. انسان گرچه #خلیفه خداست، اما این خلافت او بالفعل نیست بالقوه است؛ یعنی میتواند خلیفه بشود، این فعلاً در مسیر خلافت قدم می زند. آنها كه خلافتشان به فعلیت رسیده است رسالتی دارند وظیفه ای دارند كه سایرین را هم به خلیفه بالفعل شدن برسانند؛ منتها خلافت مراتبی دارد. هر انسان مؤمنی در قلمرو ایمان خود چون متخلق به اخلاق الهی است در همان درجه هر چند ضعیف خلیفه خداست و عالمان دین كه این توفیق را پیدا كردند هر كدام به فعلیتی برسند، رسالت اصلی آنها این است كه دست دیگران را بگیرند آنها را هم خلیفه كنند.
🔹 خلیفه خدا به فكر آباد كردن زمین است تنها مسجد نیست كه ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾[3] مسجد یك مأموریت خاصی دارد یك آبادی مخصوصی دارد كه اولیای ویژه می طلبد، وگرنه كل زمین این طور است ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ الارض اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ و الیوْمِ الآخِر﴾. این چنین نیست كه آباد كردن مسجد به وسیله مؤمنان باشد و آباد كردن غیر مسجد به وسیله افراد دیگر. خدای سبحان انسان را خلیفه خود در زمین قرار داد كه زمین را و زمینه را آباد كند هم ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾ هم ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ الارضِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾، منتها این مطلب دوم را به طور پراكنده ذكر فرمودند درباره حوزه و دانشگاه كه كارهای اصلی آنها كارهای #فرهنگی_و_فكری است فرمودند «وَ بِالْإِیمَانِ یعْمَرُ الْعِلْمُ»؛[4] یعنی حوزه را ایمان آباد می كند، دانشگاه را ایمان آباد می كند. اگر چنانچه مسجد را مؤمنان آباد می كنند، حوزه و دانشگاه را هم مؤمنان آباد می كنند. درباره كل زمین هم فرمود ما شما را در زمین قرار دادیم و به زمین آوردیم خداوند شما را به زمین آورد ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا﴾[5] این الف و سین و تا در استعمار الهی به معنای تحقیق و طلب است یعنی محققانه از شما این را طلب كرده كه شما #عامر_زمین باشید ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا﴾ یعنی «امركم بعمارة الأرض».
[1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ و...».
[2]. همان.
[3]. سوره توبه، آیه18.
[4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه156.
[5]. سوره هود، آیه61.
📚 دیدار جمعی از اساتید، فضلا، محققان و پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1382
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌙🌙🌙🌙 ثابت شدن اول ماه
مسئله 1845. گمان به رؤیت هلال، هرچند قوی هم باشد، مطلقاً حجّت نیست؛ ولی برای اسیر و زندانی که راه یقینی برای ثبوت هلال ندارد، حجّت است.
مسئله 1846. شفق یا حمرهٔ مغربیه، همان سرخی طرف مغرب آسمان است که پس از غروب خورشید دیده میشود و به تدریج از بین میرود. تَطَوُّق (پیدا بودن حلقه ماه) یا ماندن ماه در آسمان تا بعد از شفق، نشانه و امارهٔ شرعی بر شب دوم بودن ماه نیست؛ همچنین دیدن هِلال در پیش از ظهرِ روز 30 ماه نمیتواند نشانهٔ فطر بودن آن روز باشد.
مسئله 1847. معیار اول ماه قمری، آن است که فاصله و نسبت ماه و آفتاب، فاصله و نسبت ماه و زمین و مجموع این دو نسبت به قدری باشد که دیدن ماه به صورت عادی امکانپذیر باشد، بنابراین راه ثبوت اول ماه، امکان دیدن با چشم غیرمسلح است. دوربین و تلسکوپ میتوانند نور ماه را از برخی موانع جوّی عبور داده و دیدن هِلال را آسان کنند؛ همانگونه که عینک یا ذرّهبین در دیدن، به چشم ضعیف کمک میکند، بنابراین مشاهدهٔ هِلال از پشت دوربین یا تلسکوپ ـ که در آسان دیدن مؤثراند نه در اصل دیدن ـ موجب ثبوت اول ماه است.
مسئله 1848. اگر منجّم با حساب دقیق ریاضی، یقین یا اطمینان پیدا کرده که نسبتهای سهگانه یادشده در مسئلهٔ قبلی به گونهای است که در صورت نبودن مانع ـ مانند غبار و ابر ـ ماه دیده میشود، اول ماه برای او ثابت است.
مسئله 1849. با افزایش ارتفاع از سطح زمین، عوامل مزاحم جوّیِ رؤیتِ هِلال کاهش مییابند، ازاینرو رفتن به ارتفاعات، رؤیتپذیری هِلال را آسانتر میکند، بنابراین استفاده از ابزاری مانند هواپیما برای رؤیت هِلال ـ که همسطح با ارتفاعات حرکت میکند ـ اشکالی ندارد.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۹_ ۴۰۰
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹️شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ🔹️
🔶️ فرا رسیدن ماه رمضان الکریم را تبریک عرض میکنیم .
🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔶️ حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله) :
🔷️ توبه
🔸️ بدترین و متعفن ترین کودها ، به قدرت الهی به گل و ریاحی تبدیل میشوند.
🔹️ انسان که از این کودهای متعفن بدتر نيست.
🔸️ راه توبه باز است از هر گناه و معصيتي
🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️ حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی(دام ظله) :
🔷️ توبه
🔸️ بدترین و متعفن ترین کودها ، به قدرت الهی به گل و ریاحی تبدیل میشوند.
