eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.3هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٣ . چشمه يا برف انبوه كه گاهي مي جوشند يا آب مي شوند و گاهي خشك مي شوند و مقداري آب در محل آن ها جمع شده و حركت مي كند، اين مقدار از آب، حكم جاري را ندارد و اگر كُر نباشد، با برخورد شيء نجس، نجاست مي پذيرد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅توشه ی پس از رسیدن به مقصد 🔸این بارها به عرضتان رسید که انسان زاد و توشه که می‌خواهد برای اینکه به مقصد و منزل برسد. 🔸این «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی»، این عبادات، این اعمال، اینها برای آن است که ما را به مقصد برساند. 🔸اما وقتی به مقصد رسیدیم با مقصود چه کار بکنیم؟ با او چگونه برخورد کنیم؟ او به ما چه می‌دهد؟ 🔸آن دیگر با این اعمال عبادی حل نمی‌شود، آن با اعتقادات حل می‌شود، آن با شهود حل می‌شود، آن با معارف حل می‌شود. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /منبع پیشین @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٣٤ . آب استخر، حوضِ حمام و مانند آن، اگر متصل به جاري باشند, حكم آب جاري را دارند و اگر متصل به كُر باشند، گرچه كمتر از آن, باشند حكم آب كُر را دارند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅هر عالمي عاقل نيست ! 🔸هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ... 🔸 رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را مي‌گويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است... 🔸در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي مي‌خواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاه‌كن بدهيد اين با اين نردبان مي‌رود ته چاه! اگر به دست يك مهندس فنّان بدهيد با اين مي‌رود سقف و تزيين مي‌كند ... 🔸فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني عالم بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست مهندس افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد مي‌شود عاقل. 🔸وقتي عاقل شد «عُبد به الرحمن» مي‌شود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت مي‌شود، ناله مي‌شود، گريه مي‌شود، «و سلاحه البكاء» مي‌شود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است... 🔸اينها زمينه‌اش علم توحيدي است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل مي‌كند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مي‌يابد، راضيه مي‌شود، مرضيه مي‌شود، مطمئنه مي‌شود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ... 🔸ما در همه امور موظّفيم موحّد باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر مي‌ترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم. 🔸ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با توحيد سازگار نيست. 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره فاطر، آیات 27 الی 30 @daftar_ayatollah_javadi_amoli