eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
33.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 05 تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
جنود الهی.mp3
2.29M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸روز پنجم ماه مبارک رمضان 1442 🔹 جنود الهی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 رسانيدن غبار غليظ به حلق : مسئله 1690. رسانیدن غبار غلیظ به حلق، به احتیاط واجب، روزه را باطل میكند؛ چه غبار چیزی باشد که خوردن آن حلال است؛ مثل آرد؛ یا غبار چیزی باشد که خوردن آن حرام است؛ مانند خاک. مسئله 1691. اگر غبار غلیظ به غفلت یا از روی فراموشی به حلق برسد، روزه را باطل نمیكند. مسئله 1692. به احتیاط واجب، استعمال تتن و سیگار روزه را باطل میکند. معیار در باطل کردن آن، صدق عنوان شرب (نوشیدن) بر آن است و عرب امروز، كشیدن سیگار و دخانیات را از مصادیق شرب میداند. مسئله 1693. بخار غلیظ روزه را باطل نمیكند، مگر اینکه در فضای دهان به نم یا قطره آبی تبدیل شود و به حلق فرو رود. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۷۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ [ نام خدا را ببرید به هر نحو ] 🔹️حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی: 🔸️اگر که گفته اند کل امرِِلم يبدأ فيه بسم الله فهو ... معنايش اين نيست كه در هر جا فقط بسم الله را بگویی ، اینکه می‌گویید لااله الا الله يا سبحان الله يا الهم صل علی محمد و آل محمد و ... اینها همان نام خداست . دعای کمیل هم با نام خدا شروع می‌شود ( اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ) و این الهم همان بسم الله است . ✳@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ نام خدا را ببرید به هر نحو 🔹️حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی: 🔸️اگر که گفته اند کل امرِِلم يبدأ فيه بسم الله فهو ... معنايش اين نيست كه در هر جا فقط بسم الله را بگویی ، اینکه می‌گویید لااله الا الله يا سبحان الله يا الهم صل علی محمد و آل محمد و ... اینها همان نام خداست . دعای کمیل هم با نام خدا شروع می‌شود ( اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ) و این الهم همان بسم الله است . ✳@daftar_ayatollah_javadi_amoli
صیانت از علم و اراده.mp3
1.89M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔸 روز ششم ماه رمضان 1442 🔹 صیانت از علم و اراده 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
43.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔰ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 06 تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 فرو بردن سر در آب مسئله 1694. فرو بردن عمدی سر در آب، به گونه‌ای که تمام سر یکدفعه زیر آب باشد، روزه را باطل میكند، گرچه بدن یا موهای سر بیرون آب باشد. این کار، علاوه بر قضای روزه، كفّاره هم دارد. مسئله 1695. اگر روزه‌دار یک بار نصف سر را در آب فرو برد و بیرون بیاورد و بار دیگر نصف دیگر سر را در آب فرو برد، روزه‌اش باطل نمیشود. مسئله 1696. اگر روزه‌دار فقط نیمهٔ جلوی سر را ـ كه شامل گوش، چشم، بینی و دهان است ـ در آب فرو برد و بقیّه سر در بیرون آب باشد، روزه‌اش باطل نمیشود؛ ولی احتیاط مستحب در ترک آن است. مسئله 1697. اگر روزه‌دار تمام سر را زیر آبشار پُرآب به گونه‌ای بگیرد كه آب تمام سر را فراگیرد، روزه‌اش باطل میشود. مسئله 1698. اگر روزه‌دار تمام سر را با پارچه، نایلون، قیر و مشابه آن بپیچد و همه سر را در آب فرو ببرد، روزهٔ او باطل میشود. مسئله 1699. اگر روزه‌دار به گونه‌ای سرش را در محفظهٔ شیشه‌ای یا کلاهک غواصی قرار دهد كه آب با سر او در تماس نباشد و بتواند نفَس بکشد، روزهٔ او باطل نمیشود. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۷۱_ ۳۷۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ضیافت تقوا.mp3
1.29M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸روز هفتم ماه رمضان 1442 🔹 ضیافت تقوا 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️كرامت‏ طلبی در ماه مبارک رمضان 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹شما در اين ماه، كرامت بخواهيد؛ زيرا خداوند آبروي انسان كريم را نمي‏ ريزد و هميشه آن را حفظ مي‏ كند. كرامت وصف خاصّ فرشتگان است. فرشتگان، بندگان مكرّمند، شما هم در كنار سفرهٴ كرامت دعوت شده‏ ايد؛ سعي كنيد، كريم بشويد. كرامت، يعني نزاهت از پستي و فرومايگي؛ همهٴ دستورات اسلام به انسان روح كرامت مي‏ بخشد چون از ناحيه خداي كريم آمده است. 🔷 اگر انسان بيش از مقداري كه براي حفظ آبرو نياز است عمر خود را صرف دنيا كند ضرر كرده و براي او وبال است. اسلام از طرفي مي‏ گويد: دل به دنيا مبند و از طرفي ديگر مي‏ فرمايد: كريمانه زندگي كن، براي كرامت جامعه اسلامي توليد داشته باش و براي سربلندي خود و جامعه اسلامي تلاش و كوشش كن، ديگران را نيز از دسترنج خود برخوردار ساز. 📚حکمت عبادات 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 07 تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠احکام افطار عمدي و سهوي مسئله 1751. اگر انسان به عمد و اختیار، کاری را که روزه را باطل میکند، انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و چنانچه عمدی نباشد، روزه باطل نمیشود؛ ولی بقای بر جنابت، در سه مورد روزه را باطل میکند، هرچند عمدی نباشد: 1. غسل جنابت را فراموش كند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید. 2. بقای بر جنابت در خواب دوم به بعد. 3. بقای بر جنابت تا اذان صبح، در روزهٔ قضای ماه رمضان. مسئله 1752. اگر روزه‌دار برای وضوگرفتنْ آب در دهان بریزد و مضمضمه كند و مقداری آب به حلق فرو رود، روزه او صحیح است و قضا ندارد. مسئله 1753. روزه‌دار میتواند برای ادراک مزهٔ غذا، آن را مزمزه كند و سپس بیرون بریزد و اگر سهواً آن را بخورد، روزه‌اش صحیح است. مسئله 1754. اگر روزه‌دار علم دارد با مضمضه‌كردن آب در دهان، آب از حلقش فرو میرود، جایز نیست مضمضه كند؛ ولی چنانچه برای وضو مضمضه كند یا پس از كشیدن دندان و خونی شدن آن، دهان‌شویی كند، اشکالی ندارد و اگر در این حالْ مقداری از آب از حلق فرو رود، روزهٔ او باطل نمیشود. مسئله 1755. اگر روزه‌دار سهواً یكی از کارهایی که روزه را باطل میکند، انجام دهد و در صحّت روزه مردّد شود، روزه‌اش باطل نمیشود. مسئله 1756. اگر روزه‌دار سهواً یكی از کارهای باطل‌کننده روزه را انجام دهد و به گمان اینکه روزه او باطل شده، دوباره یکی از آن‌ها را از روی عمد انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و قضا دارد. مسئله 1757. اگر كسی با روزه گرفتن احساس ضعف كند، نباید افطار كند، گرچه ضعفش زیاد باشد؛ ولی اگر روزه برای او طاقت‌فرسا و غیر قابل تحمل شد، میتواند افطار كند و باید قضای آن را بگیرد. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۸۰ _ ۳۸۱ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
شاگرد رمضان.mp3
3.23M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸روز هشتم ماه مبارک رمضان 1442 🔹 شاگرد رمضان 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
46.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 08 شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 احکام افطار عمدي و سهوي : مسئله 1751. اگر انسان به عمد و اختیار، کاری را که روزه را باطل میکند، انجام دهد، روزهٔ او باطل میشود و چنانچه عمدی نباشد، روزه باطل نمیشود؛ ولی بقای بر جنابت، در سه مورد روزه را باطل میکند، هرچند عمدی نباشد: 1. غسل جنابت را فراموش كند و پس از یک یا چند روز یادش بیاید. 2. بقای بر جنابت در خواب دوم به بعد. 3. بقای بر جنابت تا اذان صبح، در روزهٔ قضای ماه رمضان. مسئله 1752. اگر روزه‌دار برای وضوگرفتنْ آب در دهان بریزد و مضمضمه كند و مقداری آب به حلق فرو رود، روزه او صحیح است و قضا ندارد. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۸۱_ ۳۸۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ جزاي روزه دار 📗 خداي سبحان فرمود: «الصّوم لي وأنا أجزي به» اين حديث در انسان شوق ايجاد مي كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش  نمي كند و تا تلاش نكند، نمي رسد. وقتي روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزاي روزه  دار را بر عهده گرفته است. ✳ برگرفته از کتاب حکمت عبادات اثرارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ جزاي روزه دار 📗 خداي سبحان فرمود: «الصّوم لي وأنا أجزي به» اين حديث در انسان شوق ايجاد مي كند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش  نمي كند و تا تلاش نكند، نمي رسد. وقتي روزه مال خدا بود، خدا هم شخصاً جزاي روزه  دار را بر عهده گرفته است. ✳ برگرفته از کتاب حکمت عبادات اثرارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳ بهشت و جهنم هم اکنون موجودند ✳ مصالح بهشت و جهنم ✳ حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
ملت مقدس.mp3
1.56M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸 روز نهم ماه مبارک رمضان 1442 🔹 ملت مقدس 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️سهولت تحصیل «رحمت خاصه» در ماه مبارك رمضان 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹 تا انسان مقدماتی را طی نكند، نمی ‏تواند به عظمت ماه مبارك رمضان راه یابد. 🔷 شهر رمضان در حقیقت «شهر الله» است. اگر انسان در شهر الله، به لقاء الله نرسد، به باطن روزه نرسیده است. بلكه روزه ‏ای در سطح طبیعت گرفته است، پاداشی هم كه به او می‏ رسد در همان سطح خواهد بود. پیامبر فرمود: ماه خدا همراه با بركت، رحمت و مغفرت به شما روی كرده است: «بالبرَكَة والرّحْمة والمغْفرة» مواظب باشید به استقبالش بروید و آماده باشید تا آن را درست درك كنید. 🔷ماه رمضان، ماه بركت، رحمت و مغفرت است، «بركت» خیر مستدام و ماندنی است. این ماه همراه با بركت و رحمت و مغفرت است. رحمت و مغفرت تنها آمرزش از گناهان نیست؛ آن درجات عالیه را هم خدای سبحان رحمت می ‏نامد. البته رحمت خاصه مخصوص مؤمنان است: ﴿إنّ رحمت الله قریب من المحسنین﴾. تحصیل این نوع رحمت، در ماه مبارك رمضان آسان است. 🔷فرمود: «هو شهرٌ دُعیتم فیه إلی ضیافة الله» در این ماه شما مهمان خدا هستید. میهمان باید كاری كند كه صاحب‏خانه می‏ كند. روزه‏ دار، میهمان خدایی است كه «یطعِمُ ولا یطعَم» اطعام می‏ كند ولی خود اطعام نمی‏ شود؛ پس او هم می‏ تواند «یطعِمُ ولا یطعَم» باشد. اگر خدای سبحان می‏ بخشد و نمی‏ گیرد، انسان هم بایستی در این ماه خویی پیدا كند كه ببخشد و نگیرد؛ چون هیچ دستی بهتر از دست بخشنده و هیچ دستی هم بدتر از دست بگیر نیست. خوی گدامنشی را خداوند ناپسند دارد و خوی بخشش را می‏ پذیرد. اگر كسی تلاش و كوشش كرد كه دیگران در كنار سفرهٴ او به بهشت بروند، دست او دست بخشنده است و اگر كسی تلاش كرد كه به بركت دیگران به بهشت برود، او دست گیرنده دارد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸ويژه برنامه ماه مبارک رمضان تصویری 🔹 جلسه 09 _شرح دعای ابوحمزه ثمالی تاريخ جلسه: 1375 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 مسائل روزه _ قی کردن مسئله 1747. اگر روزه‌دار، پس از بردن غذا به دهان و پیش از رسیدن آن به حلق، متوجه شود که روزه است، واجب است غذا را برگرداند؛ ولی اگر پس از فرو بردن غذا به حلق ـ که خوردن به آن صدق نمیکند ـ متوجه شود که روزه است، چنانچه برگرداندن آن ممکن باشد، چون قی کردن بر او صدق نمیکند، باید آن را برگرداند و روزهٔ او صحیح است. مسئله 1748. اگر با آروغ زدن، چیزی از حلق روزه‌دار به دهانش آید و به‌عمد آن را فرو برد، روزه‌اش باطل است و قضا و كفّاره دارد؛ گرچه مایهٔ تنفر باشد، كفّاره جمع ندارد. مسئله 1749. اگر حشره‌ای ـ مانند مگس ـ، به گلوی روزه‌دار برود، چنانچه بدون قی كردن، بتواند آن را بیرون آورد، واجب است چنین كند و روزه او صحیح است و اگر نتواند، چنانچه نگهداشتن آن، حرج یا ضرر جانیِ غیر قابل تحمل دارد، باید قی كند و روزهٔ او باطل است و قضا دارد. مسئله 1750. اگر روزه‌دار در روزهٔ واجب معیّنی ـ مثل روزه ماه رمضان ـ در حال نماز باشد و خردهٔ غذا یا حشره‌ای بیاختیار به گلوی او برود که قابل بازگرداندن است؛ ولی نمیتواند تا پایان نماز آن را نگه دارد و برای بیرون انداختن آن، ناچار به تكلّم به «أخ» است ـ که نماز را باطل میکند ـ چنانچه وقت برای نماز، حتی با ادراک یک ركعت باقی است، باید با قطع نماز، آن چیز را بیرون اندازد و روزه را ادامه دهد؛ اما در ضیق وقت، مخیّر بین باطل کردن نماز و قضای آن، یا باطل کردن روزه و قضای آن است. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص ۳۸۰ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : آنچه در خصوص حضرت خدیجه باید بدانیم این است که ایشان فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست. در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود در حقیقت فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، حضرت خدیجه(س) برهان عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقق بود و موحدانه زندگی کرد  و خدا را عبادت می نمود و ولایت را با همه وجود پذیرفته بود. فرهنگ جاهلی همه جامعه را جاهل می کند، از جمله اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید، آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت، ایشان می توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه های پر خطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سود آوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد. ✳ خبرگزاری اسراء ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۰۹:۲۸ ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amol
✳حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : آنچه در خصوص حضرت خدیجه باید بدانیم این است که ایشان فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست. در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود در حقیقت فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، حضرت خدیجه(س) برهان عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقق بود و موحدانه زندگی کرد  و خدا را عبادت می نمود و ولایت را با همه وجود پذیرفته بود. فرهنگ جاهلی همه جامعه را جاهل می کند، از جمله اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید، آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت، ایشان می توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه های پر خطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سود آوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد. ✳ خبرگزاری اسراء ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۰۹:۲۸ ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا