#آیت_الله_جوادی_آملی :
🔹اين محصول شب قدر ... | #شب_قدر
🔸اين مشكلات دولت و ملت نه از قبيل مشكلات و شبهات ابن كمونه است كه حكيم حل كند، نه از قبيل مشكلات ترتب است كه اصولي حل كند، نه شبيه مشكل شرط متأخر است كه فقيه حل كند!
🔸مشكلات ۸ ميليون پرونده روي الفباي دين است. اين نماز شب ها، اين نماز وترها، اين نماز مستحبي ها، اين قرآن به سرها، اين توسل ها، اين دعاها، اين زيارت ها براي اينكه ما را بيدار كند، ما باطل را حق ننگريم!
🔸در قرآن كريم فرمود: يك عده مرده اند، آنها كافرند؛ يك عده بيمارند. آنكه به نامحرم مي نگرد، بيمار است؛ فيطمع الذي في قلبه مرض. و فرمود: فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم. قرآن براي آن است كه اين بيماري هاي سياسي، اخلاقي، رواني و مانند آن را حل كند. اگر جامعه اين بيماري ها را حل كرد و سالم شد، جامعه امام زماني است. بنابراين شبي كه قرآن نازل مي شود، شب يهدي للتي هي اقوم است. ما چرا خود قائم به قسط نشويم؟! چرا ما قلبمان را قرآني نكنيم و نگوئيم ما كنت افسر قراناً لم اره، ما كنت اتولي اماماً لم اره؟
🔸اينكه مي بينيد وقتي امام سجاد يا ائمه ديگر(ع) دستشان را به دعا برمي داشتند، وقتي پايين مي آوردند، اين دست را يا بر بالاي سر مي گذاشتند، يا مي بوئيدند، يا مي بوسيدند، يا به صورت مي كشيدند، مي گفتند: اين دست ما به دست بي دستي خدا رسيده است. اين از مجاز به حقيقت رسيدن است، نه از مجاز به مقصد رسيدن.
🔸اگر وجود مبارك امام سجاد مالي را به سائل مي داد، اين دست را مي بوئيد و مي بوسيد و بر سر مي گذاشت، مي گفت: گيرنده اين صدقه خدائي است كه در سوره توبه فرمود: «هو الذي يقبل التوبه عن عباده و ياخذ الصدقات . اين كجا، آن كجا! هم مجازي است در برابر هدف، هم مجاز است در قبال حقيقت.
🔸اگر فرصت كرديد اعتكاف دهه سوم را از دست ندهيد. ممكن است شما ۳۰ سال درس بخوانيد، مجتهد مسلم بشويد، اما راه شب قدر شب ديگر است! آن ليله القدر خير من الف شهر به شما شامه مي دهد كه بوي بد سياست بازي ها را، حزب بازي ها را، باند بازي ها را استشمام كنيد. در متن سياستيد مثل امام راحل و سيد حسن مدرس، نه بيراهه مي رويد، نه راه كسي را مي بنديد. در متن انتخاباتيد، اما نه فريب مي دهيد، نه فريب مي خوريد. اين بو كشيدن با درس و بحث حوزه و دانشگاه حاصل نمي شود! اين محصول شب قدر است و محصول اعتكاف است و محصول آن چشم باطني است.
🔹(منبع : حرم حضرت معصمومه (س) ۸۵/۷/۲۱)
_________
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
03_solok elahi ms ss.mp3
1.68M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 3
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
03 p2.pdf
170.7K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 3
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
بيماران
مسئله ۱۸۱۳. بیماری كه علم یا اطمینان عقلایی داشته باشد كه روزه برای او ضرر دارد، یا خوف دارد که از راه روزهداری تلف یا ضرر مهم یا شدّت مرض برای او پدید آید، به گونهای که تحمّل چنین ضرر حرام باشد، روزه برای او مشروع نیست و اگر بگیرد، صحیح نیست و بر وی واجب تكلیفی است که به قدر ضرورت افطار کند؛ ولی اگر فقط گمان دارد، یا احتمال بدهد که روزه برای او ضرری است و علم یا اطمینان ندارد، نباید روزه را افطار كند. تشخیص مرض و ضرر در این موارد، بر عهدهٔ خود شخص است؛ اما پس از بهبودی و رفع ضرر باید روزه را قضا کند.
مسئله ۱۸۱۴. اگر بیمار ضررِ روزه را تشخیص نداد و خوف از ضرر هم نداشت، یا بیتوجه به ضرر آن، روزه گرفت، روزهٔ او صحیح است و قضا ندارد.
مسئله ۱۸۱۵. اگر بیماری روزه گرفت و سپس معلوم شد روزه برای او ضرر داشت، روزهٔ او صحیح است.
مسئله ۱۸۱۶. اگر طبیب به مریض بگوید كه روزه برای شما ضرر دارد، ولی به تشخیص بیمار، روزه برای او ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و چنانچه طبیب بگوید كه روزه برای شما ضرر ندارد، ولی به تشخیص بیمار، روزه برای او ضرر دارد، نباید روزه بگیرد.
مسئله ۱۸۱۷. عِطاش، نوعی بیماری علاجنشدنی است که شخص مبتلای به آن باید پی در پی آب بنوشد و چنین شخصی معذور است و روزه بر او واجب نیست؛ ولی برای هر روز باید ۱ چارک طعام، فدیه پرداخت كند.
مسئله ۱۸۱۸. اگر بیمار پیش از ظهر از بیماری خوب شود و تا آن وقت، غذا و دارویی نخورده باشد و نیت روزه كند، روزه او صحیح است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅صيانت از نفس غير از تقوي و عدالت است.
🔸ميبينيد مردان الهي هم در جامعه زندگي ميكنند اما كسي آنها را بازي نميدهد براي اينكه آنها طوري فكر ميكنند و چيزهايي ميخواهند و به دنبال چيزهايي هستند كه در دسترس بازيگران نيست.
🔸بازيگران ابزاري دارند كه آنها به آن اعتنا نميكنند لذا مصوناند ميشوند مخلَص، «وصائناً لنفسه» و مانند آن.
🔸اينكه درباره فقيه و مرجع گفته شد «صائناً لنفسه» باشد يعني همين.
🔸«صائناً لنفسه» به معني عادل نيست، به معني باتقوا نيست؛ خُب معني عادل و باتقوا را كه در جملههاي ديگر گفته كه «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، اين معناي خاصّ خودش را دارد، باتقوا باشد، عادل باشد؛ اينها را با آن جملههاي ديگر بيان كردند.
🔸صيانت نفس يعني بازيگرها را بشناسد، نه كسي را بازي دهد، نه بازي كسي در او اثر كند؛ نه راه كسي را ببندد، نه بيراهه برود...
🔸گفتند مرجع، طبق آن بيان منسوب به وجود مبارك امام عسكري(سلام الله عليه) «مطيعاً لأمر مولاه» باشد، «مخالفاً لهواه» باشد، واجبات را انجام ميدهد، محرّمات را ترك ميكند و اهل تقوا و عدالت است براي اينكه فرمود مطيع امر مولاست، تارك هواست و امثال ذلك.
🔸اما «صائناً لنفسه» يك مطلب ديگر است.
🔸اگر كسي بخواهد زمام اموري را يا امور عدهاي را به عهده بگيرد بايد عزيز باشد، يعني نفوذناپذير باشد و اين صيانت نفس از همان عزّت سرچشمه ميگيرد.
🔸فرمود اگر اين شد، هيچ كسي نميتواند در اينها اثر بگذارد براي اينكه اينها در دسترس كسي نيستند، در تيررس كسي نيستند، إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ.
🔸آنگاه خداي سبحان براي اينها عزّت را مقرّر كرده است و كسي نميتواند در برابر عزّت عطاشده ی الهي كسي را ذليل كند.
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات 9 الی 11
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
04_solok elahi ms ss.mp3
1.98M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 4
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
04 p2.pdf
173K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی
🔹 فصل سوم جلسه 4
سال 1394
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
زنان باردار و شيرده
مسئله ۱۸۱۹. زن بارداری كه روزه برای او یا فرزندش ضرر دارد، باید افطار كند و قضای آن را به جا آورد و برای هر روز ۱ چارک طعام كفاره بدهد.
مسئله ۱۸۲۰. خانمی كه بچه شیر میدهد و روزه گرفتن برای او یا کودک وی ضرر دارد، اگر جایگزینی برای شیر دادن کودک ندارد، میتواند روزه را افطار كند و قضای آن را بگیرد و واجب است برای هر روز ۱۰ سیر طعام صدقه بپردازد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅در نظام الهي هيچ چيزي مبهم نيست
🔸در نظام الهي هيچ چيزي مبهم نيست ... لذا ذات اقدس الهي ميداند كه فلان شخص در فلان لحظه خواهد مُرد و فرستادههاي الهي هم ميآيند فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لاَ يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلاَ يَسْتَقْدِمُونَ ...
🔸خداي سبحان ميداند فلان شخص با حُسن اختيارش اهل صدقه و صِله رحم و رعايت بهداشت خواهد بود، عمرش فلان قدر ميشود آن را در آن كتاب مينويسد؛ فلان شخص هم در اثر سوء اختيار خودش بهداشت را رعايت نكرده، صدقه را رعايت نكرده، صِله رحم را رعايت نكرده (يُنقَصُ مِنْ عُمُرِهِ) فرمود وَمَا يُعَمَّرُ مِن مُعَمَّرٍ وَلاَ يُنقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلَّا فِي كِتَابٍ ... پس اين هم جزء شواهد توحيدي و تدبير موحّدانه خداست.
◀️پرسش: تعبيراتي مثل «الشّقيّ شَقِي في بطن امّه» براي كدام مرحله است؟
🔸پاسخ: براي مرحله اقتضاست؛ از امام(سلام الله عليه) سؤال كردند «الشقيّ مَن شَقِيَ في بطن اُمّه» يعني چه؟ فرمود: «الشّقي مَن عَلِمَ الله و هو في بَطن امّه أنّه سيعمل أعمال الأشقياء»(1) نه اينكه خداي سبحان ـ معاذ الله ـ براي كسي در رَحِم مادر نوشته اين شخص شقي است.
🔸اين بيان حضرت را مرحوم صدوق در کتاب شريف توحيد از معصوم (سلام الله عليه) نقل کرد در تفسير «الشقيّ مَن شَقِيَ في بطن اُمّه».
🔸خدا همه را بر اساس فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا آفريده، همه را طيّب و طاهر آفريده، «كلّ مولودٍ يولد علي الفطرة»، ولي وقتي در رَحم مادر هست خدا ميداند يك برادر ميشود كميلبنزياد نخعي از شاگردان سرّ وجود مبارك حضرت امير، يك برادر ميشود حارثبنزياد نخعي قاتل بچههاي مسلم.
🔸اينها برادرند از يك خانوادهاند اما خداي سبحان ميداند اين شخص «يَعمل عمل الأشقياء بسوء اختياره»(2) آن يكي «يعمل عمل السُّعداء بحسن اختياره»(3).
↙️پی نوشت:
1.شقی کسی است که در حالی که او در شکم مادر است، خدا می داند در آینده کارهای اهل شقاوت را انجام خواهد داد.
2. با سوء اختیارش به عمل اشیقاء عمل می کند
3. با حسن اختیارش به عمل سعادتمندان عمل می کند
🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره فاطر، آیات 10 الی 12
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
روز قدس.mp3
788.5K
🔹 روز قدس
#بیانات
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli