eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی به حمایت از مردم مظلوم فلسطین 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به برگزاری اجتماع حوزویان، همگان را به حضور در این اجتماعات در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دعوت نمودند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
دعوت آیت الله العظمی جوادی آملی به حمایت از مردم مظلوم فلسطین 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان جلسه درس خارج فقه امروز خود با اشاره به برگزاری اجتماع حوزویان، همگان را به حضور در این اجتماعات در حمایت از مردم مظلوم فلسطین دعوت نمودند. 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشتند: نكته مهمی كه یادمان نرود، دعاهایی که انسان در سحر می خواند یا در نماز می خواند، آنها سر جای خود محفوظ است ولی به باید بها داد. اگر عزیزان ما امروز در مدرسه فیضیه یا جای دیگر جمع می شوند برای حمایت از «طوفان الاقصی» فلسطین، این یک كار رسمی است. حالا ما در سحرها دعا کردیم یا در نماز دعا کردیم، آنها سر جای خود محفوظ است، آنها بیننا و بین الله است اما وقتی فرمود: « وَلْیُرَ عَلَیْکَ اَثَرُ النعمة»، در اجتماعات شرکت کنید، حضور جمعی داشته باشید، سعی کنید ، از مظلومین دفاع كنید، از مظلومین حمایت کنید، اینها هم باید سر جای خود محفوظ باشد. 🔹 غرض این است که دعای سحر خیلی اثر دارد، دعای نماز خیلی اثر دارد، ما هم _ الحمدلله _ این کارها را می کنیم اما حضور در جمع اثر دیگری دارد. حالا ان شاء الله بعد از درس در اجتماع شرکت کنید. حالا ان شاء الله با و در مراسم شرکت کنید و نصرت همه عزیزان خصوصا این را از خداوند مسئلت کنید. لینک خبر: https://news.esra.ir/fa/w/1949738 📚 درس خارج فقه تاریخ: 1402/07/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
درس اخلاق(شرح نهج البلاغه) حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی پنج شنبه ها ساعت 10 صبح مکان مسجد اعظم قم 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «همت بلند امیر المؤمنین امام علی سلام الله علیه در دعا: نَسْاَلُ اللّهَ مَنازِلَ الشُّهَداءِ وَ مُعايَشَةَ السُّعَداءِ وَ مُرافَقَةَ الاَْنْبِياءِ.» خطبه های نماز جمعه شهر مقدس قم ٧٢/٧/٢٣ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
سماحة آیة الله العظمی جوادی آملی: «الزيارة الجامعة ميثاق علني راق للإمامة والهداية انحدر انحدار السيل من جبل وجود هادي الأمة، الإمام أبي الحسن الثالث علي بن محمد النقي (عليه وعلى آبائه أفضل الصلاة والسلام). هذا الميثاق العظيم وإن جاء في لباس ذكر فضائل و كمالات البشر الكاملين وخلفاء الله العظام، و هم الأئمة الأطهار من آل طه و يس علیهم السلام ؛ لكنّ معارفه التوحيديّة العميقة والرفيعة عبارة عن سيل هادر، يقتلع أساس الشرك وعبادة ما سوى الله تعالى، ومن ثمّ ينحو إلى مغارس وسهول الأمة الإسلامية؛ ليروي عطاشى الحقيقة والمعرفة النبوية والولوية الأصيلة.» ادب فناء المقربین الجزء الاول ص ۷۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: زيارت جامعه، منشور بلند امامت و هدايت است كه سيل گونه از كوهسار وجود هادی امت، حضرت ابوالحسن ثالث، علي بن محمد النقی (عليه و علی آبائه و ابنائه افضل الصلوة و السلام) سرازير شده است. اين منشور بلند، هرچند كه در لباس شرح فضايل و كمالات انسان های كامل و خلفای برجسته‌ی الهی، يعنی اسره‌ی طاها و ياسين، ائمه‌ی اطهار (عليهم السلام) بيان شده است، ليكن معارف عميق توحيدی ولايی آن بسان سيلی بنيان كن اساس شرك و دوگانه پرستی و بنياد بيگانه گرايی را برمي كَنَد و با پيشروی به سوی دشت و دَمَن امت اسلام، تشنه كامان حقيقت و معرفت ناب نبوی و ولوی را سيراب می‌کند. ادب فنای مقربان جلد ۱ ص۸۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
انسان باید عالم شود بالعدل و عامل شود بالحق / عمده آن است که در جریان عمل، انسان بتواند امام متقیان باشد 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 118 نهج البلاغه [ در برخی نسخ، شماره حکمت 112 هست] پرداختند... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
انسان باید عالم شود بالعدل و عامل شود بالحق / عمده آن است که در جریان عمل، انسان بتواند امام متقیان باشد 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی این هفته در محل مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این جلسه، به شرح حکمت 118 نهج البلاغه [ در برخی نسخ، شماره حکمت 112 هست] پرداختند. 🔹 ایشان بیان داشتند: وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در این کلمه حکیمانه فرمود: «إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ» تعبیر و تشویق به عمل صالح در نهج البلاغه مثل قرآن کریم فراوان است، زیرا انسان یک موجود ابدی است و اگر انسان یک موجود ابدی است و حیات او هم به دو بخش تقسیم می شود یک بخشش مربوط به است یک بخش دیگر مربوط به ، و در زمان نتیجه جا برای عمل نیست، لذا در عمل صالح و تشخیص عمل صالح و سرعت و سبقت در عمل صالح، هم قرآن کریم آیات فراوان دارد هم بیانات نورانی اهل بیت مخصوصاً نهج البلاغه. 🔹 اگر انسان معاذالله یک موجودی بود که بعد از مرگ از بین می رفت، خبری از عمل صالح یا طالح او نبود، او رنجی نداشت برنامه ای نداشت اما تمام بهره برداری از عمل او بعد از موت اوست که در نهج آمده است «العمل نبات» یک کشتزاری است انسان... . 🔹 به ما هم گفتند فرصت را از دست دادن غصه است. هم گفتند باید بشوید بالعدل، و بشوید بالحق. هم فرمودند اگر عالم شدید عمل بکنید و هم فرمودند به مقدار عملتان بهره می برید. اگر عمل نکردید گرفتار غصه خواهید شد. 🔹 قرآن کریم تنها نمی گوید شما کار خوب انجام بدهید، بلکه برنامه دارد، اول است بعد است بعد است بعد . حالا یا در روستا است یا در شهر است یا در حوزه است. فرمود اول باید از جهل به علم، از ظلم به عدل،از تنبلی و تن آسایی به کوشش و سعی،از غفلت به هشیاری هجرت کنید... . 🔹 عمده آن است که در جریان عمل، انسان بتواند امام متقیان باشد همین است که درجات بهشت را آرزو می کنیم، در همین دعای کمیل می گوییم نزدیک شما باشیم نزدیک اهل بیت باشیم «وَ أَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ وَ أَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَیك‏»، اینها مقامات دنیای نیست اینها انسان را متواضع تر می کند. مطالعه کامل: https://news.esra.ir/fa/w/1955274 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/07/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
📹بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با نماز شب 👈🏻شماره1 👈🏻شماره2 👈🏻شماره3 👈🏻شماره4 👈🏻شماره5 👈🏻شماره6 👈🏻شماره7 👈🏻شماره8 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی؛ تاکید بر لزوم کمک رسانی به مسلمانان مظلوم فلسطین 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی بر لزوم کمک رسانی به مسلمانان مظلوم فلسطین تاکید فرمودند. متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحيم و اياه نستعين اسلام كه احياى عدل و حيات بخشى حقوق بشر را به جهانيان آموخت اجازه نمى دهد در شرایط دشوار كنونى مسلمانان مجاهد و مظلوم فلسطين تنها بمانند. بر همه مسلمانان لازم است كه در كمك رسانى به اين آزادگان به پا خواسته جهت رهايى قدس عزيز هيچ گونه كوتاهى نكنند. والسلام على من اتبع الهدى جوادى آملى ـ بيستم مهر ١٤٠٢ 🌐 https://esra.ir 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «گناه تیری از تیرهای شیطان است» خطبه های نماز جمعه قم ۱۳۷۱/٣/٨ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیه از طریق پدرانش سلام الله علیهم از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چنین روایت کرده‌اند : "خدا در روز قیامت بنده ای از بندگانش را بدین گونه سرزنش می کند که بنده من! چرا هنگامی که من بیمار شدم به عیادتم نیامدی! آن بنده پاسخ می‌دهد : پروردگارا تو منزهی از دردمندی و بیماری، تو پروردگار بندگان هستی و هرگز دردمند و بیمار نمی شوی! خدا می فرماید : هنگامی که برادر مومن تو بیمار شد از عیادت نکردی. به عزت و جلالم سوگند اگر از وی عیادت کرده بودی، مرا نزدش می‌یافتی. سپس من تامین نیازهای تو را برعهده می‌گرفتم و آنها را برآورده می ساختم و این برای کرامت بنده مومن من است و من رحمان و رحیم هستم ." وسائل الشیعه ج۲ ص۴۱۷ مفاتیح الحیاة ص ۳۶۷ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
سماحة آیة الله العظمی جوادی آملی: الزيارة هي حضور عرفاني للعاشق في ديار المعشوق، هي لقاء الزائر العاشق الحظيرة المزور، هي إظهار الوله والشغف من المحب للمحبوب، هي فتح وبذل القلب المعطى بكلّه في محضر صاحب القلب، هي التسليم المطلق من الجندي المضحي أمام القائد هي إعلان التواضع من المتدين قبال الدين وأئمة الدين هي إبراز للإيمان والالتزام الديني. الزيارة هي إعلام المريد بالوفاء الصادق للمراد، هي إعلان تعلق المطيع بالمطاع، وإعلام بتجاهل الذات والتضحية بها في سبيل المحبوب. الزيارة هي عرض الذات على الميزان والمقياس هي الوقوف أمام مرآة الكمال ،ومعياره، هي إراءة صراط الكمال لمن ينشد التعالي؛ ليعلم إلى أي مدى يمكنه الوصول. الزيارة سفر المشتاق والعاشق العارف؛ تنبع من عمق القلب، وتجتاز طريق القلب لتصل في نهاية المطاف إلى المقصود في منزل القلب، لتحط ركابها فيه. ادب فناء المقربین الجزء الاول ص ۱۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: زيارت، حضور عارفانه‌ی عاشق در ديار معشوق، ديدار عاشقانه‌ی زائر از سرای مزور، اظهار عشق و ارادت محبّ به محبوب، دل دادن صميمانه‌ی دل داده در كوی دل دار، سرسپردن سرباز فداكار در پيش پای سردار، اعلان فروتنی دين دار در برابر دين و پيشوايان دينی و اذان ايمان و دين داری است. زيارت، اعلام وفاداری صادقانه‌ی مريد است به مراد، ابراز علاقه‌ی مطيع است به مطاع و اعلام خودفراموشی جان بركف مخلص است نسبت به جانان. زيارت، عرضه‌ی خويشتن بر ترازو و ابزار سنجش است، ايستادن در برابر آينه و معيار كمال و نشانی كوی كمال به انسان تعالی طلب است كه به كجا مي توان رسيد.  زيارت، سفری مشتاقانه، آگاهانه و عاشقانه است كه از سرای دل آغاز می شود، از راه دل عبور می كند و سرانجام نيز در منزل دل به مقصد و مقصود مي رسد و بار بر زمين مي نهد. کتاب ادب فنای مقربان (شرح زیارت جامعه کبیره) ج ۱ ص۱۷ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی این مجاهدان، این شهدا، این ایثارگران، چیزی آدم می‌شنود، بیست سال، سی سال قطع نخاعی باشد و تحمّل بکند این با کدام قدرت دارد تحمل می‌کند؟ آدم چیزی را می‌شنود. تا عنایت الهی نباشد، تا تحمل نباشد، آدم یک روز، یک شب، آن ویلچری بودن ، را نمی‌تواند تحمل کند، بیست سال قطع نخاعی آن وقت نماز خود را هم می‌خواند و دعای خود را می‌خواند، زیارت خود را هم می‌کند، او محبوب خداست. وقتی محبوب شد کار برای او «فَیَسِّرْ وَ لَا تُعَسِّرْ» از همین قبیل است؛ برای او آسان می‌شود، آن شوق که باشد تمام این مشکلات حلّ می‌شود؛ «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَأَنَّهُم بُنْیَانٌ مَرْصُوصٌ» درس تفسیر ۹۶/١٢/۲۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
مسأله ۱۰۶۸.ذکر رکوع باید پس از رسیدن به حد رکوع باشد و ذکر پیش از رسیدن به حد رکوع کافی نیست و اگر عمدا به همان اکتفا شود، نماز باطل است. ☎️ واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت امام صادق سلام الله علیه فرمودند: مَا اجتَمَعَ ثَلاثَةٌ مِنَ المُؤمِنینَ فَصاعِدا إلّا حَضَرَ مِنَ المَلائِکَةِ مِثلُهُم، فَإِن دَعَوا بِخَیرٍ أمَّنوا، و إنِ استَعاذوا مِن شَرٍّ دَعَوُا اللّهَ لِیَصرِفَهُ عَنهُم، و إن سَأَلوا حاجَةً تَشَفَّعوا إلَى اللّهِ و سَأَلوهُ قَضاها... اجتماعی از سه نفر از مؤمنان یا بیشتر شکل نگرفته مگر اینکه فرشتگانی همانندشان حضور می یابند که اگر آن جمع دعای خیری کنند آمین میگویند و اگر آنان از شری به خدا پناه برند، از خدا میخواهند که این بدی را از آنها دور کند و اگر آن گروه حاجتی بخواهند نزد خدا شفاعت می کنند تا حاجت آنان را برآورد. الکافی ج۲ ص ۱۸۷ مفاتیح الحیاة ص ۲۸۰ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی «اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين دروس امانت‌های الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيش‌ مطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم بشويم استاد، اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانت‌های الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم.» درس اخلاق ٩٢/٧/۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
امیر مؤمنان سلام الله علیه فرمود: يا مُؤمِنُ إنَّ هذا العِلمَ و الأدَبَ ثَمَنُ نَفسِكَ فَاجتَهِدْ في تَعَلُّمِهِما ، فَما يَزيدُ مِن عِلمِكَ و أدَبِكَ يَزيدُ في ثَمَنِكَ و قَدرِكَ فإنَّ بِالعِلمِ تَهتَدي إلى رَبِّكَ ، و بِالأدَبِ تُحسِنُ خِدمَةَ رَبِّكَ ، و بِأدَبِ الخِدمَةِ يَستَوجِبُ العَبدُ وَلايَتَهُ و قُربَهُ فَاقبَلِ النَّصيحَةَ كَي تَنجُوَ مِنَ العَذابِ... اى مؤمن! علم و ادب بهای جان تو است، پس در آموختن آن بکوش، پس هر چه بر علم و ادب تو افزوده شود بر ارزش تو افزوده میشود، چرا که از راه دانش به پروردگارت راه می یابی و با ادب خدمت پروردگارت را نیکو به جا می آوری و با این ادب در خدمت است که بنده سزاوار ولایت و قرب الهی میگردد؛ پس نصیحت مرا بپذیر تا از عذاب برهی. روضة الواعظین ص۱۱ مفاتیح الحیاة ص ٧٣ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
خَرَجَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلم فَإِذَا فِي اَلْمَسْجِدِ مَجْلِسَانِ مَجْلِسٌ يَتَفَقَّهُونَ وَ مَجْلِسٌ يَدْعُونَ اَللَّهَ تَعَالَى وَ يَسْأَلُونَهُ فَقَالَ كِلاَ اَلْمَجْلِسَيْنِ إِلَى خَيْرٍ أَمَّا هَؤُلاَءِ فَيَدْعُونَ اَللَّهَ وَ أَمَّا هَؤُلاَءِ فَيَتَعَلَّمُونَ وَ يُفَقِّهُونَ اَلْجَاهِلَ هَؤُلاَءِ أَفْضَلُ بِالتَّعْلِيمِ أُرْسِلْتُ ثُمَّ قَعَدَ مَعَهُمْ . رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در حالی وارد مسجد شد که در آن دو مجلس برقرار بود یکی مجلس درس معارف دینی و دیگری مجلس دعا. آن حضرت فرمود هر دو مجلس فرجامی نیک دارند؛ در یکی خدا را میخوانند و در دیگری دانش و احکام دین می‌آموزند و به ناآگاهان یاد میدهند این مجلس [دین آموزان ] برتری دارد! من برای تعلیم فرستاده شده ام. سپس در کنار آنان نشست. منیة المرید ص۱۰۶ مفاتیح الحیاة ص ۷۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود... . 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تاکید آیت الله العظمی جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:
آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس فقه امروز خود بیان داشتند: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و این گونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود. ایشان بیان داشتند: در بیان اینکه علما وظیفه شان در عصر جنگ چیست؟ با جنگ باید چکار بکنند؟ چگونه حضور پیدا کنند؟ چگونه نصیحت کنند؟ چگونه جامعه را به عدل و صلح دعوت کنند؟ مرحوم کاشف الغطاء در یک فصلی از کتاب خود، تقریباً بیش از سی ماده ذکر می کند که علما وظیفه شان در زمانی که بیگانه حمله کرده است چیست؟ تا می رسد به ماده چهاردهم که می گوید «رابع عشرها انه یجب على العلماء إعانة الرئیس المتوجه لدفع الكفار...» تا اینکه می گوید: «ان ینادوا فی الناس أین غیرة الاسلام والمجتهدون فی نصرة خاتم الأنبیاء أین الآخذون بثار شهید كربلاء» الآن هم همان «أین غیرة الإسلام» را باید به جهان مسلمان نشین گفت که ، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که او شیعه بود این سنی بود یا امثال ذلک. 🔹 ما دو تا شعار در محرّم داریم؛ یکی اینکه وقتی به یکدیگر رسیدیم میگوییم که «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام)». این برای ثواب است اما جمله دوم این است که «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)»، دستور یعنی دستور دینی ما در محرم و صفر همین است. یکی درخواست است، یکی و درخواست رو به غیرتمندی و ، غیرت، غیرت، چیزی بالاتر از غیرت نیست. در روایات ما هم هست که از خدا غیورتر کسی نیست. خود حضرت امیر(سلام الله علیه) هم دارند که احدی در بین بشر غیرتمندتر از من نیست. غیرت بالاتر از عدالت است، غیرت بالاتر از سخاوت است، غیرت بالاتر از همه چیز است. 🔹 چرا این قدر از غیرت تعبیر شده که بالاتر از عدالت است؟ عدالت یعنی انسان وظیفه خودش را بشناسد، همین. اما غیرت سه اصل یعنی سه اصل! تا سه صفت غنی و قوی علمی جعل نشود کسی غیرتمند نیست. غیرت این است که ابدا در کار غیر دخالت نکند. چرا حضرت امیر فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؟ هیچ آدم غیرتمندی زنا نمی کند. از زنای سمع و بصر تا زنای دیگر. دیگری را نگاه کرد، بی غیرت است. به مال دیگری طمع کرد، بی غیرت است. تنها مسئله جنسی که نیست. به مقام دیگری حسد بُرد و طمع کرد و سعی کرد به آنجا برسد، بی غیرت است. چرا وارد مرز غیر شدی؟ پس اولین کار این است که به حَرم و حریم احدی دخالت نکند؛ نه حریم مالی نه حریم جنسی... . 🔹 ایشان بیان داشتند: دوم اجازه ندهد احدی به حریم او دخالت کند. کسی که بی غیرت باشد بی حجاب بپروراند، را امضاء کند، این معلوم می شود که غیرت ندارد، برای اینکه غیر را به حریم خود راه داده، این چه غیرتی دارد؟ اگر بی غیرت بود و دیگری آمد در کشورش، در شهر خودش، در مقام خودش، در حساب خودش، در کتاب خودش، و ساکت بود، بی غیرت است. این دو معنا روشن است. 🔹 سوم «و ما ادریک ما سوم»! سوم این است که تا خودش را نشناسد، معرفت به خود پیدا نکند، محدوده خود را نبیند، محدوده غیر را نبیند، غیرت معنا ندارد. شما به او بگو از مرز خودت به غیر تجاوز نکن، او مرز خودش را نشناخته است! به او بگو نگذار کسی وارد مرز تو بشود او که مرز خودش را نشناخته است! پس اصل اساسی آن است که محدوده خودش، وظیفه خودش، احکام و حکم خودش را بشناسد، بعد دورش را خط بکشد، نه بیرون برود نه اجازه بدهد که کسی داخل شود. 👇👇👇👇