🔹️ انسان که از این کودهای متعفن بدتر نيست.
🔸️ راه توبه باز است از هر گناه و معصيتي
🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️در ماه رمضان از خداوند چه بخواهیم؟
به ما فرمودند: شما در این ماه، كرامت بخواهید؛ زیرا خداوند آبروی انسان كریم را نمی ریزد و همیشه آن را حفظ می كند؛ كرامت وصف خاصّ فرشتگان است. فرشتگان، بندگان مكرّمند، شما هم دراین ماه مبارک كنار سفرهٴ كرامت دعوت شده اید؛ سعی كنید، كریم بشوید. كرامت، یعنی نزاهت از پستی و فرومایگی؛ همهٴ دستورات اسلام به انسان روح كرامت می بخشد چون از ناحیه خدای كریم آمده است.
🔶اگر انسان بیش از مقداری كه برای حفظ آبرو نیاز است عمر خود را صرف دنیا كند ضرر كرده و برای او وبال است. اسلام از طرفی می گوید: دل به دنیا مبند و از طرفی دیگر می فرماید: كریمانه زندگی كن، برای كرامت جامعه اسلامی تولید داشته باش و برای سربلندی خود و جامعه اسلامی تلاش و كوشش كن، دیگران را نیز از دسترنج خود برخوردار ساز.
📚حکمت عبادات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اعتصام به قرآن كريم -.mp3
2.57M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔹روز اول ماه مبارک رمضان 1442
🔸 اعتصام به قرآن کریم
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠آدابي دربارهٴ روزه و ماه رمضان
مسئله 1829. از آداب افطار این است كه نماز مغرب پیش از افطار خوانده شود؛ ولی اگر گروهی منتظر روزهدار باشند، ابتدا با آنها افطار کند و سپس نماز بگزارد.
مسئله 1830. مستحب است در ماه رمضان در موارد زیر ـ که روزه صحیح نیست ـ از انجام دادن کاری که روزه را باطل میکند، خودداری شود:
1. مسافری که در سفر روزهٔ خود را باطل کرده و پیش از ظهر به وطن یا به محل اقامهٔ ده روز برمیگردد.
2. مسافری که بعد از ظهر به وطن یا به محل اقامهٔ ده روز برمیگردد.
3. بیماری که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد.
4. بیماری که بعد از ظهر خوب شود، هرچند تا آن ساعتْ چیزی نخورده باشد.
5. کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
6. خانمی که در میان روز از خون حیض و نفاس پاک شود.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۵ _ ۳۹۶
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ماه قرآن.mp3
1.13M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸 روز دوم ماه مبارک رمضان 1442
🔹 ماه قرآن
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
36.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری
🔹 جلسه 02
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠انکار وجوب روزه و ترک آن :
مسئله 1831. وجوب روزه از ضروریات دین اسلام است. اگر كسی از روی عمد و آگاهی، وجوب آن را انكار کند، بهگونهای که بداند به انكار و تكذیب اصلی از اصول دین ـ یعنی وحی و رسالت پیامبر اكرم9 ـ بازمیگردد، مرتد خواهد شد و اگر چنین نیست، این انكار فسق است و موجب ارتداد نیست؛ همچنین اگر تردیدی در میان باشد که آیا انكار او موجب انكار یكی از اصول دین است یا نه، حكم به ارتداد او نمیشود.
مسئله 1832. ملاک تشخیص ترک كردن روزه ـ که از روی انكار است یا غیر آن ـ پرسش از تارک روزه است.
مسئله 1833. مردی كه با انكار وجوب روزه مرتد شد، اگر مرتد ملی باشد، او را توبه میدهند و اگر توبه نكرد، حكم خاص خودش را دارد و اگر مرتد فطری باشد، حكمش اعدام است و همسر او باید عدّهٔ وفات نگهدارد. چنانچه خانمی مرتد شود ـ چه فطری و چه ملی ـ اعدام نخواهد شد و او را توبه میدهند.
📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۶
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
💠 عظمت ماه مبارک رمضان
🔸ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، عظمت این ماه به نزول قرآن کریم است نه به روزه گرفتن! قرآن کریم احکام و حِکمی دارد که یکی از آن احکام روزه گرفتن است. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است و انسان در این ماه مهمان خداست که خدا در این ماه غذایی به نام قرآن برای ما فرستاده است. از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ»؛[1] قرآن غذای آماده الهی است، قرآن سفره ای نیست که هر کسی غذای خود را در سفره قرآن بخورد، هیچ کسی حق ندارد خواسته های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت های خود را به حساب قرآن بیاورد. قرآن سفره نیست، غذایی است آماده! «مَأْدُبَة» یعنی غذای آماده، هر کسی گرسنه معارف باشد از آن غذا استفاده می کند؛ این مطلب را هم علمای سنت[2] از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند، هم علمای شیعه و هم دیگر علما که قرآن غذای آماده الهی است. خدا در این ماه ما را به قرآن فهمیدن فرا خواند، با ما در این ماه سخن می گوید.
🔸 آن بزرگانی که اهل معنایند می گویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، ولی شنیدن این ندای خدا که می گوید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾،[3] این ندا و لذت این صدا آن خستگی روزه گرفتن را از انسان می گیرد، انسان در روزه گرفتن احساس خستگی نمی کند.
[1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص60.
[2]. تفسیر القرطبی، ج1، ص5.
[3]. سوره بقره، آیه183.
📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه1
تاریخ: 1393
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
34.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
تصویری
🔹 جلسه 04
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: 1375
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دائم الفیض.mp3
3.18M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
🔸روز چهارم ماه رمضان 1442
🔹 دائم الفیض
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli