eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.2هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙🌙ثابت شدن اول ماه مسئله 1839=ثبوت هِلال که به مشخص شدن اول ماه قمری گفته میشود، هنگامی است که اولین قوس نازک ماه پس از پایان ماه قبلی و در شب‏ اول ماه بعدی رؤیت شود یا رؤیت‌پذیر باشد و این هم به عوامل و شرایط مختلف نجومی، جوّی و مبانی فقهی بستگی دارد. مسئله 1840 =به لحاظ اینكه زمان حکم شرعی روزه‌داری و افطار آن، ماه و ثابت شدن آن است، اگر مکلّف واقعا هِلال ماه را دیده باشد، یا از راه‌های دیگری که در مسئلهٔ بعدی گفته میشود، برای او هِلال ماه ثابت شود، احکام مربوط به آن را انجام میدهد؛ خواه برای دیگران ثابت بشود یا نه و این مسئله، تقلیدی نیست. مسئله 1841= اول ماه از شش راه ثابت میشود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبّدی دارد: 1. خود شخص، هِلال ماه را ببیند. 2. از راه تواتر ثابت شود، به گونه‌ای که همگان بگویند ماه دیده شده و در محاورات عقلاً قطع‌آور باشد. 3. از راه شِیاعِ قولی یا عملی ثابت شود، به گونه‌ای که مردم شهر بفهمند که فلان روز، اول ماه رمضان یا شوّال است برای مثال، وقتی در پایان ماه شعبان ببینند اغذیه‌فروشیها و کافه‌ها تعطیل است و کسی لب به غذا نمیزند، معلوم میشود که آن روز، آغاز ماه رمضان است. این شیاع، علم‌آور است و شیاع علم‌آور، حجیت دارد. 4. سی شب ـ یا سی روز ـ از اوّل ماه قبلی بگذرد. با هر یک از این چهار راه، یقین به اول ماه پیدا میشود. 5. دو فرد عادل شهادت بدهند که ماه را به چشم دیده‌اند، در صورتی که وصف کردن هر کدام از هِلال، برخلاف وصف کردن دیگری نباشد؛ همچنین اطمینانی برخلاف آن نباشد، بنابراین اگر در هوای صاف، افرادی همانند دو عادل برای دیدن ماه رفتند، ولی ماه را ندیدند، ادعای رؤیت دو عادل برای غیرخودشان حجّت نیست، چون اگر قابل رؤیت بود، باید دیگران هم میدیدند، پس اطمینان برخلاف در میان است. 6. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقین‌آور هم نباشند، به حکم شرع حجّت‌اند. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۸_۳۹۹ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آبادی زمین و زمینه.mp3
1.64M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸روز سی ام ماه شعبان 1442 🔹 آبادی زمین و زمینه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 آبادی زمین و زمینه 🔹 در آستانه ماه پربركت رمضانیم كه به عنوان «شهر الله»[1] مشهور شده است و همه ما در این ماه مهمان خدای سبحانیم.[2] عالمان دین از یك ضیافت خاصی برخوردارند كه توده مردم در آن «دار الضیافه» حضور ندارند. وظیفه كسانی كه از برخوردارند این است كه به اندازه كافی توشه تهیه كنند تا دیگران را هم تأمین كنند. ماه مبارك رمضان ماهی است كه مستقیماً فرشتگان الهی آن مائده و مأدبه را آماده كرده ‌اند. انسان گرچه خداست، اما این خلافت او بالفعل نیست بالقوه است؛ یعنی می‌تواند خلیفه بشود، این فعلاً در مسیر خلافت قدم می‌ زند. آنها كه خلافتشان به فعلیت رسیده است رسالتی دارند وظیفه ‌ای دارند كه سایرین را هم به خلیفه بالفعل شدن برسانند؛ منتها خلافت مراتبی دارد. هر انسان مؤمنی در قلمرو ایمان خود چون متخلق به اخلاق الهی است در همان درجه هر چند ضعیف خلیفه خداست و عالمان دین كه این توفیق را پیدا كردند هر كدام به فعلیتی برسند، رسالت اصلی آنها این است كه دست دیگران را بگیرند آنها را هم خلیفه كنند. 🔹 خلیفه خدا به فكر آباد كردن زمین است تنها مسجد نیست كه ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾[3] مسجد یك مأموریت خاصی دارد یك آبادی مخصوصی دارد كه اولیای ویژه می ‌طلبد، وگرنه كل زمین این طور است ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ الارض اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ و الیوْمِ الآخِر﴾. این چنین نیست كه آباد كردن مسجد به وسیله مؤمنان باشد و آباد كردن غیر مسجد به وسیله افراد دیگر. خدای سبحان انسان را خلیفه خود در زمین قرار داد كه زمین را و زمینه را آباد كند هم ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾ هم ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ الارضِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾، منتها این مطلب دوم را به طور پراكنده ذكر فرمودند درباره حوزه و دانشگاه كه كارهای اصلی آنها كارهای است فرمودند «وَ بِالْإِیمَانِ یعْمَرُ الْعِلْمُ»؛[4] یعنی حوزه را ایمان آباد می ‌كند، دانشگاه را ایمان آباد می‌ كند. اگر چنانچه مسجد را مؤمنان آباد می ‌كنند، حوزه و دانشگاه را هم مؤمنان آباد می‌ كنند. درباره كل زمین هم فرمود ما شما را در زمین قرار دادیم و به زمین آوردیم خداوند شما را به زمین آورد ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا﴾[5] این الف و سین و تا در استعمار الهی به معنای تحقیق و طلب است یعنی محققانه از شما این را طلب كرده كه شما باشید ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا﴾ یعنی «امركم بعمارة الأرض». [1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ و...‏». [2]. همان. [3]. سوره توبه، آیه18. [4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه156. [5]. سوره هود، آیه61. 📚 دیدار جمعی از اساتید، فضلا، محققان و پژوهشگران با حضرت استاد تاریخ: 1382 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🌙🌙🌙 ثابت شدن اول ماه 👇👇👇👇👇👇👇
🌙🌙🌙🌙 ثابت شدن اول ماه مسئله 1845. گمان به رؤیت هلال، هرچند قوی هم باشد، مطلقاً حجّت نیست؛ ولی برای اسیر و زندانی که راه یقینی برای ثبوت هلال ندارد، حجّت است. مسئله 1846. شفق یا حمرهٔ مغربیه، همان سرخی طرف مغرب آسمان است که پس از غروب خورشید دیده میشود و به تدریج از بین میرود. تَطَوُّق (پیدا بودن حلقه ماه) یا ماندن ماه در آسمان تا بعد از شفق، نشانه و امارهٔ شرعی بر شب دوم بودن ماه نیست؛ همچنین دیدن هِلال در پیش از ظهرِ روز 30 ماه نمیتواند نشانهٔ فطر بودن آن روز باشد. مسئله 1847. معیار اول ماه قمری، آن است که فاصله و نسبت ماه و آفتاب، فاصله و نسبت ماه و زمین و مجموع این دو نسبت به قدری باشد که دیدن ماه به صورت عادی امکان‌پذیر باشد، بنابراین راه ثبوت اول ماه، امکان دیدن با چشم غیرمسلح است. دوربین و تلسکوپ میتوانند نور ماه را از برخی موانع جوّی عبور داده و دیدن هِلال را آسان کنند؛ همان‌گونه که عینک یا ذرّه‌بین در دیدن، به چشم ضعیف کمک میکند، بنابراین مشاهدهٔ هِلال از پشت دوربین یا تلسکوپ ـ که در آسان دیدن مؤثر‌اند نه در اصل دیدن ـ موجب ثبوت اول ماه است. مسئله 1848. اگر منجّم با حساب دقیق ریاضی، یقین یا اطمینان پیدا کرده که نسبت‌های سه‌گانه یادشده در مسئلهٔ قبلی به گونه‌ای است که در صورت نبودن مانع ـ مانند غبار و ابر ـ ماه دیده میشود، اول ماه برای او ثابت است. مسئله 1849. با افزایش ارتفاع از سطح زمین، عوامل مزاحم جوّیِ رؤیتِ هِلال کاهش مییابند، ازاین‌رو رفتن به ارتفاعات، رؤیت‌پذیری هِلال را آسان‌تر میکند، بنابراین استفاده از ابزاری مانند هواپیما برای رؤیت هِلال ـ که همسطح با ارتفاعات حرکت میکند ـ اشکالی ندارد. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۹_ ۴۰۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹️شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ🔹️ 🔶️ فرا رسیدن ماه رمضان الکریم را تبریک عرض میکنیم . 🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔶️ حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 🔷️ توبه 🔸️ بدترین و متعفن ترین کودها ، به قدرت الهی به گل و ریاحی تبدیل می‌شوند. 🔹️ انسان که از این کودهای متعفن بدتر نيست. 🔸️ راه توبه باز است از هر گناه و معصيتي 🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️ حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) : 🔷️ توبه 🔸️ بدترین و متعفن ترین کودها ، به قدرت الهی به گل و ریاحی تبدیل می‌شوند. 🔹️ انسان که از این کودهای متعفن بدتر نيست. 🔸️ راه توبه باز است از هر گناه و معصيتي 🔹️@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️در ماه رمضان از خداوند چه بخواهیم؟ به ما فرمودند: شما در این ماه، كرامت بخواهید؛ زیرا خداوند آبروی انسان كریم را نمی‏ ریزد و همیشه آن را حفظ می‏ كند؛ كرامت وصف خاصّ فرشتگان است. فرشتگان، بندگان مكرّمند، شما هم دراین ماه مبارک كنار سفرهٴ كرامت دعوت شده‏ اید؛ سعی كنید، كریم بشوید. كرامت، یعنی نزاهت از پستی و فرومایگی؛ همهٴ دستورات اسلام به انسان روح كرامت می‏ بخشد چون از ناحیه خدای كریم آمده است. 🔶اگر انسان بیش از مقداری كه برای حفظ آبرو نیاز است عمر خود را صرف دنیا كند ضرر كرده و برای او وبال است. اسلام از طرفی می‏ گوید: دل به دنیا مبند و از طرفی دیگر می‏ فرماید: كریمانه زندگی كن، برای كرامت جامعه اسلامی تولید داشته باش و برای سربلندی خود و جامعه اسلامی تلاش و كوشش كن، دیگران را نیز از دسترنج خود برخوردار ساز. 📚حکمت عبادات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
اعتصام به قرآن كريم -.mp3
2.57M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹روز اول ماه مبارک رمضان 1442 🔸 اعتصام به قرآن کریم 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠آدابي دربارهٴ روزه و ماه رمضان مسئله 1829. از آداب افطار این است كه نماز مغرب پیش از افطار خوانده شود؛ ولی اگر گروهی منتظر روزه‌دار باشند، ابتدا با آن‌ها افطار کند و سپس نماز بگزارد. مسئله 1830. مستحب است در ماه رمضان در موارد زیر ـ که روزه صحیح نیست ـ از انجام دادن کاری که روزه را باطل میکند، خودداری شود: 1. مسافری که در سفر روزهٔ خود را باطل کرده و پیش از ظهر به وطن یا به محل اقامهٔ ده روز برمیگردد. 2. مسافری که بعد از ظهر به وطن یا به محل اقامهٔ ده روز برمیگردد. 3. بیماری که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد. 4. بیماری که بعد از ظهر خوب شود، هرچند تا آن ساعتْ چیزی نخورده باشد. 5. کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود. 6. خانمی که در میان روز از خون حیض و نفاس پاک شود. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۵ _ ۳۹۶ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماه قرآن.mp3
1.13M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸 روز دوم ماه مبارک رمضان 1442 🔹 ماه قرآن 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 02 تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠انکار وجوب روزه و ترک آن : مسئله 1831. وجوب روزه از ضروریات دین اسلام است. اگر كسی از روی عمد و آگاهی، وجوب آن را انكار کند، به‌گونه‌ای که بداند به انكار و تكذیب اصلی از اصول دین ـ یعنی وحی و رسالت پیامبر اكرم9 ـ بازمیگردد، مرتد خواهد شد و اگر چنین نیست، این انكار فسق است و موجب ارتداد نیست؛ همچنین اگر تردیدی در میان باشد که آیا انكار او موجب انكار یكی از اصول دین است یا نه، حكم به ارتداد او نمیشود. مسئله 1832. ملاک تشخیص ترک كردن روزه ـ که از روی انكار است یا غیر آن ـ پرسش از تارک روزه است. مسئله 1833. مردی كه با انكار وجوب روزه مرتد شد، اگر مرتد ملی باشد، او را توبه میدهند و اگر توبه نكرد، حكم خاص خودش را دارد و اگر مرتد فطری باشد، حكمش اعدام است و همسر او باید عدّهٔ وفات نگهدارد. چنانچه خانمی مرتد شود ـ چه فطری و چه ملی ـ اعدام نخواهد شد و او را توبه میدهند. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۶ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 💠 عظمت ماه مبارک رمضان 🔸ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است، عظمت این ماه به نزول قرآن کریم است نه به روزه گرفتن! قرآن کریم احکام و حِکمی دارد که یکی از آن احکام روزه گرفتن است. ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن کریم است و انسان در این ماه مهمان خداست که خدا در این ماه غذایی به نام قرآن برای ما فرستاده است. از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ‏ مَأْدُبَةٌ اللَّهِ‏»؛[1] قرآن غذای آماده الهی است، قرآن سفره ای نیست که هر کسی غذای خود را در سفره قرآن بخورد، هیچ کسی حق ندارد خواسته های خود را بر قرآن تحمیل کند و برداشت های خود را به حساب قرآن بیاورد. قرآن سفره نیست، غذایی است آماده! «مَأْدُبَة» یعنی غذای آماده، هر کسی گرسنه معارف باشد از آن غذا استفاده می کند؛ این مطلب را هم علمای سنت[2] از رسول خدا (علیه آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند، هم علمای شیعه و هم دیگر علما که قرآن غذای آماده الهی است. خدا در این ماه ما را به قرآن فهمیدن فرا خواند، با ما در این ماه سخن می گوید. 🔸 آن بزرگانی که اهل معنایند می گویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، ولی شنیدن این ندای خدا که می گوید ﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیكُمُ الصِّیامُ﴾،[3] این ندا و لذت این صدا آن خستگی روزه گرفتن را از انسان می گیرد، انسان در روزه گرفتن احساس خستگی نمی کند. [1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص60. [2]. تفسیر القرطبی، ج1، ص5. [3]. سوره بقره، آیه183. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه1 تاریخ: 1393 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
34.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 04 تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دائم الفیض.mp3
3.18M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸روز چهارم ماه رمضان 1442 🔹 دائم الفیض 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یکی از چیزهای که روزه باطل می کند _ قي كردن عمدي مسئله 1743. قی كردن عمدی، روزه را باطل میکند. مسئله 1744. اگر چیزی مانند هستهٔ میوه از حلق خارج شود و قی كردن عمدی بر آن صدق نکند، روزه باطل نمیشود. مسئله 1745. اگر در شب ماه رمضان چیزی بخورد كه میداند در روز باید آن را قی كند، چنانچه آن را بخورد و در روز با اختیار قی كند، روزهٔ او باطل میشود و قضا دارد؛ ولی اگر بیاختیار قی كند، به احتیاط واجبْ قضا دارد و در هردو صورت، به رسم ادب باید تا مغرب چیزی نخورد. مسئله 1746. اگر روزه‌دار بتواند از قی كردن خودداری کند، چنانچه برای او حرج یا ضرری نباشد، باید خودداری كند؛ وگرنه روزه او باطل میشود و قضا دارد و اگر حرج یا ضرری باشد، میتواند قی كند و روزه آن روز قضا دارد. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۷۹ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️جمال مطلق را در سحرهاي ماه مبارك رمضان، بخواهيد 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹 به ما گفته ‏اند، جمال مطلق را در سحرهاي ماه مبارك رمضان، بخواهيد. چه مقام بلندي براي انسان ميسور بود كه به ما گفته ‏اند: بگوييد: «اللّهم إنّى أسألك من نورك بأنْوره وكلّ نورك نيّر» اين ادعيه را در ماه مبارك رمضان به ما آموختند براي اينكه انسان روزه‏ دار، لايق چنين سخن گفتن است و اين دهان مي‏ تواند بگويد:«اللّهم إنّى أسألك من جلالك بأجلّه وكلّ جلالك جليل» . سخن از حور و غلمان، سيب و گلابي و جنّات و نهر نيست؛ بلكه سخن از كمالات معنوي است و اين مقام براي انسان وجود دارد، اگر اين مقامات براي ما نبود، دستور خواندن اين دعاها را نمي‏ دادند. پس مي‏ شود به آن مقام رسيد. 📚حکمت عبادات 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli