eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی ❓ شخصي که شغلش مانند خلبان و ملوان و راننده سفر نيست، بلکه به صورت روزانه يا هفته اي چند روز به محل کار خود رفت و آمد مي کند يا شخصي که کثير السفر است ـ يعني در هر ده روز يکبار سفر كند ـ و يا سفر براي او امر عادي گردد، تکليف نماز و روزه او چگونه است؟ 📝 1. کسي که سفر او بيش از حَضَر اوست، نمازش تمام و روزه‌اش صحيح است. 2ـ کسي که حَضَر او بيش از سفرش است، [ـ يعني چهار روز هفته در وطن است ـ] نمازش [در سفر] قصر است و نمي تواند صائم [روزه‌دار] باشد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🏴 از سری تولیدات رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء: ▪️ «عشق خونین»؛ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» 🔹پخش از شبکه قرآن و معارف سیما در دهه اول محرم 🔹هر شب ساعت ۲۰:۴۵ 🔹تاریخ شروع پخش: جمعه ۳۱ مرداد مصادف با روز اول ماه محرم گفتنی است این سلسله برنامه، هر شب علاوه بر شبکه قرآن و معارف سیما از دیگر شبکه های سیما نیز باز پخش خواهد شد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه اول ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 روز اول ماه #محرم_الحرام ▪️ رساله عهد #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_ja
💠 رساله عهد ▪️ بزرگانی مثل مرحوم بوعلی یك رساله عهد نوشتند ـ كمتر كسی است که رساله عهد بنویسد ـ اصلاً رساله عهد را برای همین گذاشتند كه ما با خدایمان عهد كنیم. آن ‌قدر فیض ذات اقدس الهی ریزش دارد كه به ما اجازه داد كه یك طرف عهد باشیم و او طرف دیگر! ما کتاب ‌های نذر و وقف فراوان داریم، اما عهد كم است. عهد یعنی یك رساله که بخشی از اقسام فقهی مانند نذر و عهد و یمین است؛ این بزرگان رساله عهد می ‌نوشتند که طرف عهدشان خداست؛ من با خدا عهد كردم، تعهّد كردم، «عاهدتُ الله» كه قصّه نخوانم، علمی شوم یا استاد شوم یا مؤلف شوم یا مدرّس شوم كه شاگرد بپرورانم. من این‌جا نیامدم قصه بخوانم، فلان سریال را ببینم یا فلان داستان را گوش دهم، من آمدم محقّق و عالِم شوم و عالم‌ پرور باشم. این رساله عهد را مرحوم بوعلی نوشتند كه من عهد كردم قصّه نخوانم. كسی كه عهد كرده قصه نخواند، وقتی كه ماه باجلال و شكوه محرّم رسید، او با قصه مجلس را كه اداره نمی‌ كند، او راز نهضت حسینی را، رمز نهضت حسینی را كه حق ‌مدار و حق‌ محور بود بیان می ‌کند. فرمود: «أَ لَا تَرَوْنَ‏ أَنَ‏ الْحَقَ‏ لَا یعْمَلُ‏ بِهِ‏ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ»،[1] مسئله امر به معروف، نهی از منكر، حق‌ مداری، حق‌ محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از كذب، گرایش به صدق، جامعه دروغ نگوید، دروغ نبافد، دروغ اِسناد ندهد؛ مشكل جامعه الآن دروغگویی است، این دروغگویی را برداریم كه اطمینان در جامعه پیدا شود؛ این موارد همه عصاره بحث‌ های ایام محرّم خواهد بود. ▪️ معنای این عهد این است كه من با خدا تعهّد كردم حرف ‌های غیر علمی نزنم، داستان بی ‌مغز نگویم، وقت مردم را تلف نكنم؛ این كار و تعهّد من خواهد بود، مردم هم وقتی در مجالس حسینیه و مسجد و امثال آن شركت می ‌كنند، برای شنیدن مواعظ الهی و نهضت جهانی سالار شهیدان (سلام الله علیه)، آنها هم «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشند؛ یعنی هم خوب گوش دهند و هم ظرف بیاورند كه این مطالب در آن ظرف جا بگیرد. ▪️ اگر وجود مبارك امیر مؤمنان (سلام الله علیه) در قرآن به این وصف شد كه ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾،[2] به ذیل این آیه که نگاه كنید، می‌ گویند یكی از مصادیق بارز این آیه وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است كه حضرت «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» بود، «واعی» بود یعنی «وعاء» و ظرف می ‌آورد،[3] این ظرف را خدای سبحان به ما داد؛ ولی اگر این ظرف را با قصه و داستان پُر كردیم جا برای مطالب دیگر نیست. اینكه می ‌بینید بعضی‌ ها حوصله‌ شان زود سر می‌رود، برای این است كه ظرفیتی ندارند. الآن شما بهترین غذا را به كسی بدهید كه این با پفك شكم خود را سیر كرده است، این شخص دیگر اشتها ندارد، به او گفتند که این ماده غذایی نیست، ولی گوش نداد و شكم خود را با آن پُر كرد، دیگر احتیاجی به غذای سالم ندارد و احساس نیاز نمی ‌كند! به او گفتند قصه سودمند نیست، حرف‌ های باطل سودمند نیست، طنز سودمند نیست، مطالب غیر علمی سودمند نیست! ▪️ اگر وجود مبارك حضرت را به عنوان امام پذیرفتیم كه پذیرفتیم! باید در محافل علمی مصداق ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾ باشیم. فرمود وقتی معارف الهی تنزّل كرد، گوشِ شنوایی كه «وعاء» باشد و ظرفیت داشته باشد این معارف را می ‌پذیرد. هم ما و هم گویندگان ما باید در محافل حسینی حرف‌ های با مغز، برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی به مردم تحویل دهند و هم مستمعان ما «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشند تا ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾. [1]. تحف العقول، ص245. [2]. سوره حاقة، آیه12. [3]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص423؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ‏ ﴿وَ تَعِیها أُذُنٌ‏ واعِیةٌ﴾قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هِی أُذُنُكَ یا عَلِی». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گاهي آن حضرت (عليه السلام) اين آيه را قراءت مي فرمودند: (أينما تكونوا يدرككم الموت و لو كنتم في بروج مشيّدة)[1] ؛ «هر جا باشيد مرگ خواه ناخواه شما را در مي يابد و مي ميريد». اگر با مرگ شرافتمندانه نميريد، با بيماري هاي غير شرافت مندانه رخت بر مي بنديد و اگر طيّب و طاهر نشديد، مردار مي شويد. انسان بايد ميوه‌ي شاداب خود را به مهمانش اهدا كند؛ وگرنه مي پوسد. ميوه‌ي روي درخت يا چيده شده‌ي از آن، براي ابد نمي ماند و امكان خلود در اين مرحله، محال است. از اين رو، هر انساني كه در اين دنياست، بايد خود را در راه خدا صرف كند و اگر در اين راه يعني في سبيل الله مصرف نشود، مي پوسد. عمر انسان، ميوه‌ي شاخسار طبيعت است. وقتي اين ميوه رسيد و خون و آبروي شخص ارزشي پيدا كرد و دين در وضعيتي بود كه براي حمايت آن بايد نثار و ايثار نمود، حيف است كه از اين ميوه‌ي باارزش استفاده نكنيم و آن را به خداوند اهداء ننماييم و رايگان بگذاريم و بگذريم تا بپوسد. [1]ـ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 78. از کتاب :{شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني، صفحه 22} اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
01.mp3
9.14M
💠 صوتی ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 1 ▪️ تاریخ: 1382/12/03 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی ❓ نظر حضرت‌عالي‌ درباره افزودن كلمه شهادت «أشهد أنّ فاطمة الزّهراء عصمة الله الكبري‌ و حجّة الله علي‌ الحجج» به قصد ثواب و رجاء، در فصول اذان و اقامه، پس از شهادت به ولايت امير مؤمنان(عليه السّلام) چيست؟ 📝 1. هيچ ترديدي‌ در عصمت حضرت فاطمه زهرا(عليها السّلام) نيست. 2. هيچ شكّي‌ در حجّت الهي‌ بودن آن حضرت نيست. 3. شهادت مزبور در خارج اذان و اقامه گفته شود؛ نه در فصول آن‌ دو. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه دوم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
▪️ بیداری ملل #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 بیداری ملل ▪️ وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. در مقتل‌ ها گاهی نوشته می ‌شود كه حضرت حج را تبدیل به عمره كرد یا حجّ إفراد كرد و مانند آن؛ اما آنچه در بحث‌ های فقهی و روایات فقهی ماست، ائمه(علیهم السلام) فرمودند که حضرت از همان اول قصد عمره مفرده داشت، از اول قصد حجّ نداشت، این طور نبود كه حجّ خود را تبدیل به حجّ عمره یا إفراد كند و از مكه خارج شود، اصلاً به احرامِ حجّ مُحرم نشده بود! قصد داشت و می ‌دانست که چگونه می شود. اما چطور این راه را انتخاب كرده و قیام كرده و فرزندان خودش را برده؟ او می‌ خواهد خاورمیانه را احیا كند! ▪️ آ‌ن روز هیچ راهی برای احیای خاورمیانه نبود، خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه خاورمیانه اسلامی بود. وجود مبارك سیدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه، مدینه، فاصله مكه و مدینه، فاصله مكه و عراق، فاصله عراق و شام را اهل بیت رفتند، پیام دادند، سخنرانی كردند، نامه دادند، نامه گرفتند و خاورمیانه را بیدار كردند كه بعد جریان مختار اثر كرد. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود؛ لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه‌ های من باشند، با اینكه یقین داشت اینها به اسارت می‌ روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه ‌های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند. حضرت نامه ‌ها نوشت، مصاحبه ‌ها كرد قدم به قدم اتمام حجّت كرد. در مكه آن سخنرانی رسمی را اعلام كرد، با ابن‌زبیر یك طور مصاحبه كرد، با ابن‌ عباس یك طور مصاحبه كرد، همه را از وضع شام روشن كرد، مردم خوابیده بودند و همه اینها را بیدار كرد؛ لذا وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود: ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم به گردن خودمان گذاشتیم دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم. ▪️ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد، این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/30 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
02.mp3
8.99M
💠 صوتی ▪️ موضوع: تجلی عقل و وحی در نهضت حسینی ـ جلسه 2 ▪️ تاریخ: 1382/12/04 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ٧٤ . اگر به نيّت نماز ظهر يا نماز مغرب وارد نماز شده و در بين نماز آگاه شود كه قبلاً نماز ظهر يا نماز مغرب را به جا آورده است، نمي تواند نيّت را به نماز عصر يا نماز عشاء برگرداند, بلكه بايد نماز را بشكند و دوباره به قصد نماز عصر يا نماز عشاء انجام دهد. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) : این خون شهادت حسین(ع) در انسان شهامت می آفریند امیرالمومنین به حسین ابن علی(علیهماالسلام) میفرماید: تو مایه ریزش اشک هر مؤمنى آن قدر ثوابی که برای زیارت حسین ابن علی (ع)آمده است برای سایر ائمه (ع) نیامده است . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
42.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر مصیبت حضرت مسلم ابن عقیل(ع) توسط ؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه سوم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه چهارم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه پنجم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه ششم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هفتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه برنامه ▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی» ▪️ جلسه هشتم ▫️ پخش از شبکه های سیما 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli